Uskovan paras ystävä ei ole

uskova

Olen muutama vuosi sitten tullut uskoon. Tiedonjano hengellisistä asioista oli ylen suuri, mutta ainakaan tilaisuuksissa en keneltäkään uskovalta saanut tarpeeksi tietoa hengellisistä asioista. Ehkä tein liian vaikeita kysymyksiä. Missä ovat ne ihmiset, jotka kokevat ihmetekoja, joiden usko on elävää? Miten heihin tutustuu ja miten päästä osalliseksi elävään hengelliseen toimintaan? Minulle ei ns. riviuskovaisuus ihan riitä. Tahtoisin uskossani piirun verran pidemmälle, mutta mistä löytää henkilö, joka siinä auttaisi?

13

678

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nokh

Sun jutusta päätellen olet juuri sellainen persoona joka kääntyy loppujen lopuksi islamiin.

Miksi ihmisten täytyy saada kaikkiin kysymyksiin vastaus? Onko epätietoisuus jotenkin huonoa? Ei se ainakaan syntiä ole.

Kristinusko ei tarjoa yhtä selvää tietä kuin islam. Mutta totuushan on aina tarua ihmeellisempää.

• Jumalan poika

On olemassa kysymyksiä joihin edes Hän ei tahdo meidän tietävän tai saavan tietää vastausta, mutta jos pyydämme kauniisti ja uskomme Häneen ja Hänen vastauksiinsa Hän saattaa antaa meille pienen vastauksen kysymyksiimme!

• Azazhael

Kristinuskossa nyt vain sattuu olemaan asioita, joita kukaan ihminen ei osaa selittää. Tyydy nyt vain siihen että vain kristinuskon Jumala tietää vastaukset.

• löydät

Paras uskovan ystävä on itse Jeesus ja Hänen sanansa. Lue sitä ja anna Jumalan johdattaa sinut sinne mihin ikinä haluaa :) hän lupaa antaa sinulle niitä "oikeita" sisaria ja veljiä, kun vaan kuljet hänen tahdossaan.
      siunausta

• neuvoja

kun tietää sinusta niin vähän.Tarkoititko että"uskovan paras ystävä ei ole uskova ",nimimerkkisi osui vaan niin sopivasti aloituksen jatkeeksi.
      Vasta uskoon tullut saattaa olla jopa ärsyttävä vaikeine kysymyksineen.
      Raamatun lukeminen kannattaa aina.Rukous auttaa aina.
      Jos kaipaat yhteyttä/toimintaa ,niin raamattupiirit/rukouspiirit ovat sitä varten olemassa varmaankin joka seurakunnassa.
      Mutta hekin ovat vain raadollisia ihmisiä niin että älä pety vaikka uskovan paras ystävä ei olisikaan uskova.
      Elämän sisältöä niistä saa ja ehkä joskus voi päästä "piirun verran pidemmälle" :)

• on Jeesus Herramme. Hän on seurakunnan pää ja me olemme se ruumis. Hän on täydellinen. Me olemme vajavaisia astioita.

Juttele Jeesukselle niinkuin parhaalle ystävälle. Hän on elävä Jumala. Häneltä saat parhaat vastaukset. Toki hän käyttää myös meitä vajavaisia astioita antamaan vastauksia. Hän opettaa meitä rakastamaan toisiamme sillä rakkaudella, millä hän on ensin meitä rakastanut. 1 Joh.4:19

Minut Herra johdatti iltaraamattukouluun heti, kun tunnustin Jeesuksen Herrakseni. Siellä sain vastauksia ilta toisensa jälkeen. Olen huomannut, että Herra vastaa sydämen kaipuuseen. Tietenkin aina hänen ajallaan. Siksi tarvitsemme kärsivällisyyttä. Room 5:3-5 ja Room.8:25

Jumalan armo olkoon kanssasi!

• Jumalan poika

AAMEN !

• jósette

Sinä olet ihminen joka voit kokea ihmetekoja ja jonka Usko on Elävää.

Aloitan pienellä varoituksella. Muutama vuosi uskossa - olet kuin vedenjakajatilanteessa. Sinulle on nousemassa sellaisia ajatuksia, että ellei pian ala tapahtua jotain, joka minua viihdyttäisi, otan eväspussin mukaani ja lähden katselemaan suurta maailmaa.

