ydinkiistassa. Tämä tietysti edellyttää, että Iran saa merkittäviä taloudellisia ja poliittisia etuja.
Tilanne on yksilötasolla sama, jos minä hommaan itselleni kolme pimeää rynnäkkökivääriä ja sata kiloa rotulia, linnoittaudun kellariin ja ilmoitan luopuvani niistä, jos saan miljoonan käteistä, neljäntuhannen euron eläkkeen ja mustan Volvon valtion kustannuksella.
Annan: Iran valmis neuvottelemaan
5
252
Vastaukset
- samako
Iranin ydinasesuunnitelmat on samanlaista satua tähän saakka kun Irakin joukkotuhoaseet ja terrorismin tukeminen, missä todisteet???
- on todiste
Raskasvesireaktoreilla tuotetaan ydinasekelpoista plutoniumia.
Energian tuotantoon sovelutuvaa rikastettua uraania voidaan tuottaa painevesireaktorilla. - Nimetön
Iranilla on 10% maailman öljtyvaroista ja 16% maailman kaasuvaroista.
Iran siis voisi keveästi kattaa nyt ja pitkälle tulevaisuuteen sähkön tarpeensa kaasulla. Kaasuvoimalat ovat myös halvempia kuin ydinvoimalat. Puhumattakaan jos rikastetaan itse polttoaine.
Taloudellisesti Iranin ydinohjelmassa ei siis ole järkeä, Iran maksaa miljardi kaupalla rahaa kehittääkseen ydinteknologiaa ja rakentaakseen ydinvoimaloita ja rikastuslaitoksia, muka sähkön tuottamiseksi, vaikka kaasulla homman voisi hoitaa paljon halvemmalla.
Miksi edes rikastusohjelma? Suurin osa ydinvoimaa käyttävistä valtioista ei tuota polttoainetta itse, vaan yksinkertaisesti ostaa sen maailmanmarkkinoilta. Tämä sen vuoksi, että rikastamisen vaadittava teknologia ja infra on äärimmäisen kallista, joten tulee halvemmaksi ostaa valmiit polttoaine sauvat sieltä mistä sitä jo tuotetaan. Iranin uraaniesiintymätkin ovat suhteellisen köyhiä, mikä lisää kustannuksia entisestään.
Ja miksi Iran pitää rikastamisesta jääräpäisesti kiinni? Jopa sodan uhalla. He voisivat yhtä hyvin myöntyä rikastamisesta luopumiseen ainakin näin alkuvaiheessa ja aloittaa rikastamisen vasta myöhemmin jos sille on tarvetta (vaikka muutaman vuosikymmenen päästä, ja käyttää tämän ajan osottaakseen kansainväliselle yhteisölle että kyse on vain siviiliydinohjelmasta).
Entä miksi IAEA on köytänyt useaan otteeseen Iranista jälkiä korkealle rikastetusta uraanista, jota Iranin mukaan ei pitäisi olla, koska he muka rikastavat vain polttoaine uraania, joka vaatii vain vähän rikastettua uraania?
Viimeksi 2 päivää sitten!
http://upi.com/NewsTrack/view.php?StoryID=20060901-070212-4100r
Alkaako valjeta, miksi Iranin ydinohjelma on epäilyttävä? - väliä tuolla
Nimetön kirjoitti:
Iranilla on 10% maailman öljtyvaroista ja 16% maailman kaasuvaroista.
Iran siis voisi keveästi kattaa nyt ja pitkälle tulevaisuuteen sähkön tarpeensa kaasulla. Kaasuvoimalat ovat myös halvempia kuin ydinvoimalat. Puhumattakaan jos rikastetaan itse polttoaine.
Taloudellisesti Iranin ydinohjelmassa ei siis ole järkeä, Iran maksaa miljardi kaupalla rahaa kehittääkseen ydinteknologiaa ja rakentaakseen ydinvoimaloita ja rikastuslaitoksia, muka sähkön tuottamiseksi, vaikka kaasulla homman voisi hoitaa paljon halvemmalla.
Miksi edes rikastusohjelma? Suurin osa ydinvoimaa käyttävistä valtioista ei tuota polttoainetta itse, vaan yksinkertaisesti ostaa sen maailmanmarkkinoilta. Tämä sen vuoksi, että rikastamisen vaadittava teknologia ja infra on äärimmäisen kallista, joten tulee halvemmaksi ostaa valmiit polttoaine sauvat sieltä mistä sitä jo tuotetaan. Iranin uraaniesiintymätkin ovat suhteellisen köyhiä, mikä lisää kustannuksia entisestään.
Ja miksi Iran pitää rikastamisesta jääräpäisesti kiinni? Jopa sodan uhalla. He voisivat yhtä hyvin myöntyä rikastamisesta luopumiseen ainakin näin alkuvaiheessa ja aloittaa rikastamisen vasta myöhemmin jos sille on tarvetta (vaikka muutaman vuosikymmenen päästä, ja käyttää tämän ajan osottaakseen kansainväliselle yhteisölle että kyse on vain siviiliydinohjelmasta).
Entä miksi IAEA on köytänyt useaan otteeseen Iranista jälkiä korkealle rikastetusta uraanista, jota Iranin mukaan ei pitäisi olla, koska he muka rikastavat vain polttoaine uraania, joka vaatii vain vähän rikastettua uraania?
Viimeksi 2 päivää sitten!
http://upi.com/NewsTrack/view.php?StoryID=20060901-070212-4100r
Alkaako valjeta, miksi Iranin ydinohjelma on epäilyttävä?on? hommatkoon ydinaseen niin saadaan rauha aikaiseksi lähi-itään.
- Hyysääjä..
Eiköhän tuomiojan suomessa sinuakin ymmärrettäisi!
Mutta pyydä nyt sitten ainakin KYMMENEN miljoonaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 893288
- 623047
Kuoleman pelko katosi
Olen pelännyt koko elämän ajan kuolemaa mutta yhtäkkiä kun hindut paljastivat totuuksia uskonnoista noin aloin yhtäkkiä4332530- 802323
- 802313
- 962056
Toiselle puolikkaalleni
Sinulla ei taida olla kaikki nyt ihan hyvin? Minua itketti eilen kauheasti, sinunko itkuja itkin? Kyllä kaikki selviää j361923- 121656
Kuhmolainen on selvästi kepun lehti
Kuhmolaise etukannessa oli Kuva kun Jaskalle annettiin karhu patsas.mutta kukmolaislehti oli niin kepulainen että Jaskan201653Ei mun tunteet
ole mihinkään kadonnut. Enkä mä sua inhoa tai ole kyllästynyt. Mä ymmärsin, ettet ole kiinnostunut minusta, ainakaan sil311499