Adventismin alku ja perustukset

Otsikko voisi olla myös ellenismi pähkinänkuoressa, sillä ilman Ellen Whitea tuskin olisi Seitsemännen Päivän Adventtikirkkoa ja varsinkaan heidän epäraamatullisia erikoisoppejaan.

Vaikka adventistit yrittävät hämätä selittämällä tukeutuvansa yksin Raamattuun, niin todellisuus on toinen. Adventtikirkon 17. opinkohta: "Yksi Pyhän Hengen lahjoista on profetoimisen lahja. Tämä lahja kuuluu jäännösseurakunnan tuntomerkkeihin, ja se ilmeni Ellen G. Whiten palvelustyössä. Hän oli Herran sanansaattaja, jonka kirjoitukset ovat JATKUVANA JA ARVOVALTAISENA TOTUUDEN LÄHTEENÄ ja tarjoavat seurakunnalle lohdutusta, ohjausta opetusta ja ojennusta. Ne myös ilmaisevat selvästi, että Raamattu on se normi, jolla kaikki opetukset ja kokemukset on koeteltava" #1. Mutta koska Ellen ja Raamattu ovat pahasti vastakkaiset, niin käytännössä tuo Raamatulla koetteleminen on sitä, että Raamattu ensin väännetään (vääntämistä kutsutaan tulkitsemiseksi) Ellenin näkyihin ja uniin sopivaksi ja sitten sillä ”koetellaan” Elleniä ja todetaan, että tuo väännetty Raamattu tukee Elleniä.

Nimikehitys meni näin: milleristit - ovensulkijat – seitsemännen päivän adventistit.

Adventtikirkko on kristillisperäinen harhaoppi samalla tavalla kuin Jehovan todistajat ja mormonitkin. Vastaavasti islam on juutalais-kristillisperäinen harhaoppi.

”Seitsemännen päivän” tarkoittaa sitä, että lauantaisapatti on sinetti, joka tulee olemaan taivaaseen pääsyn ehto. Sapatti ei ole kuitenkaan sen paremmin vanhan liiton sapatti, eli varjo Jeesuksesta temppelitoimituksineen, kuin uuden liiton sapattikaan, joka on uudestisyntyneiden kristittyjen jatkuva sapatin lepo päivin ja öin sapatin herrassa Jeesuksessa Kristuksessa. Adventistien sapatti on kokonaan kolmas ja erilainen: sen sai Ellen väärässä näyssään ja Ellen siihen teki kaikki säännökset, joita on tiukasti noudatettava ja Ellen sen näyssään näki sinetiksi. Ellensapatti ei ole raamatullinen.

”Adventti” taas tarkoittaa Jeesuksen tulemista. Periaatteessa adventistit odottavat sikäli Jeesuksen toista tulemista, että koska he eivät tahdo tehdä parannusta harhaopistaan eivätkä tulla uskoon (ainakaan pysyvästi), niin he eivät pääse uskovien tempaukseen, kun Jeesus tulee pilviin omiaan vastaan ja vie heidät taivaaseen. Niinpä adventistit jäävät tänne maan päälle, mutta koska pakanoiden aika menee umpeen tempauksessa (Room 11:25) eikä enää voi pelastua kuin juutalaisia, niin tuo päivä jolloin Jeesus tulee toisen kerran maan päälle tulee olemaan heille kauhistus. Poikkeuksena voi olla se oletettu mökin mummo, joka on jo käytännössä sanoutunut irti Ellen Whitesta ja adventismista ja nuhdellut muut adventistit, niin etteivät he enää häntä tervehdi, mutta ei enää vanhuuden raihnaisuudessaan osaa ryhtyä eroamaan jäsenyydestään.

Niinpä, jos olet adventisti tee parannus adventismista kokonaisuudessaan ja anna Jeesuksen pelastaa itsesi. Ja jos et ole adventisti, mutta olet jotenkin jo kietoutunut siihen ainakin mielessäsi, tai pidät sitä hengellisesti vaarattomana tai jopa hyväksyttävänä, niin tee parannus. Kristittyjen tehtävä on nuhdella harhaoppisia ja jos adventistit tai heidän oppeihinsa jo kietoutuneet eivät tee parannusta on heitä kartettava (Tiit. 3:10) .

KAIKKI ALKOI MILLERIN VÄÄRISTÄ LASKELMISTA

William Miller oli laskenut vastoin Raamattua (Matt 24:36) päivämääriä Kristuksen toiselle tulemiselle. Jokainen kristittyhän on odottanut Jeesusta tulevaksi Hänen taivaaseen nousustaan lähtien, mutta juuri tuo tarkkojen päivämäärien ennustaminen oli väärin. Laskettu päivä oli 21.3.1843 ja kun mitään ei tapahtunut 21.3.1844 ja taas 22.10.1844. Tuohon mennessä oli milleristejä jo noin 50.000 ja päälle vielä ne, jotka seurasi pelon, jännityksen tai muun syyn takia mukana.

Miller oli maanviljelijä ja vapaamuurari, joka sodassa kiinnostui Raamatusta. Hänellä oli niin heikot historian tiedot, ettei hän ei tiennyt noiden Danielin kirjan (Dan 8:14) kohtien, joita hän käytti laskelmiinsa, kuvanneen tapahtumia jo ennen Kristuksen syntymää.

Syyrian kuningas Antiokos IV Epifanes ryöstätytti temppelin ja asetti sinne pakanallisen Zeus-epäjumalan kultin ja hävitti Vanhan Testamentin kirjoitukset vuonna 168 eKr, josta 2300 vuorokauden, eli 6 vuoden ja 100 päivän, kuluttua makkabilaissotien seurauksena Antiokos V Eupator 162 eKr antoi juutalaisille luvan Mooseksen lakien ja omien tapojensa noudattamiseen.#2

Tästä samasta asiasta voi lukea historiankirjoista: Makkabealaiskirje 1 ja 2. Temppelin takaisin valtaamisen, pakanoiden saastutuksen sieltä pois heittämisen ja temppelin uudelleen käyttöön vihkimisen muistoksi juutalaiset viettävät vieläkin joka vuosi joulun aikoihin Hanukka-juhlaa. Hanukka on juutalainen jokavuotinen juhlapäivä.
200 eKr juutalaiset elivät Israelin maassa, jota Syyria kontrolloi. 180 eKr Antiokus IV Epifanes tuli valtaan ja ryöstätytti Jerusalemin temppelin, juutalaisia tapettiin ja juutalaisen uskonnon harjoitus tuli laittomaksi. 167 eKr Antiokos määräsi Zeus-jumalan alttarin nostettavaksi temppeliin. Pappi Mattatias ja hänen viisi poikaansa kapinoivat Antiokusta vastaan. Yksi pojista, Juuda, tuli johtajaksi Mattatiaksen kuollessa 166 eKr. Temppeli saatiin vapautettua ja otettua uudelleen käyttöön. Rakennettiin uusi alttari saastuneen tilalle ja tehtiin uudet astiat. Kahdeksan päivää juhlittiin alttarin käyttöönottoa. Juutalaisten talmudissa kerrotaan, että rituaaliesineitä oli häväisty ja he ottivat rituaalein puhdistettua oliiviöljyä ja sytyttivät menorahin vihkiäkseen temppelin uudelleen ja vaikka öljyä oli vähän se ihmeen kautta paloi 8 päivää, kunnes uutta saatiin puristettua ja valmistettua. Siksi juutalaiset sytyttävät kynttilän juhlan joka iltana.

Mutta Miller otti mitä tahansa lukemia ympäri Danielin kirjaa saadakseen laskelmat omaan aikaansa. Hän muutti 2300 vuorokautta vuosiksi ja alkoi mätkiä Danielin kirjan lukusanoja mitä ihmeellisimpiin muodostelmiin päästäkseen omaan aikaansa laskelmiensa kanssa. Tässä koko sekava ihmismielen tuote, jolla ei tee mitään, mutta olkoot se varoittavana esimerkkinä siitä, mitä saadaan aikaan, kun toimitaan ihmisviisaudessa vastoin Raamattua:

Daniel 9:24-27:n seitsemänkymmentä viikkoa eli 490 vuotta, hän katsoi leikatuksi 2300:sta vuorokaudesta, koska tämä oli ainoa ajanjakso, joka oli mainittu kahdeksannessa luvussa, eli 70 oli osa 2300:a. 70 viikon ajanjakso alkoi silloin, kun annettiin Jerusalemin jälleenrakentamista koskeva käsky ja tämä käsky on Esran 7:12-26, joka tuli täydellisemmäksi vuonna 457 eKr Persian kuningas Antakserkseksen antamalla käskyllä. Tähän 457 eKr lisäämällä 7 vuosiviikkoa sekä 62 vuosiviikkoa = 69 vuosiviikkoa eli 483 vuotta Miller sai vuoden syksyn 27 jKr, jolloin ajatteli Johanneksen kastaneen Jeesuksen. Vuodesta 27 jKr vuoteen 34 jKr Jeesus esitti evankeliumin juutalaisille ensin itse ja sitten opetuslastensa välityksellä eli tämä aika oli 70 vuosiviikon viimeinen viikko. "Juutalaisille säädetyt 70 viikkoa eli 490 vuotta päättyivät, kuten olemme nähneet, vuonna 34 jKr." Nyt kun 70 viikkoa eli 490 päivää leikataan 2300 päivästä jää jäljelle 1810 päivää. Kun vuoteen 34 jKr lisätään 1810 vuotta tullaan vuoteen 1844 jKr. #3

Kuten tiedetään Jeesus ei tullut tuona älyttömän laskelman 22.10.1844 päivämääränä. Kun tuo viimeinen pettymys tuli, hajaantuivat milleristit pettyneinä ja eikä ihme, sillä monet olivat jakaneet omaisuutensa pois luullen tulevansa temmatuiksi taivaaseen tuona päivänä. Ja päälle vielä häpeä, kun olivat julistaneet väärää päivämääräänsä ja halveksineet niitä, jotka eivät eksyneet. Miller kyllä itse katui vääriä laskelmiaan.

ELLEN WHITE ALKAA UUDEN EKSYTYKSEN

Pyhä Henki ei tuo vääriin profetioihin uskoneiden avuksi uusia valheprofetioita. Jos Ellen olisi halunnut seurata Jeesusta, hän olisi tunnustanut synniksi väärän ajanlaskijan ennustuksiin uskomisen. Nyt hän keskittyi ylpeyksissään selityksen löytämiseen, kuten pieni joukko hänen kanssaan. Niinpä he tämän paatumuksen lisäksi joutuivat alttiiksi uusille eksytyksille, joita sitten tulikin oikein roppakaupalla Ellenin saadessa vääriä näkyjään.

Ellen White (tuolloin vielä Harmon) näki vähän yli kuukauden kuluttua pettymyksestä näyn, joka kelpasi heidän korvasyyhyynsä selitykseksi 22.10.1844 päivämäärälle. Näkyyn uskovista muodostui ovensulkijoiden ryhmä. Ovensulkijat asettelivat uusia aikoja Jeesuksen paluulle: kesäkuu 1845, syyskuu 1845 ja 1851. Vielä 1856 Ellen profetoi, että jotkut paikallaolleista eivät ehdi kuolla ennenkuin Jeesus tulee – missä ovat nyt nuo elossa olevat 150-vuotiaat?

Ellenin rooli nykyihmisille on toimia varoittavana esimerkkinä siitä, miten väärään voi ihminen mennä, jos lähtee ylpeyksissään vääntämään Raamattua omien pettymystensä peitteeksi.

Ovensulkijat alkoivatkin kyhätä omaa kristikunnasta poikkeavaa oppirakennelmaansa. Yleensä ensin joku jäsenistä toi esiin jonkin uuden opin ja Ellen sitten vahvisti sen näyillään.

