KIRJA Hassuista "mokista"

Pitkään olen kirjoittanut tällekkin palstalle...

Mutta nyt aion kerätä aineistoa kirjaan, joka tulisi olemaan jotain;" mokia autokouluissa".

Mulla itselläni on niitä kerättty vuosien varrelta aikamoinen määrä.

Toivoisin sekä opettajilta, että oppilailta jotain hauskoja tai sitten tietenkin pettymymyksiä autokouluelämästä.

En tahdo tehdä pientä kirjaani itseäni rikastuttavaksi, vaan ihmisten luettavaksi siitä, että mitä kaikkea voi sattua autokouluelämässä.

Samaan kirjaan aion liittää myös "keskusteluni" toimiessani lappuliisana. Että jos lappareiden työskentelyyn on haukkumisia tai kehuja niin kirjoitelkaa.

Siis en maksa kirjoittelijoille, ellei siitä tule Best Seller.

Et sillai taas...

15

2888

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jokista ájanut 15 vuotta

      Mä sammutin kerran autoni, kun harjoiteltiin mäkilähtöä...

      Hih :)

      Pistä tämä siihen kirjaan...aika hupaisaa, vai mitä...

    • Hassu Moka

      Että päätit sitten pitkään keskustelupalstalle kirjoittaneena ruveta kirjoittamaan kirjaa.

      Ensinkin ei autokoulussa mokata samalla tavalla kuin nuo kortilliset tuolla normaali liikenteessä. Toiseksi älä yritä teettää näitä sun "kirjailijan" hommia muilla.

      Jos tämän "Best Sellerin" aiot kirjoittaa kerää myös hauskojen juttujen ja pettymysten lisäksi myös hienoja muistoja.

      Onko olemassa myös hienoja elämyksiä tai vaan muuten sitä oppimisen ilon tunnetta?

      Kun saat kirjasi valmiiksi, niin laita se yleiseen jakoon vaikka netissä silloin ei tarvitse myydä kirjaa, toisaalta ei tarvi maksaa jutun kirjoittajille eikä maksaa verojakaan.

      • tuhkis

        Tuskaa se tämänkin taiteilijan luomistyö.
        Apuraha jonoon. Kattoo sit mihin sil riittää.


      • Tottakai opettaminen pn hauskaa ja suurimman ilon siitä saa irti, kun huomaa toisen oppivan.

        En meinannutkaan antaa toisten kirjoitella kenties tulevaan kirjaani mitään ilman ko. henkilön suostumusta ja lainausta.
        Sehän olisi jo väärin tekijänoikeuksiakin.

        Pyysin vaan kirjoittelemaan kokemuksista autokoulusta ja nyt liikenteestä yleensäkkin.

        Sori jos loukkasin sinua.


      • hyvää juttua
        TEERISS kirjoitti:

        Tottakai opettaminen pn hauskaa ja suurimman ilon siitä saa irti, kun huomaa toisen oppivan.

        En meinannutkaan antaa toisten kirjoitella kenties tulevaan kirjaani mitään ilman ko. henkilön suostumusta ja lainausta.
        Sehän olisi jo väärin tekijänoikeuksiakin.

        Pyysin vaan kirjoittelemaan kokemuksista autokoulusta ja nyt liikenteestä yleensäkkin.

        Sori jos loukkasin sinua.

        mitä oppilaat ovat tehneet kun eivät ole ymmärtäneet opettjaa, mutta mutta onko tarkoitus että näitä kerrotaan eteenpäin, voi helposti tulla kuva että opettajat vain naureskelevat oppilailleen. Vähempi tulee kertomuksia opettjan tekemistä mokista.


      • hyvää juttua kirjoitti:

        mitä oppilaat ovat tehneet kun eivät ole ymmärtäneet opettjaa, mutta mutta onko tarkoitus että näitä kerrotaan eteenpäin, voi helposti tulla kuva että opettajat vain naureskelevat oppilailleen. Vähempi tulee kertomuksia opettjan tekemistä mokista.

        Opetkin tekee mokia. Tottakai. Niistäkin haluaisin kuulla.

        Itekkin vanhana käpynä olen tehnut mokia työssäni.

