kirjataanko ostoreskontraan vakuutusmaksut ja palkat eli muutkin kulut kuin suoranaiset ostolaskut?? kaikki laskutko?
ostoreskontra
9
774
Vastaukset
- Kirjaa pitävä
Kirjaa vain pelkät ostot ym. kulut, kuten puhelinlaskut, mainoskulut jne. Vakuutusmaskut ja palkat ei kuulu reskiin.
- reskontra
Tottakai vakuutusmaksut voi kirjata reskontraan !
- Anonyymi
Vakuutusmaksut kirjataan yrityksen kirjanpidossa tuloslaskelman kustannuksiin tai kuluihin, kuten esimerkiksi palkkoihin liittyvissä lakisääteisissä maksuissa tai yrityksen omiin vakuutuksiin liittyvissä maksuissa. Yksityishenkilö voi vähentää pakolliset vakuutusmaksut (esim. YEL ja työttömyysvakuutus) henkilökohtaisessa verotuksessaan, jolloin ne kirjataan muistiinpanoihin veroilmoitusta varten.
Yrityksen kirjanpidossa
Työnantajan lakisääteiset vakuutusmaksut:
Nämä kirjataan suoraan yrityksen kuluksi palkkalaskelmien yhteydessä. Ne pienentävät yrityksen tulosta. Esimerkiksi työntekijän eläke-, työttömyys- ja sairausvakuutusmaksut kirjataan työnantajan kuluksi.
Yrityksen omat vakuutukset:
Yrityksen omaan toimintaan liittyvät vakuutukset, kuten vastuu- tai kalustovakuutus, kirjataan myös yrityksen kuluihin.
Maksun kirjaaminen:
Vakuutusmaksusta toimitetaan tositteena ostolasku, joka maksetaan vakuutusyhtiölle. Ostolasku maksetaan ja maksusuoritus näkyy tiliotetapahtumana kirjanpidossa.
Yksityishenkilön verotuksessa
Pakolliset vakuutusmaksut:
Yrittäjän omat lakisääteiset maksut, kuten YEL (yksityisyrittäjän eläkevakuutus) ja työttömyysvakuutusmaksu, voidaan vähentää ansiotuloista verotuksessa.
Vähennyksen kirjaaminen:
Nämä maksut vähennetään henkilökohtaisessa verotuksessa. Ne kirjataan muistiinpanoihin ja ilmoitetaan veroilmoituksella, jotta ne voidaan vähentää verosta.
Mitä kannattaa huomioida
Tosite:
Kirjanpidossa ja verotuksessa kaikki maksut ja kulut tulee dokumentoida tositteella, kuten laskulla tai tiliotteen tapahtumalla.
Oma vs. yrityksen kirjanpito:
On tärkeää erottaa, onko kyseessä yrityksen kulu vai yrittäjän henkilökohtainen meno.
- ostoreskontraan
Voit kirjata ostoreskontraan kaikki ne laskut, jotka sinne itse haluat.
Ostoreskontran olemassaolo ei ole mitenkään pakollinen. Mutta jos laskuja on paljon, se yleensä helpottaa velkojen ja maksujen seurantaa.
Käytäntöjä on monia.- kuitenkaan
Palkat eivät kuulu Ostoreskontran kautta maksatettaviin eriin. Usein myöskin alv- ja ep/sotu-tilitykset ja ennakkoverot hoidetaan suoraan, ei reskontran kautta. Kaikki muut maksut sinne voi kyllä hyvin laittaa.
- Anonyymi
kuitenkaan kirjoitti:
Palkat eivät kuulu Ostoreskontran kautta maksatettaviin eriin. Usein myöskin alv- ja ep/sotu-tilitykset ja ennakkoverot hoidetaan suoraan, ei reskontran kautta. Kaikki muut maksut sinne voi kyllä hyvin laittaa.
Entä kun en halua että kaikki kirjataan reskontran kautta. Olen hoitanut yrityksen kirjanpidon 33 vuotta ja kirjannut aina kulut suoraan kulutileille, reskontraan vain ostot ja myynnit jotka ei oo kohdistunu tapahtumakuukaudelle. Oon yrittämässä siirtää kirjanpidon tilitoimistoon ja siellä on laitettu kaikki reskontraan ja esim. palkat kun maksettu niin palkkavelkoihin. Itse oon kirjannu palkat suoraan palkkatilille maksupäivänä
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Entä kun en halua että kaikki kirjataan reskontran kautta. Olen hoitanut yrityksen kirjanpidon 33 vuotta ja kirjannut aina kulut suoraan kulutileille, reskontraan vain ostot ja myynnit jotka ei oo kohdistunu tapahtumakuukaudelle. Oon yrittämässä siirtää kirjanpidon tilitoimistoon ja siellä on laitettu kaikki reskontraan ja esim. palkat kun maksettu niin palkkavelkoihin. Itse oon kirjannu palkat suoraan palkkatilille maksupäivänä
Tuossahan juuri edellä mainittiin, siis 19 vuotta sitten:
"Voit kirjata ostoreskontraan kaikki ne laskut, jotka sinne itse haluat."
"Käytäntöjä on monia."
Tilitoimiston kanssa tehtävän yhteistyön yksityiskohdista kannattaa keskustella sen tilitoimiston kanssa. Tänne palstalle purkautuminen ei auta asiaa yhtään. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuossahan juuri edellä mainittiin, siis 19 vuotta sitten:
"Voit kirjata ostoreskontraan kaikki ne laskut, jotka sinne itse haluat."
"Käytäntöjä on monia."
Tilitoimiston kanssa tehtävän yhteistyön yksityiskohdista kannattaa keskustella sen tilitoimiston kanssa. Tänne palstalle purkautuminen ei auta asiaa yhtään.Ostoreskontra on vain työkalu ostolaskujen hallintaan.
Itse olen kierrättänyt kaikki tulevat ostolaskut, vakuutusksista ajoneuvoveroihin yms. ostoreskontran kautta ja sieltä ne siirtyy mukavasti maksatukseen.
Ostoreskontra on pyös monesti portti kirjanpitoon tiliöinteineen.
Ihan samoin toimii myyntireskontra, kaikki yrityksen laskut kulkevat myyntireskontran kautta joka niinikään on vain hallintatyökalu.
- Anonyymi
>>Oon yrittämässä siirtää kirjanpidon tilitoimistoon ja siellä on laitettu kaikki reskontraan ja esim. palkat kun maksettu niin palkkavelkoihin. Itse oon kirjannu palkat suoraan palkkatilille maksupäivänä>>
Kun nyt 33 vuoden oman kirjanpidon jälkeen olet päässyt nautiskelemaan palveluna hankitusta kirjanpidosta, niin nauti ihmeessä tilanteesta.
Ei kannata juuri puuttua siihen miten tilitoimistosi asioita kirjaa. Kaikki muuttuu 30 vuodessa.
Kuukausitasolla asiat ja saamasi raportit pitää tietenkin olla selkeitä ja loppusummiltaan sinulle ymmärrettäviä. Ja tietenkin tilinpäätöshetkellä myös.
Se on selvää, että kun kirjanpidon päästit itseltäsi pois, et enää ole sillä tavalla asioiden päällä euron takkuudella, kuin aikaisemmin. Mutta kun pois olet kerta antanut, pitää vaan myöntyä, että asiat menee nyt pikkuisen eri lailla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki
"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia.",94043Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?
Loviisan satamaan tuotiin laivalastillinen pähkinänkuoria Norsunluurannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al1423577Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa
Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/922233Koulujen kesälomien siirto
Koulujen kesälomaa voitaisiin siirtää viikon verran. Se voisi olla hyvä kompromissi. Pääsiäsiseen voitaisiin lisätä muut1421883- 1321856
Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin
Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee371789Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."
Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su1141452- 1381415
"UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!
"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!551206Nainen, mistä johtuu että joskus et vain ymmärrä?
Älä sitä, älä tätä. Ei niitä varoituksia turhaan sanota. Älä laita sormeasi sirkkeliin. Älä hengaile sen murhaaja poruka1641155