SULJETUN OVEN OPPI

Ellen näki ensimmäisessä näyssään, että polulla taivaaseen matkasivat vain milleristit, muut eivät edes päässeet taivaspolulle olivatpa uudestisyntyneitä kristittyjä tai eivät. Jotta olisivat pysyneet polulla, piti heidän jatkaa uskomistaan päivämäärään 22.10.1844, jota Ellen piti näkynsä mukaan Ilmestyskirjan keskiyön huutona. Raamatun mukaan keskiyön huutoa ei ole vielä edes tullut eikä se suinkaan ole mikään historian päivämäärä, vaan kuvaa Jeesuksen tuloa pilviin tempaamaan uskovat sekä maassa tuolloin elävät että taivaaseen aikaisemmin menneiden uskovien ruumiit (Matt 25:6-13, 1Tes 4:16-17).

Osa adventisteista alkoi epäillä päivämäärää, joka loisti heille valona ja he putosivat taivaspolulta. Päivämäärä oli jonkinlainen itsellinen toimija, joka lakkasi valaisemasta heidän kulkuaan, jos he lakkasivat uskomasta siihen "ja heidän silmänsä erkanivat maalista ja menettivät Jeesuksen näköpiiristään". Ja siinä meni mahdollisuus taivaaseen pääsemiseen: "ja he putosivat polulta alas pimeään ja pahaan maailmaan". Takaisinpääsyä ei noilla päivämäärään uskomattomilla adventisteilla ollut polulle sen enempää kuin niillä, jotka eivät siihen olleet alunperinkään uskoneet: "Oli aivan yhtä mahdotonta heille päästä takaisin polulle ja mennä Kaupunkiin kuin koko pahalle maailmalle, jonka Jumala oli hylännyt" #4.

Ne, jotka eivät uskoneet Ellenin näkyyn, että 22.10.1844 Jeesus oli noussut valtaistuimelta, mennyt taivaassa toiseen huoneeseen ja sulkenut oven takanaan, rukoilivat yhä taivaan istuimella istuvaa Jumalaa, mutta siellä olikin saatana Hänen tilallaan, joten heidän rukouksensa menivät saatanalle: "Jeesus oli lähtenyt siltä. Saatana ilmestyi valtaistuimelle yrittäen jatkaa Jumalan työtä. Minä näin heidän katsovan ylös valtaistuimeen ja rukoilevan, ´Isä, anna meille Henkesi´, silloin Saatana puhalsi heidän päälleen epäpyhän vaikutuksen; siinä oli valoa ja paljon voimaa, mutta ei suloista rakkautta, iloa eikä rauhaa. Saatanan tavoite oli pitää heidät petettyinä ja houkutella takaisin ja pettää Jumalan lapset” #5.

Jeesuksen rukoukset eivät heitä hyödyttäneet: "heillä ei ole tietoa tiestä kaikkein pyhimpään ja he eivät voi hyötyä Jeesuksen esirukouksista siellä".#6

Muut olivat täysin saatanan vietävissä: "Samoin kuin juutalaiset, jotka uhrasivat hyödyttömiä uhreja, he uhraavat hyödyttömiä rukouksiaan huoneeseen, josta Jeesus on lähtenyt ja Saatana, tyytyväisenä harhauttamisesta, teeskentelee uskonnollista hahmoa ja johtaa näiden tunnustavien kristittyjen mielet itseensä, toimien voimallaan, merkeillään ja valheellisilla ihmeillään, sulkeakseen heidät ansaan" #7.

Tämä, että taivaan ovi oli lopullisesti muilta kuin Ellenin joukoissa kulkevilta suljettu, oli nimeltään Suljetun Oven oppi.

Ellen White yritti käännyttää hajaantuneista milleristeisä 144.000 ovensulkijaksi vuoteen 1851 mennessä, jolloin Jeesuksen piti tulla takaisin. Eräässä kokouksessa ei oikein uskottu: "monet heistä eivät uskoneet suljettuun oveen. Minä kärsin paljon kokouksen alussa. Epäusko näytti olevan joka puolella" Toinen adventistisaarnaajanainen ei voinut uskoa tuohon Ellenin oppiin: "Mutta oli syntynyt erimielisyyttä suljetusta ovesta. Hän oli hyvin myötätuntoinen eikä voinut uskoa, että ovi oli kiinni". Kun nainen puhui kokouksessa Ellen oli tyrmistynyt, ettei hänen oppiinsa uskottu: "Minä olin hyvin, hyvin surullinen. Pitkään sieluni näytti olevan suuressa hädässä" Ja silloin joko paha henki otti Ellenin valtaansa tai hän itse teki teatteriesityksen, jotta saisi oppinsa läpi: "minä putosin tuolilta lattialle. Silloin sain näyn, että Jeesus nousi välittäjän valtaistuimeltaan ja meni Pyhimpään Sulhasena ottamaan vastaan valtakuntansa."
Joka tapauksessa Ellen sai tuolla menettelyllään ihmiset eksytettyä oppinsa uskomiseen: "He olivat syvästi kiinnostuneet näystä. He kaikki sanoivat, että se oli heille täysin uutta. Herra teki töitä mahtavalla voimalla asettaessaan totuuden heidän sydämiinsä." Toisen naisen oli taivuttava tähän: "Sisar Durben tiesi, mikä Herran voima oli, sillä hän oli tuntenut sen monet kerrat; ja pian sen jälkeen, kun minä olin pudonnut, hänet kaadettiin ja hän kaatui lattialle ja anoi itkien armoa Jumalalta". Esityksen tuloksena Ellenin eksytystoimet onnistuivat: "Useimmat heistä hyväksyivät näyn ja asettuivat kannattamaan suljettua ovea" #8

Jeesus ei tullut 1951 niinkuin Ellen ja seuraajansa odottivat eikä 144.000 ihmistäkään oltu saatu käännytettyä. Taas tuli pettymys.

OVENSULKIJOIDEN HÄPEÄ JA PEITTELY-YRITYKSET

Ellen miehensä kanssa hävitti kaikki kirjoituksensa suljetusta ovesta ja muutti paikkakunnalta. Mitään väärää ei taaskaan tunnustettu tehdyn, vaan väärät profetiat Whitet apureineen poistivat vuosien 1851 ja 1882 julkaisuista ikäänkuin niitä ei ikinä olisi ollutkaan. Toiset näyt oli jätetty kokonaan pois ja toisista jo vääräksi huomattuja osia, niinpä Whitet ja suurisuiset kirkon johtajat väittivät ihmetelijöille, että ovat rehellisesti julkaisseet uudelleen kaikki häivytetyt tekstit. Ellenin näyt eivät olleet Jumalalta ja tämä tieto ei saanut levitä, vaan kerta toisensa jälkeen vääriä näkyjä pimitettiin ja väitettiin, että kaikki on kerrottu ja kaikki pitää paikkansa. Koskaan he eivät kirjoittaneet kirjaa, jossa Ellen olisi tunnustanut, ettei ole saanut näkyjään Jumalalta. Vain peittelyn ja oikeaksi selittelyn kierre jatkui ja jatkuu yhä nykyadventiteillakin. Ellen päinvastoin väittää Suuri Taistelu kirjassaan, että jotkut muut, ”he”, uskoivat Suljettuun Oveen, mutta ei hän. Sumeilematonta valehtelua, olihan se hänen oma oppinsa, johon hän uhkaillen käännytti ihmisiä. Sitäpaitsi Ellen liu´uttaa tuota suljettua ovea tulevaisuuteenkin sapatinsinetin muodossa.

Yli sata vuotta noita kirjoituksia saatiin piiloteltua ja kiistettyä niiden olemassaolo aina huhujen ilmaantuessa, mutta sitten Skip Baker toimi valokuvaajana Seitsemännen Päivän Adventistien pääkonferenssin toimistoissa ja sai vahingossa käsiinsä Ellen Whiten kirjeen Joseph Batesille (13.5.1847), josta käy ilmi, että Ellen opetti Suljetun Oven Oppia yli kymmenen vuotta 1840-luvulla ja näki sitä tukevia näkyjä. Hän sai salaa kuvattua kirjeen, joka on nähtävissä sivulla:
http://www.truthorfables.com/EGW_to_J.Bates_1847.htm

Ellenin käsin kirjoittamassa kirjeessä oli myös kaksi Batesin merkintää, joista käy ilmi, että Bates tiesi, mistä Ellen oli varastanut kirjoittamansa (Ellenin tapanahan oli plagioida toisten kirjoituksia kirjoihinsa ja sanoa, että hän sai niissä olevat asiat näyssä Jumalta) jo silloin. Kolmannen sivun jälkeiset sivut on hävitetty. Mitä niin pahaa on sen jälkeen kirjoitettu, että se oli poistettava. Ilmeisesti kuitenkin jotain niin tyrmistyttävää, että suljetun oven oppikin jäi pieneksi sen rinnalla.

ADVENTTIKIRKKO SEISOO YHÄ OVENSULKIJOIDEN OPEILLA

Ellenin profeetan ura alkoi joulukuussa 1844, kun hän näki ensimmäisen näkynsä. Tuo Raamatun vastaisuuksia sisältävä näky oli hänen mukaansa muka Jumalan hänelle näyttämä. Tuossa näyssä oli perusta seuraaville adventistiopeille: keskiyön huuto, korvausteologia, pyhäkköoppi, iankaikkinen elämä materiaalisessa paikassa, suljettu ovi, 144.000 jäännöskansa on adventistit, muut palvelevat adventistien jalkojen juuressa, synnittömänä seisominen, kuolleiden uni eli tuonela poistettu ja jalkojen pesu. #9

Ellen 7.4.1847 Joseph Batesille lähettämässä kirjeessä (edellisenä lauantaina näkemästään näystä) näkyy seuraavien oppien perustat: lauantaisapatti, paavi sapatin sunnuntaille muuttajana ja petona, sapattisinetin perusta, sunnuntai pedon merkki, adventistien vainot ja pako maalle. #10

Ellen vahvisti 21.4.1847 Eli Curtisille kirjoittamassaan kirjeessä näyillään opit: pyhäkön puhdistaminen taivaassa, ei helvettiä vain palaminen olemattomiin, ei iankaikkista sielua ihmisillä, uuden Jerusalemin temppeli materiaalinen eikä Jumala, muut polvistuvat lopussa adventistien jalkoihin ja Jeesus on enkeli Miikael. #11

1847 julkaistussa kirjassa olivat jo myös: 1000-vuotinen viimeinen tuomio adventistien ja Jeesuksen yhteistyönä. #12

Ellenin kirja Early Writings julkaistiin 1882, joten joskus tätä ennen Ellen oli näyssään nähnyt: Saatana istuu Jumalan valtaistuimella ja ei-adventistien rukoukset menevät hänelle, Saatana suorittaa lopullisen sovituksen ihmisten synneistä.

Tutkivan tuomion oppi tuli vasta noin 15 vuotta pyhäkön puhdistamisopin jälkeen ja terveysopit ja ruokasäännöt tulivat Ellenille näkynä 1863 ja siitä eteenpäin (tosin nekin olivat kopioita sen ajan terveysjulkaisuista ja -kirjoista).

1) Olavi Rouhe, Adventtiliike. Usko, toiminta ja tavoitteet, s 52
2) Saarnivaara, Voiko Raamattuun luottaa, s.523-524
3) White Ellen. Suuri Taistelu, ss. 312-313
4) A Word to the ”Little Flock” s. 14, Ellen kertoo omasta näystään
5) White Ellen. EARLY WRITINGS. http://www.ellenwhite.org osa Experience & Views
6) White Ellen. EARLY WRITINGS. http://www.ellenwhite.org, osa Spiritual Gifts
7) White Ellen. EARLY WRITINGS. http://www.ellenwhite.org, osa Spiritual Gifts
8) Anderson Dirk 1999. WHITE OUT, s. 26-28. Ottanut lainauksen Manuscript Releases vol 5
9) White James. A WORD TO THE "LITTLE FLOCK", s. 14-18
10) White James. A WORD TO THE "LITTLE FLOCK", s. 18-20
11) White James. A WORD TO THE "LITTLE FLOCK", s. 11-12
12) White James. A WORD TO THE "LITTLE FLOCK", s 24

31

1703

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • OLEN TÄTÄ JO ODOTTANUT

      kiitos paljon kun viitsit kirjoittaa tällaisen tiivistelmän. kun joku vielä kirjoittaisi adventistien käsittämättömästä helvettiopista niin amen.

