Kutistuminen uhkana

Aika moni ymmärtää, että villavatetta ei kannata panna kovin kuumaan veteen pestäväksi. Se ei todennäköisesti mahdu enää sen jälkeen päälle. Tosin meillä kotona vaimoni kutistuneita villatakkeja ovat sitten pitäneet lapset.

Mutta moniko ymmärtää myös sen, että kutistuminen saattaa uhata hyvinvointiamme. Tuotanto ja työn tuottavuus ovat lisääntyneet pitkällä ja lyhyelläkin aikavälillä vallattomasti. Tähän pannaan usko edelleenkin. Jos jätämme tulosten ympäristövaikutukset sivuun, voisimme sanoa, että hyvähän se vaan on, jos tuotanto kasvaa.

Mutta sitten pääsemmekin tähän liian kuumaan pesuveteen. Näyttää nimittäin siltä, että kansalaisten ostovoima ei kasvakaan yhtä jalkaa tuottavuuden ja tuotannon kanssa. Tähän vaikuttaa se, että osa väestöstä on työttömänä, se että koko ajan suureneva osuus jää eläkkeelle ja se että palkansaajien reaaliansiot ovat viime vuosia lukuunottamatta kehittyneet hitaammin kuin työn tuottavuus. Viime mainittua kehitystä tukee se, että ns. matalapalkkaisten töiden suhteellinen osuus lisääntyy.

Kun ostovoima vähenee, mutta tuottavuus kasvaa, syntyy kutistumisongelma. Käy nimittäin helposti niin, ettei ihmisillä olekaan varaa enää ostaa niin paljon kuin ennen. Tuotteet jäävät varastoon vanhenemaan. Kansalaisten ostovoiman kehitys ei siis ole mitenkään yhdentekevä asia yrityksille. Ostovoiman kasvattaminen jää silloin niiden tehtäväksi toista kautta. Se tarkoittaa hintojen alentamista, joka on keino nostaa ostovoimaa. inflaation sijaan tarjoillaan siis deflaatiota, jota on pidetty varsinaisena kärsimysnäytelmän alkuna. Markkinat eivät siis niin sanotusti vedä, jos ihmisten ostovoima rapistuu.

USAssa ostovoima on jo kokenut kolauksen. Silti ihmiset jatkavat ostamistaan. Millä? He ottavat lainaa ja velkaantuvat. Ensin otetaan lainaa asuntoa varten ja sitten kulutusluottoja. Lopputulos nähtiin meillä 90-luvun alussa. Tämä on kärsimysnäytelmän toinen vaihe ja ensimmäistä vielä pahempi. Pekka Korpinen voisi ehkä jo ennustaa USAn kehityksen sikakäyrillään kuten hän teki Suomen osalta 80-luvun lopulla.

Poliittisesti tilanne on haastava. Miten varmistaa suomalaisten riittävä ostovoima jatkossakin. Tästä tulee entistä haastavampi sen vuoksi, että julkisten menojen osuus ostovoiman kasvattamisessa ja tukemisessa koko ajan lisääntyy väestön vanhetessa. Arvelisin, että demarit ja Kepu ottavat tämän haasteen vastaan sillä tavalla, että päättävät jatkaa punamultayhteistyötä.

19

585

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ökyisäntä

      Niinpä siinä helposti käy. Kansantalouden kasvuluvut harhauttavat helposti uskomaan, että tilanne on tasaisen hyvin. Kasvussa on kuitenkin mukana sellaisia tekijöitä, jotka huolestuttavat. Suomalaiset alkoivat jälleen 2000-luvun alussa velkaantua yhtä reippaasti kuin 1980-luvun lopulla. Ilmiötä mielestäni kuumennettiin tekemällä tällä vaalikaudella suuremmat verokevennyspaketit kuin ehkä kukaan odotti. Toisaalta näin elvytettiin kotimarkkinoita. Loputtomiin tällainen positiivinen kierre ei tietysti voi jatkua ilman, että julkiseen talouteen alkaa syntyä vaje.

    • umpi¨ääärikepulainen

      Hauska kirjoitus!
      Ei tosin mitään järkeä.

