Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Suomalainen Porsche

suosittu

Suomessa tehdään maailman paras auto

http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=uutiset&article=133083

13

1144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kasaama

      Eikö se ole Porschen imagolle haitaksi, kun ne valmistavat autoja sellaisissa halvan työvoiman kehitysmaissa kuin Suomi?? Ainakin kovasti välttelevät mainitsemasta sanallakaan, missä autot on kasattu...

      • on housuissasi

        Porschen tapauksessa kyse on tuotantokapasiteetin vapauttamisesta huippusuosittujen 911:n ja Cayennen käyttöön, siksi Boxsterit ja Caymanit tehdään liki kaikki Suomessa. Alunperin Porsche etsi pitkäaikaisesti sitoutuvaa, korkeimmat mahdolliset laatustandardit täyttävää kumppania, ja löysi sellaisen.
        Jos tuotantokustannukset pieninä määrinä tehtävässä luksustuotteessa muuttuvat vaikka tuhatkin euroa suuntaan tai toiseen valmistusmaan mukaan, se ei firman (Porschen) talouteen tee mitään muutosta. Sen sijaan sama tuhannen euron hintaero vaikkapa miljoonamäärin valmistettavassa Corollassa tuntuu jo firman (Toyota) taloudessa. Vai meinasitteko että ne turkkilaiset ja englantilaiset Corollanne olisivat oikeasti japanilaisia?


      • jakeluun???
        on housuissasi kirjoitti:

        Porschen tapauksessa kyse on tuotantokapasiteetin vapauttamisesta huippusuosittujen 911:n ja Cayennen käyttöön, siksi Boxsterit ja Caymanit tehdään liki kaikki Suomessa. Alunperin Porsche etsi pitkäaikaisesti sitoutuvaa, korkeimmat mahdolliset laatustandardit täyttävää kumppania, ja löysi sellaisen.
        Jos tuotantokustannukset pieninä määrinä tehtävässä luksustuotteessa muuttuvat vaikka tuhatkin euroa suuntaan tai toiseen valmistusmaan mukaan, se ei firman (Porschen) talouteen tee mitään muutosta. Sen sijaan sama tuhannen euron hintaero vaikkapa miljoonamäärin valmistettavassa Corollassa tuntuu jo firman (Toyota) taloudessa. Vai meinasitteko että ne turkkilaiset ja englantilaiset Corollanne olisivat oikeasti japanilaisia?

        Minun Porscheni on tehty Saksassa, enkä sitä haluaisi Suomessa (tai Turkissa) kasattuun koskaan vaihtaa.
        Siitä ei kehdata kellekään mainita sanallakaan, että joku malli kasataan Suomessa. Suomi ei ole mikään autoteollisuusmaa, näiollen kokemus ja osaaminen on olematonta. Suomalainen tietenkin tämän asian näkee yleensä aivan toisin, mutta Porschen markkinat ovat aivan muualla.
        Siinä siis viestini, ymmärrätkö?
        Kuinka sinun Romaniassa kasattu Rellusi muuten kulkee?


      • on osoittanut että
        jakeluun??? kirjoitti:

        Minun Porscheni on tehty Saksassa, enkä sitä haluaisi Suomessa (tai Turkissa) kasattuun koskaan vaihtaa.
        Siitä ei kehdata kellekään mainita sanallakaan, että joku malli kasataan Suomessa. Suomi ei ole mikään autoteollisuusmaa, näiollen kokemus ja osaaminen on olematonta. Suomalainen tietenkin tämän asian näkee yleensä aivan toisin, mutta Porschen markkinat ovat aivan muualla.
        Siinä siis viestini, ymmärrätkö?
        Kuinka sinun Romaniassa kasattu Rellusi muuten kulkee?

        Uudessakaupungissa kasatut Boxsterit ovat vielä paremmin tehtyjä kuin Stuttgartin Boxsterit, tästä on kirjoiteltu lehdissä useaan otteeseen. Ero ei ole suuri, mutta se on olemassa.

