uskonvapaus on sanahelinää

kieroa, mutta taitavaa...

moni menee retkuun, ennenkun opiskelee.

13

748

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olemme vapaita

      Mitä tarkoitat? Erosin kauan sitten ev.lut. kirkosta eikä kukaan ole pakottanut takaisin. Kukaan ei voi päättää, mitä mieltä olen ja jos ilmaisen mielipiteeni, en joudu siitä vaikeuksiin. Toki on selvää, että kaikissa piireissä ateistiin ei suhtauduta kovin suopeasti, mutta minäkin saan valita seurani, en tunge sinne, missä on ahdasta mieltä. Monien uskovien kanssa pystyy puhumaan asioista asiallisesti, vaikka käännyttäjiäkin tietysti löytyy. Molemminpuolinen toisen mielipiteiden kunnioittaminen on aina hieno asia, voimme vapaasti uskoa tai olla uskomatta ja olla silti ystäviä keskenämme.

      Ellet perustele väitettäsi, älä väitä noin. Suomessa on uskonvapaus, kirkko ja valtio eivät päätä puolestamme, saamme valita itse. Eikö siihen ole syytä olla tyytyväinen?

      • tööt

        Aloittaja varmaan tarkoitti sitä, että sinutkin on yritetty aivopestä lapsena ja pakotettu kuulumaan ev.lut kirkkoon. Olitko siis silloinkin vapaa kun kuuluit kirkkoon? Et. Vasta myöhemmin vapauduit.


      • kasvatus ja valinta
        tööt kirjoitti:

        Aloittaja varmaan tarkoitti sitä, että sinutkin on yritetty aivopestä lapsena ja pakotettu kuulumaan ev.lut kirkkoon. Olitko siis silloinkin vapaa kun kuuluit kirkkoon? Et. Vasta myöhemmin vapauduit.

        Kuuluin kirkkoon, koska vanhempani kuuluivat (he kuuluvat edelleen). Vanhempani eivät ole ns. uskovaisia eivätkä ateistejakaan, he kuuluvat kirkkoon ikään kuin tavan vuoksi, niin kuin hyvin monet suomalaiset. Tuo on tietysti heidän oma asiansa, mutta mainitsin tuon sen vuoksi, että tuota kautta on selvää, että vanhempani eivät mitenkään korostaneet minulle uskoa tai uskontoa. Totta kai on selvää, että he sitoutuivat siihen, että saan koulussa uskonnonopetusta, käyn (kirkkoon kuuluville puolipakollisen) rippikoulun jne., tässä mielessä on oikein sanoa, että valtiolle ja kirkolle annettiin tietynlainen kasvatustehtävä, se on selvä. En ole pahoillani siitä, että istuin koulussa uskonnontunnilla, tosin jälkikäteen katsottuna elämänkatsomustieto olisi ollut minulle parempi vaihtoehto, mutta tämä on jälkiviisautta. Uskonnon opetus oli ajoittain liian tunnustuksellista, toisaalta suomalaisen ateistinkin on hyvä tuntea kristinuskon ydin, onhan sekin osa suomalaisen kulttuurin perustaa, kuului henkilö itse kirkkoon tai ei.

        Totta kai esim. rippikoulussa istuminen oli ajoittain helvettiä, mutta sekin on kuitenkin virallisesti vapaaehtoinen, vaikka toisaalta se tulee melkein yhtä helposti kuin nuorelle miehelle armeija. Osa käy vakaumuksen takia, suurin osa tavan vuoksi, osa ei käy. Aikuisena katsoin, että en halua kuulua kirkkoon, syy oli vakaumuksellinen. Jouduin perustelemaan valintani papille, mitä en täysin ymmärrä, mutta ei hänkään minua penkkiin sitonut tai hakannut karttakepillä.

