Kamala olo hylätyn inssin takia!

Sadnesss

Olipa tuossa pari tuntia sitten kauan pelätty inssi ja hylätyksi meni. Oli aika montakin virhettä liittyen kevyeen liikenteeseen. Jännitin kyllä aika lailla, mutta yritin parhaani. Ajaminen ruuhkaisessa kaupungissa risteyksissä oli kuitenkin liian haastavaa ja ahdistavaa. Aamulla oli viimeinen normaali ajotunti samoissa paikoissa ja todella hyvin meni. Mutta tuo inssi oli kamalaa. Ens viikolla ois uusinta mutta mulla on jo nyt sellainen tunne, että en pysty siihen. Siis se helvetin tilanne!! Ja koko ajan mielessä on se, että jos ei mene läpi, niin älyttömästi lisäkustannuksia tiedossa. Niin kuin tänäänkin kävi. Onkohan niitä mitään mukautettuja ajokokeita tai muuta vastaavaa? Kirjalliset meni ekalla läpi, koska tiesin että vaikka joutuis uusimaan niin ei ois kuin hassu 20 euroa. Inssin uusiminen lisäajot kymmenkertainen hinta. Mä en tiedä voiko kukaan kuvitella, miten kauhea olo nyt on.. lähes kaikki kaverit saaneet ekalla kortin ja mulla senkus paineet vaan kasvaa. Koulussakin on jo tarpeeks raskasta. Voi voi tätä elämää. Inssin vstnottaja ei sanonut MITÄÄN positiivista ajosta, vaikka varmasti ainakin ajoittain tein asiat hyvin! Nyt kyllä tekis niin mieli vaan painua sänkyyn unten maille ja itkemään. En ymmärrä miks koko vitun inssi on olemassa.

150

37393

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Roosa

      Pää pystyyn,ens kerralla onnistut!Varmasti teit asioita hyvinkin.Nuo inssin vastaanottajat voi olla ihan asiattomia tyyppejä.Yritä jättää taakse tuo painajainen.20% muuten reputtaa inssin eka kerralla, joten et ole yksin.Täällä ainakin pidetään sulle peukkuja!

      • fdjdjdjdjdj6hj

        Älä masennu, vaikka menisi useampikin inssi mönkään.

        Se riippuu niin paljon siitä inssihenkilöstäkin. Nehän tienaa sitä enemmän, mitä useampia uusintakertoja tulee.

        Jotkut päästää tosi helpolla vaikka tekisi pahankin liikennerikkomuksen ja toiset taas hämäävät oppilasta, kasvattavat paineita huutamalla/puhumalla tiukkaan sävyyn, suunnittelemalla mahdollisimman vaikean ajoreitin jne.

        Jos oppilas on vähänkin epävarman oloinen eikä ajon jälkeen muista enää mitään ajosta, sitä on helppo naruttaa sanomalla oppilaalle että hän olisi tehnyt jonkin virheen (esim. jättänyt jalankulkijoita huomiotta) vaikka todellisuudessa ei olisi niin tapahtunut.


    • kohtalontoveri

      Voi sinua rassukkaa, tiedän kyllä varmasti miltä tuntuu hylätty inssi! Itselläkin meni eka inssi metsään, niinkin pahasti että inssin piti puuttua polkimiin. Voi että miten hävetti ja nolotti ja ahdisti, eikä riittänyt tuo valtava henkinen hinta, kun odotti vielä suuri rahallinen hinta mokauksesta!

      Jos mitenkään mahdollista, pyydä toisella inssikerralla että pääsisitkö ajamaan tuttua reittiä, vaikkapa kotiisi? Minulla uusintainssissä kävi hyvä tuuri ja sain todella mukavan inssimiehen, juteltiin niitä näitä, mm. hänen kaakeliremontistaan kotona! Ajo meni leppoisasti ja se valtava helpotuksen tunne kun tajusin eräissä liikennevaloissa että katsastusasema on aivan nenän edessä eikä yhtään virhettä tullut!

      Missä sinulla tuli eniten virheitä, painottiko inssimies jotain tiettyjä epäkohtia? Vinkiksi voin antaa sen, että koskaan et katso peileihin liikaa etkä myöskään voi kurkkia kuolleita kulmia liikaa. Kääntyessäsi katso KUNNOLLA ettei tule jalankulkijoita ja muista - sinulla ei ole mihinkään kiire. Mitä rauhallisemmin ajat, sitä varmempi olet ja ajankin saa kulumaan nopeammin. Älä kuitenkaan aja aivan liiallista alinopeutta, sekään ei ole hyväksi. Kun pidät nopeuden sallitussa, ajat liikennevirran mukana (huolehdi kuitenkin ettei mene ylinopeudelle) ja KESKITYT AJAMISEEN ja LIIKENTEESEEN, et niinkään suoritukseen, kortti on taskussasi nopeammin kuin huomaatkaan.

      Saanko vielä kysyä, missä kaupungissa ajat inssiä?

      Tsemppiä! Kyllä se siitä! :)

      • Sadness

        Kiitos vastauksesta.

        No ensinnäkin auto oli pysähtynyt suojatien eteen, en itse pysähtynyt ja hyvin vilkkaassa ja tasa-arvoisessa risteyksessä käännyttyäni vasemalle en väistänyt kunnolla loppuun asti vastaantulevia. Yksi inhottava moka sattui kanssa, kun löin jarrut pohjaan liikennevaloissa, kun valot siirtyivät vihreästä keltaiseen. Inssin mielestä olisi pitänyt jatkaa eteenpäin, oli vaarallinen jarrutus. Aika paljon mokia siis, ja rahaa palaa. Masentaa. Todella epäoikeudenmukaista tuo, että kortti annetaan vajaan 30 minuutin ajon perusteella, vaikka muut ajot menisivät kuinka hyvin.


      • ristiriitaista
        Sadness kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.

        No ensinnäkin auto oli pysähtynyt suojatien eteen, en itse pysähtynyt ja hyvin vilkkaassa ja tasa-arvoisessa risteyksessä käännyttyäni vasemalle en väistänyt kunnolla loppuun asti vastaantulevia. Yksi inhottava moka sattui kanssa, kun löin jarrut pohjaan liikennevaloissa, kun valot siirtyivät vihreästä keltaiseen. Inssin mielestä olisi pitänyt jatkaa eteenpäin, oli vaarallinen jarrutus. Aika paljon mokia siis, ja rahaa palaa. Masentaa. Todella epäoikeudenmukaista tuo, että kortti annetaan vajaan 30 minuutin ajon perusteella, vaikka muut ajot menisivät kuinka hyvin.

        keltaisia päin ei saa ajaa, peräänajossa se joka perään ajaa on syyllinen tuollaisessa tapauksessa.


      • kuitenkin
        ristiriitaista kirjoitti:

        keltaisia päin ei saa ajaa, peräänajossa se joka perään ajaa on syyllinen tuollaisessa tapauksessa.

        Tuo on vähän tilannekohtaista. Jos vauhtia on liikaa, kannattaa mielummin ajaa päin keltaisia kuin äkkijarruttaa, jolloin takana tuleva voi kolaroida. Keltaisia päin ajostahan ei pomppaa vaan punaisia päin ajosta. Jos esim. linja-auto ajaa takana voi jälki olla melkoisen pahaa tuollaisessa tilanteessa.


      • llooii
        Sadness kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.

        No ensinnäkin auto oli pysähtynyt suojatien eteen, en itse pysähtynyt ja hyvin vilkkaassa ja tasa-arvoisessa risteyksessä käännyttyäni vasemalle en väistänyt kunnolla loppuun asti vastaantulevia. Yksi inhottava moka sattui kanssa, kun löin jarrut pohjaan liikennevaloissa, kun valot siirtyivät vihreästä keltaiseen. Inssin mielestä olisi pitänyt jatkaa eteenpäin, oli vaarallinen jarrutus. Aika paljon mokia siis, ja rahaa palaa. Masentaa. Todella epäoikeudenmukaista tuo, että kortti annetaan vajaan 30 minuutin ajon perusteella, vaikka muut ajot menisivät kuinka hyvin.

        jos ajokoe olisi vaikka 60 minuutin pituinen olisi reputtaneita paljon enemmän.


      • autokoululainen
        kuitenkin kirjoitti:

        Tuo on vähän tilannekohtaista. Jos vauhtia on liikaa, kannattaa mielummin ajaa päin keltaisia kuin äkkijarruttaa, jolloin takana tuleva voi kolaroida. Keltaisia päin ajostahan ei pomppaa vaan punaisia päin ajosta. Jos esim. linja-auto ajaa takana voi jälki olla melkoisen pahaa tuollaisessa tilanteessa.

        Tarkoitus olisi kyetä arvioimaan, ehtiikö keltaisilla. Se keltainen on nimenomaan olemassa siksi, että valojen vaihtumisen voisi ennakoida. Jos on parin metrin päässä valoista, nopeusrajoitus on 60 km/h, ja valo vaihtuu keltaiseksi, ei missään nimessä tehdä äkkijarrutusta! Se keltainen palaa melko kauan, jotta kuljettajilla olisi aikaa reakoida valon vaihtumiseen, eikä sivusta ala tulla autoja kylkeen. Harmi kyllä, jos maikat eivät ole ymmärtäneet tehdä noin normaalia asiaa selväksi. En olisi itsekään osannut käyttäytyä valoissa, jollei sitä olisi erikseen mainittu, ettei pidä jarruttaa esim. 60 km/h nopeudessa, jos on jo liian lähellä liikennevaloja. Tarkoitus olisi kyetä pysäyttämään auto valoihin melko pehmeästi. Tarkkaile valoja, ja mieti, missä kohtaa ei ole enää väliä, jos valo alkaa vaihtua. Kaupunkiajossahan on aika pienet nopeudet, jolloin pysähtyminenkin tapahtuu nopeammin ja lyhyellä matkalla.


      • Sompa.
        Sadness kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.

        No ensinnäkin auto oli pysähtynyt suojatien eteen, en itse pysähtynyt ja hyvin vilkkaassa ja tasa-arvoisessa risteyksessä käännyttyäni vasemalle en väistänyt kunnolla loppuun asti vastaantulevia. Yksi inhottava moka sattui kanssa, kun löin jarrut pohjaan liikennevaloissa, kun valot siirtyivät vihreästä keltaiseen. Inssin mielestä olisi pitänyt jatkaa eteenpäin, oli vaarallinen jarrutus. Aika paljon mokia siis, ja rahaa palaa. Masentaa. Todella epäoikeudenmukaista tuo, että kortti annetaan vajaan 30 minuutin ajon perusteella, vaikka muut ajot menisivät kuinka hyvin.

        Pahoja virheitähän nää on! Uutta putkeen ja kannatta ajaa vähän enemmän mitä tutvo määräs tulee meinaan varmuuttaa lisää!

        Kyllä ne tutvot tekee työtään, ei ne voi päästää epävarmaa kuskia liikenteeseen, kolari siitä vois tulla heti tai muutaa ikävää.

        Harjoitella pitää REILUSTI ennen inssiä.

        Lykkyä pyttyyn kyllä se palkitaan sitten väliaikaisella luvalla.


    • Titta

      Monet reputtaa inssissä juuri jänityksen takia. Muuten menee ihan hyvin, mutta koetilanne stressaa. Se on ihan normaalia.

      Älä ota paineita. On miljoona paljon tärkeämpää asiaa elämässä kuin inssi.

      On paljon aikuisia ihmisiä, jotka eivät monen yrittämän jälkeenkään pääse läpi.

      En kyllä yhtään ihmettele, jos kokeesta ei pääse helpolla läpi. Niin vähän nykyisen autokoulusysteemin aikana todellisuudessa ajetaan autoa. Pojille luonnollisesti helpompaa, kun "harjoiteltua" on ehkä tullut joskus jo ennakkoon esim. kaverin autolla jollain hiekkakuopalla tms.

      Yritä keskittyä vain ajamiseen ja olla reagoimatta siihen, että tutun opettajan paikalla onkin muu ihminen.

      Unohda stressi ja paine ja keskity ajamaan parhaasi mukaan.

      Se kyllä onnistuu, koska tunnillakin on onnistunut :)

      Tsemppiä !

    • minäkin...

      Minä pomppasin myös ensimmäisessä inssissä. Inssi meni täysin puihin, koska jännitin niin kauheasti. Kertaakaan ajotunnilla en säheltänyt niin paljoa kuin inssissä. Toisella kerralla minua ei sitten jännittänyt yhtään normaalia enempää. Kaipa se pahin jännitys oli jo laantunut.

      Muutenkin se toinen inssi oli ihan helppo juttu, koska peruutus ja mäkilähtö oli jo suoritettu ekassa inssissä, niin toisella kertaa vain ajeltiin ympärinsä ja tutvo jutteli niitä näitä, joka osaltaan myös vähensi jännitystä.

      Tsemppiä, kyllä se seuraavalla kerralla onnistuu.

      P.S Minulla vi*utti pomppaaminen niin kamalasti, että kävin baarissa uittamassa murheeni "muutamaan" tuoppiin :D Ei se loppujen lopuksi ole kuin rahaa, jota palaa kun joutuu inssin uusimaan. Ei siihen kuole. Life goes on.

      • sdahyasrfdkjhingfdhp

        itelläkin olisi engineeri-ajo edessä ja jos tuo mäkilähtö ja taskuparkki on suoritettu ekassa hyvin, mutta ei silti pääse läpi, niin eikö noita sitten muka toisessa tehä?? Hyvä vaan jollei, koska onhan tuo cruisailu helpompaa sinänsä kuin paineen alla ruuhkassa ison rometon pyörittäminen pieneen holeen..!!

        P.s Olen melkein absolutisti, mutta jos itsellä menee ekakerta ns "puihin" vedän sellaset kännit notta!


      • wiejrgpoweijrg

        xD itekki aatteelin aivan vitulliset känäänit kiskasta päälle jos menne tuokin päin persettä saatana xD


    • migeboy

      Minäkin aikoinaan pomppasin ensimmäisen inssin. Onhan se sillein varmasti monella vähän jännittävä tilanne. Tuntuu vain, että jos ei muuta niin sitten se tutvo koittaa jostakin vaan nykästä sen syyn miksi antaa hylätty, vaikka ajo olisi muuten ollutkin ihan hyvä.

      • Sadnesss

        Voi kiitos paljon vastauksista! Mä en ole kuitenkaan vieläkään päässyt eilisen yli ja yhä masentaa. Oikeesti. En ymmärrä, miten pystyn siihen toiseen inssiyritykseen tämmöisellä mielialalla. Voi kunpa sattuisi inssiksi joku mukava, puhelias ja huumorintajuinen tapaus. Mutta mulla nyt on sellainen olo, että inssi ei tuu menemään koskaan läpi ja kaikki rahat menee. Millä mä sitten oikein elän.. Vituttaa olla tämmöinen arkajalka! :(


    • Sadness

      *pyyhkii hikeään otsalta*

      Eilen siis pääsin inssin läpi! Huomattavasti parempi ajo kuin eka ajo ja ei enää niin jännittänyt. Onnea kaikille inssiyrittäjille! Täytyy sanoa, että nykyään yhä harvempi pääsee ekalla inssiä läpi. Mutta nyt on ihana fiilis. Ei muuta kuin autoa etsimään

      • Titta

        Hyvä juttu, että pääsit läpi !

        Olisi mielenkiinoista tietää kuinka paljon itse asiassa nykyään pitää suorittaa inssi uusiksi ?

        Ettei vain kyseessä olisi katsastuskonttorin ja autokoulun yhteinen "rahasampo", miksi muuten oppilas lähetettäsiin inssiin, jos koulun/opettajan mielestä hän ei ole vielä valmis siihen ?


      • epäonnistunut
        Titta kirjoitti:

        Hyvä juttu, että pääsit läpi !

        Olisi mielenkiinoista tietää kuinka paljon itse asiassa nykyään pitää suorittaa inssi uusiksi ?

        Ettei vain kyseessä olisi katsastuskonttorin ja autokoulun yhteinen "rahasampo", miksi muuten oppilas lähetettäsiin inssiin, jos koulun/opettajan mielestä hän ei ole vielä valmis siihen ?

        Täälläkin yks ensimmäisen inssin mokannut. Kaikki meni muuten varsin mallikaasti, enkä sähläilly, paitsi sitten puolessävälissä tulin isoon risteykseen jonka mokasin ihan totaalisesti. En tiiä mikä muhun meni mutta säädin vaan, enkä päässy liikkeelle ja panikoin, tutvo joutu puuttumaan tilanteeseen = hylätty. Tiesin että siinä se sitten oli, muttakun konttorin pihassa sain sitten virallesti kuulla sen että se on hylätty, en voinu muutakun itkeä. Ahdisti, hävetti, ärsytti, suututti. Varsinkin kun tiesin että hylky johtu vaan siitä yhestä virheestä, muuten oisin päässy läpi.
        Ahdistaa ajatus siitä että joudun mennä uusimaan inssin.


      • Laretti
        epäonnistunut kirjoitti:

        Täälläkin yks ensimmäisen inssin mokannut. Kaikki meni muuten varsin mallikaasti, enkä sähläilly, paitsi sitten puolessävälissä tulin isoon risteykseen jonka mokasin ihan totaalisesti. En tiiä mikä muhun meni mutta säädin vaan, enkä päässy liikkeelle ja panikoin, tutvo joutu puuttumaan tilanteeseen = hylätty. Tiesin että siinä se sitten oli, muttakun konttorin pihassa sain sitten virallesti kuulla sen että se on hylätty, en voinu muutakun itkeä. Ahdisti, hävetti, ärsytti, suututti. Varsinkin kun tiesin että hylky johtu vaan siitä yhestä virheestä, muuten oisin päässy läpi.
        Ahdistaa ajatus siitä että joudun mennä uusimaan inssin.

        Jokainen risteys erikseen, jännitys pitää hyvin hereillä, kunhan unohdat että peli on lähes kerrasta poikki. Ajattele että olet saanut kortin ja nyt ajat ensimmäistä kertaa, ilman hiostusta, ja ajattele sitä kun vihdoin saat ajaa autoa ilman ketään muuta. Hyvä elämän sääntö on, että vaikka kuset niin muuta mahdollisuutta ei ole kun vaikka huijata itsensä unohtamaan ja jatkaa eteenpäin. Kylä se siitä, jos mä pääsin kerrasta, niin aivan varmasti pääsee moni muukin. Rauhassa vaan, se on vaan yks witun inssi.


      • Masentunut...
        Laretti kirjoitti:

        Jokainen risteys erikseen, jännitys pitää hyvin hereillä, kunhan unohdat että peli on lähes kerrasta poikki. Ajattele että olet saanut kortin ja nyt ajat ensimmäistä kertaa, ilman hiostusta, ja ajattele sitä kun vihdoin saat ajaa autoa ilman ketään muuta. Hyvä elämän sääntö on, että vaikka kuset niin muuta mahdollisuutta ei ole kun vaikka huijata itsensä unohtamaan ja jatkaa eteenpäin. Kylä se siitä, jos mä pääsin kerrasta, niin aivan varmasti pääsee moni muukin. Rauhassa vaan, se on vaan yks witun inssi.

