Hei! Voiko lapseni 37-38 kg ratsastaa

tasan 100 cm

shettiksellä? Eihän ole liikaa painoa?

24

1748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • horsemorse

      Ei herrajuma! Mä oon 12 painan 35kg ja oo 146cm...Kannattaao alkaa lahuttaa sitä vähän koska sille tulee siitä vielä harmia..Uskon että voi ratsastaa. Lapses on sairaanolosen laiha.

      • käsket lapseni

        laihduttaa, sitten kerrot, että lapseni on sairaalloisen laiha?? Oletko sekaisin?? JA TUO 100 CM TARKOITTAA SHETTIKSEN SÄKÄKORKEUTTA EI LAPSENI PITUUTTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • mä!
        käsket lapseni kirjoitti:

        laihduttaa, sitten kerrot, että lapseni on sairaalloisen laiha?? Oletko sekaisin?? JA TUO 100 CM TARKOITTAA SHETTIKSEN SÄKÄKORKEUTTA EI LAPSENI PITUUTTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

        hippa kyllä uskon mut pakko vaan sanoa että kun joku sanoo lapseasi sairaalloisen laiha hän tarkoittaa lihavaa


    • agrologi

      Painonsa puolesta hän voi ratsastaa Shettiksellä hienosti. Shettiksen painoraja on ponin koosta riippuen n.50kg, n.60kg:kin voi ratsastaa ponilla satunnaisesti esim. koulutustarkoituksessa tai talutusratsastuksessa.

      Yleensä poniratsastajat eivät kasva liian painaviksi vaan liian pitkiksi poneilleen. Sillä n.150cm ratsastan on jo vaikea saada hyvää istuntaa pikkuponin selässä ja tällöin tästä voi kärsiä sekä poni että ratsastaja. Satunnaisesti voi toki pidempikin ratsasta ponilla ratsastaa.

      • laiheliini

        Itselläni on shettis ja ratsastan sillä säännöllisesti koulua ja esteitä. Olen 152cm pitkä ja painan 67kg. Uskon että se pystyy kantamaan lastasi, koska menen itsekkin kaverini kanssa joskus dandemilla ponillani. :)


      • Ponikujan Sissi
        laiheliini kirjoitti:

        Itselläni on shettis ja ratsastan sillä säännöllisesti koulua ja esteitä. Olen 152cm pitkä ja painan 67kg. Uskon että se pystyy kantamaan lastasi, koska menen itsekkin kaverini kanssa joskus dandemilla ponillani. :)

        Laiheliini: Sinä olet 17kg liian painava menemään shettiksellä säännöllisesti ja jos vielä kaverisikin istuu kyytiin ihmettelen kuinka ponillasi on vielä selkä ja jalat edes olemassa!!


    • änn

      kyllähän settis jaksaa kantaa..!! riippuu tietenkin settiksen säkäkorkeudesta..

    • ^^Sanna^^

      Moi! Lapsesi voi ratsastaa riippuen shettiksen kunnosta. Shettiksen yleisin painoraja on 60 kg, joten mielestäni lapsesi pituus ja paino on sopiva shettikselle. Hyvää jatkoa molemmille!

      • Bwezz

        Shettiksen yleisin painoraja lienee kylläkin 50 kg, eikä suinkaan 60. Suurin osa pitää niin painavaa henkilöä liian painavana ratsastajana shettikselle. Tosin poikkeuksiakin on, esimerkiksi jos ratsastaminen on satunnaista tai tapahtuu koulutusmielessä tai on lyhytkestoista. Lisäksi tietenkin asia on hyvin ponikohtainen - asiaan liittyy ainakin ponin ikä, säkäkorkeus ja ruumiinrakenne sekä kunto.