    • näkökulma

      Toisaalta Kiinan ja Japanin keskuspankit ovat halukkaita edelleenkin myöntämään lainaa USA:han,koska haluavat amerikkalaisten ostavan heidän valmistamiaan autoja,vaatteita ja kulutuselektroniikkaa.
      USA:n markkinoiden voimakas supistuminen aiheuttaisi välittömästi myös ongelman näiden maiden kansantalouksille.

      • Se mitä sanot pitää paikkansa johonkin rajaan saakka. Raja voi tulla kuitenkin vastaan siinä, miten paljon lainoittajta uskaltavat ottaa riskiä ja eritoten siinä, miten lainanottajat uskaltavat ottaa koko ajan kasvavaa riskiä. Tuon tien päässä on kuitenkin markkinakorkojen kova nousu, kun riskit alkavat kummallakin puolella nousta yli sietorajan. Se taas panee talouden syöksykierteeseen, jota USAn pitää yrittää hillitä laskemalla taalan arvoa.


      • painaa dollareita

        vailla katetta ja tekee pian enronit
        tyhmiä ne jotka sitovat itsensä dollariin sillä usan romahtaessa he juuri jäävät nuolemaan näppejään
        siinä on tekohengityksen maku mutta se ei voi jatkua loputtomiin


    • Jaba_43

      ...kuten Hesarin sunnuntailiitteessä eilen kirjoittanut Ari Ojapelto teki parikymmentä vuotta sitten?

      Tuottavuuden lisäyshän on koneiden ja automaation ansiota, kun palkkatyön osuus tuottavuuden kasvun aikaansaamisesta on koko ajan supistunut.

      Kirjoitit avauksesi muutenkin sen verran "ojapeltomaisesti", että hän taitaa olla oppi-isäsi? ;-))

      • Luin kyllä Ojapellon kirjoituksen ja siinä oli viisaita kohtia ja sitten niitä, joita en ihan ensilukemalla ymmärtänyt. Mutta ehkä oppi-isäni on pikemminkin John Maynard Keynes, joka oli myös Suomen talouspolitiikan oppi-isänä pitkään. Kotimaisista talousteoreetikoista Markus Jäntti käsitteli asiaa ennen siirtymistään muihin tehtäviin.

        Huolestuttavaa kehityksessä on juuri se, että automaation vuoksi tuotannon lisäarvo kulkeutuu entistä harvemmille. Kun ihmistyövoiman tarve oli suuri, jako tapahtui palkanmaksuna ja sitä kautta veroina yhteisiin tarpeisiin. Ongelma ei olisi niin paha, jos tuotannon lisäarvot ohjautuisivat kotimaisiin investointeihin, mikä lisäisi työllisyyttä ja sitä kautta tulonjakoa. Nykyistä kehitystä ei voi pitää millään muotoa yhteiskunnan kannalta järkevä, tasavertaisuudelle on suorastaan tuhoavaa.

        Pelkään, että koneverot eivät ratkaise asiaa. Tilanne on kansainvälistymisen vuoksi kaiken kaikkiaan pulmallinen, kun monikansallisilla suuryrityksillä on mahdollisuus hakeutua jatkuvasti niiden kannalta edullisimpaan ympäristöön. Näin ne kilpailuttavat valtioita, jotka puolestaan pyrkivät leikkaamaan kansalaisten etuja pärjätäkseen tuossa kilpailussa. Kyse ei ole enää markkinataloudesta, vaan tuhoisasta kapitalismista.

        Jos eurooppalaisten sosiaalivaltioiden pohja tämän kehityksen myötä rapautuu, syntyy erittäin vaikeita ja vakavia ongelmia, jotka tuppaavat valitettavasti ratkeamaan väkivallan kautta, mitä 30-luvun kehitys jo osoitti, tosin silloin vähän toisenlaisissa oloissa. Asia ei siis koske vaan Suomea, se koskettaa pahasti koko läntistä Eurooppaa. USAta se ei niinkään kosketa enää näin jyrkästi, koska siellä eriarvoistumiskehitys on ollut jo hyvän matkaa vauhdissa eikä suunnanmuutosta ole näkyvissä. Minusta on kovin valitettavaa, jos joudumme USA-malliseen rikolliskierteeseen ja sosiaalisiin ongelmiin ollessamme kykenemättömiä vastaamaan yhtiökapitalismin ylivaltaan.


