Onko alkoholi syntiä?

saunakalja

Suomessa väitellään uskovien kesken onko alkoholi syntiä vai pitäisikö uskovan olla absolutisti.
Toiset sanovat, että siemaus vaikkapa keskikaljapullosta on jo synti. Toiset sallisivat pienen tissuttelun kunhan vain ei tule juovuksiin.
Jotkus sallisivat vähän vaikka juopumistakin kunhan tilanne vain pysyy hallinnassa eikä mene isrtailuksi tai rähjäämiseksi.

Olisi kiva kuulla perusteluja puolesta ja vastaan, miten on mielipiteet nykyään Suomen Siionissa.

24

4280

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin..

      mikään ulkopuolinen ei ole syntiä, se on syntiä mikä lähtee ihmisen sisältä ja saastuttaa hänet. Synti on orjuuttava voima, joka ikään kuin asuu jokaisessa(=perisynti) ennen kuin antaa Jeesuksen Kristuksen katkaista tuon kahleen.
      Mikään siis ulkoinen ei voi olla "synti"

      Autuas se mies, jolle Herra ei lue syntiä!(Room.4:8)

      Autuas se, jonka rikokset ovat anteeksi annetut, jonka synti on peitetty!(ps.23:1)

      • muttaa kuiteskin

        Raamattu kieltää hyvin selvästi juomingit.

        Mites sen selität. Siinähän on kyse suurista viina-/viinimääristä, jotka menevät ihmisen sisään.


      • Nih meinaa
        muttaa kuiteskin kirjoitti:

        Raamattu kieltää hyvin selvästi juomingit.

        Mites sen selität. Siinähän on kyse suurista viina-/viinimääristä, jotka menevät ihmisen sisään.

        Oliko Jeesus suuri viinin ystävä, vai miksi hän teki niin? Halusiko sakin kuunteleen itseää jotta jutut menee paremmin läpi ihmisiin kun ne on pienessä hiprakassa. Lisäksi askarruttaa se että mikä on sitten promilleraja synnille jos alkoholin tissuttelu sitä on?


      • tuuliina

        Noinhan se on sanottu.

        Ulkoinen SINÄNSÄ ei ole syntiä itsessään:
        Ruoka on ruokaa, puut ovat puita, linnut lintuja ja viina viinaa. Siis nestettä, joka sisältää sokeria.

        Mikä siis tekee viinan juomisesta synnin?
        Vastaus: se on himo (joka on meissä sisäisesti)

        Milloin alkoholinkäyttö tai ruoankäyttö muuttuu synniksi?
        Silloin kun se muuttuu himoksi. Ylenjuomiseksi ja ylensyömiseksi. Synnin palkka täydessä mitassaan on kuolema.
        Kuolet viinan haittoihin tai lihavuuden aiheuttamiin sairauksiin.


      • uskis
        Nih meinaa kirjoitti:

        Oliko Jeesus suuri viinin ystävä, vai miksi hän teki niin? Halusiko sakin kuunteleen itseää jotta jutut menee paremmin läpi ihmisiin kun ne on pienessä hiprakassa. Lisäksi askarruttaa se että mikä on sitten promilleraja synnille jos alkoholin tissuttelu sitä on?

        En tiedä, enkä ole tuohon asiaan paljoa mieltäni laittanut, koska itse en juo. Mutta siitä mitä Jeesus teki.
        Tiedät omastakin kokemuksestasi, että jos laitat pulloon vettä, asetat sen sisään varjoon ja annat sen olla siinä hyvän aikaa. Vaikkapa viikon tai pari. Niin se ei ole enää hyvää juotavaksi.
        Mutta viini vain paranee vanhetessaa.
        Joten luulen, että tarkoituksena oli säästää ihmiset vaivoilta. MUTTA tätä en allekirjoita, enkä pysy tämän takana jos joku paremmin tietää.
        =D


    • on syntiä

      jos niin haluaa uskoa. Kummallista etteivät uskovat näytä pääsevän yksimielisyyteen yhtään mistään oman uskonsa perusteosta, raamattua, koskevissa kysymyksissä. Koittakaapa nyt päättää.

      On mukavaa olla täysin synnitön :)

    • mulder00

      jeesus, puuseppä vuodelta 0000 joi viiniä aina kun siihen oli mahdollisuus. muutti jopa veden viiniksi, eipä siis alkoholin nauttiminen voi olla syntiä. ei ainakaan raamatun mukaan, tai varmaan sieltä löytyy jokin jae tämänkin kumoamiseen.

    • uskis

      Minä itse en juo ja olen uskossa. Mutta en sitä ole sen takia päättänyt, minulla vai ei maistu=)
      Mutta mutta, minusta esimerkiksi ruuan kanssa viini tai keskiolut ei ole syntiä, se on ruokajuoma.
      Mutta taas viinan ja siiderin ja lonkun lasken niihin joita en itse suosittelisi juomaan ollenkaan. Viinä on senverran vahvaa, että sekoittaa pään helposti ja siideri ja lonkku taas juomia joita tulee naitittua helposti ihan nauttimisen innosta.
      Ja mikäli kokee himoa alkoholiin on syytä olla juomatta ollenkaan. Himo on syntiä.
      tai jos juo sen takia että siinä on promilleja, ei kannata juoda. Se on tavalla tai toidella humalahakuisuutta vaikka joisikin vain sen yhden.


      =)=)

      • absolutisti

        ..samaa mieltä =)


    • Kyllä siinä mielessä, että ennen kristinuskon tuloa Suomeen alkoholi oli "epäjumalanpalvelusväline" ... alkoholia nauttimalla päästiin "vahvan hengen" (=spiritus fortis) voimavaikutusten alle. Tästä kai se johtuu, kun nykyisin luetaan lehdistä: "alkoholilla oli osuutta..." ja se, että uskoontultuaan monet ovat absolutisteja suhteessa alkoon.

      Mutta eihän näin ole joka kulttuurissa: Nooa oli viinintarhuri - moitittavaa oli vain hänen juopumus.

      Alkoholi eli humala ei saa olla uskovan jumala, vaan Herra Jeesus - mutta jotkut meistä ikävä kyllä ovat "heikkoja" suhteessa alkoholiin ja silloin ne, jotka ovat "vahvoja", heiltä vaaditaan erityistä viisautta... (vrt. epäjumalille uhrattu liha)

      • Paljon ennen alkoholia nautittiin kärpässienten voimasta. Varmaan muitakin taikasieniä nautiskelivat shamaanit sekä muut asiaan vihkiytyneet.


    • Kielletään humaltuminen, ei alkoholin juominen.

      Tietysti helposti jos antaa pirulle pikkusormen ....

    • jack_the_ripper

      Jeesuskin muistaakseni joi viiniä. Miksei mekin? Kuvitelkaa, yhtenä iltana punaviiniä parhaitten kavereitten kanssa, seuraavana roikut ristillä. Ei Jesuuksen kohtalo niin paha ollut, aamu krapula on vielä karmeampaa.

    • 666

      miten sitä käyttää. Kohtuullinen määrä on OK mutta juoppus ei. Kas siinä sulle raamatun kanta.

      • tuffelikkinen

        Pitääkin tuoda tähän uusi näkökulma. Jumala loi ihmisen tietynlaiseksi. Martti on martti, mutta kun martti nappaa alkoholilla terästettyä juomaa, hänen peroonallisuutensa muuttuu. Tällöin martti ei enää ole martti.

        Siitä olen samaa mieltä, että raamatussa todella lukee "älkää juopuko viinistä" tai vastaavaa ja se tarkoittaa sitä, että sitä alkoholia saa juoda, mutta kunhan juo niin, ettei oma persoonallisuus muutu.

        Itse olen absolutisti, mutta en uskoni takia vaan aivan muista syistä.


