Koko maan juna-aikautaulut muuttuvat sunnuntaina, kun liikenne uudelle Kerava-Lahti oikoradalla alkaa. Muutokset vaikuttavat erityisesti idän liikenteeseen, mutta myös pääkaupunkiseudun lähiliikenteeseen.
Miten oikorata vaikuttaa omaan arkeesi? Entä miten suhtaudut aikataulumuutoksiin? Tarvittaisiinko enemmän vuoroja, jotka pysähtyisivät myös Mäntsälässä?
VR lakauttaa myös myös yöjunaliikenteen Kajaaniin sekä Turku-Jousuuu välin yövuorot. Mitä mieltä olet näistä muutoksista? Ovatko idän yövuorot tarpeen? Ainakin muutokset vaikeuttavat Kajaanista ja Iisalmesta etelään matkaavia, sillä näiden pitäisi joissakin tapauksissa kiertää Oulun kautta.
Lue uutinen:
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Juna-aikataulut muuttuvat koko maassa/1135221335632
Lähijunien muutokset:
http://www.vr.fi/news/uutta/uutta.htm#n62
Oikorata avataan, aikataulut muuttuvat
63
12690
Vastaukset
- Vaihtari
Mäntsälään junavuoroja tarvitaan ehdottomasti lisää. Kuka viitsii matkustaa ruuhkaisessa junassa töihin, kun sitä on aikaisemminkin päässyt mukavasti autolla Helsinkiin ja Lahteen. Ainakin VR:n slogani 'He pyyhältävät ohitsesi niin ettet huomaakkaan' (epäsuora lainaus, kun en juuri muista sana tarkasti), joka sijaitsee yhdellä Mäntsälän mainostauluista on aika osuva.
- työmatkailija
Lahtelaisen näkökulmia:
VR on omista lupauksista poiketen nostanut lipun hintoja oikoradan myötä. Esimerkki Lahti-Helsinki sarjalipusta: Ennen IC-junaan pääsi 10-kerran sarjalipulla noin 9 eurolla, nyt 44-matkan IC-sarjalipullakin hintaa tulee yli 13 euroa/suunta!! Miksi sanotaan kuitenkin hintojen pysyneen samana? Luuleeko VR todella, ettei matkustajat tälläisiä hinnan korotuksia huomaa?
Lähijunalla pääsee edelleen tuolla 9 eurolla, jos ostaa 44-matkan lipun. Kuitenkin vuorotarjonta on aivan surkea (11 vuoroa/päivä) ja se ei pysty kilpailemaan lainkaan bussiliikenteen kanssa, jolla vuoroja yli 40 päivässä.
Ihmetyttää muutenkin VR:n ja Lahden toiminta. Jos todella halutaan autoilijoita juniin, on pistettävä aivan kaikki 110%:sti peliin. Nyt näin ei olla todellakaan tehty (bussit eivät aja asemalle, parkkitilat puutteelliset, parkkipaikoilta satojen metrien kävely junaan, työmatkaliikenteen junavuorot 10 minuuttia luvattua hitaampia, liput eivät halpuneet ja niin edelleen)
Kaiken huippu on Pendolinomatka Lahdesta Helsinkiin: yhteen suuntaan 23 euroa!!! Veikkaanpa, että aika tyhjinä tulee nämä VR:n lippulaivat matkaamaan.
Tulee mieleen, että Lahtelaisia ei edes haluttaisi juniin!?!
- Jäkeläinen
Ainakin Hki - Rmäki välille tulee huononnuksia! Muutama todella hyvä nopea vuoro jää pois. Huonompaan suuntaan menee niille, jotka kulkevat Keravan pohjoispuolelle!
- toisten etu
Keravalla taas vuorot sen kun lisääntyvät yhdellä uudella nopealla Z-junalla / tunti. Lisäksi kun kaupunkiradan K-junia menee nyt 10 min välein niin kyllä alkaa olla riittävästi.
- Kerava
toisten etu kirjoitti:
Keravalla taas vuorot sen kun lisääntyvät yhdellä uudella nopealla Z-junalla / tunti. Lisäksi kun kaupunkiradan K-junia menee nyt 10 min välein niin kyllä alkaa olla riittävästi.
Järvenpäähän voittaja on. Esim 16.00 ja 17.00 välillä lähtee Järvenpäähän viisi nopeata junaa, Keravalle vain kolme. K-junat niin hitaita, ettei niillä jaksa matkustaa.