        Sama täällä... Tänään aamulla oli inssi, ja vituiks se meni.. :( Tää tunne joka nyt on hirveä... Masentaaa ja kaikkea... Mua vitutti niin paljon kun se setä sanoi että pakko antaa hylättyä mulle. Ei herranjumala, ajotunnit menivät nappiin, mutta inssi ei. Mua jännitti tosi paljon. Käännyin vasemalla bussikaistalta, joka ei ole vakava virhe mielestäni. Toinen oli se että tukin ratikan reitin, joka oli paha virhe. Ei herranjumala, se vituttaa et ajotunnilla ei tule tollsia mokia, mutta insissä tulee. Muutenkin oli tosi ankeeta ajaa kun se setä oli vaan hiljaa, eikä sanonu mitään. Eniten vituttaa se että joudun maksamaan yli 333 e ::(:( Tuntuu jotenkin rahastukselta. Ei viduuuuuu. Oon itkenyt tässä jo jonkun aikaan, eikä helpota. Eli ne jotka on kokenut tän, niin tiedän miltä niistä tuntuu. hohohijaa.


      • hylättymies
        Masentunut... kirjoitti:

        Sama täällä... Tänään aamulla oli inssi, ja vituiks se meni.. :( Tää tunne joka nyt on hirveä... Masentaaa ja kaikkea... Mua vitutti niin paljon kun se setä sanoi että pakko antaa hylättyä mulle. Ei herranjumala, ajotunnit menivät nappiin, mutta inssi ei. Mua jännitti tosi paljon. Käännyin vasemalla bussikaistalta, joka ei ole vakava virhe mielestäni. Toinen oli se että tukin ratikan reitin, joka oli paha virhe. Ei herranjumala, se vituttaa et ajotunnilla ei tule tollsia mokia, mutta insissä tulee. Muutenkin oli tosi ankeeta ajaa kun se setä oli vaan hiljaa, eikä sanonu mitään. Eniten vituttaa se että joudun maksamaan yli 333 e ::(:( Tuntuu jotenkin rahastukselta. Ei viduuuuuu. Oon itkenyt tässä jo jonkun aikaan, eikä helpota. Eli ne jotka on kokenut tän, niin tiedän miltä niistä tuntuu. hohohijaa.

        Jeps, joudun jakamaan teidän kanssanne tällaista surua, kun itse kusin jo inssin toistamiseen. Nolointa tässä on se, että olen vielä ajanut opetusluvalla about 2000km ja en pääse yhtä inssiä läpi. Jospa me kaikki pääsisimme sen vielä jonakin päivänä.


      • Masentunut...
        hylättymies kirjoitti:

        Jeps, joudun jakamaan teidän kanssanne tällaista surua, kun itse kusin jo inssin toistamiseen. Nolointa tässä on se, että olen vielä ajanut opetusluvalla about 2000km ja en pääse yhtä inssiä läpi. Jospa me kaikki pääsisimme sen vielä jonakin päivänä.

        No voi.. Missä ajoit? Koska ajoit? Mitä virheitä tuli? Itkettikö sinua kun tuli hylätty? Minä itkin kotona sitten. Vituttaahan se kun auto odottaa sua autotallissa, ja sitten kortin saaminen lykkääntyy. Sitten tulee vielä kiva lasku niistä lisätunneista ja yms. :D Ite joudun maksamaan yli 330 e. Autokoulu vetää välistä salettii. Toivottovasti saat sen kortin. Jotenkin musta tuntuu että tää juttu on kusetusta. Autokoulu ja se inssi on suunitellut jutut etukäteen. Opetteja kertoo kuitenkin sille inssisedälle että mikä on oppilaan heikkoudet ja sit se vie tahalteen sellaisiin todellaan vaikeisiin paikkoihin. En nyt meinaa että toi olisi yleistä, mutta ainakin tuntuu että oman autokoulun kohalla ois noin.


      • hylättymies
        Masentunut... kirjoitti:

        No voi.. Missä ajoit? Koska ajoit? Mitä virheitä tuli? Itkettikö sinua kun tuli hylätty? Minä itkin kotona sitten. Vituttaahan se kun auto odottaa sua autotallissa, ja sitten kortin saaminen lykkääntyy. Sitten tulee vielä kiva lasku niistä lisätunneista ja yms. :D Ite joudun maksamaan yli 330 e. Autokoulu vetää välistä salettii. Toivottovasti saat sen kortin. Jotenkin musta tuntuu että tää juttu on kusetusta. Autokoulu ja se inssi on suunitellut jutut etukäteen. Opetteja kertoo kuitenkin sille inssisedälle että mikä on oppilaan heikkoudet ja sit se vie tahalteen sellaisiin todellaan vaikeisiin paikkoihin. En nyt meinaa että toi olisi yleistä, mutta ainakin tuntuu että oman autokoulun kohalla ois noin.

        Kajaanissa tuli ajeltua eilen. No vaihdoin kaistaa kuulemma yhdessä vaiheessa liian myöhään ja sitten ajoin yhteen risteykseen liian kovaa ja samaisessa risteyksessä lähdin yhden tyypin eteen kun oli liian lyhyt välimatka. Noista tuli hylsy. No ei itkettäny mutta kyllä otti päähän :D

        Jeps kun oot autokoululainen niin sullehan toi on tosi ikävä juttu, että joudut maksaa noin paljon. Isä mua opettanu nii mulle ei tuu lisäkustannuksia oikeestaan ollenkaan, mutta kyllä toi ottaa niin paljon vaan päähän.

        Ei kannata ajatella sitä ekaa inssiä missä epäonnistuit, yritä vaan koota itsesi. Itsehän olin todella hyvällä fiiliksellä lähtenyt toiseen inssiin kun ajatustapani oli sellainen, että olin onnellinen et eka inssi hylättiin ja olin oppinut nytten virheistäni.

        Olet vain nyt turvallisempi kuski kun tiedät mitä teit ekassa inssissä väärin, toivotaan että ensi kerralla onnistuisi :)


      • hylätty inssi
        Masentunut... kirjoitti:

        No voi.. Missä ajoit? Koska ajoit? Mitä virheitä tuli? Itkettikö sinua kun tuli hylätty? Minä itkin kotona sitten. Vituttaahan se kun auto odottaa sua autotallissa, ja sitten kortin saaminen lykkääntyy. Sitten tulee vielä kiva lasku niistä lisätunneista ja yms. :D Ite joudun maksamaan yli 330 e. Autokoulu vetää välistä salettii. Toivottovasti saat sen kortin. Jotenkin musta tuntuu että tää juttu on kusetusta. Autokoulu ja se inssi on suunitellut jutut etukäteen. Opetteja kertoo kuitenkin sille inssisedälle että mikä on oppilaan heikkoudet ja sit se vie tahalteen sellaisiin todellaan vaikeisiin paikkoihin. En nyt meinaa että toi olisi yleistä, mutta ainakin tuntuu että oman autokoulun kohalla ois noin.

        Multa alkoi jo autossa kyyneleet valumaan ku tajusin että nyt hylättiin. Teki niin mieli vaan lähtee kävelemään eikä kuunnellaa loppuun niitä virheitä mitä sen saatanan ukkelin mielestä tuli. Luin tossa muuten et jos se tutvo joutuu puuttumaan tilanteeseen inssi on hylätty. Mitäs sitte ku mulla oli semmonen saatanan pelkuri kyydissä että vaikka ajoin hyvin se oli kokoajan puuttumassa. Ei edes opettajani tehny noin. Eli jotenki tuntu että se teki sen tahalleen...
        Vituttaa muutenki koko autokoulu, mulla on kans semmonen tunne et ne on vaan sen rahan perässä.
        En suosittelis autokouluun menemistä, jos on mahdollisuus saada opetusta esim. vanhemmilta. Mulla oli, mut mä halusin mielummin autokouluun ku meni hermot. Mut jospa ois tän tienny ni ehkä oisin tehny toisin. Nyt saan odottaa kauan sitä että saan suorittaa ne saatanan 6 ajotuntia jotka mulle määrättiin.


      • Vittuuntunut Opiskelija
        epäonnistunut kirjoitti:

        Täälläkin yks ensimmäisen inssin mokannut. Kaikki meni muuten varsin mallikaasti, enkä sähläilly, paitsi sitten puolessävälissä tulin isoon risteykseen jonka mokasin ihan totaalisesti. En tiiä mikä muhun meni mutta säädin vaan, enkä päässy liikkeelle ja panikoin, tutvo joutu puuttumaan tilanteeseen = hylätty. Tiesin että siinä se sitten oli, muttakun konttorin pihassa sain sitten virallesti kuulla sen että se on hylätty, en voinu muutakun itkeä. Ahdisti, hävetti, ärsytti, suututti. Varsinkin kun tiesin että hylky johtu vaan siitä yhestä virheestä, muuten oisin päässy läpi.
        Ahdistaa ajatus siitä että joudun mennä uusimaan inssin.

        tossa 11.00 kun inssi oli ohi ja tajusin että hylätyks menee.. oikeesti oli ihan sellanen fiilis et nyt elämä loppu ja itkua sisäisesti! mutta onneksi sain uuden ajan yllättävän nopeesti!


    • erkki-poika

      Minulla on ollut peltoauto millä olen voinut ajamista harjoitella. Autokoulussa ensimmäinen ajotunti henkilöautolla meni mielestäni erinomaisesti (tässä vaiheessa olin ajanut 8 ajokertaa kuorma-autolla), opettaja kehui ajamistani eikä hänen tarvinnut painaa jarrua kuin kerran kun olin ajamassa liikaa suojatien päälle. Liukkaan kelin radalla en menettänyt auton hallintaa kertaakaan. Näin ollen voisi sanoa että autokouluni on mennyt hyvin.

      Mutta päivää ennen inssiä tuli erittäin huono ajotunti, ajoimme tuolloin sellaisia teitä Oulun keskustassa minne ei kuorma-autolla päässyt. Vaikeuksia oli erityisesti huomata yksisuuntaisia teitä, ja kerran en huomannut että risteys on tasa-arvoinen, opettajakin sanoi että tällä ajolla ei inssistä mennä läpi. Seuraavana päivänä ennen inssiä tuli hieman parempi ajotunti. Eihän se inssi sitten ensimmäisellä yrityksellä mennyt läpi, kun en ryhmittynyt parkkeerattujen autojen eteen yksisuuntaisella.

      Toisen yrityksen sainkin jo seuraavalle viikolle. Ajotunti ennen inssiä meni erinomaisesti ja opettaja sanoi että näin kun ajat inssissäkin niin läpi menee. No ei mennyt, virhe tuli kun mielessäni kummitteli ajatus edellisen inssin virheestä ja olin ryhmittymässä parkkeerattujen autojen eteen vasemmalle käännyttäessä, mutta mutta kyseinen tie ei ollut yksisuuntainen, inssisetä joutui siinä sitten tarttumaan rattiin. En tajua miten voin tehdä noin hirveän virheen, tuon jälkeen virheitä tuli vino pino kun tajusin että tämä ei mene millään läpi, eikä ajaminen innostanut lainkaan.

      Nyt on mieli maassa, niin moni kaveri on päässyt inssistä läpi ensimmäisellä tai toisella yrityksellä, jopa eräs joka ei ennen autokoulua ollut ajanut lainkaan autolla pääsi läpi toisella yrityksellä. Minulla sentään on kokemusta peltoautosta, traktorista ja moposta, kahdesta viime mainitusta muun liikenteen seassa. Oulun keskusta on vain minulle niin outoa seutua, aivan kuin olisin vieraassa kaupungissa, vaikka se onkin kotiani lähin kaupunki.

      Sain kuitenkin uuden yrityksen jo ensi viikolle, jotenkin vain tuntuu että inssi ei mene silloinkaan läpi, jännitän sitä niin paljon, tuntuu että pakko päästä tästä läpi. Rahaa palaa eikä oikein enää viitsisi vanhemmilta pyytää 200 euroa, itseltä nuo rahat on otettava. Eniten kai tässä harmittaa se että pidin itseäni hyvänä kuskina, ajaminen tuntui olevan yksi niitä harvoja asioita missä olen hyvä, nyt tuntuu että olen surkea siinä.

      • lisää näitä

        Mikä muukaan olisi parempi taka vastustaa suomi24n PASKOJA uudistuksia kuin nostaa näitä ikivanhoja ketjuja ylös, kopioimalla ikivanhoja vastauksia.

        Jatka samaan malliin


      • erkki-poika
        lisää näitä kirjoitti:

        Mikä muukaan olisi parempi taka vastustaa suomi24n PASKOJA uudistuksia kuin nostaa näitä ikivanhoja ketjuja ylös, kopioimalla ikivanhoja vastauksia.

        Jatka samaan malliin

        kun vanhakin ketju ajaa asian. Nojjoo en käytä paljon suomi24:ä, täällä on kai semmoinen tapa että jokaisesta asiasta tehdään uusi ketju, vaikka vanhojakin ketjuja samasta aiheesta olisi tarjolla.


      • Opeope

        Harmi että näin on käynyt, mutta positiivista asiassa on se, että sinulla tuntuu olevan asenne hyvin kohdallaan. Monet hylätyksi tulleet haukkuvat tutvoja ja koko "inssi"systeemiä, mutta sinä reiluna ihmisenä myönnät virheesi.

        Onnea jatkoon ja hyviä kilometrejä :)


      • hylätty :/
        Opeope kirjoitti:

        Harmi että näin on käynyt, mutta positiivista asiassa on se, että sinulla tuntuu olevan asenne hyvin kohdallaan. Monet hylätyksi tulleet haukkuvat tutvoja ja koko "inssi"systeemiä, mutta sinä reiluna ihmisenä myönnät virheesi.

        Onnea jatkoon ja hyviä kilometrejä :)

        Tulin hetki sitten inssistä ja sain hylätyn :/ Olin aivan varma että pääsen läpi koska se meni niin hyvin, paremmin ajoin kuin ikinä ja sitten joku tyhmä virhe mitä en edes huomannut..! Ajoin 2-suuntaisella kadulla jossa oli molemmin puolin parkkeerattuja autoja, joten ajoin keskellä etten osu autoihin. Sitten kun piti kääntyä tien päästä vasemmalla olin hänen mukaansa ollut vasemmalla kaistalla kokonaan (mielestäni en kyllä ollut!) ja olisin aiheuttanut vaaratilanteen jos joku olisi tullut vastaan. Mutta miten ihmeessä olisin voinut ryhmittyä oikealle kun siellä oli autoja? Tämä oli minun mielestäni kovin epäreilu hylky, koska vaikka auto olisi ajanut vastaan, ei tiellä olisi mahtunut ajamaan kahta autoa rinnan.. No viikonlopussa uudestaan, ja ahdistaa niin mielettömästi jos nyt en pääse läpi, nimittäin tuli pienenä yllätyksenä että uusinta ajotunteineen tulee maksamaan yli 130 euroa! Käsittämätöntä minkä hintaisita, ja ne ajotunnit ovat aivan turhia kun tiedän missä oli vika ja osaan sen korjata ilman lisätunteja... Siihen meni viikonloppumatkan käyttörahat :/ Ja mitä jos en nytkään pääse läpi, joudun taas maksamaan saman hinnan?

        Muita virheitä ei kyllä tullut kuin tuo, ei ainakaan maininnut muista kuin tuosta. Suututtaa ja harmittaa tuo rahastus, miten kuvittelevat että kaikilla on tuollanen raha tuon autokoulun maksamisen jälkeen.


      • gdfgtuhgfhhertref
        hylätty :/ kirjoitti:

        Tulin hetki sitten inssistä ja sain hylätyn :/ Olin aivan varma että pääsen läpi koska se meni niin hyvin, paremmin ajoin kuin ikinä ja sitten joku tyhmä virhe mitä en edes huomannut..! Ajoin 2-suuntaisella kadulla jossa oli molemmin puolin parkkeerattuja autoja, joten ajoin keskellä etten osu autoihin. Sitten kun piti kääntyä tien päästä vasemmalla olin hänen mukaansa ollut vasemmalla kaistalla kokonaan (mielestäni en kyllä ollut!) ja olisin aiheuttanut vaaratilanteen jos joku olisi tullut vastaan. Mutta miten ihmeessä olisin voinut ryhmittyä oikealle kun siellä oli autoja? Tämä oli minun mielestäni kovin epäreilu hylky, koska vaikka auto olisi ajanut vastaan, ei tiellä olisi mahtunut ajamaan kahta autoa rinnan.. No viikonlopussa uudestaan, ja ahdistaa niin mielettömästi jos nyt en pääse läpi, nimittäin tuli pienenä yllätyksenä että uusinta ajotunteineen tulee maksamaan yli 130 euroa! Käsittämätöntä minkä hintaisita, ja ne ajotunnit ovat aivan turhia kun tiedän missä oli vika ja osaan sen korjata ilman lisätunteja... Siihen meni viikonloppumatkan käyttörahat :/ Ja mitä jos en nytkään pääse läpi, joudun taas maksamaan saman hinnan?

        Muita virheitä ei kyllä tullut kuin tuo, ei ainakaan maininnut muista kuin tuosta. Suututtaa ja harmittaa tuo rahastus, miten kuvittelevat että kaikilla on tuollanen raha tuon autokoulun maksamisen jälkeen.

        Mulla oli viikko sitten kuorma-autolla inssi ja hylätyksi meni, koska kävi takarenkaat reunakivien päällä 2 kertaa.

        Tuleeko siitä heti hylätyksi jos käy takarenkaat reunakivien päällä? Onko muilla tullut?

        Ensimmäistä kertaa kävi takarenkaat reunakivien päällä mitä olen ajanut kuorma-autolla. :S

        No pitää yrittää keretä/jaksaa käydä ennen syyskuun 10. päivää, että sais sen ammattikortin. Tämä seuraava kysymys ei kuulu tänne, mutta kysyn kuitenkin, eli jos en kerkee/jaksa käydä ennen syyskuun 10. päivää mennessä niin saahan sitä ajaa omaan käyttöön sen C-kortin? Jos esim. joskus ostaa sellaisen pakettiauton joka on rekisteröity kuorma-autoksi?

        B-kortti meni heittämällä läpi :)


      • dfgdfgyas
        gdfgtuhgfhhertref kirjoitti:

        Mulla oli viikko sitten kuorma-autolla inssi ja hylätyksi meni, koska kävi takarenkaat reunakivien päällä 2 kertaa.

        Tuleeko siitä heti hylätyksi jos käy takarenkaat reunakivien päällä? Onko muilla tullut?

        Ensimmäistä kertaa kävi takarenkaat reunakivien päällä mitä olen ajanut kuorma-autolla. :S

        No pitää yrittää keretä/jaksaa käydä ennen syyskuun 10. päivää, että sais sen ammattikortin. Tämä seuraava kysymys ei kuulu tänne, mutta kysyn kuitenkin, eli jos en kerkee/jaksa käydä ennen syyskuun 10. päivää mennessä niin saahan sitä ajaa omaan käyttöön sen C-kortin? Jos esim. joskus ostaa sellaisen pakettiauton joka on rekisteröity kuorma-autoksi?

