"Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu."
Moni sanoo, että lapsia, jotka eivät vielä mitään ymmärrä, ei kuulu kastaa, vaan ainoastaan tuoda Jeesuksen siunattavaksi. Mutta eihän Jeesus niin sanonut, että joka uskoo ja siunataan, pelastuu. Tahdommeko me, ”viisaat” aikuiset, jättää lapset taivasten valtakunnan ulkopuolelle, vaikka Jeesus juuri nimenomaan heidät ja heidän kaltaisensa sinne sisälle on luvannut ottaa?
Raamatussa on kerrottu aikuisista uskovista, joita kastettiin Jeesuksen nimeen. Heitähän ei ollut aiemmin kastettu Jeesuksen nimeen. Perhekunnittain kastetuista tosin myös kerrotaan. Ei tässä kasteasiassa kastettavan iällä ole merkitystä. Eikä ymmärryksellä. Sanaan uskovat kastetaan. Ei Jeesuksen oma kaste ole esimerkki meille siitä, miten meidän tulee itse toimia ja mennä kasteelle, vaan meidän KASTEEMME JEESUKSEN NIMEEN MERKITSEE OSALLISUUTTA SIIHEN KASTEESEEN, JOLLA JEESUS KASTETTIIN.
” Hän on se Jumalan Karitsa, joka kantaa maailman synnin. Kun hänet kastetaan, hän saa kasteen meidän persoonassamme. Hänet kastetaan meidän tähtemme, jotka olemme maailmasta ja täynnä syntiä. Tämän synnin hän on ottanut kuormaksensa, ja se on tällä hänen kasteellansa pois pesty; sanoohan Johannes evankeliumissaan: 'Katso, Jumalan Karitsa, joka ottaa pois maailman synnin!’ ”
- - -
” Et saa erottaa omaa kastettasi Kristuksen kasteesta. Sinun täytyy kasteinesi tulla Kristuksen kasteeseen niin että Kristuksen kaste on sinun kasteesi ja sinun kasteesi Kristuksen kaste, että siis ON KAIKKIAAN VAIN YKSI KASTE. ” (Luther)
Eivätkö pienokaiset kelpaa osallisuuteen Kristuksen kasteeseen, vaan Hänen siunattavikseenko ainoastaan? Kuuluuko kastaa vasta ymmärtäväiseen ikään tulleita lapsia? Mahtaakohan niillä lapsilla olla paljonkin ymmärrystä, jotka Jeesus kutsuu luokseen ja siunaa? Ymmärryksensäkö takia heillä on se usko, joka tekee heistä taivasten valtakunnan lapsia? Eikö asia ole päinvastoin: juuri siksi, että heillä ei ole ymmärrystä, vaan pikemminkin ovat tyhmiä, he ovat soveliaampia taivasten valtakuntaan kuin aikuiset ymmärtäväiset, ”joille ymmärrys on aina on esteenä, niin etteivät tahdo tunkea paksua päätänsä ahtaasta portista”, kuten Luther on sanonut.
Raamatun mukaan usko tulee kuulemisesta, mutta kuuleminen Kristuksen Sanan kautta. Siis Kristuksen Sanan kautta. Sana vaikuttaa kuulemisen. Sana vaikuttaa ymmärtämisen. Ei meidän tule kieltää Hänen Sanansa voimaa. Se voima ei katso henkilöön. Kuulijana voi olla ”älytön” pikkuvauva yhtä lailla kuin kuulovammainen henkilökin. Kyse on Hengessä kuulemisesta. Se on Jumalan teko ihmiselle. Vapahtaja itse on sanonut: ”Ihmisille se on mahdotonta, mutta Jumalalle on kaikki mahdollista” (Matt.19:26).
Muu ymmärrys ja kuulo kuin Hengessä kuulo on lihallista kuuloa. Kaikki liha on kuin ruoho, ja sen on määrä hävitä. Liha kaikkinensa kestää vain tämän ajallisen elämän ajan. Ainoastaan Hengestä syntynyt on hengellistä. Vain Sanan kautta syntynyt ja Sanan varassa elävä voi myös elää iankaikkisesti. Herran Sana kestää iankaikkisesti, toisin on lihan laita. Lihaa on ihminen, lihasta syntynyt, ja on lihassa sielun ja ruumiin puolesta, eläessään järkensä ja aistiensa mukaan.
”Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja minkä Hengestä on syntynyt, on henki.” (Joh.3:6).
Kun ihminen, jota ei ole lapsena kastettu Vapahtajan nimeen, saa aikuisena uskon, hänet tietenkin kuuluu kastaa aikuisena. Mutta jos jo lapsena kastettu palaa ymmärryksen jo kartuttua (siitä huolimatta!) takaisin Vapahtajan helmaan, eli uskoo, ei uudelleen kastamista tarvita. Yksi kaste riittää. Kun hänet lapsena kastettiin Jeesuksen nimeen, oli Jeesus läsnä tuossa kasteessa. Se kaste on ikuinen, luja liitto. Se on lupaus iankaikkisesta armosta. Jumala ei tätä lupausta ole rikkonut. Usein ihminen sen kuitenkin unohtaa ja hylkää. Mutta niin kauan kuin elämme täällä ajassa, meillä on lupa palata tuohon armoliittoon. Kaste on Kristuksessa joka päivä. Vai uskommeko Sanan, josta on sanottu, että se ei ikinä petä eikä raukea tyhjiin?
Mikä yksi kaste?
18
408
Vastaukset
- JormaTapio
Kiitos "Lahja" erinomaisesta kirjoituksestasi.
Jospa olisin v. 1976 saanut tämänkaltaista Raamatun Sanaan pitäytyvää opetusta, olisin ehkä varjeltunut uudelta kastamiselta.
Mutta Jumala panee "pahankin palvelemaan tarkoitusperiään"; nyt ymmärrän antaa yhä enemmän arvoa kasteelleni, jonka olen lapsena saanut.
Sitä ei tarvitse mennä uusimaan.
Se on Jumalan teko ja pysyy voimassa, vaikka minä olen uskoton.
Puhukaamme rohkeasti kasteesta ja niistä lupauksista, mitä siihen liittyy.
Tähänkin hyvä linkki:
http://www.japo.fi/~ekallio/sala.htm
siunauksin,, TAPIO- yksi kaste
Jumalalle kiitos jo lapsena saadusta kasteesta, joka on Pyhän Hengen ainutkertainen ja täydellinen työ, jota kukaan ihminen ei pysty mitätöimään eikä uusimaan.
Yksi kaste riittää, uusimisyritykset ovat lähinnä pilkantekoa.
Jumala tahtoo hääsalinsa täyttyvän. Hän kehottaa menemään jopa toreille ja aitavierustoille ja pakottavan ihmisiä tulemaan häihin.
Vastasyntyneeltä lapselta pitäisi kuitenkin kasteen estäjien käsityksen mukaan ilmeisesti pyytää kirjallista suostumusta kasteeseen ja häihin lähtöön.
Sillä kaikki te, jotka olette Kristukseen kastetut olette Kristuksen päällenne pukeneet.
Kasteessa puetaan päälle häävaatteet.
Ihania pieniä numeroita hääpukuja löytyy Jumalan taivaallisesta hääkaapista vaikka miten paljon.
- upotettu
>>Sanot-
>>Tahdommeko me, ”viisaat” aikuiset, jättää lapset taivasten valtakunnan ulkopuolelle> Minä sanon -eivät he jää!!!
Jos on kastettu vauvana ja ihminen ei tule uskoon silti koskaan,niin tuo kaste on ollut sitten täysin turha toimenpide!sekä Jeesuksen nimen turhaa käyttämistä -sanoisin jopa rienaavaa sellaista!!!josta ei hyvä seuraa ,kuten sanaa tuntevat hyvin pitäisi tietää!
>>2.Mooseksen kirja:
20:7 Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi, nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu>Mark;
>>16:15 Ja hän sanoi heille: "Menkää kaikkeen maailmaan ja SAARNATKAA! evankeliumia kaikille luoduille.
16:16 JOKA USKOO JA KASTETAAN, se pelastuu; mutta joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.>Apt 19:Paavali kyselee hieman - KASTEESTA!
19:3 Ja hän sanoi: "Millä kasteella te sitten olette kastetut?" He vastasivat: "Johanneksen kasteella."
19:4 Niin Paavali sanoi: "Johannes kastoi parannuksen kasteella, kehoittaen kansaa uskomaan häneen, joka oli tuleva hänen jälkeensä, se on, Jeesukseen."
19:5 SEN KUULTUAAN HE OTTIVAT KASTEEN! Herran Jeesuksen nimeen.
19:6 Ja kun Paavali pani kätensä heidän päälleen, tuli heidän päällensä Pyhä Henki, ja he puhuivat kielillä ja ennustivat- Sinetti
Voi niitä, jotka vievät lapsensa erilliseen "viattomuuden arkkiin". Sellaista ei ollut olemassa Nooankaan päivinä, eikä sitä ole Raamatun mukaan nytkään. Se löytyy vain luulojen kirjasta ja olettamusten katekismuksesta.
Kastamattomalla lahkolapsellahan ei ole minkäänlaista veren suojaa kun kerran Herran Enkeli ei ole käynyt kasteessa merkitsemässä Kristuksen verellä ruksia lapsen sydämen ovipieleen. - Lahja
Sana sanoo: Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu. Eivätkö pelastetut kuulu taivasten valtakuntaan?
Pelastus on ansiotta saatava lahja. Jeesus itse sanoi lapsille kuuluvan taivasten valtakunnan. Lisäksi Hän puhui "näistä pienistä, jotka uskovat minuun". Mikä estää kastamasta heitä?
Mikä on meidän kasteemme merkitys? Se ON OSALLISUUS siihen kasteeseen, jolla Vapahtaja itse kastettiin. Vain Hänen kasteensa on se kaste, jolla kaikki kuuliaisuus tuli täytetyksi. Se on se kaste, jossa meistä voi tulla valituita, sillä ainoastaan Jeesus on se valittu, johon Isä mielistyy. Vain Hänen kauttaan meistä voi tulla valituita. Häntä, ei mitään omaa aikaansaannostamme, vaan Häntä meidän tulee katsoa, sillä Hän on se Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin.
Ei kastettavan iällä ole merkitystä. Eikä ymmärryksellä. Sanaan uskovat kastetaan. Jeesuksen oma kaste EI ole esimerkki meille siitä, miten meidän tulee itse toimia ja mennä kasteelle! Mutta kun meidän kasteessamme on Sana läsnä (onhan Hän luvannut olla läsnä aina silloinkin, kun kaksi tai kolme kokoontuu Hänen nimeensä), Sana varmasti toimii, ja vain vain Sanan kautta syntynyt ja Sanan varassa elävä voi myös elää iankaikkisesti.
Uskosta voi myös luopua. Moni lapsi luopuu. Kaikki eivät myöskään saa edes sitä tarvittavaa opetusta, vaikka Jeesus kehotti: kastakaa ja OPETTAKAA...
Lapsikaste on pätevä kaste, koska kaste kuuluu kaikille niille, joille taivasten valtakunta kuuluu. Se on sitten ihan eri asia, luopuuko lapsi - suuremmaksi varttuessaan - osuudestaan Sanassa luvattuun Isän iankaikkiseen perintöön. Näinhän käy inhimillisen ymmärryksen lisääntyessä, kun ihmisjärki, tuo pieninten pahentaja, alkaa vaikuttaa niin, että ihminen rupeaa halveksimaan lapsenuskoa ja lahjavanhurskautta, pitäen sellaista mielettömänä.
Ei yksikään liha voi periä taivasten valtakuntaa. Sana vaikuttaakin Hengessä, siksi Sanan kuulemisessa ei ole merkitystä ihmisen lihallisella iälläkään.
Kaste on Jumalan teko ihmiselle. Se näkyvä osuus toimituksesta ei ketään pelastakaan! Se näkyväkin toimitus, kastetilaisuus, on kuitenkin tarpeen järjestää, koska Herra itse on sanonut: kastakaa ja opettakaa. Myös opettamisen on syytä seurata, mikä usein unohtuu. Vaikka tietysti huonohan sellaisten vanhempien on opettaa, jos eivät itsekään oikeasti usko. Moni vie lapsensa kasteelle vain tavan vuoksi. Mutta sekään ei tee kasteesta mitätöntä. Sana on läsnä, ja lapsi on otollinen, lapsi kuulee. Siitä on meillä Jeesuksen oma todistus. Lapsi voi saada opetusta myöhemminkin, kenties vasta aikuisena, ja silloinkaan ei ole myöhäistä palata tuohon armoliittoon. Se ei ole myöhäistä niin kauan, kuin elämme täällä ajassa. - Lahja
Sinetti kirjoitti:
Voi niitä, jotka vievät lapsensa erilliseen "viattomuuden arkkiin". Sellaista ei ollut olemassa Nooankaan päivinä, eikä sitä ole Raamatun mukaan nytkään. Se löytyy vain luulojen kirjasta ja olettamusten katekismuksesta.