        Mutta ennen eläkeikää olis kiva kirjoittaa kirja sekä hyvistä kommenteista, että ns. mokajutuista.

        Pitäis varmaan siirtää tää keskustelu Postin kautta tulevaksi.
        No jos tahdotte, niin voin julkisesti kertoa nimeni ja osoitteni:

        T. Rissanen, Kullervonkatu 29 D 28, 70100 Kuopio.

        Ps. en toivoisi koiranpaskaa kirjekuoressa... mut tältä alalta ei oo vissiin kukaan julkaissut kirjaa???


    • Juu se oli joskus 70-luvulla, kun ajoin ajokorttini Salossa, jossa oli tiukkana pidetty katsastusinssi, muistaakseni Jussila nimeltään.
      Jännitin inssiajoa ihan tolkuttomasti. Ennen ajoa otin kesätyöpaikan ruokalassa vahingossa ruoan kanssa piimää, jota en saa alas.
      Tärisin siitä katsastuskonttorille ja pelkoni osoittautui todeksi, Jussila tuli just mun ajokokeeseen.
      Jännityksestä kankeana ajelin ohjeitten mukaan. Päädyimme lopulta inssin kotipihalle, jolloin tämä kävi sisältä hakemassa silmälasit, laittoi ne päähänsä ja ajettiin siitä takaisin konttorille.
      Ajokoe hyväksyttiin mutta sitä olen naureskellut, että näkikö se Jussila kunnolla suurimman osan matkaa???
      Jälkeenpäin olen huomannut olevani huomattavasti keskitasoa parempi kuljettaja €;o)

      • Tällaisia lisää. En missään tapauksessa tule julkaisemaan inssin nimiä.
        Se olisi yksilönoikeuksien loukkaamista. Ja vankilahan siitä meikämauria odottaisi.

        Tässä multa kanssa yksi esimerkki, jonka ehkä julkaisen:

        Menin ajokokeeseen kuorma-autolla. Oli ajettu jo kaikki lakisääteiset ajokerrat ja jonkun verran ylikin.Siis oppilas kuskin paikalla.

        Aloitimme peruuttamaan k-aseman pihassa ruutuun. Oppilaan mielestä Scania kulki liian kovaa pakilla.
        Niinpä hän kysäisikin minulta viittä minuuttia, ennen ajokoetta, "voisinkohan peruuttaa ykkösellä, kun pakilla menee liian lujaa"?
        No yritäppä siinä antaa oikeata neuvoa ja olla pokkana.

        Annoin kuitenkin luvan peruuttaa ykkösellä. Oppilas väänsi ykkösen silmään ja alkoi tuijottaa peileihin. Kun kytkin alkoi tulla tuntumaan, niin hän ihmetteli, "että onko tässä alamäki?".

        No ei ollut, mutt hetken mietittyään hän löi itseään otsaan ja sanoi suunnilleen: " v...u, oonko minä näin todella tyhmä...".

        Et sillai... oppi tuli juuri ennen inssiajoa.
        Liekkö ollut minun vikani, kun en ollut sanonut koskaan hänelle, että ykkösellä ja kakkosella... ja kuutosella... mennään yleensä vain eteenpäin.

        Omaan piikiin kuitenkin asian. Ja ajokoe meni kerralla läpi...


      • 210777-2443
        TEERISS kirjoitti:

        Tällaisia lisää. En missään tapauksessa tule julkaisemaan inssin nimiä.
        Se olisi yksilönoikeuksien loukkaamista. Ja vankilahan siitä meikämauria odottaisi.

        Tässä multa kanssa yksi esimerkki, jonka ehkä julkaisen:

        Menin ajokokeeseen kuorma-autolla. Oli ajettu jo kaikki lakisääteiset ajokerrat ja jonkun verran ylikin.Siis oppilas kuskin paikalla.

        Aloitimme peruuttamaan k-aseman pihassa ruutuun. Oppilaan mielestä Scania kulki liian kovaa pakilla.
        Niinpä hän kysäisikin minulta viittä minuuttia, ennen ajokoetta, "voisinkohan peruuttaa ykkösellä, kun pakilla menee liian lujaa"?
        No yritäppä siinä antaa oikeata neuvoa ja olla pokkana.

