Helle ja verenpainelääkkeet

tauno02

Heinäkuun helteillä siivosin huoneistoa, sisällä oli lämpöä yli kolmekymmentä astetta, hikoilin kovasti ja join vettä. Sitten rupesi sydämmessä tuntumaan oudolta, pulssi hyppeli sinne sun tänne 70-130. Lääkäriin ja EKG oli normaali, mutta syke oli korkea. Lääkäri antoi betasalpaajaa ja olo rauhoittui, mitää selitystä miksi syke heitteli en saanut. Farmaseutin mukaan verenpainelääkkeitä käyttävän veren suola(natrium) ? arvon lasku aiheuttaa sydämmen tiheä lyöntisyyttä helteellä , onko näin? muilla kokemusta ?

9

7462

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuskanhiki

      Mulla on ollut verenpaine lääkitys reilut viisi vuotta. Atacand 16 mg, millä pysyy hyvissä rajoissa.

      Nuorempana lämmöllä ei ole ollut mitään vaikutusta minuun.

      Nykyisin kesällä helteellä tulee tuskainen ja huono olo, on aivan saamaton ja vetämätön fiilis. Jatkuva hiki päällä. Yöllä ei saa nukuttua Lepopulssi nousee lähelle sataa jopa yli.

      Helteillä käytän normaalilääkityksen lisäksi Albetolia (alpha-beetta -salpaaja) ja olo helpottuu hieman.

      Albetolia minulle on määrätty käytettäväksi satunnaisesti ilmeneviin tiheälyöntisyyskohtauksiin ja rytmihäiriöihin. Käytännössä tuo aika tarkoittaa kesän hellekautta.

      • Mam

        Minullekin määrättiin verenpaineeseen tuo Atacand 16mg, en ole vielä aloittanut ottaa sitä, kun pelottaa minkälaiset sivuvaikutukset siitä tulee, muistatko yhtään kun aloitit kyseisen lääkkeen, miten se vaikutti. Minulla vaikuttaa helle myös tosi pahasti, ja varsinkin sisätiloissa oleva lämpö. Minulla on pulssin nousuun Emconcor 5mg, beetasalpaaja.


      • tuskanhiki
        Mam kirjoitti:

        Minullekin määrättiin verenpaineeseen tuo Atacand 16mg, en ole vielä aloittanut ottaa sitä, kun pelottaa minkälaiset sivuvaikutukset siitä tulee, muistatko yhtään kun aloitit kyseisen lääkkeen, miten se vaikutti. Minulla vaikuttaa helle myös tosi pahasti, ja varsinkin sisätiloissa oleva lämpö. Minulla on pulssin nousuun Emconcor 5mg, beetasalpaaja.

        Ennen Atacandia söin Norvasc -lääkettä. Tuosta Norvasc'ista tuntui tulevan kehoon nestettä, kasvojen turvotusta ja punoitusta, ja jonkinmoista yleistä huonovointisuutta ja nenän tukkoisuutta. Lääke vaihdettiin asteettain Atacandiin, pienensin vanhaa ja asteittain lisäsin uutta lääkettä reippaan viikon aikana. Aiemmat lääkkeen aiheuttamiksi tuntemani sivuoireet hävisivät ja oikeastaan en pysty sanomaan, että Atacandista olisi tullut sivuoireita.

        Atacand myös tuntuu laskevan painetta vähän paremmin ja vakaammin minulla. Atacandin kanssa tuntuu olo pirteämmältä. Voi olla, että johtui aiempien sivuoireiden häviämisestä taikka sitten verenpaineen alhaisemmasta tasosta.


      • potilas asiantuntija
        tuskanhiki kirjoitti:

        Ennen Atacandia söin Norvasc -lääkettä. Tuosta Norvasc'ista tuntui tulevan kehoon nestettä, kasvojen turvotusta ja punoitusta, ja jonkinmoista yleistä huonovointisuutta ja nenän tukkoisuutta. Lääke vaihdettiin asteettain Atacandiin, pienensin vanhaa ja asteittain lisäsin uutta lääkettä reippaan viikon aikana. Aiemmat lääkkeen aiheuttamiksi tuntemani sivuoireet hävisivät ja oikeastaan en pysty sanomaan, että Atacandista olisi tullut sivuoireita.