        On totta että Suomi ei ole autoteollisuusmaa, mutta osaamista ja kokemusta löytyy sentään niin että maailman arvostetuin autotehdas tekee sopimuksen ja alkaa teettämään haluttuja luksusautojaan myös Suomessa, ainoassa paikassa Saksan ulkopuolella sitten 1940-luvun (jolloin ne tehtiin - missä, sanoppa kun olet Porsche-asiantuntija. ;) )

        Ja kiitos kysymästä, Stuttgartissa tehty Porscheni jaksaa ihan hyvin, samoin muut saksalaiset autoni. Renaultia minulla ei ole koskaan ollut, eikä toivottavasti tule.


      • repes0
        on osoittanut että kirjoitti:

        Uudessakaupungissa kasatut Boxsterit ovat vielä paremmin tehtyjä kuin Stuttgartin Boxsterit, tästä on kirjoiteltu lehdissä useaan otteeseen. Ero ei ole suuri, mutta se on olemassa.

        On totta että Suomi ei ole autoteollisuusmaa, mutta osaamista ja kokemusta löytyy sentään niin että maailman arvostetuin autotehdas tekee sopimuksen ja alkaa teettämään haluttuja luksusautojaan myös Suomessa, ainoassa paikassa Saksan ulkopuolella sitten 1940-luvun (jolloin ne tehtiin - missä, sanoppa kun olet Porsche-asiantuntija. ;) )

        Ja kiitos kysymästä, Stuttgartissa tehty Porscheni jaksaa ihan hyvin, samoin muut saksalaiset autoni. Renaultia minulla ei ole koskaan ollut, eikä toivottavasti tule.

        Saksassahan autotehtailla kokoojina toimii lähinnä turkkilaisia ja muista islaminuskoisia vähemmistöjä. Organisaatiota ei juuri ole tai se on heikko. Tämä on heijastunut laatuongelmina,esimerkiksi taannoin kutsuttiin kaikki kyseisen vuoden 911:t maahantuojalle huoltoon koska niistä saattoi pudota pakoputke yhtäkkiä keskelle tietä.

        Laatuongelmiin on yritetty vastata siirtämällä tuotantoa heikon BKT:n maahan,Suomeen,mikä ei sekään ole osoittautunut järkeväksi. Maa jossa tehdastuotanto kokemus on hankittu lähinnä Finnlaysonin pyyhetehtaalta tai Paperikoneen vieressä istumisesta, ei sovellu korkealaatuisten autotuotteiden tekemiseen. Yhdysvaltoihin Porsche ei ole lähtenyt korkeiden palkkakustannusten takia vaikka suurin osa Porscheista myydäänkin USAhan.


      • ...........
        repes0 kirjoitti:

        Saksassahan autotehtailla kokoojina toimii lähinnä turkkilaisia ja muista islaminuskoisia vähemmistöjä. Organisaatiota ei juuri ole tai se on heikko. Tämä on heijastunut laatuongelmina,esimerkiksi taannoin kutsuttiin kaikki kyseisen vuoden 911:t maahantuojalle huoltoon koska niistä saattoi pudota pakoputke yhtäkkiä keskelle tietä.

        Laatuongelmiin on yritetty vastata siirtämällä tuotantoa heikon BKT:n maahan,Suomeen,mikä ei sekään ole osoittautunut järkeväksi. Maa jossa tehdastuotanto kokemus on hankittu lähinnä Finnlaysonin pyyhetehtaalta tai Paperikoneen vieressä istumisesta, ei sovellu korkealaatuisten autotuotteiden tekemiseen. Yhdysvaltoihin Porsche ei ole lähtenyt korkeiden palkkakustannusten takia vaikka suurin osa Porscheista myydäänkin USAhan.

        tapastikos on taas täydellisesti pihalla, mutta senhän me tiesimmekin.


      • autoteollisuusmaa
        on osoittanut että kirjoitti:

        Uudessakaupungissa kasatut Boxsterit ovat vielä paremmin tehtyjä kuin Stuttgartin Boxsterit, tästä on kirjoiteltu lehdissä useaan otteeseen. Ero ei ole suuri, mutta se on olemassa.

        On totta että Suomi ei ole autoteollisuusmaa, mutta osaamista ja kokemusta löytyy sentään niin että maailman arvostetuin autotehdas tekee sopimuksen ja alkaa teettämään haluttuja luksusautojaan myös Suomessa, ainoassa paikassa Saksan ulkopuolella sitten 1940-luvun (jolloin ne tehtiin - missä, sanoppa kun olet Porsche-asiantuntija. ;) )

        Ja kiitos kysymästä, Stuttgartissa tehty Porscheni jaksaa ihan hyvin, samoin muut saksalaiset autoni. Renaultia minulla ei ole koskaan ollut, eikä toivottavasti tule.

