Musavideomateriaalin tarjoaminen

levy-yhtiöille

Tietääkö joku, kannattaako levy-yhtiöille tarjota "videodemoja".

Tarkoitan esim. lyhäriä josta voisi leikata levy-yhtiön tarpeisiin soveltuvan musiikkivideon.

17

1263

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hmmk,,,

      Eiköhän sitä kannattane tarjota sen bändin levy-yhtiölle, josta sen musavideon olet tehnyt.

      • tämän

        Ei se ole musavideo. Se on lyhäri, sellainen taidejuttu. Kuvataiteilija olen.

        Lyhäri on sen oloinen, että siitä saisi leikattua musavideon. Saisivat melkein ilmatteeksi, jos ovat hyviä tyyppejä. Siis pienen budjetin videosta/bändistä/levy-yhtiöstä on nyt kysymys.

        Ei megatuotannoista.

        Joku kohta varmaan kirjoittaa, että tälläisellä toiminnalla voi viedä työt niiltä, jotka tekee musavideoita elääkseen.


      • usko,
        tämän kirjoitti:

        Ei se ole musavideo. Se on lyhäri, sellainen taidejuttu. Kuvataiteilija olen.

        Lyhäri on sen oloinen, että siitä saisi leikattua musavideon. Saisivat melkein ilmatteeksi, jos ovat hyviä tyyppejä. Siis pienen budjetin videosta/bändistä/levy-yhtiöstä on nyt kysymys.

        Ei megatuotannoista.

        Joku kohta varmaan kirjoittaa, että tälläisellä toiminnalla voi viedä työt niiltä, jotka tekee musavideoita elääkseen.

        että kirjoittaa. ne harvat ketkä niitä elääkseen tekee (onko sellaisia?) tietää, että video tehdään musiikkiin. valmista materiaalia käytetään todella harvoin, jos koskaan.


      • alalla
        usko, kirjoitti:

        että kirjoittaa. ne harvat ketkä niitä elääkseen tekee (onko sellaisia?) tietää, että video tehdään musiikkiin. valmista materiaalia käytetään todella harvoin, jos koskaan.

        Videoita tehdään vain, jos niitä tilataan. Miten luovalla alalla voi olla tuollainen käytöntö?

        Jää varmasti monet hyvät duunit tekemättä, jos on menty kokonaan markkinavoimien armoille.


      • ...
        alalla kirjoitti:

        Videoita tehdään vain, jos niitä tilataan. Miten luovalla alalla voi olla tuollainen käytöntö?

        Jää varmasti monet hyvät duunit tekemättä, jos on menty kokonaan markkinavoimien armoille.

        musiikkivideot on taidetta yhtä paljon kuin mainokset. koska ne ovat mainoksia, siksi niitä tehdään. jos haluaa tehdä taidetta taiteen tekemisen ilosta, niin suosittelen lyhäreitä.

        tietenkin niitä tehdään vaan jos tilataan. ei musavideo-bisnes ole luova ala sinänsä. ei kukaan osta sulta valmista videota. sellasen voi toki tehdä ja tarjota jonnekin näytettäväk, mut jos meinaat saada leivän päälle voita, niin noin päin ei onnistu. vaan niin, että joku palkkaa sut tekemään videon biisistä x.


      • jos asiat on noin
        ... kirjoitti:

        musiikkivideot on taidetta yhtä paljon kuin mainokset. koska ne ovat mainoksia, siksi niitä tehdään. jos haluaa tehdä taidetta taiteen tekemisen ilosta, niin suosittelen lyhäreitä.

        tietenkin niitä tehdään vaan jos tilataan. ei musavideo-bisnes ole luova ala sinänsä. ei kukaan osta sulta valmista videota. sellasen voi toki tehdä ja tarjota jonnekin näytettäväk, mut jos meinaat saada leivän päälle voita, niin noin päin ei onnistu. vaan niin, että joku palkkaa sut tekemään videon biisistä x.

        Valokuvaajat markkinoivat valmiita kuvia kuvatoimistojen kautta mainoksiin. Pitäisi myös elokuvan tekijöillä olla käytössä samanlaisia systeemejä.

        Musavideoon tilauksesta tehty elokuva tai mainokseen tilattu valokuva on kuten mittatilausvaate.

        Etukäteen musavideoon tehty elokuva tai kuvatoimistosta ostettu valokuva on valmisvaate.


      • ...
        jos asiat on noin kirjoitti:

        Valokuvaajat markkinoivat valmiita kuvia kuvatoimistojen kautta mainoksiin. Pitäisi myös elokuvan tekijöillä olla käytössä samanlaisia systeemejä.

        Musavideoon tilauksesta tehty elokuva tai mainokseen tilattu valokuva on kuten mittatilausvaate.

        Etukäteen musavideoon tehty elokuva tai kuvatoimistosta ostettu valokuva on valmisvaate.

        arvostat enemmän sitä valmisvaatetta kuin mittatilaustyönä tehtyä?

        toi ois kyl näppärä toi sun systeemi. "hei mul on tälläne käsis. käys ettiis arkistosta tähän kuvat, ni saadaan ensi-ilta ens kuulle".

        tsekkaas studio julmahuvi ja stig carpelan.

        ei prkl, nyt mie vasta tajusin. ethän sie voi olla tosissas tossa viestissäs. eka sanot alan olevan luovan ja seuraavaksi kritisoit, että siellä käytetään sitä luovuutta eikä tyydytä valmiisin ratkaisuihin.


      • ja musavideo
        ... kirjoitti:

        arvostat enemmän sitä valmisvaatetta kuin mittatilaustyönä tehtyä?

        toi ois kyl näppärä toi sun systeemi. "hei mul on tälläne käsis. käys ettiis arkistosta tähän kuvat, ni saadaan ensi-ilta ens kuulle".

        tsekkaas studio julmahuvi ja stig carpelan.

        ei prkl, nyt mie vasta tajusin. ethän sie voi olla tosissas tossa viestissäs. eka sanot alan olevan luovan ja seuraavaksi kritisoit, että siellä käytetään sitä luovuutta eikä tyydytä valmiisin ratkaisuihin.

        Enhän minä kirjoittanut, että arvostaisin valmisvaatetta yhtä paljon kuin mittatilausvaatetta.

        Mutta kun kysyit..

        Joskus valmisvaate voi olla paljon paremmin tehty ja laadukkaampi kuin mittatilausvaate. Valmisvaate saattaa myös sopia paremmin kantajan tyyliin kuin mittatilausvaate.

        Ja etukäteen kuvattu musiikkivideo voi olla paljon parempi kuin tilattu.

        Riippuu kuka tekee ja mitä asiakas haluaa.


      • ...
        ja musavideo kirjoitti:

        Enhän minä kirjoittanut, että arvostaisin valmisvaatetta yhtä paljon kuin mittatilausvaatetta.

        Mutta kun kysyit..

        Joskus valmisvaate voi olla paljon paremmin tehty ja laadukkaampi kuin mittatilausvaate. Valmisvaate saattaa myös sopia paremmin kantajan tyyliin kuin mittatilausvaate.

        Ja etukäteen kuvattu musiikkivideo voi olla paljon parempi kuin tilattu.

        Riippuu kuka tekee ja mitä asiakas haluaa.

        nyt ihan oikeesti tosissas? että jos haen kaupas tumman puvun, niin se istuu päälleni paremmin kuin sellainen, jonka räätäli on tehny juuri minulle mittojeni mukaan?

        öh, taidamme asua eri planeetoilla. sorry.


      • ketjun aloittaja
        ... kirjoitti:

        nyt ihan oikeesti tosissas? että jos haen kaupas tumman puvun, niin se istuu päälleni paremmin kuin sellainen, jonka räätäli on tehny juuri minulle mittojeni mukaan?

        öh, taidamme asua eri planeetoilla. sorry.

        No ostatko itse puvut räätäliltä? Itse en osta.

        Miks levy-yhtiöiden pitäisi ostaa kaikki videot räätälöitynä?

