Joo eli jokseenki vituttaa toi sivarien ainainen valitus palvelusajan pituudesta. Jos nimittäin ajatellaan tosiasioita, niin sivareilla on asiat paljon paremmin kuin intin kävijöillä. Näitä ovat mm. siisti sisätyö, vapaus mennä vapaa-ajallaan minne huvittaa, ei tarvitse kuunnella huutamista, sekä paremmat mahdollisuudet hyödyntää palvelusajalta saatua työkokemusta. (jota tavallisella rivisotilaalla ei todellakaan ole) Mistä siis johtuu ainainen valitus? Sotilaittenhan tässä pitäisi valittaa eikä sivareitten.
Miksi sivarit valittaa koko ajan
12
627
Vastaukset
- aina valittaa?
Jokseenki vituttaa toi armeijan kävijöiden ainainen valitus siitä kun jotkut eivät haluaisi käydä armeijaa ja menevät mieluummin sivariin, totaaliin tai hankkivat vapautuksen. Jos nimittäin ajatellaan tosiasioita, niin armeijan kävijöillä on paljon paremmin asiat kuin sivareilla, esim. kukaan ei tule tivaamaan että "miksi menit armeijaan?", eikä tarvitse miettiä että mitäköhän sitä valehtelisi jos työhaastattelussa kysytään armeijan käymisestä. Mistä siis johtuu ainainen valitus? Kyllähän sinne sivariin tai totaaliin pääsee, jos se kerran käy niin kateeksi se että se mukamas on helppoa ja lusmuilua.
- Yks vaan
Taidat olla joku elämäänsä kyllästynyt sivaripelle, kun et muuta osannut sanoa. Mulla on sulle kuitenki kolme sanaa. Hanki itelles elämä!
- nähty on
Joskus muinoin "itkijänaiset" hautajaisissa olivat naisia jotka olivat palkattu itkemään henkilön hautajaisissa. Sillä oli jotain tekemistä kuolleen tuonpuoleisen elämn kanssa, en muista mitä. Ties vaikka tämä tapa eläisi vielkin jossain.
Meillä on täällä ihan omat itkijänaisemme, nämä sivarit. Oivoivoivoi ja aijaijajai, byääääähhh! - Asder
"Sotilaittenhan tässä pitäisi valittaa eikä sivareitten."
Siispä valittakaa!
Mielestäni Suomessa ei pitäisi olla sen enempää yleistä asevelvollisuutta (eikä se nykyäänkään ole yleinen - naiset, Jehovan todistajat, ahvenanmaalaiset, sairaat, rikolliset, "ansioituneet" ovat vapautettuja) kuin siitä kieltäytymisen rangaistuksena olevaa siviilipalvelustakaan.
Siviilipalvelus on pääsääntöisesti sisällyksetön, hyödytön paikka. Nuoria miehiä säilytetään 13 kuukautta jossain nimellisessä tehtävässä, jotta armeijaa kärsivät tuntisivat olevansa oikeassa paikassa uhratessaan vuoden elämästään yhtä tyhjänpäiväiselle turhantekemiselle. - palvelukseen
siisti sisätyö on PALKATONTA työtä
vapaus mennä koskee VAIN vapaa-aikaa
huutamisen sijasta kuulee fasistien VITTUILUA
13 kuukauden ajaksi on palvelukseen sidottu, eikä voi elää omaa elämäänsä tai tehdä jotain hyödyllistä
siinä olet oikeassa että sotilaidenkin pitäisi valittaa (olen muuten itse "sotilas" en sivari)
sekä varusmiehet että sivarit ovat samassa veneessä, molempia tämä paskavaltio kyykyttää ja käyttää orjinaan
on aloitettava KAPINA!!!- Jack Torrance
Meitä viedään kuin pässejä narusta. Outoa miten ketään ei tunnu vapaus kiinnostavan varsinkin kun useimmissa sivistyneissä maissa tällaiseen orjuuteen ei ole edes pakko alistua. Annatteko vaan kävellä ylitse vai kiehtooko tämä pohjois-koreamainen tyyli oikeesti?