      • Jatkoa seuraa.


      • kasi

        Suurin ero sinun ja uskova_1:den omaksutulla helvetin opilla jos sitä vertaa adventistien oppiin on siinä että te uskotte että Jumala jostain syystä sallisi luotujensa ikuisen piinaamisen (tai piinan) kun taas adventistit näkevät piinan loppuvan kerran kuolemaan.

        Jos lukee Raamattunsa ilman ennakkoluuloja - voi huomata että adventistien käsitys ikuisen piinan opista on Raamatun mukainen ja "ikuisen piinan" opin kannattajat saavat todella nähdä vaivaa kun yrittävät todistaa opinsa oikeaksi.. ja he ovat pakotettuja jo alunperinkin olettamaan että ihmisen sielu on kuolematon ILMAN Jumalaakin? Koko ikuisen piinan oppi perustuu tähän. Että Jumala loi ikuisen hengellisen olennon ihmisen sisään joka ei koskaan kuole ja johtuen tästä saa kitua ikuisesti jos se joutuu eroon Luojastaan.
        Näin ei Raamattua opeta vaan jo ensi lehdiltä voi lukea että Jumala sanoi että jos ihminen rikkoo Hänen käskynsä hän on "kuoleman oma". Ei ole mitään syytä uskoa "käärmeen" lupaukseen "ei ette te kuole". Vt puhuu sielusta monen monta kertaa, mutta ei koskaan opeta että sielu olisi kuolematon. (Esimerkiksi Daniel puhuu ikuisesta kauhusta ei ikuisesta sielusta)..


        Ut antaa lopullisen varmuuden sille joka on kuitenkin yhä epävarma asiasta:

        Raamattu sanoo näin Jumalan kuolemattomuudesta.

        1. Tim. 6:16
        JOLLA AINOALLA ON KUOLEMATTOMUUS; joka asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla; jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä-hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen.

        Joh. 3:36
        Joka uskoo Poikaan, SILLÄ ON IANKAIKKINEN ELÄMÄ; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, SE EI OLE ELÄMÄÄ NÄKEVÄ, vaan Jumalan viha PYSYY HÄNEN PÄÄLLÄNSÄ."

        Jeesus sanoi:

        Joh. 11:25 > 27
        Jeesus sanoi hänelle: "MINÄ OLEN YLÖSNOUSEMUS ja ELÄMÄ; JOKA USKOO MINUUN, SE elää, vaikka olisi kuollut.

        26 Eikä yksikään, joka ELÄÄ ja USKOO MINUUN, ikinä kuole. Uskotko sen?"

        MUTTA Raamattu sanoo myös että ikuinen elämä ei syntisessä pysy;
        -------
        1. Joh. 3:15
        Jokainen, joka vihaa veljeänsä, on murhaaja; ja te tiedätte, ettei KENESSÄKÄÄN MURHAAJASSA OLE IANKAIKKISTA ELÄMÄÄ, JOKA HÄNESSÄ PYSYISI.
        --------

        Mikä on Jumalan tahto?

        Jeesus sanoo:

        Joh. 6:40
        Sillä minun Isäni TAHTO on SE, että jokaisella, joka näkee Pojan ja USKOO häneen, on IANKAIKKINEN ELÄMÄ; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."

        Kuolematon on siis Jumala yksin ja se jolle HÄN ikuisen elämän ANTAA.

        -------------------------------------------------

        Roomalaiskirje 9
        21 Kyllä kai savenvalajalla on oikeus tehdä samasta savesta toinen astia arvokasta ja toinen arkista käyttöä varten?

        22 Näin on myös Jumala tehnyt näyttääkseen vihansa ja osoittaakseen voimansa. Suuressa kärsivällisyydessään hän on tosin säästänyt noita vihan astioita, jotka on määrätty TUHOTTAVIKSI.

        23 Loppumattoman kirkkautensa hän taas on antanut ilmetä niistä astioista, joita kohtaan hän osoittaa laupeutta ja jotka hän on valmistanut KIRKKAUTTA VARTEN.

        Raamattu kertoo kerta kerran jälkeen, että pelastuksessa on kysymys SIITÄ että Jumala pelastaa KUOLEMASTA ELÄMÄÄN. Ilman tätä Jumalan pelastusta ei ihmisellä ole ikuista elämää.


        Jumala on luonut elämää ikuisuuteen, mutta sen elämän täytyy täyttää ikuisen elämän vaatimukset ja ne voi täyttää vain Jumalan avulla ja Jumalan yhteydessä, syömällä Jumalan "elämän puusta", ne jotka eivät ole osallisia tähän eivät voi elää ikuisesti.

        Joh. 4:14
        mutta JOKA JUO SITÄ VETTÄ, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan SE VESI, jonka minä hänelle annan, TULEE hänessä sen veden LÄHTEEKSI, joka KUMPUAA IANKAIKKISEEN ELÄMÄÄN".

        Joh. 5:24
        Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, SILLÄ on IANKAIKKINEN ELÄMÄ, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt KUOLEMASTA ELÄMÄÄN.

        Joh. 6:27
        Älkää hankkiko sitä ruokaa, joka KATOAA, vaan sitä ruokaa, joka pysyy HAMAAN IANKAIKKISEEN ELÄMÄÄN ja JONKA Ihmisen Poika on teille ANTAVA; sillä häneen on Isä, Jumala itse, sinettinsä painanut."

        Joh. 6:47
        Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo, SILLÄ on IANKAIKKINEN ELÄMÄ.

        Joh. 6:51
        Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku SYÖ TÄTÄ leipää, HÄN ELÄÄ IANKAIKKISESTI. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman ELÄMÄN PUOLESTA."

        Joh. 6:58
        Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole, niinkuin oli teidän isienne: he söivät ja KUOLIVAT; joka tätä leipää syö, SE ELÄÄ IANKAIKKISESTI."

        Joh. 6:68
        Simon Pietari vastasi hänelle: "Herra, kenen tykö me menisimme? SINULLA ON IANKAIKKISEN ELÄMÄN SANAT;

        Joh. 10:28
        Ja minä ANNAN heille IANKAIKKISEN ELÄMÄN, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni.

        Joh. 12:25
        Joka elämäänsä rakastaa, kadottaa sen; mutta joka vihaa elämäänsä tässä maailmassa, hän on SÄILYTTÄÄ SEN IANKAIKKISEEN ELÄMÄÄN.

        Joh. 12:34
        Kansa vastasi hänelle: "Me olemme laista kuulleet, että Kristus PYSYY IANKAIKKISESTI; kuinka sinä sitten sanot, että Ihmisen Poika pitää ylennettämän? Kuka on se Ihmisen Poika?"

        Joh. 12:50
        Ja minä tiedän, että HÄNEN KÄSKYNSÄ ON IANKAIKKINEN ELÄMÄ. Sentähden, minkä minä puhun, sen minä puhun niin, kuin Isä on minulle sanonut."

        Joh. 17:2
        koska sinä olet antanut hänen valtaansa kaiken lihan, että HÄN ANTAISI IANKAIKKISEN ELÄMÄN KAIKILLE, jotka sinä olet hänelle antanut.

        Joh. 17:3
        Mutta TÄMÄ ON IANKAIKKINEN ELÄMÄ, että he TUNTEVAT SINUT, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.

        Ap. t. 13:46
        Silloin Paavali ja Barnabas puhuivat rohkeasti ja sanoivat: "Teille oli Jumalan sana ensiksi puhuttava; mutta koska te työnnätte sen luotanne ETTEKÄ KATSO ITSEÄNNE MAHDOLLISEKSI IANKAIKKISEEN ELÄMÄÄN, niin katso, me käännymme pakanain puoleen.

        Ap. t. 13:48
        Sen kuullessansa pakanat iloitsivat ja ylistivät Herran sanaa ja uskoivat, kaikki, jotka olivat SÄÄDETYT IANKAIKKISEEN ELÄMÄÄN.


        Room. 5:21
        että niinkuin synti on hallinnut KUOLEMASSA, samoin ARMOKIN HALLITSI VANHURKAUDEN KAUTTA IANKAIKKISEKSI ELÄMÄKSI Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, KAUTTA.

        Room. 6:22
        Mutta nyt, kun OLETTE SYNNISTÄ VAPAUTETUT ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, ON teidän hedelmänne PYHITYS, ja sen LOPPU ON IANKAIKKINEN ELÄMÄ.

        Room. 6:23
        Sillä synnin PALKKA ON KUOLEMA, mutta Jumalan ARMOLAHJA ON IANKAIKKINEN ELÄMÄ Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.

        1. Tim. 1:16
        Mutta sentähden minä sain laupeuden, että Jeesus Kristus minussa ennen muita osoittaisi kaiken pitkämielisyytensä, esikuvaksi niille, jotka tulevat uskomaan häneen, ITSELLENSÄ IANKAIKKISEKSI ELÄMÄKSI.

        1. Tim. 6:12
        Kilvoittele hyvä uskon kilvoitus, TARTU KIINNI IANKAIKKISEEN ELÄMÄÄN, johon olet KUTSUTTU ja johon hyvällä tunnustuksella olet TUNNUSTAUTUNUT monen todistajan edessä.

        Tit. 1:2
        apostoli sen IANKAIKKISEN ELÄMÄN TOIVON perusteella, jonka Jumala, joka ei VALHETTELE, on LUVANNUT ENNEN IKUISIA AIKOJA -

        Tit. 3:7
        että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta TULISIMME IANKAIKKISEN ELÄMÄN PRILLISEKSI TOIVON MUKAAN.

        Hepr. 9:12
        meni, ei kauristen ja vasikkain veren kautta, vaan OMAN VERENSÄ KAUTTA KERTA kaikkiaan kaikkeinpyhimpään ja SAI AIKAAN IANKAIKKISEN LUNASTUKSEN.

        Hepr. 9:14
        kuinka paljoa enemmän on Kristuksen VERI, hänen, joka IANKAIKKISEN HENGEN kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava meidän omantuntomme KUOLLEISTA TEOISTA palvelemaan ELÄVÄÄ JUMALAA!

        Hepr. 9:15
        Ja sentähden hän on uuden liiton välimies, että, koska hänen KUOLEMANSA on tapahtunut LUNASTUKSEKSI ensimmäisen liiton aikuisista rikkomuksista, ne, JOTKA OVAT KUTSUTUT, SAISIVAT LUVATUN IANKAIKKISEN PERINNÖN.

        Hepr. 13:20
        Mutta rauhan Jumala, joka on KUOLLEISTA NOSTANUT HÄNET, joka IANKAIKKISEN LIITON VEREN KAUTTA on se suuri lammasten paimen, meidän Herramme Jeesuksen,

        1. Joh. 2:25
        Ja tämä on se LUPAUS, minkä hän on meille LUVANNUT: IANKAIKKINEN ELÄMÄ.

        1. Joh. 5:11
        Ja tämä on se todistus: Jumala on ANTANUT MEILLE IANKAIKKISEN ELÄMÄN, ja TÄMÄ ELÄMÄ ON HÄNEN Pojassansa.

        1. Joh. 5:13
        Tämän minä olen kirjoittanut teille, jotka USKOTTE Jumalan Pojan nimeen, TIETÄÄKSENNE, ETTÄ TEILLÄ on IANKAIKKINEN ELÄMÄ.

        1. Joh. 5:20
        Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja ANTANUT MEILLE YMMÄRRYLSEN, TUNTEAKSEMME sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. HÄN ON TOTINEN JUMALA ja IANKAIKKINEN ELÄMÄ.

