Kylpeminen ja jalkojen pesu (Joh. 13:1-20)
Kiirastorstaina ”sinä yönä, jona hänet kavallettiin” (1. Kor. 11:23), Jeesus asetti ehtoollisen.
Ennen ehtoollista Jeesus pesi opetuslastensa jalat .
Pietarin ihmetellessä tätä, Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas; ja te olette puhtaat, ette kuitenkaan kaikki"(Joh. 13:10).
Mitä Jeesus tarkoitti kylpemisellä ja jalkojen pesulla?
Joh.13:1-20; Kylpeminen ja jalkojen pesu
51
1072
Vastaukset
- noin yksinkertaisia
Juutalaiset olivat tarkkoja hygienastaan. Pesu
ennen juhla-ateriaa oli tärkeää.
Ei pidä hengellistää arkipäiväisiä asioita. Ei
tässä ainakaan lapsikasteesta puhuta. - ei tarvitse upotuskastaa
Hyvä huomio sinulta!
Ei ole pakko upotuskastaa kun jalkojen pesu riittää!- TaistoRa.
Et näytä ymmärtävän tuota jalkojenpesu asiaa lainkaan! Mutta tutki asiaa rukoillen, niin asia valkenee kun pyydät, että Pyhä Henki sen sinulle kirkastaa!
Valaisevia lukuhetkiä! :) - Aivan selvästi
TaistoRa. kirjoitti:
Et näytä ymmärtävän tuota jalkojenpesu asiaa lainkaan! Mutta tutki asiaa rukoillen, niin asia valkenee kun pyydät, että Pyhä Henki sen sinulle kirkastaa!
Valaisevia lukuhetkiä! :)>>"Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään
- ...kerro kasteesta.
Aivan selvästi kirjoitti:
>>"Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään
Ystävä hyvä!
Pyhä Henki on tuon "jalkojenpesu" asian minulle jo kirkastanut ja toivon sitä samaa sinullekin! Ne ovat arvokkaita asioita tietää kun Pyhä Henki ne vielä oikein kirkastaa!
Jalkojenpesu kuvaa sielunhoito tilannetta!!!
Kun ihminen vanhurskautuu uskossa Jeesukseen, hän on puhdas Jumalan silmissä Jeesuksen Golgatan työn perusteella "uskon kautta", mutta uskovakin voi "uskontietä matkatessaan" langeta tai saada vaikutteita "maailmallisuudesta" ja sekoittaa niitä vahingossa uskonelämänsä vaellukseen ja nyt tämä "jalkojen pesu" kuvaa juuri sitä, että vaelluksen aikana tulleet mahdolliset "tomut" ja maailman liat "pestään" sielunhoidollisesti pois uskonelämää haittaamasta yhdessä muiden uskovien kanssa, kuten jo sanoin, sielunhoidollisena toimena ja uskoutumisena sielunhoitoon uskovien kesken! Ymmärrätkö?
Täällä on jokunen vastannut jo aivan oikein tuohon asiaan, lueppas nuo muutkin viestit!
Siunausta! Terv, TaistoRa. - siinä olet oikeassa
...kerro kasteesta. kirjoitti:
Ystävä hyvä!
Pyhä Henki on tuon "jalkojenpesu" asian minulle jo kirkastanut ja toivon sitä samaa sinullekin! Ne ovat arvokkaita asioita tietää kun Pyhä Henki ne vielä oikein kirkastaa!
Jalkojenpesu kuvaa sielunhoito tilannetta!!!
Kun ihminen vanhurskautuu uskossa Jeesukseen, hän on puhdas Jumalan silmissä Jeesuksen Golgatan työn perusteella "uskon kautta", mutta uskovakin voi "uskontietä matkatessaan" langeta tai saada vaikutteita "maailmallisuudesta" ja sekoittaa niitä vahingossa uskonelämänsä vaellukseen ja nyt tämä "jalkojen pesu" kuvaa juuri sitä, että vaelluksen aikana tulleet mahdolliset "tomut" ja maailman liat "pestään" sielunhoidollisesti pois uskonelämää haittaamasta yhdessä muiden uskovien kanssa, kuten jo sanoin, sielunhoidollisena toimena ja uskoutumisena sielunhoitoon uskovien kesken! Ymmärrätkö?
Täällä on jokunen vastannut jo aivan oikein tuohon asiaan, lueppas nuo muutkin viestit!
Siunausta! Terv, TaistoRa.mutta tulee mieleen se, että joka itsensä alentaa, vaikkapa toisten hikisiä jalkoja pesemään niin ...........
- TaistoRa.
Olet esittänyt tuon saman kysymyksen ennenkin ja olet saanut siihen myös vastauksia, lue siis vanhat viestit uudelleen jos muisti kerran pettää!
Hauskoja lukuhetkiä! :)TaistoRa.
"Olet esittänyt tuon saman kysymyksen ennenkin ja olet saanut siihen myös vastauksia, lue siis vanhat viestit uudelleen jos muisti kerran pettää"!
---
Ehkä et ole huomannutkaan, että täällä on uusia keskustelijoita ja lukijoita, joita tämä asia kiinnostaa.
Olisi hyvä huomioida heidätkin.
Minua ei kyllästytä samoistakaan asioista keskusteleminen!
Täysinoppineita emme ole kukaan!
- pesoa tarkoittaa
Kyllä Jeesuksen antama esimerkki pestä synti pois pelkällä jalkojen pesemisellä viittaa Jeesuksen kasteeseen uuden liiton aikana ja syntymiseen uutena puhtaana ylhäältä vedestä ja Hengestä sydän puhtaalla vedellä vihmottuna.
Jo VT:n aikana yhden kuukauden ikäisten Leeviläispoikien syntien puhdistamiseen riitti Jumalan siunaaman veden pirskoitus. Siis pirskoitus, ei kokonaan veteen tarvinnut upottaa, kun sakramentti oli Jumalan säätämä riitti pienempikin vesimäärä.
4. Moos. 8:7
"Ja puhdistaaksesi heidät tee näin: Pirskoita heihin synnistä puhdistavaa vettä"- vertaus
Olet yrittänyt aikaisemminkin
sekoittaa tuota leeviläisten papiksivihkimis-
seremoniaa lapsikasteeseen, mutta huonolla menestyksellä.
Mihin unohdit siihen kuuluvat mullikan uhraamisen, vaatteiden pesun ja partaveitsen. Kovin on
valikoivaa sinun Raamatunlukusi. - vihmota ja pirskoitus ja va...
vertaus kirjoitti:
Olet yrittänyt aikaisemminkin
sekoittaa tuota leeviläisten papiksivihkimis-
seremoniaa lapsikasteeseen, mutta huonolla menestyksellä.
Mihin unohdit siihen kuuluvat mullikan uhraamisen, vaatteiden pesun ja partaveitsen. Kovin on
valikoivaa sinun Raamatunlukusi.Kasteen esikuva on peseminen. Peseminen aloitetaan yleensä ylhäältä päästä. Ei kuitenkaan ensin veteen pyllistämällä?
Samoin Israelin kansa sai saman "bapditzoon" kasteen ylittäessään Punaista Merta kuivin jaloin veden tullessa pilvessä ja meressä. Pilvi, jonka peitossa Herra kulki oli ukkospilvi. Pilvi, kuten tiedämme on muodostunut vesihöyrystä. Tuossa kansassa oli tuhansittain vastasyntyneitä lapsia, jotka siis kaikki saivat saman kasteen ja Kristuksen Hengen kasteessa pilvessä ja meressä.
