Aina täydenkuun aikaan hän herää ja alkaa syytää tekstiä, jossa on komiikkaa, tilanneälyä ja traagisia käänteitä. Onko hän siis pelle, vai reserviupseeri, jolla on maneeri päällä?
Onki tämä JormaKorhonen
16
1211
Vastaukset
- kirjoittaa
oikein.
- JormaKKorhonen
…siinä en mainitse sitä, että olen toimiupseerikapteeni evp, sitä aikaisempi Lapin tukkijätkä ja lopuksi 17 vuotta Valion isännöitsijä.
Reservin upseerikin kyllä olen, sillä RUK:n kävin ylikersanttiaikanani 1963-64. Olen yksi niistä neljästä toimiupseerita, jotka ylennettiin kapteeneiksi ensimmäisinä puolustusvoimissamme vuoden 1979 alussa.
Kolmikertainen YK:n rauhanturvaaja olen, yhteensä neljättä vuotta Kyproksella, Siinailla ja Golanilla.
Kirjoitellut olen elämässäni melkoisesti. Viimeisen vuosikymmena aikana mm. ”muistelmani”, joista otteita (mm. Lapin ”tukkijätkäajoiltani” ja YK:n rauhanturvapalveluksesta) olen julkaissut täälläkin.
Noiden linkkien takaa löytyy lisätietoja minusta:
http://www.rauhanturvaajaliitto.fi/lehti/2_03/uutisia.htm#tyo
http://www.paallystoliitto.fi/Arkisto/Paallystolehti/viisi_03/perinne.htm
http://www.paallystoliitto.fi/Arkisto/Paallystolehti/viisi_03/kers.htm
Lopuksi vielä pätkä Sinibaretti-lehden numerosta 1/2004:
Jorma Korhoselta uusi sarja jatkokertomuksena SB-lehdessä
Valistunut lukijakuntamme muistaa varmasta hyvinkin, että lehdessämme julkaistiin vuoden 2002 jokaisessa kuudessa numerossa hänen YK-muistelmasnsa Kyrokselta, Siinailta ja Golanillta. Ne herättivät niin suurta kiinnostusta, että niin lehdeltä kuin häneltä itseltään on pyydetty niille jatkoa. Jorma kuitenkin toteaa, ettei tästä aiheesta hänellä ole mitään uutta ja lisättävää. Mutta tilanne hänellä on nyt tarjottavaa muuta luettavaa, vähintään yhtä mielenkiintoista ja antoisaa kuin edellisen sarjakokoelma. Jorma Korhonen on eläkepäivillään perehtynyt monipuolisesti viime sotiin. siis maamme historian kohtalokkaimpaan aikaan, ja tätä aikaa syy-yhteyksineen hän analysoi seuraavassa neljässä numerossa.
.
Jorma Korhosen henkilöhistoria julkaistiin lehdessämme hänen YK-muistelmiensa alkajaisiksi vuoden 2002 ykkösnumerossa. Ne on kuitenkin syytä toistaa pääosin:
Jorma Korhonen täyttää 1. heinäkuuta ensi vuonna täydet 70 vuotta. Hän palveli ali- ja toimiupseerina eri tehtävissä Uudenmaan Jääkäripataljoonassa, Huoltokoulussa, Puolustusvoimien Tutkimuskeskuksessa, Topografikunnassa, Esikuntakoulussa ja Pääesikunnassa vv. 1956-80. Kapteeni Korhonen on saanut koulutusta Kanta-aliupseerikoulussa, huoltoaliupseerikurssilla, RUK:ssa, esikuntamestarikurssilla ja luutnanttikurssin esikuntalinjalla.
Sotaväen jälkeen hän toimi Valion pääkonttorissa konttoripalveluesimiehenä vv.1980-85 ja isännöitsijänä vv. 1985- 98. Lopullisesti hän jäi eläkkeelle 1. kesäkuuta 1998.
Rauhanturvaajaksi Jorma Korhonen lähti ensi kertaa jo v.1966 komppanian vääpeliksi Kyprokselle, sitten toimistoupseeriksi Siinaille 1978-79 ja Golanille 1981-82. Näistä ajoista hän kertoi tarkemmin tuossa kuusiosaisessa sarjassaan, joka julkaistiin vuoden 2002 aikana.