Kastamattomalla lahkolapsellahan ei ole minkäänlaista veren suojaa kun kerran Herran Enkeli ei ole käynyt kasteessa merkitsemässä Kristuksen verellä ruksia lapsen sydämen ovipieleen.Kun ylipapit ja kirjanoppineet näkivät lapset, jotka huusivat pyhäkössä ”Hoosianna Daavidin pojalle”, he närkästyivät. Mitähän mahtaa tarkoittaa tämäkin: ”Lasten ja imeväisten suusta sinä olet valmistanut itsellesi kiitoksen”.
Meidän ymmärryksemme on sitä luokkaa, että mehän emme erota Kristusta pahantekijästä. Hänen alhainen muotonsa ei meille kelpaa. Me odotamme näyttävää kuningasta, mutta Hän ei tulekaan maallisena kuninkaana. Hän ratsastaa aasilla. Ja me – hengellisessä mielessä aasit itsekin - otamme Hänet kiinni ja tapamme Hänet. Valmiit olemme myös tappamaan sen vähäisen verson, joka Herran edessä kasvaa. Niin kuin ei Vapahtajan vähäinen, alhainen muotokaan meille kelvannut. Mutta Hän valmisti itselleen kiitoksen lasten ja imeväisten suusta. Meidän itsemme aikaansaama kiitos on, että me ristiinnaulitsemme Hänet, mutta Hän sanoo: ”Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät tiedä, mitä he tekevät”.
Hän on valmistanut itsellensä kiitoksen lasten ja imeväisten suusta. Hän on itse valmistanut… Merkillistä puhetta?
Lasten on taivasten valtakunta. Yksi Herra, yksi usko, yksi kaste. Hänen kuolemaansa meidät kastetaan. Hän kuoli kaikkien ihmisten edestä. Niin, ettei yksikään, joka Häneen uskoo, hukkuisi. Usko on lahja. Pelastus on meille lahjaksi annettu. Kaikki on valmistettu: ottakaa ja juokaa! Hän on valmistanut itsellensä kiitoksen lasten ja imeväisten suusta. Hän on valmistanut.
Kaikki vauvana kuolleet pääsevät taivaaseen. Eivät viattomuutensa tähden, vaan Vapahtajan ansion tähden. Hän yksin olkoon meidän uskomme! Sallikaamme lasten tulla, älkäämme estäkö heitä. Niitä, jotka Isä ottaa luokseen jo pienokaisina, emme voi estää Vapahtajan luo tulemasta, vaikka yrittäisimmekin. Emmekä edes tietäisi sellaiseen yritykseen syyllistyvämme.
Siksi meidät kastetaan Hänen kuolemaansa. Hän tietää. Hän rakastaa. Hän yksin pelastaa. - Moshe Zew
Lahja kirjoitti:
Sana sanoo: Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu. Eivätkö pelastetut kuulu taivasten valtakuntaan?
Pelastus on ansiotta saatava lahja. Jeesus itse sanoi lapsille kuuluvan taivasten valtakunnan. Lisäksi Hän puhui "näistä pienistä, jotka uskovat minuun". Mikä estää kastamasta heitä?
Mikä on meidän kasteemme merkitys? Se ON OSALLISUUS siihen kasteeseen, jolla Vapahtaja itse kastettiin. Vain Hänen kasteensa on se kaste, jolla kaikki kuuliaisuus tuli täytetyksi. Se on se kaste, jossa meistä voi tulla valituita, sillä ainoastaan Jeesus on se valittu, johon Isä mielistyy. Vain Hänen kauttaan meistä voi tulla valituita. Häntä, ei mitään omaa aikaansaannostamme, vaan Häntä meidän tulee katsoa, sillä Hän on se Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin.
Ei kastettavan iällä ole merkitystä. Eikä ymmärryksellä. Sanaan uskovat kastetaan. Jeesuksen oma kaste EI ole esimerkki meille siitä, miten meidän tulee itse toimia ja mennä kasteelle! Mutta kun meidän kasteessamme on Sana läsnä (onhan Hän luvannut olla läsnä aina silloinkin, kun kaksi tai kolme kokoontuu Hänen nimeensä), Sana varmasti toimii, ja vain vain Sanan kautta syntynyt ja Sanan varassa elävä voi myös elää iankaikkisesti.
Uskosta voi myös luopua. Moni lapsi luopuu. Kaikki eivät myöskään saa edes sitä tarvittavaa opetusta, vaikka Jeesus kehotti: kastakaa ja OPETTAKAA...
Lapsikaste on pätevä kaste, koska kaste kuuluu kaikille niille, joille taivasten valtakunta kuuluu. Se on sitten ihan eri asia, luopuuko lapsi - suuremmaksi varttuessaan - osuudestaan Sanassa luvattuun Isän iankaikkiseen perintöön. Näinhän käy inhimillisen ymmärryksen lisääntyessä, kun ihmisjärki, tuo pieninten pahentaja, alkaa vaikuttaa niin, että ihminen rupeaa halveksimaan lapsenuskoa ja lahjavanhurskautta, pitäen sellaista mielettömänä.
Ei yksikään liha voi periä taivasten valtakuntaa. Sana vaikuttaakin Hengessä, siksi Sanan kuulemisessa ei ole merkitystä ihmisen lihallisella iälläkään.
Kaste on Jumalan teko ihmiselle. Se näkyvä osuus toimituksesta ei ketään pelastakaan! Se näkyväkin toimitus, kastetilaisuus, on kuitenkin tarpeen järjestää, koska Herra itse on sanonut: kastakaa ja opettakaa. Myös opettamisen on syytä seurata, mikä usein unohtuu. Vaikka tietysti huonohan sellaisten vanhempien on opettaa, jos eivät itsekään oikeasti usko. Moni vie lapsensa kasteelle vain tavan vuoksi. Mutta sekään ei tee kasteesta mitätöntä. Sana on läsnä, ja lapsi on otollinen, lapsi kuulee. Siitä on meillä Jeesuksen oma todistus. Lapsi voi saada opetusta myöhemminkin, kenties vasta aikuisena, ja silloinkaan ei ole myöhäistä palata tuohon armoliittoon. Se ei ole myöhäistä niin kauan, kuin elämme täällä ajassa.Lapselle suoritettu valelu tai pirskottelu ei ole kaste ollenkaan (vaikka voihan siinä hiukkasen kastuakin).
Kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ei ole raamatullinen kaste, vaikka se upottamalla suoritettaisiin.
Alussa uskoon tulleet kastettiin upottamalla Herran Jeshuan Messiaan nimeen:
Apt. 2:38: "...Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeshuan Messiaan nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan";
Apt. 8:16: "...he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeshuan nimeen";
Apt. 10:48: "Ja hän käski kastaa heidät Jeshuan Messiaan nimeen" sekä
Apt. 19:5: "Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeshuan nimeen".
Tämän vahvistaa myös hepreankielen numerollisuus:
tBYLH AhT 'YKSI KASTE' (Ef 4:5) ja KBThLH 'kuten ennen, kuten aluksi' ovat lukuarvoiltaan 465.
Numerot 4-6-5 ARBaH SSH hMSH 'neljä, kuusi, viisi' ja HtBLH LSm HADWn YSWa HMSYh 'KASTE HERRAN JESHUAN MESSIAAN NIMEEN' ovat lukuarvoiltaan samat, eli 1236. - Lahja
Moshe Zew kirjoitti:
Lapselle suoritettu valelu tai pirskottelu ei ole kaste ollenkaan (vaikka voihan siinä hiukkasen kastuakin).
Kaste Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ei ole raamatullinen kaste, vaikka se upottamalla suoritettaisiin.
Alussa uskoon tulleet kastettiin upottamalla Herran Jeshuan Messiaan nimeen:
Apt. 2:38: "...Tehkää parannus ja ottakoon kukin teistä kasteen Jeshuan Messiaan nimeen syntienne anteeksisaamiseksi, niin te saatte Pyhän Hengen lahjan";
Apt. 8:16: "...he olivat ainoastaan kastetut Herran Jeshuan nimeen";
Apt. 10:48: "Ja hän käski kastaa heidät Jeshuan Messiaan nimeen" sekä
Apt. 19:5: "Sen kuultuaan he ottivat kasteen Herran Jeshuan nimeen".
Tämän vahvistaa myös hepreankielen numerollisuus:
tBYLH AhT 'YKSI KASTE' (Ef 4:5) ja KBThLH 'kuten ennen, kuten aluksi' ovat lukuarvoiltaan 465.
Numerot 4-6-5 ARBaH SSH hMSH 'neljä, kuusi, viisi' ja HtBLH LSm HADWn YSWa HMSYh 'KASTE HERRAN JESHUAN MESSIAAN NIMEEN' ovat lukuarvoiltaan samat, eli 1236."Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille. Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt. Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne Poikaa kuin Isä, eikä Isää tunne kukaan muu kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa." (Matt. 11:25-27)
Kaikki on Isä siis antanut Hänen haltuunsa. Eikä Isää tunne kukaan muu kuin Vapahtaja. Ja kenelle Vapahtaja tahtoo valtakuntansa salaisuudet ilmoittaa? Omien sanojensa mukaan pienille ja yksinkertaisille, lapsille, kaikkein vähimmille. Ja raamattu todistaa, että juuri lasten ja imeväisten suusta Hän on valmistanut itselleen kiitoksen!
Eivät nämä lapset ja imeväiset taida osata laskea yhteen edes 1 ynnä 1. Saati sitten tutkiskella noita Moshe Zewin lukuarvoja. Ihmisymmärryksen määrällä ei ole mitään tekemistä pelastuksen kanssa - jos jotain, niin korkeintaan haittaa. Ihmisjärki on juuri se pieninten pahentaja, joka uskonasioissa sietäisi tulla myllynkivi kaulassaan hukutetuksi meren syvyyteen.
Epäuskon meren aallot pauhaavat korkeina, on myrsky, ja siitä johtuu ihmisten hätäily ja iankaikkisen hukkumisen pelko. Mutta lohdutus löytyy tähänkin raamatusta: kun Vapahtaja saa olla kaiken A ja O, ei tuota kauhistavaa merta enää ole.
Parannus on kääntymys katsomaan Jumalan Karitsaa, joka ainoana voi synnit pois ottaa. Se on Jumalan teko ihmiselle. Pyhä Henki on Jumalan lahja ihmiselle. Vain valitut sen saavat. Vain ne, jotka turvautuvat siihen ainoaan Valittuun, johon Isä on mielistynyt. Siihen ainoaan, jonka usko ja kuuliaisuus Jumalalle riittää. Häneen me kaikki saamme turvautua pelastuaksemme. "Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon". "Ottakaa ja juokaa, ilman rahaa ja hintaa, pelastuksen lähteistä."
Meidän pelastuksemme ei riipu kiinni mistään meidän omasta teostamme. Pelastukseen liittyy kyllä ehdottomasti usko, samoin pelastukseen liittyy parannus ja Pyhän Hengen saaminen ja tämä kaikki on Jumalan Pojan sovintokuolemalla ihmiselle saavutettu. Mitä merkitystä silloin on kastettavan iällä? Mitä merkitystä silloin on kasteveden määrällä? Se Kaste, millä on merkitystä, on täydellisesti Jumalan teko ihmiselle.
Vanhan testamentin ennustus uudesta liitosta: "He tuovat sinun poikasi sylissänsä ja kantavat sinun tyttäresi olkapäillään" (Jes.49:22). Sylissä kannetuina ja olalle nostettuina me perille pääsemme, nimittäin Vapahtajan varassa. Sillä meidän oma parannuksemme, nöyrtymisemme ja kuuliaisuutemme ei mihinkään kelpaa. Lapset ja lastenkaltaiset ovat kelvolliset taivasten valtakuntaan. Heidän enkelinsä näkevätkin taivaallisen Isän kasvoista kasvoihin. - Ihmeellinen kaste
Lahja kirjoitti:
"Minä ylistän sinua, Isä, taivaan ja maan Herra, että olet salannut nämä viisailta ja ymmärtäväisiltä ja ilmoittanut ne lapsenmielisille. Niin, Isä, sillä näin on sinulle hyväksi näkynyt. Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne Poikaa kuin Isä, eikä Isää tunne kukaan muu kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa." (Matt. 11:25-27)
Kaikki on Isä siis antanut Hänen haltuunsa. Eikä Isää tunne kukaan muu kuin Vapahtaja. Ja kenelle Vapahtaja tahtoo valtakuntansa salaisuudet ilmoittaa? Omien sanojensa mukaan pienille ja yksinkertaisille, lapsille, kaikkein vähimmille. Ja raamattu todistaa, että juuri lasten ja imeväisten suusta Hän on valmistanut itselleen kiitoksen!
Eivät nämä lapset ja imeväiset taida osata laskea yhteen edes 1 ynnä 1. Saati sitten tutkiskella noita Moshe Zewin lukuarvoja. Ihmisymmärryksen määrällä ei ole mitään tekemistä pelastuksen kanssa - jos jotain, niin korkeintaan haittaa. Ihmisjärki on juuri se pieninten pahentaja, joka uskonasioissa sietäisi tulla myllynkivi kaulassaan hukutetuksi meren syvyyteen.