        B-kortti meni heittämällä läpi :)

        Saa ajaa, itsellä meni mahikset myös ammattipätevyyden saamiseen, mutta eipä nyt liiemmin harmita. Olishan se tietysti joku hiljanen kesä kiva ajella pienen rahan toivossa. Vanhat kuskit jää pois mut uusia ei kuitenkaan samaa vauhtia tule, niin voi olla että keikkojen määrä per lärvi kasvaa huomattavastikin, palkoista puhumattakaan.


    • stymbe91

      Otan osaa :( Tuommoinen keksitty juttu kuten inssi on aika persauksista. Mitä varten sellainen edes on olemassa, kuten tuossa mainitsitkin, niin sillä varmaan halutaan katsoa, että kuinka turvallinen kuski olet, eli siinä itse inssissä on monta kertaa tärkeämpää katsoa kevyttä liikennettä, ja mäki lähdöt, jo ne tuottaa ongelmaa, niin niissä pitää pitää jarrua pohjassa samalla kuin kytkintä ja siinä kytkintä voi nostaa siihen tuntuma pisteeseen, kun moottori hyrisee, ja kun lähtee, niin päästää jarrun ja hiljalleen vapauttaa kytkimen kokonaan ja auttaa kaasulla sitä, varmaan tiedätkin nämä asia, mutta jännityksen alla ja ynnä muiden paineiden alla, niin onhan se toki hiivatin vaikea keskittyä siihen itse ajoon, ku tuntuu että inssiukkeli ottaa jokasesta tekemästäsi virheestäsi herneen nokkaansa, mutta älä sie luovuta, sie vielä voitat sen mokoman inssin, ensi kerralle onnea!! :)

    • et ole ainoa

      Itse ajoin inssin kolme kertaa ennenkun antoivat kortin... :)

    • dgdgdg

      Joo iha rauhas vaa kaikki, tulin just tokasta inssistä ja TAAS meni niin vituiks että huhhuh, ei vituta paljoo koska iha vitun sama se on vaa inssi ja uus yritys pari viikon kuluttuu :D elämäs on pikkasen isompii asioita ku joku ajokortti.. bussit kulkee iha hyvin. vittu et vituttaa

      • ilkeitäinssejäovat

        itelläänki just tolleen niiku sul et toinenki inssi meni mönkää...ei ollu enää ku yks pien virhe...edellisestä sain kunnolla karsittua paljo paremmi..mut silti muka yksi konfliktin tasone virhe muka :S :/ kyl saatana kyrsii...tarkkoja..iha hyvi muute meni...tsemppiä muilleki...kolmas kerta toden sanoo =)
        alus eka kerral jännittiki ja siihe ehjkä kaatu..nyt toises toi pien moka vaa...et et muute hyvi ja kehuiki et muute hyvä iha...saatana satana... :S :S jno kyl se sielt viel tullee :P


    • f.e.a.r...

      Jännittähän se, mutta vaikka itse ekalla pääsin läpi, pelottavampaa kuin inssi on se kun olet ratissa ja vastuu pelkästään sinulla.
      Ensin pitää totutella autoon eikä kuka ole jarrupolkimineen vieressä. Mutta pikku hiljaa siihen tottuu, kunnes auto vaihtuu.

    • hmmmniinnmk

      "En ymmärrä miks koko vitun inssi on olemassa. "

      Jotta tuollaiset tunarit eivät tule vaarantamaan liikennettä...

      • jopi92

        Sama juttu oli tänään inssi ja hylätty tuli yhden todella pienen mokan takia, ja itselläki ollu koko ajan paha oloo siitä hylätystä ajosta kun innolla odotin pääseväni läpi koska ajattelin et kirjalliset ekalla läpi niin kyllä se inssiki menis mutta eipä menny ja ensviikon tiistaina aamu 8 uusinta ja pelkään että hylätyn saan siitäki.

        Mutta toivon että pääsisin läpi ettei tarvisi pitkittyä ku olen muutenkin odottanut jo puolisen vuotta että saan kortin ja muutenki juuri ostanu auton ja haluisin päästä testaileen oisi mukava jos ne vois edes vähän joustaa koska mietin että olen ajanut 20 tuntia autokoulun opettajan kanssa ja se on kehunut mua että hyvin osaat mennä liikenteessä , mutta kun tulee joku toinen henkilö ja näkee vain minut ajamassa tuon 30-45 minuuttia nii se perustelee si että saako ajoluvan vai ei. toivon todella pääseväni inssistä läpi.


      • Näin meillä
        jopi92 kirjoitti:

        Sama juttu oli tänään inssi ja hylätty tuli yhden todella pienen mokan takia, ja itselläki ollu koko ajan paha oloo siitä hylätystä ajosta kun innolla odotin pääseväni läpi koska ajattelin et kirjalliset ekalla läpi niin kyllä se inssiki menis mutta eipä menny ja ensviikon tiistaina aamu 8 uusinta ja pelkään että hylätyn saan siitäki.

        Mutta toivon että pääsisin läpi ettei tarvisi pitkittyä ku olen muutenkin odottanut jo puolisen vuotta että saan kortin ja muutenki juuri ostanu auton ja haluisin päästä testaileen oisi mukava jos ne vois edes vähän joustaa koska mietin että olen ajanut 20 tuntia autokoulun opettajan kanssa ja se on kehunut mua että hyvin osaat mennä liikenteessä , mutta kun tulee joku toinen henkilö ja näkee vain minut ajamassa tuon 30-45 minuuttia nii se perustelee si että saako ajoluvan vai ei. toivon todella pääseväni inssistä läpi.

        No itseppä olen ajanut 3 vuotta mopoautolla joka oli sen verran piristetty että meni 70 ja kiihtyikin sen verran ettei siinä juuri ollut tavallisen auton tuntuun eroa kun hitaimilla teillä ajeli. Samat tiet ja kurvit tullut ajeltua lukemattomia kertoja ruuhkissa ja liikennemerkkien paikat ja säännötkin osasin jo ulkoa.
        Autokouluun en mennyt vaan ajoimme isäni kanssa harjoitusluvalla autoni ollessa Renault Clio. Ei sillä rellulla tarvinnut kuin pari päivää ajaa ni tuntus ku ois sillä jo ajanu ikuisuuden. Sen verra helppo siihe oli samaistua mopoauton jälkeen. Kirjallinen ekalla läpi ilman yhtään virhettä. No kun tuli sen inssin aika niin ajoin ku ennenki liikennesääntöjen mukaan mutta tietysti vain yritin ajella ylivarovaisesti ettei insillä olisi mitään nalkuttamista. Ainoa virhe minkä tein oli se että ajoin johonkin hemmetin 2X2 metriä kokoiseen vesilammikkoon. Hidastin kyllä siihenkin vauhtini noin 30 kymppiin rajoituksen ollessa 50. Suojatien vieressä ei seiso ketään. No siitähän se sai hyvän tekosyyn hylätä ajoni. Tiesi että olin ajanut mopoautolla ennen ja oli niin vittumainen akka että kirosin sen alimpaan helvettiin. Isäni ei ollut uskoa korviian kun sanoin miten asia oli.


      • jdfnabduil
        Näin meillä kirjoitti:

        No itseppä olen ajanut 3 vuotta mopoautolla joka oli sen verran piristetty että meni 70 ja kiihtyikin sen verran ettei siinä juuri ollut tavallisen auton tuntuun eroa kun hitaimilla teillä ajeli. Samat tiet ja kurvit tullut ajeltua lukemattomia kertoja ruuhkissa ja liikennemerkkien paikat ja säännötkin osasin jo ulkoa.
        Autokouluun en mennyt vaan ajoimme isäni kanssa harjoitusluvalla autoni ollessa Renault Clio. Ei sillä rellulla tarvinnut kuin pari päivää ajaa ni tuntus ku ois sillä jo ajanu ikuisuuden. Sen verra helppo siihe oli samaistua mopoauton jälkeen. Kirjallinen ekalla läpi ilman yhtään virhettä. No kun tuli sen inssin aika niin ajoin ku ennenki liikennesääntöjen mukaan mutta tietysti vain yritin ajella ylivarovaisesti ettei insillä olisi mitään nalkuttamista. Ainoa virhe minkä tein oli se että ajoin johonkin hemmetin 2X2 metriä kokoiseen vesilammikkoon. Hidastin kyllä siihenkin vauhtini noin 30 kymppiin rajoituksen ollessa 50. Suojatien vieressä ei seiso ketään. No siitähän se sai hyvän tekosyyn hylätä ajoni. Tiesi että olin ajanut mopoautolla ennen ja oli niin vittumainen akka että kirosin sen alimpaan helvettiin. Isäni ei ollut uskoa korviian kun sanoin miten asia oli.

        TLL (Tieliikennelaki) 23§ 2mom.:"Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi."
        Aikas selkeetä tekstiä. Eli mahtoko olla tekosyy? Katse peiliin tekee ihan hyvää silloin tällöin...


      • mmmmmiraa
        Näin meillä kirjoitti:

        No itseppä olen ajanut 3 vuotta mopoautolla joka oli sen verran piristetty että meni 70 ja kiihtyikin sen verran ettei siinä juuri ollut tavallisen auton tuntuun eroa kun hitaimilla teillä ajeli. Samat tiet ja kurvit tullut ajeltua lukemattomia kertoja ruuhkissa ja liikennemerkkien paikat ja säännötkin osasin jo ulkoa.
        Autokouluun en mennyt vaan ajoimme isäni kanssa harjoitusluvalla autoni ollessa Renault Clio. Ei sillä rellulla tarvinnut kuin pari päivää ajaa ni tuntus ku ois sillä jo ajanu ikuisuuden. Sen verra helppo siihe oli samaistua mopoauton jälkeen. Kirjallinen ekalla läpi ilman yhtään virhettä. No kun tuli sen inssin aika niin ajoin ku ennenki liikennesääntöjen mukaan mutta tietysti vain yritin ajella ylivarovaisesti ettei insillä olisi mitään nalkuttamista. Ainoa virhe minkä tein oli se että ajoin johonkin hemmetin 2X2 metriä kokoiseen vesilammikkoon. Hidastin kyllä siihenkin vauhtini noin 30 kymppiin rajoituksen ollessa 50. Suojatien vieressä ei seiso ketään. No siitähän se sai hyvän tekosyyn hylätä ajoni. Tiesi että olin ajanut mopoautolla ennen ja oli niin vittumainen akka että kirosin sen alimpaan helvettiin. Isäni ei ollut uskoa korviian kun sanoin miten asia oli.

        Tiedän miltä teista kaikista tuntuu jotka ovat saanet hylätyn. Mulla oli tänään ensimmäinen inssi. Kaikki meni muuten tosi hyvin, mutta sitten ihan loppusuoralla tulin risteykseen ja minun olisi pitänyt väistää suoraan tulevia, tajusin asian liian myöhään ja inssi kerkesi painaa jarrua ensin. Siinä se sitten oli, HYLÄTTY. Harmitti, Ärsytti ja suututti silloin ja vieläkin ihan älyttömästi, kun jäi vaan yhdestä virheestä kiinni. Pelottaa jo ajatuskin uudesta inssistä. Nyt eikun vaan ajamaan lisätunnit ja sitten uusi yritys, toivottavasti menee sitten läpi..


      • fjfjfj
        jdfnabduil kirjoitti:

        TLL (Tieliikennelaki) 23§ 2mom.:"Kuljettajan on sovitettava ajoneuvonsa nopeus sellaiseksi, etteivät muut tienkäyttäjät joudu kohtuuttomasti lian tai soran roiskumiselle alttiiksi."
        Aikas selkeetä tekstiä. Eli mahtoko olla tekosyy? Katse peiliin tekee ihan hyvää silloin tällöin...

        Ymmärrän jos siinä olis ollu joku mutta ei ollut ketään lähelläkään. Ja ihan tarkistinkin ettei ollut. Tuskin se pieni veden lento silloin on syy hylätä inssi. No voihan siinä olla muita turvallisuustekijöitä kuten ettei vaikka lennä vettä konetilaan ja tule sammumisia yms.


      • Anonyymi
        Näin meillä kirjoitti:

        No itseppä olen ajanut 3 vuotta mopoautolla joka oli sen verran piristetty että meni 70 ja kiihtyikin sen verran ettei siinä juuri ollut tavallisen auton tuntuun eroa kun hitaimilla teillä ajeli. Samat tiet ja kurvit tullut ajeltua lukemattomia kertoja ruuhkissa ja liikennemerkkien paikat ja säännötkin osasin jo ulkoa.
        Autokouluun en mennyt vaan ajoimme isäni kanssa harjoitusluvalla autoni ollessa Renault Clio. Ei sillä rellulla tarvinnut kuin pari päivää ajaa ni tuntus ku ois sillä jo ajanu ikuisuuden. Sen verra helppo siihe oli samaistua mopoauton jälkeen. Kirjallinen ekalla läpi ilman yhtään virhettä. No kun tuli sen inssin aika niin ajoin ku ennenki liikennesääntöjen mukaan mutta tietysti vain yritin ajella ylivarovaisesti ettei insillä olisi mitään nalkuttamista. Ainoa virhe minkä tein oli se että ajoin johonkin hemmetin 2X2 metriä kokoiseen vesilammikkoon. Hidastin kyllä siihenkin vauhtini noin 30 kymppiin rajoituksen ollessa 50. Suojatien vieressä ei seiso ketään. No siitähän se sai hyvän tekosyyn hylätä ajoni. Tiesi että olin ajanut mopoautolla ennen ja oli niin vittumainen akka että kirosin sen alimpaan helvettiin. Isäni ei ollut uskoa korviian kun sanoin miten asia oli.

        No voihan siitä päätöksestä aina tehdä valituksen jos noin pienestä menee ajokoe hylkyyn


    • ffafs

      Hylätty tuli myös ensimmäisellä kerralla. 120 nopeus 80 alueella. Aivan liian pieni tilannenopeus 50 alueella, koska pelkäsin ajavani ylinopeutta. Auton sammumisia muutama kerta. Taskuparkki epäonnistui täydellisesti. Valoista en ollut aluksi varma että oliko edes päällä ja sanoin inssille hermostuneena pysähtyväni tien sivuun tarkiistaakseni valot... olin siis täysin lukossa.

      Toinen kerta meni täydellisesti. Yksi sammuminen sekin johtui ylämäestä, ja liian herkästä kytkimestä. Nykyään ylämäetkin onnistuu helposti pistämällä samaan aikaan kaasua ja nostamalla kaasua, autokoulussa mulle vaan opetettiin että kannattaa pistää kytkin tuntumakohtaan heti pysähdyttyä. Paska neuvo oli. Taskuparkitkin nykyään onnistuu hyvin, vaikka ongelmia on oikeanpuoleisen peilin kanssa.

      Ekasta kerrasta oppii paljon, en ollut ensinnäkään yhtään hermostunut ajon aikana (sitä ennen tuli vedettyä kyllä varmaan kokonainen aski tupakkaa ketjussa). Neuvoisin kuitenkin heittään inssin kanssa jotain juttua alussa ja yrittää muistaa millaisia risteyksiä ja teitä on inssireitin matkalla. Esim. jos kääntyy oikeelle jostain kohdasta, niin voi jo mahdollisesti päätellä minne ollaan menossa.

      • tuleva inssiin menij

        Kamala lukea miten pienestä hylsy voi tulla - ainakin osassa tapauksista. Musta toi vesilammikko-juttu ylempänä oli aika syvältä..Jos kerran ihmisiä ei ollut lähettyvillä, ja tyyppi hidasti kuitenkin vauhtia, niin luulis ettei hylsyä vois tuommoisesta antaa.

        Itsellä on inssi noin 3viikon päästä, ja jännittää IHAN kamalasti. Itsellä pahimmat kompastuskivet on ajotunneilla ollu varmaan kytkimen käyttö...joka tunnilla on auto sammunu vähintään sen kerran =( Lisäksi epävarmuutta on risteysajossa, siis tasa-arvoiset risteykset...en vaan siinä ajopaniikissa muista / ehdi huomioida niitä. Tuleekohan hylsy, jos väistää vaikkei kuuluisikaan??

        Oma ope sanoi kyllä, että inssissä ei katsota niinkään autonkäsittelytaitoa, vaan juuri liikenteessä ajoa ja turvallisuutta. Tällä koitan lohduttaa itseäni. Mitenhän käy, jos auto sammuu vaikka risteykseen, mutta kohtuullisessa ajassa selviää siitä liikkeelle?

        Onko kukaan ottanut lisäajotunteja ennen inssiä? itse aion ottaa ainakin 3 tuntia..tai siis "tuntia", eihän ne oo kun 25minsan pätkiä:/ (ihan liian lyhyitä muuten!). Parempi ennakkoon varautua jos on epävarma, kun saada hylsy ja maksaa moninkertaisesti....

        Onko täällä kukaan ajanut inssiä Nokialla? Jos on, niin millainen reitti oli?


      • hylättyää
        tuleva inssiin menij kirjoitti:

        Kamala lukea miten pienestä hylsy voi tulla - ainakin osassa tapauksista. Musta toi vesilammikko-juttu ylempänä oli aika syvältä..Jos kerran ihmisiä ei ollut lähettyvillä, ja tyyppi hidasti kuitenkin vauhtia, niin luulis ettei hylsyä vois tuommoisesta antaa.

        Itsellä on inssi noin 3viikon päästä, ja jännittää IHAN kamalasti. Itsellä pahimmat kompastuskivet on ajotunneilla ollu varmaan kytkimen käyttö...joka tunnilla on auto sammunu vähintään sen kerran =( Lisäksi epävarmuutta on risteysajossa, siis tasa-arvoiset risteykset...en vaan siinä ajopaniikissa muista / ehdi huomioida niitä. Tuleekohan hylsy, jos väistää vaikkei kuuluisikaan??

        Oma ope sanoi kyllä, että inssissä ei katsota niinkään autonkäsittelytaitoa, vaan juuri liikenteessä ajoa ja turvallisuutta. Tällä koitan lohduttaa itseäni. Mitenhän käy, jos auto sammuu vaikka risteykseen, mutta kohtuullisessa ajassa selviää siitä liikkeelle?

        Onko kukaan ottanut lisäajotunteja ennen inssiä? itse aion ottaa ainakin 3 tuntia..tai siis "tuntia", eihän ne oo kun 25minsan pätkiä:/ (ihan liian lyhyitä muuten!). Parempi ennakkoon varautua jos on epävarma, kun saada hylsy ja maksaa moninkertaisesti....

        Onko täällä kukaan ajanut inssiä Nokialla? Jos on, niin millainen reitti oli?

        "Tuleekohan hylsy, jos väistää vaikkei kuuluisikaan?? "

        voithan sä sanoa sille ukkelille että halusit vaan olla kohtelias jos tulee sanomista tällasesta :D

        Itsellä nyt kaksi hylättyä inssiä takana. No parempi kai niin kun kerta mokailin mutta kamala stressi uusinnasta ja pelkään etten saa ikinä korttia! Inssi kyllä sanoi että varmaan ens kerralla menee läpi mutta saapahan nähdä. Olis vaan niin kurja jos olis käyny autokoulua eikä sais korttia.. Ekalla kerralla mä ajoin punasia päin, mäkilähdöissä oli ongelmaa ja kerran olin vastaantulevien kaistalla. Toisella kerralla ainoa virhe oli punasia päin ajo, taas kerran.. Huomasin ne valot mutta en tajunnu jarruttaa. Ääliö minä! Kummallaki kerralla aloin itkemäänkin.. huoh. Ens kerralla yritän pidätellä.