        Ymmärrän, että olet huolissasi aivopesusta, en todellakaan kiellä sitä, kyllähän ne yrittävät. Onneksi kuitenkin Suomi on demokratia (ainakin minun mielestäni) ja tietoa on vapaasti saatavilla, nykyään vielä helpommin netin kautta (ja samalla paljon roskaa). Uskallan ajatella itsenäisesti, toisaalta tiedän, että moni ei halua eikä uskalla. Silti ei mielestäni pidä paikkaansa, että Suomessa ei olisi uskonvapautta. Toki meihin yritetään vaikuttaa, mutta jos näen televisiossa suklaapatukan mainoksen, minun ei ole pakko mennä ostamaan sitä patukkaa. Ihmisen omaa valinnanmahdollisuutta ei pidä aliarvioida, Suomessa kuitenkin saa itse valita. Lasta aina kasvatetaan ja vanhempien arvot vaikuttavat, mutta silti aikuisena voi kulkea omia polkujaan, jos vain haluaa.


      • SILTI OIKEALLA TIELLÄ

        VÄITÄN ETTEI SUOMESSA OLE USKONNONVAPAUTTA
        KUIN TEORIASSA. USKONNONVAPAUS TARKOITTAA KAI
        SITÄ ETTÄ KUN ON LUT.KIRKON TAI HELLUNTAI KIRKON
        JÄSEN SAA ELÄÄ VAPAUDESSA, KUKAAN EI PAINOSTA.
        JOPA USKONNON UHRIT AIHEUTTAVAT SUHTEETTOMAN
        PALJON PAHAA NIILLE JOTKA USKALTAVAT VAKAUMUKSENSA
        MUKAAN OLLA MITÄ OVATKIN.
        POIKANI N. 30 VUOTIAS ON SAANUT TUTA NIIN KOULUSSA
        KUIN VIESTINTÄLAITTEIDEN VÄLITYKSELLA KIUSAAMISTA.
        HÄN EI TÄNÄPÄIVÄNÄKÄN PYSTY TYÖSSÄ KÄYMÄÄN N IIN
        HIRVEÄKSI ON HÄNEN ELÄMÄNSÄ SAATETTU. EN TIEDÄ
        AUTTAAKO ENÄÄ EDES JO 10-VUOTTA KESTÄNYT TERAPIA-
        KAAN. SILTI EN TUNNE OLEVANI IDIOOTTI TOIMIESSANI
        JA USKOESSANI OMANTUNTONI MUKAAN,VAIKKA NS.KRISTITYT ANTAVAT YMMÄRTÄÄ OLEVANSA AINOASTAAN
        OIKEASSA. HE EIVÄT TODELLAKAAN YMMÄRRÄ ETTÄ MYÖS
        MINÄ OLEN OIKEASSA OMASTA MIELESTÄNI. TOIVOISIN ENEMMÄN SIVISTYNYTTÄ KÄYTÖSTÄ OMASSA
        OIKEASSA OLEMISESSA.


      • olemmekin

        vapaita kuulumaan kirkkoon tai olla kuulumatta ja uskoa tai olla uskomatta.
        Mutta perustapa yritys niin joudut maksamaan kirkollisveroa vaikka et kirkkoon kuuluisikaan. Mikä oikeus ja kohtuus siinä on?
        Itse en kuulu kirkkoon...erosin ja olen kokenut silloin tällöin hienoista oman mielipiteeni kunnioittamisen puutetta. Esimerkiksi jossain yleisessä tilaisuudessa jouluna tms. lausutaan yhteinen rukous. Poistun siksi aikaa koska en välitä olla mukana. Kun palaan minulta kysytään miksi lähdin. Sanon, että en usko samaan mihin te ja kerron etten kuulu kirkkoon. Yleisin vastaus on: mutta onko siitä haittaa että rukoilet mukana. Jos olisin sanonut olevani jonkun toisen uskontokunnan jäsen tilanne olisi ymmärretty täysin. Tämä sattuu joskus ketuttamaan niin vietävästi. Mielestäni minullakin on oikeus käyttäytyä omien uskomuksieni ja tapojeni mukaan ihan niin kuin uskontokuntaan kuuluvillakin.
        Sen haluan vielä lisätä että mielestäni kouluissa tulisi viettää entisen laisia joulujuhlia uskontoineen päivineen. Emme saa antaa kulttuurimme muuttua ja ikivanhojen perinteiden kadota. Meillä on oikeus niihin. Vaikka en uskokaan jumalaan laulan mielelläni kauniita, mukavia, uskonnollisiakin joululauluja ja vietän joulua. Liian "jeesustelun" jätän väliin. Perinteet kunniaan.


