Rakkaat veljet ja sisaret Kristuksessa Jeesuksessa. Nyt on aika tehdä yhteistuumin parannus epäjumalista. Tavallisia uskovien epäjumalia ovat:
Oma seurakunta, suuntaus, yhteisö (lahkohenki)
Oma oppijärjestelmä, tieto (kirjanoppineet)
Rakkaus- ja seksisuhteet (haureus)
Omiin tekoihin nojaava hurskaus (fariseukset), esim:
ruokavaliot
juhlapäivät
sakramentit
kastekäytännöt
rukoustavat
muut muotomenot
evankelionti ja lähetys
sielunhoito
kielilläpuhuminen sekä muut väärät hengellisyyden mittarit
Jos joku palvoo yhtäkään näistä epäjumalana, hän ei voi noudattaa Herran sanoja:
“Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut - että tekin niin rakastatte toisianne. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus." Joh 13:34-35
Ja mitä on kristillisyys ilman elävää rakkautta lähimmäiseen – lähinnä itsepetosta ja Jumalan pilkkaa.
Kääntykäämme siis ja hylätkäämme epäjumalien palvonta ja ryhtykäämme yhdessä toinen toistamme tukien opettelemaan kaikissa ajatuksissamme, sanoissamme ja teoissamme armollisuutta, laupeutta, kärsivällisyyttä, kunnioitusta ja rakkautta toisia kohtaan.
“Älkää olko kenellekään mitään velkaa, muuta kuin että toisianne rakastatte; sillä joka toistansa rakastaa, se on lain täyttänyt. Sillä nämä: "Älä tee huorin, älä tapa, älä varasta, älä himoitse", ja mikä muu käsky tahansa, ne sisältyvät kaikki tähän sanaan: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi.” Rakkaus ei tee lähimmäiselle mitään pahaa. Sentähden on rakkaus lain täyttämys.” Room 13:8-10
“Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä, te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.” 1 Piet 1:22-23
“Oi, jospa minun kansani minua kuulisi ja Israel vaeltaisi minun teilläni, niin minä pian masentaisin heidän vihollisensa ja kääntäisin käteni heidän vihamiehiänsä vastaan.” Ps 81:14-15
“"Joka kerskuu, hänen kerskauksenaan olkoon Herra. Ei se ole luotettava, joka itse suosittelee itseään, vaan se, jota Herra suosittelee.” 2 Kor 10:17-18
Parannus!.
42
1334
Vastaukset
- paikanetsijä
" Vaikka minä puhuisin ihmisten ja enkeleiden kielillä mutta minulta puuttuisi rakkaus, olisin vain kumiseva vaski tai helisevä symbaali.
Vaikka minulla olisi profetoimisen lahja,vaikka tuntisin kaikki salaisuudet ja kaiken tiedon ja vaikka minulla olisi kaikki usko,niin että voisin vuoria siirtää,mutta minulta puuttuisi rakkaus, en olisi mitään.
Vaikka jakaisin kaiken omaisuuteni nälkää näkeville ja vaikka antaisin polttaa itseni tulessa, mutta minulta puuttuisi rakkaus,en sillä mitään voittaisi."
.."tietämisemme on näet vajavaista ja profetoimisemme on vajavaista, mutta kun täydellinen tulee, vajavainen katoaa." Jumalan sanaa vastaan. Siis niistä hyvistä töistä, jotka Jumala on ennalta valmistanut, että niissä vaeltaisimme. Ef.2:10
Jos ei palvo mitään epäjumalia, ei tarvitse parannustakaan. Mutta uskova voi langeta ja tarvita parannusta lankeemuksestaan. Näin Paavali kirjoittaa korinttolaisille, joita oli nuhdellut edellisessä kirjeessään:
"Sillä vaikka murehutinkin teitä kirjeelläni, en sitä kadu, ja jos kaduinkin, niin minä - kun näen, että tuo kirje on, vaikkapa vain vähäksi aikaa, murehuttanut teitä - nyt iloitsen, en siitä, että tulitte murheellisiksi, vaan siitä, että murheenne oli teille parannukseksi; sillä te tulitte murheellisiksi Jumalan mielen mukaan, ettei teillä olisi mitään vahinkoa meistä. Sillä Jumalan mielen mukainen murhe saa aikaan parannuksen, joka koituu pelastukseksi ja jota ei kukaan kadu; mutta maailman murhe tuottaa kuoleman." 2 Kor 7:8-10EJKR kirjoitti:
Jos ei palvo mitään epäjumalia, ei tarvitse parannustakaan. Mutta uskova voi langeta ja tarvita parannusta lankeemuksestaan. Näin Paavali kirjoittaa korinttolaisille, joita oli nuhdellut edellisessä kirjeessään:
"Sillä vaikka murehutinkin teitä kirjeelläni, en sitä kadu, ja jos kaduinkin, niin minä - kun näen, että tuo kirje on, vaikkapa vain vähäksi aikaa, murehuttanut teitä - nyt iloitsen, en siitä, että tulitte murheellisiksi, vaan siitä, että murheenne oli teille parannukseksi; sillä te tulitte murheellisiksi Jumalan mielen mukaan, ettei teillä olisi mitään vahinkoa meistä. Sillä Jumalan mielen mukainen murhe saa aikaan parannuksen, joka koituu pelastukseksi ja jota ei kukaan kadu; mutta maailman murhe tuottaa kuoleman." 2 Kor 7:8-10evankelionti ja lähetys- murehduttaa Jumalan mielen mukaisesti, josta siis pitäisi tehdä parannus?
