miten varkaat saavat käynnistettyä auton kun he varastavat sen? Ilman avainta... Miten yleistä on että rattilukot hajotetaan?
Voiko rattilukkoon luottaa, vai hajottaako vorot yleensä ne?Kannattaako halpaan autoon ottaa vakuut
19
3715
Vastaukset
- whiic
Rattilukko lukitsee ratin, jos sitä käännetään avaimen ollessa pois VIRTALUKOSTA. Virtalukon voi ohittaa yhdistämällä sytyksen piuhat ja antamalla startin solenoille menevälle piuhalle virtaskaa. Rattilukko ei kuitenkaan aukea ellei virtalukkoon saa tungettua jotakin tiirikkaa tai vastaavaa, joka vapauttaa mekaanisen lukon, joka estaa rattia kääntymästä.
- Tiina
tarkoitatko siis ettei virtalukkoa kannata ostaa koska se ei estä voroa?
- JP
lukot ovat rehellisiä varten.
- Tiina
tarkoititko siis ettei rattilukkoa kannata ostaa? Siis se ei estä varkaita ajamasta autoa?
- JP
Tiina kirjoitti:
tarkoititko siis ettei rattilukkoa kannata ostaa? Siis se ei estä varkaita ajamasta autoa?
voi mahoton.. kaikenlaista harmia.
- whiic
Tiina kirjoitti:
tarkoititko siis ettei rattilukkoa kannata ostaa? Siis se ei estä varkaita ajamasta autoa?
Mitä "rattilukkoa" tarkoitat? Ohjauspyörän keskiössä olevaan sisäistä lukkorakennelmaa vai tankoa, joka kiinnitetään ohjauspyörään ja joka ottaa tuulilasiin kiinni rattia käännettäessä?
Mitä muuten tarkoitit lauseella: "miten varkaat saavat käynnistettyä auton kun he varastavat sen?" ja mitä ihmettä sillä on tekemistä rattilukon kanssa? Kyseessä on virtalukon ohittaminen repimällä kojetaulua auki virtalukon edustalta ja paljastamalla virtalukon johdotus ja tämän jälkeen yhdistelemällä johtoja niin, että avainta ei täydy virtalukkoon laittaa. Tällöin rattilukko on yhä päällä vaikka moottori käynnistyisikin, autoa ei voi ohjata (oli kyseessä ratin sisään rakennettu tai ratin kehälle kiinnitetty tanko).
Tämän jälkeen täytyy tiirikoida tai murtaa ulkonen rattilukko. Jos kyseessä on sisäinen rattilukko (eli rattilukko virtalukon yhteydessä niin voi olla, että varas selviää yhdellä tiirikoinnilla molemmista, ilman, että täytyy sorkkia johtoja).
- Maddog
Käsittääkseni rattilukot menevät paskaksi kun rattia vaan äkkiseltään kääntää tarpeeksi kovaa...ei pitäisi kuulemma olla hankalaa edes aloittelevalle autovarkaalle?
- ...
rattilukko ei ole varsinaisesti edes mikään varkaudenesto, vaan lienee alunperin keksitty sitä varten, että renkaat saa pysäköidessä lukittua tiettyyn asentoon, jolloin auto mahdollisesti vaikkapa vierimään lähtiessään ei ohjautuisi liikenteen sekaan, vaan pysähtyisi vaikka katukivetykseen (esim. USA:ssahan et saa edes ajokorttia, mikäli et hallitse tiettyjä siellä pakollisia pysäköintiin liittyviä "rattisääntöjä", eli sitä, mihin suuntaan renkaat on minkäkinlaisessa pysäköintitilanteessa jätettävä.)
Sitten, mitä tulee rattilukkoon noin muuten, niin yleensä autovaras ratkaisee ongelman lyömällä paksun ruuvimeisselin keskelle virtalukkoa, ja huristelee tiehensä käynnistettyään auton irroittamillaan virtalukon johdoilla. Joten: ei varkaudenestoon.
Ja nyt oletan, että tarkoitit tuolla rattilukolla nimenomaan auton omaa rattilukkoa.
