Hoidetulle ja muillekin, selkäasiaa taas

Välilevy

Antti Heikkilän sivuilta (www.anttiheikkila.com):

"VAIHTOEHTOINEN SELKÄKIPUMALLI: KIPU TULEE LIHAKSISTA

Selkää tukee ja liikuttaa toiminnallisesti kaksi erilaista lihasryhmää. Pinnalliset lihakset ovat tahdonalaisia. Näitä lihaksia voi vahvistaa voimistelemalla ja niiden avulla me kykenemme liikuttamaan selkää. Kipu ei esiinny näissä lihaksissa kuin harvoin.

Syvät selkälihakset (m.multifidus) muodostuvat pienistä nikamien välisistä lihaksista. Lihakset muodostavat kokonaisvaltaisesti toimivan järjestelmän lonkkien tasolta niskaan asti. Lihasten tarkoituksena on tukea selkää ja säilyttää selän asennot liikkeen eri vaiheissa. Nämä lihakset toimivat täysin automaattisesti emmekä voi vaikuttaa tahdonalaisesti niiden toimintaan. OIREET TÄLTÄ LIHASALUEELTA OVAT YLEENSÄ KOKONAISVALTAISIA JA KIPUA VOI ESIINTYÄ KOKO JÄRJESTEMÄN ALUEELLA. HYVINKIN MONIMUOTOISET OIREET SAATTAVAT SELITTYÄ YDESTÄ AINOASTA TEKIJÄSTÄ: TUKILIHASTEN JÄNNITYKSESTÄ.

Lihakset ovat osa elimistön hengissäsäilymisjärjestelmää. Lihakset kiristyvät stressin seurauksena ja laukeavat stressin poistuttua. Stressi supistaa myös näihin lihaksiin meneviä verisuonia jolloin lihasten verenkierto häiriintyy. Lihaskudoksen hapen puute aiheuttaa kivun. Reaktio voi olla hyvinkin äkillinen jolloin jopa jalat voivat pettää alta. Ilmiö on vaaraton eikä merkitse halvaantumista ja on verrattavissa esimerkiksi tilanteeseen kun saa potkun polvitaipeeseen."

"DMR (Dynamic Muscle Relase) hoito on kehittämäni menetelmä, joka on syntynyt kaiken traditionaalisen hoitokokemuksen ja viimeisimmän lääketieteellisen tiedon pohjalta. DMR-tekniikka poikkeaa muista manipulaatiohoidoista siten, että siinä vaikutetaan suoraan niihin syviin tukilihaksiin, mistä varsinainen kipu saa alkunsa. Tavallinen, nikamaan kohdistuva, käsittely auttaa myös, mutta usein teho on tilapäinen. Norjalaisen tutkimuksen mukaan liikutettaessa nikamaa laukeavat ympäröivät pikkulihakset refleksinomaisesti. Lihaskireys kuitenkin palaa melko pian ja vaiva uusii. Hoito on kohdistettava itse lihakseen."

"MINULLA ON 20 VUODEN JA YLI 30.000 POTILAAN KOKEMUS SELKÄKIPUJEN HOITAMISESSA ILMAN LÄÄKKEITÄ JA LEIKKAUKSIA."

--

ISOLLA kirjoittamiset Heikkilän, ei minun. Tässä vain lyhyet otokset Heikkilän tekstistä. Kiinnostuneiden kannattaa käydä sivuilla ja lukea koko teksti.

--

Hoidetulle ja miksei muillekin:

Mitä mieltä olet tästä? Periaatteessahan tuo on sama kuin Holman ja muiden hoito, eli ei leikkauksia, vaan juuri tuon saman alueen eli lantion seudun manipulaatiota. Lisäksi Heikkilä sanoo, että niksautuskin vaikuttaa samoihin lihaksiin kuin joihin hän itse pyrkii vaikuttamaan, mutta teho on lyhytaikaisempi. Tämä tukisi sitä, kun Hoidettu sanoo, että Holmalla joutuu käymään usein monta kertaa ja ettei SI aina "pysy paikallaan". Ehkä kyse onkin siitä, että lihakset kramppaavat tai kiristyvät uudelleen, eikä SI itse asiassa liiku käytännössä lainkaan (vaan lihakset ensin vapautuvat)?

