Mitä ampiaisille tapahtuu syksyllä? Kuolevatko ne vai talvehtivatko jotenkin?
ampiaisten talvehtiminen
9
11216
Vastaukset
- goldfisu
Vain kuningatar talvehtii. Koiraat kuolevat jo häälennon jälkeen, vanha kuningatar häipyy itse pesästä ja kuolee, työläiset lopettavat työn pesässä "pomonsa" lähdettyä ja kupsahtavat pian itsekin, kun heidän ruokkimansa toukat ovat ensin heittäneet veivinsä. Pesä hiljenee täysin, uusi kuningatar perustaa seuraavanvuotisen yhteisönsä jonnekin muualle.
- Late3
missä vaiheessa pesä pitäisi hävittää, kun on inhottavasti tehty työkaluvajan sisäseinään? on jo pään kokoinen pesä.
- Nimetön
Late3 kirjoitti:
missä vaiheessa pesä pitäisi hävittää, kun on inhottavasti tehty työkaluvajan sisäseinään? on jo pään kokoinen pesä.
mitä sitä turhaan pikkuystäviämme tappamaan, syksy etenee ja anpparit hylkäävät pesän ihan itse...
- sitten
Nimetön kirjoitti:
mitä sitä turhaan pikkuystäviämme tappamaan, syksy etenee ja anpparit hylkäävät pesän ihan itse...
nuo ns. maa-ampiaiset. Ovatko ne samaa rotua ja kuolevatko nekin syksyllä. Vielä ei siltä näytä. Olen marjastusreissuilla saanut tänä syksynä monta kertaa juosta karkuun niitä, kun olen sattunut liian lähelle pesää menemään. Vihaisia ovat kuin mitkäkin.
- amppareilla
sitten kirjoitti:
nuo ns. maa-ampiaiset. Ovatko ne samaa rotua ja kuolevatko nekin syksyllä. Vielä ei siltä näytä. Olen marjastusreissuilla saanut tänä syksynä monta kertaa juosta karkuun niitä, kun olen sattunut liian lähelle pesää menemään. Vihaisia ovat kuin mitkäkin.
ja kimalaisilla sama juttu. Pesä on kertakäyttökamaa ja hylätään näihin aikoihin. Pesässä voi pörrätä jonkin verran sakkia eka pakkasiin asti, mutta kuningattarien häivyttyä pesästä menettävät työläiset agressiivisuutensa.
Kimalaiset kyllä saattaa pesiä vuodesta toiseen samassa (hyvässä) kolossa, mutta aina siinä on pesän perustajana uusi kuningatar.
Mehiläisyhdyskunnat talvehtivat ja sama kuningatar voi elää ja munia vuosia. Sen kuoltua vallan pesässä ottaa uusi kuningatar. - Anonyymi
Miksi ruokkia toukkia jos ne vain kuolevat. Mistä "uusi" kuningatar saa sulhasia ja työläisiä kun kaikki, toukkia myöten kuolevat pakkasissa. Selitys ei vakuuta minua?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi ruokkia toukkia jos ne vain kuolevat. Mistä "uusi" kuningatar saa sulhasia ja työläisiä kun kaikki, toukkia myöten kuolevat pakkasissa. Selitys ei vakuuta minua?
etelästä tulevat
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juurikin noin.
Havaintoja eiliseltä, siis syyskuun alusta.
About kahden ja puolen nyrkinkokoinen (miehen) paperipalleropesä, jota tutkailin ja avasin (oli hankalassa paikassa, joten nyt piti hävittää).
Siellä oli kuningatar, vielä jalkeilla (lämpötila about 8 astetta) ja alle kymmenkunta muuta jalkeilla, mutta hyvin hidasta liikkumista. Luuknapilla napsauttelin pesän avattuani veks. Sitten yhdessä alimmaisimmassa "kennokakussa" oli about 20-30 suljettua (vaalealla massalla) kennoa, kakun keskellä, jonka avasin, ja jokaisessa oli elävä toukka. Yhteensä kennokakussa oli about 40-50 kennoa arviolta. Olivatko sitten ensi kevään kuhnureita vaiko työläisiä? Tuollaisessa kahden ja puolen miehen nyrkin kokoisessa pesässä oli noita kennokakkuja (about miehen kämmenen kokoisia) 4 kappaletta hyvin tiiviisti päällekkäin. Pesän ulkoseinä oli kerrosrakenne, about 5 kerrosta, jotka alle 1cm ilmaraolla. Melko mielenkiintoinen oli avattuna. Ja opettavainenkin.
- gloaisiu
🐋🙈🙉🙊
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1006524
Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t313900törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/303315Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3811792- 331408
- 271350
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi471053Anteeksi kulta
En oo jaksanut pahemmin kirjoitella, kun oo ollut tosi väsynyt. Mut ikävä on mieletön ja haluisin kuiskata korvaasi, hyv11986Perttu Sirviö laukoo täydestä tuutista - Farmi Suomi -kisaajista kovaa tekstiä "Pari mätää munaa..."
Ohhoh, Farmilla tunteet alkaa käydä kuumana, kun julkkiksia tippuu jaksosta toiseen! Varo sisältöpaljastuksia: https:11920- 42889