- Kervossa
Kerava kirjoitti:
Järvenpäähän voittaja on. Esim 16.00 ja 17.00 välillä lähtee Järvenpäähän viisi nopeata junaa, Keravalle vain kolme. K-junat niin hitaita, ettei niillä jaksa matkustaa.
Noh, mainitsemasi 'hidas' K-juna Helsingistä Keravalle kestää noin 33 minuuttia, mikä on huimat 7 minuuttia enemmän kuin nopein Helsingin ja Järvenpään välinen junayhteys. 7 minuuttia on pieni hinta vaikkapa talvella siitä, että voi suoraan kävellä lämpimään K-junaan, jollainen on aina odottamassa lähtövalmiina asemalla. K-junassa voi Keravalla myös aina valita istumapaikkansa vapaasti - tilaa on.
- pitkä työmatka
Kerava kirjoitti:
Järvenpäähän voittaja on. Esim 16.00 ja 17.00 välillä lähtee Järvenpäähän viisi nopeata junaa, Keravalle vain kolme. K-junat niin hitaita, ettei niillä jaksa matkustaa.
Noin paljon junia, kuule, kaikkialla ei ole asiat edes noin hyvin.
- Jäkeläinen
toisten etu kirjoitti:
Keravalla taas vuorot sen kun lisääntyvät yhdellä uudella nopealla Z-junalla / tunti. Lisäksi kun kaupunkiradan K-junia menee nyt 10 min välein niin kyllä alkaa olla riittävästi.
Toivottavasti keravalaiset nyt vihdoin tajuavat olla änkeämättä H- ja R-juniin!
- ...matkailija
...huononee molempiin suuntiin tosi paljon...
- kiitollinen
Kyllä toimii, Kouvolan seudulla saatiin tuplasti vuoroja ja neljännes ajasta säästyy. Saimme myös viime vuonna hulppean leveäkaistatien moottoritielle, joten pääkaupunkiseudun suuntaan liikenne toimii. Ja kun valittaakin pitää, tietysti, niin Lahti on paha mutka raideliikenteessä. Tosin vt 12 sinne on saneerausvuorossa seuraavana, joten kiitos jo etukäteen...
- Kukkahattutäti2
Missä kohtaa Kouvolassa on moottoritie? Ja moottoritiellä ei ole leveäkaistaosuutta. Se on moottoriliikennetie.
- jeeeeeep
Kukkahattutäti2 kirjoitti:
Missä kohtaa Kouvolassa on moottoritie? Ja moottoritiellä ei ole leveäkaistaosuutta. Se on moottoriliikennetie.
Leveäkaistatie MOOTTORITIELLE. eli siis 6-tie 7-tielle (E18)
varmaan tota tarkoitti - Kouvola_
on paha mutka Savon radassa. Seuraavaksi pitää saada oikorata Lahdesta Mikkeliin.
- qwqw
kouvolan vois siirtää vaikka venäjälle,suomen turhin paikka
- jäkestä myös
Järvenpää-Helsinki välillä kumpaankin suuntaan uudet aikataulut ovat suoraan sanottuna perseestä! Tulee paljon odottamista ja jokapäiväinen arkiliikenne vaikeutuu huomattavasti!!!
- piikkimonni
Minulle uudet aikataulut puolestaan on parannus. Klo 7.31 Järvenpäästä lähtevä juna on tosihyvä minun työaikojeni kannalta.
- jäkefan
piikkimonni kirjoitti:
Minulle uudet aikataulut puolestaan on parannus. Klo 7.31 Järvenpäästä lähtevä juna on tosihyvä minun työaikojeni kannalta.
Tunnukseton 7.27 Saunakallio-Järvenpää-Kyrölä-Pasila-Helsinki juna on näemmä lakkautettu. Surkeeta toimintaa vr:ltä. Olis saanu pitää ton junan, joka aamu ku olen iten käyttäny junaa on ollut täynnä. Varmaan jäkeläiset siirtyy käyttämään omaa autoaan. Tosi fiksua toimintaa vr:ltä lopettaa kannattavia junavuoroja.
- Vilhelm III
jäkefan kirjoitti:
Tunnukseton 7.27 Saunakallio-Järvenpää-Kyrölä-Pasila-Helsinki juna on näemmä lakkautettu. Surkeeta toimintaa vr:ltä. Olis saanu pitää ton junan, joka aamu ku olen iten käyttäny junaa on ollut täynnä. Varmaan jäkeläiset siirtyy käyttämään omaa autoaan. Tosi fiksua toimintaa vr:ltä lopettaa kannattavia junavuoroja.
