perennojen siirto syksyllä

vherpeukalon tytär

Kuinka myöhään syksyllä voi Etelä-Suomessa (pääkaupunkiseudulla) siirtää ja jakaa perennoja, niin että ne ehtivät juurtua uuteen paikkan ja selviävät talven yli. tarkoitus olisi nostaa 3mx1,5m kukkapenkistä kaikki ylös ja vaihtaa osa perennoista kukkivimpiin lajikkeisiin.toinen kysymys: olen luvannut Taponlehteä Tampereella asuvan siskontytön pihalle. Kuinka myöhään sitä voi siirtää vai pitäisikö jättää suosiolla se asia ensi kevääksi.

4

3275

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hortonomiko

Pääsääntöhän on että,keväällä kukkivat siirretään ja jaetaan mieluummin syksyllä ja syksyllä kukkivat keväällä.Itse olen tehnyt aina mielen mukaan ja aina ovat kaikki lähteneet hyvin kasvamaan.Viime syksynäkin laitoin vielä syyslomalla (lokakuussa)keltakurjenmiekkoja penkkiin ja eivät kärsineet yhtään,vaikka oli hieman lunta maassa.Syksy on hyvää aikaa istutella,koska maa on kosteaa toisin kuin keväällä.

• multasormikas

Kun istutatte taimikaupan kasvin maahan, avaatteko juuripaakun, että juuret lähtevät etsimään uutta kasvusuuntaa, vai panetteko paakun suoraan ostopurkista kuoppaan?
      On kahdenlaista neuvoa.
      Toisten mielestä juuriin ei saa koskea, etteivät ne katkeile ja kasvi kärsii, toisten mielestä juuristo kiertää vain loputtomasti itsensä ympäri, jos ei paakkua avaa, ja kasvi kärsii.

Puiden juuret ovat erikseen, mutta pienet perennat?

• hortonomiko

Minä istutan pienet perennat ilman juurien levittelyä penkkiin ja mieluummin vielä sillä tavalla,että paakku pysyisi ehyenä.Ja ei ole kasvit kuolleet. Ne kasvit,joilla on jo selvästi iso juuristo (esim.ruusut),niiden juuria on hyvä vähän levitellä.
        Onnea istutuksille!

• hortsonomi

tein suur-urakan, minun penkkini taitaa olla lähemmäs 4m pitkä. Nostin kaikki kukat ylös ja kavensin penkkiä.Ei kai noita kukkivia olisi hyvä noin raaasti nostella mutta kyllä ne vielä tänään ihan pystyssä oli.Ajattelin siirtää mökiltä vanhoja perennoja penkkiin.Minulla oli kesän urakkana saada isokuunlilja pois viemästä tilaa ja onnistuihan se vihdoin. Lykkäsin tutuille säkki tolkulla taimia ja sainhan ne loppumaan.Eikös jonkinmoinen sääntö ole että keväällä kukkivat siirretään syksyllä ja syksyllä kukkivat keväällä. Minä olen sellainen hätähousu että siirrän kaikki just silloin kun siihen on fiilis.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      465
      2959
    2. Kaksi vuotta

Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek
      Ikävä
      15
      2716
    3. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      276
      1734
    4. Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?

En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.
      Ikävä
      84
      1304
    5. Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden

"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia
      Hindulaisuus
      441
      1245
    6. Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?

Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel
      Tv-sarjat
      63
      1098
    7. Tekisin mitä vaan että

Pääsisin eroon susta.
      Ikävä
      156
      1081
    8. Onko hän elämäsi rakkaus?

Itse olen sitä mieltä että kyllä se näin taitaa nyt olla
      Ikävä
      56
      999
    9. Rakennetaanko yhdessä?

Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä
      Ikävä
      41
      998
    10. Mies haluaisin sinun kanssa

Rakkauslapsen. Hänestä tulisi tosi söpö ja fiksu.
      Ikävä
      79
      995
    Aihe