      • ex-inssiin menijä
        tuleva inssiin menij kirjoitti:

        Kamala lukea miten pienestä hylsy voi tulla - ainakin osassa tapauksista. Musta toi vesilammikko-juttu ylempänä oli aika syvältä..Jos kerran ihmisiä ei ollut lähettyvillä, ja tyyppi hidasti kuitenkin vauhtia, niin luulis ettei hylsyä vois tuommoisesta antaa.

        Itsellä on inssi noin 3viikon päästä, ja jännittää IHAN kamalasti. Itsellä pahimmat kompastuskivet on ajotunneilla ollu varmaan kytkimen käyttö...joka tunnilla on auto sammunu vähintään sen kerran =( Lisäksi epävarmuutta on risteysajossa, siis tasa-arvoiset risteykset...en vaan siinä ajopaniikissa muista / ehdi huomioida niitä. Tuleekohan hylsy, jos väistää vaikkei kuuluisikaan??

        Oma ope sanoi kyllä, että inssissä ei katsota niinkään autonkäsittelytaitoa, vaan juuri liikenteessä ajoa ja turvallisuutta. Tällä koitan lohduttaa itseäni. Mitenhän käy, jos auto sammuu vaikka risteykseen, mutta kohtuullisessa ajassa selviää siitä liikkeelle?

        Onko kukaan ottanut lisäajotunteja ennen inssiä? itse aion ottaa ainakin 3 tuntia..tai siis "tuntia", eihän ne oo kun 25minsan pätkiä:/ (ihan liian lyhyitä muuten!). Parempi ennakkoon varautua jos on epävarma, kun saada hylsy ja maksaa moninkertaisesti....

        Onko täällä kukaan ajanut inssiä Nokialla? Jos on, niin millainen reitti oli?

        Olen tuo "tuleva inssiin menijä" tossa ylempänä. Halusin kertoa, että läpi meni hermoilusta huolimatta. Otin 4 ylimääräistä ajotuntia päivää ennen inssiä, ja 2 vikaa ajotuntia oli just ennen inssiajoa. Siinä päivää ennen tosiaankin huomasin, että harjoitus oli tarpeen - tein vielä vääriä ryhmittymisiä, ajoin pienellä kadulla vastaantulijoiden puolella, kun luulin ajavani yksisuuntaisella...Muutenkin oli vielä hyvä kerrata mahdollisia inssireittejä, ja kulmaperuutusta harjoiteltiin 3 kertaa.

        Eli suosittelen lämpimästi lisä-ajoja MYÖS ennen ekaa inssiä, jos on tunne ettei osaa. neljä ajoa oli 100e, joka on melkein 200 vähemmän kun inssin reputus...


      • 345
        hylättyää kirjoitti:

        "Tuleekohan hylsy, jos väistää vaikkei kuuluisikaan?? "

        voithan sä sanoa sille ukkelille että halusit vaan olla kohtelias jos tulee sanomista tällasesta :D

        Itsellä nyt kaksi hylättyä inssiä takana. No parempi kai niin kun kerta mokailin mutta kamala stressi uusinnasta ja pelkään etten saa ikinä korttia! Inssi kyllä sanoi että varmaan ens kerralla menee läpi mutta saapahan nähdä. Olis vaan niin kurja jos olis käyny autokoulua eikä sais korttia.. Ekalla kerralla mä ajoin punasia päin, mäkilähdöissä oli ongelmaa ja kerran olin vastaantulevien kaistalla. Toisella kerralla ainoa virhe oli punasia päin ajo, taas kerran.. Huomasin ne valot mutta en tajunnu jarruttaa. Ääliö minä! Kummallaki kerralla aloin itkemäänkin.. huoh. Ens kerralla yritän pidätellä.

        Tiedän mikä stressi uusinnasta tulee ja mulla myös olo etten ikinä saa korttia. Ei varmaan kukaa osaa sanoa millä jännitystä vois lievittää??? Jos niin antakaa ystävällisesti ilmi!


      • X D
        345 kirjoitti:

        Tiedän mikä stressi uusinnasta tulee ja mulla myös olo etten ikinä saa korttia. Ei varmaan kukaa osaa sanoa millä jännitystä vois lievittää??? Jos niin antakaa ystävällisesti ilmi!

        purkaa lasti sun pussista ni luulis helpottavan


    • vaihda tutvoa

      Toivottavasti saat uuden sellaisen ammattitason tutvon, joka tervehtii sua kädestä ja esittäytyy. Antaa ohjeet alussa ja arvioi sun ajamisen kokonaisuutta. Puhelee kanssasi ja näin saa sun tilanteesi miellyttävämmäksi ja normaaliksi. Kokeen jälkeen hän arvioi ajamisesi, antaa rakentavaa palautetta kertoo mahd parannettavista asioista.
      Tällaista kohtelun kuuluu olla ja silloin se on täydellistä asiakaspalvelua.
      Jos sulle tulee sama epämiellyttävä huonosti käyttäytyvä tutvo, joka on loukannut sinua käytöksellään. Voit kieltäytyä ja vaihdattaa tutkinnon vastaanottajan toiseen.

    • ei nimimerkkiä

      Hylsy tuli ekalla kerralla, jännitin niin paljon, että jalat tärisi ja tein monia virheitä, en mitään varsinaisia konflikteja, vaan auton käsittely oli huonoa, mäkilähössä auto sammu ja ym. itkuhan siinä pääsi, ei mahtanut mitään. Otin lisätunnit ja tuntui siltä et kyllä se menee seuraavalla.

      ja meni onneksi, otin sellaisen asenteen, että ei se ainakaan vitummaksi voi mennä kun se eka, koska se oli pohjanoteeraus. Onhan se hinta harmittava, mutta ei sille oikein mahda mitään.

    • älä huolehdi

      "En ymmärrä miks koko vitun inssi on olemassa."

      Siksi että ainakin osaksi karsitaan ne huonot kuskit liikenteestä.. niitä on kyllä aivan älyttömästi siltikin. Ei se inssi ole vaikea, keskityt vaan siihen ajamiseen. Tarkoitan myös että nimenomaan keskityt oikein kunnolla eikä niin että mietit että "kohta mä törmään johonkin, tää suoritus hylätään, päläpälä" Hylkääminen on varmasti sekä sinun että muiden liikenteessä olevien eduksi. En halua että joku tulee autollaan liikennesääntöjen vastaisesti jostain kolmion takaa suoraan kylkeeni.

      Tärkeää on ihan oikeasti yrittää katsoa noin 10 sekunnin päähän eteenpäin. Muista katsoa niitä jalankulkijoita ja pyöräilijöitä, niillä on paha taipumus tulla kulman takaa katsomatta lainkaan että mahtaakohan autoa tulla. Vaikka he itse tulevat väistövelvolliselta suunnalta. Melkein sain keulakoristeen kun joku tyyppi tuli pyörällään väistövelvolliselta suunnalta. Pysähtyminen olisi ollut mahdotonta. Onneksi oli välimatkaa reippaasti siihen risteykseen.

      Muista katsoa myös kunnolla että oletko väistövelvollinen (se on se kolmio :P ), jos olet niin hidasta sitä vauhtia reeeeeipppaaaaasti. Pysää jos siltä tuntuu. Älä panikoi jos perässäsi kulkee pidempikin letka autoja, aja vain omaa ajoasi. Tiedän että on varmasti vaikeaa suorittaa inssiajo suuressa kaupungissa. Mutta mitä suuremmassa opettelet ja suoritat niin sitä paremmin opit mielestäni. Sitten ei ole vaikeuksia liikkua autolla kun olet tottunut siihen. Vaimoni taasen suoritti Kokemäen autokoulussa inssinsä, mieti kuinka hauskaa hänen on mennä ajamaan suuren kaupunkiin kun ei ole edes tottunut kunnon liikenteeseen. Kokemäellä ei siis ole liikennevaloja lainkaan, siellä on vain yksi liikenneympyrä.

      Huom. En väitä että olet huono kuski sen perusteella että epäonnistuit inssiajossa. Inssiajo on jännittävä tilanne ja voit olla oikeasti hyvä kuski.

      • tokyowoman

        Kokemäellä on kyllä ainakin 3 liikenneympyrää :P. Itse suoritan siellä inssiä ja kolmas kerta tulossa :)


    • assfdf

      Ei ole maailman kamalin asia joku inssi. Vuoden päästä naurat itelles ku aattelit tommosta. :D Ite oon ollu inssissä 5krt, ajoin samalla C:n ja se vaati erikseen opettelua. Eikä se maailmaa siihen kaatanu. Rahaa se vain on ja hyvä ajotaito on kaiken A ja O eikä mikään raha. Mittään tarvi kilpailla monnellako menee läpi ja ne jotka leuhkii semmosella niin haluaa vaan asian jolla päteä, ei muuta. Sitten sinä lesottelet ku et ole ainoatakaan kolaria ajanu ja ne toiset jo tappanu ittensä. ;) Siinä näkee milllä on OIKEASTI merkitystä.

    • Sadness

      Mulla oli inssi eilen ja meni kirkkaasti hylätyksi:( Eka kerta tietty, jännittihän se...mutta voin todellakin kuvitella, millainen olo on sen jälkeen! Itku nousi pintaan samantien kun tyyppi paino K:n paperiin...
      Itkin hysteerisesti, olo oli kertakaikkiaan hirveä, ja on edelleen:( En oo varmaan ikinä ollu ns. niis shokissa ku mitä sillon. Uusinta on pian, oispa se alta pois, ahistaa...pelkään että tääkin menee hylätyksi!
      Onko mitään keinoa, millä pelkoa vois lievittää? :S

      • surkeaaa

        Täällä taas yksi hylätty. Ajotunti (25min) ennen inssiä meni todella hyvin ja se lisäsi ajo-itsetuntoa huomattavasti. No, sitten inssissä alku meni hyvin, mutta sitten tuli kaksi konfliktia ja pari muutakin virhettä ja kyllä ketutti aika reippaasti. Ei olisi varmasti tuntunut niin pahalta, jos ajotunti ei olisi mennyt niin hyvin. No, tutvo sitten ruksaili miltei kaikki osa-alueet kakkoseksi ja tulihan siinä sellainen olo, että olen ihan paska kuski. Kaikki se vähäinenkin itsetunto katosi, kun sai huonoa palautetta jopa niistä asioista, joista on ajotunneilla aina saanut kiitosta. :/ Olisi voinut jotain rohkaisua antaa, mutta kiitti hei vaan. Minusta tutvojen kannattaisi panostaa vähän enemmän tuohon psykologiseen puoleen.. Siinä sitten itkin heti, kun tyyppi astui ovesta ulos. Ahdistaa, masentaa, hävettää. Ensi viikolla uusi yritys, mutta sitä ennen 6 ajokertaa (eli kolme tuntia) ja 240e lasku maksettavana. Great.


      • herrehuhuuhuhfo
        surkeaaa kirjoitti:

        Täällä taas yksi hylätty. Ajotunti (25min) ennen inssiä meni todella hyvin ja se lisäsi ajo-itsetuntoa huomattavasti. No, sitten inssissä alku meni hyvin, mutta sitten tuli kaksi konfliktia ja pari muutakin virhettä ja kyllä ketutti aika reippaasti. Ei olisi varmasti tuntunut niin pahalta, jos ajotunti ei olisi mennyt niin hyvin. No, tutvo sitten ruksaili miltei kaikki osa-alueet kakkoseksi ja tulihan siinä sellainen olo, että olen ihan paska kuski. Kaikki se vähäinenkin itsetunto katosi, kun sai huonoa palautetta jopa niistä asioista, joista on ajotunneilla aina saanut kiitosta. :/ Olisi voinut jotain rohkaisua antaa, mutta kiitti hei vaan. Minusta tutvojen kannattaisi panostaa vähän enemmän tuohon psykologiseen puoleen.. Siinä sitten itkin heti, kun tyyppi astui ovesta ulos. Ahdistaa, masentaa, hävettää. Ensi viikolla uusi yritys, mutta sitä ennen 6 ajokertaa (eli kolme tuntia) ja 240e lasku maksettavana. Great.

        Porukat maksaa kuitenkin...


      • piiperi
        surkeaaa kirjoitti:

        Täällä taas yksi hylätty. Ajotunti (25min) ennen inssiä meni todella hyvin ja se lisäsi ajo-itsetuntoa huomattavasti. No, sitten inssissä alku meni hyvin, mutta sitten tuli kaksi konfliktia ja pari muutakin virhettä ja kyllä ketutti aika reippaasti. Ei olisi varmasti tuntunut niin pahalta, jos ajotunti ei olisi mennyt niin hyvin. No, tutvo sitten ruksaili miltei kaikki osa-alueet kakkoseksi ja tulihan siinä sellainen olo, että olen ihan paska kuski. Kaikki se vähäinenkin itsetunto katosi, kun sai huonoa palautetta jopa niistä asioista, joista on ajotunneilla aina saanut kiitosta. :/ Olisi voinut jotain rohkaisua antaa, mutta kiitti hei vaan. Minusta tutvojen kannattaisi panostaa vähän enemmän tuohon psykologiseen puoleen.. Siinä sitten itkin heti, kun tyyppi astui ovesta ulos. Ahdistaa, masentaa, hävettää. Ensi viikolla uusi yritys, mutta sitä ennen 6 ajokertaa (eli kolme tuntia) ja 240e lasku maksettavana. Great.

        Nyt on itsellä toinen inssi takana ja läpi meni. Sanoin kuvaamattoman hyvä fiilis, juhannuskin tulossa ja kaikkea. Eka inssi oli toissa viikolla ja koko hommahan meni aivan pipariksi järkyttävän jännittämisen takia. Kaksi K:ta tuli ja itkua pidätellen lähdin katsastusasemalta. Tivailin vain mielessä virheitä ja sitä kuinka annoin näin tapahtua, kun mielestäni olen ihan rauhallinen ja hyvä kuski. Olen vain aina ollut aivan kamala jännittämään kaikenlaisia tilanteita ja annan sen viedän vallan. Noh uusi inssi saatiin sitten sovittua täksi päiväksi. Koko viikonlopun purin hammasta kun oli niin kamala olo ja tuska jännityksen takia. Sitten inssiin lähdettäessä huomasin, että kas sama inssisetähän sieltä tulee kuin viimeksikin, mukava setä ja heti olo helpotti hieman. Rauhoitin itseni ja päätin olla ottamatta liian suuria paineita ja ajella vain rauhassa, kuvittelin inssisedän tilalle poikaystäväni, ajattelin että olisimme mukavalla sunnuntai ajelulla:D Muutamia virheitä tietenkin tuli, siitähän nyt ei päästä mihinkään. Peruuttaminenkin oli aika siinä ja siinä. Mutta kaiken kaikkiaan ajoin hyvin ja rauhallisesti ja sehän on pääasia! :) Että pää pystyyn vaan kaikki ensimäisellä kerralla reputtaneet, täältä noustaan kyllä komeesti ja kyllä se kortti sieltä tulee kun on tullakseen! :)


      • tokyowoman
        surkeaaa kirjoitti:

        Täällä taas yksi hylätty. Ajotunti (25min) ennen inssiä meni todella hyvin ja se lisäsi ajo-itsetuntoa huomattavasti. No, sitten inssissä alku meni hyvin, mutta sitten tuli kaksi konfliktia ja pari muutakin virhettä ja kyllä ketutti aika reippaasti. Ei olisi varmasti tuntunut niin pahalta, jos ajotunti ei olisi mennyt niin hyvin. No, tutvo sitten ruksaili miltei kaikki osa-alueet kakkoseksi ja tulihan siinä sellainen olo, että olen ihan paska kuski. Kaikki se vähäinenkin itsetunto katosi, kun sai huonoa palautetta jopa niistä asioista, joista on ajotunneilla aina saanut kiitosta. :/ Olisi voinut jotain rohkaisua antaa, mutta kiitti hei vaan. Minusta tutvojen kannattaisi panostaa vähän enemmän tuohon psykologiseen puoleen.. Siinä sitten itkin heti, kun tyyppi astui ovesta ulos. Ahdistaa, masentaa, hävettää. Ensi viikolla uusi yritys, mutta sitä ennen 6 ajokertaa (eli kolme tuntia) ja 240e lasku maksettavana. Great.

        Itsellä mennyt jo 2 kertaa hylätyksi inssi ja 490e maksuja, aivan loistavaa. Masentaa eikä tekisi yhtään mieli mennä kolmatta kertaa inssiin. Ekassa inssissä tein paljon virheitä ja tiesin etukäteen etten pääse läpi, määräsi täti 4 ajokertaa lisää. Ajokerrat menivät hyvin ennen toista inssiä ja muutenkin toinen inssi meni hyvin, kunnes matkalla takaisin katsatuskonttorille, ajoin kolmion takaa oikealle kääntyvän eteen. En tiedä olisiko hylsy tullut ellen olisi tehnyt tätä virhettä, koska muut virheet olivat, että vilkku unohtui peruuttaessa parkkiin, parkista kun lähdin olin kääntymässä liian aikaisin ja meinasin kolhia viereisen auton parkissa ja liian myöhään laitoin vilkun kun oltiin pysähtymässä tienreunaan...Kolmas kerta nyt sitten parin vkon päästä, mutta katsoo nyt meneekö läpi vieläkään...


      • ma
        herrehuhuuhuhfo kirjoitti:

        Porukat maksaa kuitenkin...

        hmm...ei tosiaan maksa. ei penniäkään...itsellä mennyt lähemmäs 1800e ja eka inssi ensviikolla. ihan omasta pussista se monella AIKUISELLA menee..


    • iiiiiiiiid

      Inssi oli tänään ja muuten meni hyvin, mut talliperuutus perseelleen. :( Inssi joutui lyömään jarrut pohjaan ettei auto mennyt päin tolppaa. En tajua kui idiootti oikee olin etten sitten voinu ajaa sitä autoa vaik reilusti eteenpäi vaan piti ottaa turhia riskejä. Tosi masentunut fiilis ollut koko päivän, tunnen itteni ihan luuseriksi. :(

      Ajotunti tänään ennen inssiä ei menny kovin hyvin ja olin tosi epätoivoinen inssin suhteen. Inssissä sit jotenki alkuhermoilun loputtua menikin tosi hyvin ja onnsituin suuntaamaan keskittymiseni vaan siihen liikenteeseen. Sain paljon itsevarmuutta ja ajattelin iloisena et kyl tää kevyesti läpi menee mut kentällä ei sit mennykää putkeen. Sain ite valita teenkö talli- vai taskuperuutuksen, ja valitsin tyytyväisenä talliin peruutuksen. Kaikki ei sit mennykää iha niinko piti ja auton asentoo piti ruveta korjailemaa. Jotenki sit kusin koko homman ihan täysin ja inssi sanoi et "nyt osuu" ja löi jarrut pohjaan. :( Siin vaihees tajusin et vituiks meni. Ajoin kuitenki loppuun asti niinko mitää ei olis tapahtunu ja sain moneen kohtaa arvioks 4.

