miksi tyhjä olo?

mies pitkästä avioliitosta

Elän avioliitossa ihanan naisen kanssa ja meillä on kolme ihanaa lasta (2t 1p) joista kaksi jo murkkuja. Meillä on maallista mammonaa jo tarpeeksi ja raha-asiat kunnossa. Annamme toisillemme vapautta ja rakastamme toisiamme ja luotamme toisiimme täydellisesti. Ajatusmaailmamme ovat samat ja jotenkin jopa telepaattisetkin. Meistä molemmat ovat eläneet "hurjan" ajanjakson nuorena. Elämme oikeastaan suomalaista "satua" jossa he elivät onnellisina elämänsä loppuun asti....

Mikä helvetti kuitenkin tekee kaikesta niin vaikeaa oman pään sisällä? Kaikki vaan tuntuu niin tyhjältä ja kokoajan on tunne että jotain on saavuttamatta jne.? MIKÄ?
Välillä on niin turta olo että haluaisi antaa vapauden kokonaan toiselle....lähteä vaan ja olla.

Tekstistäkin tuli sekava mutta ainakin jotain sain purettua itsestäni ulos....

47

7016

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nainen9075

Hanki harrastuksia! Aseta itsellesi tavoitteita, mitä haluaisit vielä saavuttaa elämässäsi, jotain pieniäkin tavoitteita esim. opettelet jonkin uuden kielen. Lähde vaikka opiskelemaan jotain, niin ei ole enää niin tyhjä olo.Ja kaikkea hyvää jatkossa!

• apk.

harrastuksia on useitakin, moottoriurheilu,nyrkkeily,uinti,sulkapallo,jääkiekko,lenkkeily,patikointi.

valmistuttuani joitakin vuosia (12) sitten opistoasteen koulusta päätin että osaltani opiskelut on opiskeltu.
        kielipäätä ei ole joten en viitsi päätäni hakata seinään turhaan.

miksi edelleen tyhjää? mene ja tiedä.

• ehdotus
        apk. kirjoitti:

harrastuksia on useitakin, moottoriurheilu,nyrkkeily,uinti,sulkapallo,jääkiekko,lenkkeily,patikointi.

valmistuttuani joitakin vuosia (12) sitten opistoasteen koulusta päätin että osaltani opiskelut on opiskeltu.
        kielipäätä ei ole joten en viitsi päätäni hakata seinään turhaan.

miksi edelleen tyhjää? mene ja tiedä.

ei tyhjyys poistu tekemällä, sitä korkeintaan pääsee vähäksi aikaa karkuun. Pysähdy - anna ahdistuksen tulla.

Voit aloittaa selvittämällä itsellesi, mikä on sinun elämäsi tarkoitus? Juuri sinun - ei kenenkään muun.

• ..........
        ehdotus kirjoitti:

ei tyhjyys poistu tekemällä, sitä korkeintaan pääsee vähäksi aikaa karkuun. Pysähdy - anna ahdistuksen tulla.

Voit aloittaa selvittämällä itsellesi, mikä on sinun elämäsi tarkoitus? Juuri sinun - ei kenenkään muun.

Pitää antaa itselleen (paljon) aikaa, niin saat vastauksen kysymykseesi.

• ada1256

Opettele nauttimaan elämän pikkuasioista.

• sitä viidenkympin ...

kriisiä? Halua olla villi ja vapaa, naida nuoria tyttöjä (ehkä saada uusi lapsikin sellaisen kanssa)ja kokea uudestaan nuoruus ... tuntea jälleen elävänsä?

Kuule, voit sinä tehdä uusia kivoja, jännittäviäkin asioita ... seikkailuja oman vaimosikin kanssa. Osta vaikka moottoripyörä ja lähde vaimosi kanssa baanalle ...

Voitte nyt tehdä, mitä haluatte. Niin minäkin olen tehnyt oman mieheni kanssa.

• apk.

meillä on mp. itseasiassa jo neljäs menossa, ja baanalla ollaan oltu paljonkin.....ei tyhjyyden tunne johdu minulla siitä ettei olisi tekemistä ja harrastuksia yhdessä vaimoni kanssa. jännitystäkin on tarpeeksi.

itse asiassa en tiedä mistä se johtuu jos tietäisin en varmaan miettisi asiaa....tuntea elävänsä?....siinäpä kysymys....

en halua naida nuoria työttöjä enkä saada lapsia, olen (mme) tehneet päätöksen että lapset on ja lisää ei tule.

• Telepatiaa N
        apk. kirjoitti:

meillä on mp. itseasiassa jo neljäs menossa, ja baanalla ollaan oltu paljonkin.....ei tyhjyyden tunne johdu minulla siitä ettei olisi tekemistä ja harrastuksia yhdessä vaimoni kanssa. jännitystäkin on tarpeeksi.

itse asiassa en tiedä mistä se johtuu jos tietäisin en varmaan miettisi asiaa....tuntea elävänsä?....siinäpä kysymys....

en halua naida nuoria työttöjä enkä saada lapsia, olen (mme) tehneet päätöksen että lapset on ja lisää ei tule.