Jos tarkoitit semmoista erikseen ostettavaa ratti- tai poljinlukkoa, eli kepakkoa, joka on siellä autossa sitten ikkunaa tai kojelautaa vasten, niin eivätpä nekään kai kovin hääppösiä käytännössä ole. Mutta harrastelijavaras melko varmasti siirtyy seuraavaan autoon, jossa mahdollisesti ei ole sitäkään suojaa.
Hieman asuinpaikastasi ja autostasi riippuen voi olla aivan suotavaa hankkia sopiva vapaaehtoinen vakuutukset (eli kaskovakuutus)vanhempaankin autoon. Ei tietenkään nyt ihan mihinkään muutaman satasen räpsyyn, mutta...mietit sitä käyttöarvoa, mitä autolla sinulle on sekä sitä, mitä maksaa, jos joku hajoittaa autoasi tai jopa varastaa sen kokonaan, niin siinähän sitä sitten on valintaperustetta.
Ja tietenkin hieman kalliimpaan autoon kaskovakuutus on hyvä jo siksikin, että saattahan sitä itsekin hurauttaa pöpelikköön ja se peltien korjaaminenkin on aika kallista.- Tiina
autoit minua autoista tietämätöntä....harkitsen sitä vakuutusta vaikka se onkin kallis...
- ...
Tiina kirjoitti:
autoit minua autoista tietämätöntä....harkitsen sitä vakuutusta vaikka se onkin kallis...
Sen verran haluan vielä lisätä, että kun valitset sitä kaskovakuutusta, niin unohda kuitenkin ne ns. bonukselliset kaskot; ne ovat aika hurjan hintaisia ja siitä huolimatta, että saat sitten joskus kolmenkymmenen vuoden päästä täydet bonukset, niin maksat siitä vielä silloinkin yhtä paljon ja jopa enemmän kuin bonuksettomasta kaskosta. Omavastuun suuruus tosin vaikuttaa näissäkin.
Bonuksettomien kaskojen omavastuut ovat yleensä hieman korkeampia, mutta niitäkin on erilaisia. - Jza
... kirjoitti:
Sen verran haluan vielä lisätä, että kun valitset sitä kaskovakuutusta, niin unohda kuitenkin ne ns. bonukselliset kaskot; ne ovat aika hurjan hintaisia ja siitä huolimatta, että saat sitten joskus kolmenkymmenen vuoden päästä täydet bonukset, niin maksat siitä vielä silloinkin yhtä paljon ja jopa enemmän kuin bonuksettomasta kaskosta. Omavastuun suuruus tosin vaikuttaa näissäkin.
Bonuksettomien kaskojen omavastuut ovat yleensä hieman korkeampia, mutta niitäkin on erilaisia.Nykyään myöntävät (esmes Pohjola) 50%:in starttibonuksen ja lisäks muita bonuksia esimerkiksi ajonestolaitteista ja ABS:stä.
Itellä olisi vakuutukset maksaneet pienimmällä omavastuulla yli 1300 euroa vuodessa, mutta kaikilla extrabonuksilla summa jäi alle kahdensadan :D - taksi
Jza kirjoitti:
Nykyään myöntävät (esmes Pohjola) 50%:in starttibonuksen ja lisäks muita bonuksia esimerkiksi ajonestolaitteista ja ABS:stä.
Itellä olisi vakuutukset maksaneet pienimmällä omavastuulla yli 1300 euroa vuodessa, mutta kaikilla extrabonuksilla summa jäi alle kahdensadan :DKaskoon saa samat bonukset kuin liikennevakuutuksessa on. Eikös toi hirvi,palo ja varkausvakuutus maksa yleensä vain n.30,-
- -S-
Tiina kirjoitti:
autoit minua autoista tietämätöntä....harkitsen sitä vakuutusta vaikka se onkin kallis...
.
- Henkka Jii
Erään autovarkaan mukaan useimmista autoista saa rattilukon rikki putkenpätkällä vääntämällä.