Itse olen käynyt lukuisilla lääkäreillä, ortopedeillä, naprapaateilla, osteopaateilla... myös Holmalla ja Heikkilällä. Puukkoakin olen selkään saanut kolmesti leikkaussalissa. Puukko vei kivut, mutta samalla myös heikensi lihaksistoa ja oloa. Heikkilä oli ainoa, joka sai konkreettisia tuloksia aikaiseksi, joten olisin taipuvainen omasta henkilökohtaisesta kokemuksesta johtuen kallistumaan sille kannalle, että hänen lähestymistapansa on tehokkaampi kuin muiden.

Mielipiteitä?

13

4797

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on tehokas ja...

monipuolinen.

Eli esimerkiksi manipulaatiohoito, hieronta, akupunktio, method putkisto, pilates ja MONIPUOLINEN LIIKUNTA.

Lisäksi tarvitaan ONNEA että löytää juuri oikeat hoitajat sekä hoitomuodot itselleen.

Yksin tai kaksin ei välttämättä mikään auta kunnolla, mutta kun käy erilaisissa hoidoissa niiden yhteisvaikutus voi olla PALJON positiivisempi kuin mistä vaivasta/oireesta alunperin kärsi.

Heikkilän asiakkaita käy myös minulla hänen käsittelyidensä lisäksi, ohjauksella ja neuvonnalla asiakas pääsee itse hoitojen jälkeen parhaaseen TULOKSEEN. Jos ei nappaa kuntoaan ylläpitää eri keinoin voi tilanne ajan myötä nopeutetusti pahentua.

Antti Heikkilä, Jussi Timgren ovat ainakin suosituslistoillani koskien selkävaivoja. Neuvoja antavat hoidon lisäksi, joten Buranaan ei tarvitse tyytyä.

Huom. pitää löytää se oikea suhde eri hoitoja sekä itsehoitoa, ja toivoa että auttaa...Jos ei auta ei ainakaan kannata jäädä sohvaan makaamaan vaan hakea itse lisätietoa vaivasta. "Hoidettu" tekee sitä ehkä hieman muidenkin puolesta mutta edes joku kun ei yhteiskunta näytä kykenevän neuvomaan selkeästi hoitokeinoista.

• hoidettu

""Hoidettu" tekee sitä ehkä hieman muidenkin puolesta mutta edes joku kun ei yhteiskunta näytä kykenevän neuvomaan selkeästi hoitokeinoista."

Kiitos. En tee sitä hyvin enkä edes yritä. Kunhan nyt edes vähän pidän meteliä, kun kukaan muu ei sitä tee tän paremminkaan...

Mä vaan toivon, että joku "hoidettu" ois kertonu mulle tästä jo 20 vuotta sitten! Samaahan toivoi tuo evekin tuossa Minun tarinani-ketjussa!

• sinä "minä"

"Heikkilän asiakkaita käy myös minulla ..."

Kenellä "minulla", voisitko esittäytyä.

• pääkaupunkiseudulta
        sinä "minä" kirjoitti:

"Heikkilän asiakkaita käy myös minulla ..."

Kenellä "minulla", voisitko esittäytyä.

Heikkilän hoidot purevat mutta niin näkyy myös kunnon hieronta purevan.

Tässä se juju piilee, hoidatetaan monipuolisesti eri hoitomuodoilla ja haetaan oikea hoitoyhdistelmä (= eri hoidot itsehoidot itse tehty informaation haku monipuolinen liikunta).

• siis koulutettu hieroja
        pääkaupunkiseudulta kirjoitti:

Heikkilän hoidot purevat mutta niin näkyy myös kunnon hieronta purevan.

Tässä se juju piilee, hoidatetaan monipuolisesti eri hoitomuodoilla ja haetaan oikea hoitoyhdistelmä (= eri hoidot itsehoidot itse tehty informaation haku monipuolinen liikunta).

...

• mieltä

Nyt selkä on lähes terve, vain vähän kolottaa lantion kohdalla kävellessä. Lievä alaselkäkipu on siis melkein selätetty ja elämä taas hymyilee. Näitä kaikkia on kokeiltu ja tehty:

Viikon tulehduskipulääkekuuri (ei auttanut, eli kyseessä ei ollut tulehdus)
        Lääkärissä ramppaamista (röntgen kuvaa, magneettikuvaa)

Sitten kuntoutusta:
        Omt-fysioterapia (tukilihaksien vahvistamisohjeita)
        Method Putkistoa pilatesta 2krt/vko
        Jussi Timgrenillä käynti
        Holmalla käynti
        Terve selkä kirjan jumppaliikkeitä 18vkoa lähes joka päivä
        monipuolista liikuntaa. Selän ollessa kipeä onnistui uinti ja pyöräily, nyt mikä vaan liikunta.