Epäuskon meren aallot pauhaavat korkeina, on myrsky, ja siitä johtuu ihmisten hätäily ja iankaikkisen hukkumisen pelko. Mutta lohdutus löytyy tähänkin raamatusta: kun Vapahtaja saa olla kaiken A ja O, ei tuota kauhistavaa merta enää ole.
Parannus on kääntymys katsomaan Jumalan Karitsaa, joka ainoana voi synnit pois ottaa. Se on Jumalan teko ihmiselle. Pyhä Henki on Jumalan lahja ihmiselle. Vain valitut sen saavat. Vain ne, jotka turvautuvat siihen ainoaan Valittuun, johon Isä on mielistynyt. Siihen ainoaan, jonka usko ja kuuliaisuus Jumalalle riittää. Häneen me kaikki saamme turvautua pelastuaksemme. "Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon". "Ottakaa ja juokaa, ilman rahaa ja hintaa, pelastuksen lähteistä."
Meidän pelastuksemme ei riipu kiinni mistään meidän omasta teostamme. Pelastukseen liittyy kyllä ehdottomasti usko, samoin pelastukseen liittyy parannus ja Pyhän Hengen saaminen ja tämä kaikki on Jumalan Pojan sovintokuolemalla ihmiselle saavutettu. Mitä merkitystä silloin on kastettavan iällä? Mitä merkitystä silloin on kasteveden määrällä? Se Kaste, millä on merkitystä, on täydellisesti Jumalan teko ihmiselle.
Vanhan testamentin ennustus uudesta liitosta: "He tuovat sinun poikasi sylissänsä ja kantavat sinun tyttäresi olkapäillään" (Jes.49:22). Sylissä kannetuina ja olalle nostettuina me perille pääsemme, nimittäin Vapahtajan varassa. Sillä meidän oma parannuksemme, nöyrtymisemme ja kuuliaisuutemme ei mihinkään kelpaa. Lapset ja lastenkaltaiset ovat kelvolliset taivasten valtakuntaan. Heidän enkelinsä näkevätkin taivaallisen Isän kasvoista kasvoihin.Kaste on todellakin suurimpia Jumalan salaisuuksia. Kaikki Jumalan luomistyö on suurta ihmettä ihmisjärjelle. Järki ei sitä voi ymmärtää, eikä ole tarkoituskaan. Usko on luja luottamus siihen mikä ei näy. Kuinka ihminen voisi uskoa taivaallisia totuuksia, kun ihminen ei edes erota Jumalan Poikaa murhamiehestä. Ihmismieli valitsee väärin ja tappaa oikean.
Jumala ei tarvitse kasteen luomistyöhön kuin tilkan vettä ja oman henkensä, niin uuden luominen on mahdollista, ja uudestisyntyminen vedestä ja Hengestä toteutuu.
Aivan niinkuin ensimmäisellä luomisessa Jumala otti maan tomua ja puhalsi siihen henkensä, niin syntyi elävä sielu.
Aivan samoin kasteessa Jumala tarvitsee tilkan vettä, puhaltaa henkensä ja niin syntyy iankaikkisesti elävä sielu, joka samalla yhdistetään Kristuksen kasteeseen ja Kristuksen ruumiiseen. Sillä kaikki te olette yhdessä Hengessä kastetut (liitetty) yhdeksi ruumiiksi. - Maria Salo
Upotettu - olet jättänyt lääkkeesi ottamatta? Uskoon tuleminen tapahtuu armosta, sinä et sitä valitse et tietoisesti (alampa uskovaiseksi) etkä vapaaehtoisesti.
- Rintti
Onko tästä kasteasiasta tullut saatanan virittämä ansa uskovien välille? En ole mitenkään vakuuttunut, että kaikki kommentit olisi aina kirjoitettu Rakkauden Hengessä. Onko oikeassa oleminen tärkeämpää, kuin Totuuden rakastaminen?
Joh.17:20,21- Sinulle
Jeesus sanoi rakkauden hengessä fariseuksille: "Te kyykäärmeitten sikiöt, kuka on teille käskenyt paeta tulevaista vihaa".
- NeverUniLever
Kristityt kuvittelevat. "Joka uskoo ja kastetaan, pelastuu."