- paikanetsijä
ei siksi,että pelastuisi - pelastushan on jo valmiiksi valmistettu ja maksettu
ei meistä ole täydellisiä tullut, vaikka uskossa olemmekin, aina on jotain parantamisen varaa - jokaisella! - keskeneräinen
paikanetsijä kirjoitti:
ei meistä ole täydellisiä tullut, vaikka uskossa olemmekin, aina on jotain parantamisen varaa - jokaisella!EJKR:n luettelemista epäjumalista, jotka ovat uskovan uhkina?
- paikanetsijä
keskeneräinen kirjoitti:
EJKR:n luettelemista epäjumalista, jotka ovat uskovan uhkina?
mikäli ne tulevat esteeksi rakastaa lähimmäistä....siksi, että tuo toinen tulee väärästä seurakunnasta, kuuntelee väärää sananjulistajaa, elää uskonelämäänsä muutenkin väärin...eihän siinä yhteys rakennu,vaikka kuinka yrittäisi
Jeesuskaan ei tehnyt eroa ihmisten välillä..Hänelle kelpasi langenneista langennein ihminen - miksi ei meille kelpaa muu kuin täydellinen!? purje kirjoitti:
evankelionti ja lähetys- murehduttaa Jumalan mielen mukaisesti, josta siis pitäisi tehdä parannus?
Kerran olin eräällä paikkakunnalla tutustumassa Hengen uudistus kirkossa liikkeen järjestämiin tapahtumiin. Tauolla kuljeskelin kaupungin kadulla koska halusin olla itsekseni. Kulkiessani havaitsin etäämpänä evankelioivan joukon, joka lauloi kitaran säestämänä ylistyslauluja. Koska halusin olla itsekseni, yritin kiertää joukon kaukaa, mutta en onnistunut, sillä yksi nainen lähti perääni ja alkoi tentata: Oletko uskossa? V: Herran armosta olen. K: Missä srk:ssa olet? V: Minulla on pieni uskovien piiri, joiden kanssa pidän yhteyttä. K: Lähtisitkö meidän kokoukseen? V: Kiitos en, koska osallistun em tapahtumiin. K: Mitä pidät niistä? V: Monenlaisia ajatuksia, joista en halua nyt keskustella. Se, että kerrot täällä evankeliumia, on ihan ok. Kaikesta näkyy, että rakastat Jeesusta, mutta jatkaisin mielelläni nyt matkaani.
Nainen kuitenkin jatkoi kyselemistä, kunnes hiukan tuohduin ja sanoin; Miksi et kuuntele mitä sanon? Kerroin, etten ole kiinnostunut keskustelemaan tai lähteämään kokoukseenne, etkö ymmärrä puhetta? Silloin hän intoutui kysymään: Onko sinulla jotain pulmia, kun tuohdut? V: Totta tosiaan on. Pulmani on nainen, joka yrittää väkisin evankelioida minua eikä kuuntele mitä puhun. Siinä vaiheessa nainen vaikeni ja kalpeni ja alkoi itkeä tuhertaa. No enhän minä häntä voinut siihen jättää, vaan keskustelin sitten varmaan 1/2t hänen omista asioistaan, jotka nousivat pintaan, kun hän havaitsi, että oli toiminut tökerösti. Erosimme ystävällisessä, toisiamme kunnioittavassa ja siunaavassa ilmapiirissä.EJKR kirjoitti:
Kerran olin eräällä paikkakunnalla tutustumassa Hengen uudistus kirkossa liikkeen järjestämiin tapahtumiin. Tauolla kuljeskelin kaupungin kadulla koska halusin olla itsekseni. Kulkiessani havaitsin etäämpänä evankelioivan joukon, joka lauloi kitaran säestämänä ylistyslauluja. Koska halusin olla itsekseni, yritin kiertää joukon kaukaa, mutta en onnistunut, sillä yksi nainen lähti perääni ja alkoi tentata: Oletko uskossa? V: Herran armosta olen. K: Missä srk:ssa olet? V: Minulla on pieni uskovien piiri, joiden kanssa pidän yhteyttä. K: Lähtisitkö meidän kokoukseen? V: Kiitos en, koska osallistun em tapahtumiin. K: Mitä pidät niistä? V: Monenlaisia ajatuksia, joista en halua nyt keskustella. Se, että kerrot täällä evankeliumia, on ihan ok. Kaikesta näkyy, että rakastat Jeesusta, mutta jatkaisin mielelläni nyt matkaani.
Nainen kuitenkin jatkoi kyselemistä, kunnes hiukan tuohduin ja sanoin; Miksi et kuuntele mitä sanon? Kerroin, etten ole kiinnostunut keskustelemaan tai lähteämään kokoukseenne, etkö ymmärrä puhetta? Silloin hän intoutui kysymään: Onko sinulla jotain pulmia, kun tuohdut? V: Totta tosiaan on. Pulmani on nainen, joka yrittää väkisin evankelioida minua eikä kuuntele mitä puhun. Siinä vaiheessa nainen vaikeni ja kalpeni ja alkoi itkeä tuhertaa. No enhän minä häntä voinut siihen jättää, vaan keskustelin sitten varmaan 1/2t hänen omista asioistaan, jotka nousivat pintaan, kun hän havaitsi, että oli toiminut tökerösti. Erosimme ystävällisessä, toisiamme kunnioittavassa ja siunaavassa ilmapiirissä.on valitettavaa mutta inhimillistä. Käyttäytymisessämme me kaikki saamme tehdä jatkuvasti parannusta, varsinkin kun katsomme uskomme alkajaan ja täydelliseksi tekijään, Jeesukseen Kristukseen.
Evankeliointi ja lähetystyö sinänsä ovat Herramme Jeesuksen käskyjä jokaiselle opetuslapselle, enkä ymmärrä miten ne voisivat olla epäjumalan asemassa. Joka rakastaa Jeesusta, haluaa myös palvella häntä ja lähimmäisiään tavalla tai toisella myös näillä alueilla.purje kirjoitti:
on valitettavaa mutta inhimillistä. Käyttäytymisessämme me kaikki saamme tehdä jatkuvasti parannusta, varsinkin kun katsomme uskomme alkajaan ja täydelliseksi tekijään, Jeesukseen Kristukseen.
Evankeliointi ja lähetystyö sinänsä ovat Herramme Jeesuksen käskyjä jokaiselle opetuslapselle, enkä ymmärrä miten ne voisivat olla epäjumalan asemassa. Joka rakastaa Jeesusta, haluaa myös palvella häntä ja lähimmäisiään tavalla tai toisella myös näillä alueilla.:DDD
purje kirjoitti:
on valitettavaa mutta inhimillistä. Käyttäytymisessämme me kaikki saamme tehdä jatkuvasti parannusta, varsinkin kun katsomme uskomme alkajaan ja täydelliseksi tekijään, Jeesukseen Kristukseen.
Evankeliointi ja lähetystyö sinänsä ovat Herramme Jeesuksen käskyjä jokaiselle opetuslapselle, enkä ymmärrä miten ne voisivat olla epäjumalan asemassa. Joka rakastaa Jeesusta, haluaa myös palvella häntä ja lähimmäisiään tavalla tai toisella myös näillä alueilla.Et ymmärrä mitä tarkoitan, koska tarkastelet asiaa evankelisissä piireissä yleisesti vallitsevan ajattelutavan mukaan. Siinä keskeinen epäjumala ja omavanhurskauden lähde on juuri evankeliointi ja lähetys. Niiden kanssa askarointi sivuuttaa omien havaintojeni mukaan mennen tullen lähimmäisenrakkauden harjoittamisen. Evankelisissä piireissä evankeliumin levittäminen mielletään lähes poikkeuksetta rakastamiseksi. Tämä on vastoin Raamattua. UT:n kirjeissä ei missään suoranaisesti kehoteta evankelioimaan!!! Sen sijaan siellä rakastamisen nimissä kehotetaan erittäin usein mm tällaisia asioita:
14. Mutta kaiken tämän lisäksi pukeutukaa rakkauteen, mikä on täydellisyyden side.
15. Ja vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha, johon te olette kutsututkin yhdessä ruumiissa, ja olkaa kiitolliset.
16. Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne.
17. Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa.
18. Vaimot, olkaa miehillenne alamaiset, niinkuin sopii Herrassa.
19. Miehet, rakastakaa vaimojanne, älkääkä olko heitä kohtaan katkerat.
20. Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaiset kaikessa, sillä se on otollista Herrassa.
21. Isät, älkää kiihoittako lapsianne, etteivät he kävisi aroiksi.
22. Palvelijat, olkaa maallisille isännillenne kaikessa kuuliaiset, ei silmänpalvelijoina, ihmisille mieliksi, vaan sydämen yksinkertaisuudessa peljäten Herraa.
23. Kaikki, mitä teette, se tehkää sydämestänne, niinkuin Herralle eikä ihmisille,
24.tietäen, että te saatte Herralta palkaksi perinnön; te palvelette Herraa Kristusta. Kol 3:14-24
Herran palveleminen ja rakastaminen on ensisijaisesti aivan muuta kuin evankeliointia.paikanetsijä kirjoitti:
ei meistä ole täydellisiä tullut, vaikka uskossa olemmekin, aina on jotain parantamisen varaa - jokaisella!Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille. Mark.16:15
Miksi pitäisi tehdä parannusta sellaisista asioista, jotka ovat Jumalan sanan mukaisia? Me olemme tietenkin vajavaisia astioita ja niissä tavoissa, millä noudatamme Jumalan sanaa, on varmasti paljon parantamisen varaa. Sydämen asenne on tässäkin se tärkein.
