OVATKO LESTADIOLAISET RASISTEJA ?

Love 4ever

Olen 17 vuotias tyttö ja asun pienellä paikkakunnalla Vaasan lähellä. Olen seurustellut kohta kuukauden 22-vuotiaan gambialaismiehen kanssa. Suhteemme on sujunnut tosi hyvin, siitä huolimatta, että minä olen lestadiolainen ja hän on agnostiikko. Seksiä emme kuitenkaan ole vielä harrastaneet, vaikka olen nukkunut muutaman kerran kyseisen miehen asunnolla Vaasassa. Ongelmani alkoivat siinä vaiheessa, kun päätin viedä hänet paikkakunnalleni ja esitellä hänet vanhemmilleni. Kuten arvata saattaa, tapaus oli vanhemmilleni suuri järkytys, vaikka olin kertonut etukäteen heille, että mieheni on afrikkalainen. Isäni ei puhunut koko illan aikana ainuttakaan sanaa minulle eikä miehelleni. Äitini purskahti itkuun pian sen jälkeen, kun olin saattanut mieheni bussipysäkille ja tullut takaisin kotiin.
No tietenkin koko jutusta kehkeytyi valtava riita minun ja vanhempieni välille. Riita päättyi täydelliseen umpisolmuun. Minä sanoin rakastavani kultaani yli kaiken. Vanhempani taas olivat että-minkä-takia-kaikista-maailman-miehistä-juuri-tuo -kannalla.
Minulle jäi siitä riidasta erittäin paha maku suuhuun. Olin niin suuttunut, että päätin tulla seuraavana sunnuntaina jumalanpalvelukseen mieheni kanssa ja näyttää vanhemmilleni ja koko paikkakunnan ihmisille, ettei siinä ole mitään ihmeellistä seurustella mustan miehen kanssa. Sain suostutella poikaystävääni todella kauan ennen kuin hän suostui ehdotukseeni, mutta lopulta hän suostui.
Se päivä oli kuin paha painajainen. Kaikki kohtelivat meitä kuin aaveen olisivat nähneet, jopa parhaat kaverini. Puhumattakaan niistä kaikista haukuista, joita sain kuulla koulussa muilta oppilailta seuraavina päivänä. Onko se todella niin vaikea ymmärtää, että poikaystäväni afrikkalaisuudestaan huolimatta on hänkin ihminen siinä missä mekin? Äitini on opettanut minua pienestä pitäen siihen, kuinka tärkeä asia lähimmäisen rakkaus on ihmiselämässä. Miksi vanhempieni ja paikkakuntani ihmisten mielestä tämä sääntö ei päde poikaystävääni?

26

2443

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanh l

      Herää kysymys, että jos olisit vl-nuori nainen, niin tulisitko tänne kaikkille antamaan aihetta pilkata sinua ja kaikkia muitakin lestadiolaisia, että ne ovat rasisteja. Et maininnut, oletko mitä lestadiolaisuuden suuntaa edustat. Mutta se, oletko nukkunut miehesi kanssa vai et, ei mielestäni liittynyt aiheeseen. Eiköhän raamattu neuvo rakastamaan lähimmäisiä, ja lähimmäisiin kuuluu myös tummaihoiset. Itse olen vanhoillislestadiolainen, ja olen kuullut opetuksen sanoja seurakunnassa, että uskovainen ei voi olla rasisti. Rakkauden laki on suurin kaikista laista.

      • Love 4ever

        ... ja olen kuullut opetuksen sanoja seurakunnassa, että uskovainen ei voi olla rasisti. Näin voi olla ehkä teoriassa mutta ei käytännössä, ei ainakaan minun kohdallani.


      • Kalle K

        Tuo oli täyttä paskaa mitä kirjoitit, ..." antaa aihetta pilkata.." uskon suunnalla ei ole mitään tekemistä asian kanssa ja uskovaiset on ihmisiä siinä missä muutkin, jos et sattunut sitä tietämään. Eli rasisteja voivat olla siinä missä muutkin, eivät vaan myönnä sitä. Se uskovaisuus ei tee ketään autuaammaksi, teoissa se mitataan - ainakin täällä maan päällä. Tytön kertomus rasismista vahvisti epäilyni.


    • JOO

      ...ootpas taas jutun sepittänyt:)Susta tulee hyvä teinilehden kirjoittaja.

    • el kirahwi

      Suomalaiset ovat aika usein rasisteja, ja koska Suomessa asuvista lestadiolaisista suurin osa on suomalaisia, niin rasisteja saattaa löytyä myös lestadiolaisista, niin vastenmielistä ja väärin kuin se onkin. En kuitenkaan usko, että lestadiolaiset ovat sen enemmän rasisteja kuin muutkaan suomalaiset. Ja periaatteessahan uskovaisissa pitäisi oikeastaan olla vähemmän rasisteja kuin ei-uskovaisissa.

      • Anonyymi

        Lestat on sellaisia rasisteja, että määrittelevät kaikki muut kuin lestat syntisiksi. SAIRASTA


    • Tzantta

      17-vuotias rakastunut tyttö kirjoittaisi mun mielestä tunteellisemmin. Ei laittais ensinnäkään tuollaista otsikkoa, vaan saattas itkeä, että miksei kukaan ymmärrä hänen elämäänsä suurempaa rakkauttaan! Vaikka on niissä lestoissakin rasisteja, meissä kaikissa asuu pieni sellainen. Terkkuja Nigerian mieheltä:) Siitäkö sait idean?

    • Pakana(M)

      jos huolestuu tuollaisesta. Gambialaismiehellä tilastollinen todennäköisyys, että hänellä on HIV, satoja ellei jopa tuhansia kertoja isompi, kuin suomalaismiehellä.

      Tosin, jokin mättää sinun kertomuksessasi. En usko, että 17 v. lestatyttö voisi mennä miehen asunnolle yöksi. Lestavanhemmat eivät antaisi sellaiseen tilaisuutta.

      • järkeä

        Joo puhut järkeä! Kirjoitus oli hyvä,vaikka tarkoitus oli paha!(satu mikä satu):) Hiv vaara todennäköinen.


      • Love 4ever

        Ei millään pahalla Pakana(M), mutta enemmän pelkäsin saavani hivin mieheltä, jolla on viisi eri lasta ympäri Suomea kuin gambialaiselta poikaystävältäni. Sitä paitsi en ole harrastanut seksiä hänen kanssaan.
        Muutenkin ihmetyttää mielipiteesi. Haukut aina jutuissasi uskovaisia suvaitsemattomiksi ja sitten paljastuukin, että olet itse pahimman luokan rasisti.


      • Pakana(M)
        Love 4ever kirjoitti:

        Ei millään pahalla Pakana(M), mutta enemmän pelkäsin saavani hivin mieheltä, jolla on viisi eri lasta ympäri Suomea kuin gambialaiselta poikaystävältäni. Sitä paitsi en ole harrastanut seksiä hänen kanssaan.
        Muutenkin ihmetyttää mielipiteesi. Haukut aina jutuissasi uskovaisia suvaitsemattomiksi ja sitten paljastuukin, että olet itse pahimman luokan rasisti.

        Olet siis antanut sellaiselle miehelle, jolla on viisi lasta ympäri Suomea?

        Et näytä edes ymmärtävän mitä rasismi on. Ei se ole rasismia, että tietää afrikkalaisella olevan jopa kymmenien prosenttien todennäköisyyden omata HIV. Asia kun on totta.


      • Love 4ever
        Pakana(M) kirjoitti:

        Olet siis antanut sellaiselle miehelle, jolla on viisi lasta ympäri Suomea?

        Et näytä edes ymmärtävän mitä rasismi on. Ei se ole rasismia, että tietää afrikkalaisella olevan jopa kymmenien prosenttien todennäköisyyden omata HIV. Asia kun on totta.

        Kyllä, pysyn kannassani, että pelkäisin enemmän saavani hivin seuraavan jutun kaltaiselta mieheltä kuin kullaltani.

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.cgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000013&posting=20500000000370694

        Jos ymmärsin oikein juttujesi perusteella, kaikki seka-avioliitot afrikkalaisten miesten ja suomalaisten naisten kesken pitäisi kieltää lailla, vai mitä? Sitten olisi Suomenmaassa kaikki asiat taas hyvin, eiks niin Pakana(M)?


    • VLtyttö

      Minulla on lähes samanlainen kokemus. Vietin Englannissa aupairina taannoin vuosia sitten aikaa. Olin silloin 18-vuotias. Aloin "seurustella" 23-vuotiaan afrikkalaisen kanssa. Tapailimme ja juttelimme kaikenlaisista asioista, myös uskostani. Hän sanoi ymmärtävänsä ja hyväksyvänsä uskoni täysin, vaikkei itse halunnutkaan uskoa. Luulin silloin rakastaneeni häntä, ehkä rakastinkin. Näin myöhemmin katsottuna hän käytti härskisti hyväkseen minun sinisilmäisyyttä, sai pakotettua mm. minut hänen luokseen yöksi. Jos minulle olisi joku sanonut silloin että jätä hyvä ihminen musta kaverisi, olisin loukkaantunut verisesti ja jatkanut seurusteluani entistä uhmakkaammin. Jälkeenpäin kadun hiljaa mielssäni hyväuskoisuutta ja sinisilmäisyyttäni. Miksi en heti sanonut hänelle että kuuleppa, meillä on niin erilaiset käsitykset ja elämänarvot että meidän ei varmaan kannata olla yhdessä. Jatkoin kuitenkin seurustelua ajatellen naiivisti että kyllähän tämä onnistuu siten että minä en luovu uskostani ja hän ei halua elää niinkuin itse elän. Seurustelumme jatkui vielä senkin jälkeen kun palasin suomeen. Sitten se tyssäsi kun aloin pikkuhiljaa huomaamaan mikä valtava ero arvojemme välillä oli. Silloin ymmärsin myös sen miten härskisti minua oli käytetty hyväksi. Nyt sitten nuoleskelen vieläkin arkoja haavojani.
      Mietippä vielä tilannettasi uudestaan. Ja hyvä kun otit asian esille. Tsemppiä elämääsi! =)

      • Tzantta

        Yksi tumma mies pyysi luokseen asumaan, yksi kosi ja yksi sanoi mun olevan heti toinen Jumalan jälkeen. Ja kaikki nuo heti kättelyssä. En voinut ottaa ketään tosissaan. Kaikkein koomisinta oli kun afrikkalainen mies alkoi puhua mulle jumalasta ja selvis, että oli jehowa whitness. Sitten se kuitenkin kerjäili asunnolleen. En mennyt. Mua olis kiinnostanut niitten kokoukset, mutta en kuulemma vois tulla, kun ei ollut pitkää hametta.


    • feikki

      ja vielä kolmannen kerran:
      feikki

    • Elsa

      El kirahwin mielipide on kaikkein paikkansapitävin tällä palstalla eistetyistä kommenteista. Monet suomalaiset ovat rasisteja, siitä ei pääse mihinkään. Näin ollen myöskin monet lestadiolaiset ovat rasisteja.
      Pakana(M)n mielipide oli aika kyseenalainen.
      Sen logikaan mukaan sitten, esim. Venäjän Karjalassa asuvat vanhempien tulisi kieltää tyttäriltään kaikenlainen kanssakäyminen suomalaisten miesten kanssa, koska mahdollisuus että suomalainen on syyllistynyt pedofiliaan on 1000-kertainen paikalliseen väestöön nähden.
      Vielä yksi kysymys Tzantalle, Pakana(M)lle ja kumppaneille. Montako ulkomaalaista tunnette henkilökohtaisesti ? Kommenteista päätellen ei kovinkaan monta ...

      • Pakana(M)

        asunut ulkomailla yli vuoden. Tunnen henkilökohtaisesti useita eri rotuisia ulkomaalaisia.

        Mutta, pitäisikö minun sen vuoksi, että tunnen ulkomaalaisia, kieltää se tosiasia, että esim. Ruandassa noin 70% kansasta on HIV-positiivisia, tai monessa muussa Afrikan maassa useampi kymmentä prosenttia kansasta on HIV-positiivisia?


      • Elsa
        Pakana(M) kirjoitti:

        asunut ulkomailla yli vuoden. Tunnen henkilökohtaisesti useita eri rotuisia ulkomaalaisia.

        Mutta, pitäisikö minun sen vuoksi, että tunnen ulkomaalaisia, kieltää se tosiasia, että esim. Ruandassa noin 70% kansasta on HIV-positiivisia, tai monessa muussa Afrikan maassa useampi kymmentä prosenttia kansasta on HIV-positiivisia?

        Juu, juu. Vai että Pakana(M) tuntee ulkomaalaisia. Montako kertaa he ovat sitten käyneet luonasi kylässä? Montako kertaa olet käynyt heidän kanssaan ulkona? Anna mä arvaan, ei yhtään ainuttakaan kertaa. Miten voit siis sanoa pokkana tuntevasi ulkomaalaisia?


      • Pakana(M)
        Elsa kirjoitti:

        Juu, juu. Vai että Pakana(M) tuntee ulkomaalaisia. Montako kertaa he ovat sitten käyneet luonasi kylässä? Montako kertaa olet käynyt heidän kanssaan ulkona? Anna mä arvaan, ei yhtään ainuttakaan kertaa. Miten voit siis sanoa pokkana tuntevasi ulkomaalaisia?

        Meinaatko että afrikkalaisilla aids-tilastot kaunistuisivat jos alkaisin enemmän seurustelemaan ulkomaalaisten kanssa?

        Ihmettelen tuollaista jankkaamista asian vierestä.


      • Kanapa kana
        Elsa kirjoitti:

        Juu, juu. Vai että Pakana(M) tuntee ulkomaalaisia. Montako kertaa he ovat sitten käyneet luonasi kylässä? Montako kertaa olet käynyt heidän kanssaan ulkona? Anna mä arvaan, ei yhtään ainuttakaan kertaa. Miten voit siis sanoa pokkana tuntevasi ulkomaalaisia?

        ... Pakanahan on nähnyt, kun ulkomaalaisia on tullut kadulla vastaan, siellä ja täällä. Eikös se ole selvää tuntemista, kun tietää, miltä ulkomaalainen näyttää? Tämä Pakana tietää. Se kun on ollut ulkomailla.


    • purkka

      Miksi kristityt mustat uskovat Jeesukseen? Minä en ainakaan eurooppalaisena ikinä pystyisi palvomaan mustaa ihmistä.
      Esim. Kaukoidässä uskotaan Buddhaan, vinot silmät helppo identifioitua ja valkoiset Jeesukseen, valkoihoinen helppo identifioitua. Mustat kristityt ovat ainoa rotu, joka palvoo jotain sellaista, johon ei ole mitään yhtymäkohtia muuta kuin usko

    • vl

      hyvä, love4 ever.

      Sinä et ymmärrä oikein äitiäsi ja isääsi. Kysymys ei varmastikkaan ole rasismista, vaan siitä että sinulle ei kelpaa poikaystävä Jumalan valtakunnasta. Äitisi ja isäsi varmasti hyväksyy tämän tumma ihoisen ihmisenä, mutta ei sinulle mieheksi.

      He rakastavat sinun kuolematonta sieluasi niin paljon, ettei he tahdo, sinun koskaan joutuvan, iankaikkiseen helvetin tuleen.

      Siinä on äidillä ja isällä raskas paikka, kun oma lapsi on kieltämässä uskonsa. Vanhempien rukous on se, että lapset säilyisivät koko elämänsä uskomassa.

      • Love 4ever

        Silti asioita voisi ilmaista vähän kypsemmällä tavalla vai pyhittääkö tarkoitus keinot ?


    • ex-vl

      En tunne vanhempiasi tai paikkakuntasi ihmisia, mutta ehka ennemmankin siina on kyse miesystavasi uskonnosta kuin varista. Lestadiolaisethan eivat "hyvaksy" kuin lestadiolaiset porukkoihinsa. Nain raa'asti yleistettyna, joka jo sinallaan on minusta rasistista. Kaikkia muita kuin lestadiolaisia "pelataan", silla he ovat "sielunvihollisia". Taman tiedat varmaan itsekkin lestadiolaisena. Kaikkea hyvaa saarnataan tasa-arvosta jne mutta kaytanto on eri (valiettavasti), eika tama ole vain lestadiolaisten keskuudessa, vaan koko Suomessa ja ympari maailma. Onneksi loytyy niitakin ihmisia, jotka tekevat mita puhuvat.

      Jos kayt suviseuroissa, niin olet varmaan huomannut etta kylla sieltakin loytyy niita tummaihoisia kumppaneita. Eikun tsemia vaan! (Pienilla paikkakunnilla on juuri se ongelma etta on aikaa vahata liiaksi toistenkin tekemisia...)

    • Anonyymi

      Rasisteja ovat. Pysyisivät pohjois-suomessa

    • Anonyymi

      Lestat ovat lähtökohtaisesti rasisteja. Eiväthän he hyväksy muita kuin lestoja. :) Mitä tuota kannattaa edes kysellä. Antaa heidän elään harhassaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8216
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2529
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      121
      2243
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1909
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1644
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1479
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1442
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1389
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1262
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1173
    Aihe