mistä ääni syntyy

Anni

Moi

Meillä oli koulussa tunnilla asiaa hyönteisitä koppakuoriaisista, itikoista ja muista. nyt pitäs tehdä aine niistä ja minulla on aiheena kärpänen.

kysymys.
mistä tulee se ääni kun kärpänen lentää, joskus ääni kuuluu jja joskus ei kulu kun ne lentää, tuleeko ääni niitten suusta sellanen pärinä kun ne lentää ja
kun ei aina kuulu nin eikö ne jaksa pärisyttää. aine pitäs olla valmina tiistaina auttakaa.

4

4484

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kärpänen

Haha! Vai suusta! ei niillä oo edes suuta.. Päivän paras :D siivistä se ääni tulee.. Mene kirjastoon ottamaan asioista selvää

• *Nilla

Tottahan toki kärpäsellä suu on! Ei sellainen kuin meillä ihmisillä, mutta sellainen kuin kärpäsellä pitääkin olla.

Se siipijuttu meni kyllä oikein.

• perhoskeräilijä
        *Nilla kirjoitti:

Tottahan toki kärpäsellä suu on! Ei sellainen kuin meillä ihmisillä, mutta sellainen kuin kärpäsellä pitääkin olla.

Se siipijuttu meni kyllä oikein.

Kärpäsillähän on etusiivet normaalit ja takasiipinä surkastuneet varsien päässä olevat nupit, joista syntyy se pörinä.
        mm. siivet irroitettu kärpänen pörisee, eli se ääni tulee ns. väristimistä.
        Ne väristimet toimivat kait lennon aikana tasapainoeliminä, eli se niiden tuottama värinä tuo vakautta lentoon.
        Monet muutkin hyönteiset ääntelee. Sittiäinen eli sittisontiainen, samoin kuin sarvijaakko -eräs pitätuntosarvinen toukkana lahokaarnaa syövä kuoriainen inisee sitä häirittäessä surullisesti
        niskaansa nostamalla ylösalas erittäin nopeasti.
        Tätä tekee moni muukin kuoriainen, semmoinenkin kuin kotilokiitäjäinen. Tätä vinkuvaa spesiaalilajia olen löytänyt mökiltämme Mäntyharjusta. Pään ja keskiruumiin hankaamisesta toisiaan vasten syntyy koppiaisten ääntely.Kuoriaisilla se ääni on itkua tai valitusta muistuttava ääni, inisevä, ja varmaan onkin sitä jos ihminen hyönteistä kourissaan pitelee. tai petoeläin yrittää vahingoittaa.
        Heinäsirkat raaputtavat jalkojaan siipiään vasten ja hepokatit sirittävät siivillään. Siitä stridulointi eli siritys.

• Anonyymi
        perhoskeräilijä kirjoitti:

Kärpäsillähän on etusiivet normaalit ja takasiipinä surkastuneet varsien päässä olevat nupit, joista syntyy se pörinä.
        mm. siivet irroitettu kärpänen pörisee, eli se ääni tulee ns. väristimistä.
        Ne väristimet toimivat kait lennon aikana tasapainoeliminä, eli se niiden tuottama värinä tuo vakautta lentoon.
        Monet muutkin hyönteiset ääntelee. Sittiäinen eli sittisontiainen, samoin kuin sarvijaakko -eräs pitätuntosarvinen toukkana lahokaarnaa syövä kuoriainen inisee sitä häirittäessä surullisesti
        niskaansa nostamalla ylösalas erittäin nopeasti.
        Tätä tekee moni muukin kuoriainen, semmoinenkin kuin kotilokiitäjäinen. Tätä vinkuvaa spesiaalilajia olen löytänyt mökiltämme Mäntyharjusta. Pään ja keskiruumiin hankaamisesta toisiaan vasten syntyy koppiaisten ääntely.Kuoriaisilla se ääni on itkua tai valitusta muistuttava ääni, inisevä, ja varmaan onkin sitä jos ihminen hyönteistä kourissaan pitelee. tai petoeläin yrittää vahingoittaa.
        Heinäsirkat raaputtavat jalkojaan siipiään vasten ja hepokatit sirittävät siivillään. Siitä stridulointi eli siritys.

Minulla on ollut huonekärpänen lemmikkieläimenä kaksi kuukautta.
        Siitä on tullut erittäin kesy ja ihmisrakas.
        Kun tulen ulkoa sisälle niin se lentää pääni ympäri innoissaan suristellen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      61
      4267
    2. Olenko saanut sinut koukkuun?

Hyvä. Rakastan sua.
      Ikävä
      105
      3475
    3. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      37
      3100
    4. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      26
      2578
    5. Se on hyvästi

Toivottavasti ei tavata.
      Ikävä
      45
      2247
    6. Alavuden sairaala

Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan
      Ähtäri
      5
      2019
    7. Sisäsiittosuus

Tämän kevään ylioppilaista 90% oli sama sukunimi?
      Suomussalmi
      20
      1959
    8. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      186
      1817
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      394
      1516
    10. Huomenta kulta

En mä halunnut sulle ilkeillä,päinvastoin. Miks mä niin tekisin ku rakastan sua ❤️ mut anteeksi jos ilmaisin itseäni huo
      Ikävä
      9
      1348
    Aihe