      En olis kyl ikinä uskonu et talliperuutuksen takii reputtaisin inssin, muuten siin ei kylläkää oo mitää ihmeellistä et tuli hylsy. Olen varma et seuraavas inssissä menee niin päi et peruutus onnistuu mut muute teen jonku pahan mokan. :( Ja ei niin paljo vituttais jos pääsis pian uusimaa mut elokuus vast. ;( Aion kyl ajaa jossai syrjäteil ja siel kentäl harjotel peruutuksii mut on se hiuka huono juttu ettei kuukautee pääse kaupunkii ajelee. :( Tuntuu kyl et koko kesä meni pilalle ja tosi ankee fiilis on. ;( Täytyy toivoo et täst piristyis ja sais kerättyy ittes. Kiva ku ei viel edes tiedä mis vaihees elokuut sin inssiin pääsis, hemmetti toi lakko oli huonoon aikaan. :( Tänä vuon on ja tulee olemaa ton autokoulun lisäks niin paljon kaikkee muutaki stressin aihetta ja kauhee kiire koko ajan et olis se nyt hyvä jos ennen koulun alkuu sais sen inssin pois alta. Mut olen ihan varma et tokal kerral se kusee taas ku on ollu niin pitkä tauko ajamises. :(

      Vittu, kui surkee tuuri ja kui ääliö olin, kyl siit peruutuksest ny olis pitäny jotenki selvitä! Ja mä en syytä sitä inssii mistää, mun omaa törttöilyä se oli täysin. Ja mä olin just tyytyväinen siihe et se ei siin inssin aikan jutellu mitää ylimäärästä, olis vaa mun keskittymine herpaantunu. Mul taitaa ol aika erilaine tilanne ku muil tääl, vaikuttaa silt et kaikil muil inssi on kussu jostai liikennerikkomuksesta. En kyl edelleenkää tajua miten voin ol nii vammane et menen inssis päräyttämää jossai helpos talliperuutukses päin tolppaa. >:(

      Ja joo, iha niinku ketää kiinnostais. Mut ehkä täst vitutuksen purkamisest on mulle ittelleni jotain terapeuttista hyötyä :D ;(

      • Ei korttia, ei

        Eilen oli inssi ja hylsy tuli. Sekin johtui vaan siitä, etten kiihdytyskaistalta tunkenut rekan eteen, vaan jouduin pysähtymään kaistan päätyyn, koska väliä ei tullut missään vaiheessa. Ärsyttää lievästi sanottuna.

        Tosin, oli ensimmäinen kerta tuollaisessa tilanteessa ja muuten tutvo totesi, että ajo sujui mallikkaasti, mutta tuo liikenteen sekaan pujahtaminen ei sujunut, joten hylsy tuli.


      • f*cked-UP
        Ei korttia, ei kirjoitti:

        Eilen oli inssi ja hylsy tuli. Sekin johtui vaan siitä, etten kiihdytyskaistalta tunkenut rekan eteen, vaan jouduin pysähtymään kaistan päätyyn, koska väliä ei tullut missään vaiheessa. Ärsyttää lievästi sanottuna.

        Tosin, oli ensimmäinen kerta tuollaisessa tilanteessa ja muuten tutvo totesi, että ajo sujui mallikkaasti, mutta tuo liikenteen sekaan pujahtaminen ei sujunut, joten hylsy tuli.

        Itsellänikin on jo nyt 2 kertaa tullut inssistä hylätty, molemmilla kerroilla samat virheet, mutta toisella vielä paljon vakavampi virhe. Eli molemmilla kerroilla näitä virheitä: tasoristeyksessä en katsonut tuleeko junia (vaikka junarata ei olekkaan enää toiminnassa), 2 kaistaisella 1 suuntaisella kadulla olin oikeanpuoleisella kaistalla kun käännyttiin vasemmalle. Mutta toi tokan inssin vakavampi virhe oli etten väistänyt oikealta tulevaa ja inssi joutu polkasemaan jarrua. Molempien kertojen jälkeen aivan uskomaton v*tutus ja masennus.. Toivottavasti menisi nyt muutaman päivän päästä kolmannella yrittämällä läpi.


      • markus44523453
        f*cked-UP kirjoitti:

        Itsellänikin on jo nyt 2 kertaa tullut inssistä hylätty, molemmilla kerroilla samat virheet, mutta toisella vielä paljon vakavampi virhe. Eli molemmilla kerroilla näitä virheitä: tasoristeyksessä en katsonut tuleeko junia (vaikka junarata ei olekkaan enää toiminnassa), 2 kaistaisella 1 suuntaisella kadulla olin oikeanpuoleisella kaistalla kun käännyttiin vasemmalle. Mutta toi tokan inssin vakavampi virhe oli etten väistänyt oikealta tulevaa ja inssi joutu polkasemaan jarrua. Molempien kertojen jälkeen aivan uskomaton v*tutus ja masennus.. Toivottavasti menisi nyt muutaman päivän päästä kolmannella yrittämällä läpi.

        Itella oli inssi eilen ja meni läpi!

        Mukava oli se inssi mies vaikka näyttikin aika karulta ja haisi tupakalta. Juteltiin siinä mukavia koulusta ja säästä.

        Yhtään suurta virhettä en tehnyt. Yhden kaistanvaihdoin tein hieman huonosti ja joskus oli väärä vaihde päällä mutta ei sen enempää.

        En edes hermoillut sen enempää ja yritin tehdä kaikki liikkeet (vaihteenvaihdot, kääntymiset) niin rauhallisesti kun vaan pystyin.

        Hieno olo oli eilen kun sai vihdoinkin lähteä yksin ajelemaan.


    • päässyt sitä ekalla läpi ja olihan se hirveä pettymys.
      Taisinpa itkeä tirauttaakkin.

      Muistaakseni tuolloinen ajo meni aluksi hyvin, mutta sitten tuli eräs ihana risteys, josta piti vasemmalle kääntyä. Ryhmittyessä menin liiaksi vastaantulijan kaistalle. No se ei olisi kai ollut hylätty, mutta tietenkin oikealta tuli auto joka aikoi kääntyä, mutta kun olin hänen kaistallaan, niin vilkutteli minulle, että mene.
      No minähän typeryyttäni menin ja sieltähän tulikin pitkä letka autoja joiden eteen kiilasin. Siinä vaiheessa mielessäni muistan sanoneeni ja vähän ääneenkin: ''Ei perkele, kun meni vituilleen!''
      Juu, minulla oli kolmio.

    • pahaltatuntuu

      hassua että mä olen juuri nyt samassa tilanteessa kuin sä olit viis vuot aiemmin.. oot luultavasti ajellu jo monet kilometrit....ahdistaa..

    • nihku

      Sama täällä reputin ja olo on tosi hirveä.

    • kortiton.

      aikoinaan vuonna 2007 keväällä kävin autokoulua ja kotonani ei ollut internettiä.niinpä teoriakoe meni uusiksi kahdesti kun en voinut lukea (myös mopokortti meni uusiksi samasta syystä) ja teoriakoe jäi yhdestä tai kahdesta virheestä kiinni.kolmannella se sitten meni läpi.

      inssiä varten ajoin useita ylimääräisiäkin ajotunteja kun kuskina olin kohtuu hyvä mutta liian epävarma.

      inssissä minulla oli keuhkokuume ja yskin aina välillä ajon aikana ja päätä särki ajoittain.

      ensimmäinen virhe oli rinnakkaiskääntyminen jossa käännyin vasemmalta kaistalta oikealle kaistalle risteyksessä.
      toinen virhe oli liittyminen rampista jossa vedin auton eteen liian aikaisin.olisi kuulemma pitänyt odottaa...

      no uusiksihan se meni kun inssi tarttui rattiin ja koski polkimiin.muuten meni kohtuullisesti.

      toisella kertaa olin kunnossa ja sattui mukava inssiajattaja jolle tuli vielä tutvon suorituksen valvoja!!!

      lupasin itselleni että kaikki menee hyvin.ainoa virhe oli liian nopea jarrutus liikennevaloihin ja vilkuttamatta jättäminen taskuunperuutuksessa.

      INSSI MENI LÄPI JA VOI SITÄ JUHLAA!!

      mutta.....................

      pari vuotta tapahtumien jälkeen en kyennyt käymään kakkosvaihetta ajoissa läpi muutaman norjassa asumisjutun takia niin joudun nyt käymään uusiksi sekä teoriat että inssin.
      olen ajanut suomessa,ruotsissa,norjassa,thaimaassa,puolassa,hollannissa sekä kreikassa autolla.siis euroopan miljoonakaupungeissa.

      silti pelkään että kun en ole ajanut suomessa kahteen vuoteen en läpäise inssiä ensimmäisellä kerralla läpi.

      V*TUTTAA armottomasti koko kakkosvaihe,norja ja inssi.jos en läpäise ajan varmasti ilman korttia ja myös ulkomailla.

      • 1324465678uyt

        Nettivinkkasin varmuuden vuoksi.


    • dfhnhx

      voi vittu mulla on ens viikol inssi :x Jotenki vaan tuntuu siltä ettei se kyl mee läpi, muutaman viimesen ajotunnin perusteella oon täystunari tuolla liikenteessä. Mihin se aikasempi varmuus ja taito on oikein hävinny? Ihan sama vaikka ottaisin kymmenen ajotuntia lisää ni ei se vaan parane jos meen tilttiin joka risteyksessä :(

      onko jollain ollu samoin, että tuntuu ennen inssiä ettei se mee mut sit meneekin? vertaistukea kaivataan..

    • Älkää hyvät ihmiset stressatko inssissä. Tiedän mistä puhun, sillä itse painoin sitä paniikkinappulaa 3 KERTAA ennen kuin neljännellä meni läpi! Rahaakin paloi ihan tolkuttomasti. Ekat kaksi kertaa makso kyllä porukat, loput otin omasta pussista. Harmitti sillon niin perkeleesti! Ja kun sivusta sillon seuras monen muun lähipiirin kaverin läpipääsyjä ekoilla kerroilla. Eihän sitä muihin sais verrata itteään mutta silti...
      Väliaikasen kortin aikana oikeastaan olen alkanut kunnolla pääsemään jyvälle ajamisesta. Ei autokoulussa mielestäni opita muuta kuin perusasiat, harva se pelkästään ajotuntien kokemuksella kunnolla autoa ajaa.
      Nykyään olen jo tosi sujuva kuski, kun olen suosiolla unohtanut ne kamalat inssiajot ja sen kuinka huono ajaja olin silloin. Ei sitä autoa opi ajamaan kun ajamalla ja tämä ohje on ainakin tuottanut hedelmää tähän asti. Lopuksi vielä pakko sanoa, ettei kenestäkään sitä valmista kuskia tule koskaan. Virheitä on aina tullut ja tulee, niistä on vaan otettava opikseen. Tämä opettelu kestää koko elämän ja aina oppii jotain uutta.

    • Itselleni tuli hylsy ekalla yrittämällä. Tutkinnon vastaanottaja oli vanha tuttua ja ei ollut muutunut yhtään edellisestä tapaamisesta. Aika hapannaama äijä, joka monotonisella äänellä kertoi että minne mennään. Ei puhunut, istui 30 asteen helteellä paksu takki päällä ja katteli eteenpäin. Muuten ajo meni hyvin, ei yhtään virhettä (omasta mielestäni), mutta käsittelyssä pieniä ongelmia. Tutvo sano tämän ajon jälkeen, muttei sanonut mitään ajosta yleensä vaan käski ottaa kaksi uutta ajotuntia.

      Seuraavalla yrittämällä sain toisen tutkinnon vastaanottajan, joka oli pikkasen asiallisempi, hän jopa kätteli ja kysy miten ajo sujuu. Jälleen ajo sujui lähes täydellisesti. Tyyppi oli senverta reilu kaveri että päästi mut läpi vaikka tulikin muutama virhe kytkimen ja jarrujen kanssa. Pisti virheet jännityksen piikkiin. Meinasi kortti lähteä kuitenkin heti kättelyssä kun aloin väitteleen tutvon kanssa ajokortissa ja siitä että pitääkö se olla ajossa mukana (itselläni on aikaisempi A1 ja tutvon mukaan se olisi pitänyt olla mukana ajossa ja siinä sitten hetken kinattiin. Onneksi osasin lopettaa ajoissa kinaamisen.)

      • jklipb

        Mulla on kans nyt ollu kak inssiä eikä oo vielä läpi menny.
        Eka inssi meni mun mielestä tosi hyvin paremmin kun ajot yleensä peruutus onistu täydellisesti, muutama pikkuvirhe tuli omasta mielestä mutta ei se niihin kaatunu, sit kun ajettiin katsatusaseman pihaan ajattelin että kyllä se varmaan läppi meni, mutta sit se ukko rupes jotain selittää että jossain kohtaa en olis voinu nähdä kolmion takaa tuleeko joku, sit tokasin sille että näin ihan hyvin niin se vaan sanoo että et voinu nähdä koska mäkään en nähny, ja sit vie sano samaan että kyllä silti hyvin katoit, ja sit johonkin risteykseen menin sen mielestä liian lujaa vaikka ajoin aika hiljaa koko ajan, silti toivoin koko ajan et se antais sen kortin mutta ei se sit tullu, eikä se noitä virheitäkään kunnolla selittäny tai mitään rakentavaa kritiikkiä oikein antanu. muutenkin se inssi oli aika kamala keskiiänen ei puhu oikeestaa mitään tää eka inssi ei kyllä niin hirveesti ees jännittäny, ja sit kun inssi oli lähteny pois ja toinen ope kysy jotain niin sen jälkeen itkusta ei meinannu tulla loppua, töissäkin olin alkupäivän vähän silmät punasina.


        Sit nyt viime viikolla oli toinen inssi kolmen viikon ton jälkeen, ja sitä ennen 4 ajokertaa, ei menny kauheen hyvin, oli vähän sähläystä vaiheteiden ja kytkimen kanssa opekin sitä ihmetteli että mikä nyt on. Jännitti aika paljon toi inssi aluks, mut sit kun se istu siihen, se olikin tosi mukava ihan erilainen kun viimeks, ajattelin että ehkä tää menee läpi, jossain vaiheessa häiritsi kyllä kun se inssi naputti sen kynää "ajattelin että teinköhän jotain väärin" aluks kaikki meni ihan hyvin, mutta sit pysähdyin väistään yhtä rekkaa koska en nähnyt kolmioo, ja inssi sano että älä nyt tähän pysähdy, sit en meinannu saada autoo käyntiin ja hermostuin ja sit sen jälkeen tuntu että kaikki meni ihan surkeesti, tai ei nyt ihan kaikki, ja sit kun ajattiin pihaan, tiesin ettei sitä korttiä tuu ja eihän sitä tullu, mutta tää inssi anto hyvän palautteen kerto kaikki virheet hyvin ja kerto koinka voi kehittää ajoo, ja sano vie että moottoriteille menin aina tosi hyvin, ja sit se vie lohdotti ja sano että mä teidän että se harmittaa mutta älä vaivu synkkyyteen, ja kyllä siinäkin pieni itku tuli.

        toivottavasti ens kerralla menis jo läpi.


      • söhlläää äääjä
        jklipb kirjoitti:

        Mulla on kans nyt ollu kak inssiä eikä oo vielä läpi menny.
        Eka inssi meni mun mielestä tosi hyvin paremmin kun ajot yleensä peruutus onistu täydellisesti, muutama pikkuvirhe tuli omasta mielestä mutta ei se niihin kaatunu, sit kun ajettiin katsatusaseman pihaan ajattelin että kyllä se varmaan läppi meni, mutta sit se ukko rupes jotain selittää että jossain kohtaa en olis voinu nähdä kolmion takaa tuleeko joku, sit tokasin sille että näin ihan hyvin niin se vaan sanoo että et voinu nähdä koska mäkään en nähny, ja sit vie sano samaan että kyllä silti hyvin katoit, ja sit johonkin risteykseen menin sen mielestä liian lujaa vaikka ajoin aika hiljaa koko ajan, silti toivoin koko ajan et se antais sen kortin mutta ei se sit tullu, eikä se noitä virheitäkään kunnolla selittäny tai mitään rakentavaa kritiikkiä oikein antanu. muutenkin se inssi oli aika kamala keskiiänen ei puhu oikeestaa mitään tää eka inssi ei kyllä niin hirveesti ees jännittäny, ja sit kun inssi oli lähteny pois ja toinen ope kysy jotain niin sen jälkeen itkusta ei meinannu tulla loppua, töissäkin olin alkupäivän vähän silmät punasina.


        Sit nyt viime viikolla oli toinen inssi kolmen viikon ton jälkeen, ja sitä ennen 4 ajokertaa, ei menny kauheen hyvin, oli vähän sähläystä vaiheteiden ja kytkimen kanssa opekin sitä ihmetteli että mikä nyt on. Jännitti aika paljon toi inssi aluks, mut sit kun se istu siihen, se olikin tosi mukava ihan erilainen kun viimeks, ajattelin että ehkä tää menee läpi, jossain vaiheessa häiritsi kyllä kun se inssi naputti sen kynää "ajattelin että teinköhän jotain väärin" aluks kaikki meni ihan hyvin, mutta sit pysähdyin väistään yhtä rekkaa koska en nähnyt kolmioo, ja inssi sano että älä nyt tähän pysähdy, sit en meinannu saada autoo käyntiin ja hermostuin ja sit sen jälkeen tuntu että kaikki meni ihan surkeesti, tai ei nyt ihan kaikki, ja sit kun ajattiin pihaan, tiesin ettei sitä korttiä tuu ja eihän sitä tullu, mutta tää inssi anto hyvän palautteen kerto kaikki virheet hyvin ja kerto koinka voi kehittää ajoo, ja sano vie että moottoriteille menin aina tosi hyvin, ja sit se vie lohdotti ja sano että mä teidän että se harmittaa mutta älä vaivu synkkyyteen, ja kyllä siinäkin pieni itku tuli.

        toivottavasti ens kerralla menis jo läpi.

        Lakkaa hermoilemasta, sohlari.

        t. Inssi ekalla läpi.


    • kahdesti hylätty

      Mulla pompannut inssi nyt kahdesti, viikko sitten maanantaina oli eka ja sen nyt vielä ymmärsin miksi sieltä tarjottiin hylättyä. Ajoin tasa-arvoiseen risteykseen ja kuvittelin kerkeäväni ennen sitä autoa, jota minun olisi pitänyt väistää. No, inssisetä hyppäsi polkimille ja loppu 15min oli tuskaa ajaa kun tiesin että se oli siinä. Täysin ymmärrettävää ja täysin ome mokani.

      Toisen inssin jouduin ajamaan täysin uudella autolla, jolla olin ajanut kaksi kertaa aikaisemmin Toinen kerta oli siis tänään, ajoin mielestäni todella hyvin ja ilmeeni olikin varmasti näkemisen arvoinen kun inssi kertoi joutuvansa hylkäämään kokeeni. Olin lähes satavarma, että läpäisen. En tehnyt kuulemma mitään isoja, konfliktiin johtavia virheitä, mutta liikaa pieniä. Kuulemma havainnoin muuta liikennettä heikosti. Meni vähän fiilikset, kun just ennen inssiä ajomaikka sanoi, että katson tosi hyvin muut autot ja kevyen liikenteen esim. kaistanvaihdossa tai kun käännyn. No, aina ei voi voittaa.

