hälytysauton suorituskyky??

make

onko paloautoja jotenkin viritetty??

jarrut ainakin pitää olla erikoishyviä siltävaralta että joku tulee eteen...

kiihtyykö ne paremmin???

entä

anbulanssit???

mites poliisi mondeot?? eikai ne sentään vakioita ole???

poliisien S-type kyllä menee.
Oliko muuten poliisisaapit turpoja??

22

3054

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paloauto.

      paloautot rakennetaan kuten muutkin kuorma-autot: hankitaan jostain aihio, johon paiskataan tankki päälle. ei niitä mitenkään viritellä, se saattaisi heikentää moottorin luotettavuutta.

      kaikki normaalikuntoiset huolletut jarrut pystyvät pysäyttämään auton.

    • Automaagi

      "mites poliisi mondeot?? eikai ne sentään vakioita ole???"

      Mondeoista en tiedä, mutta CVPI:ssä eli Crown Victoria Police Interceptorissa on 250 hp. Kyseessä on vaan sen verran iso auto, että ei se mikään älytön raketti tuolla teholla ole. Esim. Florida Highway Patrolilla on kyllä paljon äkäisempiä Crown Victorioita. I-95:n pientareelta ampuu aika vihaisesti rinnalle johonkin 70:n vauhtiin tuollainen Highway patrolin kärry.

      • stuntman

        Victoria Police Interceptor
        "5-Star government crash safety rating"

        olisi hauska nähdä kolari vertailussa esim mersun kanssa...


    • Erkko!

      Nähneeni jonkun ohjelman, jossa haastateltiin poliiseja autoistaan sekä ajotaidoistaan.

      Poliiseilla on oma virityspajansa, jossa autot tehdään vakio autoista. En muista mitä autoihin tehdään, mutta mielestäni eivät aivan vakioita ole.

      Voisinhan tiedustella asiaa tarkemmin avovaimoni ystävättäreltä, joka toimii tinanappina.

      • käsitys mulla

        että kyllä ne vakiopeleillä ajelee. Voiskohan tuo virityspaja tarkoittaa sitä varustelupajaa, jossa autoihin asennetaan työssä tarvittavat lisähimmelit.


      • henee
        käsitys mulla kirjoitti:

        että kyllä ne vakiopeleillä ajelee. Voiskohan tuo virityspaja tarkoittaa sitä varustelupajaa, jossa autoihin asennetaan työssä tarvittavat lisähimmelit.

        Kyllä ne ihan vakiopelejä pitäisi olla, esim. normaalit partio-Mondeot (kuten myös aiemmin esim. B-mallin Vectrat) on tavallisia 2-litraisia, liikkuvien siviiliautoista löytyy sitten myös tehokkaammilla V6-koneilla olevia autoja.

        TM:ssä taisi olla joskus juttu tuosta poliisin tekniikkapajasta. Siinä todettiin että luotettavuuden vuoksi noita ei erikseen lähdetä virittämään ja 2-litrainen on osoittautunut normaalikäytössä suorituskyvyn ja kulutuksen suhteen parhaimmaksi kompromissiksi. Muutenkaan virittämiselle ei ole tarvetta kun tarvittaessa autoja saa tehtaalta isommillakin koneilla, esim. kolmilitraisen V6-Mondeon suorituskyky lienee Suomen olosuhteisiin täysin riittävä.


      • iskee...
        henee kirjoitti:

        Kyllä ne ihan vakiopelejä pitäisi olla, esim. normaalit partio-Mondeot (kuten myös aiemmin esim. B-mallin Vectrat) on tavallisia 2-litraisia, liikkuvien siviiliautoista löytyy sitten myös tehokkaammilla V6-koneilla olevia autoja.

        TM:ssä taisi olla joskus juttu tuosta poliisin tekniikkapajasta. Siinä todettiin että luotettavuuden vuoksi noita ei erikseen lähdetä virittämään ja 2-litrainen on osoittautunut normaalikäytössä suorituskyvyn ja kulutuksen suhteen parhaimmaksi kompromissiksi. Muutenkaan virittämiselle ei ole tarvetta kun tarvittaessa autoja saa tehtaalta isommillakin koneilla, esim. kolmilitraisen V6-Mondeon suorituskyky lienee Suomen olosuhteisiin täysin riittävä.

