En tiedä kuuluuko tämä tälle palstalle, mutta voisiko joku ystävällinen joka tietää, kertoa minulle, voiko virtsanäytteen antaa kuukautisten aikana? Siis labrassa pissata sellaiseen purkkiin... Mietin, vaikuttaako se tulokseen jos on kuukautiset. Kiitos :)
Virtsanäytteen antamisesta
6
2465
Vastaukset
- laboraattori
Pissa ja veri tulevat ihan eri rei'istä. Pissa virtsaputkesta ja veri kohdusta. Riippuu ehkä vähän mitä sieltä testataan. Pissanäytettä ei mielellään menkkojen aikana, mutta hätätapauksessa tietenkin, koska ne tosiaan tulevat ihan eri paikoista.
- Apua kaivataan...
Kyllä minä sen tiedän, että ne pissa ja veri eri rei'istä tulevat (en ihan tyhmä ole) mutta mietin vaan sitä, että haittaakohan se jollain lailla sitä tulosta, kun esim. usein kuukautisten aikana pissaan sekoittuu verta kun käy vessassa. Ihan tavallisen virtsanäytteen menen antamaan, siis PLV:n, josta testataan onko virtsatieinfektio.
Kiitos kuitenkin vastauksesta :) Kai asia selviää sit huomenna labrassa kun kysyn... viimeistään. - skäribo
Apua kaivataan... kirjoitti:
Kyllä minä sen tiedän, että ne pissa ja veri eri rei'istä tulevat (en ihan tyhmä ole) mutta mietin vaan sitä, että haittaakohan se jollain lailla sitä tulosta, kun esim. usein kuukautisten aikana pissaan sekoittuu verta kun käy vessassa. Ihan tavallisen virtsanäytteen menen antamaan, siis PLV:n, josta testataan onko virtsatieinfektio.
Kiitos kuitenkin vastauksesta :) Kai asia selviää sit huomenna labrassa kun kysyn... viimeistään.laittaa testin oton ajaksi tamponin, jolloin nesteet eivät sekoitu. Hyvä varmaan kuitenkin mainita näytteenottajille, että sinulla on kuukautiset.
- asiaa vain
VIRTSANÄYTE
Lyhenne: U-PLV, "puhtaasti laskettu virtsa", keskivirtsa.
Sisältää useimmiten seuraavat tutkimukset: U-Seulonta: U-Prot (valkuainen), U-Gluk (sokeri), U-Keto (ketoaineet); U-Sakka (mikroskopointi), U-Bakt-Vi (bakteeriviljely, usein U-Uricult®).
Tutkimuksen kuvaus: Oikea näytteenotto on keskeinen osa tutkimusta. Paras näyte saadaan aamuvirtsasta, joka otetaan steriiliin näyteastiaan ja toimitetaan alle tunnissa laboratorioon. Säilytys jääkaappikylmässä hidastaa näytteen tuhoutumista. Mikäli aamunäytteen ottaminen laboratoriossa tai toimittaminen sinne ilman viivettä ei onnistu, tulisi edellisestä virtsaamisesta olla kulunut vähintään 4, mieluiten yli 6 tuntia. Ennen näytteenottoa virtsaputken suu huuhdellaan vedellä ilman saippuaa tai desinfioivia aineita. Näyte otetaan ns. keskivirtsasta: aluksi virtsan annetaan valua pönttöön, sitten viedään näyteastia virtsasuihkuun ja otetaan näytettä tarpeellinen määrä, minkä jälkeen loppuvirtsan annetaan mennä pönttöön.
Tutkimussyitä: Munuaisten, rakon ja virtsateiden sairaudet ja tulehdukset. Munuaisten suodatus- ja toimintakyvyn arviointi ja seuranta.
Viitearvot: Normaalisti virtsa on keltaista ja kirkasta eikä seulontakokeessa todeta valkuaista, sokeria eikä ketoaineita. Sakan mikroskopoinnissa voidaan nähdä näkökenttää kohti 0 - 2 punasolua tai 0 - 4 valkosolua. Värjäyksessä ei todeta virtsateiden epiteelisoluja eikä bakteereja.
Tulkinta: Lääkäri tulkitsee tulokset. Valkuaisen tai hemoglobiinin osoittaminen virtsasta on herkkä merkki lääkkeen aiheuttamasta haittavaikutuksesta.
Muuta huomattavaa: Virtsateiden tulehdusten hoidon teho kontrolloidaan aina uusintanäytteillä lääkehoidon jälkeen.
Näyte naisilta kuukautisten aikana vaatii näytteenotossa erityistä huolellisuutta. (!) - Anonyymi
Tietäisikö joku kertoa voiko nainen valvoa virtsanäytteenottoa kun sen antaa mies? Ainakin siinä paikassa missä itse käyn naiset saavat aina valvojaksi naisen mutta me miehet meille työnnetään aina naishoitaja en ole sitä viitsinyt paikan päällä kysyä, mutta jos joku tietäisi kertoa niin olisin kiitollinen
Minulla on sellainen kutina, että lakisääteinen oikeus sanoo, että voisin valita miesvalvojan halutessani. - Anonyymi
Avattu: 2006-09-28 16:45:09
Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Anteeksi mies
En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin578777Mietin aina vain
Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh123459Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa
Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r262650Palstan henkisesti sairaat ja lihavat
Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals1142030Kysely lieksan miehille
Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht802030Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta
kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.3571747Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä
Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa2411442FinFamin ryhmät
Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir01211Olen vähän
Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I101095Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!
JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu681050