Raamattu ja hiukset

Samara

Raamatussa Paavalin yhdessä kirjeessä on kohta, jossa sanotaan, että pitkät hiukset ovat miehelle häpeäksi ja naiselle kunniaksi. Muistaakseni myös Mooseksen kirjoissa oli jotain hiuksiin liittyvää juttua...

Raamatussa siis kehotetaan naisia olemaan leikkaamatta hiuksia tai ajelematta niitä pois. Kuitenkin tunnen paljon uskovaisia naisia, joilla on lyhyet hiukset. Varsinkin vanhemmilla naisilla on lyhyet hiukset lähes poikkeuksetta, tai ainakin he ovat lyhentäneet hiuksiaan. Rikkovatko he Raamattua vastaan?

Sitten tuosta miesten hiusasiasta. Miten pitkät miehen hiukset saavat olla, missä menee raja pitkien ja lyhyitten hiusten välillä? Saako miehellä olla hiuksia ollenkaan, pitäisikö olla kalju, saako olla sänkeä tai siiltä? Entäs "polkkatukka", itse en kutsuisi polkkatukkaa pitkiksi hiuksiksi, mutta miten tuo olisi tulkittava?

Entäs tuo naisten hiustenleikkaamis asia, saako hiuksia siis leikata ollenkaan? Onko ainoastaan vältettävä kaljuutta ja lyhyttä "mieskampausta"? Itselläni on esim. olkapää-pituiset hiukset (olen nainen) ja mielestäni ne ovat enemmän pitkät kuin lyhyet. Jos hiuksia ei saisi leikata ollenkaan niin elämäni olisi hyvin vaikeaa: nimittäin hiukseni kasvavat 1,5 metriä pitkiksi jos niitten annetaan kasvaa vapaasti ja ne ovat myös hyvin paksut. Muutava vuosi takaperin minulla oli jonkin aikaa todella pitkät hiukset ja niitten peseminen, harjaaminen ja kiinni laittaminen veivät kohtuuttomasti aikaa.

Miten suhtaudutte tähän hiusasiaan, missä menee raja? Mikä tämän koko ohjeen tarkoituksena voi olla?

12

1752

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lyhythiuksinen

      Minulla on päänahassa ja korvissa psoriasis.
      Pitkillä hiuksilla sitä olisi surkuhupaisaa hoitaa.Että silleen.

    • peruukki

      1.Korinttolaiskirje:
      11:4 Jokainen mies, joka rukoilee tai profetoi pää peitettynä, häpäisee päänsä.

    • Trubaduuri

      Paavali ei tiennyt sitä jota teki, joten anna anteeksi hänelle hänen yksinkertaisuutensa ja pahuutensa. Sillä näin meitä ihmisen Poika, Kristus, tuo ainoa ja oikea hyvä Paimen, joka on myös Opettajamme sekä Mestarimme että meidän Vapahtajamme, kehoittaa meitä tekemään alinomaa, siis silloin, jos me ihmiset emme itsellisesti ymmärrä tehdä sitäkään, jota oikein on tehdä.

      Ihmisen Pojalla ja Johannes kastajalla, oli myös pitkät hiukset niin kuin monella edesmenneellä hurskaalla ja vanhurskaalla miehellä. Mutta, aina täytyy muistaa myös, kaikella on omat rajansa. :)

      • kulttuurissa

        jossa hiusten pituus oli säädeltyä ja normia vastaan toimiminen toi häpeää. Hän ei anna jumalallista ohjetta niille joilla on toisenlainen tapa.


      • lyhyet hiukset miehillä
        kulttuurissa kirjoitti:

        jossa hiusten pituus oli säädeltyä ja normia vastaan toimiminen toi häpeää. Hän ei anna jumalallista ohjetta niille joilla on toisenlainen tapa.

        samahan sen tulee olla nytkin!


      • Samara

        "Ihmisen Pojalla ja Johannes kastajalla, oli myös pitkät hiukset niin kuin monella edesmenneellä hurskaalla ja vanhurskaalla miehellä. Mutta, aina täytyy muistaa myös, kaikella on omat rajansa. :)"

        Tosiaan monet Raamatun henkilöt, jopa myös Jeesus, kuvataan yleensä pitkähiuksisina. Kuitenkin jotkut nyt ovat alkaneet väittää (etenkin Paavalin kirjeitten perusteella), että Jeesusksella olisikin ollut lyhyet hiukset, koska Hän oli täydellinen, ja Paavali kieltää pitkät hiukset. Sitä olen miettinyt, että miksi monet Raamatun henkilöt sitten kuvataan pitkähiuksisina? Oliko niihin aikoihin siis tapana leikata hiukset vai ei? Tämä asia on jotenkin ristiriitainen, vaikka se nyt ei loppujen lopuksi olisikaan erityisen tärkeä...


      • Samara
        lyhyet hiukset miehillä kirjoitti:

        samahan sen tulee olla nytkin!

        Miksi tuollainen ulkoinen seikka on niin tärkeä? Itseasiassa olen samaa mieltä, että pitkät hiukset sopivat paremmin naisille ja lyhyet miehille, enkä missään nimessä haluaisi olla esim. kalju (olen nainen).

        Ja edelleen, missä menee pitkien ja lyhyitten hiusten raja? Kampaajien mukaan pitkät hiukset ovat sellaiset, jotka saa ponkkarille.

        Nykyajan Suomen kulttuurissa _todella pitkiä_ hiuksiä näkee lähinnä gooteilla/hevareilla, hipellä ja erottisten alojen työntekijöillä.
        En haluaisi tulla liitetyksi mihinkään näistä ryhmistä tai heidän aatteistaan, joten senkään vuoksi en anna hiusteni kasvaa rajattomasti.
        Ja toinen syy taas on se hankaluus ja epäkäytännöllisyys. Raamatussa kun kielletään leikkaamasta hiuksia, tämä on hieman paradoksaalista. Samoin on muittenkin ihmisten kohdalla (vanhemmat naishenkilöt, joilla lähes poikkeuksetta "mieskampaus").


    • Anonyymi

      Pidä hiukset huivin alla.
      Erittäin suositeltavaa.
      Ei hiuksia ja hilsettä ruokaan. Pysyy myös puhtaampana kun ei käsistä vie likaa hiuksiin hieromalla liat käsistä.

    • Anonyymi

      Myös hiusten likaisuus on helppo peittää huivilla.
      Huivin voi pestä koneessa kun hiukset saavat levätä kaiken maailman myrkyiltä .

      • Anonyymi

        Siis huivi on myös pyhyyden ja puhtauden palautusta.
        Ruumis on temppeli ja hiukset naisen kruunu.

        Psoriasis päälaessa saa öljyistä apua.luomu öljystä, peitä vain pääsi öljyllä ja mene arkiaskareihin .


    • Anonyymi

      Ei uudessa liitossa ole lakeja eikä käskyjä hiuksien eikä minkään muunkaan suhteen. Se että Paavali kirjoitti tästä ei tarkoita sitä että se olisi laki, vaan hänellä oli silloin sellainen hengen ajatus ja hän lisää että muistakaa ettei ole sellaista käskyä millään seurakunnalla. Paavalin ohjeet eivät siis ole käskyjä, vaan jos ihminen ei tiedä Hengessä miten käyttäytyä, niin noudattaa Paavalin ohjeita, mutta hänellä on toisenlainen hengen ilmestys, niin tekee sen mukaan, mutta on silti tarkkana että tosiaan seuraa Pyhän Hengen ääntä eikä omia mieltymyksiä tai jonkin harhaoppisen toiveita.

      Ensimmäinen ymmärrys uskossa on se, että uusi liitto on hengen liitto ihmisen ja Jumalan välillä. Jos sen solmii ihmisten kanssa noudattaen jotain käskyjä, niin ei se liitto ole pätevä, ei sitä ole solmittu Jumalan kanssa ja on aivan sama mitä touhuaa ja miten.

      Ensimmäisenä uskossa tulisi tutki UT:sta mitä tarkoittaa uusi liitto hengessä ja totuudesta ja lukea Paavalin johdatus siihen liittoon, joka ei tosiaankaan ole sitä että pähkäilee kaikkien elämän asioiden kanssa ja mitä mahtaa Raamattua sanoa, voinko tehdä noin tai noin. Silloin ei ole uskon tiellä, vaan omassa tekopyhyydessä piehtaroi.

    • Anonyymi

      Simpsonit tukka oli ehdottomasti liian lyhyt!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      2118
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      56
      1986
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1915
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1677
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      20
      1608
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      12
      1398
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1340
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1336
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      15
      1321
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1262
    Aihe