      • taskuillani

        erosin myös kirkosta, vaan ei auta koska olen pienyrittäjä, ja näin ollen pakoitettu maksamaan kirkollisveroa. Yrityksessäni ei työskentele muut kuin minä. Mikään muukaan uskonto ei taskuillani vasten tahtoani käy.

        Siinä sinulle uskon vapautta.


      • lkom
        taskuillani kirjoitti:

        erosin myös kirkosta, vaan ei auta koska olen pienyrittäjä, ja näin ollen pakoitettu maksamaan kirkollisveroa. Yrityksessäni ei työskentele muut kuin minä. Mikään muukaan uskonto ei taskuillani vasten tahtoani käy.

        Siinä sinulle uskon vapautta.

        ei voi ymmärtää että jouttuu maksamaan vaikka kuulluminen on vappaa ehtoista eikä olle mikkään pakko kuullua niin luullis että maksaminenkin ollis vappaa ehtoista luullis jos on pakko kuullua niin on pakko maksaakin


      • valehtelu
        taskuillani kirjoitti:

        erosin myös kirkosta, vaan ei auta koska olen pienyrittäjä, ja näin ollen pakoitettu maksamaan kirkollisveroa. Yrityksessäni ei työskentele muut kuin minä. Mikään muukaan uskonto ei taskuillani vasten tahtoani käy.

        Siinä sinulle uskon vapautta.

        Kirkkoon kuulumaton yrittäjä ei maksa kkirkollisveroa, ei myöskään hänen yrityksensä. Tämä on taas yksi ateistin monista valheista. Yritys joutuu maksamaan yhteisöveroa kylläkin, mutta sen jaosta päättää eduskunta, johon ateistitkin ovat valinneet kansanedustajat.

        Kirkko ei kerää yrityksiltä sentin vertaa veroa tai maksua. Tämä on faktaa.


      • ihan sama
        valehtelu kirjoitti:

        Kirkkoon kuulumaton yrittäjä ei maksa kkirkollisveroa, ei myöskään hänen yrityksensä. Tämä on taas yksi ateistin monista valheista. Yritys joutuu maksamaan yhteisöveroa kylläkin, mutta sen jaosta päättää eduskunta, johon ateistitkin ovat valinneet kansanedustajat.

        Kirkko ei kerää yrityksiltä sentin vertaa veroa tai maksua. Tämä on faktaa.

        mitä kautta se raha kierrätetään.

        Maksaja on yhteisöveron maksaja, halusi kirkkoa tukea vai ei, ja rahan saaja on evlut kirkko.

        Sano veroksi tai miksi haluat, vaikutus on sama.


      • valhe!!!
        ihan sama kirjoitti:

        mitä kautta se raha kierrätetään.

        Maksaja on yhteisöveron maksaja, halusi kirkkoa tukea vai ei, ja rahan saaja on evlut kirkko.

        Sano veroksi tai miksi haluat, vaikutus on sama.

        Yhteiskunta voi olla ja onkin monen palvelun ostaja enenevässä määrin. Yhteiskunta ostaa kirkoltakin palveluja ja ne maksetaan yhteisöveron tuotoista.

        Vai eikö yhteiskunta saisikaan olla toimiva ja ostaa erilaisia palveluja erityisosaajilta?

        En minäkään hyvällä katso sitä, että veromarkoistani kustannetaan ateistien, mm. vapaa-ajattelijoiden toimintaa, mutta näin se demokratia pelaa, yhteisestä pussista maksetaan yhteisesti päätettyjä menoja kansaedustajien tahdon mukaan.


      • -.--.-.
        valhe!!! kirjoitti:

        Yhteiskunta voi olla ja onkin monen palvelun ostaja enenevässä määrin. Yhteiskunta ostaa kirkoltakin palveluja ja ne maksetaan yhteisöveron tuotoista.

        Vai eikö yhteiskunta saisikaan olla toimiva ja ostaa erilaisia palveluja erityisosaajilta?

        En minäkään hyvällä katso sitä, että veromarkoistani kustannetaan ateistien, mm. vapaa-ajattelijoiden toimintaa, mutta näin se demokratia pelaa, yhteisestä pussista maksetaan yhteisesti päätettyjä menoja kansaedustajien tahdon mukaan.

        Juu, näinhän se menee valtio ostaa palveluita yrityksiltä keräämillään verovaroilla. Se vain kummastuttaa miksi hautaustoimi, kirkkojen kunnostustyöt ja paperin pyöritys ostetaan yhteisöltä, jonka "erityisosaamista" on 2000 vuotta vanhan tarun tulkinta ja eteenpäin levitys.

        Kansanedustajiin tässä pitääkin vaikuttaa. Harmi vain, että suurin osa heistä mielummin miellyttää äänestäjiään (tullakseen neljän vuoden välein uudelleen valituksi) kuin tekee oikeasti järkeviä päätöksiä. No aina silloin tällöin järkevä päätös on yhtä kuin äänestäjien mielipide...


    • Syntinen nainen

      on sanahelinää. Ainakin lahkoissa. Pakotetaan pyhäkouluun, kokouksiin, mihin millonkin.
      Ja jos jotai uskaltaa sanoa vastaan, aivopestään äkkiä.
      Katkeria kokemuksia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aikakone-yhtyeestä tuttu Maki Kolehmainen kuollut

      Kuoli tänään aamuyöstä nopeasti edenneeseen sairauteen. Hän oli 58-vuotias.
      Maailman menoa
      131
      7851
    2. Rokote otti taas omansa. Maki Kolehmainen kuollut.

      RIP Maki. Muusikko, tuottaja ja säveltäjä Maki Kolehmainen on kuollut. Asiasta uutisoi ensimmäisenä Yle. Kolehmainen k
      Maailman menoa
      84
      3911
    3. Se viime kohtaaminen

      Oli naine vähän sellainen kohmea. Nopeasti yritin etsiä merkkejä sinusta mutta en saanut mitään ilmi. Ajattelin että ny
      Ikävä
      68
      1333
    4. Ihan rakentavassa mielessä

      Haluaisin nainen kysyä sinulta ja myös itseltäni että mitä me oikein odotellaan? Olisiko aika jo käydä edes treffeillä?
      Ikävä
      76
      1095
    5. Mitä kehon osia

      Olet kaivatultasi nähnyt ja piditkö näkemästäsi?
      Ikävä
      57
      1042
    6. Taidan olla ihan sairas

      Kun mietin jo meidän yhteisen lapsen nimeä 😄
      Ikävä
      94
      1017
    7. Kuinka paljon merkkaa naisen ulkonäkö

      Parisuhteessa ykeensä kysynnvaan Onko kaunis nainen oarempi vaihtoehto kun tavis
      Sinkut
      124
      839
    8. Olen sinusta nainen

      Oikeasti tosi ylpeä. Tunnen sen miten kehity ja opit säätelemään omia tunteitasi. Se on aina hieno piirre ihmisessä.
      Ikävä
      37
      728
    9. Luin jostain että skorpioni

      Naiset parhaita rakastajattaria…. Pitäneekö paikkansa?
      Ikävä
      102
      725
    10. Pitäisikö alkaa

      Treenaamaan että sulla tippuu silmät päästä kun näet minut ensi kerralla, nainen. 🤔
      Ikävä
      40
      689
    Aihe