Liikuntaesteisen kodin sisustus

4 vks. muotoilun opiskelija...

Hei! Olen 4 vuosikurssin opiskelijana Seinäjoen ammattikorkeakoulussa muotoilun alalla. Tutkin syventävässä projektissani liikuntaesteisten henkilöiden kodin sisustamista, ottaen huomioon myös mahdollisen "terveen" kanssa-asujan. Toivoisinkin nyt apua teiltä, jotka käytätte esim. pyörätuolia. Kysymykseni olisivat tällaisia:

1. Mitä puutteita huomaatte normaalissa kotiympäristössänne ja miten niitä voisi parantaa?

2. Entä mitä erityisominaisuuksia kaipaisitte helpottamaan normaalia arkea tai luomaan viihtyisyyttä?

3. Onko liikuntaesteisen kodissa jotain mitä pitäisi parantaa tai muuttaa mahdollisen terveen kanssa-asujan kannalta niin, että se palvelisi myös liikuntaesteistä henkilöä?

Esimerkiksi tällaisiin kysymyksiin kaipaisin teiltä neuvoja ja tietoa. Voitte vastata nimettöminä, mutta kertokaa käytättekö jotain apuvälinettä tms, niin minun on helpompi kartoittaa erilaisten ihmisten tarpeita. Olisin hyvin kiitollinen saamastani avusta. Kiitos jo etukäteen :) Terv. Opiskelija AMK

14

1602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liikuntavammainen

      Hei!

      Esteettömän kodin määrittäminen tietenkin vaikeaa... se ei ole pelkästään se koti vaan sen ympäristö. Ja ympäristöt tietenkin on niin erillaiset erillaisissa paikoissa.

      Tietenkin nykyään on jo vaatimukset nykyään koskevat kaikkea uutta ja korjausrakentamista... mutta jos jotain, mitä itse haluaisin kodiltani, jos joskus pääsen vaikuttamaan.

      Lista ei sitten missään tärkeysjärjestksessä.

      Esteetön koti on paikalla jossa on palvelut kohtuullisen helposti saatavilla ilman mitään avustusta. Nykyinen asuinpaikkani on sellainen. Kaupat ja pankt, kirjasto ja terveysasema mm. muutamien satojen metrien päässä.

      Esteetön koti on tilava. Perus asetelma, että 35 neliötä yhtäihmistä kohtaan on sopiva, ei päde liikuntaeseteiselle. Pienet tilat ovat kaatumisissa vaaraksi... joku sopiva minimimäärä olisi 60, mutta tämän ratkoo raha.

      Hissi tietenkin jos on kerrostalo.

      Jos on auto, niin pysäköititilaa suojatussa paikassa ja kulku niihin esteetön.

      Oikeestaan kun kysyt miten se toimii jos toinen on terve. Siihen en voi vastata, mutta luulen, että jos asiat onnistuvat suunnittelussa hyvun, niin se on ihanne myös terveelle.

      • Opiskelija AMK

        Kiitos vastauksesta, kaikenlaisista vastauksista on paljon hyötyä minulle! Jos sinulla vielä tulee mieleen jotain, erityisesti sisustukseen liittyvissä asioissa/ongelmissa olisin kiinnostunut kuulemaan lisää.


      • ensimmäisen vastauksen kirj...
        Opiskelija AMK kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta, kaikenlaisista vastauksista on paljon hyötyä minulle! Jos sinulla vielä tulee mieleen jotain, erityisesti sisustukseen liittyvissä asioissa/ongelmissa olisin kiinnostunut kuulemaan lisää.

        Jos vielä vähän tuota....

        Mun mielestä Kodin sisustaminen on viimeistelyä ja mitä tulee mieleen kaikkein ensinnä nii tuo mitä kirjoitin ensimmäisessä vastauksessa on se, mihin liikuntaesteisen asuminen perustuu.

        Kodissa pitää olla heimen enemmän tilaa, sen pitää sijaita niin, että sinne pääsee ja pääsee pois helposti.

        Esteetön ympäristö takaa tasapuolisen osallistumis mahdollisuuden ja esteetön koti taas elämisen myös yksin ja mahdollisesti löytää se toinenkin puolisko, jonka elämisestä siinä kodissa kysyit.


    • Pyörätuolilainen

      Se, millainen sisustus on milloinkin toimiva vaihtelee yksilöllisesti. Tässä muutama sisustukseen vaikuttava seikka pyörätuolilla liikkuvan näkökulmasta. Tilaa pitää olla riittävästi (myös kääntymiseen), kaappien, peilien yms tulee olla sopivalla korkeudella istuvalle, lattialla ei juurikaan kannata pitää mattoja. Pöytien tulee olla sopivankorkuisia ja keittiössä tulee olla myös sellainen työtaso, jonka alle pääsee pyörätuolilla, myös lavuaarin tulee olla sellainen. Kalusteiden helppo liikuteltavuus (esim. pyörällinen yöpöytä) on hyvä ratkaisu varsinkin pienessä asunnossa. Mielestäni pyörätuolin käyttäjälle toimiva sisustus sopii mainiosti myös ainakin alle kaksimetrisille käveleville:)
      Itse en ainakaan ole sänkyä lukuun ottamatta (siis apuvälineiden lisäksi) tarvinnut mitään erityiskalusteita, vaan toimivia ratkaisuja on löytynyt tavallisista huonekaluliikkeistä. Näin olen saanut sisustettua kotini itseni näköiseksi ja viihtyisäksi. Jos joku puhuu vammaisten asuntojen yhteydessä kodinomaisuudesta, näen välittömästi punaista. Kyseinen termi soveltuu vain laitosympäristöön. Kodikkuus onkin sitten jo ihan toinen juttu. Siitä ei vammaisten todellakaan pidä tinkiä, ja on hyvä muistaa, että esteetönkin voi olla myös esteettistä!

    • vaatimukset

      on myös muille liikuntaesteisillekin, jos rappusissa kulku on vaikeaa ei niitä mieluusti jatkuvasti kulje. Ja jos jalka / jalat ei kulje ihan normaalia liikerataa niin vie sekin enemmän tilaa, koviin pieniin tiloihin ei silloinkaan halua mennä.

    • fyysisesti vammautunut

      Sellainen on hyvä koti,jossa on kaikki palvelut lähellä,pankki,kaupat,kirjasto ja on helppo päästä asioille.

      Huono puoli asumisessa,kun astiakaapit on sijoitettu korkealle rakentamisen yhteydessä,koska itse olen pituudeltani pieni,niin on vaikeaa ottaa astioita kaapista.
      Koska kaapit on standardiltaan ajateltu pitkiä ihmisiä varten,mutta on unohdettu pienet ihmiset.
      Vaikka puoliso on terve ja pituudeltaan isompi niin toivon sitä että se myös palvelee liikuntaesteistä.

      En käytä mitään apuvälineitä.

    • ei koskaa sellaseen mahtia

      Uudessa avussa oli juttua Leo-Pekka Tähden talosta, se todistaa, että vammainenkin pystyy taloon jos vain on kyky hoitaa asioita yleisesti itsenäisesti.

      Leo-Pekan talo nyt on oma tarinansa, ei siitä mitää... mutta siinä on se toimivan kodin idea, jota osakehuoneistossa tai vuokratalossa ei saa jollei sitä ole sitten erillisesti suunniteltu vammaiselle.

      Mutta idea olis se, että vammaisena pääsisi asumaan tavallisten ihmisten lähelle jo ihmissuhteidenkin takia ja jos olis tuollainen mahdollisuus omaan taloon, niin saisi ne omat jutut siihen omaan kotiin... Mutta mitäpä tässä, kun ei ole rahaa!

    • Opiskelija AMK

      Sitä haluan vielä tarkentaa, että haen nimenomaan kodin SISUSTUKSEEN liittyviä ongelmia, eli mikä ei toimi kodin sisätiloissa niin että se palvelee liikuntaesteistä henkilöä. Toki kaikista tähänastisista vastauksista on minulle ollut hyötyä. Keskityn vaan projektissani nimenomaan kodin sisustukseen, enkä niinkään kodin sijaintiin tai kodin ulkopuolella oleviin asioihin. Mutta kirjoitelkaa vastauksia vielä jos suinkin ehditte :)

      • liikuntaesteinen

        Ei tollasta vastausta oo!

        Joskus punainen seinä vituttaa....

        Mut ne oikeet ongelmat asumisessa on siinä kodin ympäristössä ja siinä ettei ole varaa tai sitten kunnan asuntopolitiikan mukaista saada hieman isompaa asuntoa.

        Eikä kunta tee vammaisen asuntoon kovin helposti muutoksia, että kaapit olisi sopivallsa korkeudella yms.

        Kyllä se kodin sijainti ja huoneiston koko on se ongelma ja se ettei ole mahdollisuutta päästä itse vaikuttamaan asioihin. On pakko tyytyä 8X6 kokoiseen luukkuun, joka on epäkäytännöllinen.

        Anteeksi nyt vain hyvä AMK opiskelija.


    • lyhyelle

      Olen normaalia huomattavasti lyhyempi henkilö, joten itse kaipaisin kodin sisustukselta mm. seuraavia asioita:

      -matala sohvakalusto
      -matala sänky (sellaisia on myynnissä, joihin saa normaalia pidemmät sängynjalat, mutta eipä ole mahdollista ostaa normaalia lyhyemmillä sängynjaloilla...)
      -keittiön pöytä tarpeeksi matalalle
      -keittiön tuolit esim. sellaisia, että soveltuisivat sekä pitkille että lyhyille ihmisille selkänojasyvyydeltään (esim. tuolin istuinosassa olisi ns. jatkopala, jonka pidempi ihminen voisi kiinnittää tarvitessaan.)
      -keittiön työskentelytilat sopivalla korkeudella (säädettävissä myös korkeammalle tarvittaessa)
      -sähköpistokkeet eivät saisi olla lattianrajassa niinkuin normaalisti, sinne on vaikea ulottua varsinkin huonekalujen takaa (sopiva korkeus esim. metri lattiasta)
      -kylppärissä kaikki pitäisi olla matalalla. saunassa matala-askelmaiset raput lauteille, ja paljon kaiteita.

      En käytä tällä hetkellä pyörätuolia enkä muita erityisempiä apuvälineitä, mutta tällainenkin vamma aiheuttaa suuria haasteita kodin sisustukselle.

      Tosi hienoa, että joku viitsii tutkia tällaisiakin asioita! :)

      • Opiskelija AMK

        Kiitos, tuosta oli paljon apua! Juuri tällaisia asioita halusinkin tietää. Näistä asioista ei ole kirjoitettu kuin yleisellä tasolla, ja kaikillahan ei ole samat tarpeet. Sen vuoksi juuri haluan kantaa tässä asiassa oman korteni kekoon, jos vaikka siitä olisi jollekin jopa hyötyä, tai jos se kiinnostaa jotakuta muuten vain. Tämä on mielenkiintoinen aihe vaikkakin haastava ja erittäin laaja, juuri sen takia että jokaisella on ne omat erityiset tarpeensa.


      • edelliseen
        Opiskelija AMK kirjoitti:

        Kiitos, tuosta oli paljon apua! Juuri tällaisia asioita halusinkin tietää. Näistä asioista ei ole kirjoitettu kuin yleisellä tasolla, ja kaikillahan ei ole samat tarpeet. Sen vuoksi juuri haluan kantaa tässä asiassa oman korteni kekoon, jos vaikka siitä olisi jollekin jopa hyötyä, tai jos se kiinnostaa jotakuta muuten vain. Tämä on mielenkiintoinen aihe vaikkakin haastava ja erittäin laaja, juuri sen takia että jokaisella on ne omat erityiset tarpeensa.

        Itsekin lyhyt... Itse asun pienessä kaksiossa. Erityisempiä apuvälineitä en käytä ja asunossa ei ole tehty mitään muuta muutostyötä kuin ulko-oven lukko ja kripa asennettu alemmas ja postilaatikko alempana. Käytän keittiöjakkaraa kun tarvin jotain kaapista tms. Runkopatjasängyn jaloista on katkaistu n.15cm pois (jonka voi tehdä huonekaluvalmistaja).
        Joskus kauan sitten sälekaihtimien asennuksen jälkeen huomasin että kaihtimissä pitäisi olla pidemmät varret mistä käännät kaihtimia ja huomioida sen mille puolelle ikkunoita ne asennetaan, veto narukin (millä kaihdin vedetään ylös) saisi olla pidempi. Ovien avaussuunta toisin joissakin paikoissa. Kylpyhuone isompi niin voisi mahtua vierekkäin pesu- ja kuivauskone. Pistorasioita enemmän, kaappitilaa ja hyllyjä kaapeissa enemmän. Keittiön alakaapit turhan syviä. Keittiössä pitäisi olla varattuna paikka pienelle astianpesukoneelle, sopivalle korkeudelle. Kodin sisustamisesta, esim. mattoa ostaessa saattaa joutua tinkimään sen takia että se on liian raskaasta materiaalista tehty. Joissakin huonekaluissa (esim.olohuoneen pöytä) voisi olla mahdollisuutena saada siihen pyörät, se helpottaisi siivoamista. Tuolit sellaisia ettei niillä keikahda "nenälleen" jos istut liian reunalle.


    • Minnamaria

      Lattiat ei saisi olla liian liukkaat, mahdollisten irtomattojen pitäisi pysyä hyvin paikoillaan ettei niidenkin kanssa liukastu tai muhkuroihin kompastu. Aikuisillekin on hyvä keksintö liukueste-sukat.

    • designmikrosementti.fi

      DMS Rakennus Oy myy ja asentaa laadukkaat mikrosementit www.designmikrosementti.fi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      429
      3013
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      102
      2354
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2092
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1933
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1787
    6. 161
      1231
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1227
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1072
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      947
    Aihe