        Miksi niillä ei ole valinnan vapautta? Olisi hyvä systeemi, että valmiita saisi jostain videogalleriasta. Näkisivät heti suunnilleen, mikä on lopputulos ja toimituskin sujuisi sukkelaan.

        Lähes kaikkea muutakin tavaraa saa maailmassa suoraan hyllystä. Varsinkin taidetta. Maalaukset yleensä ensin maalataan.. Sen jälkeen viedään galleriaan.. ja lopulta joku sen sitten ehkä ostaa.

        Tekijällä säilyy taiteellinen vapaus ja ostajalla valinnan vapaus.


      • >:<
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        No ostatko itse puvut räätäliltä? Itse en osta.

        Miks levy-yhtiöiden pitäisi ostaa kaikki videot räätälöitynä?

        Miksi niillä ei ole valinnan vapautta? Olisi hyvä systeemi, että valmiita saisi jostain videogalleriasta. Näkisivät heti suunnilleen, mikä on lopputulos ja toimituskin sujuisi sukkelaan.

        Lähes kaikkea muutakin tavaraa saa maailmassa suoraan hyllystä. Varsinkin taidetta. Maalaukset yleensä ensin maalataan.. Sen jälkeen viedään galleriaan.. ja lopulta joku sen sitten ehkä ostaa.

        Tekijällä säilyy taiteellinen vapaus ja ostajalla valinnan vapaus.

        Kuvataide vertaus ei nyt oikein toimi tässä tapauksessa! Siinähän taiteilija luo jotain tyhjälle kankaalle. Esittämässäsi teorissa ollaan menossa kyllä perse edellä puuhun, niin että puunkuori lentää!! Miten teet musavideon tietämättä mitään kappaleesta, jonka visuaaliseksi täydennykseksi se on tarkoitettu. Tai kuvaatko ensin elokuvan ja etsit siihen sitten sopivan käsikirjoituksen??


      • menee näin
        >:< kirjoitti:

        Kuvataide vertaus ei nyt oikein toimi tässä tapauksessa! Siinähän taiteilija luo jotain tyhjälle kankaalle. Esittämässäsi teorissa ollaan menossa kyllä perse edellä puuhun, niin että puunkuori lentää!! Miten teet musavideon tietämättä mitään kappaleesta, jonka visuaaliseksi täydennykseksi se on tarkoitettu. Tai kuvaatko ensin elokuvan ja etsit siihen sitten sopivan käsikirjoituksen??

        Jos kukaan ei hönkäile niskaan ja mitään ei ole sovittu, niin voi ottaa paljon enemmän riskiä. Voi tehdä taidetta siitä. Työtapa sopii vain tietyntyyppisiin musavideoihin. Lyhärissä ei voi näytellä muusikot.

        Eli tekee ensin lyhärin ilman mitään biisiä ja sovittua diiliä. Unohtaa vaikka sen biisiasian kokonaan. Se on leikkausvaiheen murhe.

        Videon puutteessa oleva asiakas voisi katsoa tälläisiä raakileita ja soitella taustalla stereoista omaa kappalettaan. Jos ne tykkää ja saadaan diili, niin lyhäri pitäisi leikata vielä uudestaan ja tehdä siitä musavideo.


      • jep.
        menee näin kirjoitti:

        Jos kukaan ei hönkäile niskaan ja mitään ei ole sovittu, niin voi ottaa paljon enemmän riskiä. Voi tehdä taidetta siitä. Työtapa sopii vain tietyntyyppisiin musavideoihin. Lyhärissä ei voi näytellä muusikot.

        Eli tekee ensin lyhärin ilman mitään biisiä ja sovittua diiliä. Unohtaa vaikka sen biisiasian kokonaan. Se on leikkausvaiheen murhe.

        Videon puutteessa oleva asiakas voisi katsoa tälläisiä raakileita ja soitella taustalla stereoista omaa kappalettaan. Jos ne tykkää ja saadaan diili, niin lyhäri pitäisi leikata vielä uudestaan ja tehdä siitä musavideo.

        onpas kätevää...


      • tekeminen
        jep. kirjoitti:

        onpas kätevää...

        Ei tässä ole kätevyydestä kyse. Kiinnostaisi tehdä noin.

        Mutta voisi käydä niin, että videoon saatu biisi tuntuisi väärältä, vaikka leikkaus onnistuisi hyvin. Videoista tulis liian henkilökohtaisia. Ei kestäisi sitä, että niitä pilataan jollain kököllä biisillä.


      • hille2
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        No ostatko itse puvut räätäliltä? Itse en osta.

        Miks levy-yhtiöiden pitäisi ostaa kaikki videot räätälöitynä?

        Miksi niillä ei ole valinnan vapautta? Olisi hyvä systeemi, että valmiita saisi jostain videogalleriasta. Näkisivät heti suunnilleen, mikä on lopputulos ja toimituskin sujuisi sukkelaan.

        Lähes kaikkea muutakin tavaraa saa maailmassa suoraan hyllystä. Varsinkin taidetta. Maalaukset yleensä ensin maalataan.. Sen jälkeen viedään galleriaan.. ja lopulta joku sen sitten ehkä ostaa.

        Tekijällä säilyy taiteellinen vapaus ja ostajalla valinnan vapaus.

        Nythän levy-yhtiöillä ja artisteilla nimenomaan on valinnanvapaus. Ne voivat alusta alkaen palkata mieleisensä tekijän rustaamaan itselleen määrättyyn biisiin musavideon. Teko-aikana jutellaan siitä mitä kukin haluaa, mitä toiveita on artistilla/bändillä, mitä levy-yhtiöllä, millainen kuvamateriaali toisi parhaiten esille biisin luonteen. Sitten tehdään sellainen, kokeillaan kuvausaikana monenlaista alkaen artistin vaatteista ja meikistä, lavastauksesta jne, leikataan materiaali tarkalleen biisin rytmin mukaan jne.

        Lisäksi useimmiten levy-yhtiä haluaa, että musavideolla näkyy ainakin vilaus artistista, ja hänen kuvaamisensa etukäteen friilanssina ilman lupaa ei onnistu.

        Tottahan toki sinulla on vapaassa maailmassa täysi vapaus lähetellä kuvaamaasi materiaalia levy-yhtiöille, jos aikaa ja postimerkkejä riittää. Veikkaan kuitenkin, että yhteenkään musavideoon ei kuvamatskusi päädy. Musavideon tekijä ei tee niitä videoita itselleen, vaan artistille ja levy-yhtiölle. Jos tällainen sopimus ei kiinnosta, ala, kuten joku jo ehdottikin, tehdä lyhyelokuvia. Saat tehdä ne just sellaisiksi kuin haluat ilman että kukaan sanoo tai ehdottelee mitään.


      • hille2
        ketjun aloittaja kirjoitti:

        No ostatko itse puvut räätäliltä? Itse en osta.

        Miks levy-yhtiöiden pitäisi ostaa kaikki videot räätälöitynä?

        Miksi niillä ei ole valinnan vapautta? Olisi hyvä systeemi, että valmiita saisi jostain videogalleriasta. Näkisivät heti suunnilleen, mikä on lopputulos ja toimituskin sujuisi sukkelaan.

        Lähes kaikkea muutakin tavaraa saa maailmassa suoraan hyllystä. Varsinkin taidetta. Maalaukset yleensä ensin maalataan.. Sen jälkeen viedään galleriaan.. ja lopulta joku sen sitten ehkä ostaa.

        Tekijällä säilyy taiteellinen vapaus ja ostajalla valinnan vapaus.

        Tuli mieleen: luin kerran kirjan, jonka kannen tekijä ei selvästi ollut lukenut kirjaa kantta suunnitellessaan. Aina naurattaa kun silmä osuu siihen kirjaan kirjahyllyssä, se kansi kun on niin eri maailmasta kuin se kirja.


    • ...

      ei kannata.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      574
      3814
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3298
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2781
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2719
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2114
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2071
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1917
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1835
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1770
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1729
    Aihe