Olen menossa testeihin, mutta haluaisin tarkennusta siihen kuinka laajana ne tulisi pyytää.
Kuppa, hepatiitti ja hiv testataan verikokeella eli ei siitä sen enempää, sillä mahdollinen tartunta näkyy siitä riippumatta siitä miten tauti on saatu. Mutta mites tippuri ja klamydia, ne testataan vitsakokeella sen tiedän. Mutta pitääkö niistä pyytää erilliset testaukset nielusta ja peräsuolesta?
Trikomonasta ei varmaankaan tarvise testauttaa, jos oireita ei ole? en ainakaan ole kuullut, että se voisi olla oireettomana..Onko jollakin muuta tietoa?
Niin ja herpestä ja kondyloomaahan ei tavallisissa testeissä pysty testauttamaan. Herpestä mulla on epäilty eli siinä samalla voisi varmaan vasta-ainetestin ottaa..Papakoe ainakin keväällä puhdas eli täytynee sitä sitten katsoa myöhemmin uudestaan..
Eiköhän siinä ole kaikki testattavat taudit..:) mutta tota klamydia ja tippurijuttua vaan olen mietiskellyt..
sukupuolitautiteisteistä vielä lisää
11
1110
Vastaukset
- Boris
maksaako tuo testeissä käyminen jotain? Jos testauttaa kaikki mahdolliset taudit samalla kertaa?
- tuo
ainakin meidän yliopiston terveyden huollossa on!
- tiedä?
no täytynee sitten kysyä vasta lääkäriltä..
hauskaa syksyn jatkoa kaikille! - laboraattori
Ei sinun tarvitse ottaa esim. klamydianäytettä erikseen nielusta ja virtsasta. Nieluklamydian aiheuttaa sitä paitsi yleensä Chlamydia pneumoniae -bakteeri, millä ei ole mitään tekemistä sukupuolitaudin kanssa. Alapään klamydian taas aiheuttaa Chlamydia trachomatis -bakteeri. Tämä bakteeri testataan virtsasta, virtsasta ei testata tuota pneumoniae-sukulaisbakteeria.
Yleensä et saa edes kaikkia, mitä pyydät. Näin ainakin juuri YTHS:llä. Ne ottavat yleensä klamydian, tippurin ja hivin. Vain epäily-tapauksissa sitten herpestä, kondyloomaa, hepatiittia jne. (verinäytteistä).
Jos sinulla on epäilyn alla herpes, niin sinulta otetaan silloin verestä herpes-vasta-aineet. Tosin testin tulos kertoo vain, onko sinulla "huuliherpes" tai "alapään herpes", muttei se kerro sitä, oireileeko tuo virus sinulla huulessa tai alapäässä tai onko se esim. täysin oireeton huuliherpes.
Toivottavasti selvensi jotain asiaa...
Pyydä heiltä herpes, kondy, klamydia, tippuri ja hiv. Jos epäilet hepatiitteja, niin myös sitä. Ota kuitenkin huomioon, että näidenkin testien ulkopuolelle jää iso kasa sukupuoliteitse tarttuvia tauteja...- laboraattori
Selvennän vielä tuosta herpeksestä. Eli siis sen aiheuttaa hs-virus 1 tai hs-virus 2, joista hsv 1 aiheuttaa suurimman osan ns. huuliherpeksestä ja hsv 2 suurimman osan ns. alapään herpeksestä. Kuitenkin esim. 20% alapään herpeksistä on hsv 1:n (eli sen huuliherpesviruksen) aiheuttamia.
Halusin selventää tätä siis siksi, että jos saat esim. tuloksen, että sinulla on vasta-aineet hsv 1 -virukselle (eli "huuliherpesvirukselle"), se ei automaattisesti tarkoita sitä, että sinulla olisi oireeton huuliherpes. Vaan voit kuulua siihen 20% ryhmään, jolle huuliherpesvirus aiheuttaa alapään oireita, tai on oireettomana, mutta voit levittää sitä sukupuoliteitse eteenpäin. - laboraattorille!
sen verran haluaisin vielä tarkennusta, että tarvitseeko tippuri ottaa nielusta? jos kerran klamydiaa ei tarvitse..Vitsateitse klamydia kyllä on jo otettu ja se oli negatiivinen.
Mutta voiko se silti olla positiivinen jos testin ottaa peräsuolesta? kun olen jostain lukenut että klamydia ja tippuri voi sinnekkin tarttua peppuseksin yhteydessä..
testeihin halun taustalla puhjennu kondoomi ulkomailla, eli voisi olla ihan kiva tosiaan testauttaa se hepatiitti ja kuppakin. sitä trikomonasta ei kyllä varmastikkaan tarvitse testauttaa, kun ei mitään vihreää kuplivaa valkovuotoa :)
Voiko kondyn testauttaa siis sptestien yhteydessä, papallako?
Siinä oli paljon kysymyksiä, toivottavasti jaksat vastata! (tai joku muu asiasta tietävä) - vielä kuulolla?
vai pitäiskö laittaa uusi viesti, kun alkaa tämä valua vähän alas..
- on...
Siis mitä tarkoitin muilla sukupuolitse tarttuvilla taudeilla? Voitko mainita niitä ja onko ne miten vaarallisia esim?? Olen vähän "uusi" näissä aisoissa niin kiinostaa. Kiitos
- laboraattori
laboraattorille! kirjoitti:
sen verran haluaisin vielä tarkennusta, että tarvitseeko tippuri ottaa nielusta? jos kerran klamydiaa ei tarvitse..Vitsateitse klamydia kyllä on jo otettu ja se oli negatiivinen.
Mutta voiko se silti olla positiivinen jos testin ottaa peräsuolesta? kun olen jostain lukenut että klamydia ja tippuri voi sinnekkin tarttua peppuseksin yhteydessä..
testeihin halun taustalla puhjennu kondoomi ulkomailla, eli voisi olla ihan kiva tosiaan testauttaa se hepatiitti ja kuppakin. sitä trikomonasta ei kyllä varmastikkaan tarvitse testauttaa, kun ei mitään vihreää kuplivaa valkovuotoa :)
Voiko kondyn testauttaa siis sptestien yhteydessä, papallako?
Siinä oli paljon kysymyksiä, toivottavasti jaksat vastata! (tai joku muu asiasta tietävä)Olen vielä kuulolla :)
No jos sulla on oireita jossain tietyssä kohtaa, esim. nielussa, niin silloin se tippuri yleensä otetaan sieltä. Tippurinäyte otetaan pumpulipuikolla virtsaputkesta, nielusta tai peräsuolesta. Näyte voidaan todeta positiiviseksi mikroskopoimalla ja/tai viljelemällä bakteeri. Jos sulla ei ole oireita, niin sitten se yleensä otetaan virtsasta, virtsaputkesta tai vastaavasti kohdunkaulasta.
Nielussa tippuri aiheuttaa yleensä (usein oireeton -> tartunta leviää helposti suuseksin kautta) angiinan kaltaisia oireita, silmissä tulehduksia, alapäässä kipua, kirvelyä ja valkovuotoa. Peräsuolessa tippuri ei useinkaan aiheuta oireita. Jos saat negatiivisen tuloksen, se tarkoittaa, että olet negatiivinen.
Papa ei ole sukupuolitautitesti. Papassa näkyvät solumuutokset, joita PITKÄLLE edenneet tartunnat voivat aiheuttaa. Kondylooma testataan yleensä etikkavärjäys-menetelmällä.
Oireeton kondylooma on muuten noin 100x yleisempi kuin oireileva kondylooma. Kondyloomatartunnat ovat nelisen kertaa yleisimpiä kuin klamydiatartunnat, joita diagnosoidaan vuodessa noin 10000-15000. Viruksia on erilaisia ja tietyt näistä viruksista ovat ärhäkämpiä ja usein nämä ärhäkät sitten oireilevat ja auheuttavat myöskin sitten syöpävaaraa. - tarkennusta!
laboraattori kirjoitti:
Olen vielä kuulolla :)
No jos sulla on oireita jossain tietyssä kohtaa, esim. nielussa, niin silloin se tippuri yleensä otetaan sieltä. Tippurinäyte otetaan pumpulipuikolla virtsaputkesta, nielusta tai peräsuolesta. Näyte voidaan todeta positiiviseksi mikroskopoimalla ja/tai viljelemällä bakteeri. Jos sulla ei ole oireita, niin sitten se yleensä otetaan virtsasta, virtsaputkesta tai vastaavasti kohdunkaulasta.
Nielussa tippuri aiheuttaa yleensä (usein oireeton -> tartunta leviää helposti suuseksin kautta) angiinan kaltaisia oireita, silmissä tulehduksia, alapäässä kipua, kirvelyä ja valkovuotoa. Peräsuolessa tippuri ei useinkaan aiheuta oireita. Jos saat negatiivisen tuloksen, se tarkoittaa, että olet negatiivinen.
Papa ei ole sukupuolitautitesti. Papassa näkyvät solumuutokset, joita PITKÄLLE edenneet tartunnat voivat aiheuttaa. Kondylooma testataan yleensä etikkavärjäys-menetelmällä.
Oireeton kondylooma on muuten noin 100x yleisempi kuin oireileva kondylooma. Kondyloomatartunnat ovat nelisen kertaa yleisimpiä kuin klamydiatartunnat, joita diagnosoidaan vuodessa noin 10000-15000. Viruksia on erilaisia ja tietyt näistä viruksista ovat ärhäkämpiä ja usein nämä ärhäkät sitten oireilevat ja auheuttavat myöskin sitten syöpävaaraa.tarkoititko siis, että jos negatiivinen tulos on otettu mm.vitsasta niin silloin se on kokonaisuudessaan negatiivinen? vai voiko se silti olla positiivinen esim peräsuolessa tai nielussa?
kun tällä samaisella kerralla tuli harrastettua vähän kaikkia muotoja, eikä tietoa milloin korsu on mennyt rikki! :/ Peräaukosuulla ja sen "sisällä" on kyllä ollut kutinaa, voisiko se olla jokin oire?
kiitoksia jos nyt jaksat vastailla meidän tyhmien ihmisten kysymyksiin! =) - laboraattori
tarkennusta! kirjoitti:
tarkoititko siis, että jos negatiivinen tulos on otettu mm.vitsasta niin silloin se on kokonaisuudessaan negatiivinen? vai voiko se silti olla positiivinen esim peräsuolessa tai nielussa?
kun tällä samaisella kerralla tuli harrastettua vähän kaikkia muotoja, eikä tietoa milloin korsu on mennyt rikki! :/ Peräaukosuulla ja sen "sisällä" on kyllä ollut kutinaa, voisiko se olla jokin oire?
kiitoksia jos nyt jaksat vastailla meidän tyhmien ihmisten kysymyksiin! =)Olen sitten vain töissä labrassa, en ole lääkäri :)
Mutta... tarpeen vaatiessa sinulta otetaan näytteet useammasta kohtaa, siis juuri peräsuolesta ja nielusta emätin/virtsanäytteen lisäksi. Mutta näin toimitaan yleensä vasta siinä vaiheessa, jos on syytä epäillä ja on oireita. Jos sinulla on nielussa tippuri ja sama kalu on vieraillut pimpissasikin, niin mitä todennäköisimmin sinulla on se tippuri myös pimpissä. Jos menet testeihin kunnalliselle puolelle, niin veikkaampa, ettei sinulta suostuta tutkimaan tippuria joka reiästä, vaan pelkästään siitä reiästä, joka on saanut kontaktia tuohon mahdolliseen taudinaiheuttajaan eniten... Yksityisellä puolella toki sitten. Negatiivinen tulos sulkee yleensä tippurin pois. Tippurin labradiagnostiikka on kuitenkin aika "haasteellista" ja väärin otettu näyte, väärästä kohtaa otettu, väärin säilytetty jne. voi antaa väärän negatiivisen tuloksen. Mutta luota nyt siihen tulokseen, minkä saat. Ja jos peräaukkoasi kutistaa, niin ehkä näyte olisi silloin viisainta ottaa sieltä.
Mutta tuo kutina peräaukollahan voi olla vain sitä, että peppuseksi on rasittanut pepun limakalvoja. Itsekin sitä olen harrastanut useamman kerran ja minulle ainakin kortsun käyttö aiheuttaa vastaavia oireita. Ja kaiken kaikkiaan sellainen raju ja kuivana harrastaminen myös...
tippuriviljely ei aina ole ihan yksikertainen.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241080
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881044- 88970
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187906Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20851Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99845- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70789