Jäke-juna lakkautettu? No mitäs järkeä siinä on? ***** VR! Oikorata on jees mutta paljon tulee pettyneitäkin ihmisii nytten.
- Hullu-Kale
jäkefan kirjoitti:
Tunnukseton 7.27 Saunakallio-Järvenpää-Kyrölä-Pasila-Helsinki juna on näemmä lakkautettu. Surkeeta toimintaa vr:ltä. Olis saanu pitää ton junan, joka aamu ku olen iten käyttäny junaa on ollut täynnä. Varmaan jäkeläiset siirtyy käyttämään omaa autoaan. Tosi fiksua toimintaa vr:ltä lopettaa kannattavia junavuoroja.
Se Saunakallio express oli alunperinkin Järvenpään kaupungin VR:ltä rahalla ostama erikoisvuoro. Nyt jos persaukinen kaupunkinne säästää ja jättää kaupunkilaiset ajelemaan ruoskillaan niin ei kai se VR:n syy ole, prkle.
- aina autolla
Hullu-Kale kirjoitti:
Se Saunakallio express oli alunperinkin Järvenpään kaupungin VR:ltä rahalla ostama erikoisvuoro. Nyt jos persaukinen kaupunkinne säästää ja jättää kaupunkilaiset ajelemaan ruoskillaan niin ei kai se VR:n syy ole, prkle.
Onko jotain faktaa esittää. Ettei vaan vr:n maakuntaosasto ole lakkautuksen takana. Lisää tyhjiä pohjosen junia, antaa lähijunien kitua ja matkustajamäärien laskia.
- arkeen
Itse kuljen niin harvoin junalla, että ei muutoksia arkeeni. Bussivuorojen harveneminen sen sijaan harmittaisi :)
- tytt,,
kiva ku oikorata tulee toi kerava-lahti..pääsen lomilla siskolle moikkaa sen lapsii ku ne on viel nii pienii nii kasvaa nopeesti..mulle hyödyks nii pääsee junal sinne..bussil ois kalliinpaa kulkee..ja ku ei oo omaa kulkuvälinettäkään...
- Juuso-Petteri
Aluksi olin erittäin innoissani oikoradasta ja nopeammasti kulkuyhteydestä Lahteen, mutta nyt kun on nähnyt aikataulut niin täytyy sanoa että helvetin pettynyt olen. Z-juna kulkee vain 2 tunnin välein (ruuhka aikoina sentään tunnin välein)?!? Siis mitä halvattua? Mäntsäläläisillehän on siis melkein sama onko koko rataa kun noin samperin harvoin kulkee tuo Z-juna. Ei oo kivaa matkustaa täydessä junassa, ja jos myöhästyt niin saat ihan mukavasti odotella. Itse luulin että ruuhka aikoina se Z kulkisi n.30-45 minuutin välein, mutta ei...
Pettynyt olen. :(- mäntsälämiäs
Olishan niitä junia enemmänkin voinut tästä asemalta mennä joo. Aika harvoin tuntuvat nyt kulkevan.
- asdf
Näyttäisi aikataulun mukaan menevän 1h välein tuo Z-juna.
- mielestäni
Hyvää kehitystä minusta.Verkosto laajenee ja yhä useampi pääsee vr joukkoliikenteen käyttäjäksi.Onnellisia he, ketkä voivat hyödyntää tätä.
Koska on kyse joukkoliikenteestä,niin valitukset pois muilta radoilta,sillä ei siellä ole ollut "koko JOUKKO" vaan joukkoa on jokapuolella.
Upea juttu siis tämä laajennus! - Low1
minun mielestäni niitä on jo muutenki liian vähän ja nyt sit viel vähennetään ni....varsinki just tuolta pohjosesta etelää tulee iha liia vähä junia iltasin
- oikoratamania
No kun tuota mäntsälän asemaa katsoo, niin ensinnäkin mäntsälän keskustaan tulee matkaa lähes 2km!!!
Yleensä aseman käyttäjät asuvat max 600 metrin kävelymatkan päässä. Nyt 600 metrin säteellä asema tavoittaa vain noin 5% mänstäläläisistä, jos edes sitäkään. Asema kun on keskellä ei mitään. Miksei rataa laitettu koukkaamaan mantsälän keskustan läpi, niin että edes 50% olisi 600 metrin säteellä asemasta.