Varkaathan käynnistävät autot ilman avaimia siten, että repivät ratin alta kojelaudan muovit irti, rikkovat lukkopesän ja yhdistävät johdot. Jotkut autot toki saa käyntiin vaikka ruuvimeisselillä. Yhdellä tutulla oli ikäloppu Corolla jonka ovista pääsi siään, ja jonka sai käynnistettyä, jäätelötikulla tai viiden pennin kolikolla! :-D
Sikahalpaan autoon (500-1000€) ei välttämättä edes kannata vakuutusta ottaa, tonnista ylöspäin olen kyllä pitänyt palo-ja varkausvakuutuksen sillä se ei vuositasolla paljoa maksa.
Henkka - taksi
Yhdellä tutulla on Mersu johon pääsee sisälle hammastikulla ja jonka saa käyntiin 1 pennin kolikolla.
- -S-
Rattilukon idea on se että voro ettii toisen auton mieluummin kuin alkaisi painimaan sen lukon tai ratin kanssa. Jotkut lukot on kait helppoja mutta hyvät on hyviä eikä helpolla irtoa!
Koko ratti nopeempi irrottaa kuin se lukko.
Sitten vaan samanlainen ratti tilalle:))
Se lukko pitää laittaa oikein ja hyvin!!!!!
Muuten se ei toimi.
Olen nähnyt parkkipaikalla entisen naapurin laittaman rattilukon joka oli laitettu lattiaa vasten:)) Ei tarvii ku potkasta niin se lähtee pois. Se oli mallia rattiin ja jarrupolkimen taakse kiinni, ei hyvä malli! Se joku "Vat:n" hyväksymä malli on hyvä, kovaa materiaaliakin ku mikä.
Autoissa joissa ei ole ajonestoa saa johdoista koplaamalla käyntiin osaava tai rikkomallla lukko pesän ja jne. Joihinkin vanhoihin autoihin käy "yleis" avain ja toisten autojen avaimet viilattuna.
Voihan melko halvalla hankkia myös ajon eston!!!!!
Sellasen voi ihan itekki väsää pelkällä katkasilla jonka laittaa piiloon.- -S-
Mistähän nyt oli kyse? Siis auton virtalukosta vai ratti lukosta vai lisäksi ostettavasta rattiin laitettavasta lukosta josta tossa kirjotin?
Siis ei voi luottaa virtalukkoon/ratti lukkoon edes uusissa autoissa eikä ovien lukkoihin.
Ajon esto on se mikä ne pitää paikallaan, jos sekään.
- rattilukko
Hommaa erillinen rattilukko, eli sellainen VAT hyväksytty tanko, joka kiinnitetaan ohjauspyörään. Ja huom hanki VAT hyväksytty malli!
Sen jälkeen otat siihen vanhaankin autoon ns. hirvi/palo/varkaus -kaskon, joka maksaa vuodessa n. 100 euroa, jos sitäkään. Se korvaa, jos autosi katoaa/ tuhotaan.- Ähäkutti
Erillinen rattilukko kiinnitetään niin, että tangon ratista lähtevä pää asetetaan, jos mahdollista, tuulilasin ja sivuikkunan välissä olevan tolpan yläpään kohdalle. Tällaisella sijoituksella rattilukkoa ei pitäisi pystyä taivuttamaan.
Usein näkee erillisen rattilukon kiinnitetyn niin, että tangon vapaa pää sojottaa vaakasuunnassa pelkääjän puolelle. Näin asetetun lukkolaitteen vääntämisessä U-kirjaimen muotoon ja samalla toimintakyvyttömäksi ei hirveästi voimia vaadita. Varas voi myös helposti vääntää auton varsinaisen rattilukon rikki, kun ohjauspyörään lukittu tanko toimii hyvänä vääntövartena.
Joku vuosi sitten havaittiin tutkimuksissa ohjauspyörä-poljintanko pelkästään ohjauspyörään asennettua tankoa tehokkaammaaksi varkaudenestäjäksi. Ohjauspyörä-poljintanko on sijaintinsa vuoksi vaikeampi sahattava tai tiirikoitava. Tangon väkivaltainen poistoyritys voi tehdä auton ajokelvottomaksi poljinten vääntymisen tai irtoamisen vuoksi ja näinkin estää auton varastamisen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k273633- 412469
Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut362314Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s72067Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta431572- 381559
- 141372
- 1281310
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2681293Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451275