Suvela

hakija

Millaista aluetta Suvela on? Onko niin surkeaa kuin maine kertoo? Uskaltaako liikkua yksin illalla ulkona? Onko siellä puistomaista tai muuten vehreää aluetta?

Vuokrataso olisi siellä kohtuullinen, mutta mistä se sitten kertoo?

Asiallisia vastauksia kiitos. :)

16

9772

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 10vasunut

Ei oo enää puistomaista, pienetkin tilkut rakennetaan täyteen. Palvelut ihan jees, nyt kävelyetäisyydellä uimahallikin. Vuokrataso on Espoon halvimpia ja sehän kertoo paljon. Tosi paljon maahanmuuttajia, eniten somaleita ja albaaneja. Kyllä mä yksin uskalsin liikkua, mut oon tosi iso nainen, eikä mitään hankaluuksia missään. Eniten kotihälyytyksiä poliisilla.

Vanha maine perustui mustalaisten ja valkolaisten yhteenottoihin, joita ei enää oo. Mutta maine ei oo nykyään yhtään parempi. Slummikortteliks sitä kutsun ja oon tosi ilonen et pääsin pois.

• Anonyymi

Sen kun mamut ampuvat mutta ampukaa omianne jättäkää meidät rauhaan pääsette kotoutukseen hehhhhhhhhhh. Suvela on slummi alue kiitos mamujen eivät osaa käyttäytyä kuten ihmiset.

• Veli-3

Jos Espoon Suvelaa meinaat niin en suosittelisi.
      Siellä sitä epämääräistä porukkaa vasta asuukin. Olen tutuiltani kuullut pelkkää miinusta. Lehdissäkin usein pahoinpitelyjä-ryöstöjä sun kaikkea muuta mukavaa. Siksihän siellä on halvemmat vuokrat ja omistuasunnot.

• Muistuttaja

Olin siellä yläasteella ja täytyy sanoa että melko rauhallista ainakin päiväaikaan. Iltaisin voi olla jonkun sortin denoja ja narkkareita hengailemassa kartsalla, mutta enpä usko että häiriöksi asti :)

• Katrix

Suvela on ihan hyvä paikka. Kirstinmäen vanhat vuokrakerrostalot ovat varmaan se, mistä Suvelan maine on saanut alkunsa.

Jos pidät huolen ettet joudu Kirstinmäen taloihin vaan sinne lähemmäs Tuomarilan asemaa (Joupinrinne jne.) niin olet turvassa :)

• pippuripate

Itse asun Kirstinharjun itäpäässä eli lähellä Alepaa ja kappaleen matkaa Tuomarilan asemalta. Vaikka alue ei nyt mitenkään erityisemmin ole mieltäylentävää arkkitehtuuriltaan tai miljööltään muutenkaan, niin eipä siellä ole mitään sinä aikana (noin vuosi) tapahtunut kun olen siinä asustellut. Lapset leikkivät pihoilla ja noin. Onhan siinä Alepaa vastapäätä kyllä yksi grillikatos, jossa on aina samat naamat ryyppäämässä, mutta ei niistäkään lähde kovin paljon meteliä ja harmittomia ne kuitenkin on. Satulinnassa Suvelan toisella laidalla on sama meininki.

Kyllähän se asuinalueena on ihan okei. Ei ihmeellinen, mutta mainettaan parempi. Espoon keskus on aika karu ja hirvittävän näköinen, mutta lähivuosien aikana senkin pitäisi kohentua. Kyllä minä laittaisin Suvelan mahdollisien listalle varsinkin, jos haluaa edullisemman asunnon. Itse olen kyllä ajatellut muuttaa pois, koska haluan asua lähempänä Helsingin keskustaa.

• asukas

Suvela ei ole minun mielestäni niin paha kuin siitä puhutaan. Kyllä täällä uskaltaa asua ja liikkua ihan normaalisti. Täällä Espoossa on muita ihan samanlaisia paikkoja, Suvelalla on vaan vanhastaan niin huono maine. Kyllä minä ainakin uskallan liikkua täällä mihinaikaan vaan, minusta täällä tietyissä osissa on jopa tosi hiljaista iltaisin ja öisin.

Tietty tää ei joka kohdasta mikään mieltäylentävän näköinen alue ole, slummimaisia kerrostaloja ja ankea aseman alue. Mutta silmä tottuu kun täällä asuu. Erityisiä plussapuolia ovat hyvät yhteydet joka puolelle. Minun mielestäni ihan varteenotettava vaihtoehto.

