miksi vihataan?

anne

Haluaisin kysya mika saa ihmiset niin vihamaan/inhoamaan lestadiolaisia?! Paras ystavani sanoi kerran vihaavansa l:sia, kun kysyin miksi, han ei osannut vastata. Tietamattomyydessaan on helppo vihata, se on monesti myos hyva suojakilpi outoja/tuntemattomia asioita/ihmisia vastaan...?

18

1322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • -Panther

      Kai se on juuri se tietämättömyys. Pelottaa, kun ei tiedä mistä on kysymys. Toivoisin vaan, että ihmiset voisivat avoimin mielin suhtautua uusiin asioihin ja tutustua niihin. Eikä pelätä niitä.

      • Pakana(M)

        Siellä, missä kasvoin lapsuuteni, ei ollut lestadiolaisia.

        Mitä enemmän olen oppinut lestadiolaisuudesta ja lestadiolaisista, sitä sairaampana ja vastenmielisempänä kyseistä kulttia pidän.

        Siispä, tietämättömyys ei ole syynä siihen miksi lestadiolaisuutta karsastetaan, vaan päin vastoin. Ne, jotka eniten tietävät kyseisestä kultista, eniten vieroksuvat. Joku joka ei mitään tiedä lestadiolaisuudesta, saattaa ajatella että sehän on vain yksi uskonto muiden joukossa.


      • dimmy
        Pakana(M) kirjoitti:

        Siellä, missä kasvoin lapsuuteni, ei ollut lestadiolaisia.

        Mitä enemmän olen oppinut lestadiolaisuudesta ja lestadiolaisista, sitä sairaampana ja vastenmielisempänä kyseistä kulttia pidän.

        Siispä, tietämättömyys ei ole syynä siihen miksi lestadiolaisuutta karsastetaan, vaan päin vastoin. Ne, jotka eniten tietävät kyseisestä kultista, eniten vieroksuvat. Joku joka ei mitään tiedä lestadiolaisuudesta, saattaa ajatella että sehän on vain yksi uskonto muiden joukossa.

        Pakana(M) onkin itse täydellisyys, kaikki jotka eivät ole kuin Pakana(M), ovat outoja ja vastenmielisiä, jos en olisi ev.lut-kirkkoon kuuluva, kenties pitäisin Pakana(M):ää jumalanani.
        Pakana(M), voi kuinka mahtava oletkin, kaikesta itsekeskeisyydestä ja mielipuolisuudestasi huolimatta.


    • Pakana(M)

      siellä missä niitä on lukuisasti, ovat oma poppoonsa joka itse välttää kannsakäymistä muiden ihmisten kanssa. Koulussa lestalapset huutelevat muiden ihmisten lapsille tyyliin "saatananpalvoja".

      Kouluissa missä on lestaopettaja, ei-lestalapset kokevat opettajan taholta ikävää suhtautumista.

      Usein työpaikoilla lestat suhtautuvat kyräillen ja jopa tuomitsevasti tavallisiin työkavereihinsa. Jos työpaikalla on vain yksi lesta, voi mennä suht. hyvin, mutta mikäli samalla työpaikalla on useampia lestoja, ongelmia ilmenee.

      Tuossa noin äkkiä ilman miettimistä tuli mieleeni nuo. Jos alkaisi pohtimaan, niin listasta saisi todella pitkän.

      • Make

        mul on kyl sellanen käsitys et lestoja pikemminkin säälitään kuin vihataan, heittävät ressukat elämänsä hukkaan.


      • Pakana(M)
        Make kirjoitti:

        mul on kyl sellanen käsitys et lestoja pikemminkin säälitään kuin vihataan, heittävät ressukat elämänsä hukkaan.

        en minä vihata-verbiä käyttänytkään.


      • dimmy

        jos Pakana(M) jotain osaisi pohtia, kaikki juttunsa lestadiolaisistakin kenties kehittää itse pienillä aivoillaan.


