Toisin kuin korskeat helsinkiläispersut, Eino Poutiainen oli inhimillinen ihminen ja myös eläinten oikeuksien vankkumaton puolustaja. Eduskunnan käsitellessä uutta eläinsuojelulakia, Poutiainen lausui puheenvuorossaan: ”Lehmällä tulee olla oikeus valita sonnin ja jätkän väliltä”. Poutiainen edusti jyrkästi sitä kantaa, että eläimeen sekaantuminen tulee säilyttää rangaistavana tekona. Poutiaiselle lehmä oli arvokas olento siinä missä ihminenkin. Se ei osaa puhua eikä puolustaa itseään eduskunnassa, joten Eino katsoi tehtäväkseen olla vähäväkisten ihmisten lisäksi näiden viattomien luontokappaleiden puolesta puhuja.
Poutiainen oli eläin- ja luonnonsuojeluaatteen edelläkävijä aikana, jolloin vihreää aatetta ei ollut vielä olemassakaan. Se on alue, jonka perussuomalaiset ovat hylänneet tyystin. Se on merkillistä koska sen avulla vihreät ovat nousseet kaupungeissa merkittäväksi puolueeksi. Poutiaisen inhimillistä suhdetta eläimiin ja luontoon kannattaisikin muistella suureen ääneen Helsingin perussuomalaisten vaalitilaisuuksissa.
Poutiainen harjoitteli julkista esiintymistä pitämällä puheita lehmille navetassa. Hän kertoo lehmien silmien olleen joskus kyynelissä, kun puhe oli erityisen onnistunut. Hän kertoo myöhemmin saaneensa puheillaan ihmistenkin silmät kyyneltymään – navetassa harjoittelu oli tuottanut puhujamestarin.
Eino Poutiainen - vaiennut viulu (1972)
http://www.yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=1&ag=6&a=1700
Eino Poutiainen
puolusti eläimiä
0
174
Vastaukset
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1452505Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2031190Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 98888
- 66868
- 53851
- 46839
- 60822