miten päästä myymään kuviaan esim. lehteen?

piritta___

harrastan valokuvausta ja haluaisin myydä tekijänoikeuksia kuviini esim. lehdille. onko jollain kokemusta, miten kannattaisi lähteä liikkeelle asiassa?

kiitos.

19

3167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keino

      On marssia toimitukseen ja näyttää, mitä on saanut aikaan. Siinä sen salaisuus.

      Nykyään on vain niin, että joka röllillä on kamera ja kuvista ei mielellään enää makseta mitään.
      Digi tuhosi markkinat perusteellisesti.

      Nimimerkki: Kokemusta omaava.

    • myydä

      Ensisijaisesti kannattaa myydä kuvia. Ne nauraa sut toimituksessa pihalle, jos meet sinne myymään tekijänoikeuksiasi. Vuonna 2005 suomessa valmistui n.150 toisenasteen (kolme vuotta) koulutuksen suorittanutta valokuvaajaa. Tähän lisätään kansanopistot 1-2 vuotiset ja amk koulujen 50kpl ja Taideteollisen "taidekuvaajat. Sokerina pohjalla ammatinvaihtaja hitsaajasta valokuvaajaksi (voi olla ihan menestykäs ura edessä, osaa ainakin tehdä oikeasti töitä)

      Joten valokuvia tarjotaan tällä hetkellä kiusaksi asti, tilauskuvat löytää kuvatoimistojen nettisivuilta melko kustannustehokkasti 3min. Hinta on halvempi kuin soittaminen kuvaajalle ja tilaaminen.

      Maailma muuttuu, hyvälle kuvaajalle kyllä töitä riittää silti:)

      • tarinaan

        Niin tuossa mainittu ammatinvaihtajat on puhdas esimerkki. Hitsaajan otin esimerkiksi siksi, koska sellaista ammatinvaihtajaa en tunne. Muutamia muita kyllä, todella mukavia kavereita ihmisinä. Mutta valitettavsti kovia kilpailijoita valokuvaajina:)


      • asiaa....
        tarinaan kirjoitti:

        Niin tuossa mainittu ammatinvaihtajat on puhdas esimerkki. Hitsaajan otin esimerkiksi siksi, koska sellaista ammatinvaihtajaa en tunne. Muutamia muita kyllä, todella mukavia kavereita ihmisinä. Mutta valitettavsti kovia kilpailijoita valokuvaajina:)

        Tosi on että hinnat ovat aivan pohjalukemissa.
        Joku esim. kuva kukasta ym... maks.5 - 10 euroo. Juu ei maksa vaivaa. Ja tarjonttaa ja myyjiä piisaa.

        Huok.... menneet on ne ajat kun kuvasta kuin kuvasta sai 80 - 100 euroa. No tulihan elettyä sekin aika : )

        Mutta älä lannistu. Yrittämällä ainoastaan onnistuu ja joltainhan ne kuvat aina ostetaan.


      • on jo hjuva
        asiaa.... kirjoitti:

        Tosi on että hinnat ovat aivan pohjalukemissa.
        Joku esim. kuva kukasta ym... maks.5 - 10 euroo. Juu ei maksa vaivaa. Ja tarjonttaa ja myyjiä piisaa.

        Huok.... menneet on ne ajat kun kuvasta kuin kuvasta sai 80 - 100 euroa. No tulihan elettyä sekin aika : )

        Mutta älä lannistu. Yrittämällä ainoastaan onnistuu ja joltainhan ne kuvat aina ostetaan.

        10euroo olisikin hjuva hinta, kun onhan nuo kuvan ottamisen kustannuksetkin laskenut. Siis jos ottaa paljon kuvia. Toisaalta vain myydyistä kuvista tulee rahaa. Joten kalusto vaikka 5000euroa, (kamera ja pari halpaa putkee) kuvitellaan, että kestää 10vuotta. Siis 500euroo/vuosi. 500 kuvaa vuodessa, niin kyllä niitä voi myydä euron kpl. Ainakin jos on vaimo joka maksaa auton asunnon ruuan.

        Toisaalta turha tuota on itkeä, hyvät pärjää aina. Tuskinpa kukaan filmikameroita takaisin kaipaa.


      • Kaipaan
        on jo hjuva kirjoitti:

        10euroo olisikin hjuva hinta, kun onhan nuo kuvan ottamisen kustannuksetkin laskenut. Siis jos ottaa paljon kuvia. Toisaalta vain myydyistä kuvista tulee rahaa. Joten kalusto vaikka 5000euroa, (kamera ja pari halpaa putkee) kuvitellaan, että kestää 10vuotta. Siis 500euroo/vuosi. 500 kuvaa vuodessa, niin kyllä niitä voi myydä euron kpl. Ainakin jos on vaimo joka maksaa auton asunnon ruuan.

        Toisaalta turha tuota on itkeä, hyvät pärjää aina. Tuskinpa kukaan filmikameroita takaisin kaipaa.

        Digi on nostanut kustannuksia välillisesti.
        Nyt tarvitaan tietokone, ohjelmia ja internetti.
        Jokaisen kuvan käsittelyyn menee vähintään kymmenen kertainen aika verrattuna diaan.
        Jo pelkkä laadun tarkkailu on paljon työläämpää, ennen kaikkea hitaampaa.

        Kuvakohtaiset palkkiot on laskeneet niin, että on hyvä jos samaa työmäärää kohden saa kymmenesosan entisistä tuloista.
        Kuvia pitää myydä ja kuvata valtavasti, mikä lisää työpainetta myös jälkityön osalta ja kuluttaa kalustoa.
        Pidän myös tietokoneen ääressä tapahtuvaa ylimääräistä säheltämistä hyvin ikävystyttävänä ja se aika on myös poissa itse luovasta kuvauksesta.

        Jos kamera maksaa 1500-3000 € (runko) ja kestää 50000-100000 kuvaa on kuvan hinta siltä osin hyvin pieni.
        Suurin käyttökustannus tuleekin tietokoneesta, talletusmediasta, postimaksuista ja sähköstä, jota kuluu yllättävästi koneita käytettäessä ja huone lämpenee kesällä sietämättömiin lukemiin.
        Sitten tulee tuon jälkitunaroinnin palkka, joka on pois varsinaisesta "työajasta".

        Digissä on myös muita haittoja.
        Kamera ei kestä lämmönvaihteluita samalla tavalla, kuin filmikamerat kesti ja moni hyvä kuva jää siksi ottamatta.
        Sateella ei voi kuvata ilman suojia, eikä uida "sorsan perässä" kamera kaulassa, kuten vanhoilla kinoilla voi. Suolattomassa vedessä tietenkin.
        Sitten vain kamera yöksi patterille kuivumaan.

        Linssiä vaihdettaessa pitää aina varoa tuulessa lentävää pölyä.
        Filmikameran kun viritti oli aina uusi puhdas "kenno" käytettävissä, vaikka okulaarista ei juuri enää pölyn tähden läpi nähnyt.
        Akkuja pitää digissä olla aina varalla.
        Kun filmikamerasta loppui paristo kerran pari vuodessa, otettiin vain paristo pois ja jatkettiin kuvausta sormituntumalla ja vanhan kokemuksen sanelemilla säädöillä. Valotusmittarin käyttökin oli sallittu.

        Objektiivitkin on tänään leluja. Eivät kestä kolhuja, ei pakkasta, eikä vettä, saati sitten päällä istumista.

        Filmikameran käyttöikä oli 10 vuotta, mutta se yleensä kesti kauemmin.
        Vaikka nykyiset digit saattavat vähässä käytössä kestää kymmenen vuotta niin sanon, että kukaan teistä ei käytä kymmentä vuotta samaa kameraa.
        Kameroiden ominaisuudet muuttuu niin nopeasti, ettei kukaan edes kehtaa kymmen-vuotiaan kameran kanssa kulkea.

        Ennen oli myös enemmän luonnonkohteita ja vanhaa romantiikkaa, jota en aikoinaan tyhmyyksissäni tallettanut, koska se oli aina nenän edessä nähtävissä.
        Nykyään on liki mahdotonta löytää maisemaa, jota ei jokin masto, lankasykkyrä tai muu muokkaus olisi turmellut.

        Kyllä valokuvauksessa oli kaikki ennen paremmin.

        Studioräpsyille digistä on etua, koska tuloksen näkee heti ja voi korjata tarpeen vaatiessa.
        Minulle ei. Kun kerran painan laukaisinta on tilanne ohi eikä koskaan enää palaa, joten digistä ei ole siinäkään etua.
        Studiossa ei myöskään sää, eikä pöly häiritse.

        Yksi haitta vielä.
        Digi mahdollistaa myös kuvien helpomman varastamisen jä vääristämisen.


      • ei palaa
        Kaipaan kirjoitti:

        Digi on nostanut kustannuksia välillisesti.
        Nyt tarvitaan tietokone, ohjelmia ja internetti.
        Jokaisen kuvan käsittelyyn menee vähintään kymmenen kertainen aika verrattuna diaan.
        Jo pelkkä laadun tarkkailu on paljon työläämpää, ennen kaikkea hitaampaa.

        Kuvakohtaiset palkkiot on laskeneet niin, että on hyvä jos samaa työmäärää kohden saa kymmenesosan entisistä tuloista.
        Kuvia pitää myydä ja kuvata valtavasti, mikä lisää työpainetta myös jälkityön osalta ja kuluttaa kalustoa.
        Pidän myös tietokoneen ääressä tapahtuvaa ylimääräistä säheltämistä hyvin ikävystyttävänä ja se aika on myös poissa itse luovasta kuvauksesta.

        Jos kamera maksaa 1500-3000 € (runko) ja kestää 50000-100000 kuvaa on kuvan hinta siltä osin hyvin pieni.
        Suurin käyttökustannus tuleekin tietokoneesta, talletusmediasta, postimaksuista ja sähköstä, jota kuluu yllättävästi koneita käytettäessä ja huone lämpenee kesällä sietämättömiin lukemiin.
        Sitten tulee tuon jälkitunaroinnin palkka, joka on pois varsinaisesta "työajasta".

        Digissä on myös muita haittoja.
        Kamera ei kestä lämmönvaihteluita samalla tavalla, kuin filmikamerat kesti ja moni hyvä kuva jää siksi ottamatta.
        Sateella ei voi kuvata ilman suojia, eikä uida "sorsan perässä" kamera kaulassa, kuten vanhoilla kinoilla voi. Suolattomassa vedessä tietenkin.
        Sitten vain kamera yöksi patterille kuivumaan.

        Linssiä vaihdettaessa pitää aina varoa tuulessa lentävää pölyä.
        Filmikameran kun viritti oli aina uusi puhdas "kenno" käytettävissä, vaikka okulaarista ei juuri enää pölyn tähden läpi nähnyt.
        Akkuja pitää digissä olla aina varalla.
        Kun filmikamerasta loppui paristo kerran pari vuodessa, otettiin vain paristo pois ja jatkettiin kuvausta sormituntumalla ja vanhan kokemuksen sanelemilla säädöillä. Valotusmittarin käyttökin oli sallittu.

        Objektiivitkin on tänään leluja. Eivät kestä kolhuja, ei pakkasta, eikä vettä, saati sitten päällä istumista.

        Filmikameran käyttöikä oli 10 vuotta, mutta se yleensä kesti kauemmin.
        Vaikka nykyiset digit saattavat vähässä käytössä kestää kymmenen vuotta niin sanon, että kukaan teistä ei käytä kymmentä vuotta samaa kameraa.
        Kameroiden ominaisuudet muuttuu niin nopeasti, ettei kukaan edes kehtaa kymmen-vuotiaan kameran kanssa kulkea.

        Ennen oli myös enemmän luonnonkohteita ja vanhaa romantiikkaa, jota en aikoinaan tyhmyyksissäni tallettanut, koska se oli aina nenän edessä nähtävissä.
        Nykyään on liki mahdotonta löytää maisemaa, jota ei jokin masto, lankasykkyrä tai muu muokkaus olisi turmellut.

        Kyllä valokuvauksessa oli kaikki ennen paremmin.

        Studioräpsyille digistä on etua, koska tuloksen näkee heti ja voi korjata tarpeen vaatiessa.
        Minulle ei. Kun kerran painan laukaisinta on tilanne ohi eikä koskaan enää palaa, joten digistä ei ole siinäkään etua.
        Studiossa ei myöskään sää, eikä pöly häiritse.

        Yksi haitta vielä.
        Digi mahdollistaa myös kuvien helpomman varastamisen jä vääristämisen.

        Jos kuvaaminen ei enään lyö leiville, voit kyllä alkaa kirjottelee. Sen verran hyvin kerroit asiasi. 90% valokuvaajien blogeista on fisuaalisesti ja tekstillisesti melkoista paskaa. Samoin nämä digikamerasivustot, järkyttävää mainontaa. "Uutisosioissa" kameraliikkeen mainoksia. Supertarjous, kamera a euroa, verkkokauppa.comista kuitenkin sama kamera huomattavasti halvemmalla. Melkoista lukioiden aliarviointia ja obiskaan kusemista. Mutta sellaista se on.

        Eipä tuohon kuvaukseesi, kuvaajan kuvaamisesta ja työpäivästä ole mitään lisättävää. Tietsikalla tehdään paljon kuvia, toisaalta tietsikan kautta käytetään kuvia todella paljon. Uuden kameramallin kuva, katsotaan todennäköisesti julkaisua seuraavan vuorokauden aikana, maapallolla kymmeniätuhansia kertoja. Paperiprosyyri aikana melko paljon hitaammin ja vähemmän.


      • Whigx
        asiaa.... kirjoitti:

        Tosi on että hinnat ovat aivan pohjalukemissa.
        Joku esim. kuva kukasta ym... maks.5 - 10 euroo. Juu ei maksa vaivaa. Ja tarjonttaa ja myyjiä piisaa.

        Huok.... menneet on ne ajat kun kuvasta kuin kuvasta sai 80 - 100 euroa. No tulihan elettyä sekin aika : )

        Mutta älä lannistu. Yrittämällä ainoastaan onnistuu ja joltainhan ne kuvat aina ostetaan.

        Itse juuri myin yhden printatun (50x75cm valokuvapaperilla ifi:n kautta) valokuvan englantiin suuremmalla summalla, kuin tuossa sinun viestissäsi yksikään luku on =)

        Ilmeisesti kuviesi taso tjsp. ei pärjää enää kilpailussa?


      • Kaipaan kirjoitti:

        Digi on nostanut kustannuksia välillisesti.
        Nyt tarvitaan tietokone, ohjelmia ja internetti.
        Jokaisen kuvan käsittelyyn menee vähintään kymmenen kertainen aika verrattuna diaan.
        Jo pelkkä laadun tarkkailu on paljon työläämpää, ennen kaikkea hitaampaa.

        Kuvakohtaiset palkkiot on laskeneet niin, että on hyvä jos samaa työmäärää kohden saa kymmenesosan entisistä tuloista.
        Kuvia pitää myydä ja kuvata valtavasti, mikä lisää työpainetta myös jälkityön osalta ja kuluttaa kalustoa.
        Pidän myös tietokoneen ääressä tapahtuvaa ylimääräistä säheltämistä hyvin ikävystyttävänä ja se aika on myös poissa itse luovasta kuvauksesta.

        Jos kamera maksaa 1500-3000 € (runko) ja kestää 50000-100000 kuvaa on kuvan hinta siltä osin hyvin pieni.
        Suurin käyttökustannus tuleekin tietokoneesta, talletusmediasta, postimaksuista ja sähköstä, jota kuluu yllättävästi koneita käytettäessä ja huone lämpenee kesällä sietämättömiin lukemiin.
        Sitten tulee tuon jälkitunaroinnin palkka, joka on pois varsinaisesta "työajasta".

        Digissä on myös muita haittoja.
        Kamera ei kestä lämmönvaihteluita samalla tavalla, kuin filmikamerat kesti ja moni hyvä kuva jää siksi ottamatta.
        Sateella ei voi kuvata ilman suojia, eikä uida "sorsan perässä" kamera kaulassa, kuten vanhoilla kinoilla voi. Suolattomassa vedessä tietenkin.
        Sitten vain kamera yöksi patterille kuivumaan.

        Linssiä vaihdettaessa pitää aina varoa tuulessa lentävää pölyä.
        Filmikameran kun viritti oli aina uusi puhdas "kenno" käytettävissä, vaikka okulaarista ei juuri enää pölyn tähden läpi nähnyt.
        Akkuja pitää digissä olla aina varalla.
        Kun filmikamerasta loppui paristo kerran pari vuodessa, otettiin vain paristo pois ja jatkettiin kuvausta sormituntumalla ja vanhan kokemuksen sanelemilla säädöillä. Valotusmittarin käyttökin oli sallittu.

        Objektiivitkin on tänään leluja. Eivät kestä kolhuja, ei pakkasta, eikä vettä, saati sitten päällä istumista.

