Mussoliini oli alunperin demari, samoin oli sen isä.
Mutta kun Italian sosiaalidemokraatit potkaisivat ulos ensin puolueesta ja sitten ammattiliitosta riidanhaluisen Mussoliinin, niin tämäpä perusti oman ammattiliitonja myöhemmin myös puolueen.
Mussoliinilla oli myös oma lehti johdossaan, joka piti huolen siitä että Mussoliinin mielipiteet myös julkaistiin ...
Mussoliinin perusidea oli, että ammattiliitto johtaa ja käskee puoluetta, joka sitten parlamentissa ajaa nimenomaan ammattiliiton asiaa ...
Lopulta kaikki asiat voidaan sopia suoraan ammattiliittojen ja työnantajien kesken.
Eli Mussoliini oli kaikkien kolmikanta ja yleissitovien työehtosopimusten "isoäiti" kuten Saddami sanoisi ...
Jos demarit ei olisi potkineet Mussoliinia ulos puolueesta, niin Italiasta olisi tullut Ruotsin kaltainen demarimafian hallitsema valtio ...
Mussoliini
9
456
Vastaukset
- korjaus.
Mussolini kuului alunperin aatekuntaan joka kutsui itseään sosialisteiksi, ei demareiksi, eikä sosialidemokraateiksi.
- Vaka Vanha
En tiedä miksi se itseään milloinkin kutsui, mutta puolueen nimi oli virallisesti sosiaalidemokraattinen puolue.
Siihen kuului sekä Mussolini että myöskin sen isä.
Isälle oli katkera pettymys, kun poika potkaistiin ulos puolueesta.
- hölö&pölö
Taasko se keskiasteen kynttilä sökeltää historiapalstalle Iltalehti-tietopohjalta. Kysypä ensin opettajaltasi miten Mussolini- ja sosialidemokraatti-sanat kirjoitetaan. Opettaja voi sitten kertoa sinulle että pelkkien nimien perusteella ei vielä voi tehdä rinnastuksia eri aikojen historiallisten tapahtumien välille.
- Vaka Vanha
Ehkä ei vopi tehdä rinnastuksia ...
Mutta demari mikä demari. - Pärekainalo
Ottamatta kantaa aloittajan kirjoituksiin totean, että yleiskielen mukainen muoto on "sosiaalidemokraattinen". Suomessa toimiva sosiaalidemokraattinen puolue kuitenkin käyttää (historiallis-perinteisistä syistä?) itsestään kielenvastaista muotoa "sosialidemokraattinen".
- olen
Pärekainalo kirjoitti:
Ottamatta kantaa aloittajan kirjoituksiin totean, että yleiskielen mukainen muoto on "sosiaalidemokraattinen". Suomessa toimiva sosiaalidemokraattinen puolue kuitenkin käyttää (historiallis-perinteisistä syistä?) itsestään kielenvastaista muotoa "sosialidemokraattinen".
ainut suomalainen joka kutsuu itseään nationalisdemokraatiksi -oli se sitten kieliopillisesti oikein tai väärin!
- myös muistettava
Olihan niihin aikoihin Italian fasisteilla suomalainen sisarpuoluekin fasistiunivormuineen: IKL. Sillä oli jopa jonkinverran vaikutusvaltaakin, jopa niin että sitä tukemaan siirtyi kolmannes Kokoomuksen kannattajista. Mitenköhän kävisi nykyään jos Suomessa olisi tänä päivänä Nato-kannattajien yhdenasian militaristipuolue?
- Peppone
Sama tyyli on äijillä.
- Vaka Vanha
Kyllä veli veljen tuntee ...
Demareita molemmat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938666
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264818- 504278
- 623847
- 513236
- 503030
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262706Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.482519- 432501
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422295