- yks sivari vaan
Siviilipalvelusta takana nyt 5 kk. Minä en paljoa valita, mutta ne epäkohdat, joista valitan:
1) päivärahan noston jaksotus
Mihin perustuu se, että päiväraha on ensimmäiset 6 kk sama kuin varusmiehillä ja nousee sen jälkeen? Usein elämäntilanne muuttuu alussa (muutto, työpaikalta poisjäänti jne) jolloin olisi paljon järkevämpää maksaa se 13 kk raha tasaisesti eikä porrastaen nostaen. Siviilipalvelusmiehen työtehtävät tai vastuu tai työaika tai mikään ei muutu sinä päivänä, kun rahat nousee. Lisäksi siviilimies ei valitse, että palvelee 6kk, kun taas varusmies palkitaan tästä käytännössä vapaaehtoisesta pidemmästä palvelusajasta erikseen nostamalla rahaa, jos hän jää pyörimään kasarmille.
2) päivärahan kattavuus
Varmaan suuri osa sivareista tekee siistiä sisätyötä, mutta minä teen omasta halusta kiinteistötöitä, joka tarkoittaa sitä, että esim. omat vaatteeni ovat vaseliinissa tai hydrauliikkaöljyssä tai puun pihkassa tai mullassa ja pesen ja huollan ja ostan uusia omilla rahoillani. Tiedän, että palveluspaikan pitäisi järjestää vaadittavat erikoisvarusteet, mutta jos vaatisin niitä, harkittaisiin pitkään, haetaanko lähimmästä varuskunnasta jotkut rähjät vai siirretäänkö minut laskemaan puusta putoavien lehtien määrää tai jotain muuta "hyödyllistä". Haluan olla joustava, mutta toivoisin, että jousto pelaisi myös toiseen suuntaan. Kun työn jälkiä esim omista vaatteistaan hoitaa hiukankin omalla rahalla, se lohkaisee jo ison loven päivärahasta ja lopuilla pitäisi mielellään jotain myös harrastaa ja maksaa puhelin- ja nettiliittymät ja hiukan liikkumisia ja vakuutuksia ja kaluston (elektroniikkaa, auto) ylläpitokustannuksia jne. Eli sivarilla ei ole mahdollisuutta elää "normaalia" elämää pelkällä päivärahalla, vaikka hän tekee normaalia työtä normaalissa työpaikassa. Jos teet tilanteen tasaamiseksi vähääkään töitä sivarin aikana muualle, ne on pakko tehdä pimeänä, koska muuten kela vie sotilasavutuksen (ts vuokra sähkö omaan asuntoon toisella paikkakunnalla) pois ja hups - niistä töistä ei jäänyt senttiäkään omaan taskuun.
3) päivärahan suuruus suhteessa työhön
Minusta on ok, että varusmiehille maksetaan naurettavan pientä päivärahaa. Jos heitä ei kiinnosta miettiä kokonaisuuksia sen vertaa enempää, että muiden joukossa menevät kiireellä pinkkaamaan päiväpeittoja ja juoksemaan paikasta toiseen odottaakseen tuntitolkulla seuraavaa määräystä lähteä ryömimimään jossain pusikossa tai juoksentelemaan lämpimikseen, hyvä. Firma tarjoaa sapuskat ja vaatteet ja huollon. Mutta minä, sivari. Minä kaadan puita, siirrän maita, hoidan viheralueita, puhdistan lumia, ajan ja huollan ja korjaan isoja ja pieniä koneita ja todellakin pidän niiden maalipinnat kunnossa (juttujen perusteella armeijassa ei ole niin väliä kun kalustolla ei ole vakuutuksia ja aina on riittävästi porukkaa korjaamaan jäljet). Käytän lihasvoimaa varmaan suunnilleen saman verran mitä keskimääräinen varusmies, mutta teen sen OIKEASTI sellaisessa paikassa, että joku muu palkattu ihminen joutuisi sen tekemään jos minä en ilmaiseksi tekisi. Tämä on se suurin vitutus. Teen työtä, johon palkattaisiin 1700-2000e/kk brutto sivukulut mies, jos ei olisi saatu sivaria.
4) ruokarahat hl-lomien aikana
Kun siviilimies lähtee hl-lomalle tai viikkovapaalle omaan kotiinsa toiselle paikkakunnalle, eli ei ole palveluspaikan osoittamassa asunnossa, ruokarahaa ei makseta. Onko jollakin käsitystä, mitä sivarin pitäisi niinä päivinä syödä? Minulle tämä on vielä suuri mysteeri.
Sivarin kesto sinänsä ei minulle ole mikään ongelma. Jos päivärahat saataisiin vastaamaan työn vaativuutta ja käytännön vastuuta, viihtyisin pidempäänkin. Ymmärrän kyllä täysin sen, että monille 13kk on liikaa ja tähän tarvittaisiin joku vastaava vaihtoehto kuin aseellisessa palveluksessa. 6kk sivareita ja 13kk sivareita, esim. Ja 3 viikkoa lapinjärvellä viikko pakko-hl:aa on aivan järjetöntä. Koulutusjakson saisi vedettyä viikossa ja niitä lomia on turha polttaa siellä, niille on kyllä käyttöä myöhemminkin.
Sivarivalintani tein ns. järkisyistä, eli tahdon tehdä monipuolista ja ennenkaikkea hyödyllistä työtä tavallisten ihmisten parissa. 80% ikäluokan miehistä on järjetöntä kouluttaa sotilaiksi, eikä minusta toisaalta olisi ihmisiä ampumaankaan vain sen vuoksi, että ovat syntyneet jonkun karttaan piirretyn viivan väärällä puolen. Olen nähnyt ja kokenut peruskoulun aikana riittävästi väkivaltaa yhteen elämään ja mikään aseellinen voimankäyttö ei tule minun kohdallani kyseeseen. Yksi järkisyy on mainitsemasi työkokemus. Teen sivarihommia eri alalla, millä olen ollut vuosikausia töissä, ihan vain saadakseni näkemystä ja työ- ja elämänkokemusta välillä jostain ihan muustakin. Uskon saavani näistä kaikkia sivarina enemmän, mitä varusmiehenä.
En ole omassa työyhteisössäni juurikaan kohdannut ennakkoluuloja tai asenteellisuutta. Pikemminkin päinvastoin, minulle annetaan vapautta ja vastuuta enemmän mitä monelle muulle työntekijälle, koska jatkan paikassani aiemmin olleiden sivareiden perinnettä hoitaa hommat säntillisesti, itsenäisesti ja oma-alotteisesti.- Arska1980
""Mihin perustuu se, että päiväraha on ensimmäiset 6 kk sama kuin varusmiehillä ja nousee sen jälkeen? Usein elämäntilanne muuttuu alussa (muutto, työpaikalta poisjäänti jne""
-Ensimmäiset 6kk päiväraha on matalampi ja nousee senjälkeen. tämä on niinsanottu "koulutuksen suoma etuisuus" tosin sivarissahan ei kyllä ketään kouluteta, joten ymmärrän pointtisi
""Varmaan suuri osa sivareista tekee siistiä sisätyötä, mutta minä teen omasta halusta kiinteistötöitä, joka tarkoittaa sitä, että esim. omat vaatteeni ovat vaseliinissa tai hydrauliikkaöljyssä tai puun pihkassa tai mullassa ja pesen ja huollan ja ostan uusia omilla rahoillani. Tiedän, että palveluspaikan pitäisi järjestää vaadittavat erikoisvarusteet, mutta jos vaatisin niitä, harkittaisiin pitkään, haetaanko lähimmästä varuskunnasta jotkut rähjät vai siirretäänkö minut laskemaan puusta putoavien lehtien määrää tai jotain muuta "hyödyllistä".""
-Oma on valintasi, joten älä marmata!
""päivärahan suuruus suhteessa työhön
Minusta on ok, että varusmiehille maksetaan naurettavan pientä päivärahaa.""
-Sivarille pitäisi itseasiassa maksaa paljon huonompaa päivärahaa kuin intissä oleville, johtuen intissä olemisen fyysisestä rasittavuudesta, ja siitä, että intissä ollaan 24/7, toisin kuin sivarissa.
"" Käytän lihasvoimaa varmaan suunnilleen saman verran mitä keskimääräinen varusmies, mutta teen sen OIKEASTI sellaisessa paikassa, että joku muu palkattu ihminen joutuisi sen tekemään jos minä en ilmaiseksi tekisi. Tämä on se suurin vitutus. Teen työtä, johon palkattaisiin 1700-2000e/kk brutto sivukulut mies, jos ei olisi saatu sivaria.""
-Oletko nyt tyytyväinen kun viet jonkin perheenisän työpaikan sivaripelleilylläsi? Tottakai halpatyövoima kelpaa jokaiseen yritykseen!
"" ruokarahat hl-lomien aikana
Kun siviilimies lähtee hl-lomalle tai viikkovapaalle omaan kotiinsa toiselle paikkakunnalle, eli ei ole palveluspaikan osoittamassa asunnossa, ruokarahaa ei makseta. Onko jollakin käsitystä, mitä sivarin pitäisi niinä päivinä syödä?""
-kumma juttu että inttipojat selviävät samoista lomista samoilla rahallisilla korvauksilla... Sivari, älä törsää! - yks sivari vaan
Arska1980 kirjoitti:
""Mihin perustuu se, että päiväraha on ensimmäiset 6 kk sama kuin varusmiehillä ja nousee sen jälkeen? Usein elämäntilanne muuttuu alussa (muutto, työpaikalta poisjäänti jne""
-Ensimmäiset 6kk päiväraha on matalampi ja nousee senjälkeen. tämä on niinsanottu "koulutuksen suoma etuisuus" tosin sivarissahan ei kyllä ketään kouluteta, joten ymmärrän pointtisi
""Varmaan suuri osa sivareista tekee siistiä sisätyötä, mutta minä teen omasta halusta kiinteistötöitä, joka tarkoittaa sitä, että esim. omat vaatteeni ovat vaseliinissa tai hydrauliikkaöljyssä tai puun pihkassa tai mullassa ja pesen ja huollan ja ostan uusia omilla rahoillani. Tiedän, että palveluspaikan pitäisi järjestää vaadittavat erikoisvarusteet, mutta jos vaatisin niitä, harkittaisiin pitkään, haetaanko lähimmästä varuskunnasta jotkut rähjät vai siirretäänkö minut laskemaan puusta putoavien lehtien määrää tai jotain muuta "hyödyllistä".""
-Oma on valintasi, joten älä marmata!
""päivärahan suuruus suhteessa työhön
Minusta on ok, että varusmiehille maksetaan naurettavan pientä päivärahaa.""
-Sivarille pitäisi itseasiassa maksaa paljon huonompaa päivärahaa kuin intissä oleville, johtuen intissä olemisen fyysisestä rasittavuudesta, ja siitä, että intissä ollaan 24/7, toisin kuin sivarissa.
"" Käytän lihasvoimaa varmaan suunnilleen saman verran mitä keskimääräinen varusmies, mutta teen sen OIKEASTI sellaisessa paikassa, että joku muu palkattu ihminen joutuisi sen tekemään jos minä en ilmaiseksi tekisi. Tämä on se suurin vitutus. Teen työtä, johon palkattaisiin 1700-2000e/kk brutto sivukulut mies, jos ei olisi saatu sivaria.""
-Oletko nyt tyytyväinen kun viet jonkin perheenisän työpaikan sivaripelleilylläsi? Tottakai halpatyövoima kelpaa jokaiseen yritykseen!
"" ruokarahat hl-lomien aikana
Kun siviilimies lähtee hl-lomalle tai viikkovapaalle omaan kotiinsa toiselle paikkakunnalle, eli ei ole palveluspaikan osoittamassa asunnossa, ruokarahaa ei makseta. Onko jollakin käsitystä, mitä sivarin pitäisi niinä päivinä syödä?""
-kumma juttu että inttipojat selviävät samoista lomista samoilla rahallisilla korvauksilla... Sivari, älä törsää!En malta olla vastaamatta provoosi.
"-Oma on valintasi, joten älä marmata!"
Kuten sanoin, en paljon valita. Toin vain esille yhden niistä muutamista epäkohdista, jotka tässä palveluksessa minua rassaa. Yleinen asenneilmapiiri herrojen tasolla asti pitäisi olla sellainen, että kun maksetaan naurettavan pientä päivärahaa, olisi itsestäänselvyys, että joko työministeriö tai palveluspaikka hommaa ja huoltaa tarvittavat varusteet viimeisenpäälle. Minua ei ne paskaiset vaatteet haittaa yhtään, pesemällä lähtee mikä lähtee ja on noita puhtaita kaapissa. Mutta se haittaa, että ostan käytännössä omista rahoista uudet siinä vaiheessa kun vanhoista paistaa päivä läpi. Maksaako varusmies korvaushinnan palveluksen aikana puhki kuluneista tekstiileistä? Ei maksa. Sivari maksaa, kuten myös alkuperäisen hankintahinnan, kaiken sen muun jouston lisäksi mitä tekee. Lähteekö varusmies kesken iltavapaan omalla autolla toiselle puolen kaupunkia levittämään pressua kaatosateen sattuessa ja luottaa siihen, että saa joskus jonkun setelin taskuunsa? Ei taida lähteä. Sopiiko varusmiehelle, että joku tunari voi soitella viikonloppuna ja kysyä mistä napista traktorin kuormaajan lukitus toimii? Tuskin. Tässä hommassa joustetaan ja jos asetus määrää, että siitä ei voida maksaa, pitäisi asetus korjata ja sitä korjausta odotellessa joustaa toiseen suuntaan. Lähin esimies-tasolla se minulla toimii, mutta korkeammassa portaassa, joka päättää rahoista on perinteinen "sivarihomo"-asenneongelma.
"-Sivarille pitäisi itseasiassa maksaa paljon huonompaa päivärahaa kuin intissä oleville, johtuen intissä olemisen fyysisestä rasittavuudesta, ja siitä, että intissä ollaan 24/7, toisin kuin sivarissa."
Oikeassa elämässä fyysistä työtä tekevät tienaavat kaikkein heikoimmin ja kuten sanottu, itse käytän uskoakseni fyysistä voimaa siinä missä varusmieskin. Toimistosivarit ovat saattaneet opiskella vuositolkulla esim tietotekniikkaa ja toimivat opettajina, ylläpitäjinä tai tukihenkilöinä, joiden palkkaus normaalisti olisi kaksinverroin kalliimpaa kuin jonkun lapiomiehen.
"-kumma juttu että inttipojat selviävät samoista lomista samoilla rahallisilla korvauksilla... Sivari, älä törsää!"
Ensinnäkin, elintason notkahdus yhtäkkiä pitäisi saada pois sekä varusmiehiltä, että sivareilta. Oikeudenmukainen kohtelu olisi maksaa esim. viimeisen vuoden verotuksesta otetulla kertoimella korotettua päivärahaa. Tämä olisi mahdollista viimeistään sitten, jos luovuttaisiin siitä, että väkisin yritetään koulutettaa koko ikäluokka. Toiseksi, inttipojat eivät ole iltoja kämpillä, jolloin esim. käytännössä minun asteikolla nykyaikana välttämätön nettiliittymä on tarpeeton. Kasarmilla kaiketi voi myös lukea päivän lehdet ja katsoa telkkaria? Puhumattakaan siitä, että ihan työn tehokkuuden ja oman liikkumavapauden ja viihtyvyyden vuoksi haluan pitää autoni (naftat verot vakuutukset varaosat maksaa, huollot ja remontit saan onneksi tehtyä itse työmaan tallilla) ja käydä vapaa-ajalla kalastamassa (välineurheilua siinä missä mikä tahansa muukin laji) ja talvisin uimahallissa jne. Jos nämä otettaisiin pois, niin kappas vaan, sivari olisikin yhtä 24/7 sidottu kämppäänsä mitä se varusmies, ainoana erona 6kk vs 13kk palveluksen kesto. Eli onko sivari mielestäsi kiinni 24/7 vai ei? Kun rahat ei riitä muuhun kuin kämpällä istumiseen ja viimeisen myyntipäivän ruokien safkaamiseen, niin mitä eroa tässä nyt on? Onneksi on hiukan säästöjä, jotka tässä nyt sitten palaa koittaessa pitää jonkinlaista elintasoa.
"-Oletko nyt tyytyväinen kun viet jonkin perheenisän työpaikan sivaripelleilylläsi? Tottakai halpatyövoima kelpaa jokaiseen yritykseen!"
Tarkemmin ajatellen tämä "yritys" (srk) on niin saita, että palkollisia ei otettaisi, mutta alihankintaa ja vuokratyövoimaa käytettäisiin enemmän. Esim talven lumenauraukset olisi kilpailutettu ja joku yrittäjä olisi ne hoitanut, mutta kun on kalustoa ja tällä kertaa taas mieskin omasta takaa, ne jää minun hoidettavaksi. Mitä minun sinun mielestä pitäisi talvella tehdä? Istua pakkopaidassa kämpässäni? Laskea lumihiutaleita? Lähteä pilkille? Paljon minulla teetetään myös sellaista työtä, joka vain viileästi jätettäisiin tekemättä, jos tätä halpatyövoimaa ei olisi. Erinäköisiä kiinteistöjen huoltoja/siivouksia/polttopuiden tekoa/vesakoiden raivauksia/jne ja kaluston remontteja sun muita.
Entäs oppisopimusopiskelija, joka minulla on työtoverina? Hän on samalla tavalla halpatyövoimaa ja tekee samoja hommia. Vastustatko myös häntä samasta syystä? Sesonkiaikana eli kesällä meillä on työllistämistuella ollut työntekijöitä, joiden keski-ikä lienee lähempänä 60 kuin 50 vuotta. Älä syytä työministeriötä tai sivaria, vaan syytä niitä, jotka työllistämispäätöksiä tekee. Rahasta se ei tässä firmassa ole kiinni, vaan ainoastaan siitä, paljonko sitä halutaan palkkoihin käyttää.
- inisijöiltä
En kyllä minäkään ymmärrä miten sivarit viitsii jatkuvasti valittaa palveluksensa kestosta...
Armeijassa ollaan kiinni 24h vuorokaudessa ja sivarit tekevät ihan perus 8h työpäiviä, jonka jälkeen pääsevät äidin viereen nukkumaan yöksi... Eihän sitä vapaa aikaa näin jää vuorokaudessa kuin 16h. Todellisuudessa palveluun käytettyä aikaa laskiessa sivarin pitäisi olla olla vähintää 18 kk pitkä eli 3 kertaa lyhin inttipalvelus nykyisen alimittaisen 13kk sijaan...- ini-ini-ini-ini
saatanan inisijä olet jo löytänyt tällekin palstalle, olisit vain pysynyt siellä laki ja rikos - palstalla, syväkurkku.
- lipsahti
ini-ini-ini-ini kirjoitti:
saatanan inisijä olet jo löytänyt tällekin palstalle, olisit vain pysynyt siellä laki ja rikos - palstalla, syväkurkku.
Sori kun pääsi lipsahtamaan pari matemaattista totuutta... Huomasitko sinäkin että omat laskelmasi eivät pidäkään paikkaansa... sivari on todellakin palvelustunteina lyhyempi kuin intti... Anteeksi että rikoin haavekuvasi...
Voi ei... etkö nyt voikkaan perustella sivarin lyhentämistä...? ja ininä jatkuu välittömästi uudestaan... niin mutta...niin mutta kun mun täytyy vastustaa kuria ja määräyksiä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät
Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain647556Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava
valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak1242979- 1431813
Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous
saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha651669Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi
Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim1211501Miten voit olla niin tyhmä
että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle1711451- 1321182
- 78869
Kyriake=Kirkko
Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko47812- 53774