Nyt oletetaan että kaikki ajavat autolla asemalle ja sitten istuvat junaan. Tai sitten syöttöliikennettä on kehitettävä, onko sitä edes suunniteltu??? Joka tapauksessa, jos auto on niin kyllä sillä ajetaan perille asti. Vain hullu maksaa sekä autolainaa, bensaa, vakuutuksia ja junalippua yhtäaikaa. Kyllä se junalippu jää pois, olipa matka pitkäkin. Kyllä joukkoliikennettä käyttää ne, joilla ei ole autoa ollenkaan. Sääliksi käy niitä joilla tulee 2km kävelymatka asemalle, jos aikoo mennä vaikkapa mummun luona Lahdessa käymään.- noin vain...
...pysty rakentamaan minne haluaa keskustan tuntumaan. On kaavarajoitteet, moottorietie, ym.
Ei tuo mitenkään tavatonta ole että asema on vajaan 2 km päässä keskustasta.
Muistaakseni Parkanossa on ainakin 5km, ja varmaan monta muutakin paikkaa.
2 km on vielä kävelymatka, tai ainakin fillarilla menee näppärästi vajaa 10 minuuttia.
Sitä paitsi Mäntsälässä ollaan kaavoittamassa
aseman alueelle jopa 3000 ihmiselle uutta aluetta. Joten kyllä aseman läheisyys kasvaa aivan varmasti. - lakkautetaanko
noin vain... kirjoitti:
...pysty rakentamaan minne haluaa keskustan tuntumaan. On kaavarajoitteet, moottorietie, ym.
Ei tuo mitenkään tavatonta ole että asema on vajaan 2 km päässä keskustasta.
Muistaakseni Parkanossa on ainakin 5km, ja varmaan monta muutakin paikkaa.
2 km on vielä kävelymatka, tai ainakin fillarilla menee näppärästi vajaa 10 minuuttia.
Sitä paitsi Mäntsälässä ollaan kaavoittamassa
aseman alueelle jopa 3000 ihmiselle uutta aluetta. Joten kyllä aseman läheisyys kasvaa aivan varmasti.Pääteasemaksi voisi jättää Pasilan jolloin Helsingin aseman että Pasila-Hki kiskot voisi purkaa. Näin saataisiin paljon hyvää rakennusmaata, nyt ovat tyhjän panttina.
- ,.,.,.,
Pääsis vaikka oulusta hesaan 1-2 tunnissa. Toisi kyllä lisää työpaikkoja tommonen järjestelmä.
- M.R.
Luotijunaa mäkin mietin silloin, kun ne teki moottoritietä. Sen ois samalla saanu maan alle, eikä ois tarvinnu tehdä karseeta määrää siltoja, aitoja ym. häkkyröitä. 400km/t turvallisesti tunnelissa. 20 min Stadi Lahti !
Mutku ei niillä välähdä, päättäjillä!!! - ASSer*
M.R. kirjoitti:
Luotijunaa mäkin mietin silloin, kun ne teki moottoritietä. Sen ois samalla saanu maan alle, eikä ois tarvinnu tehdä karseeta määrää siltoja, aitoja ym. häkkyröitä. 400km/t turvallisesti tunnelissa. 20 min Stadi Lahti !
Mutku ei niillä välähdä, päättäjillä!!!Se on ravintola alatorilla
- pettynyt!!
Menee kyllä nyt työmatkat Järvelä-Riihimäki ihan vituralleen, ihan sanonko mistä koko ***ka :(
- missä on ihmisten järki
Hieno asia sisä-savolle vastustaa esim. savon kanavaa esim. nopeimpien junayhteyksien perusteella-
mitä tulee tapahumaan. Nopeisiin juniin pääsee vain matkustamalla omalla autolla jopa 80 km matka-onko
järkeä vai ei. Hyvä mieli tuli kuitenkin ettei kanavaa rakenneta sisä-savoon- luovuteen ylimääräiset et- tuet naapuri maakuntiin ja ollaan iloisia siitä. - mip
eikö niitä junia mee nyt useammin järvelästä riksuun ja päinvastoin? vai onko ajat huonot? kun sain sellasen käsityksen et niitä menee lähes tunnin välein..
- kojootti
kyllä se vaan niin on että VR bluffaa kansaa pahemman kerran...
ei mitkään pendolinot yms. höpötykset niitä matka-aikoja lyhennä!