      Nyt tuli toistamiseen 7 ajokertaa lisää, ja eniten tässä toi rahan meno ottaa aivoon. Kertaalleen jo olen joutunut maksamaan tuon noin 400 euron laskun ja nyt tuli uusi. Kaiken lisäksi joudun pitämään nyt kuukauden tauon, sillä en halunnut taas vaihtaa autoa ja ajo-opettajaa. Odottelen, että omani palaa lomalta heinäkuun loppupuolella.

      Tavoite oli ensin saada kortti ennen kesälomaa, sitten ennen juhannusta ja nyt ennen koulun alkua syksyllä. Toivon todella, että kolmas kerta toden sanoo.

    • Inssifail

      Mielestäni aleksiskivenkadun inssipaikka on huonoin. Mulle määrättiin 10 ajotuntia että ajoin hiukan hiljaa, mut siel olikin ruuhkaa. Inssiopettajalla oli huono päivä ku kaikki mua ennen tulleetkin reputtivat sen ajokokeen, mun ope kertoi. Mut sen huonon päivän takia mulle tuli 400€ lasku... EI OLE REILUA!!! Suosittelen, älkää menkö sinne. :( inssiope ei edes arvostellu mun koetta vaan sanoi et ajoin ruuhka ajassa hiljaa. Alinopeutta ei ole. Damn Aleksiskivenkadun inssit.

    • kortti taskussa :)

      Minä reputin aleksiskivenkadulta kolme kertaa... neljännellä meni läpi. Ja kuulemma puolet reputtaa ekan inssin siellä... ainaki vuos-kaksi sitten hesari uutisoi.

    • Mokasin

      Tänään oli inssi ja ei mennyt läpi. Tuntuu aivan kamalalta mutta sain itteni pidettyä koossa siellä kuitenkin. Sain kolme ajokertaa harjottelua ennen seuraavaa inssiä ja heti sen inssiajon jälkeen käytiin jo yksi ajokerta pyörimässä. Mentiin vaan se inssiajoreitti uudestaan. Sain jo parin päivän päähän sen uuden inssin. Toivottavasti se menis paremmin kun maksaahan se uusiminen ja nolottaa reputtaa. Ja olisihan se ihan kiva jos vaikka osaisin sitten olla siellä liikenteessä nätisti.

    • kortiton

      mulla onkin inssi nyt parin vikon päästä... saa nähdä miten käy. Olen jo pitkän ollut vakuuttunut että olen täysi luuseri liikenteessä... Vaihdon autokouluakin kesken kaiken kun muutimme toiselle paikkakunnalle. Olin aivan varma, että entinen autokoulun opettaja halusi vaan "rahastaa" mulla, koska jok'ikinen kerta kun ajotunnit meni paremmin, niin se valitti ihan kaikesta ja välillä käsittämättömistä asioista.
      "sinun pitäisi saada varmuutta ajamiseen..." Aivan... ihan kuin se auttaisi mitään, että haukutaan maarakoon. Hänen mukaansa koskaan ei mennyt hyvin. Tietty virheitä tuli, sen myönnän. Aina vaan lisää ajotunteja. Kumma kyllä hyvällä tuurilla sain kaksi ajokertaa 3 viikon välein! Ei ihme kun ei meinaa rutiinia tulla... Ja aina ajotuntien jälkeen sama jäkätys: sinun pitää saada varmuutta siihen ajamiseen... En tiedä käytettiinkö nyt epävarmuuttani hyväksi tässä tilanteessa?
      Ja aina kun onnistuin tumppaamaan auton niin opettaja painoi kaasun pohjaan että hädissäni ja nostin kytkimen liian nopeasti. Todella raivostuttavaa.

      Nyt on 20 ylimääräistä ajokertaa takana... Niistä 10 ensimmäistä oli ihan turhia 2-3 viikon välein käyntejä.
      Onneksi tällä kertaa on ollut sentään hyvä opettaja... ja sain vihdoinkin kasattua ne itseluottamuksen rippeet mitä edellinen opettaja onnistui tuhoamaan. Luultavasti itku tulee tuli korttia tai ei...

    • Se sama mokailija

      Noniin, nyt se inssi meni läpi! Eli ne kolme ajokertaa mitkä sain siihen ekan inssin päälle olivat todella tarpeeseen. Viimeisellä ajokerralla törttöilin niin paljon kun jännitti se inssi seuraavana aamuna, että opin varmasti ihan kaiken kantapään kautta. Inssiajossa ei tullut yhden yhtä virhettä tai merkintää siihen paperiin! Koska olen jo reilusti yli parikymppinen niin ikä ei hidastanut autokoulun käymistä ja sain siis koko homman kotiin alle kahdessa kuukaudessa, eli ajokertoja oli joka viikko useita. Tsemppiä siihen ja jos ei ala autokoululta tippua ajokertoja enempää kuin parin viikon välein niin sanot siitä että ei tämä käy, kun ei se homma silleen etene!

    • hylätty :(

      tänään oli mullakin inssi ja hylättyhän siitä tuli :-/ mutta voin kyllä sanoa että tutvo ei ihan ollu tilanteen tasalla... olin kääntymässä risteyksessä oikealle ja odotin suojatien yli meneviä pyöräilijöitä aivan oikein.. hieman nostin kytkintä että liukuisin puoli metriä eteenpäin ja näkisin tuleeko oikealta puolelta jalankulkijoita.. tulihan sieltä ja painoin jarrua samaan aikaan kuin tutvokin ja hänen mielestään en painanut sitä ollenkaan!? siihen se sitten yhteen virheeseen kaatui ja nyt harmittaa :( onhan seuraava inssi jo 5päivän päästä mutta silti sekin maksaa ja varsinkin jos sama tutvo tulee valvomaan niin se ärsyttää paljon!!

    • kortti taskussa!

      tänään oli kolmas inssi ja läpi meni! itsekkin hermoilin, että pääsenkö läpi ollenkaan, mutta ihme kyllä tutvo oli todella armelias! ekalla kerralla ajo-openi oli mukana ja ihmetteli miksi tutvo ei päästänyt läpi. hänen mukaansa toimin erinomaisesti liikenteessä, ja hän ei ollut uskoa ,että hylsy tuli. tokalla kerralla olin aivan itkupaniikissa, mutta tutvo oli mukava ja pahoitteli joutuvansa hylkäämään suoritukseni, koska olin 'liian kohtelias ja epävarma risteystilanteissa'. kolmannella kerralla tutvo veikin maantielle ajamaan (eka ja toka kerta olivat ydinkeskustassa). olin viimeksi ajanut maantiellä monta kuukautta sitten, enkä ollut mielestäni ikinä ajanut niin huonosti! koko ajon ajan tein selväksi, että odotan hylsyä, mutta hän hyväksyi tulokseni ja onnitteli :) luulen kyllä, että hän oli armelias, koska tämä oli kolmas kertani, mutta pääsinpähän läpi! olen kuullut ihmisistä, jotka ovat päässeet vasta seitsemännellä kerralla läpi, mutta se kertoo jo jotain kuskin ajotaidoista (tai hermoista).

    • ei korttia

      Voi onneksi täällä on muitakin! Reputin inssin viime viikon torstaina ja olo on kamala! Tein virheitä, joita en ollut tehnyt ajotunneilla mm. ajoin ylinopeutta ja ryhmityin sulkuviivan päälle siten, että vänkärin puoleinen rengas oli sen viivan päällä. Lisäksi ajoin liian lähellä parkeerattuja autoja, tein äkkijarrutuksen liikennevaloissa (ois vaan pitäny ajaa keltasilla) ja en katsonut taustapeiliin, kun lähdin mäkilöhdöstä (käänsin kyllä päätä!). Ens viikolla ois uus inssi ja olo on kyllä epävarma! Neljä ajotuntia sain virheistä ja kyllä pistän kaikki sormet ja varpaat ristiin, että menis läpi. Käyn autokoulua toisella paikkakunnalla, kuin missä asun joten uusi inssi, ylimääreiset ajotunnit sekä junaliput tulee maksamaan n. 300 euroa. Koko ajatus uusimisesta pelottaa ja ahdolliset virheet ahdistava älyttömästi!

      • hylsykkä

        Onneksi täällä on joku muukin joka on reputtanut ylinopeuden takia. Kaikkien ajojen aikana ope vain sano että paina kaasua ja inssisetä sitten sanoi että ihan holtittoman lujaa ajoin vaikka mielestäni vain tein niinkuin käskettiin. Oikeassahan setä oli ei siinä, mutta tuntuu että miten voi olla niin tyhmä ettei osaa edes mittaria lukea...


    • 122121212211221

      MItä kummaa et katonny taustapeiliin kun lähdit mäkilähdöstä? Kuka vaatii moista toimintaa? Joo ei passaa jarrutella keltasilla, sitä mennään tai sitten jarrutellaan jo hyvissä ajoin. Ota vaan iisisti niin eiköhän mene läpi helposti.

      • ei vieläkään läpi.

        Noniin tänään oli toinen inssi, eikä mennyt vieläkään läpi. Pysähdyin liikennevaloihin enkä saanut autoa enää liikkeelle. Mäki oli loiva ja paniikkihan siinä iski ja tutvo joutui auttamaan liikkeelle. Toivottavasti kolmas kerta toden sanoo...


    • pipunat

      Hylsyhän siitä sitten tuli tänään, yritys oli ensimmäinen. Virheitä tuli pitkin matkaa, peruutukset aivan metsään, mutta homma kosahti lopullisesti vasta parin sadan metrin päässä konttorilta. Iso risteys, jossa piti kääntyä vasemmalle... Odotin suoraan tulevan jonon, mutta eikös kauempaa ehtinyt vielä yksi auto tulemaan. Jotenkin ajattelin, että sille ehtii syttyä punainen, mutta eipäs ehtinytkään. Inssisetä loi jarrut pohjaan. Harmittaa todella paljon, että tuli tuollainen emämoka. Jos olisin ollut yksin autossa, pelti olisi varmasti rytissyt.

      Mulla on ollut koko autokoulun ajan ongelmana arkuus ja se, että tukeudun liikaa vieressä istuvaan opettajaan. Inssiä edeltänyt ajotunti oli kuitenkin ehdottomasti parhaani, tunsin jopa oikeasti osaavani jotain. Oli ihan hyvät tutinat vielä hetki ennen inssiä, mutta sitten inssisetä tuli autoon jo valmiiksi sen näköisenä, että oli syönyt kilon sitruunoita... Hermohan siinä meni. Noh, omat ovat mokani.

      Heti inssin jälkeen meinasi tulla itku, mutta onneksi opettaja osasi tukea ja kannustaa. Yritän nyt suhtautua tähän positiivisesti ja ottaa kaiken irti ylimäärisistä tunneista. Parempi kai se niin on, että sählää nyt vielä, kun sähläys on "sallitua" eikä sitten silloin, kun on liikenteessä ihan omillaan.

    • Onneksi et saanut!!!

      Onneksi et saanut korttia! Tuolla peltien rytinä puheista päätelle aiheuttaisit enemmän vaaratilanteita kuin ehdit ajaa kilometrejä! Nyt ahkerasti ajamaan lisätunteja. Paljonkos sinulle määrättiin lisää ajoa? Keskity vain kovasti siihen mitä teet, niin kyllähän se siittä sitten alkaa luonnistumaan ja opit tarkkailemaan muuta liikennettä ja ilman viimeksi mainittua ei ole mahdollisuuksia selvitä liikenteessä, sekä aiheutat varmasti moisella suurta surua monen uhrin omaisille, jotka pääsevät hengestään.

      Et todellakaan kuitenkaan ole ainoa joka ei vielä vaaditun ajotunti määrän jälkeen löydä sitä sisäistä kuskiaan. Muutama kaverini on sellaisia että olen monesti miettinyt että mistä muropaketista ovat korttinsa löytäneet!!!

      Tsemppiä!!!

      • pipunat

        Sain vain neljä tuntia. Itse asiassa ihmettelin vähän itsekin, miksei tullut enempää...

        Sellaista strategiaa olen nyt suunnitellut seuraavalle yritykselle, että a) nopeudesta vähän pois (ajoin siis tänäänkin kyllä ihan rajoitusten mukaan), jotta tulee enemmän aikaa havannoida ja b) keskityn tietoisesti ottamaan jokaisen tilanteen (risteys, peruutus ym.) omana yksittäistapauksenaan ja yritän välttää sellaista paniikkikierrettä, jossa yksi virhee poikii muita. Toki helpommin sanottu kuin tehty.

        Tämä varmasti kuulostaa ihan naurettavalta, mutta eniten mua uusintainssissä ei hirvitä itse ajaminen vaan se, että saan saman inssisedän. :'D Ei sillä, että epäilisin yhtään kyseisen tyypin ammattitaitoa, vaikutelma vaan oli niin... jäätävä. Siinä tilanteessa, kun jännittää muutenkin, on vaan niin paljon merkitystä sillä onko vieressä istuvalla positiivinen "lähdetäänpä sitten ajelemaan" -asenne vai "lähdetäänpäs sitten kattoo miten paska sä oot"-asenne. Pelottaa, että lisätuntien toivottavasti tuoma itseluottamus rapisee siihen paikkaan, jos setä on sama.... Pitää kai nyt vaan sitten yrittää takoa omaan kalloon, että se ajo on itseä varten enkä varmasti ole ensimmäimen enkä viimeinen kokelas, joka epäonnistumisen jälkeen vatvoo näitä samoja ajatuksia.


      • pipunat
        pipunat kirjoitti:

        Sain vain neljä tuntia. Itse asiassa ihmettelin vähän itsekin, miksei tullut enempää...

        Sellaista strategiaa olen nyt suunnitellut seuraavalle yritykselle, että a) nopeudesta vähän pois (ajoin siis tänäänkin kyllä ihan rajoitusten mukaan), jotta tulee enemmän aikaa havannoida ja b) keskityn tietoisesti ottamaan jokaisen tilanteen (risteys, peruutus ym.) omana yksittäistapauksenaan ja yritän välttää sellaista paniikkikierrettä, jossa yksi virhee poikii muita. Toki helpommin sanottu kuin tehty.

        Tämä varmasti kuulostaa ihan naurettavalta, mutta eniten mua uusintainssissä ei hirvitä itse ajaminen vaan se, että saan saman inssisedän. :'D Ei sillä, että epäilisin yhtään kyseisen tyypin ammattitaitoa, vaikutelma vaan oli niin... jäätävä. Siinä tilanteessa, kun jännittää muutenkin, on vaan niin paljon merkitystä sillä onko vieressä istuvalla positiivinen "lähdetäänpä sitten ajelemaan" -asenne vai "lähdetäänpäs sitten kattoo miten paska sä oot"-asenne. Pelottaa, että lisätuntien toivottavasti tuoma itseluottamus rapisee siihen paikkaan, jos setä on sama.... Pitää kai nyt vaan sitten yrittää takoa omaan kalloon, että se ajo on itseä varten enkä varmasti ole ensimmäimen enkä viimeinen kokelas, joka epäonnistumisen jälkeen vatvoo näitä samoja ajatuksia.

        No niin, nyt on toinen inssi käyty ja läpi meni. Ei tullut minkäänlaisia merkintöjä, ei H:ta, mutta ei myöskään V:tä tai pelättyä K:ta.

        Hienoltahan tämä tuntuu, mutta nyt se harjoittelu vasta alkaa. Vähän kyllä hirvittää, tosi epävarma olen vieläkin... Tosin opettajani oli varmaan ihan oikeassa sanoessaan, että ei siihen rohkeuden saamiseen ole mitään vippaskonstia olemassa, toisto on ainoa keino.

        Tsemppiä kaikille, jotka uusintaan joutuvat! Kamalta se tuntuu, mutta loppupeleissä on syytä olla tyytyväinen, että kontrolli on tiukka - meidän kaikkien parhaaksi. :>


    • juuuhh

      Mullaki kusi inssi viikko sitte muutamaa virheesee; käännyin oikeelle ja villku oli vahingossa vasemmalle, en väistäny pyöräilijää, menin vahingossa punasia päin::D nää nyt oli tämmösiä huolimattamuus virheitä:D ei tullu, ku kolme lisäajo kertaa:D ei siin mitää, mut joudun oottaa melkee kuukaude et pääsen uusinta inssii...

    • Surullinen veli

      Inssi ei ole aina itsestä kiinni. Veljelläni oli vasta toinen inssi ja ei tullut kuin yksi pieni virhe tiellä jossa samaan suuntaan ajoi kaksi kaistaa. veljeni oli katsonut taakseen ja auto oli lähtenyt hitaasti kohti vastaantulevien kaistaa, veljeni oli sen huomannut ja ruvennut oikeisemaan mutta virkaintoinen ajattaja oli puuttunut ajoon välittömästi vaikka veljeni ei ollut vielä lähellekkään keltaista viivaa. Ajot oli mennyt muuten täydellisesti. Inssin päätyttyä rakas veljeni oli ajatellut että jess nyt tuli kortti, mutta ajattaja olikin sanonut että ei voi valitettavasti antaa korttia. Kuka osaa ajaa täydellisesti tiellä ja useilla tutuillani on tullut paljon enemmänkin virheitä ja silti on kortin saaneet. Hyvin erikoista ja tuntuu että olisiko pompauttanut inssin pelkän rahastuksen takia.

    • Turhaantunut

      Tulin äsken inssistä. Ajo meni muuten lähes täydellisesti, mutta pari risteystä ennen katsastusasemaa inssi käski minun kääntyä vasemmalle, katsoin että ei täällä ainakaan mitään kieltoja ole että mikäpä siinä minähän käännyn.
      Kääntymisen jälkeen ajoimme konttorille, ja olin innoissani koska luulin ajon menneen nappiin.

      Sitten inssimies sanoo että " Tämä onkin sitten hylätty"

      Syy: Siinä vasemmalle käännyttäessä oli lumen seassa näkynyt 1/3 vasemmallekääntymiskielto-merkkiä.

      tulos: Vituttaa niin ankarasti tuommoinen kieroilu. Loppuviikosta uusiksi ja katonkin sitten kaikki kulmat ja kivenaluset.

      • juuuuli

        Aika törkeää! Minulle ajo-opettaja juuri tänään sanoi, ettei inssissä edes ohjata ajamaan kiellettyyn ajosuuntaan. Voi kuulemma luottaa siihen, että jos inssimies sanoo, että käännytään vasemmalle niin sinne todella saa sitten kääntyä.


    • vituiks meni

      Täällä myös inssistä tuli hylsy. En kuulemma katsonut kevyttä liikennettä tarpeeksi... Vaikka jokaisen risteyksen kohdalla päätä käänsin, mutta tutvo oli niin tarkka.

