Poikkeuskäännökset?

minä vaan

Autokoulussa opetetaan sellaisia poikkeuskäännöksiä vai mikä lie niiden nimi oli?? Idea siis se, että silloin tällöin saa mennä heti esim. oikealle käännyttäessä vasemmanpuoleiselle kaistalle, kun kohta taas on kuitenkin kääntyminen vasemmalle edessä. Muutenhan mentäisiin sille oikeanpuoleiselle kaistalle ja siitä vaihdettaisiin vähän ajan päästä vasemmalle kaistalle, jos vasemmalle ollaan kääntymässä.

Niin eli kysymys kuuluu, onko joku sääntö, milloin näin saa tehdä ja milloin ei (esim joku matka tai jos olen kääntymässä heti seuraavasta risteyksestä). Kaikkein helpommalta kun tuntuisi mennä heti sinne "oikealle" kaistalle (jolta kohta tai vähän myöhemmin kuitenkin käännyn). Varsinkin ruuhka-aikana monesti käy mielessä, että sinne ei ehkä pääse enää halutessaan, mutta valoista lähtiessä pääsee..

Olikohan tarpeeksi vaikeasti selitetty? Ainakin oppikirjassa oli ja autokoulusta ei voi enää kysyä...

16

8452

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Örppi

      Kannattaisko kysäistä omalta autokoulun opettajalta? Ei kysyvä tieltä eksy :)

      • minä vaan

        ei voi, kun ei ole siellä enää. Jostain kumman syystä antoivat kortin, mutta kakkosvaiheeseenkin on vielä aikaa =)


    • tietoa

      Autokoulussa opettivat, että pitää mennä aina esim. vasemmalle käännyttäessä ensin vasemmalle kaistalle ja sitten vasta vaihtaa oikeanpuoleiselle kaistalle. Paitsi silloin tietysti jos matka on niin lyhyt, että ei ehdi vaihtaa niin sitten heti suoraan oikealle kaistalle. Sitä juuri tarkoittaa se poikkeuskäännös. Itse menen kuitenkin lähes aina kääntyessäni heti oikealle kaistalle, jos siihen ei muita pääse heti tulemaan. Liikennevaloristeyksessä ei ainakaan pitäisi. Omasta mielestäni ainakin paljon helpompi tapa. Ei ehkä täysin vastaa liikennesääntöjä, mutta pientä maalaisjärkeä voi käyttää.

    • karvamopo

      Minä olen ratkaissut ongelman kääntymällä oikean puoleiselle kaistalle ja laittamalla vilkun heti vasemmalle. Sitten olen singonut sinne ennen kuin kukaan muut takana tuleva ehtii mennä väliin. Olen siis vain käväissyt oikealla.

      • minä vaan

        tätä sinun ja edellisen tyyliä olen molempia menestyksekkäästi käyttänytkin vähän tilanteesta riippuen.. Mutta kiinnostaisi tietää tarkka määritelmä sille, mikä tekee poikkeuskäännöksestä juuri poikkeuskäännöksen?

        Laihoja tuloksia antaa googlekin tälle ongelmalle (löytyy aika lopusta, että kuulemma sovelletaan liikaa tätä poikkeussääntöä):
        https://www.mainio.net/article.asp?path=1;1132;1137;50109;95350

        Tieliikennelain 12§ ei myöskään anna vastausta:
        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267

        Niin ja entäpä jos tällaisessa poikkeussäännösristeyksessä ajankin normaalisti, niin rikonko silloin lakia? ääh, ehkä ei pitäisi miettiä näin tarkkaan... =)


    • Olet aivan oikeassa.
      Ns. poikkeuskäännöksen voi tehdä muuta liikennettä häritsemättä silloin kun kaistanvaihtoväli osoittautuu liian lyhyeksi.

      Mitään metrirajaa ei laki tunne.
      Ota huomioon aina se seuraava käännös ja ryhmity oikein! Ryhmitys on aina tärkeämpi kuin "risteyksen jättö" eli ajoneuvon paikka risteyksen jälkeen.

      Ryhmitys on siis ajoneuvon paikka ennen risteystä ja kääntyminen eli risteyksen jättö on ajoneuvon paikka risteyksen jälkeen.

      Siis voit vaikka oikealle kääntyessäsi kääntää suoraan vasemmalle kaistalle, mikäli seuraava risteys on lähellä.

      Et sillai....

      • minä taas vaan

        vastaamaan juuri, kun kirjottelin, kiitos =) Ärsyttää vaan, kun työmatkalla pitää tällaistakin "ongelmaa" joka päivä pohtia ja vielä kumpaankin suuntaan ja kun selkeää vastausta siihen ei siis ole...


      • pykäläkuja123

        - poikkeuskäännös on aina laiton, ellei kyse ole vain muutaman metrin mittaisesta tienpätkästä, jossa ei ajonopeuteen nähden ehdi kääntää rattiaan!
        - se, joka sen tekee, siis vastoin yleistä lakia, ottaa vastuun mahdollisista kolareista yms.!
        - virallisesti9 poliisi ja käräjäoikeus ei tunn usta moista vapaata sovellusta, vaan kehoittaa oppimaan ratin kääntämisen joutuisammin / vähentämään nopeutta!
        - se sääntö, että ryhmitys on etusijalla ja risteyksen jättö kakkosena, tarkoittaa V A I N pitkiä ajoneuvoyhdistelmiä, sanoo laki!
        - autokoulut / -yhdistykset eivät saa mennä ylitse lakien!

        Itse noudatan lakia, koska olen kuuliainen kansalainen!

        Olisi kiva kuulla jonkun kenttäpoliisin mielipide!


      • Anonyymi
        pykäläkuja123 kirjoitti:

        - poikkeuskäännös on aina laiton, ellei kyse ole vain muutaman metrin mittaisesta tienpätkästä, jossa ei ajonopeuteen nähden ehdi kääntää rattiaan!
        - se, joka sen tekee, siis vastoin yleistä lakia, ottaa vastuun mahdollisista kolareista yms.!
        - virallisesti9 poliisi ja käräjäoikeus ei tunn usta moista vapaata sovellusta, vaan kehoittaa oppimaan ratin kääntämisen joutuisammin / vähentämään nopeutta!
        - se sääntö, että ryhmitys on etusijalla ja risteyksen jättö kakkosena, tarkoittaa V A I N pitkiä ajoneuvoyhdistelmiä, sanoo laki!
        - autokoulut / -yhdistykset eivät saa mennä ylitse lakien!

        Itse noudatan lakia, koska olen kuuliainen kansalainen!

        Olisi kiva kuulla jonkun kenttäpoliisin mielipide!

        Ja missä laki sellaista sanoo et
        "- se sääntö, että ryhmitys on etusijalla ja risteyksen jättö kakkosena, tarkoittaa V A I N pitkiä ajoneuvoyhdistelmiä, sanoo laki! "


    • autokoulustasi

      Tietenkin voit kysyä autokoulustasi, jossa kävit ykkösvaiheen. Varmasti palveluyritys, jota autokoulut yleensä viimosen päälle ovat, hoitaa homman vielä myöhemminkin. Jos ei suostu vastaamaan, laita tänne palstalle tietoa, niin ei tartte sen jälkeen vastailla muillekaan. Toki eri asia on, jos olet lähtenyt ovet paukkuen ja polttanut sillat takanasi.

      • minä vaan

        Ei vaan halua olla vaivaksi, eipä tuossa sen kummempaa.


    • Anonyymi

      älkää nyt helkkari ainakaan menkö hyppäämään oikealle kaistalle vasemmalle käänyttäessä yksisuuntaiselle tielle. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267

      12 §
      Kääntyminen
      Kääntyvän ajoneuvon kuljettaja ei saa aiheuttaa vaaraa tai tarpeetonta estettä muille samaan suuntaan kulkeville.

      Risteyksessä on oikealle käännettäessä ohjattava mahdollisimman lähelle risteävän ajoradan oikeata reunaa. Vasemmalle käännyttäessä on ohjattava siten, että ajoneuvo jättää risteyksen välittömästi risteävän ajoradan keskiviivan oikealla puolella tai yksisuuntaisen ajoradan vasemmalla reunalla. Autokouluun tai poliisilta voi tiedustella jos epäilee että joku sääntö ei ole tiedossa, sitä varten ne autokoulut ja opettajat on siellä ja varmasti opettaa mielellään vielä autokoulun jälkeenkin.

      • Anonyymi

        Paitsi kesäkuun 1. päivän jälkeen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paitsi kesäkuun 1. päivän jälkeen.

        Mongoolit ja naikkoset, ajelee muutenkin väärää kaistaa koko matkan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mongoolit ja naikkoset, ajelee muutenkin väärää kaistaa koko matkan?

        Kuuuleppas paapparainen, poikkeuskäännöstä ei voi yleistää. Mistä tiedät, että vastaantulijoilla on punainen valo? Ainoastaan tällöin poikkeuskäännös on turvallista suorittaa PYÖREISSÄ VALISSA.
        Säännöt on kyllä mietitty käytännön mukaa. Ilman parempaa tietoa viisainta on suhailla sääntöjen mukaa.


    • Anonyymi

      Nää opastetaan just sen takia että nopeammat ja ne ketkä osaa ajaa pääsee ohitsesi ja kiilaamaan eteesi.
      Opettele painamaan kaasua tai häviät paikkasi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2486
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      38
      1399
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      61
      1372
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1156
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1101
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1032
    Aihe