      • ^^Sanna^^
        Bwezz kirjoitti:

        Shettiksen yleisin painoraja lienee kylläkin 50 kg, eikä suinkaan 60. Suurin osa pitää niin painavaa henkilöä liian painavana ratsastajana shettikselle. Tosin poikkeuksiakin on, esimerkiksi jos ratsastaminen on satunnaista tai tapahtuu koulutusmielessä tai on lyhytkestoista. Lisäksi tietenkin asia on hyvin ponikohtainen - asiaan liittyy ainakin ponin ikä, säkäkorkeus ja ruumiinrakenne sekä kunto.

        tarkoitin 50 kg mutta kirjoitinkin 60kg... :D


    • HIHHULIjop

      NO voi kyllä on, poni raukka poksahtaa ku semmonen läski istuu päälle. :)

      • Miss Carmes

        Kyllä voi. Asia riippuu lapsesi ruumiinrakenteesta sekä hevosen ruumiinrakenteesta. Jos shetlanninponi on 100cm säkäkorkeudeltaan, sillä voi ratsastaa jopa 50 kiloinen ihminen, riippuen juuri ruumiinrakenteesta. Tosin jos lapsesi on hirveän pitkä, esim. 150cm, voi ratsastaminen tuottaa hiukan vaikeuksia pituuden takia. Muuten kyllä voi ratsastaa.


    • shetun puolesta

      elikkäs nää shetujen painorajat:
      shetun säkä alle 100cm : 40kg
      shetun säkä yli 100cm : 45kg

      ei pituusrajaa.

      eli ei ole liikaa painoa hyvin voi ratsastaa :)

      muiden juttujen kirjoittaille : kyllä esim. 50kg voi ratsastaa shetula pienen talutus ratsastuksen muttei 60kg ! kärryillä poni jaksaa vetää vaikka 100kg, muttei jaksa selässä kantaa. vetäminen on ponille kevyempää... ottakaa järki päähän ihmiset..

      • pugg

        ahaa.. itse olen 167/58, ja liikutan kerran viikossa 110 senttistä, hieman vankkaa shetua. ponilla sen verran vahvat lihakset, että hyppää minäkin selässään 60cm (ei tarkoituksella todellakaan, jollain oli jäänyt este ja poni jääräpäisenä ajatteli että senhän se hyppää..). Poni itse pääsi esteen, mutta jalkani tiputti sen. Tiedän että olen pitkä ja huonontaa istuntaa, mutta puoli tuntia kerralla menen. Tuskimpa tuo omistaja antaisi mennä, jos tietäisi ettei jaksa?


      • jansku84
        pugg kirjoitti:

        ahaa.. itse olen 167/58, ja liikutan kerran viikossa 110 senttistä, hieman vankkaa shetua. ponilla sen verran vahvat lihakset, että hyppää minäkin selässään 60cm (ei tarkoituksella todellakaan, jollain oli jäänyt este ja poni jääräpäisenä ajatteli että senhän se hyppää..). Poni itse pääsi esteen, mutta jalkani tiputti sen. Tiedän että olen pitkä ja huonontaa istuntaa, mutta puoli tuntia kerralla menen. Tuskimpa tuo omistaja antaisi mennä, jos tietäisi ettei jaksa?

        Ponin rakenne, lihaskunto ja koulutustaso vaikuttavat paljon siihen paljonko se jaksaa kantaa. "Oikeinpäin" liikkuva poni, joka kantaa oman painonsa oikein, jaksaa myös selässään kantaa enemmän painoa kuin poni, joka kulkee etupainoisesti selkä notkolla. Myös ratsastajan omalla tasapainolla ponin selässä on suuri vaikutus! Kevyt ratsastaja, jolla tasapaino huono voi hyvinkin olla ponille painavampi kannettava kuin hyvän tasapainon omaava painavampi ratsastaja. Ratsastajan pituus sinänsä ei ole este ratsastaa pienemmällä ponilla (vrt. pitkät islanninhevosratsastajat), mutta tässäkin on huomioitava ratsastajan oma tasapaino ja taidot, joiden on oltava huomattavasti paremmat kun pituutta alkaa olla "liikaa" .

        Mulla aika vankkarakenteinen 113cm shettisristeytys isomman kaverina. Ratsin ponilla n. kerran viikossa (välillä pari) puol tuntia maastossa. Olen 164/57, poni liikkuu mielellään ja virtaa riittää ratsastuksenkin jälkeenkin.