      - Pitää kuulemma katsoa kevyt liikenne, vaikka heillä olisi punaiset?! (En tietenkään päätä kääntänyt sitten kunnolla siinä tilanteessa.)
      - Ja pään kääntäminen ei kuulemma ollut riittävää. (Olisi pitänyt varmaan nousta penkiltä ja kurkkia, tuleeko sieltä vai ei.)

      Missään muussa ei "virheitä" tullut, paitsi tuossa katsomisessa. Pitää ensi viikolla sitten katsoa korostetusti ja liioitellusti jokainen risteys ja kevyt liikenne.

      Tsemppiä kaikille, vaikka vituttaakin. Tiedän.

      • Ääh, sama juttu itsellä. Tulevatko pyörät tosiaan punaisia päin noin innokkaasti? Ainakin tiedän nyt, että minun on liikuteltava päätäni liioitellustikin, jotta pääsen läpi, mutta rahaa palaa ja autokoulu rahastaa.


    • Kokeesi on...HYLÄTTY

      Vuosi 2012, edelleen ihmiskunta kamppailee samojen ongelmien kanssa. Inssi meni vituiks, vitutus on jumalaton... tein yhden ainoan virheen ja inssin jälkeen sain kuulla siitä virheestä 100 kertaa.. viimeiset 2 kertaa yskin etten olisi kuulut että "kappas vain et tainnut nähdä sitä polkupyöräilijää".. Matkalla kotiin ajattelin että kyllä se vitutus kohta loppuu, "eikun uuttamatoa kokkuun"... Näin ei kuitenkaan ollut, kävelin suoraan huoneeseeni ja pahoinpitelin jokaisen sohvatyynyn minkä löysin.
      Tämän lisäksi joudun suorittamaan 5 ajotuntia lisää, joka maksaa siis aivan vitusti, ja ottaa kaiken lisäksi aikaa vähintään viikon ( 2vk odotellessa uutta inssiä)
      nytkun ajattelen asiaa niin taidampa mennä kusasemaan naapurin postilaatikkoon. SAATANAN VITTU!!!!!

      Ps. Pysykää lujina sieluveljet eiköhän së joskus läpi mene...

      • Nyyyh

        Tosiaan, vuosi 2012 ja ihmisillä samat ongelmat.

        Itellä huomenna inssi. Tiedän jo nyt et hylsyhän sieltä todennäkösesti tulee, koska en ole todellakaan valmis! Olen aivan varma, että yrittävät kusettaa multa vaan rahat pois, kun laittaavat mut jo suorittaan tutkintoo.

        Tänään oli viimeinen varsinainen ajotunti ennen huomista inssiä, ja voin kertoa että vituiks se meni. Ajoin melkein bussin alle, mutta se tilanne tosin oli ajo-opettajankin mielestä epäselvä ja bussikuski oli täys mulkku. Lisäks en muistanu kattella fillaristeja ja kuolleita kulmia. Olis määränny 3 ajotuntii lisää ton "leikki inssin" perusteella. Eli kysymys kuuluu, että mikä vitun järki niille sanoo, et joo "mee vaan sinne inssiin". Ajo-opettajani sanoi, että mene vaan yrittämään, ei sinne häviämään olla menossa. Just näin.

        Huomenna aion tottakai ihan tosissani yrittää saada sitä korttia, mutta ajohistoriani sotii onnistumistani vastaan. Ennen varsinaista inssiä on vielä yksi ajotunti, joka on vähän niinkuin lämmittelyä ennen varsinaista inssiä.

        Tuun todennäkösesti huomenna itkemään tänne. Että vittujeee.


      • Nyyyh
        Nyyyh kirjoitti:

        Tosiaan, vuosi 2012 ja ihmisillä samat ongelmat.

        Itellä huomenna inssi. Tiedän jo nyt et hylsyhän sieltä todennäkösesti tulee, koska en ole todellakaan valmis! Olen aivan varma, että yrittävät kusettaa multa vaan rahat pois, kun laittaavat mut jo suorittaan tutkintoo.

        Tänään oli viimeinen varsinainen ajotunti ennen huomista inssiä, ja voin kertoa että vituiks se meni. Ajoin melkein bussin alle, mutta se tilanne tosin oli ajo-opettajankin mielestä epäselvä ja bussikuski oli täys mulkku. Lisäks en muistanu kattella fillaristeja ja kuolleita kulmia. Olis määränny 3 ajotuntii lisää ton "leikki inssin" perusteella. Eli kysymys kuuluu, että mikä vitun järki niille sanoo, et joo "mee vaan sinne inssiin". Ajo-opettajani sanoi, että mene vaan yrittämään, ei sinne häviämään olla menossa. Just näin.

        Huomenna aion tottakai ihan tosissani yrittää saada sitä korttia, mutta ajohistoriani sotii onnistumistani vastaan. Ennen varsinaista inssiä on vielä yksi ajotunti, joka on vähän niinkuin lämmittelyä ennen varsinaista inssiä.

        Tuun todennäkösesti huomenna itkemään tänne. Että vittujeee.

        Tulin just inssistä. Ja yllätys yllätys hylätty. Meni tosin paremmin kuin odotinkaan ja tutvon mukaan ei paljon puuttunu,että olis läpi menny. Määräs sitten 2 ajokertaa lisää...menee todennäköisesti ikuisuus että pystyn uusimaan inssin, kun koulussakin pitäs kuulema istua ja koeviikolla kokeet tehdä. Että vituttaa ja armottomasti.

        AAAAAARG...vittu


    • kjkj

      Jeeeee inssi hylätty vituttaa niin maan perkeleesti . En mitään isoa virhettä tehnyt mutta auton käsittely oli sähläämistä inssin mukaan, ajolinjat kusi ja muutenkaan ei ollu homma ihan hallinassa. Kannattaa pitää monta viikkoo taukoo ennen inssiä :))))))))))))))) eipä oo kovin korkeella odotukset että kolme ajokertaa lisää auttais ................ ihan vitun perseestä jos kusen inssin niin helvetti onhan se mun maikkakin inssin koulutuksen saanut ja jos hänen mielestä osaan ajaa niin miks pitää mennä jollekki randomille näyttää ajoa 25 minuuttia ja tsägäl tietysti kuset just sen kerran helkkari ja kortti oli sit siinä elämä on perseestä kiitos hei

    • 2x hylätty

      Jep täällä kans kurja olo, inssi hylätty kaks kertaa. Ekalla kerralla ajoin kuulemma risteyksen liian leveesti ja kävin viereisellä kaistalla. Toi eka inssi harmittaa niin tajuttomasti ku niin pienestä kiinni! Toinen inssi kusi koska mäkilähdössä vasemmalle käännöksessä auto valu taaksepäin ja olis osunu taakse ilmestyneeseen autoon. Tämän hylkäyksen ymmärrän kyllä hyvin. On vaan niin ikävä olo, ku tällaseen kesäaikaan seuraava uusiminen menee aina niin pitkälle ja sitä korttia tarvis täältä peräkylistä niin paljon, bussiyhteydet huonot.

      Kaikkein pahin on se, että kaikki kaverit saanu ekalla kerralla. Tunnen olevani täys luuseri ku en o saanu sitä korttia vieläkään ja pelkään että ei edes kolmas kerta totta sano. Ja tosiaan ajo-opettaja sanonu et olis myöntäny mulle jo kortin. Kyllä pääs itkut molemmilla kerroilla, ja tuleva inssi ahdistaa ihan tajuttomasti. Sama inssimies ollu molemmilla kerroilla, eikä se edes yritä keventää tunnelmaa mitenkään!

    • Kyrpiintynyt

      Inssi hylätty, syy: toinen auto tuli risteyksestä punaisia päin ja tutvo joutui jarruttamaan (Vaikka itsekin sitä jarrua tajusin polkaista, en kuulemma tarpeeks, kaipa tutvo luuli että alle olin innolla ajamassa :/) Ärsyttää tällainen syy niin maa pirusti! Eihän se meikän vika ole, jos joku toinen törttöilee liikenteessä noin. Muuten koko ajon aikana vain yksi virhe, kun auto vahingossa pääsi sammumaan. Sain senkin sentään liikkeelle nopsaan eikä kukaan joutunut takiani odottelemaan sen kummempia.
      3 Ajotuntia nyt tuli lisää tuollaisen takia, tekis mieli laittaa lasku sille joka kehtasi punaisia päin vetää.

    • Nyyyh

      Tänään vihdoin (3 viikon tauan jälkeen) pääsin yrittämään inssiä toista kertaa. Ja läpi meni:)). Nousin autosta ja sanoin opettajalleni "sä et tiiä miten onnellinen mä oon" :-D. Ajosuoritukseni ei kuitenkaan ollut moitteeton:

      Pääpiirteittäin ajoin hyvin ja turvallisesti, eikä suurempia riskejä sattunut. Joukossa kuitenkin oli pieiä mokia, jotka aiheuttivat sen että inssi setä sanoi "rimaa hipoen tämä läpi menee". Lisäks sit katsastuskonttorin pihassa käski peruuttaa. Mulla on aina menny peruuttamiset ihan nappiin....mutta tottakai juuri inssissä "me ollaan täs viivan päällä." Meinasin sanoa, että "vittu, tottakai just tänään!" Katsoin hyvin epätoivoisesti ajo opettajaani joka seisoi ovella odottamassa. No, siinä sitten rauhassa säädin aikani ja sain auton parkkiin. Meinas jo itku tulla, et siihenkö se nyt kaatu.

      Eli harjoteltavaa riittää!!! Onneksi inssisetä oli todella mukava. Ja tärkeintä on että läpi pääsin:)!

      Onnea kaikille, kyllä se kortti sieltä vielä tulee. Tiedän, että hylkäys tuntuu todella pahalta, mutta älkää missään nimessä verratko itseänne kavereihinne! Rauhassa vaan siellä ratin takana, niin kortti tulee.

    • 3. kerta toden sanoi

      Pakko munki tulla ilmottamaan, että se inssi sitten tosiaan 3. kerralla meni läpi. Kahdella ekalla kerralla oli sama tutvo, joka ei puhunut sanaakaan ohjeistuksen lisäksi, mut kolmannella sattu onneks vanha setä, joka jutteli lapsenlapsistaan ym. Rentoutti oloa niin paljon, et jännitys katos siinä sivussa!

      Unohdin kerran vilkun, mut ei onneks rankassu siitä. Sanoinki ajo-opettajalle sen inssin jälkeen, et saman tien pyyhkiyty pois se ahdistus mitä inssi oli aiheuttanu ja nyt oon vaan onnellinen, et se on vihdoin ohi! Tsemppiä kaikille.

    • jrnelk

      Jep, hylätty tuli. Isän kanssa ollaan ajettu ja alusta asti niin hyvin mennyt, eikä kertaakaan joutunut puuttumaan ajamiseeni. Nyt sitte Aleskis Kiven kadun naisinssi haukku koko ajamistyylini ja autonkäsittelyn. (mm. ei kannata vaihtaa vapaalle, vaikka minulle opetettu että se juuri on sitä "taloudellista ajoa"!!), pahin virhe tuli kuitenkin siinä, että vetäsin äkkijarrutuksen kun vaihtu punaset valot. Samoissa valoissa mokannut jo kolme tuttuani inssin, ens kerral oltava tarkempi..
      Pelottaa mielettömästi ens viikon inssi kun koko itsevarmuuteni on nyt poissa. kunpa vaan ei olisi sama tutvo, tämä nainen kun vaan istui hiljaa ja tuijotti niin loi pieniä paineita...
      Onko joku ajanut Helsingin keskustassa, mutta käynyt ajamassa inssin esim. Espoossa? Ajattelin että voisi olla aika paljon helpompi, tosin haastetta toisi tietenkin se ettei niin tutut paikat..

      • Sitkeesti vaan

        Minuakin kiinnostaisi, voiko ajaa inssin muualla. Minä asun nyt täällä mökillä kun on kaupunkitalo remontissa, otan lisätuneja harvatahtisesti, en ole vielä käynyt inssissä. Täällä maalla olisi paljon helpompi ajaa inssi, ei ole edes liikennevaloja. Ja täällä nyt aluksi ajelisinkin, kun täällä asustan. Ja ihan hyvää tekisi saada täälläkin muutama tunti ajo-opetusta.


      • kati______

        Minä yritin ensimmäistä kertaa tuolla Aleksis Kiven kadulla, ja meni tosi huonosti. Toinen yritys oli Espoossa. Siitäkin tuli hylätty, mutta koin kyllä, että ajaminen oli Espoossa selvästi helpompaa kuin Helsingin keskustassa, siitä huolimatta, että olen harjoitellut Helsingin keskustassa. Ensi viikolla uusi yritys, Espooseen taas...


      • ratinvääntäjä

        Ei kannata "masentua". Ite olen seurannut joskus noita inssejä ja jotensakin tullut huomamaan, että läpimenomahdollisuus on noin fifty/fifty.

        Siis koskaan et voi sanoa, meneekö inssi läpi vai ei.

        Se nyt vaan on sillain.

        Yksi sellainen perusjuttu on, että inssit eivät ole keskenään vertailukelpoisia, siis jokainen lenkki on erilainen ja jokainen tutkinnon vastanottaja on erilainen.

        Myös jokainen "kokelas" on erilainen. Tästähän se soppa syntyy.

        Joskus vanhoina päivinäni tuli mieleen, että josko, esim, tiettynä ajanjaksona kaikilla olisi sama koeajolenkki kaikille tutkintoon tulevilla, niin silloin päästäisiin hieman lähemmäksi vertailikelpoista,objektiivista, tutkintoa eri kokelaiden kesken.

        Onhan tuota varmaan tuumattukin.

        Laadulla on tekijänsä tässäkin hommassa.


    • jrneks

      Kirjoitin ton aiemman viestin, ja tiedän että inssin voi ajaa missä kaupungissa tahansa (inssinainen sanoikin minulle ajon jälkeen)
      Itse vaan sitä mietin että onkohan se vaikeaa mennä suoraan inssiin "tuntemattomaan paikkaan".
      Mutta tossa sun tilanteessa ajaisin kyllä siellä maalla. Tai no jos lähellä on isompi kaupunki niin kyllähän ne usein siellä järjestetään , ei kai joka pikku kylässä oo omaa inssi paikkaa.?

      • Sitkeesti vaan

        Jos minulle tarkoitit tuon, niin selvittelin asiaa eli keskustelin oman open kanssa ja soitin tänne pienemmän paikkakunnan autokouluun. Homma kyllä onnistuisi, mutta pienellä paikkakunnalla ei voi ajaa inssiä, vaan se ajettaisiin kolmannella paikkakunnalla. Enpä siis taida lähteä siihen, kun en taas tunne sitä kylää juurikaan. Yritän siis saada kokeen läpi kotikaupungissani. Todennäköisesti panikoin eka kerralla niin kuin teoriakokeessakin, ja ehkä saan sen kolmannella tai neljännellä kerralla läpi. Rahaa palaa mutta periksikään en anna. Ja sittenpä olen toivottavasti varmempi kuski kun lähden ekaa kertaa yksin ajelemaan.


    • autokoulun oppilas

      Mulla oli maanantaina (11.6) inssi, joka ei mennyt läpi..mut ei se niin hirveästi silloin harmittanut, ku tiesin itse, että tuskin tulen pääseen inssiä läpi.

      Virheitä mitä tein inssissä:
      - Ajoin kahdella kaistalla (ei ollut keskiviivaa, joten en erottanut ett oli useampi kaista samaan suuntaan)
      - Auto sammui ihan keskelle risteystä
      - Moottoritiellä ajoin 60 (en hoksannut, koska oli tosi lyhyt moottoritien pätkä, mikä mentiin)
      - Vilkku jäi liian pitkäksi aikaa muutaman kerran, esim. moottoritiellä

      No, tuon penkin alle menneen inssin jälkeen mulle määrättiin (vain) 3 ajotuntia, ja ne(kin) oli nyt tällä viikolla.
      Viimisin ajo oli eilen (15.6), joka meni kyllä omasta mielestäni todella surkeesti..mut open mielestä ajo meni iha ok.

      Mut uus inssi ois kuitenkin sit maanantaina (18.6), vaikka itsestäni kyllä tällä hetkellä tuntuu siltä, etten ole tuohon uusinta inssiin vielä valmis..mut saa nähä miten maanantaina menee inssi ja pääsenkö läpi.

      Jännittää, stressaa, hermostuttaa ja pelottaa vaan tuo uusinta inssikin..ja lisäksi vähän pelkään sitä, ett jos en pääsekkään läpi, niin mitäköhän ne autokoulun ope/opet siitäkin sit ajattelee..huoh.

    • TROLOLOLOLOLOLOLOL

      EKALLA INSSI LÄPI ! IMEKÄÄ NOBOT LEKAA :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

    • näin tällä kertaa

      mulla meni aikoinaan eka inssi läpi, mutta nyt kun täytyi tehdä uusinta (lyhytaikasen jatkohakemus ei mennyt läpi) niin tuli hylätty! välissä siis pari vuotta ajokokemusta.

      virhe oli paikoin 'mutkat suoraksi'- tyylinen kaista-ajo vierekkäisten kaistojen ollessa tyhjinä, jonka tunnistin itsekin virheeksi ja sanoinkin siitä lopuksi.. mutta silti hylätty yllätti koska elin jotenkin siinä luulossa että pitää aiheuttaa vaaratilanne että pistävät uusimaan.

      3 tuntia ja uusi yritys. rahanhukkaa sanon minä, mutta jääpähän tämäkin näpäytys mieleen. ehkä oli vanhan kuskin hybristä mukana?

    • näin tällä kertaa

      no niin, nyt meni läpi.
      resepti oli "nössöajo" eli todella hitaasti vedin ja hidastin jokaiseen risteykseen vaikkei selkeästi olisi tarvinnut.. ja en vaihtanut kaistaa jos ei vierestä tehty selkeääkin selkeämmin tilaa! pelkääjän paikalta tuli -ttuilua jo ajon aikana ja vielä rankemmin sen jälkeen, mutta lopuksi totesi että en ainakaan ole vaarallinen kuski ja antoi laput kouraan.

      show-ajoahan se oli ja taisi inssi sen tajutakin, mutta nyt oli pakko pelata varman päälle.

      onnea muille, täytyy sanoa että melko mielivaltanen kuva jäi koko touhusta! ajoin siis pääkaupungissa (paikalla on väliä, tsekatkaapa statistiikat!)

    • uuuh2

      vittu oot tyhmä jäpä, oisit ottanu inssiltä kovaa!

    • 1.1.11..

      Itselläni on inssi ensi viikolla, ja jo nyt hermostuttaa tosi paljon, näitä viestejä lukiessa tulee vielä hermostuneempi olo. Täälläkin on paljon hyviä kuskeja kirjoitellut että he ovat joutuneet paniikkiin inssissä ja siksi tehneet virheitä.

      Itsekin saatan panikoida sitten väärään aikaan, koko ajatus vaan pelottaa niin paljon. Haluaisin saada ajokortin vielä tänä vuonna =(

    • Tempelli

      Itselläni jännitti ennen inssiä, mutta itse inssitilanne sujui rauhallisesti. Olin kyllä tyytyväinen suoritukseen, mutta hylsy siitä tuli. Syinä oli havainnoinnin puutteellisuus, enkä ottanut keliä tarpeeksi hyvin huomioon (oli pirun liukasta ja taivaan tuutilta satoi räntää) johon osaltaan liittyi myös ajoittainen varomattomuus. Nuo virheet nyt ovat aika inhimillisiä ja opettaja sanoi, että kortillisetkin tekee niitä jatkuvasti.