Missä ovat ihmiset...kyselit? Mitä sitten, mitä väliä sillä on missä he ovat. Voivat olla hyvinkin lähellä tai sitten hyvin kaukana. Ei sinun janoosi auta jos toinen juo.

Sinä, sinä, sinä luot oman suhteesi, ole ahkera, periksiantamaton, ärhäkkä kuin terrieri, älä päästä irti. Suhteessasi Jumalaan, Jeesuksen nimessä.

Sinä olet janoinen, mutta kuulut Jumalan koulukuntaan. Hän määrää, Hän on Herra. Sano vaan ettei riviuskovuus riitä yhtään. Sinä haluat enemmän. Viivy Rukouksessa, Ylistä. Käy paikoissa jossa Ylistetään, Kiitetään, julistetaan voimallista sanaa. Saat varmasti Jumalalta luottamustoimen.

Sinä olet just´ se henkilö joka koet ihmetekoja ja jonka Usko on Elävää. Raamattu koirankorville opiskele.

• Uskova

Uskovia ystäviä mielestäni jokainen tarvitsee, oli miten hengellinen tahansa. Se onko hän paras ystävä, onkin sitten hyvin henkilökohtainen kysymys.
      Itse kohtasin vanhan tuttavan, joka oli tullut uskoo pari vuotta sitten. Olen hänen kanssaan keskustellut näistä uskonkuvioista ja siitä miten vaikeaa on juurtua Jumalan Sanaan, jos Raamattu ei "avaudu". Hänellä on ollut näitä uskoon liittyviä kysymyksiä ja kipuiluita paljon. Välillä hän on jopa uhkaillut, että luopuu kokonaan uskosta, kun Jumala ei hänelle henkilökohtaisesti mitään puhu.
      Uskossa eläminen ei kuitenkaan, ainakaan minun osaltani ole ollut jatkuvaa ihmeissä ja merkeissä elämistä, vaan ihan tavallista arkea, kaikkine siihen kuuluvine iloineen, suruineen ja ahdistuksineen. Ihmeitäkin olen toki kokenut, mutta jokapaiväistä se ei ole.
      Tuo mitä kirjoitit, että haluat edetä uskossa pidemmälle, on ihan kiitettävä tavoite, mutta oman "uskonhistoriani" perusteella, en voi muuta neuvoa kuin sen, että pitää elää kuuliaisuudessa. Se on se tie, mitä Jeesus kulki. Se on juuri sitä peräänkuuluttamaasi elävää uskoa. Kaikessa hengellisessä toiminnassa tulee lopulta arki vastaan. Jos jalat on maassa, ei pää enää ole pilvissä, ja päin vastoin. Usko ei kasva ihmeiden keskellä, vaikka sitä niin luulisi. Israelinkansan matka erämaassa sen todisti. Oli mannaa ja pilvipatsasta, mutta silti kansa napisi.

• Tuhoon tuomittuko?

Heti kärkeen ilmoitan, että en elä uskossa ja kokemukseni uskovaisten ystävyydestä omalla kohdallani on hieman toiselta kantilta koettua. Voiko uskosta keskustella ystävän kanssa syvällisesti esittäen kriittisiä kysymyksiä ja pohdintoja? Mielestäni tämä on käytännössä mahdotonta jos uskovainen on muodostanut omanlaisensa itselleen "räätälöidyn" mallin uskostaan ja elää itse muodostettujen kaavojen mukaan. Tätä kaavaa ei voi eikä saa ulkopuolinen muuttaa. Yhdessä toki voidaan esim.raamattupiireissä tutkia raamattua ja tehdä pintapuolisia päätelmiä, mutta hiemankaan poikkeava ja kriittisempi tarkastelija helposti suljetaan kaveripiirin ulkopuolelle. Voiko asioista eri mieltä ajattelu olla niin väärin?

Itselläni on vain kourallinen uskovaisia tuttavia ja hekin kokevat minut lähinnä jonkinlaisena pahan lähettiläänä kun olen kieltäytynyt kuuntelemasta heidän tuomitsevia saarnojaan ja suvaitsevattomia mileipiteitään.