        Filmikameran käyttöikä oli 10 vuotta, mutta se yleensä kesti kauemmin.
        Vaikka nykyiset digit saattavat vähässä käytössä kestää kymmenen vuotta niin sanon, että kukaan teistä ei käytä kymmentä vuotta samaa kameraa.
        Kameroiden ominaisuudet muuttuu niin nopeasti, ettei kukaan edes kehtaa kymmen-vuotiaan kameran kanssa kulkea.

        Ennen oli myös enemmän luonnonkohteita ja vanhaa romantiikkaa, jota en aikoinaan tyhmyyksissäni tallettanut, koska se oli aina nenän edessä nähtävissä.
        Nykyään on liki mahdotonta löytää maisemaa, jota ei jokin masto, lankasykkyrä tai muu muokkaus olisi turmellut.

        Kyllä valokuvauksessa oli kaikki ennen paremmin.

        Studioräpsyille digistä on etua, koska tuloksen näkee heti ja voi korjata tarpeen vaatiessa.
        Minulle ei. Kun kerran painan laukaisinta on tilanne ohi eikä koskaan enää palaa, joten digistä ei ole siinäkään etua.
        Studiossa ei myöskään sää, eikä pöly häiritse.

        Yksi haitta vielä.
        Digi mahdollistaa myös kuvien helpomman varastamisen jä vääristämisen.

        mutta miksi ne piti kirjoittaa kertakäyttönikillä? Kai nyt tuollaisen kehtaa oikeallakin nimimerkillä allekirjoittaa.

        Lisää huomioita:
        – Voitaneen lähteä siitä, että tietokone on olemassa joka tapauksessa. Samoin internetti. Ei siis lisäkustannuksia sinänsä niistä.
        – Huoneen sietämättömän lämpenemisen voi helposti estää oikealla tietokoneen valinnalla. Esim. nykyinen iMac ei lämmitä ympäristöään häiritsevästi, jos pöytäkoneista puhutaan.
        – Pölynpoisto kamerassa helpottaa pölyongelmia (Olympus, Sony, Canon 400D).
        – Digikuva ei jää ottamatta filmin vaihdon takia. Kun filmi on loppu ja vaihdettu, tilanne on ainiaaksi ohi. Digillä siitä sai sentään kuvan...


      • tunnen oikeasti entisen levyseppähitsaajan, joka nykyään on kuusikymppinen valokuvaaja ja kuvauksen opettaja. Ei ole satuolento.


      • höpö hööpö....
        Whigx kirjoitti:

        Itse juuri myin yhden printatun (50x75cm valokuvapaperilla ifi:n kautta) valokuvan englantiin suuremmalla summalla, kuin tuossa sinun viestissäsi yksikään luku on =)

        Ilmeisesti kuviesi taso tjsp. ei pärjää enää kilpailussa?

        Itse juuri myin yhden printatun (50x75cm valokuvapaperilla ifi:n kautta) valokuvan englantiin suuremmalla summalla, kuin tuossa sinun viestissäsi yksikään luku on =)

        Ja sit mä heräsin ; )


      • Valojenkuvaaja
        höpö hööpö.... kirjoitti:

        Itse juuri myin yhden printatun (50x75cm valokuvapaperilla ifi:n kautta) valokuvan englantiin suuremmalla summalla, kuin tuossa sinun viestissäsi yksikään luku on =)

        Ja sit mä heräsin ; )

        "Ja sit mä heräsin ;)"

        Ei mikään ihme ettei kukaan kerro myyneensä kuvia, kun vastaanotto suomalaisilla valokuvausfoorumeilla on laadultaan tälläinen.

        Ei se ole esim. sinulta mistään pois jos joku muu saa kuviaan myytyä.

        Vai onko kyseessä vain perinteinen suomalainen kateus?


      • kateutta.............
        Valojenkuvaaja kirjoitti:

        "Ja sit mä heräsin ;)"

        Ei mikään ihme ettei kukaan kerro myyneensä kuvia, kun vastaanotto suomalaisilla valokuvausfoorumeilla on laadultaan tälläinen.

        Ei se ole esim. sinulta mistään pois jos joku muu saa kuviaan myytyä.

        Vai onko kyseessä vain perinteinen suomalainen kateus?