      • Jaba_43
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Luin kyllä Ojapellon kirjoituksen ja siinä oli viisaita kohtia ja sitten niitä, joita en ihan ensilukemalla ymmärtänyt. Mutta ehkä oppi-isäni on pikemminkin John Maynard Keynes, joka oli myös Suomen talouspolitiikan oppi-isänä pitkään. Kotimaisista talousteoreetikoista Markus Jäntti käsitteli asiaa ennen siirtymistään muihin tehtäviin.

        Huolestuttavaa kehityksessä on juuri se, että automaation vuoksi tuotannon lisäarvo kulkeutuu entistä harvemmille. Kun ihmistyövoiman tarve oli suuri, jako tapahtui palkanmaksuna ja sitä kautta veroina yhteisiin tarpeisiin. Ongelma ei olisi niin paha, jos tuotannon lisäarvot ohjautuisivat kotimaisiin investointeihin, mikä lisäisi työllisyyttä ja sitä kautta tulonjakoa. Nykyistä kehitystä ei voi pitää millään muotoa yhteiskunnan kannalta järkevä, tasavertaisuudelle on suorastaan tuhoavaa.

        Pelkään, että koneverot eivät ratkaise asiaa. Tilanne on kansainvälistymisen vuoksi kaiken kaikkiaan pulmallinen, kun monikansallisilla suuryrityksillä on mahdollisuus hakeutua jatkuvasti niiden kannalta edullisimpaan ympäristöön. Näin ne kilpailuttavat valtioita, jotka puolestaan pyrkivät leikkaamaan kansalaisten etuja pärjätäkseen tuossa kilpailussa. Kyse ei ole enää markkinataloudesta, vaan tuhoisasta kapitalismista.

        Jos eurooppalaisten sosiaalivaltioiden pohja tämän kehityksen myötä rapautuu, syntyy erittäin vaikeita ja vakavia ongelmia, jotka tuppaavat valitettavasti ratkeamaan väkivallan kautta, mitä 30-luvun kehitys jo osoitti, tosin silloin vähän toisenlaisissa oloissa. Asia ei siis koske vaan Suomea, se koskettaa pahasti koko läntistä Eurooppaa. USAta se ei niinkään kosketa enää näin jyrkästi, koska siellä eriarvoistumiskehitys on ollut jo hyvän matkaa vauhdissa eikä suunnanmuutosta ole näkyvissä. Minusta on kovin valitettavaa, jos joudumme USA-malliseen rikolliskierteeseen ja sosiaalisiin ongelmiin ollessamme kykenemättömiä vastaamaan yhtiökapitalismin ylivaltaan.

        Ongelma on siis selvillä ja tulevaisuuskin näyttää ankealta.

        Millä keinoilla kehitystä mielestäsi pitäisi ohjata parempaan suuntaan?


      • Ökyisäntä
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Luin kyllä Ojapellon kirjoituksen ja siinä oli viisaita kohtia ja sitten niitä, joita en ihan ensilukemalla ymmärtänyt. Mutta ehkä oppi-isäni on pikemminkin John Maynard Keynes, joka oli myös Suomen talouspolitiikan oppi-isänä pitkään. Kotimaisista talousteoreetikoista Markus Jäntti käsitteli asiaa ennen siirtymistään muihin tehtäviin.

        Huolestuttavaa kehityksessä on juuri se, että automaation vuoksi tuotannon lisäarvo kulkeutuu entistä harvemmille. Kun ihmistyövoiman tarve oli suuri, jako tapahtui palkanmaksuna ja sitä kautta veroina yhteisiin tarpeisiin. Ongelma ei olisi niin paha, jos tuotannon lisäarvot ohjautuisivat kotimaisiin investointeihin, mikä lisäisi työllisyyttä ja sitä kautta tulonjakoa. Nykyistä kehitystä ei voi pitää millään muotoa yhteiskunnan kannalta järkevä, tasavertaisuudelle on suorastaan tuhoavaa.