Hei,

jotenkin kykenen aistimaan turhautumisesi kirjoituksestasi. Sellaista se on- puitteet kunnossa ja elämä mallillaan- ja silti mikään ei tunnu miltään? Sitä tunnetta on todellakin vaikeaa pukea sanoiksi. Täälläkin ajellaan moottoripyörillä, lasketellaan, vaelletaan, matkustellaan. Koti on, työtä, rahaa omiksi tarpeiksi, tasapainoinen parisuhde..mitä muuta voisi toivoa?
        Naurattaa nämä neuvot..harrasta, opiskele, löydä itsestäsi ja puolisostasi uusia ulottuvuuksia;)
        Kaikkea on kokeiltu..ja silti on "ontto" olo. Välillä olen ajatellut, että eikö mulle mikään riitä? Kaikki ok ja minä vaan "kärsin" hiljaa itsekseni. Eikä kyse ole siitä, että kaikki olisi tullut elämässä liian helpolla--ehei- töitä on jouduttu paiskimaan, vaikeita sairauksia ja kriisejä voitettu jne..
        Karmeana ajatuksena on joskus tullut mieleeni..että olenkohan jotenkin tunneköyhä ihminen.. Mutta tuskin siitäkään on kyse. Osaan iloita täysillä, liikuttua elämän pienistä ihmeistä, surra suurella sydämellä, rakastaa ja olla rakastettu. EN TIEDÄ MISSÄ VIKA?
        Tai no, tiedänpäs;) Mutta lupaan kertoa vain alkuperäiselle. Jotta meiliosoitetta kiitos...

• sinun kannattaisi tutustua
        apk. kirjoitti:

budhalaisuuteen, ja idän mystikkojen viisauksiin ... ajatuksiin. Oletko ajatellut koskaan joogaavasi? Tyhjä olo on varsin yleistä nykypäivän materialismin keskelle eläneillä ihmisillä. Tyhjää oloakin pitää jossain määrin oppia sietämään. Mietiskelyssä esim. tyhjä olo täyttää mielen ja se on kuitenkin kaikki ... ymmärrätkö? Riisutaan kaikki turha materialismi ja muu turhuus pois, jäljelle jää vain tyhjä, vapaasti soljuva, virtaava mieli (energia). Keskityt vain olennaiseen ... tähän hetkeen ja nautit siitä, täydesti!

Sanotaanhan, että vain tämä hetki on totta ...
        menneisyys ja nykyisyys ovat vain mielikuvituksemme tuotetta! :)

Älä kuitenkaan käsitä tätä sanomaani väärin. Minulla on kuitenkin vilpitön halu auttaa sinua saamaan tyhjyys pois sisältäsi. Tosin sinun pitää itse haluta sitä myös.

• toiselle tyrkyttää?
        Telepatiaa N kirjoitti:

Hei,

jotenkin kykenen aistimaan turhautumisesi kirjoituksestasi. Sellaista se on- puitteet kunnossa ja elämä mallillaan- ja silti mikään ei tunnu miltään? Sitä tunnetta on todellakin vaikeaa pukea sanoiksi. Täälläkin ajellaan moottoripyörillä, lasketellaan, vaelletaan, matkustellaan. Koti on, työtä, rahaa omiksi tarpeiksi, tasapainoinen parisuhde..mitä muuta voisi toivoa?
        Naurattaa nämä neuvot..harrasta, opiskele, löydä itsestäsi ja puolisostasi uusia ulottuvuuksia;)
        Kaikkea on kokeiltu..ja silti on "ontto" olo. Välillä olen ajatellut, että eikö mulle mikään riitä? Kaikki ok ja minä vaan "kärsin" hiljaa itsekseni. Eikä kyse ole siitä, että kaikki olisi tullut elämässä liian helpolla--ehei- töitä on jouduttu paiskimaan, vaikeita sairauksia ja kriisejä voitettu jne..
        Karmeana ajatuksena on joskus tullut mieleeni..että olenkohan jotenkin tunneköyhä ihminen.. Mutta tuskin siitäkään on kyse. Osaan iloita täysillä, liikuttua elämän pienistä ihmeistä, surra suurella sydämellä, rakastaa ja olla rakastettu. EN TIEDÄ MISSÄ VIKA?
        Tai no, tiedänpäs;) Mutta lupaan kertoa vain alkuperäiselle. Jotta meiliosoitetta kiitos...

Kannattaako mennä sotkemaan itseään toisten elämään? Niin, ihan vaan ystävänä, tiedän. Ehkä alkuun, mutta siitä se sitten lähtee ...

• Telepatiaa N
        toiselle tyrkyttää? kirjoitti:

Kannattaako mennä sotkemaan itseään toisten elämään? Niin, ihan vaan ystävänä, tiedän. Ehkä alkuun, mutta siitä se sitten lähtee ...

Luitko tekstini huolella? Vai onko sinulla ongelmia luetun ymmärätämisessä? Vai oletko vain nuori ja naivi?
        Se "tieto" mitä olisin jakanut alkuperäiselle, on sen verran henkilökohtaista, että en sitä periaattestakaan jaa täällä palstalla, juuri sinunlaistesi kirjoittelijoiden takia.
        Ja ole huoleti- se olisi ihan viatonta ja vilpitöntä. En edes odottaisi vastausta.
        Kaikkea hyvää Sinullekin. Onko sinun elämäsi tyhjää?