Putkisto poisti alaselän jäykkyyden ja paransi ryhtiä huomattavasti. Timgren sai lantion suoliluunharjanteet jäämään samalle tasolle, eli lantio suoristui. Myös niskakipu hävisi kun atlasnikama meni oikeaan asentoon. Holman hoito ei muuttanut tilannetta parempaan eikä huononpaan, kai.. Lantiossa joku hieman rusahtelee nykyään enemmän kuin ennen.

Terve selkä kirja on hyvä! Olen havainnut esimerkiksi, että oikean jalan lihakset ovat huomattavasti heikommat kuin vasemman jalan. Nyt treenaan terve selkä kirjan mukaisesti ja jos selkä vielä kipeytyy aion kokeilla Antti Heikkilällä käyntiä tai jo tuttua Timgreniä.

Stressi ja masentuminen ainakin pahentavat tilannetta, sen olen huomannut.

Tsemppiä kaikille selkävaivoista kärsiville! Hoidetulle kiitokset tiedon välittämisestä.

• hoidettu

Heikkilän sivuihin tutustuin jo viime syksynä ja hänen kanssaan sähköposteja aikoinaan vaihdeltiin useampikin.

Hän on siitä loistava, että ymmärtää, että ei ne kivut pullistumista ja nikamien kulumista yleensä tule, vaikka muut lääkärit niin väittääkin. Loistavaa!

Mulle ei silloin ihan selvinny, että mikä selitys Heikkilällä oli siihen että miksi ne lihakset kramppailee. Tais olla lähinnä stressistä hänen mielestään...

"Ehkä kyse onkin siitä, että lihakset kramppaavat tai kiristyvät uudelleen, eikä SI itse asiassa liiku käytännössä lainkaan (vaan lihakset ensin vapautuvat)? "

Kyllä se SI ja suoliluut on selkeästi monella eri tasolla vaikka pinnalliset isot lihakset tuntuu rennoilta. Voihan siellä silti olla jotain syviä lihaksia kireänä. Joka tapauksessa se suoliluun tönäisy auttaa rentouttamaan lihaksia.

Se onko syynä kireä lihas vaiko nivelen siirtymä, niin on paha todistaa. Mutta omakohtaisen kokemukseni mukaan se nivel on siirtynyt. Ja tuosta siirtymästä kiristyneet lihakset aiheuttaa sen kivun painaessaan hermoa.

Mutta lantiota voi suoristaa hyvin pelkästään lihaksia rentouttamalla ja lantiota mobilisoimalla. Tuollakin saa jo hyviä tuloksia aikaan monelle.

Ja todella moni on saanut avun ihan vaan SI-nivelen tönäisyllä. Mun muija on yks hyvä esimerkki siitä. Se ei venytelly pätkääkään (ei ennen eikä jälkeen) ja kertakäsittely poisti monta vuotta vaivanneen jalan puutumisen ja selän väsymisen...

Se kivun syy voi olla tosiaan ne syvät lihakset, jotka kiristyessään paivat hermoja. Mutta miksi ne sitten kiristyy... Mun mielestä siksi, kun lantio on nivelten virheasentojen takia vinossa...

• vaikeaa

Hoidettu:"Se onko syynä kireä lihas vaiko nivelen siirtymä, niin on paha todistaa. Mutta omakohtaisen kokemukseni mukaan se nivel on siirtynyt. Ja tuosta siirtymästä kiristyneet lihakset aiheuttaa sen kivun painaessaan hermoa."

On helppo todistaa, jos vaiva johtuu nivelen siirtymästä. Siirtymä kun näkyy varmasti rtg tai magneettikuvissa, silloin kun siirtymä on todellinen.

Kireän lihaksen todistaminen ei sitten kuvaamalla onnistukaan.

• hoidettu
        vaikeaa kirjoitti:

Hoidettu:"Se onko syynä kireä lihas vaiko nivelen siirtymä, niin on paha todistaa. Mutta omakohtaisen kokemukseni mukaan se nivel on siirtynyt. Ja tuosta siirtymästä kiristyneet lihakset aiheuttaa sen kivun painaessaan hermoa."

On helppo todistaa, jos vaiva johtuu nivelen siirtymästä. Siirtymä kun näkyy varmasti rtg tai magneettikuvissa, silloin kun siirtymä on todellinen.

Kireän lihaksen todistaminen ei sitten kuvaamalla onnistukaan.

"On helppo todistaa, jos vaiva johtuu nivelen siirtymästä. Siirtymä kun näkyy varmasti rtg tai magneettikuvissa, silloin kun siirtymä on todellinen."

Ei ole!
        Kun sillä nivelellä ei ole selkeää "oikeata" paikkaa, kun liitos on "tasaliitos". Ja sitten kun se samalla myös kiertyy. Pitäisi kuvata monesta eri suunnasta...

Tuolla noita piirrettyjä ja aitoja kuvia on.
        http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selkasivut/Pelvis.html
        Ja lääkäreiden mukaan nuo lantiorenkaan muotoerot johtuu siitä, että luut eivät ole symmetriset kenelläkään! Nuo kaksiulotteiset kuvat on siksi huonoja...

Todista siinä nyt sit toisin... pitäisi saada kuva korjatusta lantiosta, mutta kuka lääkäri sellaisen lähetteen tekisi?

• tasaliitos
        hoidettu kirjoitti:

"On helppo todistaa, jos vaiva johtuu nivelen siirtymästä. Siirtymä kun näkyy varmasti rtg tai magneettikuvissa, silloin kun siirtymä on todellinen."

Ei ole!
        Kun sillä nivelellä ei ole selkeää "oikeata" paikkaa, kun liitos on "tasaliitos". Ja sitten kun se samalla myös kiertyy. Pitäisi kuvata monesta eri suunnasta...

Tuolla noita piirrettyjä ja aitoja kuvia on.
        http://personal.inet.fi/koti/pallo/Selkasivut/Pelvis.html
        Ja lääkäreiden mukaan nuo lantiorenkaan muotoerot johtuu siitä, että luut eivät ole symmetriset kenelläkään! Nuo kaksiulotteiset kuvat on siksi huonoja...

Todista siinä nyt sit toisin... pitäisi saada kuva korjatusta lantiosta, mutta kuka lääkäri sellaisen lähetteen tekisi?

Mikähän on hoidetun "tasaliitos"? SI-nivelen nivelpinnat eivät todellakaan ole tasaisia eli ikään kuin kaksi höylättyä lautaa toisiaan vasten, jos hoidettu sitä tarkoittaa. Näkyyhän noissa sen kuvissakin, kuinka SI-nivelissä on erilaisia ulokkeita. Senpä takia sopivatkin hyvin yhteen ja myös pysyvät yhdessä tukevien nivelsiteiden auttamana.

• hoidettu
        tasaliitos kirjoitti:

Mikähän on hoidetun "tasaliitos"? SI-nivelen nivelpinnat eivät todellakaan ole tasaisia eli ikään kuin kaksi höylättyä lautaa toisiaan vasten, jos hoidettu sitä tarkoittaa. Näkyyhän noissa sen kuvissakin, kuinka SI-nivelissä on erilaisia ulokkeita. Senpä takia sopivatkin hyvin yhteen ja myös pysyvät yhdessä tukevien nivelsiteiden auttamana.

Ei höylätyt laudatkaan ole tasaisia jos tarpeeksi läheltä tutkii!!!

Tottakai niissä on kuvioita, muotoja ja muita. Mutta se ei ole mikään pallonivel kuten olkapää tai lonkka.

• kramppaa

• hoidettu
        kramppaa kirjoitti:

vain ja ainoastaan alisuolaisuudesta.
        Täältä löytyy selvitystä asiaan.
        http://www.phpbbserver.com/kansanparannus/

Ja sitten viiden pisteen kysymys: minkä suolan?
        Vihje: Vuorisuolan, inkkarisuolan, ruokasuolan (PAN-suola), merisuolan, ruususuolan. Oliko muita?

Ja lisäpiste jaossa: Mikä noista on ihmiselle vaarallisinta?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5253
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5054
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4124
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3610
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3208
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2791
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1914
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1790
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe