kysymys liikunnasta

uskoville

En tiedä onko tämä oikea palsta, mutta haluaisin tietää miksei uskovat ystäväni eivät voi harrastaa liikuntaa jossa otteita esim. taijista tai joogasta? Koitin kysyä heiltä, mutten saanut muuta vastausta kun siksi että ne tulee idän uskonnoista. (Jooga olisi ollut kuvioissa lähinnä hengitystekniikkana) Miten tämä voi olla vastoin uskoa?

14

676

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liittyy

      uskontoon. Ystäväsi pelkäävät että fyysisiin harjoitteisiin on koira haudattuna, uskonnollinen komponentti, jota ei helposti huomaa. Ja on kuulemma seuroja, joissa hymistään sanskritiksi jotain.

      Onpa joku saarnamies saattanut tuon alkuperän takia tehdä listaa vältettävistä harrastuksista. Jos onnistut vakuuttamaan ystäväsi liikunnan ei-uskonnollisesta luonteesta, heillä tuskin on mitään sitä vastaan.

      • kaatis

        on painot kotonakin, jos kerkiää. plkoon sitten idästä tai lännestä.


      • ohjeita

        Kiitos asiallisesta vastauksestasi. Olisi kiva saada neuvoja, miten voisin heidät vakuuttaa.


    • syntiä liikkueessaan

      voit harrastaa vaikka mitä lajeja silti olla uskossa, ota ensin elvää mitä on OLLA USKOSSA.. sitten selviää muu perässä..

      Tietysti on lajeja, jossa ihan suoraan(/epäsuorasti/salaa kumarretaan/osoitetaan kunnia epäjumalille tai jopa saatanalle ota selvää taustoistaa..

      Kyse on tehdäänkö siinä syntiä..

      Jos et tiedä mikä ion syntiä tai synnissä olemista silloin on parempi viedä Jumalan seurakunnan eteen pääteltäväksi ja etsiä raamtusta vaustausta ja jopa rukoilla Jeesukselta ja kysyä teenkö syntiä..

      Voit toki harrastaa vaikka mitä lajeja mutta älä anna sen olla Herraksi.. ja varsinkaan yllyttää kieltämään Jeesus jne..

      Siiten monia new-age juttuja Jooga sivuaa sitä ja siksi siinä on vaarallinen komponentti...

      http://www.terveystieto.info/vaihtoehtohoidot/vaihtoehtohoidot.html#taistelulajit

      • kyseenalaistaa

        Kyse on lähinnä venyttelystä (bodybalance), eikä taistelulajeista ja kumarteluista...Joogasta otteita on syvään hengittämisestä.

        Kyse oli vain siitä että miten tämä muka olla jonkun uskontoa vastaan. Siinä ei ole muuta kuin lihasten venyttelyä, ei mielestäni minkäänlaisia harhaoppeja, jotka voisivat loukata kenenkään vakaumusta. Tai kieltää/kyseenalaistaa Jumala.

        Miten niin vaarallinen komponentti??


      • Urheileva kristitty

        "Judon ja karaten ym. itämaisten taistelulajien harrastajat tuskin tietävät, että kumartaessaan vastustajalle tms. he myös kumartavat taistelulajin demonille eli epäjumalalle."

        Enköhän minä ihan sydämessäni tiedä, kenelle haluan kumarrella :D

        Ihan yhtä hyvin voit väittää, että kätellessäsi jotain tyyppiä töissä, kättelet samalla myös saatanaa.

        Kumarrus vastustajalle on ihan saman kaltainen ele kuin kättely. Siinä osoitetaan kuunioitusta tätä "vastustajaa" kohtaan ja tavalla on ihan käytännön merkityksensäkin, eli tietää, että kumpikin osapuoli on valmis ottelemaan/harjoittelemaan.


      • Urheileva kristitty
        Urheileva kristitty kirjoitti:

        "Judon ja karaten ym. itämaisten taistelulajien harrastajat tuskin tietävät, että kumartaessaan vastustajalle tms. he myös kumartavat taistelulajin demonille eli epäjumalalle."

        Enköhän minä ihan sydämessäni tiedä, kenelle haluan kumarrella :D

        Ihan yhtä hyvin voit väittää, että kätellessäsi jotain tyyppiä töissä, kättelet samalla myös saatanaa.

        Kumarrus vastustajalle on ihan saman kaltainen ele kuin kättely. Siinä osoitetaan kuunioitusta tätä "vastustajaa" kohtaan ja tavalla on ihan käytännön merkityksensäkin, eli tietää, että kumpikin osapuoli on valmis ottelemaan/harjoittelemaan.

        Kumartelu kuuluu muutenkin myös suomalaiseen kulttuuriin: esimerkiksi konsertissa esiintyjä kumartaa yleisölle, samoin teatterissa, jopa ylioppilasjuhlassa kumarretaan kun saadaan todistus.

        --> Nämä kaikkiko ovat siis demoneille kumartamista? Jos mielestäsi urheilussa kumartelu on poikkeuksessa demoneille kumartelua, niin silloin myös muu kumartelu on sitä ihan samalla tavalla.

        Miksi tuossa listassasi ei mainittu esim. tanssia? Monet nuoret tytöt harrastavat nykyään tanssia ja mielestäni se on paljon pahempaa ja syntisempää kuin kamppailulaji: pyöritellään persettä eroottisesti katsojien edessä. Muutenkin pyritään näyttämään kaikin tavoin viehättävältä. Kamppailulajit ovat mielestäni monin tavoin kristitylle sopivampia kuin tanssi, sillä kamppailulajeihin ei liity pienimmässäkään määrin erotiikkaa/viettelyä.

        Jos tätä oikein kärjistää, niin kristitty ei saa harrastaa mitään liikuntaa, koska kaikkeen liikuntaan saa jotenkin liitettyä synnin. Sama pätee muihinkin harrastuksiin. Mielestäni se on omasta sydämestä kiinni miten harrastukseensa suhtautuu ja mikä elämässä on muutenkin tärkeintä.
        Pitäisikö hyvä liikuntaharrastus siis jättää demonien pelossa? Aivan naurettava ajatus.


      • aloittaja
        Urheileva kristitty kirjoitti:

        Kumartelu kuuluu muutenkin myös suomalaiseen kulttuuriin: esimerkiksi konsertissa esiintyjä kumartaa yleisölle, samoin teatterissa, jopa ylioppilasjuhlassa kumarretaan kun saadaan todistus.

        --> Nämä kaikkiko ovat siis demoneille kumartamista? Jos mielestäsi urheilussa kumartelu on poikkeuksessa demoneille kumartelua, niin silloin myös muu kumartelu on sitä ihan samalla tavalla.

        Miksi tuossa listassasi ei mainittu esim. tanssia? Monet nuoret tytöt harrastavat nykyään tanssia ja mielestäni se on paljon pahempaa ja syntisempää kuin kamppailulaji: pyöritellään persettä eroottisesti katsojien edessä. Muutenkin pyritään näyttämään kaikin tavoin viehättävältä. Kamppailulajit ovat mielestäni monin tavoin kristitylle sopivampia kuin tanssi, sillä kamppailulajeihin ei liity pienimmässäkään määrin erotiikkaa/viettelyä.

        Jos tätä oikein kärjistää, niin kristitty ei saa harrastaa mitään liikuntaa, koska kaikkeen liikuntaan saa jotenkin liitettyä synnin. Sama pätee muihinkin harrastuksiin. Mielestäni se on omasta sydämestä kiinni miten harrastukseensa suhtautuu ja mikä elämässä on muutenkin tärkeintä.
        Pitäisikö hyvä liikuntaharrastus siis jättää demonien pelossa? Aivan naurettava ajatus.

        Kiitos sinulle vastauksistasi, on hienoa havaita että joku ymmärsi asian pointin...Nyt ymmärrän et kristinusko voi saada pään sekoamaan, jos kuuntelee noitten muiden vastauksia. Niin kävi tutulleni joka koitti elää täydellisesti..Eikä se nimenomaa harrastanu joogaa...


    • kuuluvat

      Hindu ym. jumalien palvonta menoihin. Lopulta jokaiselle osallistujalle annetaan oma henkiopas Matra. Ja ilman matran lupaa et lopulta uskalla tehdä mitään. Se siitä opista.

      • tietoa vaan harhaa

        Itse satun harrastamaan bodybalancea, eikä siellä mitään lippuja/lappuja/henkioppaita jaella, saattikka rukoilla, palvota yms.

        Miksi teillä on tuollaiset harhaluulot vaikkei hitustakaan tietoa!(ennakkoasennetta sitäkin enemmän) Anteeksi en halua loukata ketään, mutta ahdasmieliseltä vaikuttaa...Yksi ainoa vastaus oli asiallinen eikä kiihkoileva.