• apk.
        Telepatiaa N kirjoitti:

Hei,

toivoisin että kirjoittaisit ajatuksesi ja mahdollisen ratkaisun tänne palstalle, täällä on varmasti kohtalotovereita joille myös olisi asiasta apua.

en halua tänne laittaa emailiani enkä muutenkaan jakele sitä anonyymisti tuntemattomille ihmisille, vaikkakin kiinnostaisi tietää sinunkin ajatuksesi tästä keskustelusta.

vastausta palstalle odottaen apk-tyhjiö.

• Telepatiaa N
        apk. kirjoitti:

toivoisin että kirjoittaisit ajatuksesi ja mahdollisen ratkaisun tänne palstalle, täällä on varmasti kohtalotovereita joille myös olisi asiasta apua.

en halua tänne laittaa emailiani enkä muutenkaan jakele sitä anonyymisti tuntemattomille ihmisille, vaikkakin kiinnostaisi tietää sinunkin ajatuksesi tästä keskustelusta.

vastausta palstalle odottaen apk-tyhjiö.

Kuten jo edellä kirjoitin, minunkin elämässäni kaikki näyttää olevan mallillaan. Ns. puitteet kunnossa. Parisuhde kunnossa. Talous kunnossa.
        Silti elämä tuntui tyhjältä..
        Eräänä kauniina päivänä kohtasin ihmisen, joka heittäytyi kanssani juttusille. Keskellä kirkasta päivää, selvinpäin. Hän kertoi perheestään ja itsestään ja minä kuuntelin. En avautunut itse.
        Esittelimme kyllä itsemme. No, kuinka ollakaan eräänä kauniina päivänä puhelin soi ja langan päässä oli tämä toinen henkilö. Yllätyin kovasti hänen soitostaan. Häkellyinkin.
        Kävimme yhdessä ulkona syömässä ja juttelimme kaikenlaista. Tai siis hän puhui, minä kuuntelin.
        Olin hämmentynyt tilanteesta..niinkuin hän olisi tuntenut minut ja minä hänet. Ihmettelin asiaa puolisollenikin ja hänkin ihmetteli, miksi olen niin hämmentynyt..Tämä henkilö jatkoi yhteydenpitoaan ja tapasimme silloin tällöin lounaan merkeissä.
        Mietin paljon keskustelujamme ja hänen tapaansa käsitellä asioita. .Ja hänen tapaansa saada minut tuntemaan itseni jälleen olevani elossa;) Miehenikin huomasi muutoksen minussa ja innostuksessani uusiin asioihin. Sitten sen ymmärsin- tämä henkilö oli saanut minut täysin KYSEENALAISTAMAAN ITSENI. Tajusin, että en tiedäkään kaikkea, että en ole ns. "valmis" , että kasvunvaraa on vielä.. että kaikesta huolimatta en tunnekaan itseäni. Täytyy myöntää, että tunsin olevani nuori jälleen! Tiedättehän ne aina niin tunteita kuohuttavat nuoruusvuodet..Samanlaisia tunneaaltoja kävi sisälläni..kuka minä olen, miksi ja minkätakia? Miksi teen näin, miksen noin? Olenko hyvä äiti, kunnon kumppani?
        No, tämähän itsetutkiskelun into johti parempaan parisuhteeseen sen oman tutun ja turvallisen puolison kanssa ts. enemmän seksiä;) enemmän päivittäistä arvostusta ja huomioimista. Ja minä kun luulin, että ei ole parantamisen varaa?? Enemmän rohkeutta toteuttaa itseään, enemmän vajavaisuuteni myöntämistä. Lapsenmieleistä intoa heittäytyä uusiin kokemuksiin ja kyllä, myös niihin harrastuksiin.
        Eli minulla kaiken uuden elämänilon liikkeelle paneva voima oli tämä henkilö , joka todellakin huomaamattaan sai minut kyseenalaistamaan oman "erinomaisuuteni";) Se jos mikä turruttaa ihmisen..ja mikään ei todellakaan tuntunut miltään.

Ja kaikille moraalistani huolehtijoille- tämä henkilö oli NAINEN. Kiitos sinulle , Sari, että näytit minulle tien;) Vaikka sama se minulle, vaikka olisi ollut mieskin.

Alkuperäiselle.. ihmeitä sattuu ja tapahtuu. Tämä oli minun ihmeeni. Kaikkea hyvää Sinulle ja nostetaan kättä kun törmätään tien päällä.

• Ei ole elämäni
        Telepatiaa N kirjoitti:

Luitko tekstini huolella? Vai onko sinulla ongelmia luetun ymmärätämisessä? Vai oletko vain nuori ja naivi?
        Se "tieto" mitä olisin jakanut alkuperäiselle, on sen verran henkilökohtaista, että en sitä periaattestakaan jaa täällä palstalla, juuri sinunlaistesi kirjoittelijoiden takia.
        Ja ole huoleti- se olisi ihan viatonta ja vilpitöntä. En edes odottaisi vastausta.
        Kaikkea hyvää Sinullekin. Onko sinun elämäsi tyhjää?

tyhjää. Päinvastoin. Taisi kuitenkin vähän kolahtaa, kun heti älähdit?