      • Poneilija

        Vai niin....
        Kysyin valmentajaltani (valmentanut 17 vuotta ja ratsastanut 25 vuotta) joka sanoi näin:"Shettis kantaa vaikka 80kg ,RIIPPUEN siitä mitä menee ja minkä kokoinen poni on. Ei se 80kg hyppäämiseen sovi mutta rauhallinen maastolenkki menee."

        Kärreillä shettis vetää kyllä jtn 250kg että sillai.....


    • IisaMiisa

      80 kg maastoreissulle? Jos on tasaista, eikä ole mäkiä, niin kaipa se sitten menee. Mutta maastoilu on raskaampaa sille ponille, kuin vaikka kevyt tunti kentällä.

    • :)

      Kyllä olen tavannut aikuisen(kuitenki lyhyt ja laiha) joka ratsasti yhtä settistä läpi, kyllä se sitä vrmaan 1,5 tuntia ratsasti ja kyllä poni aivan hyvin kesti. Kyllä se nainen oli n 65kg poni oli vaan innolla menossa tunnille :) tässä oli siis vain minun mielipide...

    • Eleza

      täällä on hyviä kommentteja. minunkin kielestäni 50-60kg ihminen voi ratsastaa shettiksellä. riippuu tietenkin shettiksen koosta ja kunnosta :D

    • best!!!

      hyvin voi ratsastaa!!! :)

    • munn mielipide

      mun mielestä 60kg on 107 cm korkeelle ponille just ja just tunnin mittaselle tunnille, mutta ei sen enempää, sillä ponin selkä ei kestä enempää,
      mutta esim yks tuntemani shetlanninponi on 110 cm, ja jaksoi kantaa helposti 60 kilosen esteen yli, este ei kuitenkaa suuri ollut, eikä ratsastaja lihava, mutta poni oli kyllä lihaksikas, että se aina riippuu ....

    • kerrompa vain
    • Wabsuuu

      Voi hienosti ratsastaa metrin korkuisella shetulla. Itsen olen lastasi hiukan kevyempi ja menen paljon pienillä poneilla. Älä huoli kyllä hän voi. ( :

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuvat! Dannyyn liitetty Helmi Loukasmäki, 22, on puhjennut naisena kukkaan - Some sekoaa: "Sä..."

      Ooo, kaunis aikuinen nainen Helmistä on kasvanut siinä yli 80-vuotiaan Dannyn rinnalla! Katso uudet kuvat: https://ww
      Suomalaiset julkkikset
      47
      3115
    2. Henkirikos Alakylässä

      Nainen löydetty elottomana, mies otettu kiinni. Mitä on tapahtunut?
      Seinäjoki
      47
      2341
    3. Suodatinpussin kastelemalla saa parempaa kahvia

      Kokeilin niksiä ja kyllä tämä kahvi on parempaa nyt. Ei lainkaan maistu paperiselta. Huljuttelee hanan alla suppiloa pap
      Maailman menoa
      125
      1710
    4. Tidätkö nainen

      että suoraan sanottuna v.tut.aa että pääsit näin lähelle minua. Ei olisi oikeasti aikaa tähän mutta silti aina välillä o
      Ikävä
      100
      1563
    5. Onkohan sinulla kaikki hyvin?

      Nyt vähän sellainen outo tunne tuli. Sinun asiasi niin ei minulle toki tarvitse kertoa. Kunhan mietin...
      Ikävä
      38
      1077
    6. Viimeinen reissu tälle kesälle

      Pian se syksy on. Hyvää huomenta ja aurinkoista päivää. ☕🌞🍁🌻🐺❤️
      Ikävä
      169
      954
    7. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      44
      921
    8. Huikeeta, mahtavaa, ihan mielettömän upeeta

      Me ostettiin talo Espanjasta. Tosin saadaan käyttää sitä vain muutama viikko vuodessa kun on monta muutakin ostajaa! M
      Kotimaiset julkkisjuorut
      175
      856
    9. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      71
      801
    10. Oho! Arja Koriseva paljastaa TTK:n ekasta suorasta lähetyksestä: "On vähän ärsyttävä yhtälö!"

      Upea Arja Koriseva! Tsemppiä haasteelliseen tilanteeseen! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-arja-koriseva-
      Suomalaiset julkkikset
      14
      764
    Aihe