    • olkaa hyvä

      joku sanoi joskus viisaasti, että on asioita jotka ei sinällään ole syntiä, vaan riippuu siitä MITEN SITÄ KÄYTETÄÄN ja esimerkkinä oli puukko:sillä voi tappaa--mutta myös leikata leipää nälkäiselle.

      hedelmistä kai puu tunnetaan.eli kohtuullinen juominen ei liene syntiä, mutta jos juomisen seuraukset vahingoittaa itseä tai lähimmäistä, se tulee synniksi.

      minä en usko "älkää juopuko viinistä" tarkoittavan ettei saa tulla humalaan.lausehan jatkuu "vaan täyttykää Pyhällä Hengellä" jolloin tarkoitus on varmaan osoittaa, että juomista PAREMPAA ja tärkeämpää(ainoa TODELLA tärkeä) on etsiä Jumalaa ja yhteyttä Häneen ja viihtyä hengellisissä `harrastuksissa` eikä liikaa kiintyä maallisiin iloihin.

      • hyvä vastaus

        Hyvä vois siis tulla parhaan edelle, joten kannattaa aina valita se paras vaihtoehto...


      • Pyhällä hengellä täyttyminen kuvannee mielen sairautta tai yrttejä sekä sieniä, joita nauttimalla todellakin näkee enemmän.


    • Näinmulla

      Onnellisempi olen ollut ilman alkoholia kuin että käytän
      Kaikin puolin onnellisempi terveempi
      Aina seuraavana päivänä alkoholin käytöstä on tullut kauhee tuska ja ahdistus
      Raamatussa sanotaan selvästi et tuska ja ahdistus niille jotka väärin tekevät ja nämä kaksi asiaa ovat kyllä seuraavana päivänä alkoholin käytön jälkeen ollut läsnä hyvin voimallisesti.
      Jopa useamman päivänkin

    • 12____13

      Syntiä on kaikki, mikä saa ihmisen hylkäämään Jumalan. Alkoholi ei ole syntiä, jos sen vuoksi ei hylkää Jumalaa. Ihmisen kannalta olisi parempi, ettei alkoholi hallitse.

    • Näinmuutenon

      Alkoholi hallitsee kyllä varmasti sitä joka sitä käyttää
      Kukaan ei käyttäydy normaalisti kun on siemaissut sitä ja tämä on totuus absoluuttinen totuus👌

      • alkoholivapauttaa

        Vihan tunteet ja ilon tunteet hallitsevat ilman alkoholia.


      • Jeesusvapauttaa

        Alkoholi ei vapauta
        Jeesus vapauttaa👍


    • yksiuskova

      Sananlaskuissa on monta varoitusta juopumisesta.

      Alkoholin vaikutuksen alaisena moni tekee monia syntejä, joten jos luetaan kaikki mitä alkoholi tekee ihmisille, tappoja, murhia, raiskauksia, väkivaltaa, masennusta, itsetuhoa, petoksia, varkauksia, syrjähyppyjä, avioeroja, syrjäytymistä, asunnottomia, elämänhallinnan menettämistä jne. jne

      miksi uskovan pitäisi käyttämisellä olla loukkaukseksi Jumalalle, uskomattomille ja toisille uskoville

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

      Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      89
      3298
    2. Nyt se sit loppuu

      Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      62
      3057
    3. Kuoleman pelko katosi

      Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä
      Hindulaisuus
      433
      2550
    4. Myötähäpeä kun näkee sut,

      tekisit jotain ittelles. Ihan hyvällä tämä!
      Ikävä
      80
      2333
    5. Viikonloppu terveiset kaivatulle

      tähän alas ⬇️⬇️⬇️
      Ikävä
      80
      2313
    6. Jos sitä keittelis teetä

      Ja miettis mitä mies siellä jossain touhuilee... ☕️
      Ikävä
      96
      2066
    7. Toiselle puolikkaalleni

      Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j
      Ikävä
      37
      1945
    8. Huomenta ........

      Huomenta 💗 Tiedän, että tuntuisit hyvälle.
      Ikävä
      12
      1656
    9. Kuhmolainen on selvästi kepun lehti

      Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan
      Kuhmo
      20
      1653
    10. Ei mun tunteet

      ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil
      Ikävä
      31
      1509
    Aihe