Yhteisenä tekijänä kuitenkin heistä paistaa pelko oman arvomaailman romahtamisesta. Omat orastavat epäilyt ja kysymykset uskon asioista tukahdutetaan joko itsesuojelulla tai ns.ystävien nuhtelulla. Omaan harkintakykyyn ei luoteta.

Empaattisen kasvatusmallin saaneena olen myös elänyt elämäni ensin muita ihmisiä ajatellen ja pyrin ottamaan myös kasvatuksessa huomioon ihmisten erilaisuuden kunnioittamisen. Normaaliin terveen itsetunnon omaavan ihmisen suvaitsevaisuuden/empaattisuuden omaavaa uskonystävää en ole vielä tavannut ja uskoonkääntyneet ystäväni ovat hakeutuneet "omiin porukoihin" joissa tukea löytyy ahdasmielisimmillekin ajatuksille.

Jos on olemassa korkeampaa voimaa/jumala, eikö ole aika kestämätöntä jos apujoukot eivät saa käyttää koko henkistä/älyllistä arsenaaliaan omaa tervettä harkintaa käyttäen? Mikä korkea voima on niin onneton, että sitä kannattaa puolustaa esim. ovelta ovelle toiminnalla? Miksi ns.vastapuolelle on annettu vastaavasti kyky pohtia asoita ilman seurauksia esim.normaaleissa ystävyyssuhteissa?

• Uskova
        Tuhoon tuomittuko? kirjoitti:

Heti kärkeen ilmoitan, että en elä uskossa ja kokemukseni uskovaisten ystävyydestä omalla kohdallani on hieman toiselta kantilta koettua. Voiko uskosta keskustella ystävän kanssa syvällisesti esittäen kriittisiä kysymyksiä ja pohdintoja? Mielestäni tämä on käytännössä mahdotonta jos uskovainen on muodostanut omanlaisensa itselleen "räätälöidyn" mallin uskostaan ja elää itse muodostettujen kaavojen mukaan. Tätä kaavaa ei voi eikä saa ulkopuolinen muuttaa. Yhdessä toki voidaan esim.raamattupiireissä tutkia raamattua ja tehdä pintapuolisia päätelmiä, mutta hiemankaan poikkeava ja kriittisempi tarkastelija helposti suljetaan kaveripiirin ulkopuolelle. Voiko asioista eri mieltä ajattelu olla niin väärin?

Itselläni on vain kourallinen uskovaisia tuttavia ja hekin kokevat minut lähinnä jonkinlaisena pahan lähettiläänä kun olen kieltäytynyt kuuntelemasta heidän tuomitsevia saarnojaan ja suvaitsevattomia mileipiteitään.

Yhteisenä tekijänä kuitenkin heistä paistaa pelko oman arvomaailman romahtamisesta. Omat orastavat epäilyt ja kysymykset uskon asioista tukahdutetaan joko itsesuojelulla tai ns.ystävien nuhtelulla. Omaan harkintakykyyn ei luoteta.

Empaattisen kasvatusmallin saaneena olen myös elänyt elämäni ensin muita ihmisiä ajatellen ja pyrin ottamaan myös kasvatuksessa huomioon ihmisten erilaisuuden kunnioittamisen. Normaaliin terveen itsetunnon omaavan ihmisen suvaitsevaisuuden/empaattisuuden omaavaa uskonystävää en ole vielä tavannut ja uskoonkääntyneet ystäväni ovat hakeutuneet "omiin porukoihin" joissa tukea löytyy ahdasmielisimmillekin ajatuksille.

Jos on olemassa korkeampaa voimaa/jumala, eikö ole aika kestämätöntä jos apujoukot eivät saa käyttää koko henkistä/älyllistä arsenaaliaan omaa tervettä harkintaa käyttäen? Mikä korkea voima on niin onneton, että sitä kannattaa puolustaa esim. ovelta ovelle toiminnalla? Miksi ns.vastapuolelle on annettu vastaavasti kyky pohtia asoita ilman seurauksia esim.normaaleissa ystävyyssuhteissa?