Lapsia, jotka eivät vielä mitään ymmärrä, ei kuulu kastaa Jeesuksen nimeen, vaan antaa heidän valita uskonsa sitten kun ovat siihen itse valmiit. "Taivasten valtakuntahan on lasten" uskosta ja kasteesta riippumatta.
Lapselle tapahtuva kaste olkoon vain nimen antotilaisuus. Raamatun kaksi kastekäskyä:
1. Kaikkivaltiaan Jumalan ja hänen Poikansa Jeesuksen Kristuksen kastekäsky:
Jeesus tuli heidän luokseen ja puhui heille näin: "Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä.
Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni: kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen
ja opettakaa heitä noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa. Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti."
2. Tämän maailman jumalan, Saatanan, ja hänen Antikristus poikansa kastekäsky:
Hän sanoi heille: "Menkää kaikkialle maailmaan ja julistakaa evankeliumi kaikille luoduille.
Joka sen uskoo ja saa kasteen, on pelastuva. Joka ei usko, se tuomitaan kadotukseen.
Ja niitä, jotka uskovat, seuraavat nämä tunnusmerkit: Minun nimissäni he ajavat pois pahoja henkiä. He puhuvat vierailla kielillä.
He tarttuvat käsin käärmeisiin, ja vaikka he juovat tappavaa myrkkyä, se ei vahingoita heitä. He panevat kätensä sairaiden päälle, ja nämä paranevat."
Tämän on joku alkuseurakunnan totuuden hylännyt ihminen onnistunut lisäämään Markuksen evankeliumin loppuun.
Sillä alkuperäisen Markuksen evankeliumin 16. luku päättyy jakeeseen 8:
"Ulos tultuaan naiset pakenivat haudalta järkytyksestä vapisten. He eivät kertoneet kenellekään mitään, sillä he pelkäsivät."
Ei tosin ole mahdotonta sekään, että Paavali itse, tai joku hänen seuraajansa olisi onnistunut tämän Markuksen evankeliumin loppuun lisäämään.
Sitä puoltavat myös Paavalin nuotiosta nostama käärme, kielillä puhuminen, pahojen henkien pois ajaminen ja hänen rättisulkeisensa- Reijo Mäkinen
Riidanhalusta sinä tätä kirjoitat, et muusta syystä. Kyllä sinut tällä palstalla tunnetaan.
Reijo Mäkinen kirjoitti:
Riidanhalusta sinä tätä kirjoitat, et muusta syystä. Kyllä sinut tällä palstalla tunnetaan.
Miksi totuuden kuuleminen on sinustakin vain Teuvo Sunin riidanhalua?
Etkö usko, että totuus on aina lähtöisin Jeesuksesta Kristuksesta, ja hänen opetuksestaan.
Niin kuin tämäkin, kun hän aikalaisilleen julisti:
"Luuletteko, että olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? En suinkaan, vaan riitaa!"TeuvoSuni kirjoitti:
Miksi totuuden kuuleminen on sinustakin vain Teuvo Sunin riidanhalua?
Etkö usko, että totuus on aina lähtöisin Jeesuksesta Kristuksesta, ja hänen opetuksestaan.
Niin kuin tämäkin, kun hän aikalaisilleen julisti:
"Luuletteko, että olen tullut tuomaan maan päälle rauhaa? En suinkaan, vaan riitaa!"Pelkuruudenhenkikö se estää Teuvoa vastaamasta pastorinpojalle? Löysitpäs parempasi :-)
Devoit kirjoitti:
Pelkuruudenhenkikö se estää Teuvoa vastaamasta pastorinpojalle? Löysitpäs parempasi :-)
Onhan maailma täynnä näitä isänsä jalanläljissä kulkevia pastorin ja vl-lahkon poikia, joten saatte reuhassa peuhata tekopyhien ihastusten kohteena.
Minuun ei pelkuruuden henki ole otetta saanut, kuten erääseen tuntemaani mieheen, jonka totuuden tie päättyi ahtaan portin eteen:
"Kaduttaa etten mennyt
Kirjoittanut: Devout 2.10.2007 klo 23.36
Jos oppisi olisi pitänyt paikkansa, olin tuhonnut silloin saatanan..
Pyydän anteeksi, pelkuruuden henkeäni."
Totuuden tiesit, mutta Saa-ta-na sai voiton.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1191662
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991488Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä
Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy36911Multa sulle
Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M29859Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?38811Nainen, olen tutkinut sinua paljon
Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm50786Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?
Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s43738Olet myös vähän ärsyttävä
Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.37730Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘56728Onko sulla empatiakykyä?
Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet37700