Jorma Korhonen on Suomen Sinibarettiliiton perustajajäsen ja sen hallituksen jäsen vv. 1968-69 ja tietenkin myös Helsingin Sinibarettien jäsen.
- - -
Niin, ja tietysti olen hyvin omahyväinen narsisti, jonka olen saanut kuulla tuolla kepusaitilla varsinkin yhdeltä kahjolta. Sitä kuvaa ylläpitääkseni myös täällä tuo kaikki edellä oleva!
Mutta kuuhullu en ole. Minulta tulee paljon tekstiä myös pimeän kuun aikana. Olen tuottanut näille palstoille kolmessa vuodessa yli 5000 kirjoitusta, jotka löytyvät laajalla haulla tällä oikealla nimelläni ja eräillä aikaisemmin ja joskus edelleenkin käyttämilläni nimimerkeillä hakien.- kiitos kiitos
Lepää ja huolehdi itsestäsi.
- mahtailusta
kiitos kiitos kirjoitti:
Hyvä periaate on että demokraattisesti valitut poliitikot asiantuntijoiden avustamina tekevät linjaratkaisut. Sotilaat ovat suoraviivaisia käytännön miehiä jotka kutsutaan sitten jos on tarvetta. Kun rajoja ruvetaan miekan avulla piirtelemään niinkuin Istaelissa ja Suomessa taannoin niin ei siitä hyvää seuraa. USA ja Israel edustavat nykymaailmassa valtiomuotona militarismia eli kaikkea katsotaan sotilaiden näkökulmasta. Tulee kysymättä mieleen akselivallat aikanaan.
- kysymys.
Mikä on tärkein kirjoituksesi niistä 5000:sta?
En jaksa lukea kuin yhden. - olla...
kysymys. kirjoitti:
En jaksa lukea kuin yhden.Taitaa olla tuo profiili. Kun sen on lukenut, on lukenut äijän kaikki jutut. Loput on vain omakuvan toistoa.
- JormaKKorhonen
kysymys. kirjoitti:
En jaksa lukea kuin yhden....ehkä se on tuo tutkielmani Urho Kekkosesta. Ainakin se on yksi eniten keskusteluttaneista. Jo kahteen (vai kolmeenkinko) kertaan olen sen täällä julkaissut, ja aina se on yli tuhat katsojaa saanut ja hyvin paljon puheenvuoroja kirvoittanut.
Se ei ole ihan lyhyt; on kymmenosainen, ja yhteensä "käsikirjoitusta" oli noin 50 sivua. Tässä on versio vuodeta 2004 (käytin silloin nimimerkkiä K.K.Korhonen):
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=114&conference=4000000000000028&posting=22000000003692400 - UPEARehtiSOTILAS
kiitos kiitos kirjoitti:
Ei osaa levätä, koko ajan vauhti päällä.
- Anonyymi
UPEARehtiSOTILAS kirjoitti:
Välillä vähän pätkii hällä!
- Anonyymi
UPEARehtiSOTILAS kirjoitti:
Muutappas nikkisi oikeaan kuosiinsa eli UREA...
- Anonyymi
Täysikuu pani myllärinkin ulvomaan. Misei sitten Kapinkin Keskustan saitilla.
- EsimerkillinenSOTILAS
Maneeri on.
- Anonyymi
Sinä olet miljoonan nikkisi kanssa täysi pelle sieltä kepuhautomostasi.
- Anonyymi
Aisa-Ossi on lähinnä p@skaruikku, kaikilla palstoilla sillä on vain Kapin perskarvat mielessään...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aisa-Ossi on lähinnä p@skaruikku, kaikilla palstoilla sillä on vain Kapin perskarvat mielessään...
Tänäänkin!
D:
- Anonyymi
Mahtavaa. Jokainen aika tarvitsee profeettansa.
https://m.youtube.com/watch?v=mEd8NyC49cw
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1822138
Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1641856Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I451824- 1231533
Liian paljon hylättyjä ääniä
Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus1721361Ikäero suhteessa
Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia631357Tiedän kyllä sen
Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen771181- 711001
Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat
Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P30995- 15949