        Niin ja virittämisen myötä olisi muukin tekniikka oltava sitten virityksen tasolla. Jos varmaan vakio mondeokin menee 200-210km/h huippuja niin mihin sekin nyt ei jo riittäisi kuten on poliisitkin todennu.

        Ainahan taka-ajoissa joka tapauksessa pyritään muulla tavoin voittamaan kuin että tehoilla pääsisi ajamaan takaa-ajettavan eteen. Ainahan löytyy tehokkaampia ajoneuvoja joten toiseksi jäisi enemmin tai myöhemmin. Se piikkimatto voi kuitenkin olla edellä vaikka takaa-ajettava kulkisi 500km/h.


      • iskee... kirjoitti:

        Niin ja virittämisen myötä olisi muukin tekniikka oltava sitten virityksen tasolla. Jos varmaan vakio mondeokin menee 200-210km/h huippuja niin mihin sekin nyt ei jo riittäisi kuten on poliisitkin todennu.

        Ainahan taka-ajoissa joka tapauksessa pyritään muulla tavoin voittamaan kuin että tehoilla pääsisi ajamaan takaa-ajettavan eteen. Ainahan löytyy tehokkaampia ajoneuvoja joten toiseksi jäisi enemmin tai myöhemmin. Se piikkimatto voi kuitenkin olla edellä vaikka takaa-ajettava kulkisi 500km/h.

        ainoa mitä (suomessa käytettäviin) poliisi-autoihin tehdään, on alustan jäykennys, mm. paremman ajotuntuman vuoksi, sekä korkeamman maavaran takia, (ei jousta niin syvälle esim. hidaste töyssyissä)

        Tietolähde on poliisiasema, jossa olin pesemässä autoja kesätöikseni.


    • Alfa Romeo

      Tuskinpa niille mitään sen kummempaa on tehty. Kuormureihinhan saa isompiakin koneita mitä paloautoissa on jo tehtaalta. Tosin luulisin, että rajoitinta paloautoissa ei ole, ettei vauhti tyssää siihen 90km/h.

      Eiköhän nuo poliisi-mondeot aika vakioita ole. Jotkut tosin hieman isommalla koneella olen huomannut olevan (3.0 V6 tai 2.5 V6) kun taas toiset ovat ihan perusmyllyllä.

      Eli siis toisinsanoen mitään faktaa minulta ei sitten tästä asiasta löydy...

      • 2,0 vai V6

        Jos Mondeossa on V6-motti eli 2,5 tai 3,0 on pakoputki oikealla puolella ja piilossa. Johtuu siitä, että niissä on ylimääräinen vaimennin takana. Nelkuissa pakari vasemmalla ja hyvin näkyvissä.


      • vpk

        rajoittimia ei ole paloautoissa. olisi aika kurjaa jos apu viivästyy sen takia ettei rajoittimen takia keretä paikalle. yleensä palohälytyksissä on helvatanmoinen kiire, sillä tuli ei rajoituksia tunne..


      • jjm
        2,0 vai V6 kirjoitti:

        Jos Mondeossa on V6-motti eli 2,5 tai 3,0 on pakoputki oikealla puolella ja piilossa. Johtuu siitä, että niissä on ylimääräinen vaimennin takana. Nelkuissa pakari vasemmalla ja hyvin näkyvissä.

        myös putki oikealla.


    • alalla

      Joskus olin semmoisessa poliisin kalustoesittelypäivässä (en kyllä muista missä), niin kertoivat, että kyllä ne poliisitunnuksin varustetut Mondeot on ihan vakiolla 2.0 -koneella. Tosiaan siellä varustelupajassa asennetaan vaan kaikki vermeet kuten tutkat, kamerat, keskinopeusmittarit ym.

      Sitten liikkuvalla poliisilla on tunnuksettomia autoja (ainoastaan valot etumaskin takana), joissa on yleensä isompi kone, esim. joku kolmilitrainen V6:nen.

      Luulisin, että ambulansseissa vaan valitaan isoin kone, mitä kyseiseen pakettiautoon on saatavissa. Kyllähän monet pakettiautot nykyään kulkee sen 180 km/h, mikä alkaa niin korkealle autolle olemaan jo melkoinen vauhti. Harvoin varmaan olisi mahdollista ajaa sen kovempaa muun liikenteen ja mutkien takia.

      Ennenhän oli sellaisia w124-mersun alustalle rakennettuja ambulansseja. Ne varmaan kulkivat aika kivasti, jos tarpeeksi isolla koneella olivat, ja ajo-ominaisuudetkin olivat kunnossa.

    • Jonttuvius

      Vakiokoneisia, ainoastaan se ero että yleensä mallisarjan isoin kone. Aiemmat Chevy van-ambulanssit oli 6,5 dieselillä, huiput 170 pintaan, nyt Sprinter-Mersuja jotka menee sen 160-170. Henkilömallin ambulanssit yleensä mersuja joissa isoin turbodiesel, aikoinaan W124:ssa ja W123:ssa iso bensakuutonen. Poliiseilla Mondeot 2-litraisia ja 2,5 V6:sia, tunnuksettomat autot yleensä isoimmalla padalla, esim. Octaviat ja Volvo S40:t turbokoneella. Mustamaijat Transportereita joissa 174 hepan tdi, kulkee noin 190. Moottoripyörinä jo Bemarin lisäksi japsikyykkypyöriä, olikohan joku teho-Kawasaki Ninja tms jolla pääsee sitten 300 pintaan.

    • kehiin...

      Kiteytettynä: Yleensä riittävä, ei mikään ole yleensä kiinni puolesta minuutista ja aikaa voi voittaa helpommin muulla keinoin kuin ajoneuvon suorituskyvyllä.

      onko paloautoja jotenkin viritetty??
      :EI, liian suuri riski että kone hajoaisi ja olisi ihan tarpeetonta. Koneet on kovilla jo muutenkin joskus rajujen kylmä lähtöjen takia. Ei niin raskasta ajoneuvoa voi kovin suurilla nopeuksilla ajaa varsinkaan muun liikenteen seassa. Virityshyöty jäisi aivan olemattomaksi, yleensä ne hankitaan suurimalla koneella että kyllä ne kulkeekin kun ei rajoitinta ole eikä muuta raskasta kuormaa kuin varusteet ja muutaman tuhannen litran vesilasti. Säiliöautossa on sitten paljon suurempi vesilasti mukana ja nostolava-autot on varmaan kaikkein painavimpia, niissä ei enää oikein tehot ole aina parasta mahdollista suhteessa painoon mutta ei sellaisella "tankilla" enää voikkaan ajaa suuria nopeuksia muutenkaan. Loppuisi silloin muuten tosiaan ne vakiojarrutkin.

      jarrut ainakin pitää olla erikoishyviä siltävaralta että joku tulee eteen...
      :Kuljettaja on erikoishyvä ja jarrut vakiot :)
      Olisipa näin muutenkin liikenteessä. Kyllä vakiojarrut on suunniteltu riittämään, massa ja kitka on se joka tekee pitemmän jarrutusmatkan, jarrut riittää.

      kiihtyykö ne paremmin???
      :Sen mitä "manuaalissa" lukee, lisävarusteet hidastaa kiihtyvyyttä.

      entä

      anbulanssit???
      :Tarpeen mukaan valitaan kone, vw transporter isoin kone 230hv ja sprinterissä isoin 160hv vastaavasti n.200km/h ja 150-160km/h. Sprinteriin on saatavilla myös nykyään 250hv bensa mutta ei oo tuotu Suomeen. Mahdolliset korirakentelut, varusteet ja niiden mukana tuleva lisäpaino
      hidastaa suorituskykyä. Potilaskyydissä ei yleensä voi kovin kovaa pääsetellä koska kyyti on sitten liian röykkystä. Ambulanssi palvelee ykköslähdönautona noin 100tkm ja sen jälkeen se siirretään kakkoslähdönautoksi. Koneita menee joskus syystä että öljyt ei kerkii lämmitä varmaankaan ja kun heti lähdetään kaasupohjassa keikalle. Tosin varmaan ihan kuskin vikaakin loppujen lopuksi.

