Keulapotkurin sähköistä kysymys

teräsveneilijä

Nyt on sitten Side Power 55 keulapotkuri hankittu ja asennuspuuhat on edessä. Manuaaleissa puhutaan yleisesti kaapelin halkaisijasta, mutta ei kerrota millaista kaapelin pitää olla. kaapelin pituuden mukaan suositeltava pinta-ala minun tapauksessa on 95 mm2 kun akku on 12V. Onko merkitystä onko kaapeli kuparia vai alumiinia, hienosäikeistä vaiko karkeampaa säiettä?

12

4918

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • make

      Sitä sen olla pitää ja mieluummin ohuempi säikeistä.

    • Georg Simon Ohm

      Alumiinin ominaisresistanssi on noin 1,65-kertainen kupariin verrattuna. Alumiini on siis varsin hyvä johdinmateriaali sekin, mutta ei sentään kuparin veroinen.

      Jos käytät alumiinikaapelia, jonka poikkipinta-ala on 155 mm2, pääset suunnilleen samaan resistanssiin kuin 95 mm2:n kuparikaapelilla.

      Alumiinin tiheys (ominaispaino) on vain 30 % kuparin vastaavasta, joten alumiini olisi varteenotettava vaihtoehto keveyttä haettaessa.

      Lähtökohtaisesti tuo 95 mm2 suositus kuitenkin koskee kuparikaapelia ja kuparia minä itse käyttäisin (kuten kaikissa muissakin venesähköissä).

      Säikeiden paksuudella ei tässä tapauksessa ole suurtakaan merkitystä: yhteispoikkipinta-ala ratkaisee. Ohutsäikeinen kaapeli on paljon taipuisampaa, mistä saattaa olla asennuksessa iloa.

    • mitoittelija

      Kannattaa miettiä akkujen sijoitusta. Keulapotkurin akuista ottama teho on huomattavasti suurempi kuin laturin akkuihin antama. Eli jos sijoitat akut lähemmäksi keulapotkuria, riittää kaposampi johdin. Laturilta akuille tulee tietenkin pidemmät karvat, mutta ne voi mitoittaa puolta kaposammiksi kuin keulapotkurille tarvitsisi mitoittaa.

    • Jos päädyt alumiiniin, joka on huomattavasti
      halvempaa, muista käyttää vaihtoliittimiä
      Al/Cu. Sähkömoottorin kytkentärasian liittimet
      lienevät tarkoitettu kuparille. Tarkista, niin ei
      tule yllätyksiä syöpymisen kanssa.

      • Raipe

        Hitsaus kaapeli on edullista ja erittäin taipuisaa.Hienosäikeisyydestään johtuen jonkinverran MK:ta paksumpaa.


    • R K-S

      Niin minä teen. Olen juuri rakentamassa 36´ teräsvenettä. Keulapotkurille ja keula ankkurivinssiä varten tulee oma akku. Vissiin 100 Ah. Joka sijoitetaan etupunkan alle keulapotkurin viereen. Ei tule pitkät kaapelit.
      Latausjohto ilmeisesti n. 6 mm vedetään pääakuilta diodin kautta.

      • levitellä akkuja

        eri puolille venettä? Siksikö ettei raaskita ostaa kunnon startti akkua, esim 170Ah ja kunnon kaapeleita. Ymmärrätte varmaan, että keulapotkuria käytetään suunnilleen samanverran kuin starttimoottoria heikohkosti käynnistyvässä koneessa. Keulapotkurin käyttö tapahtuu koneen käynnistyksen jälkeen, joten kunnossa olevalla/olevilla ja riittävän kokoisilla akuilla startti/hupi tulee toimeen. Akut olisi hyvä olla samassa akkutilassa, jonka ilmanvaihdokin on helpompi järjestää. Oletteko muuten nähneet kuvia vene- ja konepaloista, joissa nimenomaan kaapelit ovat sulaneet ja valuneet ja valuneet pitkin seiniä. EX merikelp.katsastaja.


      • mitoittelija
        levitellä akkuja kirjoitti:

        eri puolille venettä? Siksikö ettei raaskita ostaa kunnon startti akkua, esim 170Ah ja kunnon kaapeleita. Ymmärrätte varmaan, että keulapotkuria käytetään suunnilleen samanverran kuin starttimoottoria heikohkosti käynnistyvässä koneessa. Keulapotkurin käyttö tapahtuu koneen käynnistyksen jälkeen, joten kunnossa olevalla/olevilla ja riittävän kokoisilla akuilla startti/hupi tulee toimeen. Akut olisi hyvä olla samassa akkutilassa, jonka ilmanvaihdokin on helpompi järjestää. Oletteko muuten nähneet kuvia vene- ja konepaloista, joissa nimenomaan kaapelit ovat sulaneet ja valuneet ja valuneet pitkin seiniä. EX merikelp.katsastaja.

        Kuika keulapotkurin yhdistäminen starttiakkuun vaikuttaa palo-onnettomuuksiin? Ei ainakaan vähentävästi.

        Perusveneilijän tiedot sähköjärjestelmän mitoittamisesta ja muutenkin peruspihi luonne aiheuutavat sen, että akulta keulapotkurille menevät kaapelit alimitoiteaan. Tämä aiheuttaa johtojen ylikuumenemisen ja pahimmassa tapauksessa tulipalon. Mikäli akku on keulapotkurin vieressä, riittävät ohuemmat johdot ja akkukin voidaan yhdistää latausjärjestelmään "halvemmalla ohuemmalla" johdolla eli noin 25-35mm2 kaapelilla.

        Akkujen sijoittelu useampaan paikkaan lisää turvallisuutta. Jos akkutilassa tapahtuu räjähdys tai tulipalo, niin useampaan paikkaan sijoitetuista akuista osa jää ehjäksi eikä menetetä kaikkia sähköjä yhdellä kertaa.

        Ilmanvaihdon järjestäminen yhdestä akkutilasta on tietenkin helpompaa, mutta jos turvallisuus paranee jakamalla akut, niin se on vaivan arvoista.


      • kuljettaja.
        levitellä akkuja kirjoitti:

        eri puolille venettä? Siksikö ettei raaskita ostaa kunnon startti akkua, esim 170Ah ja kunnon kaapeleita. Ymmärrätte varmaan, että keulapotkuria käytetään suunnilleen samanverran kuin starttimoottoria heikohkosti käynnistyvässä koneessa. Keulapotkurin käyttö tapahtuu koneen käynnistyksen jälkeen, joten kunnossa olevalla/olevilla ja riittävän kokoisilla akuilla startti/hupi tulee toimeen. Akut olisi hyvä olla samassa akkutilassa, jonka ilmanvaihdokin on helpompi järjestää. Oletteko muuten nähneet kuvia vene- ja konepaloista, joissa nimenomaan kaapelit ovat sulaneet ja valuneet ja valuneet pitkin seiniä. EX merikelp.katsastaja.

        Starttiakkua ei ole järkevää ylimitoittaa. Suurikokoista akkua ei saa nopeasti ladattua täyteen penillä ajomatkoilla ja puolityhjä akku ei tahdo jaksaa pyörittää konetta. Oikeinmitoitettu kunnossa oleva täysi akku antaa kunnon starttivirran ja kone käynnistyy helposti. Suurikokoinen iso puolityhjä akku ei jaksa esim. hehkuttaa kunnolla eikä jännitettä ole riittävästi kunnolliseen startin pyörimisnopeuteen.

        Sähköjärjestelmän mitoittaminen on taitolaji, jossa pitää ottaa paljon asioita huomioon.


      • R K-S
        levitellä akkuja kirjoitti:

        eri puolille venettä? Siksikö ettei raaskita ostaa kunnon startti akkua, esim 170Ah ja kunnon kaapeleita. Ymmärrätte varmaan, että keulapotkuria käytetään suunnilleen samanverran kuin starttimoottoria heikohkosti käynnistyvässä koneessa. Keulapotkurin käyttö tapahtuu koneen käynnistyksen jälkeen, joten kunnossa olevalla/olevilla ja riittävän kokoisilla akuilla startti/hupi tulee toimeen. Akut olisi hyvä olla samassa akkutilassa, jonka ilmanvaihdokin on helpompi järjestää. Oletteko muuten nähneet kuvia vene- ja konepaloista, joissa nimenomaan kaapelit ovat sulaneet ja valuneet ja valuneet pitkin seiniä. EX merikelp.katsastaja.

        Ja niin myös eräs hyvä ystäväni, jonka teräsveneeseen teen "täysremonttia". Voihan sitä perustella monella tavalla. 1 kpl. akku maksaa vähemmän kuin pitkät kaapelit. Konehuoneen seinät on tietenkin vesitiiviit, joten akkukaapelit pitäisi tuoda yläkautta. Paljon helpompi tuoda vain se latausjohto. Sitten on varalla yksi lisäakku, jos vaikka joskus tarvis.


      • teräsveneilijä
        kuljettaja. kirjoitti:

        Starttiakkua ei ole järkevää ylimitoittaa. Suurikokoista akkua ei saa nopeasti ladattua täyteen penillä ajomatkoilla ja puolityhjä akku ei tahdo jaksaa pyörittää konetta. Oikeinmitoitettu kunnossa oleva täysi akku antaa kunnon starttivirran ja kone käynnistyy helposti. Suurikokoinen iso puolityhjä akku ei jaksa esim. hehkuttaa kunnolla eikä jännitettä ole riittävästi kunnolliseen startin pyörimisnopeuteen.

        Sähköjärjestelmän mitoittaminen on taitolaji, jossa pitää ottaa paljon asioita huomioon.

        Varmasti olet ihan oikeassa tuon suurikokoisen akun latauksen suhteen lyhyen ajon aikana.

        Starteissa on myös eroja. Osa pyörittää tappavan tasaisella nopeudella vaikka jännitettä ei olekaan ihan täydet voltit. Osa malleista on
        sellaisia että startin kierrokset ovat kovat akun ollessa hyväkuntoinen mutta hiipuvat heti jos akku heikohko...


      • teräsveneilijä
        R K-S kirjoitti:

        Ja niin myös eräs hyvä ystäväni, jonka teräsveneeseen teen "täysremonttia". Voihan sitä perustella monella tavalla. 1 kpl. akku maksaa vähemmän kuin pitkät kaapelit. Konehuoneen seinät on tietenkin vesitiiviit, joten akkukaapelit pitäisi tuoda yläkautta. Paljon helpompi tuoda vain se latausjohto. Sitten on varalla yksi lisäakku, jos vaikka joskus tarvis.

        Keulassa jos on keulapotkurin lisäksi myös toinen virtasyöppö (esim. ankkurivinssi) niin oman akun sijoittamiselle keulaan on yksi peruste enemmän.

        Hinnan osalta molemmissa asennuksissa on omat kustannukset.
        Jos keulaan oma akku tarvitaan jakodiodi ja laadukkaat sellaiset on käsittääkseni melko arvokkaita, tai ostaa halvemman diodin ja muuttaa laturin varausjännitettä, kompensoimaan diodin jännitehäviö. Ja tietysti akkukin maksaa eikä se ole ikuinen vaan tarvii uusia ehkä 6-8v välein.

        Toisessa vaihtoehdossa hintaa nostaa kaapeli, jonka hinta 11€/m (95mm2) eli 5 metrin päässä olevaan sähkömoottoriin kaapeli maksaa 110€ eli saman verran kuin erillinen akku keulaan ja kaapelit on "ikuisia".

        Lisäakussa on tietysti turvana "erillinen järjestelmä" sähkön osalta.

        Paloturvallisuuteen kun kiinnittää huomiota kaapelin vedossa ja suojauksessa ollaan turvallisilla vesillä.

        molemmissa on puolensa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jens Ihlen (ex Kukka) poika todistaa oikeudessa

      10:49 "Välit ovat olemattomat" Minkälainen isäsi ja sinun välinen suhde on tällä hetkellä? "Minulla ei ole minkäännäkö
      Maailman menoa
      278
      10259
    2. K-kaupassa on mukava käydä, kun ei tarvitse katsella köyhiä

      vasemmistolaisia, joista monet myös varastavat. Mielellään maksaa vähän enemmän tuotteista K-kaupassa, jotka ovat paljon
      Maailman menoa
      243
      5969
    3. Suomeen ei kuulu ihmiset jotka ei halua kätellä toisia ihmisiä, koska tämä on vääräuskoinen

      Nainen joka ei halunnut kätellä Stubbia on selvästi ääripään muslimi, eli sitä sakkia josta niitä ongelmia koituu. Ulos
      Maailman menoa
      173
      5414
    4. PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT

      * * PS:n Purra teki -JÄTTI-VELAT - ! ja jätti MaksuHuolet -Kansan Maksettavaksi -! *
      Maailman menoa
      95
      5038
    5. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      19
      3305
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      7
      2692
    7. Ootko sä nainen suuttunut

      jostain? Harmi jos tullut väärinkäsityksiä.
      Ikävä
      214
      2592
    8. Nainen, sanotaan että totuus tekee kipeää

      Ehkä mutta se voi olla myös se kaikkein kamalin asia kohdata. Kuplassa on turvallista, kun tietää vähemmän on helpompi.
      Ikävä
      17
      2424
    9. Menen nyt koisimaan

      Ja en ehkä palaa tänne. Asia on nyt loppuunkäsitelty ja totuus tuli ilmi
      Ikävä
      28
      2244
    10. Valtio lopettaa pienituloisten perheiden kylpylälomien tukemisen

      Pienituloiset suomalaiset ovat voineet vuosikymmenten ajan hakea tuettuja lomia terveydellisin, sosiaalisin ja taloudell
      Maailman menoa
      382
      2187
    Aihe