Liikuntaesteisen kodin sisustus

4 vks. muotoilun opiskelija...

Hei! Olen 4 vuosikurssin opiskelijana Seinäjoen ammattikorkeakoulussa muotoilun alalla. Tutkin syventävässä projektissani liikuntaesteisten henkilöiden kodin sisustamista, ottaen huomioon myös mahdollisen "terveen" kanssa-asujan. Toivoisinkin nyt apua teiltä, jotka käytätte esim. pyörätuolia. Kysymykseni olisivat tällaisia:

1. Mitä puutteita huomaatte normaalissa kotiympäristössänne ja miten niitä voisi parantaa?

2. Entä mitä erityisominaisuuksia kaipaisitte helpottamaan normaalia arkea tai luomaan viihtyisyyttä?

3. Onko liikuntaesteisen kodissa jotain mitä pitäisi parantaa tai muuttaa mahdollisen terveen kanssa-asujan kannalta niin, että se palvelisi myös liikuntaesteistä henkilöä?

Esimerkiksi tällaisiin kysymyksiin kaipaisin teiltä neuvoja ja tietoa. Voitte vastata nimettöminä, mutta kertokaa käytättekö jotain apuvälinettä tms, niin minun on helpompi kartoittaa erilaisten ihmisten tarpeita. Olisin hyvin kiitollinen saamastani avusta. Kiitos jo etukäteen :) Terv. Opiskelija AMK

14

1602

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Liikuntavammainen

      Hei!

      Esteettömän kodin määrittäminen tietenkin vaikeaa... se ei ole pelkästään se koti vaan sen ympäristö. Ja ympäristöt tietenkin on niin erillaiset erillaisissa paikoissa.

      Tietenkin nykyään on jo vaatimukset nykyään koskevat kaikkea uutta ja korjausrakentamista... mutta jos jotain, mitä itse haluaisin kodiltani, jos joskus pääsen vaikuttamaan.

      Lista ei sitten missään tärkeysjärjestksessä.

      Esteetön koti on paikalla jossa on palvelut kohtuullisen helposti saatavilla ilman mitään avustusta. Nykyinen asuinpaikkani on sellainen. Kaupat ja pankt, kirjasto ja terveysasema mm. muutamien satojen metrien päässä.