VR LYHENTÄÄ MATKA-AIKOJA JÄTTÄMÄLLÄ TÄRKEITÄKIN VÄLIPYSÄKKEJÄ POIS!
seuraavaksi ne varmaan vetää Joensuu - helsinki välin ilman yhtään välipysähdystä ja kehutaan kuinka se matka-aika lyheni 5minuuttia...- nousee.
Tavallinen rahvas unohdetaan ja lippujen hinnat hilataan pilviin.
Ihan kivoja varmaan nuo pendoliinot, mutta ne lippujen hinnat... ajan mieluummin omalla autolla ovelta ovelle.
- Käytännöllistä?
...mikä lienee junankäytön suosio työmatkaa tekevien keskuudessa kun junavuoroja Mlä-Hki -välillä on AIVAN liian vähän.
Mitä jos myöhästyy junasta? Talvipakkasellapa onkin hienoa asemattomalla pysäkillä odotella tunnin verran seuraavaa ja selitellä töissä myöhästymisensä määrää.
Entä jos juna on myöhässä/tupaten täynnä? Järvenpää-Helsinki välillä tämä on hyvinkin tavallinen ilmiö, itse muutamatkin pakkaskeliaamut odotellut puoli tuntia myöhässä olevaa junaa - asema tupaten täynnä lämpimämpään hakeutuvia työmatkalaisia, junan tullessa usein junasta on puuttunut yksi tai kaksi yksikköä (runkoa) ja silloin on ollut vielä vähemmän toivoa, että pääsisi junamatkan ajaksi istumaan tunnottomine varpaineen.
Ynnä muuta vastaavaa. Hyvin äkkiä tulisi ainakin itsestäni junailusta tykkäävänä mutta ainakin vielä toistaiseksi dieselauton omistavana taas moottoritien kuluttaja.
Olisiko se nyt ollut niin kamalaa laittaa ruuhka-aikoina klo 7 - 9 välillä ja 15 - 17 välillä kulkemaan junat Mlä-Hki väliä vaikka puolen tunnin välein?? Olisi tarkoittanut siis vain muutamaa vuoroa lisää per päivä.
Mielenkiinnolla seuraan miten tämä tuore investointi onnistutaan käyttämään hyväksi, mm. vähentämällä työmatkaliikenteen saasteita ja edistämällä liikenneturvallisuutta jne. - Wikipedisti
- Entinen junamatkailija
Ennen matkustin junalla paljon mutta nyt siellä on suuruudenhulluja idiootteja VR:n johdossa, kilpaillaan finnairin kanssa. Ei junan nopeus riitä ei.
Eihän täällä ole pian kuin yksi rata HKI-Oulu!!!
Muualla, esim ruotsissa rataverkkoa tehdään lisää ja junaliikenne on 5 kertaa vilkkaampaa kuin meillä.
Joku pipipää tilasi oikein pendoliinon ja italiasta vielä hehehheh seuraavaksi kai kiinasta kun halvalla saa.. - pettynyt
onhanse hieno että oikoratoja syntyy ja samalla unohdetaan koko maaseutu. jos haluat näihin nopean junan vuoroihin matkusta 50 km muilla kulkuneuvoilla päästäkse kyytiin miten tässä säästyy aikaa, päinvastoin matkaaika pitenee. Jopa lähes 20ooo tajamat hylätään tiettyjen tajojen takia, jotka kuitenkin käyttävät matkoihinsa lentoliikennettä
- aina autolla
Nyt on viimeistään radan avauduttua liikenteelle myönnettävä oikoradan olleen virheinvestointi.
Itä-Suomen junayhteyksien kannalta oikorata olisi kannattanut rakentaa Helsinki-Porvoo-Kouvola välille. Tällöin olisi saatu aikaan todellisia matka-ajan vähennyksiä eikä nyt syntyneitä näennäisiä vähennyksiä. Yöjunien lopettaminen kertoo VR:n kyvyttömyydysetä ymmärtää markkinoita ja toisaalta hinnoitella palvelunsa oikein.
Lähiliikennen oikoradan liikenne jää torsoksi, koska lähiliikenteen kannalta Haarajoella ja Mäntälässä on liian vähän kysyntää. Järvenpääläisestä näkökulmasta oikorata olisi pitänyt rakentaa Purola-Lahti oikoradaksi. Tällöin olisi lähiliikenteesenkin saatu mahdollisesti tiheämpi vuorotarjonta. Pääradan lähiliikenteeseen oikorata toi myös heikennyksiä lopettaen joitain väliasemien ruuhka-aikojen erikoisvuoroja.