        Itse en automaattisesti pidä kaikkea Suomessa tehtyä niin hyvänä (eikä minusta ollut edes lottovoitto syntyä Suomeen), mutta itse kelläkin on oma näkemyksensä asiasta.

        Ei minullakaan ole ollut koskaan Toyotaa, mutta saattaa joskus ollakin, jos markkinalle ilmestyy kiinnostava malli. Avarakatseisuutta nääs :)

        Porsche-asiantuntijakaan en ole, sellaista en ole väittänytkään, mutta sen tiedän, että F. Porsche on syntynyt Pohjois-Böömissä Vratislavicessä, ja että hän oli tsekkoslovakian kansalainen (vaihtoi kansalaisuutensa itävaltalaiseksi führerin painostuksesta ollessaan lähes 60-vuotias).

        Itävallassa ainakin on jotain mallia valmistettu, taisi olla Gmündissä, mutta kertokoot viisaammat tarkemmin. Mahdollisesti myös Tsekkoslovakiassa.. itseasiassahan F.Porsche ja Hitler ottivat kansanautoonsa kuplaan mallin Tatralta. Sodan jälkeen Volkkari joutui tästä syystä maksamaan jopa korvauksia Tatralle.

        Kerro ihmeessä missä niitä Porscheja tehtiin, alkoi kovasti kiinnostamaan.


      • taas mitä sylki suuhun tuo.
        autoteollisuusmaa kirjoitti:

        Itse en automaattisesti pidä kaikkea Suomessa tehtyä niin hyvänä (eikä minusta ollut edes lottovoitto syntyä Suomeen), mutta itse kelläkin on oma näkemyksensä asiasta.

        Ei minullakaan ole ollut koskaan Toyotaa, mutta saattaa joskus ollakin, jos markkinalle ilmestyy kiinnostava malli. Avarakatseisuutta nääs :)

        Porsche-asiantuntijakaan en ole, sellaista en ole väittänytkään, mutta sen tiedän, että F. Porsche on syntynyt Pohjois-Böömissä Vratislavicessä, ja että hän oli tsekkoslovakian kansalainen (vaihtoi kansalaisuutensa itävaltalaiseksi führerin painostuksesta ollessaan lähes 60-vuotias).

        Itävallassa ainakin on jotain mallia valmistettu, taisi olla Gmündissä, mutta kertokoot viisaammat tarkemmin. Mahdollisesti myös Tsekkoslovakiassa.. itseasiassahan F.Porsche ja Hitler ottivat kansanautoonsa kuplaan mallin Tatralta. Sodan jälkeen Volkkari joutui tästä syystä maksamaan jopa korvauksia Tatralle.

        Kerro ihmeessä missä niitä Porscheja tehtiin, alkoi kovasti kiinnostamaan.

        Alkuosa on muuten oikein mutta sitten lähtikin jo mopo käsistä. FP:n synnyinpaikka Vratislavice sijaitsi silloisessa Itävalta-Unkarissa, ja Ferdinand Porsche oli alunperin Itävallan kansalainen.

        Tshekkoslovakialainen hän ei voinut missään nimessä "alunperin" olla, sillä kyseinen valtio perustettiin 43 vuotta Ferdinand Porschen syntymän jälkeen...

        Gmünd-niminen pikkukylä Itävallassa oli ensimmäisen Porsche-pajan koti, se oli puolestaan totta. Oikea vastaus paikkakysymykseen on siis Gmünd, Stuttgart, Uusikaupunki ja nykyinen Leipzig, jossa Cayenne ja Carrera GT valmistetaan, Panamera tulevaisuudessa.

        Siinäpä taas vähän helmiä sioille.


      • täsmennyksiä
        taas mitä sylki suuhun tuo. kirjoitti:

        Alkuosa on muuten oikein mutta sitten lähtikin jo mopo käsistä. FP:n synnyinpaikka Vratislavice sijaitsi silloisessa Itävalta-Unkarissa, ja Ferdinand Porsche oli alunperin Itävallan kansalainen.