1.Kor.10
1 Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
2 ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä
3 ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa
4 ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.
Kasteen jälkeen koko kansa uskoi Herraan.
. Moos. 14:31
Ja Israel näki sen suuren teon, jonka Herra teki tuhotessaan egyptiläiset. SILLOIN KANSA pelkäsi HERRAA JA USKOI HERRAAN ja uskoi hänen palvelijaansa Moosesta. - jatkuu
vihmota ja pirskoitus ja va... kirjoitti:
Kasteen esikuva on peseminen. Peseminen aloitetaan yleensä ylhäältä päästä. Ei kuitenkaan ensin veteen pyllistämällä?
Samoin Israelin kansa sai saman "bapditzoon" kasteen ylittäessään Punaista Merta kuivin jaloin veden tullessa pilvessä ja meressä. Pilvi, jonka peitossa Herra kulki oli ukkospilvi. Pilvi, kuten tiedämme on muodostunut vesihöyrystä. Tuossa kansassa oli tuhansittain vastasyntyneitä lapsia, jotka siis kaikki saivat saman kasteen ja Kristuksen Hengen kasteessa pilvessä ja meressä.
1.Kor.10
1 Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
2 ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä
3 ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa
4 ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.
Kasteen jälkeen koko kansa uskoi Herraan.
. Moos. 14:31
Ja Israel näki sen suuren teon, jonka Herra teki tuhotessaan egyptiläiset. SILLOIN KANSA pelkäsi HERRAA JA USKOI HERRAAN ja uskoi hänen palvelijaansa Moosesta.Eikö nuo kopionnit voisi jo lopettaa?
Järjen köyhyyttä toistaa samaa tekstiä. - factaa
jatkuu kirjoitti:
Eikö nuo kopionnit voisi jo lopettaa?
Järjen köyhyyttä toistaa samaa tekstiä.Sielunvihollinen vihaa erityisesti tuota tapahtumaa ja sen mainitsemista, jossa koko Israelin kansa pääsi saatanan egyptin sotajoukkoja pakoon Jumalan tekemän vesi-ihmeen eli kasteen kautta toiselle rannalle ja egyptiläiset sotajoukot upotettiin meren syvyyteen.
Kostonhimoinen henki vihaa Israelin kansan kastetta ja siinä kasteessa ollutta Kristuksen Henkeä (bapditzoo). Voima tarkoittaa Hengen saamista.
Ps. 8:2
(8:3) Lasten ja imeväisten suusta sinä perustit voiman vastustajaisi tähden, että kukistaisit vihollisen ja kostonhimoisen. "Jo VT:n aikana yhden kuukauden ikäisten Leeviläispoikien syntien puhdistamiseen riitti Jumalan siunaaman veden pirskoitus".
---
Pesut ovat lämpimissä maissa, kuten Israelissa, erittäin tärkeitä.
Erityisen merkityksellisiä olivat Israelissa ns. kulttipesot.
Ne olivat tarkoitetut joko koko kansalle tai vain papistolle.
Esim. papistolle annettiin seuraavanlainen määräys (Laitan sen vielä tähän):
LEEVILÄISTEN PYHITTÄMINEN
"Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
"Ota leeviläiset israelilaisten keskuudesta ja puhdista heidät.
Ja puhdistaaksesi heidät tee näin: Pirskoita heihin synnistä puhdistavaa vettä, ...(4. Moos. 8:5-7).
Jeesus puhuessaan ulkoisesta peseytymisestä tarkoitti tietysti sisäistä puhdistautumista.
Hebr. 10:22 kuvaa kasteen vaikutusta;
"...sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä..."- Kysyvä ...
vihmota ja pirskoitus ja va... kirjoitti:
Kasteen esikuva on peseminen. Peseminen aloitetaan yleensä ylhäältä päästä. Ei kuitenkaan ensin veteen pyllistämällä?
Samoin Israelin kansa sai saman "bapditzoon" kasteen ylittäessään Punaista Merta kuivin jaloin veden tullessa pilvessä ja meressä. Pilvi, jonka peitossa Herra kulki oli ukkospilvi. Pilvi, kuten tiedämme on muodostunut vesihöyrystä. Tuossa kansassa oli tuhansittain vastasyntyneitä lapsia, jotka siis kaikki saivat saman kasteen ja Kristuksen Hengen kasteessa pilvessä ja meressä.
1.Kor.10
1 Sillä minä en tahdo, veljet, pitää teitä tietämättöminä siitä, että isämme olivat kaikki pilven alla ja kulkivat kaikki meren läpi
2 ja saivat kaikki kasteen Moosekseen pilvessä ja meressä
3 ja söivät kaikki samaa hengellistä ruokaa
4 ja joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus.
Kasteen jälkeen koko kansa uskoi Herraan.
. Moos. 14:31
Ja Israel näki sen suuren teon, jonka Herra teki tuhotessaan egyptiläiset. SILLOIN KANSA pelkäsi HERRAA JA USKOI HERRAAN ja uskoi hänen palvelijaansa Moosesta.Baptitzoo tosiaan tarkoittaa upottamista eli koko ihminen siinä upotetaan veteen ja näin ylös nousee Kristuksen opetuslapsi. Amen
- kaste
Kysyvä ... kirjoitti:
Baptitzoo tosiaan tarkoittaa upottamista eli koko ihminen siinä upotetaan veteen ja näin ylös nousee Kristuksen opetuslapsi. Amen
Raamatussa ei missään kerrota, että ketään olisi upotettu kokonaan veden alle. Jeesustakaan ei haudattu upottamalla maahan länsimaiseen tapaan, joten sekään ei tue upotustekniikkaa kasteessa.
Kastaminen tapahtui valelemalla ihmisten kodeissa ja vihmomalla, kuten ensimmäisenä helluntaina.
Hes. 36:25
Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan. - ymmärtämätön
kaste kirjoitti:
Raamatussa ei missään kerrota, että ketään olisi upotettu kokonaan veden alle. Jeesustakaan ei haudattu upottamalla maahan länsimaiseen tapaan, joten sekään ei tue upotustekniikkaa kasteessa.
Kastaminen tapahtui valelemalla ihmisten kodeissa ja vihmomalla, kuten ensimmäisenä helluntaina.
Hes. 36:25
Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.Tuossa Hes 36:25 Jumala ITSE vihmoo israelilais-
ten päälle puhdasta vettä lopun aikana. Se kertoo
Israelin uudistumisesta. Luepa koko luku, niin eiköhän sinullekin selviä mistä ajasta on kysy-
mys. Israel kootaan luvattuun maahan!!!!!
Ei siinä pauhuta lapsikasteesta mitään, vaan se on
israelilaisille annettu lupaus.
Kyllä Jeesus haudattiin kokonaan kalliohautaan. Ei
vain hänen päälakeaan, kuten lapsikasteessa tapahtuu, vaan koko ruumis laskettiin hautaan, kuten voit todeta, jos käyt Jerusalemissa hänen
haudallaan.
Samoin meidät haudataan kasteessa kokonaan, eikä vain päälakea. Eikö olenkin selvää ja yksinkertaista tämä Raamatun ilmoitus. - jaksaa
Tapio522 kirjoitti:
"Jo VT:n aikana yhden kuukauden ikäisten Leeviläispoikien syntien puhdistamiseen riitti Jumalan siunaaman veden pirskoitus".
---
Pesut ovat lämpimissä maissa, kuten Israelissa, erittäin tärkeitä.
Erityisen merkityksellisiä olivat Israelissa ns. kulttipesot.
Ne olivat tarkoitetut joko koko kansalle tai vain papistolle.
Esim. papistolle annettiin seuraavanlainen määräys (Laitan sen vielä tähän):
LEEVILÄISTEN PYHITTÄMINEN
"Ja Herra puhui Moosekselle sanoen:
"Ota leeviläiset israelilaisten keskuudesta ja puhdista heidät.
Ja puhdistaaksesi heidät tee näin: Pirskoita heihin synnistä puhdistavaa vettä, ...(4. Moos. 8:5-7).
Jeesus puhuessaan ulkoisesta peseytymisestä tarkoitti tietysti sisäistä puhdistautumista.
Hebr. 10:22 kuvaa kasteen vaikutusta;
"...sydän vihmottuna puhtaaksi pahasta omastatunnosta ja ruumis puhtaalla vedellä pestynä..."vääristellä Raamatun ilmoitusta.
Tuo leeviläispoikien puhdistus oli osa papiksivih-
kimystä ja siihen kuului mullikan uhraaminen, vaat-
teiden pesu ja partaveitsen käyttö. Miksi et tote-
uta koko seremoniaa, vaan yrität saada siitä syyn
lapsikasteelle. Sinä sovellat kovin valikoidusti
Raamatun esimerkkiä.
Kas kun uskalsit siteerata tuota Hebr 10:22,
joka kuvaa, kuinka kasteessa koko ruumis pestään!!!! - käsivarsilla
ymmärtämätön kirjoitti:
Tuossa Hes 36:25 Jumala ITSE vihmoo israelilais-
ten päälle puhdasta vettä lopun aikana. Se kertoo
Israelin uudistumisesta. Luepa koko luku, niin eiköhän sinullekin selviä mistä ajasta on kysy-
mys. Israel kootaan luvattuun maahan!!!!!
Ei siinä pauhuta lapsikasteesta mitään, vaan se on
israelilaisille annettu lupaus.
Kyllä Jeesus haudattiin kokonaan kalliohautaan. Ei
vain hänen päälakeaan, kuten lapsikasteessa tapahtuu, vaan koko ruumis laskettiin hautaan, kuten voit todeta, jos käyt Jerusalemissa hänen
haudallaan.
Samoin meidät haudataan kasteessa kokonaan, eikä vain päälakea. Eikö olenkin selvää ja yksinkertaista tämä Raamatun ilmoitus.Jeesus nostettiin käsivarsilla uuteen kalliohautaan ylöspäin. Hautaan mahtui sisälle muitakin ihmisiä ja enkeleitä. Joten se muistuttaa huonetta, jossa lapsia kastetaan Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen yhteyteen.
Raamatussa ei puhuta mitään, että ensin olisi valettu betonista alkaita.
Hakatusta kivestä tehty alttari ja sinne askelmat oli kielletty ja kauhistus mennä mekko päällä, koska häpy näkyy. Ethän ole sellaiseen syyllistynyt?
5 Mutta jos sinä teet minulle kivialttarin, niin älä rakenna sitä hakatusta kivestä; sillä jos sinä kosket taltallasi kiveen, niin sinä saastutat sen.
26 Äläkä nouse portaita myöten minun alttarilleni, ettei häpysi sen päällä paljastuisi." - Uusi liitto
jaksaa kirjoitti:
vääristellä Raamatun ilmoitusta.
Tuo leeviläispoikien puhdistus oli osa papiksivih-
kimystä ja siihen kuului mullikan uhraaminen, vaat-
teiden pesu ja partaveitsen käyttö. Miksi et tote-
uta koko seremoniaa, vaan yrität saada siitä syyn
lapsikasteelle. Sinä sovellat kovin valikoidusti
Raamatun esimerkkiä.
Kas kun uskalsit siteerata tuota Hebr 10:22,
joka kuvaa, kuinka kasteessa koko ruumis pestään!!!!Uuden liiton kasteessa uhrina ei käytetä enää eläinuhreja mullikoita, joita vielä kaipailet.
Kristus oli kertakaikkinen uhri, johon lapsi kastetaan kuoleman ja veren osallisuuteen veri pesee synnin pois.
5 (51:7) Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.
Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut? (Room.6:3) - Kysyvä ...
käsivarsilla kirjoitti:
Jeesus nostettiin käsivarsilla uuteen kalliohautaan ylöspäin. Hautaan mahtui sisälle muitakin ihmisiä ja enkeleitä. Joten se muistuttaa huonetta, jossa lapsia kastetaan Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen yhteyteen.
Raamatussa ei puhuta mitään, että ensin olisi valettu betonista alkaita.
Hakatusta kivestä tehty alttari ja sinne askelmat oli kielletty ja kauhistus mennä mekko päällä, koska häpy näkyy. Ethän ole sellaiseen syyllistynyt?
5 Mutta jos sinä teet minulle kivialttarin, niin älä rakenna sitä hakatusta kivestä; sillä jos sinä kosket taltallasi kiveen, niin sinä saastutat sen.
26 Äläkä nouse portaita myöten minun alttarilleni, ettei häpysi sen päällä paljastuisi."Jeesuksen hautaaminen kokonaan kallion sisään hyvin kuvaa upotusta, sillä kasteesta käytetty sana baptitzoo kuvaa nimenomaan upotusta.
Jos luterilaiset olisivat johdonmukaisia, niin he eivät hautaisi kokonaan ollenkaan vainajiaan, vaan hautaisivat vain päälaen ja ihminen olisi siinä sitten jalat pystyssä ja päälaki vain maan sisässä. Mutta tuskin tämäkään karmea esimerkki ei paatuneita sydämiä paljoakaan hätkäytä muuta kuin syyllistävällä tavalla. - ylöspäin
Kysyvä ... kirjoitti:
Jeesuksen hautaaminen kokonaan kallion sisään hyvin kuvaa upotusta, sillä kasteesta käytetty sana baptitzoo kuvaa nimenomaan upotusta.
Jos luterilaiset olisivat johdonmukaisia, niin he eivät hautaisi kokonaan ollenkaan vainajiaan, vaan hautaisivat vain päälaen ja ihminen olisi siinä sitten jalat pystyssä ja päälaki vain maan sisässä. Mutta tuskin tämäkään karmea esimerkki ei paatuneita sydämiä paljoakaan hätkäytä muuta kuin syyllistävällä tavalla.Jeesusta ei upotettu eikä painettu haudattaessa alaspäin maahan eikä veteen. Upotustekniikka ei saa tukea Jeesuksen hautaamistavasta.
Mark. 16:4
"Ja katsahtaessaan YLÖS he näkivät kiven poisvieritetyksi; se oli näet hyvin suuri." - Kysyvä ...
ylöspäin kirjoitti:
Jeesusta ei upotettu eikä painettu haudattaessa alaspäin maahan eikä veteen. Upotustekniikka ei saa tukea Jeesuksen hautaamistavasta.
Mark. 16:4
"Ja katsahtaessaan YLÖS he näkivät kiven poisvieritetyksi; se oli näet hyvin suuri."Jeesus oli ihan kokonaan haudassa - ei tätä nyt vaan muuksi muuteta. Älä nyt hassu ole ... leikit kristinuskon totuuksilla ja kunnioita edes nyt vähän kristinuskoa - Jeesuksen nimessä.
- 3 pv
Kysyvä ... kirjoitti:
Jeesus oli ihan kokonaan haudassa - ei tätä nyt vaan muuksi muuteta. Älä nyt hassu ole ... leikit kristinuskon totuuksilla ja kunnioita edes nyt vähän kristinuskoa - Jeesuksen nimessä.
Jos Jeesuksen hautaamista haluttaisiin matkia, niin veden allahan pitäisi olla näköesteen takana kokonaista 3 pv. kuten Jeesuskin oli haudassa 3 pv.
18 Kärsihän Kristuskin ainutkertaisen kuoleman syntien tähden, syytön syyllisten puolesta, johdattaakseen teidät Jumalan luo. Hänen ruumiinsa surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi. [Room. 5:6; Hepr. 9:24 | Room. 1:4; 2. Kor. 13:4]
19 Ja niin hän myös meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, [1. Piet. 4:6]
20 jotka muinoin eivät totelleet Jumalaa, kun hän Nooan päivinä kärsivällisesti odotti sen ajan, kun arkkia rakennettiin. Vain muutama ihminen, kaikkiaan kahdeksan, pelastui arkissa veden kantamana. [1. Moos. 6:5-8,17-22]
21 Tuon esikuvan mukaisesti TEIDÄT PELASTAA NYT KASTE, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22] - Kysyvä ...
3 pv kirjoitti:
Jos Jeesuksen hautaamista haluttaisiin matkia, niin veden allahan pitäisi olla näköesteen takana kokonaista 3 pv. kuten Jeesuskin oli haudassa 3 pv.
18 Kärsihän Kristuskin ainutkertaisen kuoleman syntien tähden, syytön syyllisten puolesta, johdattaakseen teidät Jumalan luo. Hänen ruumiinsa surmattiin, mutta hengessä hänet tehtiin eläväksi. [Room. 5:6; Hepr. 9:24 | Room. 1:4; 2. Kor. 13:4]
19 Ja niin hän myös meni ja saarnasi vankeudessa oleville hengille, [1. Piet. 4:6]
20 jotka muinoin eivät totelleet Jumalaa, kun hän Nooan päivinä kärsivällisesti odotti sen ajan, kun arkkia rakennettiin. Vain muutama ihminen, kaikkiaan kahdeksan, pelastui arkissa veden kantamana. [1. Moos. 6:5-8,17-22]
21 Tuon esikuvan mukaisesti TEIDÄT PELASTAA NYT KASTE, ei siksi että te siinä luovuitte saastaisesta elämästä, vaan koska Jumala teki kanssanne hyvän omantunnon liiton. Sen perustuksena on Jeesuksen Kristuksen ylösnousemus, [Ef. 5:26; Hepr. 10:22]Voisitko lopettaa tuon ihan turhan rienaamisen.
Upotus tarkoittaa samaistumista Jeesuksen kuolemaan ja ylösnousemukseen. Siinä lihan ruumis kuolee ja ylös nousee Hengen ruumis, jossa henki hallitsee entisen lihan sijaan. Ja tämä on sitten sitä ulospäin näkyvää ihmistä.
Luterilaisia ei selvästikään hallitse Kristuksen henki kun tarkastelee ja seuraa heidän kauheaa elämäänsä ja kaikkea niitä kauheuksia mitä he tekevät. - sitten te
Uusi liitto kirjoitti:
Uuden liiton kasteessa uhrina ei käytetä enää eläinuhreja mullikoita, joita vielä kaipailet.
Kristus oli kertakaikkinen uhri, johon lapsi kastetaan kuoleman ja veren osallisuuteen veri pesee synnin pois.
5 (51:7) Katso, minä olen synnissä syntynyt, ja äitini on minut synnissä siittänyt.
Vai ettekö tiedä, että me kaikki, jotka olemme kastetut Kristukseen Jeesukseen, olemme hänen kuolemaansa kastetut? (Room.6:3)vetoatte Vanhaan Testamenttiin, kun yritätte epä-
toivoisesti löytää perusteita lapsikasteelle. - veden määrä
sitten te kirjoitti:
vetoatte Vanhaan Testamenttiin, kun yritätte epä-
toivoisesti löytää perusteita lapsikasteelle.Syntien pesuun riitti vedellä pirskoittaminen, kun vesi oli Jumalan siunaamaa ja synnistä puhdistavaa vettä.
Oletko miettinyt miksi yhden kuukauden ikäinen lapsi piti puhdistaa synnistä?
"Ja puhdistaaksesi heidät tee näin: Pirskoita heihin synnistä puhdistavaa vettä" - sekoile
veden määrä kirjoitti:
Syntien pesuun riitti vedellä pirskoittaminen, kun vesi oli Jumalan siunaamaa ja synnistä puhdistavaa vettä.
Oletko miettinyt miksi yhden kuukauden ikäinen lapsi piti puhdistaa synnistä?
"Ja puhdistaaksesi heidät tee näin: Pirskoita heihin synnistä puhdistavaa vettä"Lue koko luku niin sinullekin saattaa selvitä, miten
nämä leeviläispojat vihittiin palvelus-
tehtäväänsä. 4. Moos 8:8 kertoo, miten heidän edestään uhrattiin mullikka SYNTIUHRIKSI. Tämä
sovitti heidän syntinsä. Miksi te ette uhraa samoin
vaan valikoitte seremoniasta vain vihmomisen, joka
kuvaa sitä, että synnit ovat anteeksiannetut uhrin
kautta.
Nämä leeviläispojathan oli ympärileikattu ja eikös
sen pitänyt kuvata sitä lapsikastetta. - lapselle
sekoile kirjoitti:
Lue koko luku niin sinullekin saattaa selvitä, miten
nämä leeviläispojat vihittiin palvelus-
tehtäväänsä. 4. Moos 8:8 kertoo, miten heidän edestään uhrattiin mullikka SYNTIUHRIKSI. Tämä
sovitti heidän syntinsä. Miksi te ette uhraa samoin
vaan valikoitte seremoniasta vain vihmomisen, joka
kuvaa sitä, että synnit ovat anteeksiannetut uhrin
kautta.
Nämä leeviläispojathan oli ympärileikattu ja eikös
sen pitänyt kuvata sitä lapsikastetta.Kastetta lapselle kutsutaan Kristuksen ympärileikkaukseksi.(8 pv. iässä)
11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista - meni kiharaiseksi
lapselle kirjoitti:
Kastetta lapselle kutsutaan Kristuksen ympärileikkaukseksi.(8 pv. iässä)
11 ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella:
12 ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleistaSiis ensin se leeviläispoika oli ympärileikattu (kastettu) ja sitten hänen päälleen taas pirskoitet-
tiin vettä, eli kastettiin uudestaan.
No sehän kuvaa sitä, että se ensimmäinen kaste, lapsikaste ei poistanutkaan niitä syntejä, vaan se uusi kaste, joka toimitettiin vain leeviläisille
pojille, eli uskoville onkin se oikea kaste.
Näin yksinkertaista se on. - Kol.2
meni kiharaiseksi kirjoitti:
Siis ensin se leeviläispoika oli ympärileikattu (kastettu) ja sitten hänen päälleen taas pirskoitet-
tiin vettä, eli kastettiin uudestaan.
No sehän kuvaa sitä, että se ensimmäinen kaste, lapsikaste ei poistanutkaan niitä syntejä, vaan se uusi kaste, joka toimitettiin vain leeviläisille
pojille, eli uskoville onkin se oikea kaste.
Näin yksinkertaista se on.Kristuksen ympärileikkaus on uuden liiton kaste lapselle. Kristus ympärileikattiin 8 pv. iässä.
Kolossalaiskirjeessä Uudessa Testamentissa.
