on tänään. Juhlikaa railakkaasti.
Arkkienkeleiden päivä
9
815
Vastaukset
- Elwen
Mitenkäs arkkienkelit viettävät päiväänsä?
- Gido Braun
sillä en ole tavnnut heitä koskaan, mutta se ei ole syy olla juhlimatta.
- Antero Avomieli
Ihmettelen että miksiköhän katolisilla sekä protestanteilla on eroavaisuuksia enkeleissä. Tapahtuiko erot esim. lutherin tai protestanttisen uskonpuhdistuksen jälkeen tai mitä tapahtui? Kuka osaisi vastata.
**Katolisuudessa arkkienkelien nimet ovat Mikael, Gabriel ja Rafael (joskus myös Uriel).
**Protestanttisen kirkon mukaan arkkienkelit olivat Mikael, Gabriel ja Lucifer (Saatana).
Myös apokryfikirjoissa on täysin eriävät enkelit katolisuuden kanssa, miksi, kukahan viisas tietäisi?
**Apokryfikirjoissa esiintyvät seuraavat neljä arkkienkeliä: Uriel, Barachiel, Salafiel ja Jehudiel.
Kopioin (lähde:Wikipedia)vielä tuohon juutalaisten ja islaminuskoisten arkienkelit, iham selvennyksen takia.
**Juutalaisuus uskoo arkkienkelien olevan Mikael, Gabriel, Rafael, Sariel, Raguel ja Remiel.
**Muslimien mukaan arkkienkelien nimet ovat Mikael, Gabirel, Rafael ja Azrael. Myös Islamissa Saatana oli arkkienkeli, ennen kuin hänet syöstiin alas taivaasta.
**Raamatussa arvonimeä arkkienkeli (joissakin käännöksissä, ml. KR-92, ylienkeli) käytetään vain Mikaelista.
Ortodoksit keitä olivatkaan teidän arkkienkelinne?- tyyris tyllerö
Jotta asia tulisi entistä mutkikkaammaksi, etsin wikipediasta lisää enkelitietoa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hierarchy_of_angels
Nimeltä tunnettuja enkeleitä on siis varsin paljon. Tämän sivun mukaan arkkienkelit eivät ehkä olekaan katolisessa teologiassa tietyssä hierarkkisessa suhteessa muihin enkeliryhmiin nähden, vaan ne kuuluvat ylimmän kehän kolmeen (/kahteen) enkelikategoriaan kerubeihin, serafeihin ja valtaistuimiin (joista kerubit ja serafit eivät ehkä ole toisistaan erillisiä kategorioita).
Muistan isä Robert de Caluwén julkaisseen teoksen "Enkelit ikonografiassa". Olen sen joskus lukenut; kannattaa etsiä kirjastosta, jos enkelitietous kiinnostaa. - Yrjänä vaan
tyyris tyllerö kirjoitti:
Jotta asia tulisi entistä mutkikkaammaksi, etsin wikipediasta lisää enkelitietoa:
http://en.wikipedia.org/wiki/Hierarchy_of_angels
Nimeltä tunnettuja enkeleitä on siis varsin paljon. Tämän sivun mukaan arkkienkelit eivät ehkä olekaan katolisessa teologiassa tietyssä hierarkkisessa suhteessa muihin enkeliryhmiin nähden, vaan ne kuuluvat ylimmän kehän kolmeen (/kahteen) enkelikategoriaan kerubeihin, serafeihin ja valtaistuimiin (joista kerubit ja serafit eivät ehkä ole toisistaan erillisiä kategorioita).
Muistan isä Robert de Caluwén julkaisseen teoksen "Enkelit ikonografiassa". Olen sen joskus lukenut; kannattaa etsiä kirjastosta, jos enkelitietous kiinnostaa.Tyyris Tyllerö, onko sinun opetuksesi enkeleistä koko ajan ehkä, ehkä, ehkä..? Näin varmaan on, jos sivistyksesi lähde on vain Wikipedia?
Sinun tekstissäsi ei ole angelologoian kannalta logiikan hiventäkään,etkä näytä tuntevan sitä sisällöllisesti ollenkaan.
Katolisesta teologiasta et tiedä mitään, sen asiaan perehtynyt voi nähdä. Mihin siis pyrit? Oletko tyyris rehellinen? - A.Avomieli
Yrjänä vaan kirjoitti:
Tyyris Tyllerö, onko sinun opetuksesi enkeleistä koko ajan ehkä, ehkä, ehkä..? Näin varmaan on, jos sivistyksesi lähde on vain Wikipedia?
Sinun tekstissäsi ei ole angelologoian kannalta logiikan hiventäkään,etkä näytä tuntevan sitä sisällöllisesti ollenkaan.
Katolisesta teologiasta et tiedä mitään, sen asiaan perehtynyt voi nähdä. Mihin siis pyrit? Oletko tyyris rehellinen?Minä käytän Wikipediaa myös tiedon lähteenä, tiedän toki että kaikki sen antama tieto ei ole ihan aukotonta. Enkeliopista yritämme tässä vaihtaa tietoja ja T.Tyllerön linkki oli mainio mielestäni. Alla Kotimaa-lehden linkki asiasta jonka netistä löysin. Siinä on muutamia aiheita myös katolisuuden kannalta kyseisestä opista, käy vilkaisemassa.
http://www.kotimaa.fi/askel/html/selitys.htm - Antero A.
Laitoin linkin vielä asiasta ortodoksisuuden kannalta, käykääpä tutustumassa, ketä kiinnostaa.
http://www.ortodoksi.net/tietopankki/tietous/enkeli.htm - tyyris tyllerö
Yrjänä vaan kirjoitti:
Tyyris Tyllerö, onko sinun opetuksesi enkeleistä koko ajan ehkä, ehkä, ehkä..? Näin varmaan on, jos sivistyksesi lähde on vain Wikipedia?
Katolisesta teologiasta et tiedä mitään, sen asiaan perehtynyt voi nähdä. Mihin siis pyrit? Oletko tyyris rehellinen?"Sinun tekstissäsi ei ole angelologoian kannalta logiikan hiventäkään,etkä näytä tuntevan sitä sisällöllisesti ollenkaan."
Myönnän, että olet oikeassa. En minä tunne angelologiaa ollenkaan.
Niinhän minä omassa viestissäni sanoin, että selasin wikipediaa. Sen enempää en väittänytkään, ja kyseisen epäluotettavan lähteen vuoksi kirjoitin ehkä-ehkä-ehkä tyyliin.
"Katolisesta teologiasta et tiedä mitään,.."
Tuo nyt on aika suoraviivainen väite. Kyllä minä ainakin ihan vähän jotain tiedän, kun olen katolista uskonnonopetusta nauttinut ja itsekin joitakin kirjoja omasta mielenkiinnosta lukenut.
Mutta siis enkeleistä en tosiaankaan tiedä, niistä ei uskonnonopetuksessa juuri mitään puhuttu. Olisikin tosi kiva, jos viitsisit vaikka lyhyestikin kertoa, mikä tuossa wikipedian sivussa oli väärää tietoa katolisesta angelologiasta. Kiitos etukäteen.
- Mauricio
Täältä löytyy vielä yksi melko tuore, katolisen papin pitämä esitelmä enkeleistä:
http://katobs.se/art_angels.htm
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nyt tajusin mitä haet takaa
En epäile etteikö meillä olisi kivaa missä vaan. Se on iso hyppy henkisellä tasolla sinne syvempään päätyyn, kuten tiedä403067- 802861
- 1892465
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?362185- 201493
Naiselle mieheltä
Huomasin tuossa, että jääkaapissani on eräs sinun ostamasi tuote edelleen avaamattomana. Arvaatko mikä?231403Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411396- 101284
- 131269
- 221241