Telakoin nyt eka kertaa purkkarini masto pystyssä. Olen nähnyt monien niin tekevän ja kuullut siitä vain hyviä kommentteja. Samoin etelässä ja Enkussa käydessäni olen huomannut siellä telakoitavan purkkarit keppi pystyssä.
Täällä tuulet ovat vähäisempiä ja maston kaadossa on aina riskinsä, siksi päätin telakoida veneeni (15 m masto) - voi olla vähän laiskuuttakin mukana - masto pystyssä.
Kysymys näin telakoinneille; kertokaapa mitä pitää ottaa huomioon? Vanttien löysytys, miten peittely järjestettävissä? Nostimet? Yms?
Pliis, älkää vastatko te jotka olette sitä mieltä että masto pitää ehdottomasti kaataa. En muuta enää suunnitelmaani.
Masto pystyssä telekointi
30
3474
Vastaukset
- en koskaan
telakoi soutuvenettäni masto pystyssä mutta kukin tavallaan..
- peittämättä
Hoida peittäminen samoin kuin mastokin eli jätä peittämättä.
Siinähän se onkin, kun säästää jossakin vaiheessa niin toisessa paikassa maksaa moninkertaisesti. Peittäminen on tietenkin tosi hankalaa tappi pystyssä.- riki
On tärkeää tarkistaa, että kaikki on kunnossa talvea varten. On nimittäin kiva, jos masto kaatuu muiden paattien päälle...
Eli vanttien ja vanttiruuvien tarkistus.
Sitten telakoinnissa pitää varmistaa, että sekä vene että pukki/traileri kestää mahdollista huojuntaa.
Ja sitten keväällä taas ylös mastoon ja rikin tarkistusta kiinnitys kerrallaan.
- pystyssä
Talvehtii ihan hyvin kun vene ja pukki ovat tukevaa sorttia. Pressu kahdessa osassa, takana puomi tuettuna pukilla jatkona spiirapuomi peräharukseen - kaiteeseen asti. Etupuolella spinnupuomi ja mela tai muu keppi vielä babystaakin ja maston välillä lisänä. Vanttien kohdalle survotaan kovalevysiivut, joissa on viillot sopivasti vaijerin mennä. Maston ympärille kumiköydellä pieni erillinen pressunriepu tilkkeeksi, kaiteita vähän nurin että saa paremman vieton. Pressut kiinni painokanistereilla tai soiroilla (heiluu vähemmän) tai toiset tykkää kumiköysistä.
Umpinaiset pullovanttiruuvit voi tykätä huonoa jos vesi jäätyy sisälle, samoin vaijerien alapään liitokset (mulla suljettu epoksilla).
Varmemmaksi vakuudeksi vedän veneen kiinni vielä kuormaliinoilla kummaltakin sivulta varvaslistasta kannen yli vastakkaiselle puolelle maahan kiinni naulattuun metriseen kulmarautanaulaan.
Eipä ole tähän mennessä kaatunut eikä mitään hajonnut vaikka on aika tuulinen paikka. Ja mieluummin kaikki kohtuukireällä kuin löysänä tuulen vatkattava mitä sitten naruja ylös jääkin.- pystyssä
Pitää vielä lisätä:
Korkeaharjainen pressu hankkii veneeseen paljon suuremman tuulikuorman kuin pystyssä oleva masto.
Älä ainakaan jätä plotteria talveksi veneeseen, tai älä kerro sitä tällä palstalla. Saat muuten
tietäjien vihat ja kirouksen niskaasi. Laiskan
nimikin leimaa Sinua jatkossa. Se, että haluaisit
tietoa ja kokemusta menettelystäsi, on sivuseikka.- täpinää
Älä nyt ala vaikeroimaan.
Sitä paitsi, jos itse haluaisin kunnollista tietoa, käyttäisin muita keskustelupalstoja. Hyviä riittää.