Tuossa kirjoituksessasi on monta kysymystä. Kriittisiä kysymyksiä voi minusta esittää, mutta usko on lahja Jumalalta ja maailmalle se on hullutus, eli jos et ole uskossa sinun on vaikea sitä ymmärtää. Tämä malli mistä mainitsit pitäisi tulla Raamatusta, eikä saisi olla uskovan itse räätälöimä. Jumala on kaikkivaltias, mutta Hän on antanut meille tehtäväksi viedä evankeliumia eteenpäin. Kyllä älyllistä kapasitteettia saa käyttää, tarvitaanhan sitäkin elämässä, mutta viimmekädessä uskova omassa uskonelämässään luottaa siihen, että Jumala tietää mikä hänelle on parasta, eikä luota omaan ymmärrykseensä. Tähän kutsumasi ns. "vastapuoli" juuri vetoaa, eli järjenkäyttöön.

• on!
        Uskova kirjoitti:

Tuossa kirjoituksessasi on monta kysymystä. Kriittisiä kysymyksiä voi minusta esittää, mutta usko on lahja Jumalalta ja maailmalle se on hullutus, eli jos et ole uskossa sinun on vaikea sitä ymmärtää. Tämä malli mistä mainitsit pitäisi tulla Raamatusta, eikä saisi olla uskovan itse räätälöimä. Jumala on kaikkivaltias, mutta Hän on antanut meille tehtäväksi viedä evankeliumia eteenpäin. Kyllä älyllistä kapasitteettia saa käyttää, tarvitaanhan sitäkin elämässä, mutta viimmekädessä uskova omassa uskonelämässään luottaa siihen, että Jumala tietää mikä hänelle on parasta, eikä luota omaan ymmärrykseensä. Tähän kutsumasi ns. "vastapuoli" juuri vetoaa, eli järjenkäyttöön.

usko on hulluutta niiden silmissä jotka ei usko ja olkoon sitten niin. sen alan tajuta, että usko on oikeasti ihme eikä sitä voi järjellä tehdä. ja jos siitä on kiinnostunut, sitä pitää rukoilla.

olen yrittänyt hyväksyä ihmismielen pienuuden, ei kaikkeen voi, eikä tarvitse saada vastauksia. kyllä, maailmassa on pahuutta, eriarvoisuutta. "viattomat" sairastuu ja kuolee. miten ne kaikki eläimet mahtui Nooan arkkiin? en minä tiedä. mutta ei tarvitse olla uskossakaan, etteikö olisi vastauksettomia kysymyksiä. mihin avaruus loppuu? mikä on äärettömyys? no, samalla tavalla ikuisuus on vain iso kysymys. parempi kun ei edes yritä järkeillä mitään.

sitä se usko on, että uskoo eikä muuta voi.

• smm

I know exactly what you are going through. I am from Australia and I have come to Finland only to find that some Christians and churches feel sorry for themselves.

My experience has been that people's faith level is low and people are scared of trusting God because they would much rather continue as they are. I have also found church extremely boring and old fashioned and would describe my experiences as going 'back in time' into the 1970's.

Of course, I know that not every church in Finland is like this, but I will tell you some things I have done to help me.

The way I have managed to keep myself sane is by listening to sermons over the internet from Australia and other parts of the world where God is moving and churches are growing. There are many great churches that have good leadership, faith teaching and that are actually growing.

Here are some links that I have found helpful.

http://www.alm.org.uk/media/
      http://www2.hillsong.com/tv/default.asp?pid=388
      http://www.ccc.org.au/default.asp?page=MCarchiveservice
      http://www.ccc.org.au/default.asp?page=MCpodcast
      http://www.acctv.com.au/
      http://www.ulfekman.org/
      http://www.christiancitychurch.nl/

If you have iTunes... go to the Music Store and look up Podcasts. Type in Christian City Church, Joyce Meyer, etc... There are lots of FREE podcasts available that can help you.

Finally, talk to people about your desires and you may find there are many who share your desire. Pray together, plan to do something different and GO FOR IT! Don't wait for the rest of the church to get excited. Just do it!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      31
      3707
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      132
      1527
    3. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      11
      1391
    4. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      193
      1091
    5. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      71
      1078
    6. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      1051
    7. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      987
    8. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      38
      971
    9. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      67
      940
    10. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      78
      905
    Aihe