      Ei voi muuta kuin painottaa sitä, kuinka tärkeää pään kääntely on. Itse kyllä tein niitä havaintoja, mutta en näyttänyt niitä tarpeeksi hyvin. Vaikka se kuulostaa tyhmältä, niin kannattaa oikeasti pälyillä ympärilleen aina kun vastaan tulee suojatie ja risteys, tai miksei myös ihan muutoinkin. Ja vilkaiskaa peiliin sekä tarkastakaa se kuollut kulma kaistaa vaihtaessanne.

      Ja tuo keliasia kannattaa ottaa myös huomioon. Hidastakaa tarpeeksi ajoissa risteyksiin tultaessa ja muistakaa, että jarrutusmatkat ovat pidempiä näin talviaikaan.

      ---

      Mutta muuta neuvoa en osaa antaa, että kunhan vain tekee asiat rauhallisesti, jännittää pahimmat jännitykset pois ja itse ajon aikana näyttää tekevänsä havaintoja. Virhemerkinnöistäni valtaosa liittyi nimenomaan havainnointiin.

      Kyllähän se näin harmittaa tuon inssin hylsy melkoisen lisälaskun (5 ajokertaa á 40 euroa yht. 200 euroa, uusi tutkintomaksu 55 euroa sekä auton käyttömaksu 80 euroa, eli yhteensä 335 euroa) sekä sen takia, että seuraava aika on ruuhkaisuuden takia vasta 9. tammikuuta. Nyt jatkuvasti sisäistän ongelmiani, että en sitten toista samoja virheitä.

      Inssi oli siis Jyväskylässä. Konflikteja ei ollut yhtään.

    • jooseppi6

      Joo ei toi oo kyllä muutaku rahastusta. D: Ite mokasin just kolmannen inssin. Aina vaan 2 lisä ajotuntia joka inssin jälkee ollu, eli yhteensä n. 800e mätkyjä tietenkin ne inssimaksut. Pitäs sit saada varattuu neljäs inssi ku saa vähän rahaa kerättyä kokoon.

    • jönssönen

      itselläni on tilanne, että korttini vanheni, kun pitkitin 2-vaiheeseen menoa rahan takia. Oma moka! Nyt saan sitten kärsiä rahallisesti enemmän kun olisin voinut kuvitella :D Ensinnäkin eilen oli inssi. En ollut ajanut autoa yli vuoteen, ja inssi vieraalla autolla, vieraassa isossa kaupungissa, farmari-mallisella autolla sai aikaan mukavan pikku jännityksen :) Olin aika itsevarma kuitenkin ennen inssin alkua vaikka jännittikin. Olen kuitenkin ajanut paljon autoa, mutta tuo vuoden tauko tekikin sitten tepposet.. Tutvo käski heti kääntyä helsikirampista motarille ja siinä sitten mallikkaasti mokasin kiihdytyskaitalla, että huh huh :DD autot ei antanut tietä ja olin aivan paniikissa ja JOUDUIN PYSÄHTYMÄÄN! Sanoin jo ääneen että "käännytään vaan takasin" :D Tiesin, ettei mene läpi. Eikä mennyt... Parin päivän päästä olis uusinta, ja sain 2 ajotuntia. Rahanmeno vituttaa paljon, mutta olen kyllä niiden 2 ajotunnin tarpeessa. Ja tätä inssiä, yms ei olisi, jos olisin vain käynyt silloin sen 2-vaiheen ajoissa, mutta en olisi pystynyt silloin rahaksi muuttumaan, kun opiskelin ja rahaa ei ollut yhtään ylimääräistä. Mutta olipas se ajamiseni eilen arkaa ja epävakaata. Inssi kyllä kehui että muuten ajoin hyvin, mutta kyllä se vuoden ajamattomuus näkyi sinä epävarmuutena ja sitten se "kiihdyskaistalle" pysähtyminen nyt oli viiminen pisara :D ei saakelsson! Itkustin koko eilisen päivän, otti niin päähän oma itteni. Muutenkin siellä motarilla ajaminen tuntu yhtäkkiä hassulta kun oli sellanen olo, että pää vaan tärisee, kun ajan ihan hullua vauhtia, silti kaikki autot lipuu vaan ohi, kun ajoin 80/h :D

    • tutvo

      Kiihdytyskaistallehan (siis loppuun) pitääkin pysähtyä, ellei turvallista kaistanvaihtomahdollisuutta synny. Ei ole todellakaan oikein suoritettuna hylkyperuste ajokokeessa moottoritielläkään.

      • Oppimaan vaan..

        Epäilen, että tässä tilanteessa hylkäysperuste on aivan oikein. Tuskimpa tutvo on tuntenut oloaan turvalliseksi ja silloin on vaan hylättävä. En ole ikinä joutunut tilanteeseen, että kiihdytyskaistan päähän pitäisi pysähtyä. HUH jos sinne pysähdytään vilkkaan liikenteen aikaan.

        Pysähtyminen sinne osoittaa, että kokelas ei vaan osaa liittyä moottoritielle ja se on lisäharjoittelun paikka.


    • hylätty tuli

      Itselläni oli tänään inssi, mikä hylättiin. Mutta koska tutvo oli todella mukava mies, niin ei tullut pahaa mieltä. Tiesin jo siinä vaiheessa kus se joutu tarttumaan rattiin, et hylky tuli, mut ajoin kunnialla loppuun asti. Hyvin asiallisesti kertoi lopuksi ne kaikki muutkin pikkuvirheet mitä tein, ja koitan ottaa opiksi.
      Mul on myös tosi kiva opettaja, niin hyvillä mielin suoritan ne kaks ajotuntia ja ens viikolla toisen inssin. Toivon että sama tutvo olis seuraavallakin kerralla, niin mukava ihminen. (ja komea).

      • ---

        Kyllä se mieli muuttuu kun autokoulu laittaa 250€ laskun kahesta ajotunnista ja auton käytön inssissä uus inssimaksu 59€


    • Jönssönen

      Siitä kiihdytyskaistalle pysähtymisestä, että tilanne oli kyllä sellainen, etten itsekkään olisi päästäny itseäni läpi! Autot ajaa kovaa vauhtia ja en kyllä itsekkään tuntenut oloa järin turvalliseksi siinä pysähtyessä. Eli tulevat 2 ajotuntia aion harjoitella kyllä ahkerasti tota motarille liittymistä. En ymmärrä miten menin ihan puihin. Tietty nyt parempi, että pysähdyin, kun että väkisin jonkun kylkeen survassu! Ei varmaan kukaan halunnu antaa tilaa autokoulun autolle, kun ei halua jäädä sen taakse ajamaan. hah. Jännittää uusi inssi ihan kamalasti... Pelkään jos jännitän yhtä paljon sitä inssiä ku viimeks. Kun ei siinä pitäis olla mitn jännitettävää, mutta sanoppas se ittelle siinä tilanteessa, höh :(

      • toivonsa menettänyt

        Kyllä harmittaa minuakin kun ei inssi ensimmäisellä yrittämällä mennyt läpi. Oma mokahan se olikin kun taskuunperuutuksessa takaa tuli auto ja inssi tarttui polkimiin pelätessään että ajan sen eteen. Sain kuitenkin paljon kommenttia myös ajotavastani ja siitä että inssi pelkäsi koko ajan että teen virheen tasa-arvoisissa risteyksissä ja polkimiin pitäisi tarttua vaikka näin aina ettei sieltä oikealta ole tulijoita joita minun pitäisi väistää. Lisäksi inssi väitti että minun olisi pitänyt mennä etuperin taskuun koska tilaa siihen olisi ollut(?!) 2 ajotuntia lisää ja ylihuomenna uusinta inssi. Pelkäänpä että jännitys vain pahenee!


    • halleluuja1

      miulla oli inssi eikä menny läpi =( itkuthan siinä pääsi mutta onneks oli niin mukava ajo ope et sano ettei kannata ottaa liikaa itteensä että sitte ens kerralla menee läpi ja kyllä kun sen järkeilee jotenkin ni niinhän se on...

      mut hylsy tuli ku oli pien kaistan vaihto hässäkkä mikkelin graanilla.... kaveritki on sanonu et se on kyl yks vittu paikka ja sitte jostai syystä parkkeeraus meni vitullee ja auto sammu mäkilähössä ja sillee (en kyl tiiä onks se varsinaisesti virhe mut kumminki)

      mut toivotaan et menee seuraavalla läpi =)

    • Ohi on

      Hauska lukea näitä tilityksiä, kun vuosi sitten olin samoissa ongelmissa.

      Minullekin inssi sanoi, että ensi kerralla menee läpi ja määräsi 10 lisätuntia. Sattui olemaan seuraavalla kerralla sama inssi ja muistutin lupauksesta. Piti lupauksensa! Taisi niillä kymmenellä ajotunnillakin olla jotakin merkitystä.

      Niin että sitkeesti vaan, kyllä se lisäoppi on omaksi ja muiden parhaaksi.

      • ---

        Siis kymmenen on ihan helvetisti. Varmaan autokoululla ollu näppinsä pelissä taas.
        Heittää jonku 50 euroa kouraan tutvolle kun annetaan hylsy ja muutama lisätunti.


    • V.i.t.u.n Inssi

      Jokos olet onnistunut?

    • vitunpaskat

      VITTU TE OOTTE PASKOJA!! TURHA EES YRITTÄÄ SITÄ KORTTIA SIT JOS EKAL EI MEE, TAPATTE VAA MUUT SIT LIIKENTEES!!!

      • ---

        ei sitä autoa kortilla ajeta saatana


    • ...

      Hylky tuli mullekkin. Olin vaan niiiin kamalan hermostunut. Mielestäni olen liikenteesaä ihan OK kuski, ajotunnit on kans menny hyvin. Mukava mies se inssisetä oli, höpisi vaan kokoajan. Olen kyllä todella pettynyt ja hävettää niin suunnattomasti. Virheitä tein ihan älyttömästi. Ajotunnilla ennen inssiä taskuun peruutus meni ihan hyvin, mutta inssissä... Ei siitä tullu mitään. En saanu autoa suoraksi siihen, aina vaan reunakivi otti vastaan. Meinasi jo itku tulla, ja vielä siitä kohtaa kun olin lähössä niin inssi setä polkaisi jarrua, kun auto tuli takaa. Ja auto sammui koko ajan! Ihan koko ajan! Eikä mulla yleensä sammu. Ja olin useasti lähdössä kakkosvaihteella matkaan. Ensimmäinen risteys oli hirveä kun en tajunnut että kakkonen on päällä. Niin hirveästi jännitti. 2 ajokertaa sain lisää. Todella noloa kyllä.

    • ope_pe

      Nautin näistä teidän mokailuista! Lisää kiitos,

    • autokoulu-ope

      Nautin myös siitä että saan laittaa teille 300 € laskun seuraavista ajotunneista ja ajoneuvon käytön ajokokeessa :))

      • anony1

        Olette oksettavia.


    • dddwdw

      tänään eka inssi JA VARMASTI PÄÄSEN LÄPI!!! (toivottavasti)

      • dddwdw

        vittu hylsy tuli....


    • Yrjöneito

      Jos ennen inssiä jännittää niin paljon että on varma ettei edes läpi pääse, niin kannattaa oikeasti miettiä lisätunteja jo ennen niitä inssisedän määräyksiä. Itse olen ajanut luultavasti lähemmäs 60 ajotuntia ja vasta loppupäässä aloin saada kiinni hommasta. Ajotunnit olivat ahdistavia, ennen niitä jännitti ja puistatti, niiden jälkeen sydän jyskytti vielä pitkään ja jalat olivat velliä. Pari kertaa pääsi itkukin kun tuntui ettei onnistu. Teoriakoekaan ei mennyt läpi ekalla, silloin vasta surkea olo olikin kun en yhtään muuta teoriaa reputtanutta tunne :D Aloin ensimmäistä kertaa kokea sitä itsevarmuutta ajosta varmaan siinä 40-50 tunnin kohdalla, ja silloin tiesin, että pärjäisin liikenteessä ilman opeakin -> inssiä varaamaan. Kannattaa vaan olla rehellinen itselleen: silloin kun ajo sujuu niin, että ope antaa vain suuntaohjeet eikä puutu rattiin tai polkimiin ja ajaessa tekisi mieli hoilata radion mukana, niin ollaan hyvillä vesillä :)

      Toki jännitti ennen inssiä, menetin yöunet ja pissoja sai pidätellä inssisetää odotellessa, mutta ku lähdettiin liikkeelle niin tajusin vain että "mikäs hätä tässä on, mähän osaan ajaa". Ja kyllä kun itse asennoitui positiivisesti niin inssi tuntui suorastaan parhaalta ajokokemukseltani koskaan! Ihan ikimuistoinen kokemus, myös mukava (vaikkakin uhkaavan näköinen ;D) tutvo auttoi rentoutumaan ja antoi anteeksi esimerkiksi surkean parkkeerausyrityksen, lievän äkkijarrutuksen ja parkkeerattujen autojen perään ryhmittymisen. Meni siis ekalla läpi ja teki ihan mieli halata sitä tutvoa!! Tästä en voi siis kiittää muuta kuin itseäni kun maltillisesti kävin ajotunneilla 9 kuukautta ja odotin että tunsin olevani valmis. Vähän hävettää myöntää, mutta kyllähän niillä ajoo-open toisinaan masentavissa kommenteissa oli itua: suorastaan kuulin välillä open äänen päässäni, "hidasta, risteys!" :D

      Jos joku muu kamppailee risteyksien kanssa niin tässä yksi keino millä minä opin pelkäämään niitä vähän vähemmän: ne kannattaa ottaa aina yksitellen. Itselläni oli paha tapa vain kaahata niiden läpi ja jättää "ei tästä ole koskaan ennen ketään tullut", "tuskin tuollaiselta pikkukadulta ketään tulee" -ajatukset pois. Ennen jokaista risteystä vauhti sinne 15-20km/h, vaikka sinne ratin päälle nojamaan kunhan ITSE näet ettei oikealta tule ketään, ja sinä voi suojatietkin kurkkia samalla! Kummasti se varmuus kasvaa kun olet itse omin silmin nähnyt ettei ole ketään väistettävää :)

    • ddwdw

      Meni tänään toisella inssi läpi. Ja aivan täydellisesti tällä kertaa, ei yhtään virhettä, pelkkiä kehuja vaan kuinka hyvin olen oppinut ja miten hyvin otan jalankulkijat sekä kanssaliikkujat huomioon sekä ennakoin nopeasti, ajoneuvon hallinta mm. lähdöt ja nopeus niin hyvin hoituu. No mutta kun sain sen kortin ja menin ajamaan mutsin hieman vanhempaa autoa niin sammu jo parkkipaikalle enkä meinannu päästä siitäkään. Liikeneteessä ohjauskin oli hieman hankalahkoa. Autokoulun autot ovat erittäin herkkiä ja helppoja ajaa jotka tosiaan ei paljoa opeta kun ovat niin tuliteriä... Autoa oppii ajamaan vain ajamalla itse ja ensisijaiseksi ajokohteeksi inssin jälkeen kannattaakin ottaa joku hiekkakuoppa omalla autolla ja totutella siihen mikäli on aivan erilainen tuntuma siinä.

    • voiiiii

      vitun paskat homot opetelkaa ne liikennesäännöt eka!

    • ope_pe

      No niin reputtajat! Kaipaan ulinaa, kun inssi dissas. Selityksiä ja lisää ulinaa...

    • Ajokouluntojotat

      Tänää tuli inssi hylättyy eka kerra.. :( Teorian pääsin kyllä ekalla mutta musta tuntuu etten ikinä pääse sitä inssiä läpi:(

      • hylsy3

        Ihan hyvä, että inssit hylkäävät. Varmasti on tosi kurja olo nyt sillä inssillä, joka päästi läpi sen 18 vuotiaan, joka sitten heti tuli tappaneeksi 7 v. pojan Alavudella. Ja varmaan tämä 18 v. poikakin kestäisi mieluummin hylätyn inssin kuin tapon.

        Pääsin läpi vasta kolmannella yrittämällä, mutta se oli minulle ihan oikein. Olen nyt ajellut vuoden ilman yhtään kolaria. Onneksi en päässyt ekalla läpi.


    • Inssionperseestä

      Huomenna, tai oikeastaan tänään, koittaa inssi nro 2!! Vähän aavistelen huonoa tästäkin..

      Niin se eka inssi tosiaan....
      Ensin ajoin ihan hyvin. Sitten jostain syystä ryhmityin vastaantulevien kaistalle risteyksessä ja ukko käski takas omalle kaistalle ja tiesin et hylsy tulee. No meni vähän kunnianhimottomaks touhu ja ahdisti se hylsy, ni jäi käyttämättä vilkkuu ja kuollut kulma tarkistettuu paris kohdas, auto sätki ku mikäki purjealus, katoin kokoajan vaihteita, kurvailin vähä turhan jyrkästi kuulemma ja olin vaan yleisesti aivan paska. En usko et menee läpi vielkään 8)

    • incci

      Semmoinen autokoulu on hyvä jossa on aina eri opettajat ,kun auton ajoa opettelet. Ei tule sitten yllätyksenä inssi open metkut.

    • Itkeminen auttaa!!

      HYLÄTTY INSSI

    • ketuttavaa

      Itellä kusasi Mauton inssi eilen... Vitutti, kun äijä pisteli merkintöjä lappun ja lopuks viel sano ,et ei nyt kaikki ihan huonosti menny niin 5;destä kohdasta 4 toisiksi huonoimmassa ja 1 toisiksi parhaassa.

    • Ärsyttää!!

      Ei mennyt inssi läpi :( selitti jotain, että en osaa auton liikeratoja. Kerran se myös jarrutti, oli kiva sitte loppumatka ajaa kun tiesi hylsyn tulevan. No, melkein kuukauden päästä uudestaan... 2 ajotuntia määräsi lisää.

      • martsi 1

        Mielenkiintoisia juttuja. Oma tyttäreni on menossa kolmatta kertaa mopoauto inssiin ja oikein jännittää itseäkin tulee itku vai ilo. Lohdutin ekoilla kertaa kyllä siten..että inssimiehen vastuulla on miten turvallisen kuskin he liikenteeseen päästävät. Jos virheitä tulee ja kortti tulis silti taskuun ja ekassa mutkassa ajaa kolarin ja menettää henkensä...sieltä hyökkää vittumaiset vanhemmat ajon hyväksyjän kimppuun. Luulisi että asia ei näin ole...mutta niin se taitaa olla aina pitää löytää syypää muista. Mutta totuus siis...epäturvallista kuskia ja ajotyyliä ei saa päästää vaarantamaan omaa eikä muiden turvallisuutta. Eikös se o ihan norm.juttu ja hyväksyttävä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5810
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3687
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1948
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1782
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1232
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1187
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      957
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      51
      951
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe