hyväksyäkö

omalle kohdalle

Olen monesti ihmetellyt lähetystyötä, vaikka hyvää tekevätkin, hyväksyisivätkö omalle kohdalle, että autetaan ja samalla puhutaan Jumalasta ja parannuksesta ja muusta? Entä jos Suomeen tulisi Afrikasta tai Aasiasta "lähetystyöntekijöitä" kertomaan heidän uskostaan tai pakanauskoista. Tai kertomaan, miten Koraanissa mainitaan ympärileikkaus ja se pitää tehdä. Ja paljon muuta. Kuinka moni lähetystyöntekijä hyväksyisi omalle kohdalle, että sairaalan polikilinikalla joku tulisi puhumaan jostain noitatohtorista, joka parantaa ja käänny pois täältä?

42

2478

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nonnii2

      Kristinusko ei ole täällä syntynyt! Se on tuontitavaraa sekin, joten on täällä myös ollut muinaisina aikoina "lähetystä".
      Muslimiusko on syntynyt kristinuskon jälkeen, joten se on pahasti jälkijunassa.
      Ja täällä on ollut vuonna 1000 jKr. vielä suomalaista pakanauskoa. Jostain syystä ja sitä voit miettiä, miksi se on kuihtunut..?

      • pohtinut

        kun uskoo johonkin oikein tosissaan, että vaikka Jumala on olemassa tai ei, niin kumpi on oikeassa? En ainakaan minä uskalla sanoa, että on tai ei varmasti. Onko kellään esittää näyttöä? Sitäkin olen miettinyt miksi pakanat Suomesta kuihtuivat pois. "Pakanauskoja" voisi nyt olla kaikki elämänhallintaan liittyvät uudet suuntaukset, kuten NLP... En ole puolesta enkä vastaan kristinuskoa, pakanauskoja tai muita, mutta pohdinpa vaan.


      • yrittäjä-
        pohtinut kirjoitti:

        kun uskoo johonkin oikein tosissaan, että vaikka Jumala on olemassa tai ei, niin kumpi on oikeassa? En ainakaan minä uskalla sanoa, että on tai ei varmasti. Onko kellään esittää näyttöä? Sitäkin olen miettinyt miksi pakanat Suomesta kuihtuivat pois. "Pakanauskoja" voisi nyt olla kaikki elämänhallintaan liittyvät uudet suuntaukset, kuten NLP... En ole puolesta enkä vastaan kristinuskoa, pakanauskoja tai muita, mutta pohdinpa vaan.

        ja kuitenkin meillä on suomessa valtion uskona ev. lut jolle on pakko(ainakin yritysten) maksaa veroa.

        hittoako te kehtaatte vielä epäillä että onko jumalaa ollenkaan olemassa, kun hänen nimeensä taskuni tyhjennetään....


      • vain taskut
        yrittäjä- kirjoitti:

        ja kuitenkin meillä on suomessa valtion uskona ev. lut jolle on pakko(ainakin yritysten) maksaa veroa.

        hittoako te kehtaatte vielä epäillä että onko jumalaa ollenkaan olemassa, kun hänen nimeensä taskuni tyhjennetään....

        Kiva, ettei koko omaisuutta vie.


      • Pakanauskot kuihtuivat pois, koska ruotsalaisten valloittajien mukana kristinuskosta tuli ainoa sallittu uskonto. Saamelaiset sinnittelivät vastaan pisimpään, mutta joutuivat hekin lopulta alistumaan.


    • näin sen näen

      Ilman muuta hyväksyn myös meille suuntautuvan muiden uskontojen lähetystyön silloin, kun se tapahtuu yhtä kunnioittavasti ja laadukkaasti kuin meikäläinen lähetystyö nykyään maailmalla. Lähetyshän toteutuu kohdemaan kulttuurin ehdoilla ja tavoilla. Vain aidosta dialogista ja vuorovaikutuksesta voi syntyä jotakin pysyvää

      • lähetystyössä

        Oletko itse kenties lähetystyössä ja missä? Jos niin mitä sieltä toisit Suomeen?


      • suuntaa

        Uskoisitko voivasi vaihtaa uskosi Jumalaan vaikka uskoksi kuuhun jos oikein hyvä dialogi tai vuorovaikutus syntyisi? En tiedä uskotko Jumalaan, mutta asian voi ajatella vähän väljemmin.


