Ankkureista

Tarmo

Ostin Biltemasta venelehdissä kehutun "bruce-tyyppisen " 5 kg:n ankkurin takahytilliseen Taageen...

...eikä muuten ottanut pohjaan kiinni, ei millään ilveellä. Ei muuta kuin palauttamaan liikkeeseen.

Mikä lienee ankkureista luotettavin seuraavin kriteerein;
* vene & moottori 630 kg
* ankkurin oltava helposti säilytettävä
* mahd. kevyt

Tyyppiä ja painoa?

11

2651

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • RRR

menee pieneen tilaan ja niitä mahtuu kokemukseni mukaan tg:n säilytystilaan helposti 2. Ei ole saanut erityisiä kehuja testeissä, mutta on ko. painoiseen veneeseen ihan hyvä. Toinenhan voi olla painavampi.
      Pohjan laatu vaikuttaa, mikä ankkuri pitää vai pitääkö mikään.

• tällä tavoin

"eikä muuten ottanut pohjaan kiinni, ei millään ilveellä. Ei muuta kuin palauttamaan liikkeeseen."

5 kg:n bruce. Roikotitko sitä pystysuorassaa siten että se vain hipoi pohjaa. Vai oliko pohja koko alueelta jääkauden hiomaa kalliota.

Minulla on 500 kg:n vene. Käytin siinä vuosikaudet 7 kg:n (SeaGrip??) taittuvaa ankkuria, jossa oli lyijytäytteinen köysi 5 metrin matkalla. No sehän piti aina ja joka paikassa kuin tauti. Savipohja ja galvanoitu pinta oli vaan ikävä yhdistelmä. Pari vuotta sitten kyllästyin raskaan ankkurin hiivaamiseen ja taittelemiseen, ja ostin tilalle (Samaisen raskaan liinan päähän) 2,5 kg:n HST "Brucen" Motonetistä. Ihan hyvin on pitänyt sekin, vaikka myönnän, että tosipaikkaan en ole viime aikoina joutunut.

• Annnurin koko pitäisi olla vähintään seuraavan
      nyrkkisäännön mukainen:
      Veneen pituus leveys metreinä x paino tonneina.
      Naara-ankkuri vaatii kuitenkin pari metriä ket-
      yinkiä toimiakseen tuolla painolla tyydyttävästi.

Em. tavalla laskien ankkurin paino lienee 5 kg:n
      luokkaa veneellesi. Varmmaa kuitenkin on, ettei
      ilman kettinkiä tule pitämään. Puhun 15 vuoden
      katsastusmiehen kokemuksella. Omassa veneessä
      tuo 5 kg ei toiminut, joten otin vanhan veneen
      8 kiloisen pieneen tilaan menevän naara-ankkurin
      käyttöön ilman kettinkiä.

• Meriläinen

Kyllä se naara-ankkuri on nimenomaan se huonoin mahdollinen valinta.

Tuollainen Bruce kopio on paras yleiskäyttöön.

• ankkuri

Tuon laskukaavan mukaan 8 m veneessäni (3 m leveä, 3 t painoa) pitäisi siis olla 33 kg ankkuri? Kylläpä se 12-kiloinen riittää vallan mainiosti...

• kaava
        ankkuri kirjoitti:

Tuon laskukaavan mukaan 8 m veneessäni (3 m leveä, 3 t painoa) pitäisi siis olla 33 kg ankkuri? Kylläpä se 12-kiloinen riittää vallan mainiosti...

oli veneen pituus plus leveys metreinä plus paino tonneina. kevytankkurin, kuten bruce voi mitoittaa edellisestä kaavasta 70%. eli 10 3 3=16 x 0,7. ankkurin paino siis 11-12 kg. lisäksi riittävästi kettinkiä tai lyijyköyttä

• kaava kirjoitti:

oli veneen pituus plus leveys metreinä plus paino tonneina. kevytankkurin, kuten bruce voi mitoittaa edellisestä kaavasta 70%. eli 10 3 3=16 x 0,7. ankkurin paino siis 11-12 kg. lisäksi riittävästi kettinkiä tai lyijyköyttä

Kiitos korjauksesta. Meinasin jo kehoittaa
        lukemaan kaava uudestaan, mutta plussienhan niiden
        kaikkien laskutoimituksien piti olla. Pahoittelen
        huolimattomuuttani.

• bilteman

bruce ankkuri.En tiedä mitä ovat sinulle myyneet mutta ei ainakaan brucea.Minun veneessä 650 kg painoa,Bilteman 5 kg ankkuri ja venee pysyy kiinni erittäin hyvin,tyynellä käytän 2,5 kg ankkuria.Toki jos yrität suoralle kalliopinnalle ankkuroita venettä niin siellä ei pysy mikään ankkuri ja jos vettä on alla vaikka 10 metriä ja köyttä 14 metriä niin ei tule mitään.
      Naara tyyppisellä ankkurilla saa vain naaraita.Siinä on ankkuri millä ei sitten tee yhtikäs mitään! joten jätä semmoiset suosiolla kauppaan.

• Meriläinen

Hae se bruce takaisin ja muista kettinki! Eli laita jotain 3-5 metriä kettinkiä ankkuriin ja vasta sitten köysi!

• Ankkuriin!

Minä ei ainakaan kettinkiä laita ankkuriini silloin, kun käytän sitä peräankkurina. En halua kolhia ja likastaa venettäni savisellä kettingillä. Kunhan laskee ankkurin tarpeeksi kauas, niin kettingillä ei ole mitään käytännön merkitystä (varmasti teoreettista kyllä).

Asia on eri silloin, kun jäädään vapaasti ankkurin varaan, eikä köyttä voi laskea kovin pitkälti.

Yksi parhaista on Bruce-tyyppiset ankkurit. Kokoontaitettava naara-ankkuri on kyllä surkeimmasta päästä. Se on sormille suorastaan vaarallinen varsinkin isokokoisena.

• köysipoika
        Ankkuriin! kirjoitti:

Minä ei ainakaan kettinkiä laita ankkuriini silloin, kun käytän sitä peräankkurina. En halua kolhia ja likastaa venettäni savisellä kettingillä. Kunhan laskee ankkurin tarpeeksi kauas, niin kettingillä ei ole mitään käytännön merkitystä (varmasti teoreettista kyllä).

Asia on eri silloin, kun jäädään vapaasti ankkurin varaan, eikä köyttä voi laskea kovin pitkälti.

Yksi parhaista on Bruce-tyyppiset ankkurit. Kokoontaitettava naara-ankkuri on kyllä surkeimmasta päästä. Se on sormille suorastaan vaarallinen varsinkin isokokoisena.

Kyllä kettinki taikka lyijyköysi on ehdoton ankkurin kanssa. Paino vetää köyden samaan linjaan pohjan kanssa ja muutoinkin vaimentaa nykäisyjä. Lisäksi kettinki kestää hankausta kivisellä pohjalla köyttä paremmin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      77
      4592
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      180
      1837
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      124
      1540
    4. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1016
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      981
    6. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      103
      930
    7. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      913
    8. Hyvää huomenta!

Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as
      Ikävä
      78
      842
    9. Miks et tahtonut

Enää nähdä? Haluaisin ymmärtää
      Ikävä
      45
      807
    10. Mulla on tarkat korvat

Kuulin sun äänen ihan selvästi.
      Ikävä
      4