Oikoradasta suurimmat hyötyjät asuvat Lahdessa ja Keravalla. Lahdesta Helsinkiin pendelöinnin järkevyys voidaan kyseenalaistaa. Kuinka moni haluaa oikeasti käyttää n. 2 1/2 tuntia päivässä työmatkoihin.- Hyötyjä
Kuulun itse hyötyjien joukkoon ja olen hyvin tyytyväinen. Keravalta kulkee luonnollinen oikoradan linjaus. Keravalta lähtee jo nykyään myös vanha Porvoon rata, jonka kunnostamista ja parempaa hyödyntämistä kannattaisi harkita tulevina vuosina.
- Dskj
Hyötyjä kirjoitti:
Kuulun itse hyötyjien joukkoon ja olen hyvin tyytyväinen. Keravalta kulkee luonnollinen oikoradan linjaus. Keravalta lähtee jo nykyään myös vanha Porvoon rata, jonka kunnostamista ja parempaa hyödyntämistä kannattaisi harkita tulevina vuosina.
Itsekin siirryn pyörien päältä kiskoille. Tosin kiskoja pitkin menee aikaa jopa hieman enemmän kuin autolla, mutta matkan teko on paljon halvempaa ja mukavampaa.
Sen verran kritiikkiä tässä vaiheessa, että ainakin yhden Pendoliinon olisi voinut valjastaa työmatkaliikenteeseen - nyt on suunnattu lähinnä eläkeläisille, joilla aikaa olisi käytettävissä muutenkin....
KK-lippuja esim lahti-helsinki välille on myyty kuuleman mukaan suuria määriä. - elämää_
Dskj kirjoitti:
Itsekin siirryn pyörien päältä kiskoille. Tosin kiskoja pitkin menee aikaa jopa hieman enemmän kuin autolla, mutta matkan teko on paljon halvempaa ja mukavampaa.
Sen verran kritiikkiä tässä vaiheessa, että ainakin yhden Pendoliinon olisi voinut valjastaa työmatkaliikenteeseen - nyt on suunnattu lähinnä eläkeläisille, joilla aikaa olisi käytettävissä muutenkin....
KK-lippuja esim lahti-helsinki välille on myyty kuuleman mukaan suuria määriä.Lahden pohjoispuolella?
Ei minusta ainakaan olisi asumaan Lahdessa ja joka päivä matkustamaan Helsinkiin töihin.
Siihän menee 3 - 4 tuntia päivässä elämästä hukkaan. - pendelöijä
elämää_ kirjoitti:
Lahden pohjoispuolella?
Ei minusta ainakaan olisi asumaan Lahdessa ja joka päivä matkustamaan Helsinkiin töihin.
Siihän menee 3 - 4 tuntia päivässä elämästä hukkaan.On asioita, joita voi tehdä yhtä hyvin kotona kuin junassa esim. kirjojen ja lehtien lukeminen.
Itse mieluummin asun Lahdessa mukavassa tilavassa asunnossa kuin Helsingissä pienessä kopissa, jonka kenties sieltä Helsingistä saisin samalla hinnalla ja vielä spårakiskojen kalkkeen kaupan päälle.
Mutta niin kuin sanottu kukin tavallaan ja jos tämä ei jollekulle sovi niin mitä siitä, jokainen katsoo itselleen parhaan vaihtoehdon. - työmatkailija
Kuinka moni oikeasti haluaa maksaa tuhansia euroja yhdestä kerrostaloneliöstä?
- on_
aikaa matkustaa päivällä? Viimeksi olin Helsingissä kurssilla, joka alkoi kahdeksalta. Yövuorojen loputtua millä nyt menet?
Täytyykö lähteä edellisenä iltana ja olla yötä Helsingissä, jolloin aikaa menee enemmän ja kuluja tulee lisää hotellihuoneesta.
Joten pieleen meni VR:n uudistus. - Heiiiidi85
Olemme tätini kanssa menossa junalla Helsingistä Kajaaniin ja hän istuu pyörätuolissa. Tai olimme, se ei nimittäin taidakaan onnistua.
Matka taittuu kivasti pendolinolla tai inter cityllä, mutta kun joudumme kerran vaihtamaan junaa ei enää vanhassa kunnon pikajunassa ole invavaunua (siin on hissi jolla saadaan pyörätuoli sitten turvallisesti ylös ja alas).