Täällä asuu paljon ihan kunnollisia työssäkäyviä ihmisiä ja lapsiperheitä paljon. Asun tosin Kirstinmäessä omistusasuntotalossa, joten niillä jotka asuvat kaupungin vuokrataloissa voi olla eri käsitys asuinalueestaan.

Koskaan minulla ei ole ollut ongelmia eri kulttuureista olevien kanssa. Suoraan sanoen ainut mikä minua on täällä ärsyttänyt, on tuo suomalaisten spurgujen pyöriminen tuossa Satulinnan kulmilla ja lähialueilla. Eikä niistäkään ole mulle henkilökohtaisesti ollut muuta kuin kuulo- ja näköhaittaa. Ärsyttää kun lapset joutuu niitä näkemään, ryömisivät jonnekin koloihinsa pois muitten silmistä örisemästä.

Täällä on 70-luvulla rakennettuja betonikerrostaloja, mutta on täällä puistojakin. Sitäpaitsi aseman ja Espoontorin aluetta aletaan kohentamaan, ja uskon että Espoonkeskus tulee vielä paremmaksi alueeksi. Minullakin oli ennakkoon melko huono kuva tästä Suvelasta, mutta nyt kun olen täällä muutaman vuoden asunut, huomaan että tämä on ihan hyvä alue. Joissakin vuokrataloissa ihmiset itse vaan yrittävät kovasti tätä aluetta pahentaa, mutta onneksi meidän talossa asuu ihan kunnon porukkaa, ja joukossa on jopa useita maahanmuuttajaperheitäkin. Toivoisin vaan että poliisi ja kaupunki tekisivät vähän enemmän jotain että myös vuokratalojen viihtyvyys paranisi, vähentäisivät noita penkkiryhmiä, missä juopot "asuvat" esim. Kirstinharjusta. Täytyy kyllä silti myöntää että aika usein täällä poliisikin ajeleekin, mikä on hyvä, yrittävät ainakin vähän pitää alueella järjestystä.

• maahanmuuttajaperheitä?

Ei kuulosta uskottavalta...

• alue.

Vaikka sitä -90 luvun puolivälissä kohennettiin aika rankasti (kaupungin vuokrataloja siis), on alueen YLEISILME silti jotenkin ränsistynyt, slummimainen, köyhän oloinen. Asukkaat eivät välttämättä ole surkeita, kyllä se on Suvelan epäonnistunut rakenne ja toteutus.

Eittämättä ulkomaalaiset pistävät vahvasti silmään mutta se ei johdu Suvelasta asuinalueena vaan maan työllistämistilanteesta, sillä ulkomaalaisia ei helposti työllistetä, joten heillä on aikaa lorvia alueella. Ja kun valkoihoisia ei samaan aikaan juurikaan näy, ulkomaalaiset näyttävät olevan valtaenemmistönä siellä, mikä ei kuitenkaan ole totta.

Asuin Suvelassa ensi kertaa silloin kun siellä oli vasta kerrostaloa valmiina. Vietin siis lapsuuteni siellä vuosina 1971-1980.
      Seuraavavn kerran asuin siellä puolentoista vuoden ajan vuosina 1994-1996.
      Nyt asun onnellisesti ihan muualla, esteettisemmin suunnitellussa ympäristössä.

• Banaaniliköörin lastaaja

Pistäydyin toissapäivänä pitkästä aikaa Helsingissä. Pyöräilin mm. läpi Pikku-Huopalahden ja molempien Pasiloiden. Täytyy sanoa, että en kotikulmilla Suvelassa ole yhdellä kertaa niin paljon etnikoita tavannut kuin em. seuduilla. Silkkaa legendaa tuo ulkomaalaispaljous Suvelassa.

• kirassa

Suvelan alueella pystyy asumaan siinä missä muuallakin. Lapsiperheitä tullut paljon lisää ja koiria on paljon. Maine on tosiaankin vanhalta ajalta.

Espoon kruunun vuokra taloissa asuu paljon maahanmuuttajia, joten siellä hälinää riittää. Mutta niidenkin pihojen läpi koirien kanssa kuljen päivittäin, myös myöhään illalla, eikä ole pelottavia tilanteita tullut vastaan.

Toivottavasti nuo saneeraus ja laajennus suunnitelmat espoontorilla toteutuvat aikataulussa. Niin palvelutkin ehkä paranisi ja tulisi siivomman näköistä.

• WTFK=Ed

KYllä suvelassa paljon menoa riittää mutta se ei tarkota sitä etteikö sinne voisi mennä asumaan itse asun täällä ja ei ole mitään pelättävää vaikka yleensä olenkin koulun kentällä muiden kanssa joskus riehumassa Kyllä sinne voi muuttaa jos pelkäätte ihmisiä suvelassa niin he ovat ystävällisiä mutta jos menet kentälle vittuilemaan kaikille jota terveihminen ei tee niin saat kyllä köniisi :)

• Monessa paikassa asunut

Suvela ei enää poikkea muista pääkaupunkiseudun lähiöistä; kaikenlaisia ihmisiä asuu ja erilaisuutta pitää suvaita. Omistusasuntojen ympäristöt ovat yleensä rauhallisia; palvelut ovat lähellä ja liikenneyhteydet toimivat. Aluella on vanha huono maine joka ei vastaa nykytodellisuutta.

• jokunen123321

Suvela on oikeasti ihan viihtyisää ja mukavaa seutua vaikka huhuja siitä liikkuukin. Kyllä ulkona uskaltaa liikkua ja puita ja pensaitakin onneksi löytyy jonkin verran ettei ole vain pelkkää betonia. Vuokrat on halvat, mutta talot on kuitenkin ihan kohtuu hyvässä kunnossa ja ihmiset on mukavia. Ainakin hoasin taloissa on paljon 3. asteen opiskelijoita joten seudulla on nuortakin väkeä.

• samanda

Suvela on tosi viihtyisä paikka, vaikka en siellä kuitenkaan asu. Maahanmuuttajat siellä on suurimmaksi osaksi mukavia, eikä rähinöitä ole pitkään aikaan ollut. Siellä voi hyvällä omatunnolla olla oma itsensä, ilman että kukaan sano siitä mitään. Itse vietin Suvelassa aikaa jossain vaiheessa joka päivä koulun jälkeen ja viikonloppusin aamusta iltaan. Omien sanojeni mukaan Suvelassa on järkyttävän paljon ulkomaalaisia, ja se on vaan hyvä juttu. Se on mukava kun Suomessa on paljon ulkomaalaisia. Ja sitten Satulinna. Satulinnan asiakkaat ovat yleisimmin 50-vuotiaita suomalaisäijiä, jotka säätävät jotain omaa koko ajan. Jos suomalaisia ja maahanmuuttajia vertaisi keskenään, niin ulkomaalaiset ovat paljon mukavempia. Suomen kulttuuri saa vähän värin loistetta kun tulee albaaneja ja kosovolaisia lisää vaan. Ja Espooseen ne saa ihan vapaasti muuttaa, Suvelan kämpät ovat juuri kuin maahanmuuttajille luotuja. Mielelläni olen Suvelassa ja koko Espoossa koko ikäni viettänyt. =D

• Anonyymi

Millaisia jengikytköksiä tapahtuneeseen liittyy?

Poliisi tiedotti epäiltyä murhaa seuraavana iltapäivänä tutkivansa Suvelassa tapahtunutta epäiltyä murhaa ja selvittävänsä sen mahdollisia yhteyksiä katujengien ja rikollisverkostojen toimintaan.

Tapausta tutkii tutkinnanjohtaja Forssin johtama pääkaupunkiseudun katujengi­tutkintaryhmä, joka toimii Helsingin poliisissa. Kyseessä on ensimmäinen ryhmän tutkima epäilty murha, josta poliisi tiedottaa.

Tietojen mukaan karkumatkalla oleva epäilty on parikymppinen virolaismies, jolla on tai on ainakin ollut yhteyksiä leppävaaralaiseen katujengiksikin kutsuttuun L-City-ryhmään.

L-Cityyn kuuluu muiden pääkaupunkiseudun niin kutsuttujen katujengien tapaan lähinnä maahanmuuttaja­taustaisia nuoria

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      342
      8592
    2. 1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!

Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit
      Pitkäveto
      1
      2551
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      69
      2318
    4. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      179
      1945
    5. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1522
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1361
    7. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1327
    8. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      178
      1305
    9. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      60
      1300
    10. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      42
      1207
    Aihe