• kaiken olen tajunnut jo
        Telepatiaa N kirjoitti:

Kuten jo edellä kirjoitin, minunkin elämässäni kaikki näyttää olevan mallillaan. Ns. puitteet kunnossa. Parisuhde kunnossa. Talous kunnossa.
        Eräänä kauniina päivänä kohtasin ihmisen, joka heittäytyi kanssani juttusille. Keskellä kirkasta päivää, selvinpäin. Hän kertoi perheestään ja itsestään ja minä kuuntelin. En avautunut itse.
        Esittelimme kyllä itsemme. No, kuinka ollakaan eräänä kauniina päivänä puhelin soi ja langan päässä oli tämä toinen henkilö. Yllätyin kovasti hänen soitostaan. Häkellyinkin.
        Kävimme yhdessä ulkona syömässä ja juttelimme kaikenlaista. Tai siis hän puhui, minä kuuntelin.
        Olin hämmentynyt tilanteesta..niinkuin hän olisi tuntenut minut ja minä hänet. Ihmettelin asiaa puolisollenikin ja hänkin ihmetteli, miksi olen niin hämmentynyt..Tämä henkilö jatkoi yhteydenpitoaan ja tapasimme silloin tällöin lounaan merkeissä.
        Mietin paljon keskustelujamme ja hänen tapaansa käsitellä asioita. .Ja hänen tapaansa saada minut tuntemaan itseni jälleen olevani elossa;) Miehenikin huomasi muutoksen minussa ja innostuksessani uusiin asioihin. Sitten sen ymmärsin- tämä henkilö oli saanut minut täysin KYSEENALAISTAMAAN ITSENI. Tajusin, että en tiedäkään kaikkea, että en ole ns. "valmis" , että kasvunvaraa on vielä.. että kaikesta huolimatta en tunnekaan itseäni. Täytyy myöntää, että tunsin olevani nuori jälleen! Tiedättehän ne aina niin tunteita kuohuttavat nuoruusvuodet..Samanlaisia tunneaaltoja kävi sisälläni..kuka minä olen, miksi ja minkätakia? Miksi teen näin, miksen noin? Olenko hyvä äiti, kunnon kumppani?
        No, tämähän itsetutkiskelun into johti parempaan parisuhteeseen sen oman tutun ja turvallisen puolison kanssa ts. enemmän seksiä;) enemmän päivittäistä arvostusta ja huomioimista. Ja minä kun luulin, että ei ole parantamisen varaa?? Enemmän rohkeutta toteuttaa itseään, enemmän vajavaisuuteni myöntämistä. Lapsenmieleistä intoa heittäytyä uusiin kokemuksiin ja kyllä, myös niihin harrastuksiin.
        Eli minulla kaiken uuden elämänilon liikkeelle paneva voima oli tämä henkilö , joka todellakin huomaamattaan sai minut kyseenalaistamaan oman "erinomaisuuteni";) Se jos mikä turruttaa ihmisen..ja mikään ei todellakaan tuntunut miltään.

Ja kaikille moraalistani huolehtijoille- tämä henkilö oli NAINEN. Kiitos sinulle , Sari, että näytit minulle tien;) Vaikka sama se minulle, vaikka olisi ollut mieskin.

Alkuperäiselle.. ihmeitä sattuu ja tapahtuu. Tämä oli minun ihmeeni. Kaikkea hyvää Sinulle ja nostetaan kättä kun törmätään tien päällä.

kauan sitten. Olen tarpeeksi älykäs ymmärtääkseni, kuinka vähän oikeastaan asioista tiedänkään, miten paljon minulla vielä onkaan opittavaa! Ihmisinä olemme ja tulemme olemaankin aina keskeneräisiä ja vajavaisia. Onnittelut sinulle, että sinä tiedät sen NYT! :)

• Telepatiaa N
        kaiken olen tajunnut jo kirjoitti:

kauan sitten. Olen tarpeeksi älykäs ymmärtääkseni, kuinka vähän oikeastaan asioista tiedänkään, miten paljon minulla vielä onkaan opittavaa! Ihmisinä olemme ja tulemme olemaankin aina keskeneräisiä ja vajavaisia. Onnittelut sinulle, että sinä tiedät sen NYT! :)

Kiitos;) Minäkin tiesin sen nuorena ja unohdin matkan varrella. Sitä kun tulee mielestään vanhaksi ja viisaaksi..ja kaikki tuntuu jo nähdyltä ja koetulta. Älä sinä päästä unohtumaan missään vaiheessa. Tässä sen näkee- nuorissa on tulevaisuus.
        Eli kasvetaan vaan isoiksi , ei aikuisiksi.

• 30+ :) ...
        Telepatiaa N kirjoitti:

Kiitos;) Minäkin tiesin sen nuorena ja unohdin matkan varrella. Sitä kun tulee mielestään vanhaksi ja viisaaksi..ja kaikki tuntuu jo nähdyltä ja koetulta. Älä sinä päästä unohtumaan missään vaiheessa. Tässä sen näkee- nuorissa on tulevaisuus.
        Eli kasvetaan vaan isoiksi , ei aikuisiksi.

Itse taasen en ymmärrä tuota ikiteiniyttä ollenkaan. Ihmiset haluavat olla vain ikinuoria, villejä ja vapaita ... tehdä mitä huvittaa, seurauksista välittämättä, ottamatta vastuuta teoistaan etc. Mistäköhän se oikein kertoo?

• Tiina43
        Telepatiaa N kirjoitti:

olla kommentoimatta...

Aivan totta, ihmeitä sattuu ja tapahtuu, jopa silloin, kun niitä toivoo :)! Itse olen tehnyt määrityksiä "haluaisin tavata sellaisen ja tuollaisen ihmisen" heti perään epäillen "ja missäköhän muka kohtaisin aivan "väärän" ihmisen..." jo pelkästään ikä asettaa melkoisia rajoituksia. Jotenkin oudosti vain olen moneen törmännyt.

Kun tapasin nuoren miehen, joka (toivomukseni mukaan) piti tietynlaisesta musiikista ja oli vielä syntynyt samana päivänä kuin minä(vain 20 v minun jälkeeni), alkoi elämässäni uusi aikakausi: Kaiken mahdollisen aikakausi. Siihen asti elin mahdottoman aikakautta... Hänen kanssaan voin pohtia mitä merkillisimpiä asioita aivan vapaasti; hänellä on omat näkemyksensä asiasta kuin asiasta ja hän todella kuuntelee mitä sanon, vaikka eksyisin tämän tästä asiasta viidenteen. Ongelma on vain, etten voi kertoa kovin monelle tuttavalleni suhteestamme. Ei tosin Villekään (nimi muutettu ;)). Onneksi mieheni sentään ymmärtää, mutta epäilen, ettei se hänelle silti aivan helppoa ole.

• Telepatiaa N
        30+ :) ... kirjoitti:

Itse taasen en ymmärrä tuota ikiteiniyttä ollenkaan. Ihmiset haluavat olla vain ikinuoria, villejä ja vapaita ... tehdä mitä huvittaa, seurauksista välittämättä, ottamatta vastuuta teoistaan etc. Mistäköhän se oikein kertoo?

Niin, taito sinänsä onkin osata hyödyntää ne "lapsellisuuden" parhaat puolet. Tarkoittaen tällä sitä, että säilyttäisi itsesssään samanlaisen innon ja uskon hyvään ihmisissä ja elämässä kuin pienillä/nuorilla ihmisillä on. En minä halua olla villi ja vapaa;) Tai joo, haluan olla villi ja vapaa yhdessä perheeni kanssa. Kunpa säilyisi se polte elämään, jonka olen taasen löytänyt!! Poissulkematta sitä, että olen vastuullinen ja vakavastiotettava perheenäiti.

• lapsenmielisyydellä on
        Telepatiaa N kirjoitti:

Niin, taito sinänsä onkin osata hyödyntää ne "lapsellisuuden" parhaat puolet. Tarkoittaen tällä sitä, että säilyttäisi itsesssään samanlaisen innon ja uskon hyvään ihmisissä ja elämässä kuin pienillä/nuorilla ihmisillä on. En minä halua olla villi ja vapaa;) Tai joo, haluan olla villi ja vapaa yhdessä perheeni kanssa. Kunpa säilyisi se polte elämään, jonka olen taasen löytänyt!! Poissulkematta sitä, että olen vastuullinen ja vakavastiotettava perheenäiti.

vissi ero. Lapsenmielisyys pitäisi osata säilyttää läpi elämän, se pilke silmäkulmassa. :)

• ei riitä

Ihminen on yleensä perustyytymätön. Kun kaikki on saavutettu pitäisi saavuttaa vielä jotain lisää. Niinkuin aarteen etsijä joka on jo löytänyt kaikki aarteet..tyhjähän olo siitä tulisi. Mutta tyhmintä mitä voi tehdä on heittää kaikki menemään saadakseen jälleen jotain, mitä tavoitella.

Matkailu avartaa. Reissuun katsomaan vieraita kulttuureja. Siinä teille tavoitettavaa.. kaikkea hyvää sinulle. Älä tee mitään mitä voisit katua.

• Tiina43

Kun kaikki on hyvin, ei osaa oikein arvostaa sitä mitä on - tai ainakin haluaa lisää JOTAIN. Luulenpa, että tuo jotain on erilaista. Täysin erilaista, poikkeavaa ja rutiineita rikkovaa. Jopa sellaista, josta ei muuten pidä! Itse olen tehnyt "lisää jotain" -ekskursiomatkoja esim. korttelikapakoihin (ei oman asuinpaikan!). Vierailun jälkeen tunnen usein olevani maailman onnellisin ihminen.

Kiinassahan on nämä jin ja jang -opit: Elämä on tasapainossa, kun molempia on tarpeeksi, muttei kumpaakaan liikaa. Kuullostaa hurjalta, mutta ollakseen onnellinen, ihminen tarvitsee myös sopivan määrän kurjuutta.

• Rakkaus, Vapaus, Ihanuus

eivät ehkä olekaan riittävän totta, vaikka niin haluat uskoa ja itsellesi uskotella. Sillä jos ne olisivat, tietäisit saavuttaneesi kaiken olennaisen.

• Tiina43

Kyllä ihmisen perusluonteeseen kuuluu tyytymättömyys. Itsekin olen "saanut kaiken" mitä olen eniten halunnut: Miehen, lapset, ystäviä. Sen jälkeen tulee tunne "tässäkö tämä sitten on". Sitten alkaa haluta JOTAIN lisää. Mikä on sinänsä luonnollista, jos on esim. alle 70-vuotias :).

Oikeastaan ihmiselle, joka jo nuorena saavuttaa elämässään toosi paljon, on todella vaikea "tyytyä" vaikkapa kolmekymppisenä vähän tavallisempaan elämään. Kaikkihan me tiedämme Matti Nykäsen... huipulta on vaikea tulla alas. Silti jokaisen ihmisen elämässä on tilinteon hetkiä - useita ennen eläkeikää. Käydään läpi asioita, joita on saavuttanut ja keksitään lisää mitä vielä elämältään haluaisi.

• apua..?

Luultavasti tosiaan kyse on jostain elämän normaalista kriisistä. Tässä kuitenkin yks näkökulma asiaan.

Tee (tai tehkää puolisosi kanssa) jotain hyväntekeväisyyttä, jossa oikeasti autat tavalla tai toisella puutteenalaisia. Esimerkiksi mene jakamaan ruokaa työttömille ja juttelemaan alkoholisteille. Tai vanhainkotiin vierailulle. Tai naapurin mummon pihamaan lehtien haravointikin käy avustamisessa. Tai mikä ikinä onkaan sellainen asia, missä koet tarvetta muuttaa asioita parempaan. Muiden auttamisen kautta saa paljon itsekin sisältöä elämään, jota ei olisi muuten arvannut.

Voit kyllä kokeilla Jumalaakin, on siitäkin löytynyt sisältöä yhdelle sun toiselle.

• Uutta

Miten olisi vaikka puutarhanhoito, veneily, purjehtiminen, luontomatkailu, taiteet, teatteri,
        ooppera, kuorolaulu, instrum. soittaminen, filosofinen-, psykologinen-, uskonnollinen kirjallisuus, runot, kynäily, kielet, matkustaminen, puutyöt, yms., politiikka, kädentaidot, uinti, moottoripyöräily, rakentaminen, tähtitiede, näytteleminen, vanhustenhuolto, tennis, sulkapallo, rullaluistelu, hiihto, laskettelu, pyöräily, golf, keilailu, lentopallo, koripallo, jääkiekko, luistelu, sukututkimus, opiskelu, tutkimus, biljardi, kuntopyöräily, päiväkirjan pito,...Harrastuksiahan riittää.

Yleinen kokonaisvaltainen terveystarkastuskin olisi hyvä tehdä.

• ----------------------

Tehkää jotain todella repäsevää, siis jotain muuta kun noita tavallisia harrastuksia yms. Itsellä avomieheni kanssa esim. haaveena lähteä tosissaan kiertämään joskus maailmaa, vailla määränpäätä, vailla suunnitelmia siitä, mitä huominen tuo tullessaan. Menee vain päivä kerrallaan ja katsoo mitä maailmalla on annettavana. Ei ole ihan tavanomaista. Perhe, harrastukset ja työ on kaikki niin jokapäiväistä ja tavanomaista, ettei ihme, että sellaseen kyllästyy. Keksikää jotain TODELAA erikoista!

• tuo alkup.kirjoitus, ennenkuin

ehdottelet tuollaista! Heillä on kolme lasta, joista kaksi murrosikäisiä ja yksi vielä alaikäinen. Tässä vaiheessa ei varmasti vielä lapsia jätetä oman onnensa nojaan ja lähdetä maailmalle. Ja sitäpaitsi, eivät kaikki tarvitse extreme-kokemuksia, jotta kokisivat ELÄVÄNSÄ! Toisille riittää vähempikin.

• ----------------------
        tuo alkup.kirjoitus, ennenkuin kirjoitti:

ehdottelet tuollaista! Heillä on kolme lasta, joista kaksi murrosikäisiä ja yksi vielä alaikäinen. Tässä vaiheessa ei varmasti vielä lapsia jätetä oman onnensa nojaan ja lähdetä maailmalle. Ja sitäpaitsi, eivät kaikki tarvitse extreme-kokemuksia, jotta kokisivat ELÄVÄNSÄ! Toisille riittää vähempikin.

vuodet vierii ja pian kaikki lapset ovat täysi-ikäisiä ja sitten voi lähteä. Sitäpaitsi se oli vaan esimerkki. Ja nimenomaan kirjoittajalle ei riitä se "vähempikin" kun aiemmat ehdotukset eivät ole sytyttäneet. Eli ei auta kuin tyytyä normaaliin elämään tai sitten repästä oikein kunnolla.

• se se on

Itselläni on lähes sama tilanne, ja asiaa pitkään mietittyäni olen tullut siihen lopputulokseen, että kyseessä on kolmenkympin kriisi.

On vaimo jota rakastan, uusi auto ja oma asunto. Harrastuksia on kungfusta elektroniikkaan ja valokuvaukseen.

Silti kaikki tuntuu niin perkeleen turhalta ja tyhjänpäiväiseltä. Olisi ihan sama jos en olisi edes olemassa, minun tekoni ja sanomiseni eiväät tunnu missään.

Joka aamu herätessä joku sanoo pään sisällä:tee jotain. Yritän tehdä paljonkin asioita, mutta silti tyhjyys tunkee läpi joka päivä.

Tuntuu, että asioita tekee vain siksi, että on aina tehnyt samoja asioita. Joka asiaa varjostaa ontto, kolkko merkityksettömyyden tunne.

• apk.

kuin minä osasin...juuri tuo tunne.

V****AA....ja on paha olo.....

kiitos kuitenkin hyvin kirjoitetusta ajatelmasta joka on juuri se mitä itse tarkoitin.

• Leelia

Kuulostaa siltä ettei tyhjyys ainakaan johdu parisuhteesta - ja toivottavasti et ala etsimään sitä sieltä. Monet tuntuvat luulevan kaikkien ongelmien kiteytyvän parisuhteeseen ja sitten erotaan, vaikka ongelma (?) on ihan muualla.

Työ, harrastukset ja intressit...? Joku ehdotti moottoripyörää, mikiä ettei. Oletteko jo rakentaneet talon? Lähtekää ulkomaille töihin molemmat. Hyväntekeväisyys? Uusi aate, jumala...? Koira, lapsi...? (anteeksi, en yritä rinnastaa näitä asioita, vaan listata ehdotuksia).

Toisaalta ehkä en ole hyvä neuvomaan, itse elän 'hurjaa' ajanjaksoa vasta nyt nelikymppisenä (aikaisemmin 100% työlle omistautuneena, nyt ensimmäinen kunnollinene parisuhde ja kas kummaa: muutakin elämässä...)

• apk.-.-.-.-

kuten jo aikaisemmissa vastauksissa kerroin on maallista mammonaa jo tarpeeksi, talot,mökit,veneet,autot,moottoripyörät jne.
        ei pahaolo ja tyhjä tunne niistä johdu, ei niiden olemassa olosta eikä olemattomuudesta.

ulkomaille en halua töihin, olen ns. paljasjalkainen suomalainen ja sellaisena haluan pysyä. hyväntekeväisyys on ihan ok ja sitäkin olemme tehneet,jumala on itselleni hieman vieras "keksintö", koira on ollut enää ei tule. lapsia on (3)ja lisää emme tee.....

en tiedä mikä on... tuossa eräs mies vastasi todella hyvin, juuri sitä minäkin tarkoitan.....
        mitä lie etsin, löydänkö koskaan?

• oma sisin hukassa, ei
        apk.-.-.-.- kirjoitti:

kuten jo aikaisemmissa vastauksissa kerroin on maallista mammonaa jo tarpeeksi, talot,mökit,veneet,autot,moottoripyörät jne.
        ei pahaolo ja tyhjä tunne niistä johdu, ei niiden olemassa olosta eikä olemattomuudesta.

ulkomaille en halua töihin, olen ns. paljasjalkainen suomalainen ja sellaisena haluan pysyä. hyväntekeväisyys on ihan ok ja sitäkin olemme tehneet,jumala on itselleni hieman vieras "keksintö", koira on ollut enää ei tule. lapsia on (3)ja lisää emme tee.....

en tiedä mikä on... tuossa eräs mies vastasi todella hyvin, juuri sitä minäkin tarkoitan.....

sen kummempaa. Vähän niinkuin Marilynilla tai Elviksellä aikoinaan.

• ihminen on
        oma sisin hukassa, ei kirjoitti:

sen kummempaa. Vähän niinkuin Marilynilla tai Elviksellä aikoinaan.

loppujenlopuksi aina yksin oman päänsä sisällä. Välillä sen unohtaa kun on rakkaat ympärillä, välillä se taas muistuu mieleen.

• narsisti?
        ihminen on kirjoitti:

loppujenlopuksi aina yksin oman päänsä sisällä. Välillä sen unohtaa kun on rakkaat ympärillä, välillä se taas muistuu mieleen.

Sisäinen tyhjyys ja kyvyttömyys kestää masennusta

Sisäinen tyhjyys ja kyvyttömyys kestää masennusta on yksi oireista. Narsistiselle ihmiselle on luonteenomaista jatkuva liikkeellä olemisen tarve, levottomuus ja usein lyhytjännittyneisyys. Heillä on tapahtumattomuuden ja toimettomuuden pelko, koska heidän sisäinen tyhjyytensä ja kyvyttömyytensä fantasiaan tekee heidät riippuvaiseksi ulkopuolisilta ärsykkeiltä. Toimettomuudesta seuraa ikävystyminen, joka aiheuttaa pahanolon tunteen. Koska pahanolon tunnetta ei pystytä käsittelemään psyykkisesti, heräävä masennus täytyy purkaa ulos, ja tämä purkaminen tapahtuu tuhoamalla ympäristöä. Oman aggressiivisuuden samoin kuin kaiken impulsiivisuuden kontrollointi on narsistiselle yksilölle vaikeaa.

• etsiminen.
        apk.-.-.-.- kirjoitti:

Sinulla ei ole hyvä olla itsesi kanssa, etkä taida edes osata olla itsesi kanssa ... kuunnella hiljaisuutta. Mielenhallintaa ... sitä, että suljet kaiken muun ympäriltäsi, keskityt olennaiseen ja jätät turhan energian ja liikkeen taaksesi. Ole jouten. Heittäydy pois oravanpyörästä.

Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito, eikä sekään ole niin kovin tärkeää ... sanoo vanha kiinalainen sananlaskukin. :)

• sun täytyy

tutkailla sitä.