        Tshekkoslovakialainen hän ei voinut missään nimessä "alunperin" olla, sillä kyseinen valtio perustettiin 43 vuotta Ferdinand Porschen syntymän jälkeen...

        Gmünd-niminen pikkukylä Itävallassa oli ensimmäisen Porsche-pajan koti, se oli puolestaan totta. Oikea vastaus paikkakysymykseen on siis Gmünd, Stuttgart, Uusikaupunki ja nykyinen Leipzig, jossa Cayenne ja Carrera GT valmistetaan, Panamera tulevaisuudessa.

        Siinäpä taas vähän helmiä sioille.

        Niinhän se oli Böömi osa Itävalta-Unkaria F.P:n syntymisen aikoihin (oli toki aikaisemmin oma kuningaskuntansakin). Toisaalta voidaanhan toki sanoa, että kaikki Suomessa 1809-1917 välillä syntyneet olivat venäläisiä, tai ennen vuotta 1809 syntyneet ruotsalaisia. Miten sen nyt itse kukin haluaa nähdä :)

        Tsekkoslovakian itsenäistyttyä 1918 hänestä tuli ko. maan kansalainen, ja kuten aikaisemmin mainittiin, vaihtoi tsekkoslovakian kanslaisuutensa itävaltalaiseksi vasta jouduttuaan tekemisiin Aatun kanssa vuosikymmenien päästä.


      • Wikipediasta
        täsmennyksiä kirjoitti:

        Niinhän se oli Böömi osa Itävalta-Unkaria F.P:n syntymisen aikoihin (oli toki aikaisemmin oma kuningaskuntansakin). Toisaalta voidaanhan toki sanoa, että kaikki Suomessa 1809-1917 välillä syntyneet olivat venäläisiä, tai ennen vuotta 1809 syntyneet ruotsalaisia. Miten sen nyt itse kukin haluaa nähdä :)

        Tsekkoslovakian itsenäistyttyä 1918 hänestä tuli ko. maan kansalainen, ja kuten aikaisemmin mainittiin, vaihtoi tsekkoslovakian kanslaisuutensa itävaltalaiseksi vasta jouduttuaan tekemisiin Aatun kanssa vuosikymmenien päästä.

        http://en.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_Porsche kertoo näin:


        Porsche showed high aptitude for mechanical work at a very young age. He managed to attend classes at the Imperial Technical School (today a Czech Gymnasium) in Liberec at night while helping his father in his mechanical shop by day. Thanks to a referral, Porsche landed a job with Bela Egger in Vienna when he turned 18. In Vienna he would sneak into the local University after work whenever he could. Beyond auditing classes there, Porsche had never received any higher engineering education.

        After five years with Bela Egger, Porsche joined the local carriage factory Jakob Lohner & Co. He felt attracted to the nascent automotive industry and Jakob Lohner began construction of automobiles in 1896 under Ludwig Lohner in the trans-Danubian suburb of Floridsdorf, today eponym of Vienna's 21st district.

        Their first design, unveiled in 1898, was the "System Lohner-Porsche", a carriage powered by an internal combustion engine with a series-hybrid drive train composed of four wheel-mounted electric motors. They presented the car on the 1900 World Exhibition in Paris. The up to 56 km/h (35 mph) fast carriage broke several Austrian speed records, and also won the Exelberg Rally in 1901 with Porsche himself driving. It was later upgraded with more powerful engines from Daimler and Panhard, which proved to be enough to post more speed records. Over 300 of the Lohner-Porsche carriages were sold to the public. In 1905, Porsche was recognized with the Poetting prize as Austria's most outstanding automotive engineer.

        In 1902, he was drafted into military service. He served as a chauffeur to Archduke Franz Ferdinand of Austria, the crown prince of Austria whose assassination sparked World War I a mere decade later.

        In 1906, Austro-Daimler recruited Porsche as their chief designer. Porsche's best known Austro-Daimler car was designed for Prince Henry Trial in 1910, named after Wilhelm II Prince Heinrich. Examples of this streamlined, 85 horsepower (63 kW) car won the first three places, and the car is still better known by the nickname "Prince Henry" than by its model name "Modell 27/80".

        The bulk of Austro-Daimler's business however was production of war material: trucks, motorized cannons, and aircraft engines. Porsche advanced to Managing Director in 1916 and received the honorary doctorate degree, "Dr. techn h.c." from Vienna Technical University in 1917. Porsche successfully continued to construct racing cars, winning 43 out of 53 races with his 1922 design. In 1923, Porsche left Austro-Daimler after differences ensued about the future direction of car development.

        Only a few months later he landed a new job as Daimler Motoren Gesellschaft's Technical Director in Stuttgart, which was already then a major hub for the German automotive industry. He received another honorary doctorate from the Stuttgart Technical University for his work at Daimler Motoren Gesellschaft in Stuttgart and later the honorary title Professor. While at Daimler Motoren Gesellschaft, he came up with several very successful race car designs, which dominated car racing in the 1920s.

        In 1926 Daimler Motoren Gesellschaft and Benz & Cie merged into Daimler-Benz, with their joint products beginning to be called, Mercedes-Benz. Porsche's concept of a small, light-weight Mercedes-Benz car was not popular with Daimler-Benz's board, however. He left in 1929 for Steyr, but the Great Depression brought about Steyr's economic collapse and Porsche ended up being unemployed.

        In April 1931 Porsche founded his consulting firm, Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH, Konstruktionen und Beratungen für Motoren und Fahrzeugbau, in Stuttgart, where he returned.

        [klipklip]

        As the business grew, Porsche decided to work on his own design as well, which happened to be a reincarnation of the small car concept from his days at Daimler-Benz in Stuttgart. He financed the project with a loan on his life insurance. Later Zündapp decided to help sponsor the project, but lost interest after their success with motorcycles. NSU then took over the sponsorship, but also lost interest due to the high tooling costs. After that, no one seemed interested in the project until Adolf Hitler made it his agenda to motorize the nation and that every German should own either a car or a tractor in the future. In June 1934, Porsche got a contract to build three prototypes based on his design. The three cars were completed in winter 1936. Daimler-Benz was contracted to build an additional 30 prototypes. A new city, "Stadt des KdF-Wagens", near to Fallersleben was founded for the factory. The city is named Wolfsburg today and is still the seat of Volkswagen.


        Eli ei tsekkoslovakialainen alkuunkaan, sillä muutti Saksaan jo 1800-luvun puolella, jonne perusti myös verstaansa. Toki synnyinpaikka on nykyisen Tsekkoslovakian alueella - mutta eihän vuonna 1938 Viipurissa syntyneitäkään kutsuta venäläisiksi vaikka heidän synnyinpaikkansa on nykyisen Venäjän alueella?


      • kuten myös organisaatio
        repes0 kirjoitti:

        Saksassahan autotehtailla kokoojina toimii lähinnä turkkilaisia ja muista islaminuskoisia vähemmistöjä. Organisaatiota ei juuri ole tai se on heikko. Tämä on heijastunut laatuongelmina,esimerkiksi taannoin kutsuttiin kaikki kyseisen vuoden 911:t maahantuojalle huoltoon koska niistä saattoi pudota pakoputke yhtäkkiä keskelle tietä.

        Laatuongelmiin on yritetty vastata siirtämällä tuotantoa heikon BKT:n maahan,Suomeen,mikä ei sekään ole osoittautunut järkeväksi. Maa jossa tehdastuotanto kokemus on hankittu lähinnä Finnlaysonin pyyhetehtaalta tai Paperikoneen vieressä istumisesta, ei sovellu korkealaatuisten autotuotteiden tekemiseen. Yhdysvaltoihin Porsche ei ole lähtenyt korkeiden palkkakustannusten takia vaikka suurin osa Porscheista myydäänkin USAhan.

        on kaikkein järjestätyneimpiä maailmassa, hyvä Tapastikos.

        Sen sijaan viittaatko tällä:

        "Laatuongelmiin on yritetty vastata siirtämällä tuotantoa heikon BKT:n maahan,"

        ..kenties Chevroletin tuotannon siirtämistä Venäjälle (Chevy Niva) tai Koreaan (Daewoo, nyk. Chevy)?

        Totta että Koreassakin varmaan tehdään laadukkaampia autoja kuin USA:ssa, mutta että Venäjälläkin?


      • asiaa ja muuta
        Wikipediasta kirjoitti:

        http://en.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_Porsche kertoo näin:


        Porsche showed high aptitude for mechanical work at a very young age. He managed to attend classes at the Imperial Technical School (today a Czech Gymnasium) in Liberec at night while helping his father in his mechanical shop by day. Thanks to a referral, Porsche landed a job with Bela Egger in Vienna when he turned 18. In Vienna he would sneak into the local University after work whenever he could. Beyond auditing classes there, Porsche had never received any higher engineering education.

        After five years with Bela Egger, Porsche joined the local carriage factory Jakob Lohner & Co. He felt attracted to the nascent automotive industry and Jakob Lohner began construction of automobiles in 1896 under Ludwig Lohner in the trans-Danubian suburb of Floridsdorf, today eponym of Vienna's 21st district.

        Their first design, unveiled in 1898, was the "System Lohner-Porsche", a carriage powered by an internal combustion engine with a series-hybrid drive train composed of four wheel-mounted electric motors. They presented the car on the 1900 World Exhibition in Paris. The up to 56 km/h (35 mph) fast carriage broke several Austrian speed records, and also won the Exelberg Rally in 1901 with Porsche himself driving. It was later upgraded with more powerful engines from Daimler and Panhard, which proved to be enough to post more speed records. Over 300 of the Lohner-Porsche carriages were sold to the public. In 1905, Porsche was recognized with the Poetting prize as Austria's most outstanding automotive engineer.

        In 1902, he was drafted into military service. He served as a chauffeur to Archduke Franz Ferdinand of Austria, the crown prince of Austria whose assassination sparked World War I a mere decade later.

        In 1906, Austro-Daimler recruited Porsche as their chief designer. Porsche's best known Austro-Daimler car was designed for Prince Henry Trial in 1910, named after Wilhelm II Prince Heinrich. Examples of this streamlined, 85 horsepower (63 kW) car won the first three places, and the car is still better known by the nickname "Prince Henry" than by its model name "Modell 27/80".

        The bulk of Austro-Daimler's business however was production of war material: trucks, motorized cannons, and aircraft engines. Porsche advanced to Managing Director in 1916 and received the honorary doctorate degree, "Dr. techn h.c." from Vienna Technical University in 1917. Porsche successfully continued to construct racing cars, winning 43 out of 53 races with his 1922 design. In 1923, Porsche left Austro-Daimler after differences ensued about the future direction of car development.

        Only a few months later he landed a new job as Daimler Motoren Gesellschaft's Technical Director in Stuttgart, which was already then a major hub for the German automotive industry. He received another honorary doctorate from the Stuttgart Technical University for his work at Daimler Motoren Gesellschaft in Stuttgart and later the honorary title Professor. While at Daimler Motoren Gesellschaft, he came up with several very successful race car designs, which dominated car racing in the 1920s.

        In 1926 Daimler Motoren Gesellschaft and Benz & Cie merged into Daimler-Benz, with their joint products beginning to be called, Mercedes-Benz. Porsche's concept of a small, light-weight Mercedes-Benz car was not popular with Daimler-Benz's board, however. He left in 1929 for Steyr, but the Great Depression brought about Steyr's economic collapse and Porsche ended up being unemployed.

        In April 1931 Porsche founded his consulting firm, Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH, Konstruktionen und Beratungen für Motoren und Fahrzeugbau, in Stuttgart, where he returned.

        [klipklip]

        As the business grew, Porsche decided to work on his own design as well, which happened to be a reincarnation of the small car concept from his days at Daimler-Benz in Stuttgart. He financed the project with a loan on his life insurance. Later Zündapp decided to help sponsor the project, but lost interest after their success with motorcycles. NSU then took over the sponsorship, but also lost interest due to the high tooling costs. After that, no one seemed interested in the project until Adolf Hitler made it his agenda to motorize the nation and that every German should own either a car or a tractor in the future. In June 1934, Porsche got a contract to build three prototypes based on his design. The three cars were completed in winter 1936. Daimler-Benz was contracted to build an additional 30 prototypes. A new city, "Stadt des KdF-Wagens", near to Fallersleben was founded for the factory. The city is named Wolfsburg today and is still the seat of Volkswagen.


        Eli ei tsekkoslovakialainen alkuunkaan, sillä muutti Saksaan jo 1800-luvun puolella, jonne perusti myös verstaansa. Toki synnyinpaikka on nykyisen Tsekkoslovakian alueella - mutta eihän vuonna 1938 Viipurissa syntyneitäkään kutsuta venäläisiksi vaikka heidän synnyinpaikkansa on nykyisen Venäjän alueella?

        Alkuun (1875-1918) oli Itävalta-Unkarin keisarikunnan kansalainen, 1918-1930 tsekkoslovakian kansalainen, 1930- itävallan kansalainen. Ei siis alkuunkaan saksalainen :)

        Vertaus Viipuriin on huono, sillä historiallinen tausta ei vastaa toisiaan. Parhaiten voidaan asiaa havainnollistaa keksimällä esimerkkihenkilö:

        Ajatellaanpa, että nykyisen Suomen alueella (vaikkapa Turussa) olisi syntynyt 1875 venäjän vallan aikana joku, joka lähtee lähtee opiskelemaan Tanskaan, ja sieltä menee työn perässä Ruotsiin, jossa asuu loppuikänsä.

        Suomi itsenäistyy Venäjästä 1917, jolloin esimerkkihenkilöstämme tulee Suomen kansalainen. Samainen henkilö ottaisi v. 1930 Tanskan kansalaisuuden.

        Mikä hän on? Venäläinenkö, koska syntyi venäjänvallan aikaan (F.P:n tapauksessa itävalta-unkarilainen, koska syntyi ko. vallan aikaan)? Vaiko suomalainen (kuten F.P. olisi tsekkoslovakialainen)? Vaiko tanskalainen (kuten F.P. itävaltalainen), jonka kansalaisuuden hän otti 1930? Vaiko ruotsalainen, jossa hän lopulta asui ja työskenteli (kuten F.P. olisi ollut saksalainen). Ruotsin kansalaisuutta tällä esimerkkihenkilöllä ei koskaan ollut (kuten ei F.P:lläkään saksan kansalaisuutta).

        Mutta muistaa pitää myös se asia, että Itävalta-Unkaria ennen ko. Vratislavicen alue oli Böömin kuningaskuntaa. Näinollen Habsburgit (Itävalta-Unkari) olivat siellä vierailijoita, aivan samaan tapaan kuin venäläiset Suomessa 1809-1917.

        Kansalaisuus ja kansallisuus ovat luonnollisesti kaksi eri asiaa.
        Minusta on yhdentekevää, mikä F.P. oli, hänen saavutuksensa tekniikan alalla ovat kiistattomat, olipa hän sitten minkämaalainen tahansa. Uskon kuitenkin, että hänen syntymäpaikalla sekä böömiläisellä perheellä ja taustalla oli paljon vaikutusta siihen, että F.P. innostui tekniikasta. Itävalta-Unkarin alueen teollisuustuotannosta jo tuolloin lähes 70% oli nykyisen Tshekinmaan alueella, ja näinollen oli luonnollista että ympäristö oli tekniikasta kiinnostuneelle nuorukaiselle sangen virikkeellinen.

        Wikipedia on kätevä tiedonlähde, mutta avoimena tietosanakirjana on kenen tahansa täydennettävissä, ja näinollen siellä voi esiintyä kaikenlaisia tekstejä. En usko että tämä lainaus olisi kovinkaan virheellinen, mutta joskus saattaa olla.

        Ja jottei pääasia unohdu, Porsche on hieno auto, vaikka olisi suomessakin kasattu. Minä kuitenkin ajan saksalaisella. Osat molempiin tulevat kuitenkin aivan muista maista :)


      • XaTa
        Wikipediasta kirjoitti:

        http://en.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_Porsche kertoo näin:


        Porsche showed high aptitude for mechanical work at a very young age. He managed to attend classes at the Imperial Technical School (today a Czech Gymnasium) in Liberec at night while helping his father in his mechanical shop by day. Thanks to a referral, Porsche landed a job with Bela Egger in Vienna when he turned 18. In Vienna he would sneak into the local University after work whenever he could. Beyond auditing classes there, Porsche had never received any higher engineering education.

        After five years with Bela Egger, Porsche joined the local carriage factory Jakob Lohner & Co. He felt attracted to the nascent automotive industry and Jakob Lohner began construction of automobiles in 1896 under Ludwig Lohner in the trans-Danubian suburb of Floridsdorf, today eponym of Vienna's 21st district.

