Olisiko kellään ohjetta uniongelmaani.Viime kuukausina olen alkanut nukkuessani puremaan tiukasti hampaani yhteen.Löytyisikö apu hammaslääkäriltä,vai mistä?Mistä moinen yleensä tulee,itse en ymmärrä ollenkaan?
Jännittäminen unessa
8
523
Vastaukset
- unessa voi
jännittää? Kun uneen pääsee, helppoa sitten. Itse olen sellainen luonnonoikku, etten paljon unta koskaan ole tarvinnut. 5 tuntia on mainiosti riittänyt. Nyt kuitenkin vanhentuessa nukahtaminen on käynyt hankalaksi ja nukkuminen sellaiseksi mitä ennen sanottiin koiranuneksi, ei syvää. Nekin sitten parin tunnin pätkiä.
Kerran kävin hakemassa arvauskeskuksesta reseptin unilääkkeille (nukahtamiseeen). Kaksi pilleriä otin, mitään ei auttanut, mutta seuraavana päivänä olin kävellä rekan alle. Sitten lensi unilääkkeet roskiin.
Joskus otan vähän olutta ja ehkä se sen verran rentouttaa, että nukahtaminen onnistuu. Olueenkin jää helposti koukkuun, en suosittele sitä unikonstiksi.- ympäristörikos!
Käyttämättömiä lääkkeitä ei saa heittää roskiin tai vessan pönttöön, vaan viedä apteekkiin!
Kyllä hammaslääkäri osaa auttaa hampaitten kirskuttelun hoidossa.
päästyäsi loppuu "hampaiden kiristelykin". ;)
Hammaslääkäri pystyy varmasti auttamaan siihen, etteivät hampaasi kulu ja vaurioidu niitä yhteen purressasi. Saat luultavasti "mittatilaustyönä" tehdyn apuvälineen, jonka laitat illalla nukkumaan mennessä hampaiden väliin.
Jos haluat päästä irti hampaiden puremisesta, saattaisi apu löytyä psykoterapiasta tms.
Yhdessä elämänvaiheessa huomasin purevani hammasta ihan konkreettisesti välillä myös valveilla ollessani, en ainoastaan nukkuessa. Lopetin sen aina huomatessani, rentoutin ja jumppasin suun ympäristön lihaksia ja laitoin välillä kielenkin hampaiden väliin. Pääsin vähitellen tavasta eroon. Luulen stressin helpottumisen myös vaikuttaneen asiaan.
Hae jostain apua, ellet itse pääse tavasta eroon. Ikävien oireiden lisäksi voit vahingoittaa hampaitasi ja joutua kärsimään seurauksista vähintään kalliina hammaslääkärilaskuina.- ii-li
...muovisen hammassuojuksen, joka estää hampaiden vahingoittumisen yön aikana. Muitakin keinoja hänellä saattaa olla.
Joka tapauksessaa vaiva on hyvin yleinen, ja yleensä se menee ohi.
Minulla itselläni on sellainen vaiva, että nukkuessani saatan yhtäkkiä kalauttaa hampaat yhteen niin, että kielen reuna jää hamapiden väliin. Yleensä kielestä alkaa vuotaa verta, ainakin sen on niin kivulias tapahtuma, että ihan varmasti siihen herää. - Kun jouduin sairaalaan toistakymmentä vuotta sitten vakavan sairauden takia, niin minulle oli juuri edellisenä yönä sattunut tämä kielen puraisu. Epikriisissä luki: "Kielessä on haava. Potilas VÄITTÄÄ itse purreensa kieleensä." Se oli aika oudosti sanottu. Ikäänkuin lääkäri olisi epäillyt haavan alkuperää. - Likka123
Lapsillahan tätä ongelmaa on myös aika ajoin ja ainakin heitä hoidetaan purentakiskoilla. Jos on paljon paikatut hampaat, luulisi niiden pian vahingoittuvan narskuttelusta.Se muuten häritsee aika lailla vieressä nukkujaakin. Saitkin jo neuvon mennä hammaslääkäriin. Ei tämä mikään harvinainen ongelma ole .
- Likka123
Jopas tuli samanlaisia neuvoja samaan aikaan monelta taholta, ihan naurattaa. Mutta eikös ole hyvä, kun lähimmäiset kantavat huolta toisistaan!Hampaista kannattaa tällä iällä pitää kiinni.
- uniongelma
vastauksista.Ei tietääkseni pitäs mitään stressiä olla.Mulla hampaat muuten ikäisekseni tosi hyvässä kunnossa,siksipä koenkin et pitää hoitaa.Matka kohti hamppilääkäriä alkaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2087163
- 594692
Etsin vastaantulevista sua
Nyt kun sua ei oo, ikävöin sua niin v*tusti. 😔Jokaisesta etsin samoja piirteitä, samantyyppistä olemusta, samanlaista s434564- 733322
Kaikesta muusta
Mulla on hyvä fiilis. Mä selviän tästä ja sit musta tulee parempi ihminenkin. Ainut, mitä mun pitää nyt välttää on se ko161975Tekis mieli lähestyä sua
Mutta pelkään että peräännyt ja en haluis häiritä sua... En tiedä mitä tekisin olet ihana salaa sua rakastan...💗261737- 191720
Ajatteletko koskaan
Yhteisiä työvuosia ja millaista silloin oli? Haluaisin palata niihin vuosiin 🥹411600- 341489
- 1431267