Varhaisdementia

vai mikä?

Muuttuuko ihminen luonnollisesti äkäisemmäksi vanhetessaan vai voiko se olla viitteitä varhaisesta dementiasta (jos aikaisemmin ei ole todettu dementiaa, alzheimeria)?

6

3095

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suzyanne

      Hei! Meillä oli sillä tavalla, että omaiseni oli ollut vahva luonne, sisua riitti. Puolisonsa poismenon jälkeen hän alkoi hiljalleen muuttua. Tuli äkäisyyttä ja masentuneisuutta. Ajateltiin tietysti, että se voi olla siitä puolison menetyksestä johtuvaa surua, vaikka vuodet oli aikaa siitä.
      Sitten alkoi tulla sellaista itsetuhoisia puheita
      ja ajatuksia, riidat lisääntyivät ja sovinto oli huonoa.
      Mä juttelin erään sairaanhoitajan kanssa siitä ja hän kehoitti viemään omaiseni tutkimuksiin, sillä käyttäytymisen muutoksen oireet voi viitata dementiaan / Alzheimeriin. En kuitenkaan puhunut hänen kanssaan käymästä keskustelusta ja annoin ajan kulua. Eihän nyt omaiseni voi olla sairas... jotain vikaa täytyy olla minussa, kun hän noin suuttuu, että mä aiheutan tiedostamatta hänen käyttäytymismuutoksensa... Se oli itse syyttely kautta, joka oli jälkeen ajateltuna turha.
      Hän sai rytmihäiriön ja joutui sairaalaan. Rytmi häiriö jäi pysyväksi. Jotenkin sitten siellä todettiinkin, että hänellä on dementia - alzheimer. Oli hänellä myös tk:ssa testit. Jos olisin toimittanut hänet tutkimuksiin... no, se on turhaa nyt. Mutta niin on reilu 5 vuotta luikerreltu eteenpäin. On hyviä ja huonoja hetkiä. Käyttäytyminen ei ole muuttunut laisin. Tosin konflikteja tulee erilaisista muisti kuvista. Hän ei anna periksi ja... usein oikaisu on turhaa.

      Jos lääkäriin meno onnistuu, vie omaisesi sinne ja puhu käyttäytymisen oireista lääkärille kahdenkesken, sillä se ei dementikon seurassa onnistu - on kokemusta.

      Alkuaikoina oli todella vaikeaa käyttäytymisessä.
      Mutta... itsesyyttelyyn ei kannata koskaan alkaa mitä mä tein.

      Kyllä suosittelisin siis lääkäriin lähtöä. Mä toivon Sulle voimia! Ja mulle saat kirjoittaa. Älä jää yksin.

      Halauksin Suzyanne

      • turhaa

        Meillä väheni rettelöinti paljon, kun lakkasimme oikomasta mummun höpöjuttuja. Mitä hyödyttää kinastella asioista, jotka hetken päästä voivat muistamattoman päässä olla jo taas ihan eri mallilla, vaikka kuinka yrittäisit tolkuttaa. Suunnatonta määrää diplomatiaa ja itsehillintää se vaatii omaisilta, mutta paremmin säilyy rauha maassa tällä joojoo-mentaliteetilla:))


      • suzyanne
        turhaa kirjoitti:

        Meillä väheni rettelöinti paljon, kun lakkasimme oikomasta mummun höpöjuttuja. Mitä hyödyttää kinastella asioista, jotka hetken päästä voivat muistamattoman päässä olla jo taas ihan eri mallilla, vaikka kuinka yrittäisit tolkuttaa. Suunnatonta määrää diplomatiaa ja itsehillintää se vaatii omaisilta, mutta paremmin säilyy rauha maassa tällä joojoo-mentaliteetilla:))

        Niin, onhan se oikaiseminen turhaa. Mutta meillä tuo velipoika, joka pääsee vähimmällä hoidosta; eli äidille riittää, kun hän joskus soittaa tai 4 kertaa vuodessa tulee käyttämään kaupungissa (me kaikki asumme samassa kaupungissa, meiltä matkaa n. 14 km ja veljen luota 20 km äidin luo).
        Äidillä on viha niin lapsiaan, kuin kyläläisiä kohtaan. Hän tahtoo ottaa kantaa asioihin, mutta hän elää sitä 30 - lukua, jolloin hän oli piika ja asui äitinsä kanssa, hoiti karjaa ja meitä ei ollut. Ja hän uskoo vankasti, että ne karjapolut löytyvät vieläkin! Vaikka en oikaise, puhun muuta asiaa, hän kuulee aivan muita sanoja ja riitaantuu. Tyttärelleni hän kertoo samoja asioita päivittäin, mutta hän vain sanoo "jaa" ja ne puhelut... ei niissä tule riitaa, eikä ne kehitä kumpaakaan.

        Ja se on, että ei kohta ole omille muistoille sijaa; äiti teilaa sairauksissaan ne kaikki! Alkaa kiroilu ja katkerat syytökset, miksi olemme syntyneetkään jne. Yhteistä puhuttavaa ei kohta löydy ja se on raskasta. Kuten myös se, että hän sanoo, ettei hän syö, kun hän on ennen syönyt ja tupaa ei tarvitse lämmittää, kun hän ennen nukkui aitassa! Siinä on kyllä monet sanat nielty. Kun toisen parasta tahtoo ja yrittää ja aivan kuin pitäisi "näytellä" , että sairaus ei sattuisi, aivan kuin kaikki olisi normaalisti.
        Ja tunteet täytyy yrittää kätkee.

        Me käymme siellä useasti viikkoon tekemässä ruuat ja tekemässä kotityöt. Ei enää jaksa oikoa kun hän sanoo, että hän itse ne tekee - vaikka niin ei ole ollut enää vuosiin! - ja toiset tulee vaan hänen kotiinsa häntä häätämään pois!

        Mutta... kuitenkin sairautensa aikana (diagnoosi ollut jo 4,5 vuotta), hänelle on kehittynyt kyky kantaa huolta aidosti meistä omaisistaan, hän on hyväsydäminen - ja se tässä kaiken keskellä antaa
        voimia ja ilahduttaa! - ja jaksaa kuitenkin jutella tyttärelleni tai minulle joka päivä. Kuitenkin, vaikka hän sairaudessaankin haukkuu ja latistaa (sitä on ollut jo ennen sairautta), niin silti hän välittää. Pahinta on kuitenkin se itsetuhoisuus puheet, joita hänellä aika ajoin on.

        Kai sitä oppii vähän kerrassaan vaikenemaan, ei vastaan sanominen auta mitään.

        Kyllä sairaus muuttaa valtavasti niin potilasta kuin omaisiakin. Joskus omainen on kuin vieras läheinen (kannattaa lukee "vieras läheinen", kirjoittanut väsynyt rapu. )

        Toisaalta tuntui pahalta, mutta valtaosin helpottavalta kirjoittaa taas tuntemuksiani.

        Halauksia ja jaksamista teille kaikille!
        Lämpimin ajatuksin... Suzyanne.


    • Ezzy

      Olen tuntenut muutamia melkein satavuotiaita herttaisia mummoja, jotka eivät ole olleet lainkaan äkäisiä.
      Kyllä käyttäytymisen muutos viittaa siihen, että jotain vikaa on . Usein dementoituva ei itse tiedosta sairauttaan, mutta monet arkipäivän asiat muuttuvat hankalammiksi ja sehän tietenkin ärsyttää ja suututtaa.

      • muuauta

        Äkäisyyteen monta syytä. Joskus on vaan niin että vanhenevaa ihmistä ei oteta vakavasti, jätetään huomiotta, annetaan negatiivista palautetta jätetään ilman palvelua, unhodetaan. Ei se ihme ole jos ihminen siitä äkäistyy.


    • hoitaja

      Hyvin mahdollista, että kyseessä on dementtia oire muutta voi olla muutakin. Ei yhden oireen perusteella voi päättellä/epäillä vielä mitään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 127
      3427
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      93
      3154
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2358
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      27
      1824
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1688
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1559
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1524
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1466
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1431
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      83
      1375
    Aihe