Enkelien arvojärjestys

jenny.

Laitan nyt tämän tännekin, jos ketä kiinnostaa:

"Enkelimaailma jakautuu ylempiin ja alempiin enkelihin, eri piireihin, portaisiin tai kuoroihin. Enkelihierarkiat olivat luonnollinen osa vanhan ajan ja keskiajan angelologiaa.
Enkelihierarkian juuret ovat sekä Raamatussa että oman aikansa maailmankuvassa. Raamattu ei kuitenkaan tarkkaan kerro minkälainen järjestys enkeleiden kesken vallitsee, mutta käyttää tuonpuoleisen maailman luoduista olennoista erilaisia luokittelevia ilmaisuja. Niiden ja muutoinkin hierarkisen maailmankuvan pohjalta kirkkoisät ja muut teologit yrittivät rakentaa erilaisia enkelihierarkioita. Yleensä enkelit jaettiin yhdeksään, joskus seitsemään tai jopa kahteentoista ryhmään. Tunnetuin on yhdeksänportainen enkelihierarkia, joka jakautuu kolmeen hierarkiaan, joissa jokaisessa on kolme kuoroa. Sen esitti alunperin 500-luvulla Dionysios Areiopagita ja hän sai käsityksilleen ikään kuin kirkollisen ja opillisen siunauksen Tuomas Akvinolaiselta 1200-luvulla. Enkelit on siis kristillisessä perinteessä ollut tapana jakaa seuraavasti (ylhäältä alas):
1. serafit
2. kerubit
3. valtaistuimet
4. herruudet
5. vallat
6. voimat
7. hallitukset
8. arkkienkelit
9. enkelit"

8

860

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Agrippa.

      Ymmärsin tuon viestisi niin, että Jumalan silmissä me emme ole mitään, emme edes pateettisen rivienkelin veroisia! Saati kaltaisia. En halua olla minkään pateettisen, tavallisen enkelin kaltainen, haluan olla JUMALAN KALTAINEN! Ei tietenkään ihan yhtä kova jätkä, mutta melkein. Enkelit...my ass. Minä en tyydy vähempään, halau nolla Jumalan kaltainen. NYT!

      • jenny.

        "Ymmärsin tuon viestisi niin, että Jumalan silmissä me emme ole mitään, emme edes pateettisen rivienkelin veroisia! Saati kaltaisia. En halua olla minkään pateettisen, tavallisen enkelin kaltainen, haluan olla JUMALAN KALTAINEN! Ei tietenkään ihan yhtä kova jätkä, mutta melkein. Enkelit...my ass. Minä en tyydy vähempään, halau nolla Jumalan kaltainen. NYT!"

        Pakko nauraa tälle sun jutulle!:):) Etkö ystävä pieni tiedä, että ne "pateettiset rivienkelit" ovat juuri meidän suojelusenkeleitämme, eivätkä ne ole alkuunkaan pateettisia, mutta siis pointti on se, että Jumala on lähettänyt ne meidän avuksemme.:)

        Sitä paitsi ihmiset ja enkelit ovat eri "kategorioita", joiden tulee tehdä YHTEISTYÖTÄ, ei kilpailla keskenään. Että unohda turha valtataistelu.:)


      • ihmiset ovat
        jenny. kirjoitti:

        "Ymmärsin tuon viestisi niin, että Jumalan silmissä me emme ole mitään, emme edes pateettisen rivienkelin veroisia! Saati kaltaisia. En halua olla minkään pateettisen, tavallisen enkelin kaltainen, haluan olla JUMALAN KALTAINEN! Ei tietenkään ihan yhtä kova jätkä, mutta melkein. Enkelit...my ass. Minä en tyydy vähempään, halau nolla Jumalan kaltainen. NYT!"

        Pakko nauraa tälle sun jutulle!:):) Etkö ystävä pieni tiedä, että ne "pateettiset rivienkelit" ovat juuri meidän suojelusenkeleitämme, eivätkä ne ole alkuunkaan pateettisia, mutta siis pointti on se, että Jumala on lähettänyt ne meidän avuksemme.:)

        Sitä paitsi ihmiset ja enkelit ovat eri "kategorioita", joiden tulee tehdä YHTEISTYÖTÄ, ei kilpailla keskenään. Että unohda turha valtataistelu.:)

        enkelien töissä? Jotkut syntyy ehkä useammin ja toiset harvemmin tänne maapallolle.


      • enkeli.

    • alakuelukka

      jälleensyntymisopin mukaan ihminen kai olisi kaikkien enkelten yläpuolella. Me ja meidän sielumme on sen mukaan tulosta miljoonien vuosien kiertokulusta. Tosin olen joskus ihmetellyt hiukan itsekin voisiko esimerkiksi ilkeä kärpänen syntyä matona tai kiltti rotta lehmänä...siis miten sielu sielunvaellusopin mukaan "kypsyy" eläimissä ja kasveissa ihmiseksi??

      • kaikkien yläpuolella

        palvelija voi olla vain, jos on soveltuva ja siihen meitä täällä kasvatetaankin.


    • Anonyymi

      En ole vakuuttunut, että enkeleillä olisi samaa vapautta kuin ihmisillä. Tasoajattelu ei ole kokonaisuudessaan ainakaan oikein. Muissa uskonnoissa tasot tuppaa olemaan.

    • Anonyymi

      Mitä löytyy enkelin pyrstön alta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      583
      3868
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2791
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2749
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2134
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2081
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1855
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1800
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1749
    Aihe