        Niin ja näistä vastauksista päätellen onko raamattu teille niinkuin tämä matra ilman sen lupaa ei lopulta uskalla tehdä mitään???! Itse en valitettavasti ole yhtä hyvä uskova kuin te täydelliset...


      • Alku ja juuri
        tietoa vaan harhaa kirjoitti:

        Itse satun harrastamaan bodybalancea, eikä siellä mitään lippuja/lappuja/henkioppaita jaella, saattikka rukoilla, palvota yms.

        Miksi teillä on tuollaiset harhaluulot vaikkei hitustakaan tietoa!(ennakkoasennetta sitäkin enemmän) Anteeksi en halua loukata ketään, mutta ahdasmieliseltä vaikuttaa...Yksi ainoa vastaus oli asiallinen eikä kiihkoileva.

        Niin ja näistä vastauksista päätellen onko raamattu teille niinkuin tämä matra ilman sen lupaa ei lopulta uskalla tehdä mitään???! Itse en valitettavasti ole yhtä hyvä uskova kuin te täydelliset...

        Psykiatri kielsi joogan
        munkki 13.9.2006 klo 21.17
        Onko kellään kokemusta persoonallisuuden/oman minuuden menettämisestä joogan takia?
        Psykiatri kielsi minua harrastamasta jooga, koska persoonallisuuteni ei sitä haurautensa takia kestäisi vaan saattaisin menettää minuuteni! Kuulostaa niin pelottavalta, etten enään uskalla joogata!
        Ottakaa kantaa!
        buddhisti selvitti miksi se on vaarallista:
        Siinä ja siinä
        Buddhisti 14.9.2006
        Riippunee vähän siitä, otatko joogan pelkkänä kuntovoimisteluna vai liitätkö siihen myös henkistä puolta, meditaatiota.
        Meditaatiota ei suositella henkisesti epävakaille tai hauraille persoonille.

        Joogaan siis liittyy henkioppaat jossa ihminen tyhjentää pääkoppansa omista ajatuksistaan ja antautuu
        henkioppaan orjuuteen. Olen tavannut nuoren miehen joka ei uskalla mennä edes kadun yli kysymättä matraltaan ohjeistusta..


      • en huomannut
        tietoa vaan harhaa kirjoitti:

        Itse satun harrastamaan bodybalancea, eikä siellä mitään lippuja/lappuja/henkioppaita jaella, saattikka rukoilla, palvota yms.

        Miksi teillä on tuollaiset harhaluulot vaikkei hitustakaan tietoa!(ennakkoasennetta sitäkin enemmän) Anteeksi en halua loukata ketään, mutta ahdasmieliseltä vaikuttaa...Yksi ainoa vastaus oli asiallinen eikä kiihkoileva.

        Niin ja näistä vastauksista päätellen onko raamattu teille niinkuin tämä matra ilman sen lupaa ei lopulta uskalla tehdä mitään???! Itse en valitettavasti ole yhtä hyvä uskova kuin te täydelliset...

        jatkokysymystäsi. Osoita siis ystävällesi ymmärtäväsi hänen huolensa (joissakin lajeissa on uskonnollisia elementtejä), ja vakuuta hänet siitä että nyt ei siitä ole kysymys. Eiköhän se sillä. Toki olisi toivottavaa että ei oltaisi noin peloissa kiinni.


      • pyörii
        en huomannut kirjoitti:

        jatkokysymystäsi. Osoita siis ystävällesi ymmärtäväsi hänen huolensa (joissakin lajeissa on uskonnollisia elementtejä), ja vakuuta hänet siitä että nyt ei siitä ole kysymys. Eiköhän se sillä. Toki olisi toivottavaa että ei oltaisi noin peloissa kiinni.

        matraansa hokien muovipussinsa ympärillä, kun ei tiedä tai ei uskalla mennä minnekään ilman henkioppaan lupaa. Jeesukseen toivonsa laittanut uudesti syntynyt Kristitty on todella saanut syntymä lahjana Pyhän Hengen sinetin puolustajan,ja väsymättömän neuvonantajan. Mutta Vaikka kysymyksessä on itse Jumala Hän ei pyri määräilemään. Vaan Sana sanoo: Profeettain Henget ovat profeetoille alamaiset. Ihana Jeesus kiitos armon Hengestäsi. Kiitos.


    • sanovat idän viisaat. Kristitty ihminen voi harrastaa muutakin liikuntaa kuin epäjumalien palvomista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      113
      1208
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      118
      1057
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      130
      940
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      96
      802
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      297
      755
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      81
      676
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      616
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      592
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      75
      504
    Aihe