    • Frater

      Aluksi, minulla ei ole mitään lestadiolaisia vastaan ja lähes kaikki tapaamani lestadiolaiset ovat olleet hienoja ihmisiä.

      Lestadiolaisvastaisuus perustuu osittain siihen, että liike on osittain "meitä" ja osittain "muita".

      Mitä tällä tarkoitan?

      Ensinnäkin, kukaan ei vihaa "meitä", ja ilmeisistä syistä.

      Toiseksi, "muita" ei tarvitse vihata, niin kauan kuin he pysyvät "muina", eli eivät jaa samaa "reviiriä". Heitä tosin usein pelätään sitäkin enemmän.

      Mutta kun joku julistautuu sekä "meiksi" että "muiksi", niin olo muuttuu epämukavaksi. Tämä johtuu siitä, että tällainen ilmiö näyttäytyy kilpailijana omalle identiteetilleni.

      Lestadiolaisuus ainakin vl-muodossaan on juuri sekä "meitä" että "muita". Se on "meitä" siinä, että se edustaa kristinuskoa, suomalaisuutta sekä evankelisluterilaisuutta. Silti se on "muita" siinä, että se katsoo edustavansa kristinuskoa ainoana oikeana versiona.

      Jos joku ryhmä ilmoittautuisi edustamaan "parempaa suomalaisuutta", niin kyllähän se tunteita nostattaisi. Yhdentekevää kuitenkin on, jos joku ruotsalainen kertoisi suomalaiselle olevansa parempi ruotsalainen kuin tämä.

    • Y

      Siksi, meitä vihataan, koska tässä maailmassa elävät ihmiset, ne elävät sielunvihollisen vallan alla. Ne eivät kestä sitä Jumalan sanan totuutta, joka paistaa Jumalan seurakunnasta, joka kehottaa heitä parannukseen.

      Sillä me olemme yksi hyvä haju Kristuksessa. Tosin elämän haju niille, jotka uskovat, mutta muille surman haju kuolemaksi. Tähän tapaan sanoo Raamattu.

      Autaita ovat, joita uskon tähden pilkataan, sillä he saavat nähdä Jumalan.

      • Nelli

        Minua joku es.lestadiolainen väitti aiemman kirjoitukseni takia lestadiolaisista vain huonot puolet esiin tuovana maalailijana.

        Elin yhteisössä lapsuuteni, joka oli hyvä ja turvallinen. Yhteisö ei kuitenkaan sulattanut minua (alkaen ulkomuodostani) kun murrosikä koitti. Tai no, sanotaan kun olin n. 10-vuotias, alkoi olla liikaa asioita joita en voinut käsittää. En minäkään sopinut niin tiukkaan yhteisöön ja tein pesäeron hyvin aikaisin. Olisin toivonut että minun uskoni olisi ollut yhteisön silmissä vielä olemassa, vaikken heidän ulkoisissa puitteissaan sitä toteuttanutkaan. Toisin kävi, osa sukulaisistani ei edes tervehdi; olen ulkopuolinen syntisäkki jos kärjistetysti ilmaistaan. En vihaa, ihmettelen. Missä on se kristillinen rakkaus? Mielestäni omien negatiivisten kokemusten kertominen (minun tapauksessani siis) ei ole vihaa, vaan subjektiivisten kokemusten käsittelyä. Minulla oli siellä paha olla, antakaa anteeksi.


      • !!!

        "Sillä me olemme yksi hyvä haju Kristuksessa"

        haju.


      • Pakana(M)

        "Autaita ovat, joita uskon tähden pilkataan, sillä he saavat nähdä Jumalan."

        Kyllä normaalit ihmiset vieroksuvat lestoja ihan maallisten asioiden vuoksi, ja siksi kun lestat itse vieroksuvat tavallisia ihmisiä.


    • !!!

      en vihaa enkä inhoa lestadiolaisia ihmisinä.