      • lähetystyö

        Heillä on Suomessa tapana kiertää ovelta ovelle... Onko sellainen "lähetystyö" mielestäsi suotavaa ja avaatko heille oven tai keskusteletko, jos tuppautuvat uskoaan tyrkyttämään?


      • mutta nihkeästi
        lähetystyö kirjoitti:

        Heillä on Suomessa tapana kiertää ovelta ovelle... Onko sellainen "lähetystyö" mielestäsi suotavaa ja avaatko heille oven tai keskusteletko, jos tuppautuvat uskoaan tyrkyttämään?

        Ovelta ovelle lähetystyö on suomalaisille aika vieras tapa. Jehovan todistajat näyttävät toimivan kohteliaasti ja niin olen itsekin halunnut vastata. "Itse on olen kristitty, enkä usko, että keskutelumme johtaa mihinkään" kommentin jälkeen he toivottelevat hyvää päivän jatkoa ja se siitä. Uskonnonvapauden kannalta heillä on vapaus toimia niin kuin parhaaksi näkevät, kunhan toimitaan lain puitteissa.


      • mutta se mahdollisuus
        suuntaa kirjoitti:

        Uskoisitko voivasi vaihtaa uskosi Jumalaan vaikka uskoksi kuuhun jos oikein hyvä dialogi tai vuorovaikutus syntyisi? En tiedä uskotko Jumalaan, mutta asian voi ajatella vähän väljemmin.

        elämään aina liittyy, että mielipiteet, jopa näkemykset saattavat ajan myötä muuttua....


      • tutkittu

        Onko tietoa miten paljon suomalaisten lähetystyötä on tutkittu vai onko ollenkaan?


      • Ikuisesti pakana

        Laadun mittarina oli mikä ja kuka mittauksen suoritti? Missä ja koska?

        Mielestäni uskotuputus ei ole koskaan toista ihmistä kunnioittavaa. Väheksytään hänen uskoaan tai sitä että hän ei usko. Hanurista etten sanoisi.


      • kertoo
        Ikuisesti pakana kirjoitti:

        Laadun mittarina oli mikä ja kuka mittauksen suoritti? Missä ja koska?

        Mielestäni uskotuputus ei ole koskaan toista ihmistä kunnioittavaa. Väheksytään hänen uskoaan tai sitä että hän ei usko. Hanurista etten sanoisi.

        ettei Suomessa tutkita lähetystyötä juurikaan.

        Uskotuputus. Ehkä sitäkin on olemassa tai sitten ei.


      • tuputus ja vastaavat
        Ikuisesti pakana kirjoitti:

        Laadun mittarina oli mikä ja kuka mittauksen suoritti? Missä ja koska?

        Mielestäni uskotuputus ei ole koskaan toista ihmistä kunnioittavaa. Väheksytään hänen uskoaan tai sitä että hän ei usko. Hanurista etten sanoisi.

        eivät ole sitä laadullista toimintaa. Tutustu käytännössä esim. www.mission.fi tai www.kua.fi tai www.changemaker.fi


      • tarkoitat
        tuputus ja vastaavat kirjoitti:

        eivät ole sitä laadullista toimintaa. Tutustu käytännössä esim. www.mission.fi tai www.kua.fi tai www.changemaker.fi

        vastasitko wikipedia kirjoittajalle vai aiemmalle joka kertoi lähetystyön olevan laadukasta? Tarkoitatko, että esimerkiksi www.mission.fi sivusto on tuputusta? Olen joskus vieraillut missionin sivulla, mutta kertaakaan se ei ole tullut suoraan minulle kertomaan asiastaan, ei oveni taakse eikä koneelleni vaan olen tutustunut siihen vapaasta tahdostani. Mielestäni se ei ole tuputtamista, mutta tuputtamisen toki koen joskus vastenmielisenä.


      • syrjähyppyni
        mutta nihkeästi kirjoitti:

        Ovelta ovelle lähetystyö on suomalaisille aika vieras tapa. Jehovan todistajat näyttävät toimivan kohteliaasti ja niin olen itsekin halunnut vastata. "Itse on olen kristitty, enkä usko, että keskutelumme johtaa mihinkään" kommentin jälkeen he toivottelevat hyvää päivän jatkoa ja se siitä. Uskonnonvapauden kannalta heillä on vapaus toimia niin kuin parhaaksi näkevät, kunhan toimitaan lain puitteissa.