        Mitään ikuista elämää ei siis ole ILMAN Jumalaa.

        kasi (luterilainen : vaikka en ikuiseen piinaan uskokaan) :)


      • Sirkka Iita.
        kasi kirjoitti:

        Suurin ero sinun ja uskova_1:den omaksutulla helvetin opilla jos sitä vertaa adventistien oppiin on siinä että te uskotte että Jumala jostain syystä sallisi luotujensa ikuisen piinaamisen (tai piinan) kun taas adventistit näkevät piinan loppuvan kerran kuolemaan.

        Jos lukee Raamattunsa ilman ennakkoluuloja - voi huomata että adventistien käsitys ikuisen piinan opista on Raamatun mukainen ja "ikuisen piinan" opin kannattajat saavat todella nähdä vaivaa kun yrittävät todistaa opinsa oikeaksi.. ja he ovat pakotettuja jo alunperinkin olettamaan että ihmisen sielu on kuolematon ILMAN Jumalaakin? Koko ikuisen piinan oppi perustuu tähän. Että Jumala loi ikuisen hengellisen olennon ihmisen sisään joka ei koskaan kuole ja johtuen tästä saa kitua ikuisesti jos se joutuu eroon Luojastaan.
        Näin ei Raamattua opeta vaan jo ensi lehdiltä voi lukea että Jumala sanoi että jos ihminen rikkoo Hänen käskynsä hän on "kuoleman oma". Ei ole mitään syytä uskoa "käärmeen" lupaukseen "ei ette te kuole". Vt puhuu sielusta monen monta kertaa, mutta ei koskaan opeta että sielu olisi kuolematon. (Esimerkiksi Daniel puhuu ikuisesta kauhusta ei ikuisesta sielusta)..


        Ut antaa lopullisen varmuuden sille joka on kuitenkin yhä epävarma asiasta:

        Raamattu sanoo näin Jumalan kuolemattomuudesta.

        1. Tim. 6:16
        JOLLA AINOALLA ON KUOLEMATTOMUUS; joka asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla; jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä-hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen.

        Joh. 3:36
        Joka uskoo Poikaan, SILLÄ ON IANKAIKKINEN ELÄMÄ; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, SE EI OLE ELÄMÄÄ NÄKEVÄ, vaan Jumalan viha PYSYY HÄNEN PÄÄLLÄNSÄ."

        Jeesus sanoi:

        Joh. 11:25 > 27
        Jeesus sanoi hänelle: "MINÄ OLEN YLÖSNOUSEMUS ja ELÄMÄ; JOKA USKOO MINUUN, SE elää, vaikka olisi kuollut.

        26 Eikä yksikään, joka ELÄÄ ja USKOO MINUUN, ikinä kuole. Uskotko sen?"

        MUTTA Raamattu sanoo myös että ikuinen elämä ei syntisessä pysy;
        -------
        1. Joh. 3:15
        Jokainen, joka vihaa veljeänsä, on murhaaja; ja te tiedätte, ettei KENESSÄKÄÄN MURHAAJASSA OLE IANKAIKKISTA ELÄMÄÄ, JOKA HÄNESSÄ PYSYISI.
        --------

        Mikä on Jumalan tahto?

        Jeesus sanoo:

        Joh. 6:40
        Sillä minun Isäni TAHTO on SE, että jokaisella, joka näkee Pojan ja USKOO häneen, on IANKAIKKINEN ELÄMÄ; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."

        Kuolematon on siis Jumala yksin ja se jolle HÄN ikuisen elämän ANTAA.

        -------------------------------------------------

        Roomalaiskirje 9
        21 Kyllä kai savenvalajalla on oikeus tehdä samasta savesta toinen astia arvokasta ja toinen arkista käyttöä varten?

        22 Näin on myös Jumala tehnyt näyttääkseen vihansa ja osoittaakseen voimansa. Suuressa kärsivällisyydessään hän on tosin säästänyt noita vihan astioita, jotka on määrätty TUHOTTAVIKSI.

        23 Loppumattoman kirkkautensa hän taas on antanut ilmetä niistä astioista, joita kohtaan hän osoittaa laupeutta ja jotka hän on valmistanut KIRKKAUTTA VARTEN.

        Raamattu kertoo kerta kerran jälkeen, että pelastuksessa on kysymys SIITÄ että Jumala pelastaa KUOLEMASTA ELÄMÄÄN. Ilman tätä Jumalan pelastusta ei ihmisellä ole ikuista elämää.


        Jumala on luonut elämää ikuisuuteen, mutta sen elämän täytyy täyttää ikuisen elämän vaatimukset ja ne voi täyttää vain Jumalan avulla ja Jumalan yhteydessä, syömällä Jumalan "elämän puusta", ne jotka eivät ole osallisia tähän eivät voi elää ikuisesti.

        Joh. 4:14
        mutta JOKA JUO SITÄ VETTÄ, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan SE VESI, jonka minä hänelle annan, TULEE hänessä sen veden LÄHTEEKSI, joka KUMPUAA IANKAIKKISEEN ELÄMÄÄN".

        Joh. 5:24
        Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, SILLÄ on IANKAIKKINEN ELÄMÄ, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt KUOLEMASTA ELÄMÄÄN.

        Joh. 6:27
        Älkää hankkiko sitä ruokaa, joka KATOAA, vaan sitä ruokaa, joka pysyy HAMAAN IANKAIKKISEEN ELÄMÄÄN ja JONKA Ihmisen Poika on teille ANTAVA; sillä häneen on Isä, Jumala itse, sinettinsä painanut."

        Joh. 6:47
        Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo, SILLÄ on IANKAIKKINEN ELÄMÄ.

        Joh. 6:51
        Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku SYÖ TÄTÄ leipää, HÄN ELÄÄ IANKAIKKISESTI. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman ELÄMÄN PUOLESTA."

        Joh. 6:58
        Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole, niinkuin oli teidän isienne: he söivät ja KUOLIVAT; joka tätä leipää syö, SE ELÄÄ IANKAIKKISESTI."

        Joh. 6:68
        Simon Pietari vastasi hänelle: "Herra, kenen tykö me menisimme? SINULLA ON IANKAIKKISEN ELÄMÄN SANAT;

        Joh. 10:28
        Ja minä ANNAN heille IANKAIKKISEN ELÄMÄN, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni.

        Joh. 12:25
        Joka elämäänsä rakastaa, kadottaa sen; mutta joka vihaa elämäänsä tässä maailmassa, hän on SÄILYTTÄÄ SEN IANKAIKKISEEN ELÄMÄÄN.

        Joh. 12:34
        Kansa vastasi hänelle: "Me olemme laista kuulleet, että Kristus PYSYY IANKAIKKISESTI; kuinka sinä sitten sanot, että Ihmisen Poika pitää ylennettämän? Kuka on se Ihmisen Poika?"

        Joh. 12:50
        Ja minä tiedän, että HÄNEN KÄSKYNSÄ ON IANKAIKKINEN ELÄMÄ. Sentähden, minkä minä puhun, sen minä puhun niin, kuin Isä on minulle sanonut."

        Joh. 17:2
        koska sinä olet antanut hänen valtaansa kaiken lihan, että HÄN ANTAISI IANKAIKKISEN ELÄMÄN KAIKILLE, jotka sinä olet hänelle antanut.

        Joh. 17:3
        Mutta TÄMÄ ON IANKAIKKINEN ELÄMÄ, että he TUNTEVAT SINUT, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.

        Ap. t. 13:46
        Silloin Paavali ja Barnabas puhuivat rohkeasti ja sanoivat: "Teille oli Jumalan sana ensiksi puhuttava; mutta koska te työnnätte sen luotanne ETTEKÄ KATSO ITSEÄNNE MAHDOLLISEKSI IANKAIKKISEEN ELÄMÄÄN, niin katso, me käännymme pakanain puoleen.

        Ap. t. 13:48
        Sen kuullessansa pakanat iloitsivat ja ylistivät Herran sanaa ja uskoivat, kaikki, jotka olivat SÄÄDETYT IANKAIKKISEEN ELÄMÄÄN.


        Room. 5:21
        että niinkuin synti on hallinnut KUOLEMASSA, samoin ARMOKIN HALLITSI VANHURKAUDEN KAUTTA IANKAIKKISEKSI ELÄMÄKSI Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, KAUTTA.

        Room. 6:22
        Mutta nyt, kun OLETTE SYNNISTÄ VAPAUTETUT ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, ON teidän hedelmänne PYHITYS, ja sen LOPPU ON IANKAIKKINEN ELÄMÄ.

        Room. 6:23
        Sillä synnin PALKKA ON KUOLEMA, mutta Jumalan ARMOLAHJA ON IANKAIKKINEN ELÄMÄ Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.

        1. Tim. 1:16
        Mutta sentähden minä sain laupeuden, että Jeesus Kristus minussa ennen muita osoittaisi kaiken pitkämielisyytensä, esikuvaksi niille, jotka tulevat uskomaan häneen, ITSELLENSÄ IANKAIKKISEKSI ELÄMÄKSI.

        1. Tim. 6:12
        Kilvoittele hyvä uskon kilvoitus, TARTU KIINNI IANKAIKKISEEN ELÄMÄÄN, johon olet KUTSUTTU ja johon hyvällä tunnustuksella olet TUNNUSTAUTUNUT monen todistajan edessä.

        Tit. 1:2
        apostoli sen IANKAIKKISEN ELÄMÄN TOIVON perusteella, jonka Jumala, joka ei VALHETTELE, on LUVANNUT ENNEN IKUISIA AIKOJA -

        Tit. 3:7
        että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta TULISIMME IANKAIKKISEN ELÄMÄN PRILLISEKSI TOIVON MUKAAN.

        Hepr. 9:12
        meni, ei kauristen ja vasikkain veren kautta, vaan OMAN VERENSÄ KAUTTA KERTA kaikkiaan kaikkeinpyhimpään ja SAI AIKAAN IANKAIKKISEN LUNASTUKSEN.

        Hepr. 9:14
        kuinka paljoa enemmän on Kristuksen VERI, hänen, joka IANKAIKKISEN HENGEN kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava meidän omantuntomme KUOLLEISTA TEOISTA palvelemaan ELÄVÄÄ JUMALAA!

        Hepr. 9:15
        Ja sentähden hän on uuden liiton välimies, että, koska hänen KUOLEMANSA on tapahtunut LUNASTUKSEKSI ensimmäisen liiton aikuisista rikkomuksista, ne, JOTKA OVAT KUTSUTUT, SAISIVAT LUVATUN IANKAIKKISEN PERINNÖN.

        Hepr. 13:20
        Mutta rauhan Jumala, joka on KUOLLEISTA NOSTANUT HÄNET, joka IANKAIKKISEN LIITON VEREN KAUTTA on se suuri lammasten paimen, meidän Herramme Jeesuksen,

        1. Joh. 2:25
        Ja tämä on se LUPAUS, minkä hän on meille LUVANNUT: IANKAIKKINEN ELÄMÄ.

        1. Joh. 5:11
        Ja tämä on se todistus: Jumala on ANTANUT MEILLE IANKAIKKISEN ELÄMÄN, ja TÄMÄ ELÄMÄ ON HÄNEN Pojassansa.

        1. Joh. 5:13
        Tämän minä olen kirjoittanut teille, jotka USKOTTE Jumalan Pojan nimeen, TIETÄÄKSENNE, ETTÄ TEILLÄ on IANKAIKKINEN ELÄMÄ.

        1. Joh. 5:20
        Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja ANTANUT MEILLE YMMÄRRYLSEN, TUNTEAKSEMME sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. HÄN ON TOTINEN JUMALA ja IANKAIKKINEN ELÄMÄ.

        Mitään ikuista elämää ei siis ole ILMAN Jumalaa.

        kasi (luterilainen : vaikka en ikuiseen piinaan uskokaan) :)

        Voisinko halutessani kopioida evankelioimis työhöni?
        Siunausta!tv.Sirkka Iita.


      • kasi
        Sirkka Iita. kirjoitti:

        Voisinko halutessani kopioida evankelioimis työhöni?
        Siunausta!tv.Sirkka Iita.

        Kaikki on Raamatusta ja jokaista varten niin että olen vain iloinen jos voin olla joksikin hyödyksi jollekin..

        Jumala kanssasi
        kasi


      • sinä
        Sirkka Iita. kirjoitti:

        Voisinko halutessani kopioida evankelioimis työhöni?
        Siunausta!tv.Sirkka Iita.

        evankelioit!


      • luterilainen käsitys jatkaa
        kasi kirjoitti:

        Suurin ero sinun ja uskova_1:den omaksutulla helvetin opilla jos sitä vertaa adventistien oppiin on siinä että te uskotte että Jumala jostain syystä sallisi luotujensa ikuisen piinaamisen (tai piinan) kun taas adventistit näkevät piinan loppuvan kerran kuolemaan.

        Jos lukee Raamattunsa ilman ennakkoluuloja - voi huomata että adventistien käsitys ikuisen piinan opista on Raamatun mukainen ja "ikuisen piinan" opin kannattajat saavat todella nähdä vaivaa kun yrittävät todistaa opinsa oikeaksi.. ja he ovat pakotettuja jo alunperinkin olettamaan että ihmisen sielu on kuolematon ILMAN Jumalaakin? Koko ikuisen piinan oppi perustuu tähän. Että Jumala loi ikuisen hengellisen olennon ihmisen sisään joka ei koskaan kuole ja johtuen tästä saa kitua ikuisesti jos se joutuu eroon Luojastaan.
        Näin ei Raamattua opeta vaan jo ensi lehdiltä voi lukea että Jumala sanoi että jos ihminen rikkoo Hänen käskynsä hän on "kuoleman oma". Ei ole mitään syytä uskoa "käärmeen" lupaukseen "ei ette te kuole". Vt puhuu sielusta monen monta kertaa, mutta ei koskaan opeta että sielu olisi kuolematon. (Esimerkiksi Daniel puhuu ikuisesta kauhusta ei ikuisesta sielusta)..


        Ut antaa lopullisen varmuuden sille joka on kuitenkin yhä epävarma asiasta:

        Raamattu sanoo näin Jumalan kuolemattomuudesta.

        1. Tim. 6:16
        JOLLA AINOALLA ON KUOLEMATTOMUUS; joka asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla; jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä-hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen.

        Joh. 3:36
        Joka uskoo Poikaan, SILLÄ ON IANKAIKKINEN ELÄMÄ; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, SE EI OLE ELÄMÄÄ NÄKEVÄ, vaan Jumalan viha PYSYY HÄNEN PÄÄLLÄNSÄ."

        Jeesus sanoi:

        Joh. 11:25 > 27
        Jeesus sanoi hänelle: "MINÄ OLEN YLÖSNOUSEMUS ja ELÄMÄ; JOKA USKOO MINUUN, SE elää, vaikka olisi kuollut.

        26 Eikä yksikään, joka ELÄÄ ja USKOO MINUUN, ikinä kuole. Uskotko sen?"

        MUTTA Raamattu sanoo myös että ikuinen elämä ei syntisessä pysy;
        -------
        1. Joh. 3:15
        Jokainen, joka vihaa veljeänsä, on murhaaja; ja te tiedätte, ettei KENESSÄKÄÄN MURHAAJASSA OLE IANKAIKKISTA ELÄMÄÄ, JOKA HÄNESSÄ PYSYISI.
        --------

        Mikä on Jumalan tahto?

        Jeesus sanoo:

        Joh. 6:40
        Sillä minun Isäni TAHTO on SE, että jokaisella, joka näkee Pojan ja USKOO häneen, on IANKAIKKINEN ELÄMÄ; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."

        Kuolematon on siis Jumala yksin ja se jolle HÄN ikuisen elämän ANTAA.

        -------------------------------------------------

        Roomalaiskirje 9
        21 Kyllä kai savenvalajalla on oikeus tehdä samasta savesta toinen astia arvokasta ja toinen arkista käyttöä varten?

        22 Näin on myös Jumala tehnyt näyttääkseen vihansa ja osoittaakseen voimansa. Suuressa kärsivällisyydessään hän on tosin säästänyt noita vihan astioita, jotka on määrätty TUHOTTAVIKSI.

        23 Loppumattoman kirkkautensa hän taas on antanut ilmetä niistä astioista, joita kohtaan hän osoittaa laupeutta ja jotka hän on valmistanut KIRKKAUTTA VARTEN.

        Raamattu kertoo kerta kerran jälkeen, että pelastuksessa on kysymys SIITÄ että Jumala pelastaa KUOLEMASTA ELÄMÄÄN. Ilman tätä Jumalan pelastusta ei ihmisellä ole ikuista elämää.


        Jumala on luonut elämää ikuisuuteen, mutta sen elämän täytyy täyttää ikuisen elämän vaatimukset ja ne voi täyttää vain Jumalan avulla ja Jumalan yhteydessä, syömällä Jumalan "elämän puusta", ne jotka eivät ole osallisia tähän eivät voi elää ikuisesti.

        Joh. 4:14
        mutta JOKA JUO SITÄ VETTÄ, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan SE VESI, jonka minä hänelle annan, TULEE hänessä sen veden LÄHTEEKSI, joka KUMPUAA IANKAIKKISEEN ELÄMÄÄN".

        Joh. 5:24
        Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, SILLÄ on IANKAIKKINEN ELÄMÄ, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt KUOLEMASTA ELÄMÄÄN.

        Joh. 6:27
        Älkää hankkiko sitä ruokaa, joka KATOAA, vaan sitä ruokaa, joka pysyy HAMAAN IANKAIKKISEEN ELÄMÄÄN ja JONKA Ihmisen Poika on teille ANTAVA; sillä häneen on Isä, Jumala itse, sinettinsä painanut."

        Joh. 6:47
        Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo, SILLÄ on IANKAIKKINEN ELÄMÄ.

        Joh. 6:51
        Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku SYÖ TÄTÄ leipää, HÄN ELÄÄ IANKAIKKISESTI. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman ELÄMÄN PUOLESTA."

        Joh. 6:58
        Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole, niinkuin oli teidän isienne: he söivät ja KUOLIVAT; joka tätä leipää syö, SE ELÄÄ IANKAIKKISESTI."

        Joh. 6:68
        Simon Pietari vastasi hänelle: "Herra, kenen tykö me menisimme? SINULLA ON IANKAIKKISEN ELÄMÄN SANAT;

        Joh. 10:28
        Ja minä ANNAN heille IANKAIKKISEN ELÄMÄN, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni.

        Joh. 12:25
        Joka elämäänsä rakastaa, kadottaa sen; mutta joka vihaa elämäänsä tässä maailmassa, hän on SÄILYTTÄÄ SEN IANKAIKKISEEN ELÄMÄÄN.

        Joh. 12:34
        Kansa vastasi hänelle: "Me olemme laista kuulleet, että Kristus PYSYY IANKAIKKISESTI; kuinka sinä sitten sanot, että Ihmisen Poika pitää ylennettämän? Kuka on se Ihmisen Poika?"

        Joh. 12:50
        Ja minä tiedän, että HÄNEN KÄSKYNSÄ ON IANKAIKKINEN ELÄMÄ. Sentähden, minkä minä puhun, sen minä puhun niin, kuin Isä on minulle sanonut."

        Joh. 17:2
        koska sinä olet antanut hänen valtaansa kaiken lihan, että HÄN ANTAISI IANKAIKKISEN ELÄMÄN KAIKILLE, jotka sinä olet hänelle antanut.

        Joh. 17:3
        Mutta TÄMÄ ON IANKAIKKINEN ELÄMÄ, että he TUNTEVAT SINUT, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.

        Ap. t. 13:46
        Silloin Paavali ja Barnabas puhuivat rohkeasti ja sanoivat: "Teille oli Jumalan sana ensiksi puhuttava; mutta koska te työnnätte sen luotanne ETTEKÄ KATSO ITSEÄNNE MAHDOLLISEKSI IANKAIKKISEEN ELÄMÄÄN, niin katso, me käännymme pakanain puoleen.

        Ap. t. 13:48
        Sen kuullessansa pakanat iloitsivat ja ylistivät Herran sanaa ja uskoivat, kaikki, jotka olivat SÄÄDETYT IANKAIKKISEEN ELÄMÄÄN.


        Room. 5:21
        että niinkuin synti on hallinnut KUOLEMASSA, samoin ARMOKIN HALLITSI VANHURKAUDEN KAUTTA IANKAIKKISEKSI ELÄMÄKSI Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, KAUTTA.

        Room. 6:22
        Mutta nyt, kun OLETTE SYNNISTÄ VAPAUTETUT ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, ON teidän hedelmänne PYHITYS, ja sen LOPPU ON IANKAIKKINEN ELÄMÄ.

        Room. 6:23
        Sillä synnin PALKKA ON KUOLEMA, mutta Jumalan ARMOLAHJA ON IANKAIKKINEN ELÄMÄ Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.

        1. Tim. 1:16
        Mutta sentähden minä sain laupeuden, että Jeesus Kristus minussa ennen muita osoittaisi kaiken pitkämielisyytensä, esikuvaksi niille, jotka tulevat uskomaan häneen, ITSELLENSÄ IANKAIKKISEKSI ELÄMÄKSI.

        1. Tim. 6:12
        Kilvoittele hyvä uskon kilvoitus, TARTU KIINNI IANKAIKKISEEN ELÄMÄÄN, johon olet KUTSUTTU ja johon hyvällä tunnustuksella olet TUNNUSTAUTUNUT monen todistajan edessä.

        Tit. 1:2
        apostoli sen IANKAIKKISEN ELÄMÄN TOIVON perusteella, jonka Jumala, joka ei VALHETTELE, on LUVANNUT ENNEN IKUISIA AIKOJA -

        Tit. 3:7
        että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta TULISIMME IANKAIKKISEN ELÄMÄN PRILLISEKSI TOIVON MUKAAN.

        Hepr. 9:12
        meni, ei kauristen ja vasikkain veren kautta, vaan OMAN VERENSÄ KAUTTA KERTA kaikkiaan kaikkeinpyhimpään ja SAI AIKAAN IANKAIKKISEN LUNASTUKSEN.

        Hepr. 9:14
        kuinka paljoa enemmän on Kristuksen VERI, hänen, joka IANKAIKKISEN HENGEN kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava meidän omantuntomme KUOLLEISTA TEOISTA palvelemaan ELÄVÄÄ JUMALAA!

        Hepr. 9:15
        Ja sentähden hän on uuden liiton välimies, että, koska hänen KUOLEMANSA on tapahtunut LUNASTUKSEKSI ensimmäisen liiton aikuisista rikkomuksista, ne, JOTKA OVAT KUTSUTUT, SAISIVAT LUVATUN IANKAIKKISEN PERINNÖN.

        Hepr. 13:20
        Mutta rauhan Jumala, joka on KUOLLEISTA NOSTANUT HÄNET, joka IANKAIKKISEN LIITON VEREN KAUTTA on se suuri lammasten paimen, meidän Herramme Jeesuksen,

        1. Joh. 2:25
        Ja tämä on se LUPAUS, minkä hän on meille LUVANNUT: IANKAIKKINEN ELÄMÄ.

        1. Joh. 5:11
        Ja tämä on se todistus: Jumala on ANTANUT MEILLE IANKAIKKISEN ELÄMÄN, ja TÄMÄ ELÄMÄ ON HÄNEN Pojassansa.

        1. Joh. 5:13
        Tämän minä olen kirjoittanut teille, jotka USKOTTE Jumalan Pojan nimeen, TIETÄÄKSENNE, ETTÄ TEILLÄ on IANKAIKKINEN ELÄMÄ.

        1. Joh. 5:20
        Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja ANTANUT MEILLE YMMÄRRYLSEN, TUNTEAKSEMME sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. HÄN ON TOTINEN JUMALA ja IANKAIKKINEN ELÄMÄ.

        Mitään ikuista elämää ei siis ole ILMAN Jumalaa.

        kasi (luterilainen : vaikka en ikuiseen piinaan uskokaan) :)

        Kasilla on terve näkemys ja tässä lisää linkissä.
        Hieman uskova_1 näkemys poikkeaa raamatusta.

        http://www.kantti.net/luennot/2006/helvetinhistoria/


      • (kumartaa)
        kasi kirjoitti:

        Suurin ero sinun ja uskova_1:den omaksutulla helvetin opilla jos sitä vertaa adventistien oppiin on siinä että te uskotte että Jumala jostain syystä sallisi luotujensa ikuisen piinaamisen (tai piinan) kun taas adventistit näkevät piinan loppuvan kerran kuolemaan.

        Jos lukee Raamattunsa ilman ennakkoluuloja - voi huomata että adventistien käsitys ikuisen piinan opista on Raamatun mukainen ja "ikuisen piinan" opin kannattajat saavat todella nähdä vaivaa kun yrittävät todistaa opinsa oikeaksi.. ja he ovat pakotettuja jo alunperinkin olettamaan että ihmisen sielu on kuolematon ILMAN Jumalaakin? Koko ikuisen piinan oppi perustuu tähän. Että Jumala loi ikuisen hengellisen olennon ihmisen sisään joka ei koskaan kuole ja johtuen tästä saa kitua ikuisesti jos se joutuu eroon Luojastaan.
        Näin ei Raamattua opeta vaan jo ensi lehdiltä voi lukea että Jumala sanoi että jos ihminen rikkoo Hänen käskynsä hän on "kuoleman oma". Ei ole mitään syytä uskoa "käärmeen" lupaukseen "ei ette te kuole". Vt puhuu sielusta monen monta kertaa, mutta ei koskaan opeta että sielu olisi kuolematon. (Esimerkiksi Daniel puhuu ikuisesta kauhusta ei ikuisesta sielusta)..


        Ut antaa lopullisen varmuuden sille joka on kuitenkin yhä epävarma asiasta:

        Raamattu sanoo näin Jumalan kuolemattomuudesta.

        1. Tim. 6:16
        JOLLA AINOALLA ON KUOLEMATTOMUUS; joka asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla; jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä-hänen olkoon kunnia ja iankaikkinen valta. Amen.

        Joh. 3:36
        Joka uskoo Poikaan, SILLÄ ON IANKAIKKINEN ELÄMÄ; mutta joka ei ole kuuliainen Pojalle, SE EI OLE ELÄMÄÄ NÄKEVÄ, vaan Jumalan viha PYSYY HÄNEN PÄÄLLÄNSÄ."

        Jeesus sanoi:

        Joh. 11:25 > 27
        Jeesus sanoi hänelle: "MINÄ OLEN YLÖSNOUSEMUS ja ELÄMÄ; JOKA USKOO MINUUN, SE elää, vaikka olisi kuollut.

        26 Eikä yksikään, joka ELÄÄ ja USKOO MINUUN, ikinä kuole. Uskotko sen?"

        MUTTA Raamattu sanoo myös että ikuinen elämä ei syntisessä pysy;
        -------
        1. Joh. 3:15
        Jokainen, joka vihaa veljeänsä, on murhaaja; ja te tiedätte, ettei KENESSÄKÄÄN MURHAAJASSA OLE IANKAIKKISTA ELÄMÄÄ, JOKA HÄNESSÄ PYSYISI.
        --------

        Mikä on Jumalan tahto?

        Jeesus sanoo:

        Joh. 6:40
        Sillä minun Isäni TAHTO on SE, että jokaisella, joka näkee Pojan ja USKOO häneen, on IANKAIKKINEN ELÄMÄ; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä."

        Kuolematon on siis Jumala yksin ja se jolle HÄN ikuisen elämän ANTAA.

        -------------------------------------------------

        Roomalaiskirje 9
        21 Kyllä kai savenvalajalla on oikeus tehdä samasta savesta toinen astia arvokasta ja toinen arkista käyttöä varten?

        22 Näin on myös Jumala tehnyt näyttääkseen vihansa ja osoittaakseen voimansa. Suuressa kärsivällisyydessään hän on tosin säästänyt noita vihan astioita, jotka on määrätty TUHOTTAVIKSI.

        23 Loppumattoman kirkkautensa hän taas on antanut ilmetä niistä astioista, joita kohtaan hän osoittaa laupeutta ja jotka hän on valmistanut KIRKKAUTTA VARTEN.

        Raamattu kertoo kerta kerran jälkeen, että pelastuksessa on kysymys SIITÄ että Jumala pelastaa KUOLEMASTA ELÄMÄÄN. Ilman tätä Jumalan pelastusta ei ihmisellä ole ikuista elämää.


        Jumala on luonut elämää ikuisuuteen, mutta sen elämän täytyy täyttää ikuisen elämän vaatimukset ja ne voi täyttää vain Jumalan avulla ja Jumalan yhteydessä, syömällä Jumalan "elämän puusta", ne jotka eivät ole osallisia tähän eivät voi elää ikuisesti.

        Joh. 4:14
        mutta JOKA JUO SITÄ VETTÄ, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan SE VESI, jonka minä hänelle annan, TULEE hänessä sen veden LÄHTEEKSI, joka KUMPUAA IANKAIKKISEEN ELÄMÄÄN".

        Joh. 5:24
        Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka kuulee minun sanani ja uskoo häneen, joka on minut lähettänyt, SILLÄ on IANKAIKKINEN ELÄMÄ, eikä hän joudu tuomittavaksi, vaan on siirtynyt KUOLEMASTA ELÄMÄÄN.

        Joh. 6:27
        Älkää hankkiko sitä ruokaa, joka KATOAA, vaan sitä ruokaa, joka pysyy HAMAAN IANKAIKKISEEN ELÄMÄÄN ja JONKA Ihmisen Poika on teille ANTAVA; sillä häneen on Isä, Jumala itse, sinettinsä painanut."

        Joh. 6:47
        Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo, SILLÄ on IANKAIKKINEN ELÄMÄ.

        Joh. 6:51
        Minä olen se elävä leipä, joka on tullut alas taivaasta. Jos joku SYÖ TÄTÄ leipää, HÄN ELÄÄ IANKAIKKISESTI. Ja se leipä, jonka minä annan, on minun lihani, maailman ELÄMÄN PUOLESTA."

        Joh. 6:58
        Tämä on se leipä, joka tuli alas taivaasta. Ei ole, niinkuin oli teidän isienne: he söivät ja KUOLIVAT; joka tätä leipää syö, SE ELÄÄ IANKAIKKISESTI."

        Joh. 6:68
        Simon Pietari vastasi hänelle: "Herra, kenen tykö me menisimme? SINULLA ON IANKAIKKISEN ELÄMÄN SANAT;

        Joh. 10:28
        Ja minä ANNAN heille IANKAIKKISEN ELÄMÄN, ja he eivät ikinä huku, eikä kukaan ryöstä heitä minun kädestäni.

        Joh. 12:25
        Joka elämäänsä rakastaa, kadottaa sen; mutta joka vihaa elämäänsä tässä maailmassa, hän on SÄILYTTÄÄ SEN IANKAIKKISEEN ELÄMÄÄN.

        Joh. 12:34
        Kansa vastasi hänelle: "Me olemme laista kuulleet, että Kristus PYSYY IANKAIKKISESTI; kuinka sinä sitten sanot, että Ihmisen Poika pitää ylennettämän? Kuka on se Ihmisen Poika?"

        Joh. 12:50
        Ja minä tiedän, että HÄNEN KÄSKYNSÄ ON IANKAIKKINEN ELÄMÄ. Sentähden, minkä minä puhun, sen minä puhun niin, kuin Isä on minulle sanonut."

        Joh. 17:2
        koska sinä olet antanut hänen valtaansa kaiken lihan, että HÄN ANTAISI IANKAIKKISEN ELÄMÄN KAIKILLE, jotka sinä olet hänelle antanut.

        Joh. 17:3
        Mutta TÄMÄ ON IANKAIKKINEN ELÄMÄ, että he TUNTEVAT SINUT, joka yksin olet totinen Jumala, ja hänet, jonka sinä olet lähettänyt, Jeesuksen Kristuksen.

        Ap. t. 13:46
        Silloin Paavali ja Barnabas puhuivat rohkeasti ja sanoivat: "Teille oli Jumalan sana ensiksi puhuttava; mutta koska te työnnätte sen luotanne ETTEKÄ KATSO ITSEÄNNE MAHDOLLISEKSI IANKAIKKISEEN ELÄMÄÄN, niin katso, me käännymme pakanain puoleen.

        Ap. t. 13:48
        Sen kuullessansa pakanat iloitsivat ja ylistivät Herran sanaa ja uskoivat, kaikki, jotka olivat SÄÄDETYT IANKAIKKISEEN ELÄMÄÄN.


        Room. 5:21
        että niinkuin synti on hallinnut KUOLEMASSA, samoin ARMOKIN HALLITSI VANHURKAUDEN KAUTTA IANKAIKKISEKSI ELÄMÄKSI Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, KAUTTA.

        Room. 6:22
        Mutta nyt, kun OLETTE SYNNISTÄ VAPAUTETUT ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, ON teidän hedelmänne PYHITYS, ja sen LOPPU ON IANKAIKKINEN ELÄMÄ.

        Room. 6:23
        Sillä synnin PALKKA ON KUOLEMA, mutta Jumalan ARMOLAHJA ON IANKAIKKINEN ELÄMÄ Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.

        1. Tim. 1:16
        Mutta sentähden minä sain laupeuden, että Jeesus Kristus minussa ennen muita osoittaisi kaiken pitkämielisyytensä, esikuvaksi niille, jotka tulevat uskomaan häneen, ITSELLENSÄ IANKAIKKISEKSI ELÄMÄKSI.

        1. Tim. 6:12
        Kilvoittele hyvä uskon kilvoitus, TARTU KIINNI IANKAIKKISEEN ELÄMÄÄN, johon olet KUTSUTTU ja johon hyvällä tunnustuksella olet TUNNUSTAUTUNUT monen todistajan edessä.

        Tit. 1:2
        apostoli sen IANKAIKKISEN ELÄMÄN TOIVON perusteella, jonka Jumala, joka ei VALHETTELE, on LUVANNUT ENNEN IKUISIA AIKOJA -

        Tit. 3:7
        että me vanhurskautettuina hänen armonsa kautta TULISIMME IANKAIKKISEN ELÄMÄN PRILLISEKSI TOIVON MUKAAN.

        Hepr. 9:12
        meni, ei kauristen ja vasikkain veren kautta, vaan OMAN VERENSÄ KAUTTA KERTA kaikkiaan kaikkeinpyhimpään ja SAI AIKAAN IANKAIKKISEN LUNASTUKSEN.

        Hepr. 9:14
        kuinka paljoa enemmän on Kristuksen VERI, hänen, joka IANKAIKKISEN HENGEN kautta uhrasi itsensä viattomana Jumalalle, puhdistava meidän omantuntomme KUOLLEISTA TEOISTA palvelemaan ELÄVÄÄ JUMALAA!

        Hepr. 9:15
        Ja sentähden hän on uuden liiton välimies, että, koska hänen KUOLEMANSA on tapahtunut LUNASTUKSEKSI ensimmäisen liiton aikuisista rikkomuksista, ne, JOTKA OVAT KUTSUTUT, SAISIVAT LUVATUN IANKAIKKISEN PERINNÖN.

        Hepr. 13:20
        Mutta rauhan Jumala, joka on KUOLLEISTA NOSTANUT HÄNET, joka IANKAIKKISEN LIITON VEREN KAUTTA on se suuri lammasten paimen, meidän Herramme Jeesuksen,

        1. Joh. 2:25
        Ja tämä on se LUPAUS, minkä hän on meille LUVANNUT: IANKAIKKINEN ELÄMÄ.

        1. Joh. 5:11
        Ja tämä on se todistus: Jumala on ANTANUT MEILLE IANKAIKKISEN ELÄMÄN, ja TÄMÄ ELÄMÄ ON HÄNEN Pojassansa.

        1. Joh. 5:13
        Tämän minä olen kirjoittanut teille, jotka USKOTTE Jumalan Pojan nimeen, TIETÄÄKSENNE, ETTÄ TEILLÄ on IANKAIKKINEN ELÄMÄ.

        1. Joh. 5:20
        Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja ANTANUT MEILLE YMMÄRRYLSEN, TUNTEAKSEMME sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. HÄN ON TOTINEN JUMALA ja IANKAIKKINEN ELÄMÄ.

        Mitään ikuista elämää ei siis ole ILMAN Jumalaa.

        kasi (luterilainen : vaikka en ikuiseen piinaan uskokaan) :)

        Kiitos, adventisti!


    • Mikä sinua vaivaa?

      Miksi sinä viitsit sepitellä noita joutavia tarujasi adventti seurakunnasta, muuta hyvä ihminen vaikka mormooneihin tai vaikkapa jehovan todistajiin olisi mielen kiintoista kuulla, miten sinä niihin suhtaudut, tuo tuntuu jo puulle kun aina vain on advetistit. Minä en kylläkään usko tuohon mitä sanoit tuosta ylös tempaamisesta, uskon että kun Jeesus tulee niin kyllä siinä kaikki menee, jotka on katsottu arvolliseksi iankaikkiseen elämään, ei tänne jää ketään enää, jos se olisi totta että tänne viellä jää ihmisiä, niin miksi pitää nyt kiirettä pelastuksesta, kerkiäishän sitä sittenkin kun toiset ovat menneet, aiva järjen vastaista tulkintaa , minun mielestä.

      • .........

        itsehän he tänne palstalle väkisin tunkevat. vai kuinka monta jehovaa tai mormonia täällä kirjoittelee?


      • USKOSTAAN
        ......... kirjoitti:

        itsehän he tänne palstalle väkisin tunkevat. vai kuinka monta jehovaa tai mormonia täällä kirjoittelee?

        Itsestään kuulostaisi paremmalta kuin
        toisten morkkaaminen, ja sama virsi moneen kertaan, vaihtais jo alkais puhua Jeesuksen Rakkaudesta, mitä se merkitsee, esim vaikka hänelle itselleen. Minä ainakin uskon jos ihminen on maistanut Jumalan Rakkautta edes hivenen verran hänellä ei ole jatkuva tuomion henki ketään kohtaan, vaan hän koettaa nähdä hyviä puolia jokaisessa. Tuomiohan kuuluu Jumalalle, asiahan on HÄNEN sitä ei ole annettu kenellekään kuolevaiselle ihmiselle.


      • tarkistahan itse

        Vai joutavia taruja lähteet olivatkin. Lähteistä otettu:

        1) Olavi Rouhe, Adventtiliike. Usko, toiminta ja tavoitteet, s 52
        2) Saarnivaara, Voiko Raamattuun luottaa, s.523-524
        3) White Ellen. Suuri Taistelu, ss. 312-313
        4) A Word to the ”Little Flock” s. 14, Ellen kertoo omasta näystään
        5) White Ellen. EARLY WRITINGS. http://www.ellenwhite.org osa Experience & Views
        6) White Ellen. EARLY WRITINGS. http://www.ellenwhite.org, osa Spiritual Gifts
        7) White Ellen. EARLY WRITINGS. http://www.ellenwhite.org, osa Spiritual Gifts
        8) Anderson Dirk 1999. WHITE OUT, s. 26-28. Ottanut lainauksen Manuscript Releases vol 5
        9) White James. A WORD TO THE "LITTLE FLOCK", s. 14-18
        10) White James. A WORD TO THE "LITTLE FLOCK", s. 18-20
        11) White James. A WORD TO THE "LITTLE FLOCK", s. 11-12
        12) White James. A WORD TO THE "LITTLE FLOCK", s 24


      • nyt hän sinä et tiedä
        tarkistahan itse kirjoitti:

        Vai joutavia taruja lähteet olivatkin. Lähteistä otettu:

        1) Olavi Rouhe, Adventtiliike. Usko, toiminta ja tavoitteet, s 52
        2) Saarnivaara, Voiko Raamattuun luottaa, s.523-524
        3) White Ellen. Suuri Taistelu, ss. 312-313
        4) A Word to the ”Little Flock” s. 14, Ellen kertoo omasta näystään
        5) White Ellen. EARLY WRITINGS. http://www.ellenwhite.org osa Experience & Views
        6) White Ellen. EARLY WRITINGS. http://www.ellenwhite.org, osa Spiritual Gifts
        7) White Ellen. EARLY WRITINGS. http://www.ellenwhite.org, osa Spiritual Gifts
        8) Anderson Dirk 1999. WHITE OUT, s. 26-28. Ottanut lainauksen Manuscript Releases vol 5
        9) White James. A WORD TO THE "LITTLE FLOCK", s. 14-18
        10) White James. A WORD TO THE "LITTLE FLOCK", s. 18-20
        11) White James. A WORD TO THE "LITTLE FLOCK", s. 11-12
        12) White James. A WORD TO THE "LITTLE FLOCK", s 24

        Mistä kirjoittelet otat jo James Whiten kirjoituksetkin, monia muita lopeta jo tuo turhan päiväinen touhusi, paitsi jos saat siitä sielullesi rauhan niin kirjoittele sitten, mutta ei tuo kylläkään ole KRISTILLISISTÄ käytöstä, mutta ethän sinä taida semmoisesta piitata, ainoa, huvi näyttää olevan sinulle tuo toisten mustamaalaus, oletko onnellinen kun saat kaivaa toisista valheita, minä tunnen sääliä sinua kohtaan.


    • kyesyisin vain

      A WORD TO THE "LITTLE FLOCK", kirjanen on siis James Whiten kirjoittama ja edustaa hänen näkemyksiään. Eli oletko tuomassa nyt "ellenismisi" lisäksi "jamenismin" oppeihisi?

      • Tuo James Whiten kirja on koottu sekä hänen omista kirjoituksistaan että toisten.

        Ellen itse kertoo omasta ensimmäisestä näystään:
        4) A Word to the ”Little Flock” s. 14, Ellen kertoo omasta näystään

        Ellen itse kertoo omasta ensimmäisestä näystään:
        9) White James. A WORD TO THE "LITTLE FLOCK", s. 14-18

        Ellenin itse kirjoittama kirje näystään Batesille:
        10) White James. A WORD TO THE "LITTLE FLOCK", s. 18-20

        Ellenin kirje Eli Curtisille:
        11) White James. A WORD TO THE "LITTLE FLOCK", s. 11-12

        James Whiten omaa yhteenvetoa:
        12) White James. A WORD TO THE "LITTLE FLOCK", s 24


      • en yritäkkään
        uskova_1 kirjoitti:

        Tuo James Whiten kirja on koottu sekä hänen omista kirjoituksistaan että toisten.

        Ellen itse kertoo omasta ensimmäisestä näystään:
        4) A Word to the ”Little Flock” s. 14, Ellen kertoo omasta näystään

        Ellen itse kertoo omasta ensimmäisestä näystään:
        9) White James. A WORD TO THE "LITTLE FLOCK", s. 14-18

        Ellenin itse kirjoittama kirje näystään Batesille:
        10) White James. A WORD TO THE "LITTLE FLOCK", s. 18-20

        Ellenin kirje Eli Curtisille:
        11) White James. A WORD TO THE "LITTLE FLOCK", s. 11-12

        James Whiten omaa yhteenvetoa:
        12) White James. A WORD TO THE "LITTLE FLOCK", s 24

        Mitätöitä sinua koska se on toivotonta, olet nyt päässyt hyvään vauhtiin, parjaamisessasi, turha sinua on tukahtuttaa, jatka tyttö vain ei siitä adventti sanoma kärsi, jos JUMALA ON KANSSAMME KUKA VOI OLLA MEITÄ VASTAAN.


      • maxsimi
        uskova_1 kirjoitti:

        Tuo James Whiten kirja on koottu sekä hänen omista kirjoituksistaan että toisten.

        Ellen itse kertoo omasta ensimmäisestä näystään:
        4) A Word to the ”Little Flock” s. 14, Ellen kertoo omasta näystään

        Ellen itse kertoo omasta ensimmäisestä näystään:
        9) White James. A WORD TO THE "LITTLE FLOCK", s. 14-18

        Ellenin itse kirjoittama kirje näystään Batesille:
        10) White James. A WORD TO THE "LITTLE FLOCK", s. 18-20

        Ellenin kirje Eli Curtisille:
        11) White James. A WORD TO THE "LITTLE FLOCK", s. 11-12

        James Whiten omaa yhteenvetoa:
        12) White James. A WORD TO THE "LITTLE FLOCK", s 24

        Hyljännyt Jeesus Nazarealaisen ja olet itse
        lähtenyt vieraan jumalan jalan jälkiin. Kerroppa ensiksi miksi sinä halusit hyljätä Jeesuksen antaman opetuksen ja siirtyä Mythologi linjalle?

        Kuten tiedät oikean Jeesuksen antama Lepopäivä on edelleenkin Lauvantai. Jeesus ei sitä koskaan muuttanut. Hän vain poisti isien perinnäis säännöt. Nyt sinä palvelet Loujan sijasta luotua. Onhan sinulla nyt kylläkin aivan näkyvä
        Jumala jota palvelet. Eipä riittänyt viisautesi
        kumoamaan Jeesuksen antamaa esimerkkiä.

        Siihen esimerkkiin uskoivat vielä Apostolitkin, kuitenkin uskova Ykköselle se ei kelvannut.
        Hänelle pitää olla Raamatun ulkopuolista oppia.
        Kerro mikä on saanut sinut valheen Agentiksi?

        Tiedätkö muuten, että jos pystyisit kumoamaan
        Jeesuksen oman opetuksen voisit käydä perimässä
        kuulema Miljardi Euroa. Joten laita nyt kiireesti nämä väitteesi oikeaan järjestykseen.
        Sen jälkeen sinä tulet olemaan Rikas rahassa!


    • kirjoitettu on

      Sori ettei tule luettua noita sinun vääristelyjäsi. Jos ihmisiä todella kiinnostaa Jumalan totuus adventismissa, niin he lukevat itse ellenin kirjoja Raamatun ohella. Sinä tuot esille vain oman näkemyksesi, et sitä mitä niissä kirjoissa sanotaan tai mitä adventtikirkko opettaa!

      • Nerre

        Mielestäni uskova_1 kirjoitti asiallisesti ja toi näkemyksensä esille koskien Ellen Whitea ja adventismia.

        Et näytä tekevän myöntymistä missään kohtaa. Ettet vain puolustaisi Whitea hintaan mihin hyvänsä. Joitakin kantoja voisi olla tarpeellista sinunkin muuttaa Whiten suhteen. Ei kaikki ole aina niin kuin on kerrottu. (Siis puoliin ja toisiin tarkoittaen)


      • kirjoitettu on
        Nerre kirjoitti:

        Mielestäni uskova_1 kirjoitti asiallisesti ja toi näkemyksensä esille koskien Ellen Whitea ja adventismia.

        Et näytä tekevän myöntymistä missään kohtaa. Ettet vain puolustaisi Whitea hintaan mihin hyvänsä. Joitakin kantoja voisi olla tarpeellista sinunkin muuttaa Whiten suhteen. Ei kaikki ole aina niin kuin on kerrottu. (Siis puoliin ja toisiin tarkoittaen)

        Asialliseti suollettua potaskaa. Ei juuri muuta. Tympeällä tyylillään.


      • kirjoitettu on
        Nerre kirjoitti:

        Mielestäni uskova_1 kirjoitti asiallisesti ja toi näkemyksensä esille koskien Ellen Whitea ja adventismia.

        Et näytä tekevän myöntymistä missään kohtaa. Ettet vain puolustaisi Whitea hintaan mihin hyvänsä. Joitakin kantoja voisi olla tarpeellista sinunkin muuttaa Whiten suhteen. Ei kaikki ole aina niin kuin on kerrottu. (Siis puoliin ja toisiin tarkoittaen)

        "Kaikki ei ole niin kuin kerrottu"? Ei meillä ole kertomusiltamia joissa kertoillaan Ellen Whitesta. Itse olen lukenut ja hyväksi havainnut. Joku lukee Raamatun ja hylkää sen. Joku luke Whitea ja hylkää sen. Miksi pitäisi alkaa sotimaan Raamattua tai Whitea vastaan?


      • Kristuksen
        Nerre kirjoitti:

        Mielestäni uskova_1 kirjoitti asiallisesti ja toi näkemyksensä esille koskien Ellen Whitea ja adventismia.

        Et näytä tekevän myöntymistä missään kohtaa. Ettet vain puolustaisi Whitea hintaan mihin hyvänsä. Joitakin kantoja voisi olla tarpeellista sinunkin muuttaa Whiten suhteen. Ei kaikki ole aina niin kuin on kerrottu. (Siis puoliin ja toisiin tarkoittaen)

        tulemuksesta.Täytyy muistaa,että kaikki jotka Kristuksessa ovat,pääsevät mukaan ensimäiseen ylösottoon,siinä ei kysellä kuppikuntia,vaan ainoastaan oletko armahdettu ja Kristuksen sovitusuhriin turvaava.Näin on!


      • oletkos ?
        Nerre kirjoitti:

        Mielestäni uskova_1 kirjoitti asiallisesti ja toi näkemyksensä esille koskien Ellen Whitea ja adventismia.

        Et näytä tekevän myöntymistä missään kohtaa. Ettet vain puolustaisi Whitea hintaan mihin hyvänsä. Joitakin kantoja voisi olla tarpeellista sinunkin muuttaa Whiten suhteen. Ei kaikki ole aina niin kuin on kerrottu. (Siis puoliin ja toisiin tarkoittaen)

        Itse lukenut E.G.W kirjoja vai puhutko vain Uskova1:den näkö kannasta katsottuna? Minä olen sitä mieltä asioista, tutki itse ja hutki senjälkeen jos on aihetta.


      • eikä ole puutetta
        oletkos ? kirjoitti:

        Itse lukenut E.G.W kirjoja vai puhutko vain Uskova1:den näkö kannasta katsottuna? Minä olen sitä mieltä asioista, tutki itse ja hutki senjälkeen jos on aihetta.

        Ellenin kirjoista ei tarvitse virheitä edes etsiä. Ne suorastaan loistavat joka aukealla. Tuossa edessänikin on kirja, jonka Raamatun kertomuksiin tehdyt Ellenin lisäykset herättävät joukon kysymyksiä. Eikä vähäisin niistä ole se, miksi ihmisen pitää muuttaa "Pyhän kirjan" kerrontaa niin, että Raamattu tulee tuon kertomusten muuttamisen jälkeen kuin valehtelijan osaan? Tässsäkin kirjassa Raamatun alkuluvut asetetaan kyseenaliseksi. Ellenin kerronnassa kaikki on tapahtunut erilailla kuin mitä Raamattu itse asioista kertoo. Ja erikoista on, että muutettavana on IHAN KAIKKI!


    • uskov1:ltä odottaa!

      Meneppäs kuule ja lue oikeaa tietoa Adventti kirkon sivuilta!Noin ei siellä sanota Kristuksen toisesta tulemisesta,vaan näin:Kristuksessa kuolleet nousevat ensin ja samalla temmataan meidät jotka olemme elossa,Kristusta vastaan pilviin,vaikka kaikki me tosin muutumme!Siis kaikki ne jotka ovat ottaneet pelastuksen vastaan Kristuksessa,ei ole mitään eroituksia kuppikuntien mukaan,vaan ne jotka ovat ottaneet vastaan Jumalan armon Kristuksessa.En voi käsittää noin korskeaa itsetehostusta ja valehtelua,mitä uskova1 harjoittaa näillä sivuilla.Kuinka sinä saatat pitää pilkkanasi pyhiä asioita?

      • A.L.I

        Onko adventtikirkon opetukset Ellen Whiten tarkoittaman opetuksen mukaisia. Vai, onko jouduttu jotain kohtia pehmentämään ?


      • kiveen hakatut
        A.L.I kirjoitti:

        Onko adventtikirkon opetukset Ellen Whiten tarkoittaman opetuksen mukaisia. Vai, onko jouduttu jotain kohtia pehmentämään ?

        On se kumma kun adventistit eivät usko ikioman Elleninsä kirjoituksia ja toisaalta väittävät niitä erehtymättömiksi.


      • kirjoitettu on
        kiveen hakatut kirjoitti:

        On se kumma kun adventistit eivät usko ikioman Elleninsä kirjoituksia ja toisaalta väittävät niitä erehtymättömiksi.

        Uskomme ei perustu Ellenin kirjoituksiin, eikä kirkko ole niitä väittänyt erehtymättömiksi.

        Ellen oli erehtyvä ihminen, aivan kuten Mooses, Elia, Pietari, Jesaja, Paavali tai Daavid. IHMINEN. Emme nosta Elleniä jalustalle, niin kuin vastustajat tekevät. Heillä on puheessa ja viesteissä vain: ellen sitä, ellen tätä. Adventistit keskittyvät Jeesukseen. Siinä olisi muillakin oppimista!


      • Noinhan se
        kirjoitettu on kirjoitti:

        Uskomme ei perustu Ellenin kirjoituksiin, eikä kirkko ole niitä väittänyt erehtymättömiksi.

        Ellen oli erehtyvä ihminen, aivan kuten Mooses, Elia, Pietari, Jesaja, Paavali tai Daavid. IHMINEN. Emme nosta Elleniä jalustalle, niin kuin vastustajat tekevät. Heillä on puheessa ja viesteissä vain: ellen sitä, ellen tätä. Adventistit keskittyvät Jeesukseen. Siinä olisi muillakin oppimista!

        juuri meneekin.Kiitos että päästiin asian ytimeen,eli Jeesukseen.Pelastuksemme on yksin Hänessä,ei ole toista nimeä yhdellekään anettu missä voisi pelastua.Ei adventisteille,eikä luterilaisille,eikä helluntalaisille,ainoastaan usko Jeesukseen ja Hänen armonsa vastaanottaminen on pelastuksemme ehto.Näinhän se on!Opinkysymyksillä kiusaaminen on vain turhaa suunpieksäntää.


    • kasi

      Otsikko voisi olla myös: "uskova_1 pähkinänkuoressa", sillä ilman Ellen Whitea tuskin olisi uskova_1:llä mitään sanomista tällä palstalla. :)

      Vika on vain siinä että hänen kritiikkinsä ei ole objektiivista vaan pikemminkin propagandistista.

      Jotenkin se muistuttaa enemmämkin poliittista puhetta kuin keskustelua Raamatusta ja siitä kuinka ihmisiä johdetaan Jumalan valtakuntaan. Pää paino on selvästi laitettu adventistien mustaamiseen - ei Raamatulliseen keskusteluun.

      Taitaa olla niin että uskova_1 on paras mahdollinen apu adventikirkolle heidän opetuksiensa levittämisessä tällä palstalla. Harvemmin on kukaan adventisti itse jaksanut noin paljon heistä kirjoittaa ja vaikka uskova_1 kirjoitukset ovatkin osiltaan väärin (kuten monet adventistit monesti vastauksissaan ovat todenneet) niin ne kuitenkin herättävät ihmisten uteliaisuuden ja monet tutkivat sitten "Ellenin kirjoituksia" aivan uteliaisuuttaan vaikka eivät aikaisemmin edes ole koko naisesta kuulleet.. (esimerkiksi minä) .. ja voi vain todeta että Ellenin kirjoitukset henkivät noin sata kertaa enemmän rakkautta kuin uskova_1:den konsanaan (vaikka lukija ei Elleniin luottaisikaan minään todellisena profeettana - vaan vain todellisena uskovana ihmisena aivan kuin kuka tahansa meistä).. olen myös lukenut että Ellen itse ei itseään minään profeettana pitänyt .. niin että ihmetyttää tuo uskova_1:den sitkeä Ellenin profeetaksi julistaminen .. on myös todettu (myös adventistien taholta) että Ellen oli vain ihminen - ei muuta.. uskovainen joka kirjoitteli näyistään ja käsityksistään ..

      Kehoitus uskova_1:delle: Rauhoitu ja ota adventismi sinä minä se on. Maailmanlaajuinen kirkko jossa on monta todellista kristittyä joiden parissa Raamatun tuntemus on erittäin suuri, monesti paljon suurempi kuin sinulla konsanaan. (Mikä luullakseni on syynä siihen että et pysty heidän kanssaan Raamatusta keskustelemaan vaan ainoaksi mahdollisuudeksesi jää nämä propagandistiset kirjoittelusi "Ellenismistä").

      kasi (luterilainen)

    • kirjoittamaan

      valehtelua ja vääristely jo syytteeseen asettamisen varran. Mutta adventisit tyytyvät siihen rangaistukseen minkä Jumala antaa kerran noille valheveljille heidän kirjoitustensa ja puheidensa tähden.

      Uskova_1 on myös saava rangaistuksen Jumalalta valhetiedon julistamisesta.

      Matt. 12:37
         
      Sillä sanoistasi sinut julistetaan vanhurskaaksi, ja sanoistasi sinut tuomitaan syylliseksi."

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Moi vaan vielä kerran

      Kivaa päivää samalla. Kukaan ei kaipaa eikä rakasta. 💔🐺🌃🌧️☀️
      Ikävä
      325
      3479
    2. Nainen, millaisista miehistä tykkäät?

      Mielenkiinnosta kysyn 😄
      Ikävä
      214
      2889
    3. Nyt sitten ulos ihmiset!

      Älkää jumittako täällä. Menkää, näkykää ja hankkikaa kokemuksia. Ei teitä kukaan edes bongaile, jos önötätte täällä.
      Ikävä
      144
      2534
    4. Onnea Solatie !

      On sit valittu uusi kaupunginjohtaja.No ei menny Nivala-Harju- Tapio -Pikkarainen juntan mukkaan.
      Kemijärvi
      18
      2059
    5. Mitä jos saisit tietää että kaivatullasi

      on jo joku toinen?
      Ikävä
      109
      2055
    6. Naiselle varatulle

      Jos homma kariutuu kotona, niin saanko sinut ihan omakseni🙂??
      Tunteet
      10
      1816
    7. Minun pitää tehdä jotain

      En tiedä meneekö siihen viikko vai kuukausi. Mutta jos voit odottaa, niin löydän sinut sen jälkeen kun on homma hoidett
      Ikävä
      44
      1682
    8. Sarvisalon kesätori

      Onpa kiva paikka. Mutta torikahvila oli suorastaan naurettavan alkeellinen ja ne voileivät,olivat kuin pienen lapsen tek
      Loviisa
      17
      1608
    9. Sinä oot hyvä ihminen

      Mut ehkä me ei vaa sovita yhteen :(
      Ikävä
      122
      1306
    10. Hindulijat raivoavat täällä, ettei kristinuskossa

      ole itsessään mitään aitoa! No miksi sitten hyökkäilette "nollaa vastaan"? Eikö hnduilijan vaan kannattaisi pieht
      Hindulaisuus
      255
      1269
    Aihe