      Minä inhoan sitä HARHAOPETUSTA, jota lestadiolaiset opettavat. Siinä harhaopetuksessaan he tekevät itsestään ainoita oikeita uskovaisia ja Jumalalle kelpaavia.

      Sehän on täydellisesti Raamatun VASTAISTA HARHAA!!!

      Jokaista ihmistä tai ihmisryhmää, joka nostaa itsensä muiden yläpuolelle - ja täysin ilman mitään perustetta - katsotaan muiden taholta kieroon.

      • Pakana(M)

        Mm. alkoholinnauttimisen tuomitseminen synniksi on tuollaista harhaa. Evankeliumien Jeesus it joi viiniä. Hän myös valmisti viiniä HUMALTUNEILLE ihmisille.


      • Eerika
        Pakana(M) kirjoitti:

        Mm. alkoholinnauttimisen tuomitseminen synniksi on tuollaista harhaa. Evankeliumien Jeesus it joi viiniä. Hän myös valmisti viiniä HUMALTUNEILLE ihmisille.

        Näyttävät olevan hupaisasti samassa rintamassa "Pakana(M)" ja "!!!" lestadiolaiskristittyjä vastaan. Lestadiolainen kristillisyys yhdistää sekä sisä- että ulkopuolella olijoita. Niin se on vahva ja voimallinen tämä kristillisyys.


      • Pakana(M)
        Eerika kirjoitti:

        Näyttävät olevan hupaisasti samassa rintamassa "Pakana(M)" ja "!!!" lestadiolaiskristittyjä vastaan. Lestadiolainen kristillisyys yhdistää sekä sisä- että ulkopuolella olijoita. Niin se on vahva ja voimallinen tämä kristillisyys.

        tietenkin yhdistää lestoja. Samoin tekee shialaisuus shialaisia. Lestadiolaisuus kuitenkin erottaa noin 100 000 lestaa noin 6 miljoonasta muusta ihmisestä.


      • Mitä tarkoitat?
        Pakana(M) kirjoitti:

        tietenkin yhdistää lestoja. Samoin tekee shialaisuus shialaisia. Lestadiolaisuus kuitenkin erottaa noin 100 000 lestaa noin 6 miljoonasta muusta ihmisestä.

        ???


      • Anonyymi
        Pakana(M) kirjoitti:

        Mm. alkoholinnauttimisen tuomitseminen synniksi on tuollaista harhaa. Evankeliumien Jeesus it joi viiniä. Hän myös valmisti viiniä HUMALTUNEILLE ihmisille.

        Suuresti arvostettu ja korkeasti kunnioitettu nimimerkki pakana (M)
        Kiitämme sinua " rakentavasta " kirjoituksestasi ja tutkimme nyt Jumalan armosta kuinka se riettaan litku menee kuin ratista !
        Kirjoitit että Jeesuskin joi viiniä ja rukoilemme nyt suurta ristinkantajaa että Pakana ( M ) saisi myös juoda sitä viiniä
        Suuri filosofi Pakana ( M ) mitä viiniä se oli mitä Jeesus on valmistanut suuriin leileihin piripintaan ?
        Se ei ole voinut olla luonnollista viinaa koska Jeesuksen aikana ei ollut vielä keksitty viinaa vaan jonka Turkkilaiset keksivät joitakin satoja vuosia sitten . Se ei myöskään ollut hengellistä viiniä vaikka jotkut teologit ovat niin väittäneet . Mitä viiniä se oli vastaa Pakana ( M ) ? Se kallis viini oli vissimmästi ehtoollis viiniä jota kristitty saa paljon juoda syntien anteeksi saamiseksi . Oi jospa se ihana koti opettaja eli pyhä henki kirkastaisi myös Pakana ( M ) tämän Jumalan sanan paikan : Yksikään juomari ei tule perimään taivaan valtakuntaa AMEN .


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      204
      8284
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4678
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2250
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2148
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1955
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1835
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1746
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      23
      1746
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1653
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1458
    Aihe