Syntiinlangennen ihmiskunnan jäsen HERÄTETÄÄN kasteessa uuteen elämään yhdessä Kristuksen kanssa. Uudestisyntyminen vedestä ja Hengestä.
"ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella: ollen haudattuina hänen kanssaan KASTEESSA,JOSSA te myös hänen kanssaan olette HERÄTETYT USKON KAUTTA, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista. - Raamattuun
Kol.2 kirjoitti:
Kristuksen ympärileikkaus on uuden liiton kaste lapselle. Kristus ympärileikattiin 8 pv. iässä.
Kolossalaiskirjeessä Uudessa Testamentissa.
Syntiinlangennen ihmiskunnan jäsen HERÄTETÄÄN kasteessa uuteen elämään yhdessä Kristuksen kanssa. Uudestisyntyminen vedestä ja Hengestä.
"ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella: ollen haudattuina hänen kanssaan KASTEESSA,JOSSA te myös hänen kanssaan olette HERÄTETYT USKON KAUTTA, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista.Room 2:29 Oikea ympärileikkaus on SYDÄMEN YMPÄRI-
LEIKKAUS HENGESSÄ, ei kirjaimessa. Siis se on kuva
uudestisyntymisestä Hengessä.
Room 4:10 todistaa, että ympärileikkaamaton on uskon kautta autuas, eli on otollinen Jumalalle, kuten Aabraham ennen ympärileikkausta.
Sinähän sekoilet merkillisesti, kun sanot, että
Kristus ympärileikattiin 8 pv:n ikäisenä. Jos tämä
sinun mukaasi kuvaisi kastetta, niin sillähän ei sitten ole mitään vaikutusta, koska Kristus meni
aikuisena itse kasteelle. Onko hänkin siis uudestikastaja???? - kymbaalit
Raamattuun kirjoitti:
Room 2:29 Oikea ympärileikkaus on SYDÄMEN YMPÄRI-
LEIKKAUS HENGESSÄ, ei kirjaimessa. Siis se on kuva
uudestisyntymisestä Hengessä.
Room 4:10 todistaa, että ympärileikkaamaton on uskon kautta autuas, eli on otollinen Jumalalle, kuten Aabraham ennen ympärileikkausta.
Sinähän sekoilet merkillisesti, kun sanot, että
Kristus ympärileikattiin 8 pv:n ikäisenä. Jos tämä
sinun mukaasi kuvaisi kastetta, niin sillähän ei sitten ole mitään vaikutusta, koska Kristus meni
aikuisena itse kasteelle. Onko hänkin siis uudestikastaja????Uudesisyntyminen vedestä ja Hengestä kasteessa ei ole pelkkää kuvaa ja symbolismia, vaan todellisuutta. Lihasta syntyy liha eli lapsi. On synnyttävä uudesti vedestä ja Hengestä.
Etelä-Amerikassa leviää oppiesi mukainen macumba-lahko, joka käyttää kristillisiä symboleja, mutta sisältö puuttuu eli Kristuksen veri puuttuu kasteesta ja ehtoollisesta. Näin on lahkokasteiden asianlaita. Kuvia ja symboleja. - ymmärrä lukemaasi
kymbaalit kirjoitti:
Uudesisyntyminen vedestä ja Hengestä kasteessa ei ole pelkkää kuvaa ja symbolismia, vaan todellisuutta. Lihasta syntyy liha eli lapsi. On synnyttävä uudesti vedestä ja Hengestä.
Etelä-Amerikassa leviää oppiesi mukainen macumba-lahko, joka käyttää kristillisiä symboleja, mutta sisältö puuttuu eli Kristuksen veri puuttuu kasteesta ja ehtoollisesta. Näin on lahkokasteiden asianlaita. Kuvia ja symboleja.kun siteeraat tuota Jeesuksen Nikodeemuksellelausumaa Joh 3:5. Ei siinä kasteesta puhuta
mitään, vaan jos viitsisit lukea KOKO LUKU, niin
sieltä selviää, miten ihminen pelastuu:
Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että antoi ainokaisen poikansa, ettei YKSIKÄÄN, JOKA HÄNEEN USKOO HUKKUISI, vaan saisi iankaikkisen elämän." (ei tässä kasteesta puhuta mitään)
jae 18 Joka USKOO HÄNEEN, sitä ei tuomita.
Ei Jeesus maininnut kasteesta halaistua sanaa selittäessään Nikodeemukselle pelastuksen tien.
Sinulla vaan on niin vilkas mielikuvitus.
- taappo
Jalkojen pesu itämailla oli yleistä, koska sandaaleissa jalat pölyyntyivät.
Tehtävä oli alempiarvoista työtä, joka kuului orjille.
Jeesus otti orjan muodon ja Hän halusi opettaa opetuslapsilleen nöyryyttä tällä teollaan.
(jae 14) Jos minä, teidän Herranne ja opettajanne, olen pessyt teidän jalkanne, olette tekin velvollisia pesemään toistenne jalat.
Opetukseen liittyi myös vertauskuva (jae 10).
Jeesus sanoi hänelle: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas..."
Jeesuksen verellä pesty on kokonaan puhdas, mutta koska vaelluksemme on epätäydellistä, tarvitsemme jokapäiväistä jalkojen pesua, jatkuvaa puhdistusta.
Siunausta Sanan tutkiskeluun kaikille!taappo:
"Jeesuksen verellä pesty on kokonaan puhdas, mutta koska vaelluksemme on epätäydellistä, tarvitsemme jokapäiväistä jalkojen pesua, jatkuvaa puhdistusta".
---
Aivan!
Olen ollut marjametsässä useina kesäsinä- tänä kesänä harvemmin- kumisaappaat jalassa.
Välillä matkanteko keskeytyy, kun pusikossa saappaisiin kertyi paljon rojoa, jotka hiertävät jalkoja.
On välillä pysähdyttävä puhdistamaan saappaat ja jalat pölystä, liasta ja rojosta.
Taas on matkaa helpompi jatkaa.
Kristus sanoo: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas." (Joh. 13:10)
Mitä tämä merkitsee muuta kuin että synti kasteessa annetaan kokonaan anteeksi (Apt. 2:38, 22:16).
Läpi koko elämän tarvitsemme kuitenkin jalkojen pesua, koska synti todellisesti on ihmisluonnossa vielä jäljellä.- taappo
Tapio522 kirjoitti:
taappo:
"Jeesuksen verellä pesty on kokonaan puhdas, mutta koska vaelluksemme on epätäydellistä, tarvitsemme jokapäiväistä jalkojen pesua, jatkuvaa puhdistusta".
---
Aivan!
Olen ollut marjametsässä useina kesäsinä- tänä kesänä harvemmin- kumisaappaat jalassa.
Välillä matkanteko keskeytyy, kun pusikossa saappaisiin kertyi paljon rojoa, jotka hiertävät jalkoja.
On välillä pysähdyttävä puhdistamaan saappaat ja jalat pölystä, liasta ja rojosta.
Taas on matkaa helpompi jatkaa.
Kristus sanoo: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas." (Joh. 13:10)
Mitä tämä merkitsee muuta kuin että synti kasteessa annetaan kokonaan anteeksi (Apt. 2:38, 22:16).
Läpi koko elämän tarvitsemme kuitenkin jalkojen pesua, koska synti todellisesti on ihmisluonnossa vielä jäljellä.Kristus sanoo: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas." (Joh. 13:10)
"Joka on kylpenyt",
="joka on Jeesuksen verellä pesty",
="joka on uskossa omistanut Kristuksen sovitustyön Golgatalla omien syntiensä anteeksisaamiseksi"
hän on saanut kaikki syntinsä anteeksi. (eli on jo puhdas)
Tätä veripesua ei pidä sotkea vesikasteisiin, koska silloin turhennamme Jeesuksen kertakaikkisen armonteon. Me emme voi muuta kuin uskossa vastaanottaa tämän armon.
Hepr.9:11. Kristus tuli tulevan hyvän Ylimmäiseksi Papiksi. Suuremman ja täydellisemmän majan kautta, joka ei ole käsillä tehty, se on, joka ei ole tätä luomakuntaa,
12. hän meni, ei pukkien ja härkävasikkojen veren kautta, vaan oman verensä kautta kerta kaikkiaan [taivaalliseen] kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan ikuisen lunastuksen.
13. Synnin saastuttamien päälle vihmottu pukkien ja härkien veri sekä hiehon tuhka pyhitti ihmiset vain ulkonaisiin menoihin kelvollisiksi.
14. Kuinka paljoa paremmin Kristuksen veri - jonka hän ikuisen Hengen kautta uhrasi viattomana Jumalalle - puhdistaa meidän omantuntomme kuolleista teoista palvelemaan elävää Jumalaa.
15. Kristus on tullut uuden liiton Välimieheksi, jonka kuolema on tapahtunut lunastukseksi ensimmäisen liiton aikaisista rikkomuksista, että ne, jotka ovat kutsutut, saisivat luvatun iäisen perinnön.
Näin se vaan on! - Kysyvä ...
Tapio522 kirjoitti:
taappo:
"Jeesuksen verellä pesty on kokonaan puhdas, mutta koska vaelluksemme on epätäydellistä, tarvitsemme jokapäiväistä jalkojen pesua, jatkuvaa puhdistusta".
---
Aivan!
Olen ollut marjametsässä useina kesäsinä- tänä kesänä harvemmin- kumisaappaat jalassa.
Välillä matkanteko keskeytyy, kun pusikossa saappaisiin kertyi paljon rojoa, jotka hiertävät jalkoja.
On välillä pysähdyttävä puhdistamaan saappaat ja jalat pölystä, liasta ja rojosta.
Taas on matkaa helpompi jatkaa.
Kristus sanoo: "Joka on kylpenyt, ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas." (Joh. 13:10)
Mitä tämä merkitsee muuta kuin että synti kasteessa annetaan kokonaan anteeksi (Apt. 2:38, 22:16).
Läpi koko elämän tarvitsemme kuitenkin jalkojen pesua, koska synti todellisesti on ihmisluonnossa vielä jäljellä.Luterilaisuudessa on varmaan omat sääntönsä, mutta kristinuskossa synnit saadaan anteeksi Jeesuksen sovitustyön kautta uskomalla Jeesukseen Kristukseen syntien sovittajana. Amen
- RitariOlevainen
kasteen kanssa mitään tekmistä.
itäisellä mailla on tapana olla kohtelias kun vieras tulee taloon pitkältä matkalsta,että tulijan jalat pestään,Jeesus kuitenkin antoi esimerkin suuremmasta asiasta,
Kun ihminen tulee uskoon,ja alkaa uskon vaelluksen,mennee aikaa,viikkoja kuukausia vuosia. pakostakin siinä tulee tarvetta "ripittäytyä",puhdistaa matkan "tomut" ja siistiä jalat evankeliumin alttiudelle aina silloin tällöin,uskon-matkamies on kyllä uskossa ja uudestisyntynyt edelleenkin,mutta matkantekoa helpottaakseen tulee puhdistautua turhasta taakasta,on kaikenlaista mitä pitää panna pois,ja siksi on hyvä keskustella jonkun sielunhoitajan kanssa ja rukoilla yhdessä laskea taakka Jeesuksen kannettavaksi,ja Hän uudistaa uskon Pyhässä Hengessä ja saa uuden voiman,ja voi virkistyneenä jatkaa matkaa.
"he kohottavat siipensä kuin kotkat,ja vaeltavat eivätkä väsy,eivätkä näänny,he saavat uuden voiman..! - hartonen
Juu kuvittelen että tässä tapsa ajaa takaa sitä ettei upotusta tarvita. En kuitenkaan itse lähtisi sitä asiaa hakemaan näin kaukaa. Mielestäni erilaisten kastetapojen käytön oikeellisuus on muutenkin täysin selvää. Mutta sinänsä ihan mielenkiintoinen pohtimisen paikka tuo kohta.
- taappo
Metsään mennään, jos lähdemme yhdistämään tätä kohtaa vesikasteeseen.
- Jeesus tarkoitti
Toisten palvelmista, asettumista ns.huonoimmalle paikalle
Kylpemisen ymmärrän tarkoittavan kastetta.
Kärsimisellään ja verenvuodattamisellaan Kristus on ottanut pois kaikkien meidän syntimme ja syyllisyyden.
Uusi Testamentti lyhyesti selitettynä (SLEY) selittää jakeen seuraavasti:
”Jeesus sanoo ne, joiden jalat hän nyt pesee, muutoin puhtaiksi.
Pääsiäisaterian viettäjät olivat luultavasti puhdistautuneet juhlaa varten (11:55).
Siitä puhdistuksesta, jonka perusteella apostolit jo olivat puhtaat, Jeesus käyttää sanaa ”kylpenyt”; se on koko ihmisen puhdistus yhdellä kerralla.
Evankeliumin lukijat tunsivat saman kr. ”kylpemistä” tarkoittavan sanan kasteesta käytettynä, esim. Tiit. 3:5 (pesu=kylvetys) ja Ef. 5:26 (”pesi puhtaaksi vedellä ja sanalla”).
Tämän sanan käytön kasteesta täytyi olla alkukristillisyydessä tuttu.
Samoin kuin Jeesus puhuu Joh. 3:5 Nikodeemukselle ”vedestä ja Hengestä”-syntymisestä, on hänen tässäkin (13:10) jo varhain nähty puhuvan pyhän kasteen puhdistavasta merkityksestä.
Kaste taas liittyy Kristuksen kuolemaan (Room. 6:4), joka oli juuri edessä”.- opetustasi
Sinä olet aina vaahdonnut, että jos Raamatussa ei
nimenomaa sanota että ,jos jonkun asian merkitys on
vertauskuvallinen, se tarkoittaa sitä, mitä siinä
sanotaan.
Miksi nyt yht äkkiä muutatkin kantaasi ja sanot kyl-
pemisen tarkoittavankin kastetta, vaikka sitä tässä
nimenomaa ei ole sanottu!!!!!!!
Sinulla näköjään "tarkoitus pyhittää keinot".
Muutat kantaasi aina, kun mielestäsi saat lapsikasteen
sopimaan johonkin jakeeseen. Todella alhaista
touhua. - peso.
opetustasi kirjoitti:
Sinä olet aina vaahdonnut, että jos Raamatussa ei
nimenomaa sanota että ,jos jonkun asian merkitys on
vertauskuvallinen, se tarkoittaa sitä, mitä siinä
sanotaan.
Miksi nyt yht äkkiä muutatkin kantaasi ja sanot kyl-
pemisen tarkoittavankin kastetta, vaikka sitä tässä
nimenomaa ei ole sanottu!!!!!!!
Sinulla näköjään "tarkoitus pyhittää keinot".
Muutat kantaasi aina, kun mielestäsi saat lapsikasteen
sopimaan johonkin jakeeseen. Todella alhaista
touhua.Miksi nyt yht äkkiä muutatkin kantaasi ja sanot kyl-
pemisen tarkoittavankin kastetta, vaikka sitä tässä
nimenomaa ei ole sanottu!!!!!!!
Tapio voi vastata sinulle paremmin, mutta ymmärrän että kylpeminen ja jakojen pesu kaikki viittaavat tulevaan syntien pesuun kasteeseen, joka kävi mahdolliseksi helluntain jälkeen.
Jeesus sanoo ennen kuolemaansa myös ehtoollisen yhteydessä juodusta viinistä että "tämä on minun vereni", vaikka veri vuodatettiin vasta Golgatalla ja vasta nyt uuden liiton veri on ehtoollisen viinissä. Jeesus puhuu tulevista asioista uskossa, kuin ne jo olisivat tapahtuneet. opetustasi kirjoitti:
Sinä olet aina vaahdonnut, että jos Raamatussa ei
nimenomaa sanota että ,jos jonkun asian merkitys on
vertauskuvallinen, se tarkoittaa sitä, mitä siinä
sanotaan.
Miksi nyt yht äkkiä muutatkin kantaasi ja sanot kyl-
pemisen tarkoittavankin kastetta, vaikka sitä tässä
nimenomaa ei ole sanottu!!!!!!!
Sinulla näköjään "tarkoitus pyhittää keinot".
Muutat kantaasi aina, kun mielestäsi saat lapsikasteen
sopimaan johonkin jakeeseen. Todella alhaista
touhua.Sanot:
"Sinä olet aina vaahdonnut, että jos Raamatussa ei nimenomaa sanota että ,jos jonkun asian merkitys on vertauskuvallinen, se tarkoittaa sitä, mitä siinä sanotaan.
---
Pitää ottaa huomioon asiayhteys.
Siksi kannnattaa lukea koko Jeesuksen jäähyväispuhe kokonaisuudessaan; Joh. 13-15 luvut.
--
Luther osaa selittää mielestäni hyvin kylpemisen ja jalkojen pesun:
"Uskon kautta siis meillä on lahjana Kristus ja hänen puhtautensa kokonansa ja täydellisenä, ja tämän tähden meidät arvataan puhtaiksi. Kuitenkaan emme omassa itsessämme hetikään tule kokonaan puhtaiksi, synnittömiksi ja vioista vapaiksi, vaan meihin jää jäljelle vielä paljon vanhaa hapatusta; se kuitenkin varmasti annetaan anteeksi eikä sitä viaksemme lueta, mikäli pysymme uskossa ja perkaamme pois jäljelläolevaa saastaisuutta.
Juuri tästä Kristus sanoo opetuslapsillensa Johanneksen Evankeliumin 15. luvussa (Joh. 15:3. jakeessa): »Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut», ja kuitenkin hän siinä (2. jakeessa) sanoo, että niitä oksia, jotka ovat hänessä, jotka ovat puhtaat ja kantavat hedelmää, täytyy puhdistaa, että ne kantaisivat runsaamman hedelmän.
Ja Pietarille ja niille muille hän (Joh. 13:10) sanoo, että "kylpenyt" ja "puhdas" "ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään" (Luther).- se Luther
Tapio522 kirjoitti:
Sanot:
"Sinä olet aina vaahdonnut, että jos Raamatussa ei nimenomaa sanota että ,jos jonkun asian merkitys on vertauskuvallinen, se tarkoittaa sitä, mitä siinä sanotaan.
---
Pitää ottaa huomioon asiayhteys.
Siksi kannnattaa lukea koko Jeesuksen jäähyväispuhe kokonaisuudessaan; Joh. 13-15 luvut.
--
Luther osaa selittää mielestäni hyvin kylpemisen ja jalkojen pesun:
"Uskon kautta siis meillä on lahjana Kristus ja hänen puhtautensa kokonansa ja täydellisenä, ja tämän tähden meidät arvataan puhtaiksi. Kuitenkaan emme omassa itsessämme hetikään tule kokonaan puhtaiksi, synnittömiksi ja vioista vapaiksi, vaan meihin jää jäljelle vielä paljon vanhaa hapatusta; se kuitenkin varmasti annetaan anteeksi eikä sitä viaksemme lueta, mikäli pysymme uskossa ja perkaamme pois jäljelläolevaa saastaisuutta.
Juuri tästä Kristus sanoo opetuslapsillensa Johanneksen Evankeliumin 15. luvussa (Joh. 15:3. jakeessa): »Te olette jo puhtaat sen sanan tähden, jonka minä olen teille puhunut», ja kuitenkin hän siinä (2. jakeessa) sanoo, että niitä oksia, jotka ovat hänessä, jotka ovat puhtaat ja kantavat hedelmää, täytyy puhdistaa, että ne kantaisivat runsaamman hedelmän.
Ja Pietarille ja niille muille hän (Joh. 13:10) sanoo, että "kylpenyt" ja "puhdas" "ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään" (Luther).kun ymmärsi kirjoittaa:
USKON KAUTTA siis meillä on lahjana Kristus ja hänen puhtautensa kokonansa ja täydellisenä, ja tämän tähden meidät arvataan puhtaiksi."
Lutherkin ymmärsi, että meidän sydämemme puhdiste-
taan uskolla eikä lapsikasteessa, kuten täällä monet väittävät.
Ap 15:9 "Sillä hän puhdisti heidän sydämensä
USKOLLA".
jae 11 Mutta me uskomme Herran Jeesuksen armon kautta pelastuvamme, samalla tapaa kuin hekin". se Luther kirjoitti:
kun ymmärsi kirjoittaa:
USKON KAUTTA siis meillä on lahjana Kristus ja hänen puhtautensa kokonansa ja täydellisenä, ja tämän tähden meidät arvataan puhtaiksi."
Lutherkin ymmärsi, että meidän sydämemme puhdiste-
taan uskolla eikä lapsikasteessa, kuten täällä monet väittävät.
Ap 15:9 "Sillä hän puhdisti heidän sydämensä
USKOLLA".
jae 11 Mutta me uskomme Herran Jeesuksen armon kautta pelastuvamme, samalla tapaa kuin hekin".Viisas mies se Luther.., kun ymmärsi kirjoittaa:
USKON KAUTTA....
----
Joo, olen kanssasi samaa mieltä.
Viisaasti Luther puollustaa myös oikeata raamatullista kastetta:
Luther:
-Room. 6:3 (Olemme Kristuksen kuolemaan kastetut)
"....Kolmanneksi sanotaan, kuten itsekin olen lukenut, heidän perustavan tuohon lauseeseen: Joka uskoo ja kastetaan, hän tulee autuaaksi, Mark. 16:16.
Tämän perusteella siis väittävät, ettei ketään saa kastaa, ellei hän ensin usko.
Tässä sanon heidän olevan liian rohkeita. Sillä jos he seuraavat sitä vaatimusta, niin eivät saa kastaa ketään, elleivät varmasti tiedä kastettavan uskovan.
Kuinka ja koska he sen sitten todella tietävät? Ovatko he jo tulleet Jumaliksi, että voivat nähdä ihmisten sydämiin, uskovatko he vai eivät. Jos eivät nyt tiedä heidän uskovan, miksi sitten kastavat, kun niin jyrkästi vaativat, että uskon täytyy olla ennen kastetta?
Eivätkö he tässä menettele suoraan omaa ajatustaan vastaan, kun kastavat, vaikka eivät tiedä, onko kastettavalla uskoa vai ei.
Jos kaste perustetaan uskolle ja kastetaan ilman varmuutta siitä, onko kastettavalla uskoa vai ei, ei menetellä paremmin kuin kastamalla ilman uskoa, sillä epäusko ja epätietoinen usko ovat yhdentekevät. Molemmat sotivat tuota lausetta vastaan: "Joka uskoo...", sillä se puhuu varmasta uskosta, joka kastettavalta vaaditaan.
Mutta, sanot: hän tunnustaa uskovansa, j.n. e. Armaani, tunnustaa sitä ja tunnustaa tätä; teksti ei sano, joka tunnustaa vaan: »joka uskoo». Hänen tunnustuksensa kyllä sinulla on, mutta hänen uskostaan et tiedä mitään, etkä voi sillä ymmärryksesi mukaan täyttää tätä lausetta, ellet myös tiedä hänen uskostaan,
koska »kaikki ihmiset ovat valhettelijat», Ps. 116:11, ja
»Jumala ainoastaan tuntee sydämet» 1. Kun. 8:39.
Sentähden se, joka tahtoo perustaa kasteen sen uskolle, joka kastetaan, hän ei milloinkaan saa kastaa ketään; sillä vaikka kastaisit ihmisen sata kertaa päivässä, niin et kuitenkaan yhdelläkään kerralla tiedä, uskooko hän.
Mitä siis saat aikaan kasteen toistamisella, koska menettelet itseäsi vastaan ja kastat, vaikka et tarkoin tiedä, onko kastettavalla uskoa, mutta opetat kuitenkin, että usko täytyy olla"? (LUTHER)- helluntaina
Tapio522 kirjoitti:
Viisas mies se Luther.., kun ymmärsi kirjoittaa:
USKON KAUTTA....
----
Joo, olen kanssasi samaa mieltä.
Viisaasti Luther puollustaa myös oikeata raamatullista kastetta:
Luther:
-Room. 6:3 (Olemme Kristuksen kuolemaan kastetut)
"....Kolmanneksi sanotaan, kuten itsekin olen lukenut, heidän perustavan tuohon lauseeseen: Joka uskoo ja kastetaan, hän tulee autuaaksi, Mark. 16:16.
Tämän perusteella siis väittävät, ettei ketään saa kastaa, ellei hän ensin usko.
Tässä sanon heidän olevan liian rohkeita. Sillä jos he seuraavat sitä vaatimusta, niin eivät saa kastaa ketään, elleivät varmasti tiedä kastettavan uskovan.
Kuinka ja koska he sen sitten todella tietävät? Ovatko he jo tulleet Jumaliksi, että voivat nähdä ihmisten sydämiin, uskovatko he vai eivät. Jos eivät nyt tiedä heidän uskovan, miksi sitten kastavat, kun niin jyrkästi vaativat, että uskon täytyy olla ennen kastetta?
Eivätkö he tässä menettele suoraan omaa ajatustaan vastaan, kun kastavat, vaikka eivät tiedä, onko kastettavalla uskoa vai ei.
Jos kaste perustetaan uskolle ja kastetaan ilman varmuutta siitä, onko kastettavalla uskoa vai ei, ei menetellä paremmin kuin kastamalla ilman uskoa, sillä epäusko ja epätietoinen usko ovat yhdentekevät. Molemmat sotivat tuota lausetta vastaan: "Joka uskoo...", sillä se puhuu varmasta uskosta, joka kastettavalta vaaditaan.
Mutta, sanot: hän tunnustaa uskovansa, j.n. e. Armaani, tunnustaa sitä ja tunnustaa tätä; teksti ei sano, joka tunnustaa vaan: »joka uskoo». Hänen tunnustuksensa kyllä sinulla on, mutta hänen uskostaan et tiedä mitään, etkä voi sillä ymmärryksesi mukaan täyttää tätä lausetta, ellet myös tiedä hänen uskostaan,
koska »kaikki ihmiset ovat valhettelijat», Ps. 116:11, ja
»Jumala ainoastaan tuntee sydämet» 1. Kun. 8:39.
Sentähden se, joka tahtoo perustaa kasteen sen uskolle, joka kastetaan, hän ei milloinkaan saa kastaa ketään; sillä vaikka kastaisit ihmisen sata kertaa päivässä, niin et kuitenkaan yhdelläkään kerralla tiedä, uskooko hän.
Mitä siis saat aikaan kasteen toistamisella, koska menettelet itseäsi vastaan ja kastat, vaikka et tarkoin tiedä, onko kastettavalla uskoa, mutta opetat kuitenkin, että usko täytyy olla"? (LUTHER)eivät opetuslapset olisi uskalteneet kastaa ketään,
jos tuo Lutherin oppi olisi ollut käytössä.
Jokainen vastaa Jumalansa edessä onko hänellä usko vai ei. Ei kastaja ole mikään poliisi joka tutkii ihmisten uskon suuruuden, vaan hänen
tehtävänsä on kastaa sellainen joka uskoo.
Miten Luthet uskaltaa kastaa lapsia, vaikka ei ole
varma, onko näillä uskoa vai ei????????? - omaa uskoa
helluntaina kirjoitti:
eivät opetuslapset olisi uskalteneet kastaa ketään,
jos tuo Lutherin oppi olisi ollut käytössä.
Jokainen vastaa Jumalansa edessä onko hänellä usko vai ei. Ei kastaja ole mikään poliisi joka tutkii ihmisten uskon suuruuden, vaan hänen
tehtävänsä on kastaa sellainen joka uskoo.
Miten Luthet uskaltaa kastaa lapsia, vaikka ei ole
varma, onko näillä uskoa vai ei?????????eihän kenelläkään ole oikeaa uskoa ennen kuin on kasteessa saanut omaksen Pyhän Hengen lahjan, koska ihminen Herätetään hengellisestä kuolemasta kasteessa
"ja hänessä te myös olette ympärileikatut, ette käsintehdyllä ympärileikkauksella, vaan lihan ruumiin poisriisumisella, Kristuksen ympärileikkauksella: ollen haudattuina hänen kanssaan kasteessa, jossa te myös hänen kanssaan olette herätetyt uskon kautta, jonka vaikuttaa Jumala, joka herätti hänet kuolleista."
- eepu*
Ehtoollisen yhteydessä suoritettava jalkojen pesu:
Vapahtaja sanoo: "Joka on kylpenyt
[so. --joka on henkilökohtaisesti uskonmukaisesti (Apt.2:38) UPOTUSKASTETTU -- ],
ei tarvitse muuta, kuin että jalat pestään, ja niin hän on kokonaan puhdas;"!
Jalkojen pesu on siis niiden syntien (lankeemuksien) pois pesemistä Kristuksessa, joita matkanteon vielä täällä kestäessä/aikana on meille jostain syystä aiheutunut.
*
Ystävällisesti Siunausterveisin Totuuden etsijöille
minulle niin Rakkaassa
Voittoisassa ja Voimallisessa
JAH SHUAN (Ilm.14:1) MESSIAAN Armollisessa ja Pyhässä Nimessä
י ה וֹ שׁ ﬠ
eepu
*
♥ MARANATA! ♥
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi423196Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!3352026Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!
Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle41931- 1311809
Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan91459Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!721444Kun satutin sinua
Niin vihasin itseäni. Kaikki paha minkä sinulle suuntasin oli pahuutta itseäni kohtaan. Puhuttelit sieluani. Tunsin rakk401279- 751249
"Elokapina": "Olemme tyhjentäneet renkaan autostasi
älä ota henkilökohtaisesti." Asialla on ilmastonmuutoksen takia autojen renkaita tyhjentävä Tyre Extinguishers -aktivis1431232- 761218