        Their first design, unveiled in 1898, was the "System Lohner-Porsche", a carriage powered by an internal combustion engine with a series-hybrid drive train composed of four wheel-mounted electric motors. They presented the car on the 1900 World Exhibition in Paris. The up to 56 km/h (35 mph) fast carriage broke several Austrian speed records, and also won the Exelberg Rally in 1901 with Porsche himself driving. It was later upgraded with more powerful engines from Daimler and Panhard, which proved to be enough to post more speed records. Over 300 of the Lohner-Porsche carriages were sold to the public. In 1905, Porsche was recognized with the Poetting prize as Austria's most outstanding automotive engineer.

        In 1902, he was drafted into military service. He served as a chauffeur to Archduke Franz Ferdinand of Austria, the crown prince of Austria whose assassination sparked World War I a mere decade later.

        In 1906, Austro-Daimler recruited Porsche as their chief designer. Porsche's best known Austro-Daimler car was designed for Prince Henry Trial in 1910, named after Wilhelm II Prince Heinrich. Examples of this streamlined, 85 horsepower (63 kW) car won the first three places, and the car is still better known by the nickname "Prince Henry" than by its model name "Modell 27/80".

        The bulk of Austro-Daimler's business however was production of war material: trucks, motorized cannons, and aircraft engines. Porsche advanced to Managing Director in 1916 and received the honorary doctorate degree, "Dr. techn h.c." from Vienna Technical University in 1917. Porsche successfully continued to construct racing cars, winning 43 out of 53 races with his 1922 design. In 1923, Porsche left Austro-Daimler after differences ensued about the future direction of car development.

        Only a few months later he landed a new job as Daimler Motoren Gesellschaft's Technical Director in Stuttgart, which was already then a major hub for the German automotive industry. He received another honorary doctorate from the Stuttgart Technical University for his work at Daimler Motoren Gesellschaft in Stuttgart and later the honorary title Professor. While at Daimler Motoren Gesellschaft, he came up with several very successful race car designs, which dominated car racing in the 1920s.

        In 1926 Daimler Motoren Gesellschaft and Benz & Cie merged into Daimler-Benz, with their joint products beginning to be called, Mercedes-Benz. Porsche's concept of a small, light-weight Mercedes-Benz car was not popular with Daimler-Benz's board, however. He left in 1929 for Steyr, but the Great Depression brought about Steyr's economic collapse and Porsche ended up being unemployed.

        In April 1931 Porsche founded his consulting firm, Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH, Konstruktionen und Beratungen für Motoren und Fahrzeugbau, in Stuttgart, where he returned.

        [klipklip]

        As the business grew, Porsche decided to work on his own design as well, which happened to be a reincarnation of the small car concept from his days at Daimler-Benz in Stuttgart. He financed the project with a loan on his life insurance. Later Zündapp decided to help sponsor the project, but lost interest after their success with motorcycles. NSU then took over the sponsorship, but also lost interest due to the high tooling costs. After that, no one seemed interested in the project until Adolf Hitler made it his agenda to motorize the nation and that every German should own either a car or a tractor in the future. In June 1934, Porsche got a contract to build three prototypes based on his design. The three cars were completed in winter 1936. Daimler-Benz was contracted to build an additional 30 prototypes. A new city, "Stadt des KdF-Wagens", near to Fallersleben was founded for the factory. The city is named Wolfsburg today and is still the seat of Volkswagen.


        Eli ei tsekkoslovakialainen alkuunkaan, sillä muutti Saksaan jo 1800-luvun puolella, jonne perusti myös verstaansa. Toki synnyinpaikka on nykyisen Tsekkoslovakian alueella - mutta eihän vuonna 1938 Viipurissa syntyneitäkään kutsuta venäläisiksi vaikka heidän synnyinpaikkansa on nykyisen Venäjän alueella?

        "eihän vuonna 1938 Viipurissa syntyneitäkään kutsuta venäläisiksi vaikka heidän synnyinpaikkansa on nykyisen Venäjän alueella?"

        Aika kömpelö vertaus todellakin, taitaa olla Euroopan historia kirjoittajalle vierasta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      85
      2288
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      50
      1984
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      88
      1812
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1628
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1542
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      25
      1422
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1382
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      40
      1375
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1341
    Aihe