        Atacand myös tuntuu laskevan painetta vähän paremmin ja vakaammin minulla. Atacandin kanssa tuntuu olo pirteämmältä. Voi olla, että johtui aiempien sivuoireiden häviämisestä taikka sitten verenpaineen alhaisemmasta tasosta.

        Norvasx todella paha lääke pitäisi poistaa todella keryttää nestettä ja helteellä jalat turpoavat lisäksi muut sivuvaikutukset naaman turpoaminen ym en ymmärrä mitä kyseiset lääkärit ajattelevat kun määräävät tätä lääkettä lisäksi tulee selkäkivut nivelkivut markkinopilta pois vedettävä omasta 30v kokemuksesta alalla


    • 15 - 20 C riittää

      Minulle lääkäri vähän naureskeli, kun valitin, että helle tekee paahaa. Mutta olo on oikeasti aivan hurjan kurja. Ei ole teeskentelyä, että kesäpäivät viettää sisällä kylmässä pimeässä kopissa. Kylmäakku käärittynä märkään pyyheliinaan.

      En tiedä tai ole saanut selitystä tuolle, mutta se on suunilleen asteen tarkkuudella, kun lämpö nousee 24, niin syke pamahtaa yli sadan ja päässä sumenee. Toimintatarmo nolla.

      Ikää ei ole vielä neljää kymmentäkään. Nainen.

      • Nainen vaan

        Samoin, helle hirvittää, ja samoin, syke nousee yli sadan, ja tulee tosi huono olo, voimaton. Oltava vaan ristivedossa ja tuulettimien alla kotona, ja sairaslomalla, kun verenpaine nousee myös. Ja toiset eivät voi käsittää, ja säätiedotuksissa oikein "lietsotaan" kuinka on ihanaa kun lämpö jatkuu.


      • os..

        Ruoka se on, joka aiheuttaa liikaa lämmön tunnetta. Olisi parempi syödä hedelmiä. Kun olin Austraaliassa (5vuotta), opin helteessä syömään kevyemmin. Silloin katselin lämpömittaria, kun lämpö tuntui olevan parhaimmillaan. Mittari näytti silloin 24 astetta. Jos oli alle 24 astetta, silloin alkoi palella ja vaatetta piti pukea päälle.


    • potilas asiantuntija

      niille jotka eivät ymmärrä täytyy pitää oppitunti verenpaine on yksilökohtaista helle laskee,nostaa painetta sykeen olessa yli sadan on paras olla tekemättä mitään ja kuunella omaa sisäistä ääntä ei sukulaisia,ystäviä ja kaikenlaisia hyviä neuvoja. Syke on vähän on vähän korkea 100 mutta ihmisen sydänkestää jopa yli 220 lyöntitiheyttä tämän jälkeen tulee hyperventilaatio ja taju lähtee ja kun herää syke normaali jonkinlainen rauhoittava lääke olisi myös hyvä hankkia joka myös laskee sykettä. Ihan iisisti vain ja välillä kylmäsuihku ...................

    • matalat paineet

      Minä joudun yleensä helteellä vähentämään verenpainelääkitystäni. Puolitan siis Micardis-annokseni (2*40mg => 1*40mg). Minulla siis helle laskee paineita reilusti. Sykkeessä sinänsä ei tapahdu paljoakaan muutoksia eli vaihtelee siinä 65-80 välissä oli sitten helle tahi ei..

      Suurin syy taitaa olla se, että en helteellä saa millään juoduksi tarvittavaa määrää nesteitä eli nestevajaus taustalla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6390
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2614
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2170
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      63
      1847
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1651
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1437
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe