Mercyry/Honda

Vaihtoehto

Nelitahtikoneista ajattelin joku 50hv hondaa tai
60hv mercurya.Tuo 50 heppanenkin ehkä riittäis,mutta tuo mercury 60 heppaisena ei olis paljoa painavampi.Hintaero on aika mitätön,noin
600euroa.Mercyrylla takuu pari vuotta,Hondalla
neljä vuotta.
Hondaa olen kuullut monen kehuvan.Mercurysta ei ole mulla niin paljon tietoa.Kumpi kone näistä menee suhteessa pienemmällä polttoaineella?

15

5342

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ruots

      Hoitaako sama firma huollot? Muuten valitsin merc, kuin on aina parempi olla vähän ekstra voimaa joskus!

    • scott

      suhteessa vähemmällä? No jos laitat nuo koneet saman veneen perään niin kyllähän tuo merccu menee samalla nopeudella vähemmällä. Jos ymmärrän oikein tuo suhteessa vähemmällä termin, niin eiköhän se silloin voitto mene Mercurylle.
      Sinänsä noita koneita ei voi teknisesti verrata keskenään, tehoero on melko suuri. Minulla on 500 kg veneen perässä 60 efi ja kulutus on n. 10 litraa tunnissa ja oikein ilmaistuna luokkaa 0.6-0.8 l/mpk.

      Uskoisin että 50 EFi mercurykin hakkaa kulutuksessa tuon 50 Hondan.

      Jos hintaero noilla koneilla on vain 600 euroa niin ei kannata miettiä kumman otat. Jos veneesi painaa yli tuon 500 kg niin merccuun max 13" potkuri.

      • Seagul

        Linkin testissä on keskenään verrattu 50hv koneita ja Mercury ei ollut mitenkään kärjessä kulutusvertailussa.
        Toiseksi päätelmä, että isompi kone veisi vähemmän polttoainetta kuin pienempi ei pidä paikkaansa. Jo yksistään koneiden painoero tuo lisäkiloja liikuteltavaksi, samoin isompi kone muuttaa venettä enemmän peräpainoiseksi.
        Kolmas väittämä, että EFI olisi taloudellisempi kuin kaasutinmalli ei pidä 100% paikkaansa. Esim. tuo 50hv Honda on erittäin taloudellinen, jopa täydellä kaasulla ajettaessa.

        Ainoa mikä piti paikkansa on koneiden selvä tehoero.

        Tuollainen 50hv Honda kustantaa n. 5500 €
        Mitäs Mercuriin maksaa lisähintaa trimmi- ja kiekkamittarit?
        ks. http://www.vetouistelu.com/BBS/Keskustelut1/UploadFiles/119071.jpg


      • Seagul
        Seagul kirjoitti:

        Linkin testissä on keskenään verrattu 50hv koneita ja Mercury ei ollut mitenkään kärjessä kulutusvertailussa.
        Toiseksi päätelmä, että isompi kone veisi vähemmän polttoainetta kuin pienempi ei pidä paikkaansa. Jo yksistään koneiden painoero tuo lisäkiloja liikuteltavaksi, samoin isompi kone muuttaa venettä enemmän peräpainoiseksi.
        Kolmas väittämä, että EFI olisi taloudellisempi kuin kaasutinmalli ei pidä 100% paikkaansa. Esim. tuo 50hv Honda on erittäin taloudellinen, jopa täydellä kaasulla ajettaessa.

        Ainoa mikä piti paikkansa on koneiden selvä tehoero.

        Tuollainen 50hv Honda kustantaa n. 5500 €
        Mitäs Mercuriin maksaa lisähintaa trimmi- ja kiekkamittarit?
        ks. http://www.vetouistelu.com/BBS/Keskustelut1/UploadFiles/119071.jpg

        Piti oikein tarkistaa koneiden painoero ja eihän sitä ollut kuin alle 20 kg.

        Tuosta 60hv Mercurystä onkin kampanja menossa ja koneen saa n. 6590 € hintaan.
        50hv maksaa 5590 €....


      • vaihtoehto
        Seagul kirjoitti:

        Piti oikein tarkistaa koneiden painoero ja eihän sitä ollut kuin alle 20 kg.

        Tuosta 60hv Mercurystä onkin kampanja menossa ja koneen saa n. 6590 € hintaan.
        50hv maksaa 5590 €....

        Kyllä aika kovia tarjouksia alkaa olemaan koneista.Mercyryn saa 5400eur (60hv nelitahti)
        50 suzukin saa 4900eur,honda 50hv 4690eur
        Jotenkin olen enemmän mieltynyt tuohon hondaan.On muuten pitkä takuukin ja vanhaa
        yksinkertaista tekniikkaa.


      • scott
        Seagul kirjoitti:

        Linkin testissä on keskenään verrattu 50hv koneita ja Mercury ei ollut mitenkään kärjessä kulutusvertailussa.
        Toiseksi päätelmä, että isompi kone veisi vähemmän polttoainetta kuin pienempi ei pidä paikkaansa. Jo yksistään koneiden painoero tuo lisäkiloja liikuteltavaksi, samoin isompi kone muuttaa venettä enemmän peräpainoiseksi.
        Kolmas väittämä, että EFI olisi taloudellisempi kuin kaasutinmalli ei pidä 100% paikkaansa. Esim. tuo 50hv Honda on erittäin taloudellinen, jopa täydellä kaasulla ajettaessa.

        Ainoa mikä piti paikkansa on koneiden selvä tehoero.

        Tuollainen 50hv Honda kustantaa n. 5500 €
        Mitäs Mercuriin maksaa lisähintaa trimmi- ja kiekkamittarit?
        ks. http://www.vetouistelu.com/BBS/Keskustelut1/UploadFiles/119071.jpg

        no tuo 50 efi on tasan sama kone kuin 60 efi mercury, ero moottorinohjausboxissa. Kaasupohjassa vie varmaan enemmän tuo 60 heppanen (samassa veneessä) , mutta ei varmasti kuluta enempää samoilla matkanopeuksilla kuin 50 heppanen. Aika harva veneilijä paahtaa aina kaasu pohjassa. Uistelukulutuksissaan noiden kahden välillä ei juurikaan eroja löydy, ainakin mitä kaveriporukassa ollaan vertailtu.
        Jos jokin merkki miellyttää alitajunnassa eniten niin tietysti se pitää silloin laittaa. Se on jokaisen oman harkintavallan alla. Itse olen painiskellut useiden merkkien kanssa, myös Hondan. Nyt olen kuitenkin tyytyväinen koneeseeni. Jos hintaero on 600 euroa 4 mukiseen ruiskuun verrattuna niin minä en kyllä miettisi kumman ottaisin. Kai sille extra väännölle kuitenkin jotain käyttöä aina löytyy. 45 bf Honda ei ainakaan ollut mikään tehopakkaus.


      • make
        scott kirjoitti:

        no tuo 50 efi on tasan sama kone kuin 60 efi mercury, ero moottorinohjausboxissa. Kaasupohjassa vie varmaan enemmän tuo 60 heppanen (samassa veneessä) , mutta ei varmasti kuluta enempää samoilla matkanopeuksilla kuin 50 heppanen. Aika harva veneilijä paahtaa aina kaasu pohjassa. Uistelukulutuksissaan noiden kahden välillä ei juurikaan eroja löydy, ainakin mitä kaveriporukassa ollaan vertailtu.
        Jos jokin merkki miellyttää alitajunnassa eniten niin tietysti se pitää silloin laittaa. Se on jokaisen oman harkintavallan alla. Itse olen painiskellut useiden merkkien kanssa, myös Hondan. Nyt olen kuitenkin tyytyväinen koneeseeni. Jos hintaero on 600 euroa 4 mukiseen ruiskuun verrattuna niin minä en kyllä miettisi kumman ottaisin. Kai sille extra väännölle kuitenkin jotain käyttöä aina löytyy. 45 bf Honda ei ainakaan ollut mikään tehopakkaus.

        Tuo BF45 kone taitaa ola jostain 90-luvun alusta eli yli 10v vanha?


      • scott
        make kirjoitti:

        Tuo BF45 kone taitaa ola jostain 90-luvun alusta eli yli 10v vanha?

        se oli silloin ostaessani pari kolme vuotta vanha kone, ostovuosi oli muistaakseni 98. KOneena ihan ok, mutta sai antaa tilaa 50 heppaselle 4t Yamahalle 3 kauden jälkeen. Kulkupuoli parani reilusti siinä vaihdossa. Venttiilien säätöpalojen kanssa Hondassa oli jotain hämminkiä aikoinaan, mutta ei mitään fataalia kuitenkaan että sikäli toimi kuten pitikin kun oli tarvetta. Se jäi mieleen kuitenkin, että Yamaha kuulosti korvaan hiljaisemmalta. Minusta näissä tämän kokoluokan nelareissa ei kannata kovinkaan paljoa keskittyä kulutuslukemiin, muutaman desin sisällä ne pyörii kaikilla merkeillä samalla ajotyylillä.

        Sikäli tuo Yamaha oli mulle turha porras, että olisi kannattanut ajella muutama vuosi lisää hondalla ja siirtyä suoraan 60 heppaseen. 70 heppasissa tuppaa nousemaan sitten paino liikaa ja osassa 60 heppasistakin käytetään isompia painavampia lohkoja (Suzuki/Johnson/Evinrude).

        Hondalla mahtaa olla eka ruisku vasta 115 hv mallissa.Sitten kun ruisku tulee hondan middle range sarjaankin niin luulis kaasari huntia saavan neljällä tonnillakin uutena.


    • mutta toimiva sellainen

      Honda BF50 on kaasutinkone, mutta toimintavarma, pitkäikäinen ja laadukas moottori kaikissa olosuhteissa ja toimintalämpötiloissa.

      Sinkkisuojaus on ulkoa ja sisältä kattava, kone käynnistyy hyvin, kuluttaa vähiten ja on kilpailijoitaan kevyempi, tosin huipputeholtaan pienempi, kuten testit kertovat (vain 50 hp).

      On makuasia mitä venemoottoriltaan kukin haluaa, mutta jos haluaa luotettavan, toimintavarman, hyvin rakennetun ja pitkäikäisen moottorin, niin Hondan kanssa ei voi valinta mennä pahasti pieleen.

      • ostopuuhissa

        Kiitos design!
        Tulee täältä sen joltain asiaakin.Vähän tietysti on makuasia,minkä ottaa.Itse arvostan koneessa tuota luotettavuutta.Käyn paljon merellä kovillakin keleillä.Kulutus on myöskin plussaa.Hondan tekniikka on hyväksi havaittu,vaikka onkin vanhaa.Kyllä nuo ruiskukoneetkin varmaan hyviä ovat.Ensimmäiseksi
        vaan tulee mieleen,mitä korjaus maksaa?Takuu ei kuitenkaan ole ikuinen.Monessa koneessa on vain pari vuotta.Tämä menee aika äkkiä.Itse en ehdi välttämättä joka kesä veneileen aktiivisesti.
        Tiedän yhden kalastajan,joka osti hondan noin kymmenen vuotta sitten.Ensimmäiseen kolmeen vuoteen ei tehty mitään,ainoastaan talveksi kuiville.


      • kalastaja
        ostopuuhissa kirjoitti:

        Kiitos design!
        Tulee täältä sen joltain asiaakin.Vähän tietysti on makuasia,minkä ottaa.Itse arvostan koneessa tuota luotettavuutta.Käyn paljon merellä kovillakin keleillä.Kulutus on myöskin plussaa.Hondan tekniikka on hyväksi havaittu,vaikka onkin vanhaa.Kyllä nuo ruiskukoneetkin varmaan hyviä ovat.Ensimmäiseksi
        vaan tulee mieleen,mitä korjaus maksaa?Takuu ei kuitenkaan ole ikuinen.Monessa koneessa on vain pari vuotta.Tämä menee aika äkkiä.Itse en ehdi välttämättä joka kesä veneileen aktiivisesti.
        Tiedän yhden kalastajan,joka osti hondan noin kymmenen vuotta sitten.Ensimmäiseen kolmeen vuoteen ei tehty mitään,ainoastaan talveksi kuiville.

        viestiketjun luettuani tuli mieleen, mikä oli tämän koko kyselyn perimmäinen tarkoitus?

        Olet selvästi jo tehnyt ostopäätöksesi Hondasta ja haluat pönkittää päätöstäsi.

        Honda on kyllä varma ja hyvä kone, ei siinä mitään. Mutta mitä tuohon kommenttiin, että se olisi taloudellisin niin en oikein allekirjoita. Edelliseen viestiin kommentoiden olen samaa mieltä , että ei näillä millään merkillä todellakaan ole mitään merkitystä paljonko ne vie enää bensaa,et saa montaa litraa eroksi kaudessa eri merkkien välillä. Mutta ei se Honda kyllä takuulla ole luokassaan taloudellisin jos veneellä on painoa ja mukana useampi immeenen.Jossain pienessä alumiini tai lasikuituveneessä menee varmasti pintakaasulla mutta ei enää kun kahvaa pitää työntää kunnolla eteen.

        Miksi pelätä ruiskutekniikkaa?? Tuotakaan en ymmärrä. Se ei varmasti ole ainakaan epäluotettavampaa tekniikkaa kuin kaasareiden kanssa raplaaminen.Minä en ottaisi enää kirveelläkään takasin vanhaa 1500h ajettua kaasari Hondaa kun takana 3 vuotta ruiskulla ajelua. Jotenkin siihen helppouteen vaan pääsee tottumaan.

        Mutta osta vain se Honda jos halvalla saat. Muista myös se, että siinä ei ole sitä voimantunnetta kuin esim nelimukisissa marinereissa/mersuissa/yamahoissa. Honda sitäpaitsi myös kiertää kuin lennokki, reilusti yli 6 tonnin.


      • ostoaikeissa
        kalastaja kirjoitti:

        viestiketjun luettuani tuli mieleen, mikä oli tämän koko kyselyn perimmäinen tarkoitus?

        Olet selvästi jo tehnyt ostopäätöksesi Hondasta ja haluat pönkittää päätöstäsi.

        Honda on kyllä varma ja hyvä kone, ei siinä mitään. Mutta mitä tuohon kommenttiin, että se olisi taloudellisin niin en oikein allekirjoita. Edelliseen viestiin kommentoiden olen samaa mieltä , että ei näillä millään merkillä todellakaan ole mitään merkitystä paljonko ne vie enää bensaa,et saa montaa litraa eroksi kaudessa eri merkkien välillä. Mutta ei se Honda kyllä takuulla ole luokassaan taloudellisin jos veneellä on painoa ja mukana useampi immeenen.Jossain pienessä alumiini tai lasikuituveneessä menee varmasti pintakaasulla mutta ei enää kun kahvaa pitää työntää kunnolla eteen.

        Miksi pelätä ruiskutekniikkaa?? Tuotakaan en ymmärrä. Se ei varmasti ole ainakaan epäluotettavampaa tekniikkaa kuin kaasareiden kanssa raplaaminen.Minä en ottaisi enää kirveelläkään takasin vanhaa 1500h ajettua kaasari Hondaa kun takana 3 vuotta ruiskulla ajelua. Jotenkin siihen helppouteen vaan pääsee tottumaan.

        Mutta osta vain se Honda jos halvalla saat. Muista myös se, että siinä ei ole sitä voimantunnetta kuin esim nelimukisissa marinereissa/mersuissa/yamahoissa. Honda sitäpaitsi myös kiertää kuin lennokki, reilusti yli 6 tonnin.

        En nyt tuota hondaa niin vielä sillä silmällä ole katsellut.Vaihtoehtoja täytyy punnita.Itselläkin alkaa olemaan jo tuota ikää.
        Ei niin kauheasti viitsi enää "pelata".Tottahan toki ruiskutkin hyviä.Muutamalla tutulla on ruiskuvehkeitä.Ei nyt vaan ole sattunut sellaista
        käyttäjää vastaan,joka olis ruiskulla ajellut
        yli 3 vuotta.Olis kiva kuulla kommentteja 5-10 vuoden jaksoilta.
        Hinta on jokseekin sama,mitä olen nyt tiedustellut.Mercury 60 5400,suzuki 50 4900,honda 4700,.Evikasta ja jammusta en ole vielä kysellyt tarjousta.
        Mitä vielä tulee takuuseen.Suzukilla ja hondalla 4 vuotta,muilla ilmeisesti 2 vuotta.
        Kyllä tämäkin mielestäni jotain kertoo.


      • monella tavalla
        kalastaja kirjoitti:

        viestiketjun luettuani tuli mieleen, mikä oli tämän koko kyselyn perimmäinen tarkoitus?

        Olet selvästi jo tehnyt ostopäätöksesi Hondasta ja haluat pönkittää päätöstäsi.

        Honda on kyllä varma ja hyvä kone, ei siinä mitään. Mutta mitä tuohon kommenttiin, että se olisi taloudellisin niin en oikein allekirjoita. Edelliseen viestiin kommentoiden olen samaa mieltä , että ei näillä millään merkillä todellakaan ole mitään merkitystä paljonko ne vie enää bensaa,et saa montaa litraa eroksi kaudessa eri merkkien välillä. Mutta ei se Honda kyllä takuulla ole luokassaan taloudellisin jos veneellä on painoa ja mukana useampi immeenen.Jossain pienessä alumiini tai lasikuituveneessä menee varmasti pintakaasulla mutta ei enää kun kahvaa pitää työntää kunnolla eteen.

        Miksi pelätä ruiskutekniikkaa?? Tuotakaan en ymmärrä. Se ei varmasti ole ainakaan epäluotettavampaa tekniikkaa kuin kaasareiden kanssa raplaaminen.Minä en ottaisi enää kirveelläkään takasin vanhaa 1500h ajettua kaasari Hondaa kun takana 3 vuotta ruiskulla ajelua. Jotenkin siihen helppouteen vaan pääsee tottumaan.

        Mutta osta vain se Honda jos halvalla saat. Muista myös se, että siinä ei ole sitä voimantunnetta kuin esim nelimukisissa marinereissa/mersuissa/yamahoissa. Honda sitäpaitsi myös kiertää kuin lennokki, reilusti yli 6 tonnin.

        Tässä yksi tapa katsoa ja vertailla asiaa kilpailijoihin nähden, jokainen voi tulkita sitä haluamallaan tavalla:

        http://www.honda-marine.com/pdfs/BF50_advantage.pdf

        Moottorin maksimimi kierrosnopeus riippuu siihen asennetusta potkurista, joten Honda kiertää
        siinä missä muutkin merkit valitun potkurin mukaisesti. Huippuna voi olla esim. 5500 1/min
        jos niin haluaa.

        Eri testien mukaan Honda on ollut taloudellisin.
        Isompi teho moottorista, isompi kulutus, ei se
        muiden merkkien vähän isompi teho tyhjästä tule.

        Moottori on valittava tietysti veneen mukaan,
        mutta se mitä venepaketilta kukin lopulta haluaa on mielipidekysymys. Autoissakin on eri kokoisia
        moottoreita, vaikka kaiken kokoisilla selviää.

        Totesin vain aluperäiselle kysyjälle, että Honda on ilmeisen luotettava ja kestävä moottori riippumatta sen kaasutinrakenteesta.

        Kaasutinrakenne vaatii syyshuollon eli tyhjennyksen ja sen, että kaasuttimet ovat synkronoitu (Hondaa ostettaessa se pitää säätää myyjän toimesta heti paikoillen tehtaan jäljiltä), muuten sillekin tulee ongelmia ennen pitkää.

        Ruiskuissa ei tietysti ole tyhjennettäviä tai synkronoitavia kaasuttimia, mikä on tietysti selvä etu. Kaasutinkoneella pääsee aina rantaan, vaikka yksi sylinteri olisi poissa pelistä. Ruiskukone pysähtyy vesihelmeen ja sitten hinataan, tosin kunnollisilla polttoaineen suodattimilla ja vedenerottimella tuo lienee enemmän teoreettinen tilanne.


      • on mennyttä
        monella tavalla kirjoitti:

        Tässä yksi tapa katsoa ja vertailla asiaa kilpailijoihin nähden, jokainen voi tulkita sitä haluamallaan tavalla:

        http://www.honda-marine.com/pdfs/BF50_advantage.pdf

        Moottorin maksimimi kierrosnopeus riippuu siihen asennetusta potkurista, joten Honda kiertää
        siinä missä muutkin merkit valitun potkurin mukaisesti. Huippuna voi olla esim. 5500 1/min
        jos niin haluaa.

        Eri testien mukaan Honda on ollut taloudellisin.
        Isompi teho moottorista, isompi kulutus, ei se
        muiden merkkien vähän isompi teho tyhjästä tule.

        Moottori on valittava tietysti veneen mukaan,
        mutta se mitä venepaketilta kukin lopulta haluaa on mielipidekysymys. Autoissakin on eri kokoisia
        moottoreita, vaikka kaiken kokoisilla selviää.

        Totesin vain aluperäiselle kysyjälle, että Honda on ilmeisen luotettava ja kestävä moottori riippumatta sen kaasutinrakenteesta.

        Kaasutinrakenne vaatii syyshuollon eli tyhjennyksen ja sen, että kaasuttimet ovat synkronoitu (Hondaa ostettaessa se pitää säätää myyjän toimesta heti paikoillen tehtaan jäljiltä), muuten sillekin tulee ongelmia ennen pitkää.

        Ruiskuissa ei tietysti ole tyhjennettäviä tai synkronoitavia kaasuttimia, mikä on tietysti selvä etu. Kaasutinkoneella pääsee aina rantaan, vaikka yksi sylinteri olisi poissa pelistä. Ruiskukone pysähtyy vesihelmeen ja sitten hinataan, tosin kunnollisilla polttoaineen suodattimilla ja vedenerottimella tuo lienee enemmän teoreettinen tilanne.

        Missään autossa ei ole enää kaasutinta. Ruiskuja on myyty pakon sanelemana siitä lähtien kun katalysaattori tuli pakolliseksi eli joskus 1990 (?). Ei niille kotinikkari paljon mahda mutta eipä ole tarvettakaan. Eipä perämoottorin neljän (tai kolmen) kaasuttimen patterillekaan kotiasentaja paljon mahda. Kaasuttimet kun ovat pois synkasta niin kone rykii ja tärisee tyhjäkäynnillä.

        Honda on kevyt ja pienitehoinen perämoottori. Jos se käy veneeseen niin soiva peli se on. Voimaa siitä sitten tosipaikassa puuttuu mutta jos kuorma on aina kevyt niin eipä se haittaa.


      • tyhmyysmaksaamyöhemmin
        ostopuuhissa kirjoitti:

        Kiitos design!
        Tulee täältä sen joltain asiaakin.Vähän tietysti on makuasia,minkä ottaa.Itse arvostan koneessa tuota luotettavuutta.Käyn paljon merellä kovillakin keleillä.Kulutus on myöskin plussaa.Hondan tekniikka on hyväksi havaittu,vaikka onkin vanhaa.Kyllä nuo ruiskukoneetkin varmaan hyviä ovat.Ensimmäiseksi
        vaan tulee mieleen,mitä korjaus maksaa?Takuu ei kuitenkaan ole ikuinen.Monessa koneessa on vain pari vuotta.Tämä menee aika äkkiä.Itse en ehdi välttämättä joka kesä veneileen aktiivisesti.
        Tiedän yhden kalastajan,joka osti hondan noin kymmenen vuotta sitten.Ensimmäiseen kolmeen vuoteen ei tehty mitään,ainoastaan talveksi kuiville.

        Huoh...nää on näitä oikein legendaarisia "mitään huoltoa ei ole tehty xx vuoteen" ja aina toimii.
        Joo-o, mikä tahansa kone toimii muutaman vuoden tekemättä mitään, ainakin jos vähänkään tuuria on. Myöhemmin ne korjaukset sitten alkavat.
        Tiedänpä eräänkin joka vaihdatti vaan öljyt Hondaansa vuosittain. Hyvinhän se toimi sen minkä toimi mutta nyt siinä sitten ihmetellään että mikä on kun ei käy kunnolla enää vaikka mitä tekisi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

      Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      96
      1896
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

      Näin se vaan on.
      Ikävä
      88
      1340
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

      Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1143
    4. Tunnistebiisi

      Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      76
      1037
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

      Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      119
      1010
    6. Okei nyt mä ymmärrän

      Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      57
      873
    7. Miks käyttäydyt noin?

      Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      791
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

      en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      782
    9. Olen huolissani

      Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      48
      741
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

      Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      693
    Aihe