      mites poliisi mondeot?? eikai ne sentään vakioita ole???
      :Vakio mondeo kyllä kulkee tarpeeksi, ei viritetty kestäisi! Ei yleisillä teillä pääse hyödyntämään kuin rajallisesti tehoja. Koneet on 2.0-2.5 bensaa. Maijoissa tiisselit tai bensa tehoiltaa n.140-230hv. Että osa maijoista kyllä kulkee aika kovaa tarvittaessa, enemmän kuin on ajo-ominaisuuksia.

      poliisien S-type kyllä menee.
      :Poliisi s-type on mennyt jo liiallisten tehojen takia mettään.

      Oliko muuten poliisisaapit turpoja??
      : ON, onko niitä jossain? Vanhoissa oli varmaan turbottomiakin.

      • make1

        automaatteja nuo sammutusautot tuntvat olevan. Ei niiden perässä hiacella ainakaan pysy, joten luulis että alle 17 sekuntiin sataseen menee.


    • muistovain

      Luin joskus lehdestä (tuulilasi tai tm) artikkelin jossa kerrottiin ihan kohtuu tarkastikkin miten joskus 80 luvun alkupuoliin pistettiin poliisin silloin yleisesti käyttämään tunnuksettomaan siviililadaan jokin mersun bensamylly pellin alle.
      Koneen kokoa en muista mutta tod. näk. jokin reilu parilitrainen se oli, tottakai alusta pistettiin uuteen uskoon ja huiputkin meni yli kahden markan.
      Kuvia ei artikkelissa ollut muistaakseni kuin joku luonnospiirros mutta artikkelin mukaan päällepäin ei lada eronnut juurikaan vakiosta.

      • paloautollakin kovaa pääsee

        Itse pääsin kerran todistamaan kun isoa 10- pyöräistä jyry Sisu alustaista tankkiautoa vietiin piiitkässä 10-pyörä luisussa nätisti mutkan läpi...

        Täytyy sivusta seuranneena todeta, että hienosti osasi kuski autoa jäisellä tiellä käskeä...


      • sisuttaja
        paloautollakin kovaa pääsee kirjoitti:

        Itse pääsin kerran todistamaan kun isoa 10- pyöräistä jyry Sisu alustaista tankkiautoa vietiin piiitkässä 10-pyörä luisussa nätisti mutkan läpi...

        Täytyy sivusta seuranneena todeta, että hienosti osasi kuski autoa jäisellä tiellä käskeä...

        Kokeneempikaan ammatikseen kuorma-auto ajava vauhdissa laita kahva edellä menemään mutkaan kuorma-autolla ym vastaavilla. Siinä ei ole sitä tuntumaa sinne päinkään edes kuin henkilöautossa. Pakettiautoissa jo tuntuma on ohkasta.
        Se on että luisuun laitat niin pitää olla kyllä roimasti kokemusta että tietää sun luisun pituuden jne. Henkilöautossa kuten sanoin on asia ihan eri, siinä kun painaa jarrua niin se vaikuttaa mutta vaikka tollasella paloautotankilla siinä luisussa painat jarrua niin se menee kuin ei mitään olisi tehnyt.

        Voi olla tietysti että oli sitten homma hallussa, mistä näitä tietää 100%.


    • Motarilla....

      Motarilla painoivat pillit vinkuen menemään ja ohituskaistalla meni autoja paloautoista ohi. :)

      Olen kyllä nähnyt, että hiekkatien tiukassa mutkassa meni pienessä "kahvassa". Kun on kuormurin kerran saanut vauhtiin, ei millään tee mieli hidastaa.

