Pahoittelen otsikkoa, mutta en voi vastustaa sanaleikkejä. Amerikan helluntailainen Hal Lindsey kirjoitti '60-'70 -lukujen taitteessa kirjasarjan Maa-planeetan lopun ajoista. Pitääkö paikkansa, että nykyhelluntailainen tulkinta lopun ajoista pohjautuu vieläkin Hal Lindseyn kirjoihin? Käsittääkseni hän on merkittävimpiä helluntailaisia oppi-isiä.
Hal -leluja.
15
624
Vastaukset
- off-topic-osastoa
Ajoin autoa männä vuosina ja poikani (4-v. tuolloin) oli kyydissä. Kuuntelin hengellistä kappaletta, jossa laulettiin aina kertosäkeessä "halleluja". Poika kuunteli hiljaa ja lopulta sanoi:"Minä en ymmärrä, mistä leluista nuo laulaa!"
Melkoista leluilua nuo maailmanlopun ennustuksetkin ovat. Luulisi meillä olevan parempaakin tekemistä kuin niitä toitottaa. Jätetään maailmanloppu Jumalan huoleksi.Oma jälkikasvunikin lauloi hallelujaa, mutta 'Hard rock hallelujah'ia'. Ei laula enää. Asia tehtiin selväksi. Minua kiinnostaa nyt lähinnä Hal Lindseyn voimakas vaikutus helluntailaiseen eskatologiaan.
- Anonyymi00010UUSI
Basker kirjoitti:
Oma jälkikasvunikin lauloi hallelujaa, mutta 'Hard rock hallelujah'ia'. Ei laula enää. Asia tehtiin selväksi. Minua kiinnostaa nyt lähinnä Hal Lindseyn voimakas vaikutus helluntailaiseen eskatologiaan.
Ei hän ole helluntailainen. Voi olla, että Leo Meller myi ja ehkä suomensi hänen
Ei hän ollut helluntailainen. Voi olla , että Leo Meller myi ja suomennutti hänen kirjojaan. Hänellähän oli Kuva ja Sana kustantamo. Se kai on hengissä vieläkin. Mellerkään ei ollut helluntailainen. Hän oli kiinnostunut tuollaisesta, puhui sellaisista, ja paljon.
Kyllä ennenvanhaan helluntaiherätys käytti omia puhujia. Mauri Wiksten. Häneltä on ilmestynyt joku tuon aiheinen kirja. Ensio Mustonen, Jouko Ruohomäki. - Anonyymi00011UUSI
Anonyymi00010 kirjoitti:
Ei hän ole helluntailainen. Voi olla, että Leo Meller myi ja ehkä suomensi hänen
Ei hän ollut helluntailainen. Voi olla , että Leo Meller myi ja suomennutti hänen kirjojaan. Hänellähän oli Kuva ja Sana kustantamo. Se kai on hengissä vieläkin. Mellerkään ei ollut helluntailainen. Hän oli kiinnostunut tuollaisesta, puhui sellaisista, ja paljon.
Kyllä ennenvanhaan helluntaiherätys käytti omia puhujia. Mauri Wiksten. Häneltä on ilmestynyt joku tuon aiheinen kirja. Ensio Mustonen, Jouko Ruohomäki.Jatkoa
Nämä veljet, joista mainitsin, puhuivat lopun ajoista Jumalan Sanaan perustuen, ei mitään Mellerimäisiä skandaaleja.
Nyt, kun helluntaiherätys on jakautunut, niin en tiedä, mitä Helluntaikirkko opettaa ja myykö tuollaisia kirjoja.
Silloin, kun oli oikea helluntaiherätys, niin sen opetus perustui Jumalan Sanaan. Sitä opetettiin.
Minä itse tässä hiljakkoin puhuin yhdelle vanhan ajan helluntaisaarnaajalle mustia kuvia tulevasta, Lähi-idästä. Hän sanoi: " Tietysti, jos voi tehdä jotain asian hyväksi, tuossa on perää. Mutta jos ei voi, niin kannattaa vain olla rauhassa. "
- Gannae
Hivenen korjaan tietojasi, jos vain sopii.
Ei hän ole mikään merkittävä oppi-isä, yksi
kirjojen tekijä monien muiden joukossa.Minulla on sellainen käsitys, että Hal Lindseytä pidetään helluntailaisten keskuudessa merkittävänä Raamatun profetioiden tulkitsijana vielä nykyäänkin.
- todé
Basker kirjoitti:
Minulla on sellainen käsitys, että Hal Lindseytä pidetään helluntailaisten keskuudessa merkittävänä Raamatun profetioiden tulkitsijana vielä nykyäänkin.
mitäs se tämä lindsey nyt sitten opettaa niistä maapallo-asioista? kerrohan, että me helluntailaisetkin tiedetään, mitä pitäisi tietää maapallosta.
todé kirjoitti:
mitäs se tämä lindsey nyt sitten opettaa niistä maapallo-asioista? kerrohan, että me helluntailaisetkin tiedetään, mitä pitäisi tietää maapallosta.
25 000 helluntailaista tietää jo, sinä et?
Hal Lindsey: Maa, entinen suuri planeetta, Ristin Voitto-paino. Kuudes painos marraskuussa 1976, 25 000 kpl.- Hellarimies
Basker kirjoitti:
Hal Lindsey: Maa, entinen suuri planeetta, Ristin Voitto-paino. Kuudes painos marraskuussa 1976, 25 000 kpl.Mitäs mieltä itse olet kyseisestä kirjasta?
Nuoruudessa luin mainitsemasi kirjan. Mielestäni yksi kirjailija muitten joukossa, joka toi mielenkiintoisia aiheita esille.
Kuva ja sanan painattamana -Taisteleva Usko on viimeisin kirja häneltä, jonka ostin aikoinaan.
Minusta hän omaa hyvää raamatun tuntemusta ja opettaa todella hyvin. Hellarimies kirjoitti:
Mitäs mieltä itse olet kyseisestä kirjasta?
Nuoruudessa luin mainitsemasi kirjan. Mielestäni yksi kirjailija muitten joukossa, joka toi mielenkiintoisia aiheita esille.
Kuva ja sanan painattamana -Taisteleva Usko on viimeisin kirja häneltä, jonka ostin aikoinaan.
Minusta hän omaa hyvää raamatun tuntemusta ja opettaa todella hyvin.Olen omaksunut käsitykseni lopun ajoista hyvin pitkälti Hal Lindseyn kirjoista. Ehkä siksi, että ennen vanhaan ne olivat ainoita saatavilla olevia kirjoja, jotka selittivät lopun aikoja. Ja aika raamatullisia myös.
- todé
Basker kirjoitti:
Hal Lindsey: Maa, entinen suuri planeetta, Ristin Voitto-paino. Kuudes painos marraskuussa 1976, 25 000 kpl.on se jokin, joka laittaa sinut ihmettelemään? jotakin sellaista, joka on vastoin sinun maa-planeetta käsityksiäsi?
- Anonyymi00006UUSI
Viihteellisiä kirjoja kirjoitti, vähän kuin seikkailuromaaneja maailmanlopusta. Pedon merkki oli Lindsey mukaan ultraviolettivalossa näkyvä tatuointi. Mikrosiruja ei vielä oltu keksitty.
- Anonyymi00007UUSI
Helluntilaisuudessa vaikutetaan tunteisiin ja joissain kokouksissa voi olla massapsykoosin piirteitä.
- Anonyymi00008UUSI
Maa- entinen suuri planeetta on aukkoteorian oppikirja ja heresiaa.
- Anonyymi00009UUSI
Koira voi olla ihmisen korvike.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiva kun SDP alkaa hallitsemaan Suomea
Vanhat hyvät ajat taas palaavat ja kansa vaurastuu. Muistatteko vielä Sorsan aikakauden? Silloin Suomessa tehtiin jopa2375985SDP:n lyhyt selviytymisopas
1. Komitea on vastaus, oli kysymys mikä tahansa Jos maailma on muuttumassa tai jossain palaa, demari ei hätiköi. Ensin p784799Keskisen kyläkaupassa Temun vaatteita myynnissä?
Siis mitä? Miksi siis ei itse tilaisi Temusta samoja.943657SÄHKÖLASKU 1600 EUROA Ei tässä ole mitään järkeä
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011804443.html Kyllä täysin huijausta nämä sähkömarkkinat. Varsinkin pörssisähk2523099Toivoisitko
Toivoisitko, että kaivattusi olisi introvertimpi tai extrovertimpi? Itsenäinen tai tarvitsisi enemmän apua/sinua? Osoit1462809Olli Rehn: Eläkkeistä pitää leikata. Nyt tuli Lindtmanille kauhun paikka
jos johtaa seuraavaa hallitusta. Purra: eläkkeisiin ei kosketa. Eikä tällä hallituskaudella varmasti kosketa, mutta seur1952342Venäläiset varkaudessa
Ja venäjä mieliset. Teitä kiinnostaa toisinajattelijat ja trafikista päätellen aika paljonkin. Kunhan aika koitaa tulee2621757Lupajaoston esityslista
Ilmoitus rakennusvalvonntaan luvattomasta rakentamisesta. esityslistan 6pykälä Kyse on kulttuuritalon rakentamisesta jo491275Jorma Uotinen UMK-juontajaksi! Mitä ajatuksia UMK-pesti herättää?
Professori, laulaja, koreografi ja TTK-tuomari Jorma Uotinen, 75, on yksi tämän vuoden UMK-juontajista. Uotisen rinnall281188- 621186