Kävin VR:n toimistolla kyselemässä aikatauluja sun muuta kun sitten virkailija kertoo ettemme pääse Kajaaniin asti koska VR:llä ei kyseistä invavaunua ole pikajunassa.
JUmalauta mä sanon.
Miten VR voi unohtaa tälläisen asian.. miksei pikajunassa enää ole kyseistä vaunua, muka niin uusittu vr:n kalustoa.. mutta onpa tosi uusi aika vr:llä kun asiat on aika hiton huonosti.. :(
Sekin jo että yöjuna lakkautettiin en pääsen käymään kotona entistä harvemmin kajaanissa koska mulla menee jo pelkästään matkustamiseen n. 2 päivää.
Eikä toi matkustusaika sitte lyhetnynykkään paljoa.. melkein 7h istutaan junassa.
Menisin lentäen mutta se maksaa paljon,liian paljon koska minulla ei ole mitään alennuksia.
Ja toisekseen minulla on koira joka tietenkin on mukanani.
Kylläpä nyt ketuttaa.
VR:n virkailija sanoi ettei Kajaaniin/Helsinkiin enää ole tulossa suoraan junaa vaan aina joutuu vaihtamaan jossain junan.
Ja jos haluaa yöjunalla mennä Kaj. tai tänne Helsinkiin täytyy mennä Oulun kautta jolloin matka-aika oli jopa yli 12h. - m.j.h
taas näin... etelän uudistusten takia lakkautetaan vuoroja muualta suomesta, onko oikein!
- salaista_
suunitelmaa. Kaikkien suomalaisten pitää muuttaa Etelä-Suomeen. Muu Suomi voi olla poronhoitoaluetta.
- hanna A
Kaikki hössöttää uusista hienoista aikatauluista ja reittimuutoksista, mutta missään ei ole puhuttu siitä että miten paljon tämä saa aikaa irtisanomisia! Tämä uusi hieno aika kausi johti siihen että minulla ja monilla muilla golleegoillani loppui työt, että se siitä hienosta ja upeasta.
- LTI-RMK
Kyllä VR osaa :| nimittäin kiusata asiakasta.
Lahti-Riihimäki -välillä kulkee vastedes pelkkiä taajamajunia. Mikä järki tässä on? ..Itse olen silloin tällöin matkustanut Lahdesta Seinäjoelle ja takaisin myös junalla, mutta se loppui nyt. Ei mitään järkeä mennä taajamajunalla hitaasti ja epämukavasti Riihimäelle, ja vasta sieltä lähteä paremmalla junalla eteenpäin.
Lahdesta Helsinkiin toki pääsee mukavasti melkein puolta nopeammin kuin aiemmin (lupaukset oli tosin vielä nopeampia), mutta lippujen hinnat on suorastaan törkeät. Ja miksi vain helsinkiläisiä ja Helsingissä käyviä huomioidaan...?
Ketuttaa, mutta onneksi on auto.- 130km/h
Ja kenen viisaan idea olikaan rakentaa kalliisti uusi, hieno ja nykyaikainen oikorata ja sitä käyttämään uusia, hienoja, nykyaikaisia ja nopeita Pendolinoja... ja sitten ajella niillä Pendolinoilla sataakolmeakymppiä??? Eikö uusi hieno rata kestäkään kunnon nopeuksia joita Pendolinot on tehty kulkemaan?
Tampere-Seinäjoki -välilläkin IC:t ajelee 160km/h, vaikka on vanha rata ja vanhemmat junatkin. - joonari
130km/h kirjoitti:
Ja kenen viisaan idea olikaan rakentaa kalliisti uusi, hieno ja nykyaikainen oikorata ja sitä käyttämään uusia, hienoja, nykyaikaisia ja nopeita Pendolinoja... ja sitten ajella niillä Pendolinoilla sataakolmeakymppiä??? Eikö uusi hieno rata kestäkään kunnon nopeuksia joita Pendolinot on tehty kulkemaan?
Tampere-Seinäjoki -välilläkin IC:t ajelee 160km/h, vaikka on vanha rata ja vanhemmat junatkin.eiköhän se ole se keskinopeus lahti helsinki välillä, kato kun sen junan tarvitsee myös jarruttaa ennen kuin pysähtyy ja sitten jälleen taas kiihdyttää jotta taas päästään matkanopeuteen, ja se ei käy ihan niin äkkiä kuin henkilöautolla, ja vielä välissä pitää odotella asemilla ihmiset kyytiin, ja monesti vielä myöhässä juoksijat(jotta heidän mielestään asiakaspalvelu toimii, 500 oottaa yhtä joka ei viitsi kunnioittaa aikatauluja).