      Eli laiskoja paskoja ovat ja kun vielä on 6 tonnia vettä kyydissä, ei kyyti päätä huimaa. Toisaalta ovat kuitenkin paljon kevyempiä kuin normaalit kuorma-autot lastin kanssa.

    • auton hankinnassa otetaan huomioon hälyajoneuvokäyttö, mutta järjettömiä tehoja ei kuitenkaan haeta. ehkä ne ovat hieman peruspumppuja tehokkaampia, mutta kuitenkin maltillisia, eli ralliautoihin ei kuitenkaan pyritä. luotettavuus ja yksinkertaisuus lienee kuitenkin etusijalla. paloautot tehdään yleensä tavallisiin kuorma-autoihin, suomessa on siihen erikoistuneita korinrakentajia.

      hälytysajo on kuitenkin vain siirtyminen kohteeseen, eli se on lopulta melko pieni osa käytettävästä ajasta. palokunnalla menee helposti kohteessa viisin- kymmenkertainen aika siirtymiseen verrattuna. pyritään ajamaan "parasta mahdollista vauhtia", mutta lisävahinkojen välttäminen on myös tärkeää, eli ei ole järkeä ajaa tankkiautolla 130 km/h ja olla ojassa - siellä se ei auta ketään... jos pystyy pitämään keskinopeuden hieman parempana, niin ei tarvitse suuria huippunopeuksia, kuin ehkä haja-asutusalueella maanteillä.

      poliisikin taitaa luottaa enemän partioiden väliseen yhteistyöhön, kuin siihen että ramboillaan yksin kaaharit kiinni :) kaahari on kuitenkin lopulta itse ojassa, kun tekee ohjausvirheen suuressa nopeudessa...

      • ÄWPKoolainen

        Paloautoissa turdo-Saabbin mylly ja kaksoiskytkinahto.

        Samoin palomiehet ja amdulanssikuskit juoksee pikajuoksuharjoituksia. Kauhee hosuminen ja kiire auttaa eniten.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kysynkin sinulta nyt...

      Tahdotko sinä minusta miehestä enää mitään..koskaan? Vastaa kyllä/ei/en tiedä ja siihen puhelinnumeroni kaksi viimeistä
      Ikävä
      47
      4594
    2. Oletteko naiset huomanneet sellaista asiaa

      että vaikka miehiä tulee ja menee ja hakeutuu seuraanne mitä viehättävämpiä olette niin sitä enemmän itseasiassa te olet
      Naisen logiikka
      116
      3648
    3. Onkohan tämä jotain elämää suurempaa

      Vai olenko kehitellyt nämä tunteet vain omassa pääkopassani. Tunne kyllä sanoo että jotain tässä on.. Toivottavasti et m
      Ikävä
      39
      1865
    4. Missä paikassa ja minkälaisessa tilanteessa

      Olit silloin kun tajusit ihastuneesi häneen?
      Ikävä
      106
      1803
    5. Nainen, vaikka kaikki on

      ohi eikä koskaan alkanutkaan, niin tekisi silti mieli jakaa tämä trippi kanssasi, kertoa mitä kappaleita kuuntelin jne.
      Tunteet
      13
      1737
    6. Onko Marilyn Monroe mielestäsi maailman kaunein nainen kautta aikojen?

      Marilyn Monroe sai sekaisin naisten ja miesten päät kurvikkailla muodoillaan ja keimailevalla asenteellaan. Monroe onkin
      Maailman menoa
      130
      1581
    7. HH En uskalla enää ottaa sinuun yhteyttä

      Enkä tiedä miltä sinusta tuntuu nyt. Itsellä tosi tyhjä olo, harmittaa kun kaikki levällään. Toivottavasti sulla kaikki
      Ikävä
      8
      1404
    8. Mihin kiinnitit ensimmäisenä huomiota

      kun eka kerran näit kaivattusi?
      Ikävä
      81
      1286
    9. Ihan pelästyin kun sut

      näin. Huh huh kun olit vanhentunut.
      Ikävä
      109
      1156
    10. ei tissari naisten kanssa ole ollut

      ei ole naisten kanssa ollut
      Varkaus
      52
      1071
    Aihe