        Tämä poikkeaa polulta, mutta aloin miettimään onko vivahde-eroa, jos sanoo "olen kristitty, EN usko, että keskustelumme johtaa mihinkään" tai "olen kristitty, uskon, että keskustelumme EI johda mihinkään". Jääkö ekasta kuulijalle pieni toivo ja jälkimmäisestä selkeä "ei johda".

        Voisitko ajatella, että joskus kokeilisit miltä tuntuisi olla jotain muuta kuin kristitty? Oletko uskossa, en tiedä, mutta väliäkös sillä.


      • löytyy

        Olen huomannut, että onhan meillä vähemmistöihin kääntyneitä, mutta ovatko käännytettyjä. Joskus näkee jonkun hunnutetun, mutta tarkemmin tutkaillessa huomaa hänen olevan tavallinen suomalainen.


      • opettamaan

        Näin minäkin asian näen, että aidosta dialogista ja vastavuoroisuudesta voi syntyä pysyvää, mutta aina ei tarvita dialogia, jotta saavutetaan jotain pysyvää. Oletko / oletteko seurannut noita muita uskontopalstoja? Siellä olisi minun näkökulmasta katsoen tarvetta dialogille ja vastavuoroisuudelle ja sen opetukselle.

        Dialogi-palsta taitaa puuttua?


      • kerran
        mutta se mahdollisuus kirjoitti:

        elämään aina liittyy, että mielipiteet, jopa näkemykset saattavat ajan myötä muuttua....

        Joskus kuulee tarinoita miten kiihkoateisti on tullut uskoon ja päinvastoin. Luterilaiset vaihtavat ortodokseihin ja helluntailaisiin ja sieltä taas vaihdetaan luterilaisten puolelle. Vähän, mutta silloin tällöin tällaisia loikkaamisia, jos niin voi asian ilmaista, tapahtuu. Lestadilaisilla, ainakin keskustelupalstan sisällön perusteella, on varsinainen käymistila menossa.

        Oletko huomannut, että joku asia jota on joskus kautta kiven ja kannon vannonut, siihen kapsahtaa. Tai joskus tulee vannottua jotain ja myöhemmin huomaa, ettei se kestänyt.

        Oletko huomannut, että mitä enemmän ikää tulee, sitä vähemmän on totuuksia? Asiat alkavat olla yhä useammin avoimia ja vastauksia vailla. Joskus se on raivostuttavaa kun toivoisi, että joku asia olisi joko tai niin kuin ne yleensä oli nuorena.


      • tavoilla

        Millaisilla kulttuurin ehdoilla ja tavoilla? Onko konkreettisia esimerkkejä? Miten se meillä voisi toteutua meidän kulttuurin ehdoilla tavoilla? Ensimmäisenä tulee mieleen sauna ja hk:n sinistä haukatessa voisi sanoa jokusen sanan... näinkö? Tervetuloa meillekin, olisi vähän piristystä tavanomaiseen...


      • dialogi.x

        Kuka laadun mittaa, millä ja miten?


      • Lähetystyössä
        Ikuisesti pakana kirjoitti:

        Laadun mittarina oli mikä ja kuka mittauksen suoritti? Missä ja koska?

        Mielestäni uskotuputus ei ole koskaan toista ihmistä kunnioittavaa. Väheksytään hänen uskoaan tai sitä että hän ei usko. Hanurista etten sanoisi.

        Kun ollaan lähetystyössä jossakin muualla, ei uskoa siellä tuputeta. Useat tekevät sitä työtä mitä tekevät myös kotimaassaan, vaikka hoitajana tai lääkärinä sairaalassa, opettajana, insinöörinä, kirvesmiehenä, pappina tai lastenhoitajana. Elämä on noissakin maissa missä tehdään lähetystyötä, tavallista arkea mutta vaan erilaisen kulttuurin keskellä. Koska olemme siellä kulttuurissa vieraina, emme mene sinne mestareina vaan Mestarin oppilaina. Haluamme kunnioittaa sikäläistä kulttuuria mutta elämme uskoamme todeksi sen kulttuurin keskellä. Esim Afrikassa on paljon helpompi puhua uskostaan, siellä se on normaali puheenaihe missä tahansa.

        Hyvin monissa maissa niin Afrikassa, Aasiassa kuin Lähi-Idässäkin on kristillisiä seurakuntia ja siellä missä niitä ei ole niitä syntyy jatkuvasti lisää. Ei lähetystyöntekijöiden ansiosta vaan siksi kun Jumala vaikuttaa ihmisiin missä tahansa, lähetystyöntekijöistä huolimatta, joskus heitäkin asiassaan käyttäen. Joka paikassa on parempi uskoa Jeesukseen ja elää vapaasti kuin uskoa ja pelätä tai suorittaa elämäänsä että kelpaisi. Jeesus tekee vapaaksi, kannattaa kokeilla!


      • löööskis
        Lähetystyössä kirjoitti:

        Kun ollaan lähetystyössä jossakin muualla, ei uskoa siellä tuputeta. Useat tekevät sitä työtä mitä tekevät myös kotimaassaan, vaikka hoitajana tai lääkärinä sairaalassa, opettajana, insinöörinä, kirvesmiehenä, pappina tai lastenhoitajana. Elämä on noissakin maissa missä tehdään lähetystyötä, tavallista arkea mutta vaan erilaisen kulttuurin keskellä. Koska olemme siellä kulttuurissa vieraina, emme mene sinne mestareina vaan Mestarin oppilaina. Haluamme kunnioittaa sikäläistä kulttuuria mutta elämme uskoamme todeksi sen kulttuurin keskellä. Esim Afrikassa on paljon helpompi puhua uskostaan, siellä se on normaali puheenaihe missä tahansa.

        Hyvin monissa maissa niin Afrikassa, Aasiassa kuin Lähi-Idässäkin on kristillisiä seurakuntia ja siellä missä niitä ei ole niitä syntyy jatkuvasti lisää. Ei lähetystyöntekijöiden ansiosta vaan siksi kun Jumala vaikuttaa ihmisiin missä tahansa, lähetystyöntekijöistä huolimatta, joskus heitäkin asiassaan käyttäen. Joka paikassa on parempi uskoa Jeesukseen ja elää vapaasti kuin uskoa ja pelätä tai suorittaa elämäänsä että kelpaisi. Jeesus tekee vapaaksi, kannattaa kokeilla!

        Puhutko oikeasti omasta kokemuksesta, elikäs että olet lähetystyössä?

        Onko kristitty seurakunta parempi kuin ei-kristitty?

        Miten "pakanat" voivat perustaa kristityn seurakunnan vain Jumalan ansiosta, jos siitä ei joku elävä ihminen kerro? Syntyykö kristinusko "tyhjästä"?


      • on olemassa
        mutta se mahdollisuus kirjoitti:

        elämään aina liittyy, että mielipiteet, jopa näkemykset saattavat ajan myötä muuttua....

        Mitä on tapahtunut näiden neljän vuoden aikana, onko "maailmankatsomus" muuttunut? siis edellyttää sitä, että olet kuulolla vielä.


      • Mmahdollisuus
        mutta se mahdollisuus kirjoitti:

        elämään aina liittyy, että mielipiteet, jopa näkemykset saattavat ajan myötä muuttua....

        No mitä on muuttunut neljässä vuodessa vai onko mitään?


      • gfr-ew.q

        herra epäjumalaa jumaloivien rikollisuuden lähetystyön laatua tässä:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Noitavainot
        Lynkkausjoukot ovat polttaneet elävältä tuhansia ihmisiä Tansaniassa, Keniassa ja Zimbabwessa 1990-luvulla. Noitavainot ovat jatkuneet myös vuosituhannen vaihteen jälkeen. Länsi-Keniassa väkijoukot polttivat 11 noidiksi epäiltyä miestä ja naista toukokuussa 2008. [16] Nigeriassa noin 5000 lasta on hylätty kymmenessä vuodessa vanhempien karkottaessa heidät noitina. Lapsia on syytetty avioeroista, sairauksista, onnettomuuksista tai työn menetyksestä.[17] Afrikan noitavainojen syyt ovat usein myös poliittiset, sillä vaikutusvaltaiset noidat ja noitatohtorit ovat yleensä uudistusten jarruina. Pastorit saavat myös lisämainetta paljastaessaan uusia "noitia."

        http://www.huffingtonpost.com/huff-wires/20091018/af-nigeria-child-witches/


      • lähetin
        Lähetystyössä kirjoitti:

