ostoreskontra

tietämätöön

kirjataanko ostoreskontraan vakuutusmaksut ja palkat eli muutkin kulut kuin suoranaiset ostolaskut?? kaikki laskutko?

9

788

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirjaa pitävä

      Kirjaa vain pelkät ostot ym. kulut, kuten puhelinlaskut, mainoskulut jne. Vakuutusmaskut ja palkat ei kuulu reskiin.

      • reskontra

        Tottakai vakuutusmaksut voi kirjata reskontraan !


      • Anonyymi

        Vakuutusmaksut kirjataan yrityksen kirjanpidossa tuloslaskelman kustannuksiin tai kuluihin, kuten esimerkiksi palkkoihin liittyvissä lakisääteisissä maksuissa tai yrityksen omiin vakuutuksiin liittyvissä maksuissa. Yksityishenkilö voi vähentää pakolliset vakuutusmaksut (esim. YEL ja työttömyysvakuutus) henkilökohtaisessa verotuksessaan, jolloin ne kirjataan muistiinpanoihin veroilmoitusta varten.
        Yrityksen kirjanpidossa
        Työnantajan lakisääteiset vakuutusmaksut:
        Nämä kirjataan suoraan yrityksen kuluksi palkkalaskelmien yhteydessä. Ne pienentävät yrityksen tulosta. Esimerkiksi työntekijän eläke-, työttömyys- ja sairausvakuutusmaksut kirjataan työnantajan kuluksi.
        Yrityksen omat vakuutukset:
        Yrityksen omaan toimintaan liittyvät vakuutukset, kuten vastuu- tai kalustovakuutus, kirjataan myös yrityksen kuluihin.
        Maksun kirjaaminen:
        Vakuutusmaksusta toimitetaan tositteena ostolasku, joka maksetaan vakuutusyhtiölle. Ostolasku maksetaan ja maksusuoritus näkyy tiliotetapahtumana kirjanpidossa.
        Yksityishenkilön verotuksessa
        Pakolliset vakuutusmaksut:
        Yrittäjän omat lakisääteiset maksut, kuten YEL (yksityisyrittäjän eläkevakuutus) ja työttömyysvakuutusmaksu, voidaan vähentää ansiotuloista verotuksessa.
        Vähennyksen kirjaaminen:
        Nämä maksut vähennetään henkilökohtaisessa verotuksessa. Ne kirjataan muistiinpanoihin ja ilmoitetaan veroilmoituksella, jotta ne voidaan vähentää verosta.
        Mitä kannattaa huomioida
        Tosite:
        Kirjanpidossa ja verotuksessa kaikki maksut ja kulut tulee dokumentoida tositteella, kuten laskulla tai tiliotteen tapahtumalla.
        Oma vs. yrityksen kirjanpito:
        On tärkeää erottaa, onko kyseessä yrityksen kulu vai yrittäjän henkilökohtainen meno.


    • ostoreskontraan

      Voit kirjata ostoreskontraan kaikki ne laskut, jotka sinne itse haluat.

      Ostoreskontran olemassaolo ei ole mitenkään pakollinen. Mutta jos laskuja on paljon, se yleensä helpottaa velkojen ja maksujen seurantaa.

      Käytäntöjä on monia.

      • kuitenkaan

        Palkat eivät kuulu Ostoreskontran kautta maksatettaviin eriin. Usein myöskin alv- ja ep/sotu-tilitykset ja ennakkoverot hoidetaan suoraan, ei reskontran kautta. Kaikki muut maksut sinne voi kyllä hyvin laittaa.


      • Anonyymi
        kuitenkaan kirjoitti:

        Palkat eivät kuulu Ostoreskontran kautta maksatettaviin eriin. Usein myöskin alv- ja ep/sotu-tilitykset ja ennakkoverot hoidetaan suoraan, ei reskontran kautta. Kaikki muut maksut sinne voi kyllä hyvin laittaa.

        Entä kun en halua että kaikki kirjataan reskontran kautta. Olen hoitanut yrityksen kirjanpidon 33 vuotta ja kirjannut aina kulut suoraan kulutileille, reskontraan vain ostot ja myynnit jotka ei oo kohdistunu tapahtumakuukaudelle. Oon yrittämässä siirtää kirjanpidon tilitoimistoon ja siellä on laitettu kaikki reskontraan ja esim. palkat kun maksettu niin palkkavelkoihin. Itse oon kirjannu palkat suoraan palkkatilille maksupäivänä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä kun en halua että kaikki kirjataan reskontran kautta. Olen hoitanut yrityksen kirjanpidon 33 vuotta ja kirjannut aina kulut suoraan kulutileille, reskontraan vain ostot ja myynnit jotka ei oo kohdistunu tapahtumakuukaudelle. Oon yrittämässä siirtää kirjanpidon tilitoimistoon ja siellä on laitettu kaikki reskontraan ja esim. palkat kun maksettu niin palkkavelkoihin. Itse oon kirjannu palkat suoraan palkkatilille maksupäivänä

        Tuossahan juuri edellä mainittiin, siis 19 vuotta sitten:

        "Voit kirjata ostoreskontraan kaikki ne laskut, jotka sinne itse haluat."
        "Käytäntöjä on monia."


        Tilitoimiston kanssa tehtävän yhteistyön yksityiskohdista kannattaa keskustella sen tilitoimiston kanssa. Tänne palstalle purkautuminen ei auta asiaa yhtään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuossahan juuri edellä mainittiin, siis 19 vuotta sitten:

        "Voit kirjata ostoreskontraan kaikki ne laskut, jotka sinne itse haluat."
        "Käytäntöjä on monia."


        Tilitoimiston kanssa tehtävän yhteistyön yksityiskohdista kannattaa keskustella sen tilitoimiston kanssa. Tänne palstalle purkautuminen ei auta asiaa yhtään.

        Ostoreskontra on vain työkalu ostolaskujen hallintaan.
        Itse olen kierrättänyt kaikki tulevat ostolaskut, vakuutusksista ajoneuvoveroihin yms. ostoreskontran kautta ja sieltä ne siirtyy mukavasti maksatukseen.
        Ostoreskontra on pyös monesti portti kirjanpitoon tiliöinteineen.
        Ihan samoin toimii myyntireskontra, kaikki yrityksen laskut kulkevat myyntireskontran kautta joka niinikään on vain hallintatyökalu.


    • Anonyymi

      >>Oon yrittämässä siirtää kirjanpidon tilitoimistoon ja siellä on laitettu kaikki reskontraan ja esim. palkat kun maksettu niin palkkavelkoihin. Itse oon kirjannu palkat suoraan palkkatilille maksupäivänä>>

      Kun nyt 33 vuoden oman kirjanpidon jälkeen olet päässyt nautiskelemaan palveluna hankitusta kirjanpidosta, niin nauti ihmeessä tilanteesta.

      Ei kannata juuri puuttua siihen miten tilitoimistosi asioita kirjaa. Kaikki muuttuu 30 vuodessa.

      Kuukausitasolla asiat ja saamasi raportit pitää tietenkin olla selkeitä ja loppusummiltaan sinulle ymmärrettäviä. Ja tietenkin tilinpäätöshetkellä myös.

      Se on selvää, että kun kirjanpidon päästit itseltäsi pois, et enää ole sillä tavalla asioiden päällä euron takkuudella, kuin aikaisemmin. Mutta kun pois olet kerta antanut, pitää vaan myöntyä, että asiat menee nyt pikkuisen eri lailla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1278
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      95
      932
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      924
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      877
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      293
      770
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      95
      748
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      34
      648
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      646
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      581
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      131
      568
    Aihe