Märkää märälle?

Jore2

Mitä tarkoittaa maalaus termi märkää märälle?

7

13051

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • JA KOVETTIMILLA

      ERILAISET RUISKUTUSTAVAT, TOISISSA VEDETÄÄN UUSI KERROS HETI PERÄÄN MÄRÄLLE PINNALLE, TOISISSA ANNETAAN VÄHÄN AIKAA KUIVAHTAA.
      JOISSAKIN MAALEISSA VEDETÄÄN EKA KERROS PAKSUNA, JA HETI TOKALLA JO KIILTO PÄÄLLE.
      MÄRKÄÄ MÄRÄLLE ON VARMASTI ALOITTELEVALLE HARRASTAJALLE SE HELPOIN TAPA SAADA VALUMIA AIKAISEKSI, ELIKKÄ TÄYTYY OLLA SILMÄÄ NÄHDÄ ESIM KIILTOA VEDETTÄESSÄ PINTAAN MILLOIN PINTA ON "KYLLÄINEN " JA MILLOIN SE ON NIIN MÄRKÄ ETTÄ SE ALKAA VALUMAAN HETKEN KULUTTUA.
      KYSY MAALILIIKKESTÄSI MAALAUSVINKIT SINUN OLOSUHTEISIIN, JA MILLÄ LIUTTIMILLA JA KOVETTAJALLA SAAT HALUAMASI AUKIOLOAJAN MAALILLE,
      ESIM KOTITARVEAUTOTALLIMAALUKSISSA KANNATTAA KÄYTTÄÄ AIKA HÄTÄISTÄ KOVETINTA, JOLLOIN MAALIPINTA SULKEUTUU NOPEAMMIN, JA PÖLYJEN LOPPUMYLLYTYS ON HELPOMPAA........MUTTA TEKEMÄLLÄ OPPII.....

      • jore2

        Joo siis kyllä olen maalaillu kaikenlaista, polkupyöristä autoon. Mutta aina niin että pohjat kuntoon, pohja/hiontamaali päälle, joka hiotaan sileeksi ja peilataan ja käsin tunnustellaan onko pinnassa epätasaisuuksia. Ja sitten rasvat ym veke ja pintaväri päälle, valoa apuna katsoen kuinka "täynnä" pinta on, vai vieläkö tällä kierroksella passaa vetää lisää tai jäikö joihinkin kohtiin vain sumut. Likimain 3 kertaa pintaa tai ohjeen mukaan. Näillä on aina pärjätty, niin ei ole tarvinnu muuta miettiä. Vähän tulee joskus vaan ahnehdittua (varsinkin pintavedoss) ja maalattua liikaa jollakin kierroksella..--> valumia ;-(

        Onko tämä märkää märälle termi vain pohja/hionta värin tai pintavärin vetokertoihin (eli siis hyvin lyhyt haihdutus aika) liittyävä termi vai käytetäänkö termiä myös kun pohja/hiontavärin ja pintavärin vetokertojen välissä pidetään vain lyhyt väli? Eli ei hiota pohja/hiontaväriä ollenkaan. Kuinka nopeesti yleensä pohjan vedon jälkeen voi vetää pintavärin?


      • Märälle
        jore2 kirjoitti:

        Joo siis kyllä olen maalaillu kaikenlaista, polkupyöristä autoon. Mutta aina niin että pohjat kuntoon, pohja/hiontamaali päälle, joka hiotaan sileeksi ja peilataan ja käsin tunnustellaan onko pinnassa epätasaisuuksia. Ja sitten rasvat ym veke ja pintaväri päälle, valoa apuna katsoen kuinka "täynnä" pinta on, vai vieläkö tällä kierroksella passaa vetää lisää tai jäikö joihinkin kohtiin vain sumut. Likimain 3 kertaa pintaa tai ohjeen mukaan. Näillä on aina pärjätty, niin ei ole tarvinnu muuta miettiä. Vähän tulee joskus vaan ahnehdittua (varsinkin pintavedoss) ja maalattua liikaa jollakin kierroksella..--> valumia ;-(

        Onko tämä märkää märälle termi vain pohja/hionta värin tai pintavärin vetokertoihin (eli siis hyvin lyhyt haihdutus aika) liittyävä termi vai käytetäänkö termiä myös kun pohja/hiontavärin ja pintavärin vetokertojen välissä pidetään vain lyhyt väli? Eli ei hiota pohja/hiontaväriä ollenkaan. Kuinka nopeesti yleensä pohjan vedon jälkeen voi vetää pintavärin?

        Ei kyllä märkää märälle liittyy enemmänkin tuohon pintamaalinvetoon.
        Ja ensimmäinen rasva/silikonipesuhan tehdään autolle ennen kuin aletaan tekemään minkäänlaisia pohjatöitä , pesuaineella vahat pois, märkä pyyhintä silicon-poistoaineella, pyyhintä tinnerillä.
        Pohjamaalin annetaan aina kuivua purkinkyljessä olevan suosituksen verran ennen mahdollista vesihiontaa, kuvitteleppa mikä sotku syntyy kun vedät märän pohjamaalin päälle pintavärin tai pohjamaali ( 2-komp) ei ole vielä kuivunut vaan siitä haihtuvat liuottimet saavat päällevetämäsi pintamaalin valahtamaan , kun ne sulattavat päällevedetyn pintamaalikerroksen.
        Monessa automaalissa vedetään tosiaan vähän vanhankaltaisesti useita harsoja ja välillä pidetään tupakki ja kahvitauot. Kyseleppä maalikaupasta semmoinen akryyli ja kovetin ja ohennin, jolla pääset vetämään märkää märälle:
        Elikkä jo eka kerros vedetään aikalailla peittävän paksuksi = auton vanha väri peittyy kauttaaltaan , älä kuitenkaan vedä niin paksulti että pinta kiiltää jo "hulluna" , heti kun olet päässyt ensimmäisen kierroksen loppuun ( vetänyt koko auton) alat vetää toista kerrosta ( siis märkää märälle), nyt vedetään väriä pintaan sika kiiltoon asti, on osattava kuitenkin lopettaa ruiskutus juuri oikealla hetkellä että ei tule valumia, harjoittele ruiskukäden liikuttamis nopeutta johonkin irtokappaleeseen ja laske mielessäsi nopeus jolla liikuttamalla (ja samalla etäisyydellä,paineella) saat aikaan hyvän pinnan. Tuon nopeuden kun opit pitämään vakiona, niin maalaus onnistuu heikommassakin valaistuksessa.
        Ja tosiaan pohjavärin päälle vedettyä fylleriä ei ole mikään pakko hioa välissä ( jos ei ole valumia tmv) , vaan sen kuivuttua voit vetää pintavärin suoraan siihen päälle.


    • Tarkoittaa että edellistä maalikerrosta ei kuivata, eikä hiota, vaan odotetaan ainoastaan, että ohenteet haihtuu ja maalataan seuraava maalikerros "märän" päälle. Henkilöauto maalauksessa menetelmää käytetään lähinnä uusien virheettömien, vaihto osien maalaukseen. Tällöin pinta vain karhennetaan ja ruiskutetaan päälle, nimenomaan tähän tarkoitukseen suunniteltu epoksi, tai akryyli fylleri. Joka vain haihdutetaan ja maalataan sen jälkeen normaalisti.
      Teräsrakenne maalauksessa se on joitakin poikkeuksia lukuunottamatta ainoa maalaus menetelmä.

    • Anonyymi

      liittyy akvarellimaalaukseen

      • Anonyymi

        Heillä lienee ihan oma "märkää märälle"- terminsä.


    • Anonyymi

      Vesi väreillä ja marmorointi väreillä . Märälle pohjalle maalausta. Puu kuorista tuohesta saa esineitä myös taidetta liimalla naittajalla nitojalla matto veitsellä muotoillen ja kiinnittäen tää on idea vihje.Mutta märkään pohjaan vesiväriä on lopputulos erilainen kuin kuivaan pohjaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      26
      2476
    2. paras asia kaivatussasi?

      ❤️‍🔥
      Ikävä
      114
      2106
    3. Vihaan sua todella paljon.

      Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      122
      1769
    4. Syitä välttelyyn

      En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      68
      1647
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

      Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      9
      1517
    6. Miksi kaivattunne

      ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      90
      1075
    7. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

      Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      126
      1074
    8. Pelottaa kohdata hänet

      En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      87
      985
    9. Olisin halunnu vaan tutustua

      Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      35
      967
    10. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

      Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      15
      959
    Aihe