        Pelkään, että koneverot eivät ratkaise asiaa. Tilanne on kansainvälistymisen vuoksi kaiken kaikkiaan pulmallinen, kun monikansallisilla suuryrityksillä on mahdollisuus hakeutua jatkuvasti niiden kannalta edullisimpaan ympäristöön. Näin ne kilpailuttavat valtioita, jotka puolestaan pyrkivät leikkaamaan kansalaisten etuja pärjätäkseen tuossa kilpailussa. Kyse ei ole enää markkinataloudesta, vaan tuhoisasta kapitalismista.

        Jos eurooppalaisten sosiaalivaltioiden pohja tämän kehityksen myötä rapautuu, syntyy erittäin vaikeita ja vakavia ongelmia, jotka tuppaavat valitettavasti ratkeamaan väkivallan kautta, mitä 30-luvun kehitys jo osoitti, tosin silloin vähän toisenlaisissa oloissa. Asia ei siis koske vaan Suomea, se koskettaa pahasti koko läntistä Eurooppaa. USAta se ei niinkään kosketa enää näin jyrkästi, koska siellä eriarvoistumiskehitys on ollut jo hyvän matkaa vauhdissa eikä suunnanmuutosta ole näkyvissä. Minusta on kovin valitettavaa, jos joudumme USA-malliseen rikolliskierteeseen ja sosiaalisiin ongelmiin ollessamme kykenemättömiä vastaamaan yhtiökapitalismin ylivaltaan.

        Minä luin avauksesi tämän monetaristisen jatkuvan vakaankasvun ideologian kritiikkinä. Emme tule sellaista taloutta Euroopassa emmekä missään näkemään, jossa valtiot voisivat millään vakausohjelmilla estää suhdannevaihtelut ja laskusuhdaneteista koituvat paineen sosiaalista koheesiota kohtaan.

        Tämän todistaa hyvin se huiputus, jota suuret EMu-maat nyt harrastavat, ja jonka tuloksista me tulemme vielä kärsimään.

        Vielä suht nuorena ihmisenä ja monenlaista työtä tehneenä olen aika huolestunut sen suhteen, miten moni nuorikin ihminen on ottanut melko huljakoita luottoja olemattomisn vakuuksin ja samalla kuuluen siihen porukkaan joka saa kenkää persuuksiin kun suhdanne kääntyy. keynes neuvoi varautumaan tällaisiin panemalla hyvänä aikana taloudessa varoja talteen ja huonona aikana elvyttämään. Nyt tehdään hyvänä aikana elvytystä, mikä ei ole viisasta.


      • tunnetaan
        Jaba_43 kirjoitti:

        Ongelma on siis selvillä ja tulevaisuuskin näyttää ankealta.

        Millä keinoilla kehitystä mielestäsi pitäisi ohjata parempaan suuntaan?

        Mielipidepankin lääke on paluu säännöstelyyn ja suljettuun talouteen jota johtaa demarimafia. Vapaa kilpailu ja tuotannon tehostaminen automatisoimalla pitää kieltää, irtisanomiset on tehtävä rangaistaviksi ja työaika rajata kuuteen tuntiin kolmena päivänä viikossa nykypalkoilla.

        SAK julistettava ainoaksi hyväksytyksi järjestöksi ja vain sen hyväksymät opit saatettava myös koulujen ohjelmaan.


      • tunnetaan kirjoitti:

        Mielipidepankin lääke on paluu säännöstelyyn ja suljettuun talouteen jota johtaa demarimafia. Vapaa kilpailu ja tuotannon tehostaminen automatisoimalla pitää kieltää, irtisanomiset on tehtävä rangaistaviksi ja työaika rajata kuuteen tuntiin kolmena päivänä viikossa nykypalkoilla.

        SAK julistettava ainoaksi hyväksytyksi järjestöksi ja vain sen hyväksymät opit saatettava myös koulujen ohjelmaan.

        Onnistuit muotoilemaan kehityksen melko hyvin, vaikkakin ymmärtämättä sitä itse.

        Lääkkeet tulevat sitä kautta, kun ennenkin. Ensimmäinen lääke on nationalistisen ääriokeistolaisuuden nousu. Le Pen ja Haider ovat tästä esimakua. Kun kansakunnilla alkaa mennä huonosti, ne käpertyvät kokoon ja etsivät ulkoista vihollista vaikeuksiinsa. Kansallisen yhtenäisyyden ja kansallisten etujen nimissä aletaan eristäytyä, suojella elintärkeitä etuja jne. Kyllä, olet oikeassa, se johtaa erilaisiin säännöstelyihin ja normeerauksiin. Pahimmillaan autoritariseen pakkovaltaan.

        Ihmisten tyytymättömyys ja ahdinko purkautuu aina jollain lailla. On aivan sama, nimitetäänkö sitä sosialistiseksi vallankumoukseksi vai kansallissosialistiseksi vai anarkiaksi. Jos kehitys menee tähän suuntaan, ASEM-mielenosoittajat tullaan myöhemmin vain kokemaan valistuneeksi etujoukoksi, joka osasi nähdä asioiden suunnan ennen suuria kansanjoukkoja. Siihen en jaksa uskoa, että ihmiset vain tyytyisivät kohtaloonsa keskiluokan kadotessa.


      • Jaba_43
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Onnistuit muotoilemaan kehityksen melko hyvin, vaikkakin ymmärtämättä sitä itse.

        Lääkkeet tulevat sitä kautta, kun ennenkin. Ensimmäinen lääke on nationalistisen ääriokeistolaisuuden nousu. Le Pen ja Haider ovat tästä esimakua. Kun kansakunnilla alkaa mennä huonosti, ne käpertyvät kokoon ja etsivät ulkoista vihollista vaikeuksiinsa. Kansallisen yhtenäisyyden ja kansallisten etujen nimissä aletaan eristäytyä, suojella elintärkeitä etuja jne. Kyllä, olet oikeassa, se johtaa erilaisiin säännöstelyihin ja normeerauksiin. Pahimmillaan autoritariseen pakkovaltaan.

        Ihmisten tyytymättömyys ja ahdinko purkautuu aina jollain lailla. On aivan sama, nimitetäänkö sitä sosialistiseksi vallankumoukseksi vai kansallissosialistiseksi vai anarkiaksi. Jos kehitys menee tähän suuntaan, ASEM-mielenosoittajat tullaan myöhemmin vain kokemaan valistuneeksi etujoukoksi, joka osasi nähdä asioiden suunnan ennen suuria kansanjoukkoja. Siihen en jaksa uskoa, että ihmiset vain tyytyisivät kohtaloonsa keskiluokan kadotessa.

        Et sitte viittiny vastata siihen mitä kysyin, vaan kommentoit tätä toista satiirikkoa?


    • ratkaisua ei

      taida löytyä helpolla, tuskin lainkaan.
      Kuten Todd kirjassaan Imperiumin jälkeen toteaa, USA romahtaa juuri noihin ongelmiin ja yksi tärkeä syy on eriarvoisuuden lisääntyminen tai polarisatio, jonka uusliberalismi saa aikaan.
      Kun teollisuuden tuotosta liian suuri osa menee pienelle eliitille jolla jo on liikaa, niin se on muilta pois eli syrjäytyvät eivät pysty shoppailemaan - hyvä kun hengissä jotenkuten pysyvät
      Rikkaat taas eivät voi kuluttaa enempää kuin tarvitsevat, eivät siis enempää kuin pienen osan tuloistaan ja suurin osa jää pankkeihin ja sijoituksiin
      Jos halutaan välttyä pahalta romahdukselta - se tuskin onnistuu - niin olliloiden, siis rikkaiden ja ns. eliitin asenteessa pitäisi tapahtua suuri muutos mitä taas ei tapahdu - tuskin edes pakon edessäkään
      näin ajaudutaan lopulta syöksyyn ja myös rikkaat kaivavat maata jalkojensa alta ahneudellaan
      on vain ajan kysymys koska rojahtaa ja kunnolla...

      • Olen samaa mieltä siitä, että lääkkeitä ei löydy helpolla ja tuskin löytyy lainkaan. Hyvä lääke olisi järjenkäyttö niin, että nykymenon seuraukset otettaisiin tosissaan ja tehtäisiin niistä rationaaliset ja moraalisesti kestävät päätökset.

        Ahneus yleensä kuitenkin voittaa ja tässäkin tapauksella ahneella voi olla kakkanen loppu. Korjausliikkeet tulevat yleensä sotien kautta. Nytkin se todennäköisin vaihtoehto, mutta sen ohessa myös vakavat ympäristömuutokset voivat aiheuttaa katastrofeja olla sotiin vaikuttavina yllykkeinä. Tilannetta ei yhtään helpota se, että maapallo on liian ylikansoitettu jo nyt ja syntyvyyttä ei kyetä varmaankaan tehokkaasti sääntelemään jatkossakaan.

        Itse ennustaisin noin lonkalta, että tulevien vaikeuksien ensimmäisiä seurauksia on EU:n hajoaminen. Yhteisöllä ei ole vahvaa kansallista yhteenkuuluvaisuuden tunnetta, päinvastoin. Kun kansalliset edut nousevat vaikeuksien kautta pintaan, EU revitään rikki ensimmäisenä. Jo nyt on nähtävissä selvää kurittomuutta kansallisen edun nimissä. Kurittomien johtotähti on tietenkin Italia.

        Suomenkin pitäisi paremmin varautua vaikeuksien varalle. On älytöntä aloittaa varautuminen puolustusvoimia vahvistamalla. Se osoittaa vain huonoa tilannetajua ja ongelman sisällön kelvotonta pohdintaa. Ensimmäisenä pitäisi varmistaa oma ruoka- ja energiahuolto. Juuri tämänkin vuoksi meillä on annettu maatalouden kehittyä kurjaan suuntaan. Kriisin sattuessa tällainen maatalostuotantomalli saattaa pysähtyä ja takkuilla pahasti. Energiaa ehkä riittää tarpeeksi ydinvoimaloiden ansiosta. Talousromahduksessahan teollisuuden energiatarve vähenee olennaisesti ja energiaa jää Suomessa tarpeelliseen asuintilojen lämmitykseen ja kotitalouksia varten.


      • se kun meidän
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Olen samaa mieltä siitä, että lääkkeitä ei löydy helpolla ja tuskin löytyy lainkaan. Hyvä lääke olisi järjenkäyttö niin, että nykymenon seuraukset otettaisiin tosissaan ja tehtäisiin niistä rationaaliset ja moraalisesti kestävät päätökset.

        Ahneus yleensä kuitenkin voittaa ja tässäkin tapauksella ahneella voi olla kakkanen loppu. Korjausliikkeet tulevat yleensä sotien kautta. Nytkin se todennäköisin vaihtoehto, mutta sen ohessa myös vakavat ympäristömuutokset voivat aiheuttaa katastrofeja olla sotiin vaikuttavina yllykkeinä. Tilannetta ei yhtään helpota se, että maapallo on liian ylikansoitettu jo nyt ja syntyvyyttä ei kyetä varmaankaan tehokkaasti sääntelemään jatkossakaan.

        Itse ennustaisin noin lonkalta, että tulevien vaikeuksien ensimmäisiä seurauksia on EU:n hajoaminen. Yhteisöllä ei ole vahvaa kansallista yhteenkuuluvaisuuden tunnetta, päinvastoin. Kun kansalliset edut nousevat vaikeuksien kautta pintaan, EU revitään rikki ensimmäisenä. Jo nyt on nähtävissä selvää kurittomuutta kansallisen edun nimissä. Kurittomien johtotähti on tietenkin Italia.

        Suomenkin pitäisi paremmin varautua vaikeuksien varalle. On älytöntä aloittaa varautuminen puolustusvoimia vahvistamalla. Se osoittaa vain huonoa tilannetajua ja ongelman sisällön kelvotonta pohdintaa. Ensimmäisenä pitäisi varmistaa oma ruoka- ja energiahuolto. Juuri tämänkin vuoksi meillä on annettu maatalouden kehittyä kurjaan suuntaan. Kriisin sattuessa tällainen maatalostuotantomalli saattaa pysähtyä ja takkuilla pahasti. Energiaa ehkä riittää tarpeeksi ydinvoimaloiden ansiosta. Talousromahduksessahan teollisuuden energiatarve vähenee olennaisesti ja energiaa jää Suomessa tarpeelliseen asuintilojen lämmitykseen ja kotitalouksia varten.

        heikkoutemme. Emme halua sitä käyttää vaan tunteet ohjaavat - ja mikä pahinta mielihyvätunteet.
        Pahinta EUssa on, että siitä on tullut rikkaiden oligarkia ja siksi se luultavasti hajoaakin.
        On järkyttävää kuinka ne, joilla jo on riittävästi eivät opi tajuamaan ahneuskaton tärkeyttä.
        Platon sanoi, että rappio alkaa aina eliitistä ja niin se aina menee, porukasta, jolta voisi jotain vaatia - mutta turhaan.
        Bushkin saanut 'parhaan mahdollisen koulutuksen', siis mitä rahalla voi saada, mutta tuloshan on järkyttävä: mies on tyhmä kuin saapas.


      • kantapään
        se kun meidän kirjoitti:

        heikkoutemme. Emme halua sitä käyttää vaan tunteet ohjaavat - ja mikä pahinta mielihyvätunteet.
        Pahinta EUssa on, että siitä on tullut rikkaiden oligarkia ja siksi se luultavasti hajoaakin.
        On järkyttävää kuinka ne, joilla jo on riittävästi eivät opi tajuamaan ahneuskaton tärkeyttä.
        Platon sanoi, että rappio alkaa aina eliitistä ja niin se aina menee, porukasta, jolta voisi jotain vaatia - mutta turhaan.
        Bushkin saanut 'parhaan mahdollisen koulutuksen', siis mitä rahalla voi saada, mutta tuloshan on järkyttävä: mies on tyhmä kuin saapas.

        kautta jotain oppineen.

        http://www.taloussanomat.fi/etusivu/6413290.asp

        Meidän vuorineuvoksemme ovat lopulta hyvin yksinkertaista ja yksioikoista porukkaa.
        Valta pitäisi palauttaa kansalle.


      • saattaa olla
        Mielipidepankki kirjoitti:

        Olen samaa mieltä siitä, että lääkkeitä ei löydy helpolla ja tuskin löytyy lainkaan. Hyvä lääke olisi järjenkäyttö niin, että nykymenon seuraukset otettaisiin tosissaan ja tehtäisiin niistä rationaaliset ja moraalisesti kestävät päätökset.

        Ahneus yleensä kuitenkin voittaa ja tässäkin tapauksella ahneella voi olla kakkanen loppu. Korjausliikkeet tulevat yleensä sotien kautta. Nytkin se todennäköisin vaihtoehto, mutta sen ohessa myös vakavat ympäristömuutokset voivat aiheuttaa katastrofeja olla sotiin vaikuttavina yllykkeinä. Tilannetta ei yhtään helpota se, että maapallo on liian ylikansoitettu jo nyt ja syntyvyyttä ei kyetä varmaankaan tehokkaasti sääntelemään jatkossakaan.

        Itse ennustaisin noin lonkalta, että tulevien vaikeuksien ensimmäisiä seurauksia on EU:n hajoaminen. Yhteisöllä ei ole vahvaa kansallista yhteenkuuluvaisuuden tunnetta, päinvastoin. Kun kansalliset edut nousevat vaikeuksien kautta pintaan, EU revitään rikki ensimmäisenä. Jo nyt on nähtävissä selvää kurittomuutta kansallisen edun nimissä. Kurittomien johtotähti on tietenkin Italia.

        Suomenkin pitäisi paremmin varautua vaikeuksien varalle. On älytöntä aloittaa varautuminen puolustusvoimia vahvistamalla. Se osoittaa vain huonoa tilannetajua ja ongelman sisällön kelvotonta pohdintaa. Ensimmäisenä pitäisi varmistaa oma ruoka- ja energiahuolto. Juuri tämänkin vuoksi meillä on annettu maatalouden kehittyä kurjaan suuntaan. Kriisin sattuessa tällainen maatalostuotantomalli saattaa pysähtyä ja takkuilla pahasti. Energiaa ehkä riittää tarpeeksi ydinvoimaloiden ansiosta. Talousromahduksessahan teollisuuden energiatarve vähenee olennaisesti ja energiaa jää Suomessa tarpeelliseen asuintilojen lämmitykseen ja kotitalouksia varten.

        että kolmas maailmansota sionistien aloittamana on lähempänä kuin arvaammekaan

        http://www.thetruthseeker.co.uk/article.asp?ID=4839

        Se tietää suurta romahdusta ja anarkian aikaa
        ja kuka siitä hyötyy: vastaus on helppo - sillä tavalla rotschildit ja warburgit ovat upporikkaiksi historian saatossa tulleetkin....
        itse kasaari-kissinger on kirjoittanut ja puhunut sivilisaatioiden välisestä sodasta ja EUkin on pelottavasti myönteinen hankkeelle kuten mm. paavin puheet osoittavat


      • tueksi...
        saattaa olla kirjoitti:

        että kolmas maailmansota sionistien aloittamana on lähempänä kuin arvaammekaan

        http://www.thetruthseeker.co.uk/article.asp?ID=4839

        Se tietää suurta romahdusta ja anarkian aikaa
        ja kuka siitä hyötyy: vastaus on helppo - sillä tavalla rotschildit ja warburgit ovat upporikkaiksi historian saatossa tulleetkin....
        itse kasaari-kissinger on kirjoittanut ja puhunut sivilisaatioiden välisestä sodasta ja EUkin on pelottavasti myönteinen hankkeelle kuten mm. paavin puheet osoittavat

        http://www.informationclearinghouse.info/article14992.htm

        Israel on ahtaalla: toisaalta se haluaa säilyttää aseellisen ylivoiman mahdollistaman sanelupoliikan Lähi-idässä mutta toisaalta se saattaa olla menettämässä USAn tukea hankkeilleen.
        Ja mitä tästä seuraa: tietenkin sota koska sionistit eivät hyväksy tilannetta, jota he eivät voi hallita ja jossa he eivät voi alistaa muita. He ottavat tunnetusti ohjat omiin käteensä sillä psykopaatin oikeudella, joka heillä on aina ollut veressään.
        Toisaalta kun tiedetään missä määrin he kontrolloivat USAa (muista kasaari-Kissinger ja Brzezinky!) ja sen neokonservatiiveja niin voiko Bush olla tukematta sionisteja ?
        Hänkin on puun ja kuoren välissä. Ja onhan hän noussut alunperinkin valtaan juuri sionistien PNAC-joukon tuella.
        Voimme olla hyvinkin lähellä 'viimeisiä aikoja'.


      • suomennettuna
        tueksi... kirjoitti:

        http://www.informationclearinghouse.info/article14992.htm

        Israel on ahtaalla: toisaalta se haluaa säilyttää aseellisen ylivoiman mahdollistaman sanelupoliikan Lähi-idässä mutta toisaalta se saattaa olla menettämässä USAn tukea hankkeilleen.
        Ja mitä tästä seuraa: tietenkin sota koska sionistit eivät hyväksy tilannetta, jota he eivät voi hallita ja jossa he eivät voi alistaa muita. He ottavat tunnetusti ohjat omiin käteensä sillä psykopaatin oikeudella, joka heillä on aina ollut veressään.
        Toisaalta kun tiedetään missä määrin he kontrolloivat USAa (muista kasaari-Kissinger ja Brzezinky!) ja sen neokonservatiiveja niin voiko Bush olla tukematta sionisteja ?
        Hänkin on puun ja kuoren välissä. Ja onhan hän noussut alunperinkin valtaan juuri sionistien PNAC-joukon tuella.
        Voimme olla hyvinkin lähellä 'viimeisiä aikoja'.

        kansainvälisen politiikan saitilta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1576
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      488
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      186
      425
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe