Kyyditettävänä olisi siis toinen auto (paino maksimissaan 700 kg). Tarvitaanko auton kyyditykseen siis jarrullinen peräkärry vai riittääkö pelkkä normikärry? Vetoautona toimisi noin 1300kg painava. Ilmeisesti tässä tilanteessa ei kuitenkaan tarvita "pikku e" kortin suorittamista. Kertokaa viisaat ihmiset!
peräkärry jarruilla vai ilman?
10
1308
Vastaukset
- asia varma
Tarvitaan jarrullinen kärry, koska kokonaispaino menee joka tapauksessa yli 750 kg:n. Autoa ei kuljeteta ihan missä tahansa lavetilla, koska kuorman sitomiseenkin on omat määräykset. Kun sopivan lavetin löydät, niin sen rekisteröity kokonaispaino on helposti 1300-1500 kg. Ja se saattaa ylittää oman autosi oman massan, ja sitten tarvitaan se pikku e myös. Tietysti voit ostaa sen lavetin, ja käydä uudelleerekisteröimässä sen juuri sille rajalle, että saat kuljettaa tuota autoa mutta ei tarvita pikku e:tä. Vähemmällä vaivalla ja ehkä rahanmenolla pääset, kun menet hakemaan ajokorttilupaa pikku e:tä varten. Ainakin jos tuosta kuljetuksesta tulee vakiotapahtuma. Yhtä reissua varten voit toki pyytää kaveria ajamaan.
- oleppas larpsonnni tarkkana
mullakin on 1.8 tonninen hiase, ja sillä saa viedä vaan jotain 400 kilon peräkärryä-vittu. Sun tarttee mennä kylä kysyyn näitä tuolta konttorimpualelta nimittäinnoilta ingenjööreiltä siältä sumkotipualesta! , ja ota paperit mukaan ja allekirjootus kans joltain inspektööriltä, nim ei tu jäläkeempäin mitään sanktioita!
- Varma tieto
Jos kuljetat vain ja ainoastaan 700 kg painoista kuormaa, olkoon se sitten auto tai kasa tiiliskiviä, selviät mainiosti jarrullisella pikkutrailerilla, jonka tekninen kokonaismassa on 1200 kg tai 1300 kg, edellyttäen että vetoautosi sallittu kytkentämassa on yhtä suuri kuin perävaunun omamassa kuljettatavan auton paino.
Kilollakaan ei trailerin tekninen kokonaismassa saa ylittää vetoautosi omamassaa, jos aiot ilman BE-ajokorttia selvitä.
Eikä yhdistelmän tekninen kokonaismassa saa ylittää 3500 kg rajaa, kun perävaunisi tekninen kokonaismassa on yli 750 kg.
Yleensä lähes aina kaikissa henkilö- ja pakettiautoissa kytkentämassat on merkitty rekisteriotteeseen, joten ei niitä tarvitse katsastumiehiltä kysellä. - Jos sinulla on max 50kg
Painava ja maksimi kokonais kuorma on 750 kg ...
Mutta jos löydät max 50 kg omapainosen kärrin niin varmaan on formula tekniikkaa niin rungon ja vanteitten osalta eli mikään saa painaa juuri mitään ja kantavuuttaa sais kanssa löytyä niistä osista..- Mitä kysyttiin...
Lue uudestaan mitä kaveri kysyi. Ei näet onnistu ilman BE-korttia kuvaamallasi 50 kg omamassaisella jarruttomalla kärryllä (siis jos sellainen olisi olemassa).
Vetoauton kytkentämassa ei riitä. Kas kun jarruttoman perävaunun kytkentämassa ei saa ylittää puolta vetoauton omamassasta. 1300 kg painoisen vetoauton suurin sallittu jarruttoman perävaunun kytkentämassa on 650 kg. - Eli ei löydy sellaista kärriä
Mitä kysyttiin... kirjoitti:
Lue uudestaan mitä kaveri kysyi. Ei näet onnistu ilman BE-korttia kuvaamallasi 50 kg omamassaisella jarruttomalla kärryllä (siis jos sellainen olisi olemassa).
Vetoauton kytkentämassa ei riitä. Kas kun jarruttoman perävaunun kytkentämassa ei saa ylittää puolta vetoauton omamassasta. 1300 kg painoisen vetoauton suurin sallittu jarruttoman perävaunun kytkentämassa on 650 kg.Mutta noin 50 kg:n ylitys vetoauton omassaan menee toleransseihin ...
Mutta aina ei ole tuo vetoauton omassan mukainen tuo puolet ..toisissa on enemmän toisissa vähemmän..isommassakin voi olla pienempi tai kuin tuo 650 kg......otetaan ne tehot mukaan tai tehottomuus jonka maahantuoja tai vetokoukun valmistaja on asettanut... - Simmottisia
Eli ei löydy sellaista kärriä kirjoitti:
Mutta noin 50 kg:n ylitys vetoauton omassaan menee toleransseihin ...
Mutta aina ei ole tuo vetoauton omassan mukainen tuo puolet ..toisissa on enemmän toisissa vähemmän..isommassakin voi olla pienempi tai kuin tuo 650 kg......otetaan ne tehot mukaan tai tehottomuus jonka maahantuoja tai vetokoukun valmistaja on asettanut...Asetus kytkentämassoista sisältää monta tekijää. Pienin arvo määrää aina. Toisinaan se on valmistajan asettama, toisinaan taas tuo "enintään puolet vetoauton omamassasta". Pienintä ei ylitetä millään konstilla.
Siten jarruttoman perävaunun suurin sallittu kytkentämassa on maksimissaan puolet vetoauton omamassasta. Enempää se ei voi koskaan olla.
Vähemmän se on hyvin usein.
Mutta tässähän nyt oli ihan fiktiivinen perävaunu kyseessä. Todellisuudessa kaveri tarvitsee, ilman BE-korttia touhutessaan, enintään 1300 kg kokonaismassaisen jarrullisen pienautotrailerin. Ja tietysti 1200 - 1300 kg kytkentämassan. - wum
Mitä kysyttiin... kirjoitti:
Vetoauton kytkentämassa ei riitä. Kas kun jarruttoman perävaunun kytkentämassa ei saa ylittää puolta vetoauton omamassasta. 1300 kg painoisen vetoauton suurin sallittu jarruttoman perävaunun kytkentämassa on 650 kg.Mä olen vetänyt jarrutonta perävaunua, jonka massa on suunnilleen 700 kg, ilman E-korttia autolla jonka omamassa on 1280 kg. Olen luullut sen olevan laillista, mutta en tunne asetuksia tarkkaan.
- F115
wum kirjoitti:
Mä olen vetänyt jarrutonta perävaunua, jonka massa on suunnilleen 700 kg, ilman E-korttia autolla jonka omamassa on 1280 kg. Olen luullut sen olevan laillista, mutta en tunne asetuksia tarkkaan.
Isompi auto, tai jarrullinen kärry. Muuten on laitonta, oli minkälainen kortti hyvänsä.
- wum
F115 kirjoitti:
Isompi auto, tai jarrullinen kärry. Muuten on laitonta, oli minkälainen kortti hyvänsä.
Ei se ollutkaan ihan niin. Perävaunun rekisteriotteeseen kirjatusta kokonaismassasta en tiedä, mutta sen todellinen massa kuormattuna on n. 550 kg. Ymmärsin että jarruton peräkärry saa olla korkeintaan puolet vetoauton massasta, mutta en tiedä tarkoittaako se kokonaismassaa vai todellista massaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 931682
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2031322- 771283
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!55962Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46911- 47898
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38888Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9844- 46832
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35799