Täältä SAATTAA joskus saada ihan hyviäkin vastauksia, mutta 87% on kuraa. - ropsentit
täpinää kirjoitti:
Älä nyt ala vaikeroimaan.
Sitä paitsi, jos itse haluaisin kunnollista tietoa, käyttäisin muita keskustelupalstoja. Hyviä riittää.
Täältä SAATTAA joskus saada ihan hyviäkin vastauksia, mutta 87% on kuraa.ovat lähempänä 91,35%.Siis NOIN suurin piirtein!
ropsentit kirjoitti:
ovat lähempänä 91,35%.Siis NOIN suurin piirtein!
Kyllä se on 96%, sillä kun avaat korkin, niin
ottaa ilmasta 4% kosteutta. Muuten olisi 100%.
- JRxxx
...käyttämälläsi telakalla moinen? Ainakin seurojen telakointialueilla on toisinaan nimenomainen kielto siitä.
- vielä...
mainita järjestyssäännön kohdan jossa mastopystyssä telakointi on kielletty. Ihan vain lisäisi vakuuttavuutta. Voisitko vielä tuoda muita näkökantoja esille ehdottomina totuuksina?
- kyseessä
vielä... kirjoitti:
mainita järjestyssäännön kohdan jossa mastopystyssä telakointi on kielletty. Ihan vain lisäisi vakuuttavuutta. Voisitko vielä tuoda muita näkökantoja esille ehdottomina totuuksina?
ole paikallisen yhdistyksen (pursiseuran) sisäiset järjestyssäännöt.
- Älä kaada
kyseessä kirjoitti:
ole paikallisen yhdistyksen (pursiseuran) sisäiset järjestyssäännöt.
Turha kaataa mastoa. Olen telakoinut 4 talvea masto pystyssä ja kaikki on mennyt erittäin vaivattomasti. Rakennan putkikehikon aivan normaalisti ja käytän kahta pressua. Vanttien kohdalle tilkkeeksi vaikka kevytpeitot. Ei tule lunta kannelle eikä vene huoju kun se on kunnon trailerilla. Säästää paljon vaivoja syksyllä ja keväällä. Lisäksi mastoa käsitellessä sattuu vahinkoja, esim. profiileja rikkoontuu yms.
- JRxxx
kyseessä kirjoitti:
ole paikallisen yhdistyksen (pursiseuran) sisäiset järjestyssäännöt.
...yleensä. Näissä mastokeskusteluissa on vuosien varrella useampikin maininnut, ettei heidän telakallaan ole sallittua maston pystyynjättäminen telakoidessa. Eli vaihtelee seuroittain. Ja tietysti noilla kuntien suoraan hallinnoimilla telakointialueilla se on ko. viraston asia, määrätäänkö asiasta jotain. Näkemykset tuntuvat vaihtelevan.
- paikat
vielä... kirjoitti:
mainita järjestyssäännön kohdan jossa mastopystyssä telakointi on kielletty. Ihan vain lisäisi vakuuttavuutta. Voisitko vielä tuoda muita näkökantoja esille ehdottomina totuuksina?
Helsingin kaupungin talvisäilytysalueilla on mastopystyssä telakointi kielletty. Asia ilmaistaan selvällä suomenkielellä talvisäilytysohjeissa, jotka löytyvät esim liikuntaviraston internet-sivuilta.
- kuka tietää
paikat kirjoitti:
Helsingin kaupungin talvisäilytysalueilla on mastopystyssä telakointi kielletty. Asia ilmaistaan selvällä suomenkielellä talvisäilytysohjeissa, jotka löytyvät esim liikuntaviraston internet-sivuilta.
Onko jossakin tullut vahinkoja masto pystyssä telakoinnista?
Itse tiedän lukuisia vahinkoja sattuneen maston kaadosta ja edelleen pystytyksestä. - JRxxx
kuka tietää kirjoitti:
Onko jossakin tullut vahinkoja masto pystyssä telakoinnista?
Itse tiedän lukuisia vahinkoja sattuneen maston kaadosta ja edelleen pystytyksestä....on se ero, että ne maston nostoon ja laskuun liittyneet vahingot ovat tulleet omalle veneelle, mutta masto pystyssä telakoinnissa on riskinä, että vahinkoja tulee myös muiden veneille.
Sinänsä en silti tunne tapausta, että tällainen vene olisi esim. kaatunut kokonaan, sellaisista olen kuullut, joissa esim. pukin tassu on mennyt kyljestä läpi. Mutta kaupunki ei selvästikään halua ottaa riskiä. - mansnerus
JRxxx kirjoitti:
...on se ero, että ne maston nostoon ja laskuun liittyneet vahingot ovat tulleet omalle veneelle, mutta masto pystyssä telakoinnissa on riskinä, että vahinkoja tulee myös muiden veneille.
Sinänsä en silti tunne tapausta, että tällainen vene olisi esim. kaatunut kokonaan, sellaisista olen kuullut, joissa esim. pukin tassu on mennyt kyljestä läpi. Mutta kaupunki ei selvästikään halua ottaa riskiä.Olen telakoinut puolikymmentä vuotta maston (15,3 m) pystyssä. Minulla on tukeva ja raskas traileri. Ei mitään ongelmia. Ainoa hankaluus peittelyssä vanttien kohta mutta se on hoidettavissa esim. kevytpeitoilla kuten edellä todettiin. Lunta ei tule kannelle. Eikä lumi oli vaarallista.Nopeuttaa veneen nostoa ja laskua. Ei kolhiudu masto.
Ulkomailla yleisin telakointitapa. Täällä ollaan monessa asiassa muussakin jäljessä mutta perässä tullaan. Niin tässäkin. Yhä enemmän telakoidaan masto pystyssä.Suosittelen niillä jotka haluavat pitää mastonsa kolhiutumattomana. - seilor
mansnerus kirjoitti:
Olen telakoinut puolikymmentä vuotta maston (15,3 m) pystyssä. Minulla on tukeva ja raskas traileri. Ei mitään ongelmia. Ainoa hankaluus peittelyssä vanttien kohta mutta se on hoidettavissa esim. kevytpeitoilla kuten edellä todettiin. Lunta ei tule kannelle. Eikä lumi oli vaarallista.Nopeuttaa veneen nostoa ja laskua. Ei kolhiudu masto.
Ulkomailla yleisin telakointitapa. Täällä ollaan monessa asiassa muussakin jäljessä mutta perässä tullaan. Niin tässäkin. Yhä enemmän telakoidaan masto pystyssä.Suosittelen niillä jotka haluavat pitää mastonsa kolhiutumattomana.kuulun seuraan, jossa pääosa isoista veneistä telakoidaan masto(t) pystyssä. Oman veneeni olen telakoinut jo 20 vuotta mastot pystyssä ilman ongelmia. Vantteja vaan hiukan löysälle (muutama kierros ), sprayöljyä vanttiruuveihin ja todella tukevat pukit/ sivutuet. Huomaa, että vene tulee kaikesta varautumisesta huolimatta heilumaan talven tuiverruksissa. Siksi sivutuet on kiinnitettävä/ sidottava kunnolla kiinni. Irtopönkät kaatuvat varmasti! Meillä on kaatunut muutama vene irtopönkkkien takia ja yksi, kun huonosti tehdyn pukin hitsaus petti. Muista ehdottomasti maston ja vanttien huolelllinen tarkistus keväällä. Etenkin T-päätteet ovat kriittisiä.
- OLLA
seilor kirjoitti:
kuulun seuraan, jossa pääosa isoista veneistä telakoidaan masto(t) pystyssä. Oman veneeni olen telakoinut jo 20 vuotta mastot pystyssä ilman ongelmia. Vantteja vaan hiukan löysälle (muutama kierros ), sprayöljyä vanttiruuveihin ja todella tukevat pukit/ sivutuet. Huomaa, että vene tulee kaikesta varautumisesta huolimatta heilumaan talven tuiverruksissa. Siksi sivutuet on kiinnitettävä/ sidottava kunnolla kiinni. Irtopönkät kaatuvat varmasti! Meillä on kaatunut muutama vene irtopönkkkien takia ja yksi, kun huonosti tehdyn pukin hitsaus petti. Muista ehdottomasti maston ja vanttien huolelllinen tarkistus keväällä. Etenkin T-päätteet ovat kriittisiä.
TOTTA? Yksi asiallinen viesti koko ketjussa??? Tosi hienoo!
- ongelmia
seilor kirjoitti:
kuulun seuraan, jossa pääosa isoista veneistä telakoidaan masto(t) pystyssä. Oman veneeni olen telakoinut jo 20 vuotta mastot pystyssä ilman ongelmia. Vantteja vaan hiukan löysälle (muutama kierros ), sprayöljyä vanttiruuveihin ja todella tukevat pukit/ sivutuet. Huomaa, että vene tulee kaikesta varautumisesta huolimatta heilumaan talven tuiverruksissa. Siksi sivutuet on kiinnitettävä/ sidottava kunnolla kiinni. Irtopönkät kaatuvat varmasti! Meillä on kaatunut muutama vene irtopönkkkien takia ja yksi, kun huonosti tehdyn pukin hitsaus petti. Muista ehdottomasti maston ja vanttien huolelllinen tarkistus keväällä. Etenkin T-päätteet ovat kriittisiä.
Siis vain... "meillä on kaatunut muutama vene irtopönkkkien takia ja yksi, kun huonosti tehdyn pukin hitsaus petti"... SIC
- no.
ongelmia kirjoitti:
Siis vain... "meillä on kaatunut muutama vene irtopönkkkien takia ja yksi, kun huonosti tehdyn pukin hitsaus petti"... SIC
On kai noita irtotukivirityksiä kaatuillut ilmankin mastoa...
- niistä
OLLA kirjoitti:
TOTTA? Yksi asiallinen viesti koko ketjussa??? Tosi hienoo!
Siis tuo, jossa sanotaan "vain" muutaman veneen kaatuilleen talvella? Tosi asiallista ja kannustaa muitakin. Miedän rannassamme ei yleensä kaadu yksikään vene. Mutta meillä onkin pakko kaataa mastot.
- ongelmia
no. kirjoitti:
On kai noita irtotukivirityksiä kaatuillut ilmankin mastoa...
Täällä kun on perusteltu maston pystyyn jättämistä sillä, että niin muuallakin mmailmassa tehdään. Ihan samalla perusteella voisi puoltaa myös irtotukien käyttöä, nehän ovat lähes yksinomaan käytössä, venepukit ovat harvinaisuuksia.
- ei mitään syytä
ongelmia kirjoitti:
Täällä kun on perusteltu maston pystyyn jättämistä sillä, että niin muuallakin mmailmassa tehdään. Ihan samalla perusteella voisi puoltaa myös irtotukien käyttöä, nehän ovat lähes yksinomaan käytössä, venepukit ovat harvinaisuuksia.
Masto pystyssä telakoitaessa jotkut löysäävät jostakin syystä vanttiruuveja. Niin ei pidä tehdä. Pakkasella masto supistuu enemmän kuin vantit.Jostakin on tullut uskomus, että pakkasella tapahtuu toisinpäin - se on väärin.
- JRxxx
ei mitään syytä kirjoitti:
Masto pystyssä telakoitaessa jotkut löysäävät jostakin syystä vanttiruuveja. Niin ei pidä tehdä. Pakkasella masto supistuu enemmän kuin vantit.Jostakin on tullut uskomus, että pakkasella tapahtuu toisinpäin - se on väärin.
...lämpölaajenemiskertoimet ratkaisevat. Ne ovat eri metalleilla erilaiset. Mastot ovat tyypillisesti alumiinia (kerroin n. 23 10**-6 yhden asteen lämpötilamuutoksella), vantit taas terästä (kerroin suunnilleen 12 10**-6). Toisin sanoen metri alumiinia venyy tai kutistuu jotakuinkin 0,023 mm lämpötilan muuttuessa yhden asteen, metri terästä taas n. 0,012 mm. Eli lämpötilan pudotessa parikymmentä astetta alumiinimasto "menee kasaan" likimain tuplasti sen, mitä teräsvantti. Toisin sanoen ainakaan lämpötilamuutosten vuoksi ei vantteja tarvitse löysätä. Jos masto olisi jotain komposiittimateriaalia, niin asia voisi olla toisin.
- löystyvät
JRxxx kirjoitti:
...lämpölaajenemiskertoimet ratkaisevat. Ne ovat eri metalleilla erilaiset. Mastot ovat tyypillisesti alumiinia (kerroin n. 23 10**-6 yhden asteen lämpötilamuutoksella), vantit taas terästä (kerroin suunnilleen 12 10**-6). Toisin sanoen metri alumiinia venyy tai kutistuu jotakuinkin 0,023 mm lämpötilan muuttuessa yhden asteen, metri terästä taas n. 0,012 mm. Eli lämpötilan pudotessa parikymmentä astetta alumiinimasto "menee kasaan" likimain tuplasti sen, mitä teräsvantti. Toisin sanoen ainakaan lämpötilamuutosten vuoksi ei vantteja tarvitse löysätä. Jos masto olisi jotain komposiittimateriaalia, niin asia voisi olla toisin.
Ei kai vantteja kuitenkaan tarvitse kiristää?
- vastaus tässä
seilor kirjoitti:
kuulun seuraan, jossa pääosa isoista veneistä telakoidaan masto(t) pystyssä. Oman veneeni olen telakoinut jo 20 vuotta mastot pystyssä ilman ongelmia. Vantteja vaan hiukan löysälle (muutama kierros ), sprayöljyä vanttiruuveihin ja todella tukevat pukit/ sivutuet. Huomaa, että vene tulee kaikesta varautumisesta huolimatta heilumaan talven tuiverruksissa. Siksi sivutuet on kiinnitettävä/ sidottava kunnolla kiinni. Irtopönkät kaatuvat varmasti! Meillä on kaatunut muutama vene irtopönkkkien takia ja yksi, kun huonosti tehdyn pukin hitsaus petti. Muista ehdottomasti maston ja vanttien huolelllinen tarkistus keväällä. Etenkin T-päätteet ovat kriittisiä.
"Muista ehdottomasti maston ja vanttien huolelllinen tarkistus keväällä. Etenkin T-päätteet ovat kriittisiä."
Mitenkäs ihmeessä sen maston ja vantit tarkistaa kahta metriä korkeammalta kun on se masto pystyssä? Puosuntuolissa istuen (josta ei oikeasti kunnolla näe)? Mielestäni yksi parhaita syitä laskea masto on että saa helpsoti, läheltä katsoen, rauhassa ja tarkasti läpikäytyä maston , heloitukset ja vaijerit.
- vakuuttelija.
Selvitä kattaako vakuutuksesi, jos telakoit masto pystyssä.
- vakuutuksessa
Ei mikään venevakuutus kiellä masto pystyssä telakointia. Olen joutunut telakoimaan veneeni myös ulkomailla useita kertoja matkapurjehduksilla ja aina olen telakoinut masto pystyssä. Siellä katsottaisiinkin aika oudosti maston kaatajaa.Maston kaato on suomalainen erikoisuus aivan kuin tango ja kahisevat tuulipuvut arkiasuina.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.774592- 1791829
- 1241530
- 351016
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️16971- 92894
- 78893
Hyvää huomenta!
Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as78842- 45807
- 4788