Kuinka myöhään syksyllä voi Etelä-Suomessa (pääkaupunkiseudulla) siirtää ja jakaa perennoja, niin että ne ehtivät juurtua uuteen paikkan ja selviävät talven yli. tarkoitus olisi nostaa 3mx1,5m kukkapenkistä kaikki ylös ja vaihtaa osa perennoista kukkivimpiin lajikkeisiin.toinen kysymys: olen luvannut Taponlehteä Tampereella asuvan siskontytön pihalle. Kuinka myöhään sitä voi siirtää vai pitäisikö jättää suosiolla se asia ensi kevääksi.
perennojen siirto syksyllä
4
3225
Vastaukset
- hortonomiko
Pääsääntöhän on että,keväällä kukkivat siirretään ja jaetaan mieluummin syksyllä ja syksyllä kukkivat keväällä.Itse olen tehnyt aina mielen mukaan ja aina ovat kaikki lähteneet hyvin kasvamaan.Viime syksynäkin laitoin vielä syyslomalla (lokakuussa)keltakurjenmiekkoja penkkiin ja eivät kärsineet yhtään,vaikka oli hieman lunta maassa.Syksy on hyvää aikaa istutella,koska maa on kosteaa toisin kuin keväällä.
- multasormikas
Kun istutatte taimikaupan kasvin maahan, avaatteko juuripaakun, että juuret lähtevät etsimään uutta kasvusuuntaa, vai panetteko paakun suoraan ostopurkista kuoppaan?
On kahdenlaista neuvoa.
Toisten mielestä juuriin ei saa koskea, etteivät ne katkeile ja kasvi kärsii, toisten mielestä juuristo kiertää vain loputtomasti itsensä ympäri, jos ei paakkua avaa, ja kasvi kärsii.
Puiden juuret ovat erikseen, mutta pienet perennat?- hortonomiko
Minä istutan pienet perennat ilman juurien levittelyä penkkiin ja mieluummin vielä sillä tavalla,että paakku pysyisi ehyenä.Ja ei ole kasvit kuolleet. Ne kasvit,joilla on jo selvästi iso juuristo (esim.ruusut),niiden juuria on hyvä vähän levitellä.
Onnea istutuksille!
- hortsonomi
tein suur-urakan, minun penkkini taitaa olla lähemmäs 4m pitkä. Nostin kaikki kukat ylös ja kavensin penkkiä.Ei kai noita kukkivia olisi hyvä noin raaasti nostella mutta kyllä ne vielä tänään ihan pystyssä oli.Ajattelin siirtää mökiltä vanhoja perennoja penkkiin.Minulla oli kesän urakkana saada isokuunlilja pois viemästä tilaa ja onnistuihan se vihdoin. Lykkäsin tutuille säkki tolkulla taimia ja sainhan ne loppumaan.Eikös jonkinmoinen sääntö ole että keväällä kukkivat siirretään syksyllä ja syksyllä kukkivat keväällä. Minä olen sellainen hätähousu että siirrän kaikki just silloin kun siihen on fiilis.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi254799- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483165- 542677
- 2072655
- 522625
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322420- 1532350
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1091565