        " Ei mikään ihme ettei kukaan kerro myyneensä kuvia, kun vastaanotto suomalaisilla valokuvausfoorumeilla on laadultaan tälläinen.

        Ei se ole esim. sinulta mistään pois jos joku muu saa kuviaan myytyä.

        Vai onko kyseessä vain perinteinen suomalainen kateus? "

        Ei ole kateutta. Huvittaa vaan kun joku tosissaan kysyy kuvien myynnistä niin heti joku neropatti pistää tyyliin "myin just etioopiaan yhen kuvan tonnilla " Perkules pistäis hiukan näyttöä. Ja kunnon neuvot kysyjälle. Että sit mä heräsin : )


      • Penax
        kateutta............. kirjoitti:

        " Ei mikään ihme ettei kukaan kerro myyneensä kuvia, kun vastaanotto suomalaisilla valokuvausfoorumeilla on laadultaan tälläinen.

        Ei se ole esim. sinulta mistään pois jos joku muu saa kuviaan myytyä.

        Vai onko kyseessä vain perinteinen suomalainen kateus? "

        Ei ole kateutta. Huvittaa vaan kun joku tosissaan kysyy kuvien myynnistä niin heti joku neropatti pistää tyyliin "myin just etioopiaan yhen kuvan tonnilla " Perkules pistäis hiukan näyttöä. Ja kunnon neuvot kysyjälle. Että sit mä heräsin : )

        "Ei ole kateutta. Huvittaa vaan kun joku tosissaan kysyy kuvien myynnistä niin heti joku neropatti pistää tyyliin "myin just etioopiaan yhen kuvan tonnilla " Perkules pistäis hiukan näyttöä. Ja kunnon neuvot kysyjälle. Että sit mä heräsin : )"

        Jos nyt menisit vain nukkumaan takaisin. Sinulla, kun ei ole näyttöä yhtään mistään eikä sinulla näytä olevan mitään oikeata sanottavaakaan.

        Mitä haluaisit edelliseltä kirjoittajalta näytöksi? Skannatun shekin vai pitääkö olla presidentin allekirjoittama ja leimaama paperi?

        Taidat todellakin olla vain kateellinen, kun kukaan ei huoli kuviasi edes ilmaiseksi.


    • kuvittelija

      Teetä parhaimista kuvistasi postikortteja ja myy niitä paikkakuntasi/alueesi liikkeisiin.
      Itse toimin pieneltä paikakaunnalta käsin ja myyn vuosittain kymmeniätuhansia postikortteja.
      Aloita kirkkojen kuvaamisella eri vuodenaikoina.
      Tietenkin sinun täytyy olla arvonlisäverovelvollinen ja hankkia ean-koodit kortteihisi, se maksaa mutta niin se maailma pyörii.
      Olisi niin mukava antaa hyviä neuvoja, jos et asuisi vaan sanalla paikkakunnalla.

      • olympos-jumala

        Postikortteina myy kuin häkä, (tai kaupassa on aika surkeita..)


    • Fotari

      Jos sinulla on todella hyviä ja ainutlaatuisia, esim. toimintakuvia niin niillä on aina kysyntää.

      • -TJ-

        Misähän mahdetaan niitä toimintakuvia tarvita?


    • WhigX

      Mitä itse olen lehdille tyrkytellyt kuviani niin ovat aina vastanneet, että pitäisi kirjoittaa hieman jotain tarinaa/juttua jonka yhteyteen kuvat sitten voisi laittaa.

      Muuten eivät suoraan kuvia huolineet kuvaajilta
      vaan käyttivät kuvatoimistoja jne. kuvien hankintaan.

      Kannattaa myös miettiä haluaako myydä kuviansa lehteen vai myykö esim. printtejä netissä.

      Itse sain sattumalta yhden ottamani kuvan erään lehden takakanteen sekä erääseen tulossa olevaan krijaan menee muutama kuva.
      Eniten kuitenkin itsetunto (vai pitäisikö sanoa kuvaustunto) kohosi, kun sain eräästä kuvasta tekemäni 50x75 printin myytyä ulkomaille ilmeisesti erittäin hyvään hintaan.

      --
      http://www.petrilopia.net/

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      298
      3381
    2. 202
      2931
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2514
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      231
      1986
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1415
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1327
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1308
    9. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      166
      1271
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1267
    Aihe