Henkilökohtainen kilvoitus uskonelämässä on mielestäni eri asia kuin keskustelun aloittajan asialista parannusta vaativista asioista. On yksi ainoa täydellinen kristitty: Jeesus KristusEJKR kirjoitti:
Et ymmärrä mitä tarkoitan, koska tarkastelet asiaa evankelisissä piireissä yleisesti vallitsevan ajattelutavan mukaan. Siinä keskeinen epäjumala ja omavanhurskauden lähde on juuri evankeliointi ja lähetys. Niiden kanssa askarointi sivuuttaa omien havaintojeni mukaan mennen tullen lähimmäisenrakkauden harjoittamisen. Evankelisissä piireissä evankeliumin levittäminen mielletään lähes poikkeuksetta rakastamiseksi. Tämä on vastoin Raamattua. UT:n kirjeissä ei missään suoranaisesti kehoteta evankelioimaan!!! Sen sijaan siellä rakastamisen nimissä kehotetaan erittäin usein mm tällaisia asioita:
14. Mutta kaiken tämän lisäksi pukeutukaa rakkauteen, mikä on täydellisyyden side.
15. Ja vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha, johon te olette kutsututkin yhdessä ruumiissa, ja olkaa kiitolliset.
16. Runsaasti asukoon teissä Kristuksen sana; opettakaa ja neuvokaa toinen toistanne kaikessa viisaudessa, psalmeilla, kiitosvirsillä ja hengellisillä lauluilla, veisaten kiitollisesti Jumalalle sydämissänne.
17. Ja kaikki, minkä teette sanalla tai työllä, kaikki tehkää Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen Isää Jumalaa hänen kauttansa.
18. Vaimot, olkaa miehillenne alamaiset, niinkuin sopii Herrassa.
19. Miehet, rakastakaa vaimojanne, älkääkä olko heitä kohtaan katkerat.
20. Lapset, olkaa vanhemmillenne kuuliaiset kaikessa, sillä se on otollista Herrassa.
21. Isät, älkää kiihoittako lapsianne, etteivät he kävisi aroiksi.
22. Palvelijat, olkaa maallisille isännillenne kaikessa kuuliaiset, ei silmänpalvelijoina, ihmisille mieliksi, vaan sydämen yksinkertaisuudessa peljäten Herraa.
23. Kaikki, mitä teette, se tehkää sydämestänne, niinkuin Herralle eikä ihmisille,
24.tietäen, että te saatte Herralta palkaksi perinnön; te palvelette Herraa Kristusta. Kol 3:14-24
Herran palveleminen ja rakastaminen on ensisijaisesti aivan muuta kuin evankeliointia.mm. rakastamalla ja palvelemalla lähimmäisiään. Kaikki eivät koe omakseen kaduille menoa, mutta jotka kokevat sen omakseen, niin miksi heitä estäisimme? Pyhä Henki on myös heidän opettajansa. Kukaan ei ole heti valmis ja taidollinen, mutta viisas voittaa sieluja niin kuin Sanal.11:30 sanotaan.
Rakkaus kadotettuja kohtaan saa kieltämään itsensä ja kantamaan ristinsä pilkkaajien ja herjaajienkin keskellä. Me rakastamme, koska hän on ensin rakastanut meitä.1 Joh.4:19purje kirjoitti:
mm. rakastamalla ja palvelemalla lähimmäisiään. Kaikki eivät koe omakseen kaduille menoa, mutta jotka kokevat sen omakseen, niin miksi heitä estäisimme? Pyhä Henki on myös heidän opettajansa. Kukaan ei ole heti valmis ja taidollinen, mutta viisas voittaa sieluja niin kuin Sanal.11:30 sanotaan.