• Tiitu

Kylläpä sulla on samanlainen tilanne ku mulla. Ite elän myös avioliitossa ja on kaksi tyttöö. Päällisin puolin kaiken pitäis olla kunnossa, ei suurempia huolia rahasta tai muusta. Mutta silti, kaikki tuntuu olevan niin arkista ja tyhjää. Olen miettinyt ja puntaroinut asiaa nyt viimeisen puolen vuoden ajan ja tullut tulokseen et jotain on tehtävä. Oli se sit ero tai joku muu mut tällasta elämää en halua viettää koko ikääni. Ei muuta kuin tsemppiä, eiköhän se ratkasu vielä löydy meille molemmille.

• välillä vähän tylsääkin,

niinkuin rakkaus ... se syvempi, ei enää ihastus. Se on kuitenkin täydempää ... täydellisempää, kuin ihastuksen ohikiitävä hetki!

Älä mene siitä, missä on aita matalin ... älä eroa.

• Jaksoin

25-vuotiaaksi asti tapella tyhjyyttä vastaan. Kun ei sitä mikään maallinen voinut täyttää, voit uskoa että kyllä minä yritin. Mutta siellä se vaan on meihin sisään rakennettuna, Luoja, Jumala kaikkivaltias on sen meihin laittanut, Jumalan luokse kaipaamme, yhteyteen Kaikkivaltiaan kanssa, siitä se tyhjyys, jota mikään maallinen ei voi täyttää. Rukoile, etsi sinulle avataan kun rohkeasti kolkutat. Jeesus, Jumalan poika, jonka Hän antoi meidän puolestamme ristille kantamaan syntimme, rakastaa sinuakin valtavasti ja haluaa täyttää sen tyhjiön ja antaa sydämeesi rauhan. Sitä tyhjiötä ei täytä mikään kirkko tai uskonto vaan sydämen usko Jeesukseen, jonka kautta meillä on ainoa tie Jumalan luokse! En halua tyrkyttää, karkoittaa, herättää pahaa "verta". Haluan vain kertoa sen mistä minä löysin sydämmelleni levon. Kaikkea hyvää, Jumalan rauha olkoon kanssasi!
      - Jumalan armosta, lahjana uskon saanut, pelastunut!

• Huojuva talo

Oli kanssa tyhjyys nuorempana kuin sinulla. Erona meille on/oli se, että minä tajusin sen tyhjyyden ponnistavan minusta itsestäni enkä tarvinnut mitään ulkopuolista "juttua". Usko sinänsä on ihan hyvä asia, mutta minusta tuntuu että te luovutatte itsenne tutkimisen ja olette luojan hoivissa.

Alkuperäiselle. Masennuksen alkuoireet sinulla soittelevat. Kukaan meistä ei ole kuin oman onnensa seppä. Tutki itseäsi jos siihen kykenet. Älä keskustele sen roolihahmon kanssa jota muille näyttelet vaan mene sinne ytimeen, joka on epävarma. Vasta kun itse oivallat tyhjyyden syyt niin voit alkaa miettiä ratkaisuja ongelmiin.

• .............

Minulle ainakin matkustelu tuo sisältöä elämään. Enkä nyt tarkoita mitään viikon teneriffanmatkaa, vaan ttä lähet pietemmäksi aikaa jonnekin reppu selässä. Tätä voi tehdä myös vaimon kanssa, miksei myös lapsienkin jos ovat tarpeeksi isoja. Mutta yksin...yksin se on ehdottomasti parasta oman sisäisen kasvun kannalta.

Isoisäni tapasi sanoa: Ei onni löydy etsien, se tulee hiljaa eläen. Ja se on harvinaisen totta.Vasta kun on menettänyt, tai kun on aikaa tarpeeksi kulunut eteenpäin, tajuaa kuinka onnellinen joskus olikaan. Ja on ehkä tänä päivänäkin, mutta sitä ei vain huomaa.

• edes tarvitse etsiä ...

se on ollut koko ajan siinä silmien edessä. Joskus ei vain osata nähdä metsää puilta!

• ehdoteltu jos

jotakin harrastusta ja puuhaa,mut olen sitä mieltä et olet selvästi masentunut,burn out' issa kuten muodikkaasti sanotaan.
      Olet yrittänyt liikaa,saanut kaikkea ja et huomaa halua myöntää et paratiisissa on peikko nimeltä henkinen sairaus.

• M44

maailmankuva - laajasti sanottuna. Sun paikka ja merkitys kaikessa tässä siis.
      Maailmankuva voi olla vain joko uskonnollinen (luulen, että mikä vaan uskonto kelpaa) tai tieteellinen.

Itse suosittelen jälkimmäistä - tutustu luonnontieteisiin! Mielenkiintoista ja oma ja ihmisen paikka alkaa valjeta.

Ala lukea tähtitiedettä, evoluutiobiologiaa, antropologiaa yms. Uutta juttuu tulee koko ajan.

"Been there, seen that"

• Anonyymi

Avioliitossa oli tuo oli. Sinkkuna voin hyvin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      30
      5740
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      34
      5150
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      29
      2944
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2424
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2098
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2048
    7. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      30
      1768
    8. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1667
    9. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1661
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1593
    Aihe