        Annoin kuitenkin luvan peruuttaa ykkösellä. Oppilas väänsi ykkösen silmään ja alkoi tuijottaa peileihin. Kun kytkin alkoi tulla tuntumaan, niin hän ihmetteli, "että onko tässä alamäki?".

        No ei ollut, mutt hetken mietittyään hän löi itseään otsaan ja sanoi suunnilleen: " v...u, oonko minä näin todella tyhmä...".

        Et sillai... oppi tuli juuri ennen inssiajoa.
        Liekkö ollut minun vikani, kun en ollut sanonut koskaan hänelle, että ykkösellä ja kakkosella... ja kuutosella... mennään yleensä vain eteenpäin.

        Omaan piikiin kuitenkin asian. Ja ajokoe meni kerralla läpi...

        Hei! Me täällä Toivakassa Jyväskylän lähellä koko perhe naurettiin niin vatsan pohjasta sinun ikimuistoiselle jutulle

        Se väärällä vaihteella peruuttaminen vai oliko se ykkönen ja pakki... Ei kun ...ja voi että....

        Huomenna Jämsässä huolsikalla mä kerron tämän kaikille arvatkaa tippuuko koko porukka.

        Vieläkin ihan palleat tutisee sinun ikimuistoisen tarinan jälkeen.

        Vaimo sanoikin nyt kun ollaan juuri nukkumaan menossa, että sinä meidän Heimo pystyisi tuohon. Minä sanoin siihen että kyllä.


      • 210777-2443 kirjoitti:

        Hei! Me täällä Toivakassa Jyväskylän lähellä koko perhe naurettiin niin vatsan pohjasta sinun ikimuistoiselle jutulle

        Se väärällä vaihteella peruuttaminen vai oliko se ykkönen ja pakki... Ei kun ...ja voi että....

        Huomenna Jämsässä huolsikalla mä kerron tämän kaikille arvatkaa tippuuko koko porukka.

        Vieläkin ihan palleat tutisee sinun ikimuistoisen tarinan jälkeen.

        Vaimo sanoikin nyt kun ollaan juuri nukkumaan menossa, että sinä meidän Heimo pystyisi tuohon. Minä sanoin siihen että kyllä.

        Mulla olis mielessä paljon "kivempiakin" juttuja, jos en saa kirjaani julkaistua, niin sit julkaisen kaiken netissä.
        Tässä taas yksi esimerkki:Ja tosi tietenkin.Vuodelta jotain -85

        Kaksi mustalaispoikaa tuli kouluuni. No kaikki meni ihan hyvin ja pojat lähtivät polliisilta kuittaamaan ja hakemaan korttejaan.

        Tulivat pettyneenä takas autokoululle ja sanoivat: "Hai timppa, ei se polliisi antanu korttia, koska liäkärintoikkarissa lukkeee, että myö ollaan lukutaidottomia".
        Ihmettelin suuresti asiaa, koska saahan Suomessa kortin vaikka Etelä-Jemelinäinen, joka ei tuu koskaan oppimaan kieltämme.


        (Tämä ei sit ole loukkaus Etelä-Jemeniläisiä kohtaan .)

        No menimme "hattu kourassa" paikallisille poliisille.( YLIKOMISSAARIO!!!).
        Sinne esitin asiani, että kortin eväämiseen ei voi olla "lukutaidoton".
        Polliisi siihen, "että jos liikennemerkissä lukee vaikka sateella liukas, niin ajokokeen selvittäneet, jotka eivät osaa lukea, ovat vaaraksi muulle liikenteelle.


        No tähän toinen veljeksistä avasi suunsa ja sanoi" KUULEHHAN SIE KONSTTAAPPELI. MYÖ EI OLLA YHTÄ TYHMIÄ KUIN SIE.
        MYÖ NÄHHÄÄN MILONKA SE TIE ON LIUKAS. EI MEIJÄN TARVII SITÄ LUKEE. NIINKUIN SINUN PITTÄÄ".
        Saimme lähtöpassit sillä sekunnilla.
        Mutta loppujen loppuksi hänen oli myönnettävä kortit.

        Tarina jatkuu....
        Kun nämä hilpeät velikullat saivat kortit kukkaroonsa,niin mukana oli nuorempi veli, joka tokaisi isolla äänellä, että " hei, minäkinhän oon jo 18-vuotta täyttänny. Nyt kyllä aloitan autokoulun"
        Siihen juuri kortin saanut velipoika: "ET VARMAAN ALOITA, ETHÄN SIE VIELÄ OSSOO AJJOO KAUPUNGISSA YHTÄÄN".
        Velipoika tuli kuukauden kuluttua autokouluun.
        Mutta se on jo eri juttu...
        ET SILLAI....

        Et sillai...
        Jos joku pitää minua rasismina, koska kutsun Romaaneja mustalaisiksi, niin se johtuu siitä, että he itse toivoivat niin.


    • idea :>

      Tosi hieno idea tuollainen kirja :)
      Lukisin mielelläni, jos sellaisen joskus jostain saisin luettavaksi :>
      Vaikka ostaisin omaksikin :)

      • tai ehkä ostaakkin

        Eihän siinä mitään. Kyllä minäkin sen voisin lukea sen kirjan, ja jos on hyvä niin sitten voisin ostaa sen itselleni.


    • mieleen..

      että näin vastikään autokouluauton joka meni liikenneympyrään ja oppilas oli laittanut vilkun vasemmalle. Opettajan ilme oli melko tuskastunut, syystä jos toisesta.. :D

      Eipä tämä juttu sinänsä kovin hauska ollut, mutta jos liikenneympyrässä menee koko ajan vasemmalle, siinähän kiertää sitten sitä ympyrää ties kuinka pitkään.

      • jokapäivä

        Mä näin kerran autokoulu auton joka ajoi liikennenne ympyrää ympäri kaksi viikkoa vilkku välillä ylös ja alas vasemmalle ja oikealle välillä ilman vilkkua ja sitten se ajoi taas siihen ympyrään. Ei tämäkään juttu naurata ketään mutta voi ilmettäsi tämän luettuasi.


    • Putki Notkonen

      Tämä tarina nyt ei ole kovin kummoinen, oma kokemus kuitenkin: Syksyllä 1984 oli tultu siihen pisteeseen, että ensimmäiset virallisesti käsittelytehtäviksi luonnehdittavat jutut liitettiin kuorma-autoinssiin. Olin suorittamassa ensimmäistä auton ajoon oikeuttavaa ajokorttiani vanhahkolla mersun kuorma-autolla ja tietysti olin hermona... Käsittelytehtävänä oli yksinkertaisesti jarruttaa auto pysähdyksiin kahden katsastusasemalta lähtevän tien varteen pystytetyn paalun välisellä matkalla. Alkuvauhti taisi olla 40 km/h, paalujen väliä en muista, mutta joka tapauksessa se näytti pelottavan lyhyeltä. Tehtävä oli otettu ajokokeen ohjelmaan niin hiljattain, ettei sitä ollut autokoulussakaan ehditty harjoitella.
      Kun paikkakunnan legendaarisin katsastusinssi oli istahtanut penkille ja asettanut salkkunsa samalle penkille väliimme, olikin aika lähteä. Jarrutus oli jossain sadan metrin päässä konttorilta ja minähän jarrutin ja vieläpä kaikella jarruttomista traktoreista hankkimani kokemuksen suomalla tarmolla. Kun mersun ilmajarrut lopulta alkoivat toimia, inssin salkku jatkoi matkaansa ns. vektorin suuntaan kohti kojetaulua, samoin inssi joka tiukalla otteella paneeleista sai estettyä päänsä kolahtamasta tuulilasiin. Turvavyöt,ABS:t ym heebelithän ovat tulleet vasta myöhemmin kuvaan. Autohan toki pysähtyi alle puolella vaaditusta matkasta joten hetken tasaannuttuaan inssi rauhallisesti totesi että "siinä jarrutuksen aikana voi sitten vähän löysätä kun rupee näyttämään, että matka riittää". Läpihän sekin inssi meni vaikka myöhemmin tuo vielä tiedusteli etteikö siellä autokoulussa enää opeteta mäkilähtöäkään ollenkaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1522
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1329
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1172
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1129
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      30
      955
    6. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      795
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      55
      720
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      646
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      181
      627
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      624
    Aihe