Rakkaus kadotettuja kohtaan saa kieltämään itsensä ja kantamaan ristinsä pilkkaajien ja herjaajienkin keskellä. Me rakastamme, koska hän on ensin rakastanut meitä.1 Joh.4:19rakkauden ja evankelioinnin. Niitä ei pidä liittää toisiinsa. Jeesus antoi 2 käskyä ja vielä tässä järjestyksessä:
"Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut - että tekin niin rakastatte toisianne. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus." Joh 13:34-35
"Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille." Mark 16:15
Rakastamisen harjoittelu tulee tapahtua erillään hengellisten virkojen ja toimien kuten evankelioinnin harjoittamisesta. Jos rakastamisen taustalla on toive toisen kääntymisestä, rakkaus ei ole pyyteetöntä. Silloin ihmistä ei rakasteta ilman odotuksia.EJKR kirjoitti:
rakkauden ja evankelioinnin. Niitä ei pidä liittää toisiinsa. Jeesus antoi 2 käskyä ja vielä tässä järjestyksessä:
"Uuden käskyn minä annan teille, että rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut - että tekin niin rakastatte toisianne. Siitä kaikki tuntevat teidät minun opetuslapsikseni, jos teillä on keskinäinen rakkaus." Joh 13:34-35
"Menkää kaikkeen maailmaan ja saarnatkaa evankeliumia kaikille luoduille." Mark 16:15
Rakastamisen harjoittelu tulee tapahtua erillään hengellisten virkojen ja toimien kuten evankelioinnin harjoittamisesta. Jos rakastamisen taustalla on toive toisen kääntymisestä, rakkaus ei ole pyyteetöntä. Silloin ihmistä ei rakasteta ilman odotuksia.eri asia kuin evankeliointi. Jokainen uskova voi evankelioida, vaikka ei palvelisikaan evankelistan virassa.
Isän rakkaus on aina pyyteetöntä. Hän vaikuttaa omissaan sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi. Fil.2:13purje kirjoitti:
eri asia kuin evankeliointi. Jokainen uskova voi evankelioida, vaikka ei palvelisikaan evankelistan virassa.
Isän rakkaus on aina pyyteetöntä. Hän vaikuttaa omissaan sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi. Fil.2:13on tosiaan hyvin keskeinen uskovan elämässä.
Itse kunkin on kuitenkin hyvä tutkia tykönään, ettei hakeudu evankeliointiin tms paetakseen rakastamisen haasteita omassa perheessään, kuten edellä olevan esimerkin nainen teki. Nimenomaan lähimmissä ihmissuhteissa todella punnitaan, rakastaako hankalia lähimpiä sellaisenaan vai sen takia, että yrittää saada heidät uskoon.EJKR kirjoitti:
on tosiaan hyvin keskeinen uskovan elämässä.
Itse kunkin on kuitenkin hyvä tutkia tykönään, ettei hakeudu evankeliointiin tms paetakseen rakastamisen haasteita omassa perheessään, kuten edellä olevan esimerkin nainen teki. Nimenomaan lähimmissä ihmissuhteissa todella punnitaan, rakastaako hankalia lähimpiä sellaisenaan vai sen takia, että yrittää saada heidät uskoon.on aina parasta niin myös tasapaino uskovan ihmissuhteissa. Jostainhan jokaisen on aloitettava. Jumala näkee sydämen ja ohjaa jokaista lastaan oikeaan suuntaan, ristin kautta.
Kiitos antoisasta keskustelusta!
- keskeneräinen
esille vaikka yhden mainitsemistasi uskovien "epäjumalista"
juhlapyhät.
"Nyt olisi aika tehdä yhteistuumin parannus "....
esim tästä uskovien epäjumalasta.!?
En kykene yhteistyöhön kanssasi,mutta sulla on varmaan lauseita tämänkin asian viilaamiseen.
Aika laaja on aloituksesi.- paikanetsijä
aloitus on hyvin asiallinen ja hyvässä hengessä rakennettu,aloittajalla -niin uskon-on päämääränä saada palstalla rakentavampaa keskustelua aikaiseksi..
se,että tehtäisiin yhteistuumin parannus uskovien epäjumalista, auttaisi liennyttämään riitoja ja siirtymään aikuisemmalle tasolle keskusteluissamme
uskovien epäjumalilla hän tarkoittanee farisealaisuutta...omiintekoihin turvaavaa vanhurskautta..eli kaikkea sitä suorituskeskeisyyttä joka tulee esiin yllättävän usein uskovienkin elämässä Aloitus on laaja tarkoituksella, sillä kristillisiä ovat ymmärtääkseni Raamatun perusteella kaikki sellaiset suuntaukset, joissa tunnustetaan Kristus Herraksi, lihaan tulleeksi Jumalan pojaksi, joka sovitti kaikkien ihmisten synnit.
Jossain kristillisyyden suunnissa juhlapyhien vietto on myös seikka, jolla erottaudutaan toisista. Sinä et ilmeisesti kuulu sellaiseen suuntaukseen, kun asia on itsellesi vieras.
Millaista yhteistyötä olit ajatellut? Itse en toivo muuta kuin, että voisimme yhdessä ilmaista ja osoittaa halumme rakentaa Kristuksen kuuliaisuudessa keskinäistä rakkautta ilman, että antaisimme em seikkojen estää tätä rakentumista.- keskeneräinen
EJKR kirjoitti:
Aloitus on laaja tarkoituksella, sillä kristillisiä ovat ymmärtääkseni Raamatun perusteella kaikki sellaiset suuntaukset, joissa tunnustetaan Kristus Herraksi, lihaan tulleeksi Jumalan pojaksi, joka sovitti kaikkien ihmisten synnit.
Jossain kristillisyyden suunnissa juhlapyhien vietto on myös seikka, jolla erottaudutaan toisista. Sinä et ilmeisesti kuulu sellaiseen suuntaukseen, kun asia on itsellesi vieras.
Millaista yhteistyötä olit ajatellut? Itse en toivo muuta kuin, että voisimme yhdessä ilmaista ja osoittaa halumme rakentaa Kristuksen kuuliaisuudessa keskinäistä rakkautta ilman, että antaisimme em seikkojen estää tätä rakentumista.pyytäisin vaikkapa nyt "epäjumala "-juhlapyhästä.
Kertoisitko mulle yhden esimerkin , että missä kristillisyyden suunnassa juhlapyhien vietto on seikka, jolla erottaudutaan toisista ,minä kun olen tottunut juuri päinvastaiseen eli pyritään olemaan juhlapyhinä yhdessä koolla. keskeneräinen kirjoitti:
pyytäisin vaikkapa nyt "epäjumala "-juhlapyhästä.
Kertoisitko mulle yhden esimerkin , että missä kristillisyyden suunnassa juhlapyhien vietto on seikka, jolla erottaudutaan toisista ,minä kun olen tottunut juuri päinvastaiseen eli pyritään olemaan juhlapyhinä yhdessä koolla.adventisteilla tapana pyhittää lauantai ja siten erottautua toisista kristityistä.
- keskeneräinen
EJKR kirjoitti:
adventisteilla tapana pyhittää lauantai ja siten erottautua toisista kristityistä.
Suomen 5200 ja maailman 14,5milj adventistia parannukseen "epäjumalistaan":juhlapyhät,ruokavaliot,kastekäytännöt jne... joilla he erottautuvat toisista kristityistä?
Minä en halua.
Entä sakramentit?
Ev lut kirkolla on omat pyhät sakramenttinsa ,eikä se tietoisesti ymmärtääkseni niillä halua erottautua muista kristityistä.näin minä näen. keskeneräinen kirjoitti:
Suomen 5200 ja maailman 14,5milj adventistia parannukseen "epäjumalistaan":juhlapyhät,ruokavaliot,kastekäytännöt jne... joilla he erottautuvat toisista kristityistä?
Minä en halua.
Entä sakramentit?
Ev lut kirkolla on omat pyhät sakramenttinsa ,eikä se tietoisesti ymmärtääkseni niillä halua erottautua muista kristityistä.näin minä näen.täysin väärin. Kyse on minusta, sinusta ja niistä, jotka tätä lukevat ja kenties tunnistavat tarpeen parannukseen. Mittakaavasi on sellainen, ettei ihminen sellaisessa voi toimia. Jeesuskin toimi ruohonjuuritasolla.
Jos tämä ei sinulle henkilökohtaisesti kolahda, kukaan ei sinua vaadi mukaan tai kantaa ottamaan.- ciney
EJKR kirjoitti:
täysin väärin. Kyse on minusta, sinusta ja niistä, jotka tätä lukevat ja kenties tunnistavat tarpeen parannukseen. Mittakaavasi on sellainen, ettei ihminen sellaisessa voi toimia. Jeesuskin toimi ruohonjuuritasolla.
Jos tämä ei sinulle henkilökohtaisesti kolahda, kukaan ei sinua vaadi mukaan tai kantaa ottamaan.Musta voi vain yksinkertaisesti rukoilla: Herra, näytä minulle, jos minulla on epäjumalia ja auta tekemään parannus.
Vai ruvetaanko tekemään järjellä parannusta nettikirjottelusta, oikeassa olemisesta, väittelynhalusta, halusta olla joku ym. tai mistä tahansa voidaan kaivaa itseämme loputtomiin ja tehdä parannusta niin paljon että parannuksen teosta tulee epäjumala... ciney kirjoitti:
Musta voi vain yksinkertaisesti rukoilla: Herra, näytä minulle, jos minulla on epäjumalia ja auta tekemään parannus.
Vai ruvetaanko tekemään järjellä parannusta nettikirjottelusta, oikeassa olemisesta, väittelynhalusta, halusta olla joku ym. tai mistä tahansa voidaan kaivaa itseämme loputtomiin ja tehdä parannusta niin paljon että parannuksen teosta tulee epäjumala...Oma parannus käy juuri noin. Uskova kuitenkin aina liittyy johonkin yhteisöön ja jos omassa yhteisössä on valittu väärä suunta, parannnuksen tekokaan ei käy noin yksinkertaisesti.
- keskeneräinen
EJKR kirjoitti:
täysin väärin. Kyse on minusta, sinusta ja niistä, jotka tätä lukevat ja kenties tunnistavat tarpeen parannukseen. Mittakaavasi on sellainen, ettei ihminen sellaisessa voi toimia. Jeesuskin toimi ruohonjuuritasolla.
Jos tämä ei sinulle henkilökohtaisesti kolahda, kukaan ei sinua vaadi mukaan tai kantaa ottamaan.että kirjoitteluni ei miellytä sinua , vaikka se on omasta mielestäni täysin vilpitöntä kyselyä antamasi aiheen ympärillä.Odotin että saisin sinulta vastauksia kysymyksiini,mutta haluat pois sellaiset, jotka eivät ajattele prikulleen haluamallasi tavalla.
Voi olla , että kohta ketjussasi on vaan keskustelijana EJKR.
Tätä en kuitenkaan sinulle toivoisi.
Käskien ei luulisi nykypäivänä ihmisiä PARANNUKSEEN! saatettavan. - kantaa
EJKR kirjoitti:
Oma parannus käy juuri noin. Uskova kuitenkin aina liittyy johonkin yhteisöön ja jos omassa yhteisössä on valittu väärä suunta, parannnuksen tekokaan ei käy noin yksinkertaisesti.
huolta "yhteisöjen väärästä suunnasta".
- poistit
EJKR kirjoitti:
Toivottavasti sinulla menee paremmin
äskeisen.Siihen olin sanomassa, että voi ei!
Tämä näyttää nyt hassulta muiden lukea mutta tämä on vastaukseni vain EJKR:lle. - ciney
EJKR kirjoitti:
Oma parannus käy juuri noin. Uskova kuitenkin aina liittyy johonkin yhteisöön ja jos omassa yhteisössä on valittu väärä suunta, parannnuksen tekokaan ei käy noin yksinkertaisesti.
Joo,
minun on vaikea käsittää tätä, koska ajattelen vapaasti omassa vapaassa yhteisössäni. Tiedän kyllä että on tiukkoja sitovia yhteisöjä ja on minunkin yhteisössäni sellaisia jäseniä, jotka tuomitsevat luultavasti niitä, jotka eivät täytä mittoja. Siitä ei puhuta, joten se jää vain omaksi arvailukseni.
Kehoitankin kaikkia elämään omaa elämää Jumalan yhteydessä ja myös yhteydessä muihin Jumalan omiin, mutta älkää antako kenenkään sitoa itseänne ´orjuuden ikeeseen´!
Hyvää jatkoa! poistit kirjoitti:
äskeisen.Siihen olin sanomassa, että voi ei!
Tämä näyttää nyt hassulta muiden lukea mutta tämä on vastaukseni vain EJKR:lle.koska en heti saanut kiinni, mikä tässä kommentoinnissasi on oleellisinta.
Tulet tänne päivittelemään minun jaksamisiani ja tapaani tarkastella asioita ja silittelemään päätä, kun poistan keskeneräiseksi havaitsemaani tekstiä.
Jos avauksen asiasisältö oikeasti kiinnostaa, voin keskustella, mutta holhoavia kommenttejasi, joilla väheksyt tapaani ilmaista asioita, en todellakaan tarvitse.ciney kirjoitti:
Joo,
minun on vaikea käsittää tätä, koska ajattelen vapaasti omassa vapaassa yhteisössäni. Tiedän kyllä että on tiukkoja sitovia yhteisöjä ja on minunkin yhteisössäni sellaisia jäseniä, jotka tuomitsevat luultavasti niitä, jotka eivät täytä mittoja. Siitä ei puhuta, joten se jää vain omaksi arvailukseni.
Kehoitankin kaikkia elämään omaa elämää Jumalan yhteydessä ja myös yhteydessä muihin Jumalan omiin, mutta älkää antako kenenkään sitoa itseänne ´orjuuden ikeeseen´!
Hyvää jatkoa!hyvää jatkoa!
- keskeneräinen
EJKR kirjoitti:
koska en heti saanut kiinni, mikä tässä kommentoinnissasi on oleellisinta.
Tulet tänne päivittelemään minun jaksamisiani ja tapaani tarkastella asioita ja silittelemään päätä, kun poistan keskeneräiseksi havaitsemaani tekstiä.
Jos avauksen asiasisältö oikeasti kiinnostaa, voin keskustella, mutta holhoavia kommenttejasi, joilla väheksyt tapaani ilmaista asioita, en todellakaan tarvitse.Huumorintajuni on erilainen kuin sinun.En ollenkaan tarkoittanut "jaksamistasi" vaan aivan päivastaista.Ehdin ihmetellä suuresti poistettua vastaustasi, jossa teit ajattelustani diagnoosin , jota en voi allekirjoittaa.
Sanontani "että jaksat olla kiinnostunut..." tai miten se nyt menikään on vain kepeä huudahdus, jota käytän usein.
Näin täällä ymmärretään toisia väärin. - keskeneräinen
EJKR kirjoitti:
Jos tämä ei sinulle henkilökohtaisesti kolahda, kukaan ei sinua vaadi mukaan tai kantaa ottamaan.mitä aioit hakea tältä keskustelulta (eivät näytä muutkaan palstalaiset päässeen aaltopituudellesi), niin pyytäisin vielä että itse selventäisit ,mitä tuolla luettelollasi tarkoitat.Miten meidän olisi tullut käsitellä aihettasi.
keskeneräinen kirjoitti:
Huumorintajuni on erilainen kuin sinun.En ollenkaan tarkoittanut "jaksamistasi" vaan aivan päivastaista.Ehdin ihmetellä suuresti poistettua vastaustasi, jossa teit ajattelustani diagnoosin , jota en voi allekirjoittaa.
Sanontani "että jaksat olla kiinnostunut..." tai miten se nyt menikään on vain kepeä huudahdus, jota käytän usein.
Näin täällä ymmärretään toisia väärin.Kun käytit eri nimimerkkiä, luulin kyseessä olevan eri henkilö. Tässä yksi selitys väärinkäsitykseen. Nyt kun ymmärrän kyseessä olevan sama henkilö, joudun pahoittelemaan ärhäkkää vastaustani.
keskeneräinen kirjoitti:
mitä aioit hakea tältä keskustelulta (eivät näytä muutkaan palstalaiset päässeen aaltopituudellesi), niin pyytäisin vielä että itse selventäisit ,mitä tuolla luettelollasi tarkoitat.Miten meidän olisi tullut käsitellä aihettasi.
Ur Bania Kirvelet nimimerkille valaisee toivottavasti asiaa.
Luettelossa on siis asioita, joiden nojalla ihmiset pyrkivät hallitsemaan toisten uskonelämää ja estämään aitoa Kristuksen seuraamista/rakastamista.
Avaus on ihmisille, jotka kaipaavat muiden kaavamaisista odotuksista vapauteen. En siis odota, että kaikki ymmärtävät ja kiinnostuvat enkä edes, että syntyisi keskustelua. Pallo on lukijalla. Jos joku lukee ja saa siitä jotain - that´s it. Jos joku kiinnostuu ja haluaa olla vahvistamassa vapauden sanomaa Kristuksessa - se on kaikki extrabonusta, josta kiitän iloiten Jumalaa.
- Ur Bania Kirvelet
Usein yhteinen ies muiden kanssa on ristiriidassa Jeesuksen sanoman "Minun ikeeni " kanssa.
Parannussaarna tulee useinmiten juuri tuosta "toisesta suusta".
Uskon ratkaisuhan tehdään suhteessa Kristukseen, mutta tuota suhdetta ovat ympäriltä löytyvät joukot hamuamassa kilvan itselleen.
Mitäs tähän ristiriitaan on sinulla sanomista?
Luuk.14:26. "Jos joku tulee minun tyköni eikä vihaa isäänsä ja äitiänsä ja vaimoaan ja lapsiaan ja veljiään ja sisariaan, vieläpä omaa elämäänsäkin, hän ei voi olla minun opetuslapseni.
27. Ja joka ei kanna ristiänsä ja seuraa minua, se ei voi olla minun opetuslapseni.Noinhan se on; toiset uskovat yrittävät kaikin keinoin määritellä miten kunkin pitäisi kantaa Jeesuksen iestä. Näiden odotusten koukusta on aika vaikea irrottautua, kun kuitenkin kaipaamme toisten hyväksyntää.
Avaukseni on oikeastaan tarkoitettu juuri niille, jotka haluaisivat oikeasti kantaa Jeesuksen iestä/seurata häntä. Että olisi edes joku, joka sanoo, ettei kaavamaisten odotusten täyttäminen ole Jeesuksen seuraamista, ja että Jeesuksen seuraaminen itse asiassa edellyttää näiden kaavamaisten käyttäytymisnormien vihaamista.
Yhdessä muiden vapautta kaipaavien rinnalla haluaisin julistaa väärien odotusten koukussa oleville:
“Teissä pysyy se voitelu, jonka olette häneltä saaneet, ja te ette ole kenenkään opetuksen tarpeessa; vaan niinkuin hänen voitelunsa opettaa teitä kaikessa, niin se opetus on myös totta eikä ole valhetta; ja niinkuin se on opettanut teitä, niin pysykää hänessä.” 1 Joh 2:27
“Rakkaani, nyt me olemme Jumalan lapsia, eikä ole vielä käynyt ilmi, mitä meistä tulee. Me tiedämme tulevamme hänen kaltaisikseen, kun hän ilmestyy, sillä me saamme nähdä hänet sellaisena, kuin hän on. Ja jokainen, joka panee häneen tämän toivon, puhdistaa itsensä, niinkuin hän on puhdas.” 1 Joh 3:2-3
“Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.” Gal 5:1 jne
Parannuskehotukseni ei siis tule tuosta “toisesta suusta”, sillä minua ei lämmitä mikään enempää kuin ihminen, joka näen kulkevan niin suuressa luottamuksessa Herraan, että hän uskaltaa kulkea rakkauden tähden näiden kaavamaisten odotusten vastavirtaan tuomitsematta kuitenkaan toisia.
- Ootsä
Vieläkin kipee? Tee parannus itselles ja heitä se taikauskos roskiin.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 616113
- 615542
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise1194208- 543842
- 143775
- 323199
- 632951
- 592826
- 682558
- 471940