- grfb
joonari kirjoitti:
eiköhän se ole se keskinopeus lahti helsinki välillä, kato kun sen junan tarvitsee myös jarruttaa ennen kuin pysähtyy ja sitten jälleen taas kiihdyttää jotta taas päästään matkanopeuteen, ja se ei käy ihan niin äkkiä kuin henkilöautolla, ja vielä välissä pitää odotella asemilla ihmiset kyytiin, ja monesti vielä myöhässä juoksijat(jotta heidän mielestään asiakaspalvelu toimii, 500 oottaa yhtä joka ei viitsi kunnioittaa aikatauluja).
Helsinki-Lahti:
lähijuna: 12 euroa (60min)
IC: 18 euroa (54min)
Pendolino: 23 euroa (48min)
Tuosta voi laskea hintalaatusuhdetta. Voi olla, että lahtelaisia ei Pendolinoissa näe.
Kyllähän se Pendolino sitä yli 200km/h ajaa, mutta ongelmana on juuri nuo pysähdykset. Junahan on lisäksi aika hidas kiihtymään.
Pendolinot työmatkaliikenteeseen ja Tikkurilan pysähdys helvettiin. Silloin vetäsi väkeä. Nythän Pendolinot kulkevat aivan tyhjinä pitkin maakuntia (viikonlopun ruuhkalähtöjä lukuunottamatta)
- Amanda74
Aikataulumuutoksen johdosta piti Keravalta lähteä juna kohti Helsinkiä klo 8.18. En tiedä että millon kyseinen juna kuitenkaan sitten Keravalle saapui koska ensin oli ilmoitus että juna saapuu 8.34 ja myöhenmmin 8.44.. Ei juurikaan hyvä alku tälle muutokselle. Käytän tätä junaa viikottain ja valitettavasti hyvin usein juuri tämä juna on myöhässä. Onneksi klo 8 juna kulkee suht ajoissa. Jos homma toimii, mitä joudun hieman epäilemään niin aikataulun muutos on hyvä juttu. Vr mainostaa että on ottanut nopeammat junat käyttöön tietyille matkoille tässä aikataulumuutoksen yhteydessä. Mietin että miten ihmeessä nopeammat junat vaikuttaa asiaan kun ratakiskot on vielä huonossa jamassa. Siinä tuskin nopeimmilla junilla tehdään yhtään mitään.
Mutta onneksi me Keravalaiset päästään aina K-junalla 10 minuutin välein sivistyksen pariin Helsinkiin =) - keskiyön pikajuna !!!!
Yöjuna vuorojen lopetus oli meille kainuulaisille melkoinen shokki.Pääkaupunki seudulle sillä matkustaminen oli tosi vaivatonta ja mukavaa. Oikoradalla ei ole isompiä merkityksiä kainuulaisille koska,puuduttavaa istumista se on täältä asti kuitenkin....
- VR_
olisi ajatellut maakuntia, niin se olisi vetänyt kiskot Helsingistä Kouvolaan. Venäjän liikennettäkin ajatellen parempi vaihtoehto.
- maijhrth
No ilmeisesti tästä yöjunan mukavuudesta nautti vain kourallinen Kainuulaisia. Matkustajien puuttuessahan se laukkatettiin. Luulenpa, että sieltäkin on moni valinnut henkilöauton ja lentsikan etelään matkustaessaan. VR:ää syyttäessä voisi katsoa myös siihen omaan napaan.
- seppä2
VR_ kirjoitti:
olisi ajatellut maakuntia, niin se olisi vetänyt kiskot Helsingistä Kouvolaan. Venäjän liikennettäkin ajatellen parempi vaihtoehto.
VR ei omista eikä rakenna ratoja, vaan on liikennöitsijä, joka käyttää Ratahallintokeskuksen rakentamia/omistamia ratoja. Ratojen rakentamisesta päättää eduskunta, myös sinne syrjäkylille.
- jno on
Kyllä mun mielestä olis ihan hyvi voinnu lakkauttaa vaiks 4 vuoroo turku-helsinki väliltä, siel on ihan tarpeeks vuoroja. Mut eihän siellä kehä 3 sisäpuolella ajattella ku itteesä
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216605Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562275- 1471857
- 841245
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971032- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.82927Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 32830
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147757