        Kun ollaan lähetystyössä jossakin muualla, ei uskoa siellä tuputeta. Useat tekevät sitä työtä mitä tekevät myös kotimaassaan, vaikka hoitajana tai lääkärinä sairaalassa, opettajana, insinöörinä, kirvesmiehenä, pappina tai lastenhoitajana. Elämä on noissakin maissa missä tehdään lähetystyötä, tavallista arkea mutta vaan erilaisen kulttuurin keskellä. Koska olemme siellä kulttuurissa vieraina, emme mene sinne mestareina vaan Mestarin oppilaina. Haluamme kunnioittaa sikäläistä kulttuuria mutta elämme uskoamme todeksi sen kulttuurin keskellä. Esim Afrikassa on paljon helpompi puhua uskostaan, siellä se on normaali puheenaihe missä tahansa.

        Hyvin monissa maissa niin Afrikassa, Aasiassa kuin Lähi-Idässäkin on kristillisiä seurakuntia ja siellä missä niitä ei ole niitä syntyy jatkuvasti lisää. Ei lähetystyöntekijöiden ansiosta vaan siksi kun Jumala vaikuttaa ihmisiin missä tahansa, lähetystyöntekijöistä huolimatta, joskus heitäkin asiassaan käyttäen. Joka paikassa on parempi uskoa Jeesukseen ja elää vapaasti kuin uskoa ja pelätä tai suorittaa elämäänsä että kelpaisi. Jeesus tekee vapaaksi, kannattaa kokeilla!

        Mitä se oikein käytännössä tarkoittaa "Jeesus tekee vapaaksi"? se niin monesti sanotaan. Aattelein, "kuin uskoa ja pelätä tai suorittaa elämää että kelpaisi." Ei minun ainakaan tarvi "suorittaa elämää että kelpaisin." Niin kenelle pitäisi kelevata?


      • ldfjg??
        tuputus ja vastaavat kirjoitti:

        eivät ole sitä laadullista toimintaa. Tutustu käytännössä esim. www.mission.fi tai www.kua.fi tai www.changemaker.fi

        Kua ei tee lähetystyötä, vaan on kehitysyhteistyöjärjestö. Se on minusta OK. Lähetystyö on mielestäni vähintäänkin epäilyttävää.


      • tutkittu kirjoitti:

        Onko tietoa miten paljon suomalaisten lähetystyötä on tutkittu vai onko ollenkaan?

        Ainakin Herra on siitä tietoinen,sana sanoon tutki minun sydämmeni jos se on harhaa vieä ohjaa se oikealle tielle,nimesi tähden.


    • luetteko palstaa

      Ollaanko täällä vain ei-ammattilaiset ja maallikot asialla vai luetteko te lähetit tätä palstaa?

    • loppua

      Voisiko olla mahdollista, että lähetti kohdemaassaan huomaisi, ettei enää usko Jumalaan? Oletan, että suomalaiset lähetit uskovat Jumalaan. Mitä tapahtuisi, jos niin kävisi, että vähitellen alkaisi usko horjumaan ja loppuisi lopulta kokonaan? Pitäisikö palata kotiin vai voisiko jatkaa? Jos vielä vaikka kävisi niin, että alkaisi uskoa paikallisten tavoin?

    • apua

      Voiko käydä niin, että kohdemaassa totutaan apuun ja sitä odotetaan? Kun lähetit poistuvat, poistuu myös kristillisyys tai mitä itse kukin on vienyt. Minun ymmärrys ei riitä miksi tarvitaan niin monta eri uskontoa, ev.lutit, ortodoksit, helluntailaiset, lestadiolaiset, jehovat, katoliset... ja kaikki viemään omaansa. Mistä tietää vievänsä sitä oikeaa? Kun lähetit poistuvat, jääkö jäljelle monta haaraa kristittyjä ja ei-kristyttyjä, jotka keskenään pääsevät taas taistelemaan paremmuudesta ja herruudesta?

    • jaa poissa

      Miksiköhän lähetit ei kerro mielipidettään?

    • n.bv-g+c

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Noitavainot Lynkkausjoukot ovat polttaneet elävältä tuhansia ihmisiä Tansaniassa, Keniassa ja Zimbabwessa 1990-luvulla. Noitavainot ovat jatkuneet myös vuosituhannen vaihteen jälkeen. Länsi-Keniassa väkijoukot polttivat 11 noidiksi epäiltyä miestä ja naista toukokuussa 2008. [16] Nigeriassa noin 5000 lasta on hylätty kymmenessä vuodessa vanhempien karkottaessa heidät noitina. Lapsia on syytetty avioeroista, sairauksista, onnettomuuksista tai työn menetyksestä.[17] Afrikan noitavainojen syyt ovat usein myös poliittiset, sillä vaikutusvaltaiset noidat ja noitatohtorit ovat yleensä uudistusten jarruina. Pastorit saavat myös lisämainetta paljastaessaan uusia "noitia."



      http://www.huffingtonpost.com/huff-wires/20091018/af-nigeria-child-witches/

      • niin tai näin

        Onko wikipedia luotettava? Tarkoitatko nyt lähettien vai lähetystyön hyvyyttä vai heidän pahuutta? Mikäli olen oikein ymmärtänyt maailmassa vainotaan ja tapetaan ihmisiä myös muista syistä, esim. rodun perusteella. Niin tai näin, muistaakseni olen saman wikipedia-linkin nähnyt jossain muussa tämän palstan keskustelussa.


    • Ymmärrän sinua!

      Olet hengeltäsi sokea! Kun löydät Jeesuksen ymmärryksesi avautuu?

    • cxfdsa

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Noitavainot
      Noitavainot nykyaikana
      Vielä nykyään joissakin vahvasti taikauskoisissa ja perinteisiin nojaavissa yhteisöissä harjoitetaan noitavainoja. Nykyajan vainot vaativat tuhansia ihmishenkiä vuosittain.[14] Etelä-Afrikan pohjoisosassa jopa satojen noidiksi epäiltyjen ihmisten uskotaan saaneen surmansa noitavainoissa 1990-luvulla.[15] Kamerunissa järjestetään noitaoikeudenkäyntejä, joissa syytetty voi saada tuomion noitatohtorina esiintymisestä. Lynkkausjoukot ovat polttaneet elävältä tuhansia ihmisiä Tansaniassa, Keniassa ja Zimbabwessa 1990-luvulla. Noitavainot ovat jatkuneet myös vuosituhannen vaihteen jälkeen. Länsi-Keniassa väkijoukot polttivat 11 noidiksi epäiltyä miestä ja naista toukokuussa 2008. [16] Nigeriassa noin 5000 lasta on hylätty kymmenessä vuodessa vanhempien karkottaessa heidät noitina. Lapsia on syytetty avioeroista, sairauksista, onnettomuuksista tai työn menetyksestä.[17] Afrikan noitavainojen syyt ovat usein myös poliittiset, sillä vaikutusvaltaiset noidat ja noitatohtorit ovat yleensä uudistusten jarruina. Pastorit saavat myös lisämainetta paljastaessaan uusia "noitia."

      http://www.huffingtonpost.com/huff-wires/20091018/af-nigeria-child-witches/

      • onko näin

        tähän tarinaan todella paljon. Olet laittanut sen aika moneen paikkaan vastaukseksi.


    • Ei tarvitse hyväksyä,vain hyvä sanoma joka kantaa elämään,lähetys työ se minkä jeesus sanoi menkää kaikeen maailmaan julitamaan hyvä sanomaa,ei mitään ympärileikausta se on vanhanliiton sinetti ei ole voiomassa enään.
      Sairaan puolest rukoilla jumalan tahdon tapahtumista,koska hänellä on valta kaikeen.

    • omalle kohdalle
      Vain sen mikä on kirjoitettu pyhään raamattuun,on jumalan ilmotama sana.
      ympäri leikaukset kuuluivat vanhanliiton aikaan ei tänäpäivänä enään koska Jeesuksessa tuli uuden liiton uhrikaritsa hän sovitti koko maaiman synnit ristillä.
      Se on voimassa tänäpäivänä.
      Ei mitkään muut ympärileikauset enään.
      Kaikki noita tohtorin puuhat ovat pimeyden valloita kotoisin,ei Jeesuksesta.

    • rauhaa odotan

      Voisiko lähetystyöksi kutsua nykyistä kriisiä maailmalla? Väkisin käännyttämistä? vai median kuva tilanteesta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5309
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3437
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1572
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      192
      1463
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      988
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      897
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      788
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      779
    Aihe